Werner Krien (1912-1975): camera.
Er zijn 16 films gevonden.

Die Ideale Frau

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Josef von Báky. Met o.a. Ruth Leuwerik, Boy Gobert, Friedrich Domin, Agnes Windeck en Martin Benrath.

Komedie der verwisselingen, die vreselijk uit de tijd is. Burgemeester Dr. Franziska Becker (Leuwerik) mag volgens een gemeentelijke verordening niet haar openbare ambt uitoefenen als haar echtgenoot of een familielid in de gemeenteraad zit - of omgekeerd. Haar man, Axel Jungk (Benrath), voert de oppositie aan, dus hebben ze hun huwelijk geheim gehouden en treffen ze elkaar in het geniep. De politiek maakt van hun echtvereniging een vechtvereniging door een meningsverschil over de bestemming van een kasteel dat aan de stad vermaakt werd. Vervolgens krijgt Franziska de bof na een bezoek aan een kinderziekenhuis, die zij weer doorgeeft aan Axel. Ze gaan allebei om op verhaal te komen naar Monaco, waar ze ooit trouwden, maar dan haalt de vaderlandse politiek hen in. De spelprestaties zijn naar behoren, maar deze oppervlakkige film geloof je na vijf minuten wel. Het verrassingsloze scenario is van Walter Forster, Joachim Wedekind en Hildegard Brücher. Camerawerk van Werner Krien.

Madchen In Uniform

1958 | Drama

Duitsland​/​​Frankrijk 1958. Drama van Géza von Radványi. Met o.a. Lilli Palmer, Therese Giese, Blandine Ebinger, Adelheid Seeck en Gina Albert.

Een nieuwe versie van de film uit 1931. De militaristische opvoeding van de kostschoolmeisjes komt hier minder hard aan en de directrice laat zich aan het eind zelfs bekeren, in tegenstelling tot de oorspronkelijke film. Heel wat behoudender dan de versie uit de jaren 1930-40. Franz Höllering en F.D. Andam bewerkten de roman van Christa Winslö tot scenario. Camerawerk van Werner Krien.

Die Trapp-Familie in Amerika

1958 | Muziek

Duitsland 1958. Muziek van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Ruth Leuwerik, Hans Holt, Josef Meinrad, Maria Holst en Hilde von Stolz.

Een vervolg op DIE TRAPP-FAMILIE. In de V.S. heeft de zingende familie groot succes op de planken. Scenario van Herbert Reinecker. Camerawerk van Werner Krien.

Königin Louise

1956 | Drama, Historische film

Duitsland 1956. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Dieter Borsche, Ruth Leuwerik, Bernhard Wicki, René Deltgen en Hans Nielsen.

Al in 1918 en in 1927 (regie Karl Grune) werden er films gemaakt over de Pruisische koningin Louise. Liebeneiners kleurenversie is zo oersentimenteel dat niemand de film meer ernstig kan nemen.

Die Trapp-Familie

1956 | Muziek

Duitsland 1956. Muziek van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Ruth Leuwerik, Hans Holt, Maria Holst, Josef Meinrad en Hilde von Stolz.

Een allerplezierigste maar niet erg verrassende voorloper van THE SOUND OF MUSIC over de zingende familie Trapp die de Oostenrijkse bezetting door de Duitsers ontvlucht in een gevaarlijke tocht over de bergen. Rasechte familie-schmalz die de kassa's deed rinkelen. Scenario van Georg Hurdalek naar de memoires van barones Maria Trapp The History of the Trapp Family Singers. Camerawerk van Werner Krien.

Die Goldene Brücke

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Met o.a. Ruth Leuwerik, Curd Jürgens, Paul Hubschmid, Jester Naefe en Rudolf Vogel.

Een rijke fabrikant heeft een protégée: een jonge vrouw, die carrière als zangeres probeert te maken, terwijl haar huwelijk op de klippen lijkt te zijn gelopen. De motieven van de ondernemer zijn dan ook niet geheel edel. Als de echtgenoot, een autocoureur bijna een fataal ongeluk krijgt, brengt dat het tweetal weer samen. Courts-Mahlerachtig verhaal naar een van dik-hout-zaagt-men-planken-roman van Lajos Zilahy door Juliane Kay em W.P. Zibaso vakkundig bewerkt tot een scenario vol smart. Het camerawerk is van Werner Krien. Typisch bioscoopvoer uit de opbouwperiode van West-Duitsland na W.O. II, tegenwoordig nog nauwelijks te verteren.

Rosen im Herbst

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Ruth Leuwerik, Bernhard Wicki, Paul Hartmann, Lil Dagover en Carl Raddatz.

Niet de eerste bewerking van Theodor Fontanes klassieke roman Effi Briest, over een zeventienjarig meisje dat wordt uitgehuwelijkt aan de twee maal zo oude baron Geert von Innstetten, en zeker niet een van de betere. Ruth Leuwerik, 'koningin van het melodrama', is ondanks haar 31 jaar goed gecast als Effi Briest, maar verder is het allemaal te voorzichtig en te banaal om de tragische schoonheid van het boek recht te doen. Voor een echt geslaagde adaptatie, kijk naar Rainer Werner Fassbinders verfilming uit 1974.

Eine Frau genügt nicht?

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Ulrich Erfurth. Met o.a. Hilde Krahl, Hans Söhnker, Rudolf Forster, Heliane Bei en Hans Reiser.

Maria (Krahl) en Ernst Vossberg (S[KA3]ohnker) zijn twintig jaar getrouwd. Het stel is kinderloos gebleven. Maria komt er toevallig achter als zij ongwild een telefoongesprek afluistert, dat Ernst van plan is te scheiden, omdat hij trouwen wil met Renate Reinhard (Bei), die van hem een kind verwacht. De scheiding wordt uitgesproken, maar Renate wil achteraf niet met een oudere man samenleven, wat ze Maria in een vertrouwelijk gesprek zegt. Dan gebeurt er een ramp. Volslagen ongeloofwaardige film die heel zwakjes geacteerd wordt. Het scenario dat bol staat van vals sentiment, is van regisseur Erfurth, Erich Ebermayer en Frank Dimen, die de pulproman van Michael Graf Soltikow bewerkten. Het camerawerk is van Werner Krien.

Ihre Große Prüfung

1954 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1954. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Luise Ullrich, Hans Söhnker, Karin Dor, Hans Leibelt en Ernst Schröder.

Dr. Otto is klasseleraar van de eindexamenklas. Hij heeft ernstige hartklachten. Martin Bruck (B[KA3]osiger) is een onbehouwen puber, die geen blad voor zijn mond neemt en zich naar de geldende fatsoensnormen behoorlijk kan misdragen. Dr. Otto bezwijkt aan een hartaanval en Martin krijgt de schuld. Het schoolbestuur en de oudercommissie willen Martin uitsluiten, maar Dr. Otto`s opvolger, de bevallige jonge Helma Krauss (Ullrich) staat erop dat Martin blijft; bovendien belooft zij aan het schoolhoofd Dr. Clausen (S[KA3]ohnker) dat iedereen het eindexamen zal halen. Al stelt Martin haar op de proef met een ernstig incident (hij was dronken op de fiets en vocht met een medeleerling), ze slagen allemaal. De moderne Helma heeft haar beproeving uit de titel doorstaan; bovendien blijken zowel Dr. Otto als Martin het slachtoffer geweest te zijn van een en dezelfde afperster. Belachelijke film met hypocriete moraal uit de begin jaren 1950, geveld door het kronkelige scenario van Gerda Corbett en Margarete Hohoff. De spelpresaties staan in het kader van deze preek en zijn daarom oninteressant voor het nageslacht. Camerawerk van Werner Krien.

Bildnis einer Unbekannten

1954 | Romantiek

Duitsland 1954. Romantiek van Helmut Käutner. Met o.a. O.W. Fischer, Ruth Leuwerik, Erich Schwellow, Albrecht Schoenhals en Irene von Meyendorff.

Schilder Keller (Fischer) ziet bij een balletuitvoering een aardig kopje dat hij later als gezicht neerzet op een naaktportret. Op een vernissage herkent iedereen Nicole (Leuwerik), de vrouw van de Franse gezant, wiens carri[KA2]ere hierdoor in gevaar komt. Om haar man te redden zegt Nicole dat ze een affaire had met Keller. Het paar gaat uit elkaar en in Parijs probeert Nicole aan de bak te komen als chansonni[KA2]ere (dat was toen in de mode) en het wordt wat tussen de kunstenaar en het zingende meisje. Het talent van Fischer en Leuwerik is volledig verknoeid in dit flauwe verhaal met een lauw scenario van Hans Jacoby en regisseur Käutner. Het camerawerk is van Werner Krien. Achterhaalde moraal en oubolligheid troef.

Königliche Hoheit

1953 | Komedie, Romantiek, Drama

Duitsland 1953. Komedie van Harald Braun. Met o.a. Dieter Borsche, Ruth Leuwerik, Lil Dagover, Paul Henckels en Mathias Wiemann.

Hoe komt het toch dat de boeken van Thomas Mann, zodra Duitse regisseurs er een vinger naar uitsteken, veranderen in de spreekwoordelijke prut? Het is een wonder dat het Braun nog enigszins lukte met het alleraardigste verhaal over de Amerikaanse miljonairsdochter Imma Spoelman die het hart verovert van een arrogante prins in een failliet vorstendommetje. Voor wie van het boek genoot, is de film toch een teleurstelling, maar dat komt omdat de rolbezetting net niet deugt, evenmin als de regie van de bijrollen. Het scenario is gemaakt met mederwerking van Erika Mann, Georg Hurdalek en Hans Hömberg. Het camerawerk is van Werner Krien en Gerhard Krüger.

Irgendwo in Berlin

1946 | Familiefilm, Avonturenfilm

Oost Duitsland 1946. Familiefilm van Gerhard Lamprecht. Met o.a. Harry Hindemith, Hedda Sarrow, Charles Kentschke, Paul Bildt en Fritz Rasp.

De maker van het uiterst populaire EMIL UND DIE DETEKTIVE filmt opnieuw de jeugd: nu op de Berlijnse puinhopen. Jongens dagen elkaar uit tot gevaarlijk spel wat de dood van een van hen tengevolge heeft. Een gave, kleine film. Het scenario is van de regisseur. Het camerawerk is van Werner Krien.

Große Freiheit Nr. 7

1944 | Drama, Musical, Romantiek

Duitsland 1944. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Hans Albers, Ilse Werner, Hilde Hildebrand, Hans Söhnker en Gustav Knuth.

De matrozen L[KA3]uders, Knuth en K[KA3]autner lopen met hun klipper Hamburg binnen, en proberen een oude makker over te halen weer met hen op een boot aan te monsteren, maar de `jongen` (Hans Albers natuurlijk) is betrokken in allerlei liefdesgeschiedenissen. Er zit een prachtig liedje in: `Beim erstenmal da tut`s noch Weh`, maar ook voor de rest heeft `der Otto-Otto` (zoals zijn bijnaam bij het publiek luidde) een schitterende rol. Goebbels verbood deze film echter, die oorspronkelijk 'La Paloma' zou gaan heten. Hij mocht wel in het door de nazi's bezette buitenland vertoond worden. In 1945 ging hij na enige coupures in 'première' in het vrije Duitsland. Scenario van de regisseur en Richard Nicolas. Camerawerk van Werner Krien.

Münchhausen

1943 | Avonturenfilm, Fantasy, Komedie

Duitsland 1943. Avonturenfilm van Josef von Báky. Met o.a. Hans Albers, Brigitte Horney, Ilse Werner, Ferdinand Marian en Käthe Haack.

Ambitieus gefilmd, kleurrijk sprookje over de leugenachtige Baron von Münchhausen werd op Goebbels' instigatie gemaakt ter gelegenheid van het vijfentwintigjarig bestaan van de Duitse UFA-studio. Scenario werd geschreven door Erich Kästner, onder het pseudoniem Berthold Bürger, maar zijn/die naam is niet in de credits opgenomen. De Agfa-kleuren zijn fabuleus en de film werd met succes in de jaren 1950-1960 en in 1978 opnieuw in de bioscopen uitgebracht in een gerestaureerde versie van ca. 100 minuten. In 1991 restaureerde het ZDF de film met behulp van een goed bewaarde kopie uit het toenmalige Oost-Berlijn, waardoor de rolprent ruim 12 minuten langer werd.

Umwege zum Glück

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Fritz Peter Buch. Met o.a. Ewald Balser, Lil Dagover, Eugen Klöpfer, Viktor Staal en Claire Winter.

Een vrouw, die haar man van een avontuurtje verdenkt, raakt zelf in de problemen. Buch heeft volop geprofiteerd van de uitstekende acteurs, die hem ter beschikking stonden, o.a. Dagover en Balser. Scenario van regisseur Buch en L.A.C. Müller. Camerawerk van Werner Krien.

L' Etrange M. Victor

1937 | Drama

Frankrijk 1937. Drama van Jean Grémillon. Met o.a. Raimu, Madeleine Renaud, Pierre Blanchar, Viviane Romance en Marcelle Géniat.

Een schijnbaar achtenswaardige burger heeft een moord gepleegd waarvoor zijn buurman wordt gearresteerd. Deze ontsnapt en zoekt zijn toevlucht bij Monsieur Victor. Dit complexe drama geeft interessante rollen aan de beroemde acteurs. Toulon werd voor de film nagebouwd in Duitse studio's. Het scenario is van Albert Valentin, Charles Spaak en Marcel Achard. Het camerawerk is van Werner Krien.