Madredeus

Acteur, Componist

Madredeus is acteur en componist.
Er zijn 4 films gevonden.

Die Reise nach Kafiristan

2001 | Biografie, Avonturenfilm, Drama

Duitsland/Nederland/Zwitserland 2001. Biografie van Fosco Dubini en Donatello Dubini. Met o.a. Jeanette Hain, Nina Petri, Matthew Burton, Hassan Darweesh en Ozlen Soydan.

Twee vrijgevochten Zwitserse vrouwen, een antropologe en een opiumverslaafde schrijfster, die in 1939, onder oorlogsdreiging, een negen maanden lange autotocht maken naar het mysterieuze Kafiristan: het is waar gebeurd en meer dan fascinerend. Hain en Petri zien er kortgeknipt en wel schitterend uit, hun Ford is een blinkende anomalie in stoffige oerlandschappen en er zijn aanwijzingen voor een lesbische relatie. Maar wat bezielde deze dames, en wat leverde de reis precies op? Realisme is geen doel van de Dubini's. Hun film is bewust kunstmatig en op stijlvolle wijze suggestief.

O Fado, une nostalgie atlantique

1997 | Documentaire, Muziek

Frankrijk 1997. Documentaire van Evelyne Ragot. Met o.a. Amália Rodrigues, Alain Oulman, Beatriz De Conseção, Mísia en Paulo Bragança.

De fado ontstond tweehonderd jaar geleden in Brazilië. Zeelieden brachten deze typische zangstijl naar Portugal waar deze door het volk geadopteerd werd. Ten tijde van de dictatuur diende de fado als strijdlied, waarin het protest van het gewone volk geformuleerd werd. In wezen drukt de fado liefde, tederheid, hoop en verdriet uit. Er is een fado voor de toeristen, commercieel, oppervlakkig en weinig zeggend. Maar de echte fado zingt men thuis, op straat, op de markt, in de kroeg, komt uit het hart en zit vol met diepgaande gevoelens die rechtstreeks de ziel aanspreken. De fado is de spiegel van het sociale leven in Portugal. Deze documentaire schetst de diverse aspecten van de fado en toont de mensen die hem zingen, privé of beroepsmatig. Wie ook zingt, steeds praat men met bewondering over Amália Rodrigues, de overleden koningin van de fado. Van haar wordt dan ook een portret geschetst. Een verhelderend dokument dat de liefhebbers zeker niet mogen missen. Ragot schreef tevens het scenario. Sylvie Pontoizeau monteerde de film en Katell Djann, Evelyne Ragot en Arnaud Lebel hanteerden de camera.

Fugueuses

1995 | Drama

Frankrijk 1995. Drama van Nadine Trintignant. Met o.a. Marie Trintignant, Irène Jacob, Nicole Garcia, Stéfano Dionisi en François Berléand.

In de trein Parijs-Lissabon wil Marina (Marie Trintignant) zich een snel nummer van haar begeleider Bruno (Gelin), die de zestig gepasseerd is, zich niet laten welgevallen. Hij slaat met zijn hoofd tegen de rand van de wasbak en is op slag dood. Marina verlaat de coup[KA1]e en ontmoet in een wagon verderop Prune (Jacob), die haar vertelt dat ze op weg is naar haar vader in Lissabon die ze in haar hele leven nog geen tien keer heeft gezien, om haar onuitstaanbare moeder Jeanne (Garcia) te ontvluchten. Marina en Prune liggen elkaar wel en ze zetten samen de reis voort. Bij het baden in Portugal verdrinkt Prune en neemt Marina haar identiteit aan en begint lieve brieven naar Jeanne te sturen, die het zaakje op een gegeven moment niet meer vertrouwt. Ondertussen is Marina, die dus nu Prune is, verliefd geworden op Prune`s halfbroer Eugenio (Dionisi). Uiteindelijk moet alles fout lopen. Het scenario van regisseuse Nadine Trintignant en Gilles Perrault bevat geen nieuwe stof, is tamelijk zwak en laat een aantal zaken onopgelost. Hierbij komen een aantal idiote dialogen direct in de camera en dat is heel erg jammer, want Marie Trintignant en Jacob beschikken allebei over veel talent om de kijker te boeien. Ze hadden derhalve een betere film verdiend. Het camerawerk van Acacio De Almeida bevat een aantal prachtige shots van het landschap en is in zijn totaliteit zeer aanvaardbaar. Er is dankbaar gebruik gemaakt van klassieke muziek (Mozart, Bruckner, Wagner, Vivaldi) die heel goed past en mooi klinkt.

Lisbon Story

1994 | Drama, Experimenteel

Duitsland 1994. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Rüdiger Vogler, Patrick Bauchau, Teresa Salgueiro, Manoel de Oliveira en Madredeus.

Oorspronkelijk had Wenders de opdracht gekregen een documentaire te maken ter gelegenheid van het feit dat Lissabon de culturele hoofdstad van Europa was in 1994. Daar eenmaal aangekomen besloot Wenders anders: deels fiction, deels een beeld van de stad. De waarheid is dat Wenders inzag dat hij zijn opdracht nimmer op tijd kon leveren en hij maakte een deal met de Duitse omroep WDR voor afname en hield met de behendigheid van een duivelskunstenaar alle andere financiële bronnen in stand, w.o. bescheiden sponsors uit Italië en Portugal.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Madredeus op televisie komt.

Reageer