Liron Levo

Acteur

Liron Levo is acteur.
Er zijn 5 films gevonden.

Disengagement

2007 | Drama

Israël/Frankrijk/Duitsland/Italië 2007. Drama van Amos Gitai. Met o.a. Juliette Binoche, Liron Levo, Jeanne Moreau, Dana Ivgy en Hiam Abbass.

Ana (Binoche) en Uli (Levo) zijn halfzus en -broer die elkaar na de dood van hun vader in Frankrijk beter leren kennen. Ana is in alle opzichten een westerling, Uli is in de Gaza-strook grootgebracht. Om van haar vader te erven moet Ana naar Israël reizen om een pijnlijk hoofdstuk uit haar verleden af te sluiten. De Israëlische regisseur Gitai (Kadosh, Promised Land) laat, met prima hoofdrolspelers, de complexe werkelijkheid van het Israëlisch-Palestijns conflict zien via de ogen van een complexe familie.

Kedma

2002 | Historische film

Frankrijk/Italië/Israël 2002. Historische film van Amos Gitai. Met o.a. Andrei Kashkar, Helena Yaralova, Yussef Abu-Warda, Moni Moshonov en Juliano Merr.

Een week voordat de staat Isra[KA3]el werd opgericht en erkend door de VN op 14 mei 1948 zet het vrachtschip Kedma (wat `Naar de Orie[KA3]ent` betekent) joodse emigranten uit Europa af op het strand van Palestina, toen nog Brits mandaatgebied. Het zijn overlevenden van de holocaust, DP`s uit de kampen, die hopen op een vredig en welvarend bestaan in het beloofde land. De Britten zien dit anders: ze schieten op mensen die aan land gaan, maar ze doen het halfslachtig en zonder fanatisme omdat ze weten dat ze volgende week naar huis gaan. De arabieren vluchten van hun grondgebied omdat arabische leiders hen hadden opgedragen tijdelijk het veld te ruimen totdat de joden definitief waren verdreven, ook al woonden die er al meer dan een halve eeuw. De film, die weinig dialoog bevat, concentreert zich op een aantal hoofdpersonages zonder hun achtergronden zeer precies in te vullen. Yanusz (Kashkar) is een overlevende van de getto-opstand in Lodz in Polen (daar is nooit een opstand geweest) en Rossa (Yaralova) is ontsnapt uit een Siberische goelag van Stalin. Minder belangrijke figuren zijn Roman (Hazanowski), die uit een getto ontsnapte en vervolgens door een Pool beroofd werd en Menahem (Lang), die zijn ouders in een concentratiekamp kwijtraakte en zijn jonge bruid Hanka (Nicole) die gewond raakt. Ze worden opgevangen door Moussa (Merr) van de verzetsorganisatie Palmach, die hen opsplitst in kleine groepjes en hen een crash- course geeft in 'combat and survival'. Met dat eerste hadden ze bij de landing al kennisgemaakt toen de Engelse troepen het vuur op hen openden. Voor een gewonde vorderen de a.s. Israëliers een ezel van een Palestijn die hen daarop vervloekt. Gitaï's film is te afstandelijk en opgesplist in een aantal grote, weinig zeggende tableaux en te stereotiepe personages. Het scenario van regisseur Gitaï, Marie José Sanselme, Marc Weitzmann, Mordechai Goldhecht, Haim Hazaz en Taufik Zayad neemt geen standpunt in en observeert alleen maar. De film is niet slecht, maar ook niet goed met als resultaat dat hij niet pakkend is of engageert. Het camerawerk van Yorgos Arvanitis is net zoals de vormgeving en de montage van een behoorlijk niveau. Fujicolor, Dolby Digital. Ook bekend als KEDMA VERSO ORIENTE en VERSO ORIENTE.

11'09''01 - September 11

2002 | Drama, Documentaire

Frankrijk/Verenigd Koninkrijk/Israël/Japan/Verenigde Staten/Ethiopië/Mexico/Iran 2002. Drama van Youssef Chahine, Alejandro González Iñárritu, Shohei Imamura, Claude Lelouch en Ken Loach. Met o.a. Maryam Karimi, Emmanuelle Laborit, Jérôme Horry, Nour El-Sherif en Ahmed Seif Eldine.

Elf regisseurs uit verschillende landen en culturen, onder wie Ken Loach, Sean Penn, Samira Makhmalbaf, Alejandro Gonzálex Iñárritu en Danis Tanovic, geven hun visie op de aanslagen in New York. Ze hadden volledige artistieke vrijheid; alleen de symbolische lengte van elke bijdrage stond vast: elf minuten, negen seconden en één frame (11''09''01). Niet alle bijdragen zijn even sterk, maar dat doet er eigenlijk niet toe. Samen laten de elf filmpjes zien op hoeveel verschillende manieren filmmakers kunnen reageren en reflecteren op de wereld om hen heen.

Kippur

2000 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk/Israël 2000. Drama van Amos Gitai. Met o.a. Liron Levo, Tomer Ruso, Uri Ran Klauzner, Yoram Hattab en Juliano Mer.

Dit is de autobiografische film van de 50-jarige Gitai over zijn ervaringen als 23-jarige hospik in de Yom-Kippoer oorlog van 1973 toen Egypte en Syri[KA3]e gelijktijdig en overwacht Isra[KA3]el binnenvielen. Voor de twee landen gold echter de bijbelse uitdrukking: wie het zwaard opneemt, zal door het zwaard ten ondergaan. Hij heet Weinraub in de film en wordt gespeeld door Levo. Voor het zover kwam, begaf filosofiestudent Weinraub zich in een gammele Fiat naar het front om zich als dienstplichtige bij zijn onderdeel te voegen. Hij kwam door de chaos bij een medisch peloton van de luchtmacht terecht in gezelschap van zijn slapie Ruso (Ruso), nadat ze Dr. Klauzner (Klauzner) een lift hadden gegeven, die met pech langs de weg stond. Ze werden ingezet om gewonden van het front op te pikken met een helicopter. Nadat ze de slachtoffers van een kapot geschoten grenspost hadden opgehaald, moesten ze tussen de tanks en het niet aflatende granaatvuur een soldaat afvoeren uit de modder met een afgeschoten lichaamsdeel. Deze moeizame missie werd een nachtmerrie toen ze weer in de helicopter zaten. Ze werden aangeschoten en stortten neer. Het scenario van regisseur Gitai en Marie-Jos[KA1]e Sanselme bestaat eerder uit een leidraad voor een serie beeldreeksen dan een verhaal met een plot, en over de personages kom je nauwelijks iets te weten. De z.g. obligate love interest van Weinraub met zijn vriendin Dina (Glick) slaat als een tang op een varken en hoort eigenlijk niet thuis in een film die de oorlog in al zijn wreedheid toont, en de kijker net zoals de soldaten van toen onverwacht bij de keel grijpt. Gitai`s realistische film doet denken aan THE BIG RED ONE van Samuel Fuller, die door hem op de credits bedankt wordt (voor zijn spirituele invloed nemen we aan). Had Fuller nog geleefd, dan zou hij ongetwijfeld met liefde een rolletje gespeeld hebben in deze anti-oorlogsfilm. Het camerawerk is van Renato Berta.

The Omega Code

1999 | Actiefilm, Thriller, Avonturenfilm, Sciencefiction

Verenigde Staten 1999. Actiefilm van Robert Marcarelli. Met o.a. Casper Van Dien, Michael York, Catherine Oxenberg, Jan Triska en Gregory Wagrowski.

Trinity Broadcasting Network (TBN) is een Amerikaanse religieuze omroep, die het christelijke geloof er met de voorhamer inramt. Om de blijde boodschap naar de laagste lagen der bevolking te brengen, neemt deze zender de toevlucht tot goedkope, religieus getinte actiefilms met Jezus als de grote overwinnaar en redder der mensheid. Ze misbruiken het oude testament voor een quasi listige intrige over verborgen geheime boodschappen, die daarin versleuteld zouden zijn. Wie deze codes kan ontcijferen, kan de toekomst voorspellen en heeft daarmee de wereldheerschappij in handen. Indirect wordt verwezen naar de Franse mysticus, de zwarte monnik Michel de Nostre-Dame, die de opkomst van Adolf Hitler, de moorden op Gandhi, John Kennedy en Martin Luther King voorspeld zou hebben op grond van de interpretatie van het oude testament. In het tot op het draad versleten plotje zien we Dr. Gillen Lane (Van Dien), wiens motivatieboeken niet alleen hem, maar ook zijn uitgever steenrijk hebben gemaakt, de (fictieve) president van de EU Stone Alexander (York) en een onsympathieke mediabaron met een niet te stillen honger naar macht. Beiden zijn op de hoogte van de verborgen codes in de Torah, die door rabbi Rosenberg (Mandel) ontsleuteld zijn. Rosenberg wordt vermoord in Jeruzalem en de strijd tussen het goed en het kwaad is dan begonnen. Van Dien past totaal niet in zijn rol en York geeft geroutineerd, irritant spel weg. Oxenberg doet mee voor de mooi als tv-journaliste met een privé-jet. Ironside als de beul die voor Stone Alexander werkt, is geloofwaardig, maar hij heeft slechts een eenvoudige en beperkte schurkenrol. Deze voor acht miljoen dollar geproduceerde religieuze trash leverde in het Mekka van het tele-evangelisme toch nog een dikke twaalf miljoen op. Hoe is het mogelijk vraag je je af. Het scenario van Stephan Blinn, Hollis Barton en Hal Lindsey is warrig, maar tegelijkertijd heel voorspelbaar. Het camerawerk is van Carlos González. Dolby Digital.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Liron Levo op televisie komt.

Reageer