Lionel Newman: muziek.
Er zijn 27 films gevonden.

In Like Flynn

1985 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1985. Avonturenfilm van Richard Lang. Met o.a. Jenny Seagrove, Murray Crutchley, Maury Chaykin, Robert Webber en Eddie Albert.

Seagrove werkt als researcher bij een grote Amerikaanse uitgeverij. Niemand weet dat zij onder het pseudoniem Darryl F. Raymond de reeks succesvolle detectiveromans rond macho-held Jason Flynn op haar naam heeft staan. Haar baan brengt haar op de meest bizarre locaties en ook herhaaldelijk in levensgevaarlijke situaties. Vergezochte actiefilm, die humor en spanning wil mengen maar op geen van beide terreinen slaagt. Seagrove is geen ogenblik geloofwaardig. Gelukkig zijn er veteranen als Conrad, Webber en Albert om de boel wat op te vrolijken. Glen A. Larson schreef het scenario duidelijk met de bedoeling het te verkopen als prototype voor een reeks, waar hij om begrijpelijke redenen niet in is geslaagd. Achter de camera stond René Verzier.

Kentucky Woman

1983 | Drama

Verenigde Staten 1983. Drama van Walter Doniger. Met o.a. Cheryl Ladd, Ned Beatty, Peter Weller, Philip Levien en Sandy McPeak.

Om in het onderhoud te kunnen voorzien van haar zieke vader en haar zoontje, besluit serveerster Ladd als mijnwerk(st)er aan de kost te komen. Ze heeft het niet gemakkelijk in het harde wereldje van de kompels, maar ze kan wel haar 'mannetje' staan tussen deze macho's, ook al bevalt het de vakbond minder dat een vrouw zich in deze mannenwereld bij uitstek beweegt. De film kan geen ogenblik boeien en zelfs Ladd voelde zich beter als een van CHARLIE'S ANGELS. Doniger probeert in zijn scenario een beeld te scheppen van het wereldje van de mijnwerkers, maar alles wordt zo netjes voorgesteld dat het haast een commercial lijkt. Camerawerk van Robert Jessup.

Breaking Away

1979 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1979. Drama van Peter Yates. Met o.a. Dennis Christopher, Dennis Quaid, Daniel Stern, Jackie Earle Haley en Barbara Barrie.

Vier vrienden uit een Amerikaans provinciestadje zitten tegen hun zin op de universiteit. Christopher is een fan van wielerkampioen Gimondi en hij tracht zijn idool in alles te imiteren, tot en met het eten van Italiaans voedsel. Hij droomt natuurlijk van een fietscarrière en hij is vastbesloten om tijdens de jaarlijkse wielerwedstrijd van de universiteit zijn kans te wagen. Vlotgemaakte, maar oppervlakkige komedie rond de problemen van enkele jongeren op weg naar de volwassenheid. Scenarioschrijver Steve Tesisch is zelf ex-student van Bloomington, Indiana en daar hij een fervent wielerfanaat is kon het niet anders of hij verwerkte heel wat autobiografische elementen in zijn script, dat bekroond werd met een Oscar. In 1985 zou hij nog een film schrijven met als centraal gegeven wielrennen, n.l. AMERICAN FLYERS. Voor de fotografie tekende Matthew F. Leonetti.

When the Legends Die

1972 | Western, Drama

Verenigde Staten 1972. Western van Stuart Millar en Stuart Miller. Met o.a. Richard Widmark, Frederic Forrest, Luana Anders, Vito Scotti en Herbert Nelson.

De jonge Indiaan Forrest moet tegen zijn zin in het reservaat te blijven. Hij kan heel goed met paarden omgaan, wat opgemerkt wordt door ex-rodeoster Widmark, die erin slaagt hem onder zijn hoede te krijgen. Al vlug komt de jongen erachter dat hij bij zijn mentor ook een gevangene is en gedwongen wordt vuile spelletjes te spelen. Het gaan maken in het grote rodeo-circuit is zijn droom. Mooie, haast poëtische illustratie van twee mannen die niets gemeen hebben, maar die tot elkaar veroordeeld zijn. Tegelijkertijd is het een anti-racistisch pamflet en een pleidooi voor de vrijheid. Sublieme vertolking van Widmark als de steeds dronken mentor en nieuwkomer Forrest als de gefrustreerde Indiaan. Stijlvol gestructureerd scenario van Robert Dozier, naar een roman van Hal Borland. Mooi in beed gebracht door Richard H. Kline.

The Great White Hope

1970 | Drama, Sportfilm

Verenigde Staten 1970. Drama van Martin Ritt. Met o.a. James Earl Jones, Jane Alexander, Lou Gilbert, Joel Fluellen en Chester Morris.

De geschiedenis van de zwarte bokskampioen Jack Johnson, bekend als Jefferson (Jones), die in 1913 na een zware strijd de titel wereldkampioen zwaargewicht in zijn zak stak. Zijn rasgenoten zien hem als held, maar de blanken moeten hem niet. Hij heeft een blanke vriendin, en omdat in de V.S. interraciale betrekkingen verboden zijn, zijn ze verplicht naar het buitenland te vluchten. Daar hoopt hij als wereldkampioen voldoende uitdagers te vinden, maar de realiteit blijkt anders. Levendig geregisseerde boksfilm, met een sterk antiracistische impact. Heel goed gemaakt en gespeeld, dat laatste vooral door Jones. Een boeiende film, die wordt ontsierd door een niet overtuigend einde. Howard Sackler bewerkte zijn eigen toneelstuk. Fotografie van Burnett Guffey. Gedraaid in Panavision.

Myra Breckinridge

1970 | Komedie, Erotiek

Verenigde Staten 1970. Komedie van Michael Sarne. Met o.a. Mae West, John Huston, Raquel Welch, Rex Reed en Farrah Fawcett.

Gore Vidals uit de losse pols geconstrueerde satire over seksoperatie was vermoedelijk onverfilmbaar, maar deze versie geeft het boek geen enkele kans; de buitengewoon slechte film exploiteert op smakeloze wijze filmfragmenten uit gouden oude Hollywoodfavorieten.

The Boston Strangler

1968 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1968. Misdaad van Richard Fleischer. Met o.a. Tony Curtis, Henry Fonda, George Kennedy, Mike Kellin en Hurd Hatfield.

Fascinerend drama in semi-documentaire stijl, dat in detail de opkomst, achtervolging, vangst en vervolging van een gevaarlijke misdadiger weergeeft. Curtis speelt - onherkenbaar vermomd - een prachtige rol als de wurger. De ingewikkelde techniek met veel beelden tegelijkertijd raakt op de tv verloren en dat geldt dan ook voor een paar belangrijke scènes.

The St. Valentine's Day Massacre

1967 | Misdaad, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1967. Misdaad van Roger Corman. Met o.a. George Segal, Ralph Meeker, Jean Hale, Clint Ritchie en Frank Silvera.

Chicago 1929. Het monopolie van Al Capone wordt ondermijnd door de Bugs Moran-gang. Onderlinge, bloedige rivaliteit ontstaat tussen beide bendes, met als hoogtepunt de historische slachtpartij op St. Valentijnsdag, toen de jongens van Capone de Morans op brutale wijze afslachtten in een garage. Geslaagde, boeiende reconstructie in pseudo-documentaire stijl, snel en nerveus gemonteerd. Goede prestaties van de hoofdrolspelers, ook al schmieren ze soms een beetje te veel. Vele bekende gezichten duiken op in kleine rolletjes (o.a. John Agar, Harold Stone, Alex d`Arcy, Dick Miller en zelfs Bruce Dern en Jack Nicholson). Een van de zeldzame films die Corman draaide voor een major company (Fox). Scenario van Howard Browne, en de camera werd bemand door Milton Krasner.

Doctor Dolittle

1967 | Familiefilm, Musical, Fantasy, Komedie

Verenigde Staten 1967. Familiefilm van Richard Fleischer. Met o.a. Rex Harrison, Samantha Eggar, Anthony Newley, Richard Attenborough en Peter Bull.

Robert Surtees' camerawerk is groots en dan hebben we het wel gehad in dit kolossale musicalprul, dat bijna zijn studio ruïneerde. De charme van de verhalen van Hugh Lofting is verdwenen. Eén voordeel: als je lastige kinderen hebt, dan vallen ze tenminste in slaap.

Move Over, Darling

1963 | Komedie

Verenigde Staten 1963. Komedie van Michael Gordon. Met o.a. Doris Day, James Garner, Polly Bergen, Thelma Ritter en Fred Clark.

Toen in 1962 Marilyn Monroe voortijdig overleed, kreeg de film Something’s Got to Give waarvoor ze juist had getekend, een nieuwe invulling - en een andere titel. Doris Day, op het hoogtepunt van haar populariteit, speelt een vrouw die jaren vermist is geweest. Juist op het moment dat haar man (Garner) met een andere vrouw (Bergen) is getrouwd, duikt Ellen (Day) weer op. Een hoop gedoe natuurlijk in een leuke komedie met een prima cast. Day is energiek en heeft een geestig moment in een autowasserette.

North to Alaska

1960 | Avonturenfilm, Western

Verenigde Staten 1960. Avonturenfilm van Henry Hathaway. Met o.a. John Wayne, Stewart Granger, Ernie Kovacs, Fabian en Capucine.

Vlot lopende actiefilm met een vermakelijke-ironische benadering; gesitueerd in het noorden van Amerika. Vechtersbaas Wayne is de enige attractie. Gebaseerd op het toneelstuk van L. Fodor Birthday Gift. Gefilmd in CinemaScope.

Let's Make Love

1960 | Komedie, Muziek, Musical

Verenigde Staten 1960. Komedie van George Cukor. Met o.a. Marilyn Monroe, Yves Montand, Tony Randall, Bing Crosby en Gene Kelly.

Miljonair Montand komt erachter dat een show-programma hem tot het mikpunt van spot wil maken. Hij wil de show stoppen en koopt het theater en de rechten. Als hij Monroe - die een rolletje heeft - ontmoet, wil hij ook meedoen. Van Bing Crosby neemt hij dure zanglessen, van Milton Berle probeert hij moppen te leren tappen en van Gene Kelly probeert hij te leren dansen. Een rolverdeling met topacteurs, waar je door de spelers toch naar blijft kijken. Gedraaid in CinemaScope.

Say One for Me

1959 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1959. Musical van Frank Tashlin. Met o.a. Debbie Reynolds, Bing Crosby, Robert Wagner, Ray Walston en Les Tremayne.

Bing is een Broadway-priester die betrokken raakt bij een revuedanseresje (Debbie) en een liefdadigheidsshow voor tv. Heel erg bedacht. De muziek is niet de moeite waard.

Compulsion

1959 | Biografie, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1959. Biografie van Richard Fleischer. Met o.a. Dean Stockwell, Bradford Dillman, Orson Welles, Diane Varsi en E.G. Marshall.

Koele, haast clinische, interpretatie van de beruchte rechtzaak Leopold-Loeb uit 1924-25. Twee middelbarescholieren met een hoog I.Q. uit welgestelde milieus in Chicago ontvoeren een medescholier die ze na een eis voor losgeld vermoorden, zuiver als wetenschappelijk experiment om hun hoogstaand intellect te bewijzen. Een van hen maakt een fout. Huiveringwekkend knap gespeeld door Stockwell en Dillman als de moordenaars, Marshall als openbaar aanklager en Welles als Clarence Darrow, de beroemde advocaat, die zich op alle mogelijke manieren tegen de doodstraf verzet. Sfeervolle zwart-wit fotografie van William C. Mellor verhoogt nog het documentair karakter. Het toneelstuk is van Meyer Levin en het werd voor de film bwerkt tot scenario door Richard Murphy. Lionel Newman verzorgde de muzikale omlijsting.

The Bravados

1958 | Western

Verenigde Staten 1958. Western van Henry King. Met o.a. Gregory Peck, Joan Collins, Stephen Boyd, Albert Salmi en Henry Silva.

Een onbekende (Peck) arriveert in een stadje de dag voordat een berucht viertal aan de galg zal eindigen na een misdadig leven. Een medeplichtige helpt hen echter te ontsnappen, waarbij de dochter van een plaatselijke winkelier (Collins) wordt gegijzeld. Peck, die vermoedt dat dezelfde bende verantwoordelijk is voor de moord op zijn vrouw enkele maanden eerder, zet de achtervolging in. Goede western, die alle elementen van het genre op een rijtje zet. Geroutineerde acteurs leveren een vakkundige prestatie en de jonge Engelse actrice Collins weet haar mannetje te staan. De beul is inderdaad Joe De Rita, beter bekend als Curly Joe van The Three Stooges. Het scenario is van Philip Yordan en John O'Hara naar een roman van Frank O'Rourke. Mooie beelden van Leon Shamroy.

Kiss Them for Me

1957 | Komedie

Verenigde Staten 1957. Komedie van Stanley Donen. Met o.a. Cary Grant, Jayne Mansfield, Leif Erickson, Ray Walston en Suzy Parker.

Een geforceerde komedie over romantische verwikkelingen van marineofficieren op verlof aan de kust. Het scenario is van Julius Epstein naar een toneelstuk van Luther Davis, dat op een roman van Frederic Wakeman is gebaseerd.

Boy on a Dolphin

1957 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1957. Avonturenfilm van Jean Negulesco. Met o.a. Alan Ladd, Clifton Webb, Sophia Loren, Laurence Naismith en Gertrude Flynn.

In het na-oorlogse Griekenland vindt sponsduikster Loren een oud beeldje, dat een jongen op een dolfijn voorstelt. Ze wil het verkopen aan de hoogstbiedende. Ladd, een archeoloog, wil haar van haar plannen laten afzien. Maar dan verschijnt Webb op het toneel, een verzamelaar die bereid is onwettige dingen uit te halen om zijn verzameling aan te vullen. Verouderde romance in een adembenemend mooi kader. Loren is zeer bevallig in haar Amerikaanse filmdebuut, maar Ladd is verschrikkelijk miscast. Webb als de verzamelaar is een sluwe gentleman-bedrieger. David Divine's roman werd door Ivan Moffatt en Dwight Taylor minder overtuigend tot scenario bewerkt. Zeer mooie beelden van Milton Krasner. Gedraaid in CinemaScope.

The Last Wagon

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Delmer Daves. Met o.a. Richard Widmark, Felicia Farr, Susan Kohner, Tommy Rettig en Stephanie Griffin.

In deze goede western wordt Widmark als een beest opgejaagd door sheriff Reid. De man wordt terecht door Widmark om zeep geholpen. Indianen overvallen een karavaan midden in de nacht. Een paar leden waren gaan zwemmen en hebben het overleefd, onder wie Widmark. Hij moet de vijf groentjes door Indianengebied brengen. Onderweg dwingt hij respect af. Farr laat haar hooghartigheid jegens haar halfzuster Kohner (half Indiaans) vallen en Widmark leert zelf weer menselijke gevoelens kennen, vooral door de jonge Rettig. Hij redt en passant ook nog een eenheid soldaten onder bevel van Drury. Maar hij is een outlaw en komt voor het gerecht. James Edward Grant, Daves en Gwen Bagni Gielgud schreven het perfecte scenario naar een verhaal van Gielgud. Wilfrid Cline maakte de fraaie plaatjes en Lionel Newman de bijpassende muziek.

The Killer Is Loose

1956 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1956. Misdaad van Budd Boetticher. Met o.a. Joseph Cotten, Rhonda Fleming, Wendell Corey, Michael Pate en Virginia Christine.

Een redelijk spannend wraakverhaal over een ex-boef die zweert dat hij de rechercheur te pakken zal krijgen die hem te grazen nam. Het scenario is van Harold Medford. Het camerawerk is van Lucien Ballard.

Love Me Tender

1956 | Western, Muziek

Verenigde Staten 1956. Western van Robert D. Webb. Met o.a. Richard Egan, Debra Paget, Elvis Presley, Robert Middleton en William Campbell.

Het filmdebuut van Presley is een verhaal dat speelt tijdens de Burgeroorlog, en gaat over de onderlinge politieke tegenstellingen tussens de zoons van een zuidelijk gezin en hun gemeenschappelijke genegenheid voor Paget. Elvis zingt een aantal zeer goede songs ('Let Me Be', 'Old Shep', 'Poor Boy' en het titelnummer) in deze matige western. De later zo kenmerkende heupbewegigingen van Elvis zijn misschien in deze film doodgewoon nog heel spontaan. Gedraaid in CinemaScope. Het scenario is van Robert Buckner. Het camerawerk is van Leo Tover.

A Kiss Before Dying

1956 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1956. Film noir van Gerd Oswald. Met o.a. Robert Wagner, Jeffrey Hunter, Joanne Woodward, Virginia Leith en Mary Astor.

Minder spannend en bloederig dan de versie uit 1991, met Matt Dillon in de hoofdrol, deze eerste verfilming van de roman van Ira Levin. Wel amusanter. Wagner is de personificatie van fifties cool als de psychopathische student Bud Corliss, die moeiteloos zijn vriendinnetje uit de weg ruimt wanneer die hem in een lastig parket brengt. De opbouw vertoont opvallende gelijkenissen met de latere Hitchcock-klassieker Psycho, en Corliss werd in 1999 min of meer gereïncarneerd als hoofdpersoon in The Talented Mr. Ripley. Mooie fotografie in Technicolor en CinemaScope.

There's No Business Like Show Business

1954 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1954. Musical van Walter Lang. Met o.a. Ethel Merman, Donald O'Connor, Marilyn Monroe, Dan Dailey en Johnnie Ray.

1919. De 'Five Donahues' vormen een succesvolle act die een ereplaats haalt op de affiche van het Hyppodrome Theatre in New York. Vader Dailey, moeder Merman en hun kinderen O'Connor, Ray en Gaynor beleven topdagen. Wanneer O'Connor Monroe ontmoet denkt hij een aanwinst gevonden te hebben, maar ze wordt ingepalmd door een bekende Broadway-regisseur. Ray verlaat de groep om priester te worden. Tijdens een optreden in Miami vindt O'Connor zijn verloren geliefde, Monroe, terug. Opgeblazen musical met knappe songs van Irving Berlin en een onnozel scenario van Phoebe en Harry Ephron, naar een verhaal van Lamar Trotti. Uitstekende vertolkingen, met vooral een uiterst sexy Monroe en een grappige O'Connor, maar een verschrikkelijke miscast van Ray. Choreografie van Robert Alton. Achter de camera stond Leon Shamroy. Gefilmd in CinemaScope.

The French Line

1953 | Komedie, Musical

Verenigde Staten 1953. Komedie van Lloyd Bacon. Met o.a. Jane Russell, Gilbert Roland, Arthur Hunnicutt en Mary McCarty.

'J.R. in 3D - It'll knock both your eyes out!' Jane Russell werd om niks anders dan haar lichamelijke kwaliteiten in films neergezet. Dat is jammer, want het leverde stijlloze reclameboodschappen als hierboven op, en het verijdelde dat Russell meer dan af en toe haar wel degelijk aanwezige acteertalenten etaleerde. The French Line, in de bioscoop dus in 3D uitgebracht (wel een mooi idee als je toch voor erotiek gaat!), draait om Russell en haar borsten, maar is zo schokkend sexy niet. De sequentie waarin zij schaars gekleed danst, was wel erg genoeg om een tijdelijk verbod opgelegd te krijgen. O ja, het verhaaltje: Mary (Russell) is te rijk om een eerlijke vent te krijgen en vaart daarom incognito naar Parijs.

Gentlemen Prefer Blondes

1953 | Komedie, Muziek, Musical, Romantiek

Verenigde Staten 1953. Komedie van Howard Hawks. Met o.a. Jane Russell, Marilyn Monroe, Charles Coburn, Tommy Noonan en George 'Foghorn' Winslow.

Marilyn Monroe is geweldig op dreef als verleidelijke Lorelei. Nee, niet de zingende sirene van de oosterburen die volgens de legende hunkerende Rijn-schippers op de rotsen laat lopen, in een overigens nog altijd lastig navigeerbare S-bocht zo'n twintig kilometer onder Koblenz. In deze terechte klassieker is Lorelei het spreekwoordelijke domme blondje dat 'slim kan zijn als het moet.' En mooi zingt, natuurlijk. Vergezeld door brunette Jane Russell knus gaat ze samen per boot naar zang- en dansparadijs Parijs, waar ze zich behalve als goudgraver zowaar ook ontpopt als liefdevolle bruid.

Deadline U.S.A.

1952 | Misdaad

Verenigde Staten 1952. Misdaad van Richard Brooks. Met o.a. Humphrey Bogart, Ethel Barrymore, Kim Hunter, Ed Begley en Paul Stewart.

Bijtend verslag van de strijd van een krantenman om te overleven en zijn burgerlijke plicht te doen. Bogey is de redacteur, Begley zijn assistent, Stewart een sportredacteur die de de gezochte misdadiger aanbrengt; prettig tijdverdrijf. Het scenario is van regisseur Brooks.

Three Came Home

1950 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1950. Oorlogsfilm van Jean Negulesco. Met o.a. Claudette Colbert, Patric Knowles, Florence Desmond, Sessue Hayakawa en Helen Westcott.

Treffend spel van Colbert en Hayakawa maakt er verplicht kijkvoer van. Britse gezinnen op Borneo worden tijdens WO-II naar Japanse concentratiekampen gestuurd, maar de gestudeerde Hayakawa stelt veel belang in schrijfster Colbert.

The Street With No Name

1948 | Misdaad

Verenigde Staten 1948. Misdaad van William Keighley. Met o.a. Mark Stevens, Richard Widmark, Lloyd Nolan, Barbara Lawrence en Ed Begley.

Een goede film gebaseerd op feitelijk FBI-materiaal over de ontmaskering van een bendeleider. De spanning wordt goed gedoseerd. Het scenario is van Harry Kleiner.