Maxime Lombard

Acteur

Maxime Lombard is acteur.
Er zijn 9 films gevonden.

La trilogie marseillaise : Marius

2000 | Komedie

Canada/België/Frankrijk 2000. Komedie van Nicolas Ribowski. Met o.a. Roger Hanin, Gaëla Le Devehat, Henri Tisot, Eric Poulain en Lénie Scoffié.

C[KA1]esar (Hanin) baat in het Marseille van de jaren 1930 een zeemansbar uit, zoals ook zijn vader en grootvader voor hem deden. Zijn wens is dat zijn zoon Marius (Poulain) hem zou opvolgen. Maar Marius wil zeeman worden. De oceaan is zijn leven. Fanny (Le Devehat), dochter van verkoopster Honorine (Scoffi[KA1]e), is verliefd op Marius, maar deze weigert zijn gevoelens voor haar te erkennen, daar hij zich niet wil gebonden voelen als hij gaat varen. Fanny wordt ook het hof gemaakt door de oudere weduwnaar Panisse (Tisot). Marcel Pagnols beroemde romantrilogie werd voor de eerste maal bewerkt als een geheel. Dit eerste deel handelt over de verzoekingen van Marius die naar de zee wil ondanks het verzet van zijn vader. Hanin zet een sterke César neer, die echter de gevoelige, melancholische humor van Raimu - in de versie van de jaren 1930 - mist. De sfeer van het vooroorlogse Marseille wordt uitstekend herschapen. Geen grote film, maar de liefhebbers van de door Pagnol gecreëerde personages zullen zich niet bedrogen voelen. Jaques Nahum en Marianne Groves bewerkten de roman. Mooie fotografie van Jacques Renoir. Gevolgd door FANNY en CESAR.

La trilogie marseillaise : 2. Fanny

2000 | Romantiek

België/Canada/Frankrijk 2000. Romantiek van Nicolas Ribowski. Met o.a. Roger Hanin, Henri Tissot, Gaëla Le Devehat, Eric Poulain en Lénie Scoffié.

Marius (Poulain) heeft de zee gekozen op de `Maleisie`. Zijn vader C[KA1]esar (Hanin) en verloofde Fanny (Le D[KA1]ev[KA1]ehat) blijven verweesd achter. Dan ontdekt Fanny dat ze zwanger is van Marius. Voor haar moeder Honorine (Scoffi[KA1]e) staat haar maar een ding te doen om de eer van de familie te redden: trouwen met de oudere weduwnaar Panisse (Tisot), die bereid is om het kind als het zijne te aanvaarden. Tegen zijn zin is César akkoord om de peetvader te worden van Césariot, het kind van Fanny en Marius. Zo kan hij zijn vaderliefde verder uiten naar zijn kleinzoon toe. Het tweede deel van de Marseillaise trilogie van Marcel Pagnol. De liefhebbers van deze Franse klassieker zullen zich niet bedrogen voelen, ook al staat de versie uit de jaren 1930 op een veel hoger peil. Wie deze niet kent zal wellicht wel kunnen genieten van deze fraai ogende versie voor een nieuwe eeuw, met een Hanin in topvorm die de hele film moeiteloos draagt. Oude wijn in nieuwe zakken, maar de nasmaak is nog niet zo slecht. Jacques Nahum en Marianne Groves bewerkten de roman. Mooie fotografie van Jacques Renoir. Gevolgd door CÉSAR. Stereo.

Eugénio

1999 | Animatie, Familiefilm

Frankrijk 1999. Animatie van Jean-Jacques Prunès.

VV.

La femme du boulanger

1998 | Romantiek, Historische film

Frankrijk/België/Zwitserland/Canada 1998. Romantiek van Nicolas Ribowski. Met o.a. Roger Hanin, Astrid Veillon, Mariel Maréchal, Marco Bonini en Bernard Larmande.

Een dorpje in de Provence in de jaren 1950. Hier wonen enkel gelukkige mensen, ook al zijn er die niet met elkaar praten omdat ze, soms van vader op zoon, een vete met zich meedragen. Zo zijn er de regelmatige ruzies tussen de jonge pastoor en de vrijzinnige dorpsonderwijzer. Maar die dag is het dorp in de rouw. De bakker is overleden en de dorpelingen zijn verplicht om twaalf kilometer verder, in het volgende dorp, een brood te gaan kopen. Dan verschijnt Aimable (Hanin), de nieuwe bakker, in het gezelschap van Aur[KA1]elie (Veillon), zijn mooie, gevoelige, maar uitdagende vrouw. Even lijkt het erop dat alles weer in zijn plooien valt in het dorp, maar dan verdwijnt op een nacht de schaapsherder Dominique (Bonini) met Aurélie. Een schandaal zonder weerga. Gevoelige remake van de Marcel Pagnol-film uit 1938 met een ijzersterke Hanin die de rol van Raimu overdoet. Een film die even rustig voortkabbelt als het leven in een Provinçaals dorpje in de jaren 1950. Weinig verrassingen, maar ontspannend en verfrissend. Jacques Nahum en Marianne Groves bewerkten het scenario van Pagnol, die zich op zijn beurt liet inspireren door de roman Jean le bleu van Jean Giono. Gefotografeerd in warme kleuren door Jacques Renoir.

À découvert

1996 | Drama

Frankrijk 1996. Drama van Laurent Jaoui. Met o.a. Isabelle Renauld, Féodor Atkine, Pierre Cassignaro, Emmanuelle Michelet en Romain Legrand.

De vijfendertig-jarige France (Renauld) wil scheiden van haar man Lo[KA3]ic (Atkine) na acht jaar huwelijk. Ooit was hij een beloftevol fotograaf, maar nu is hij hopeloos verslaafd aan de drank. France wil herbeginnen met haar zoon Quentin (Legrand). Ze vinden onderdak in een goedkoop appartement. In de rechtszaal neemt Loïc alle schuld op zich. Op een dag echter krijgt ze per post een ongedekte cheque. Haar advocaat verklaart haar de valstrik waarin ze getrapt is. De gevolgen van drankzucht op de onmiddellijke omgeving en vooral het gezin worden hier op uiterst naïeve wijze geïllustreerd via een stationsromannetje. De acteurs spelen op automatische piloot. Jaoui schreef het scenario samen met Olivier Roche. Fotografie van Jean-Louis Sonzogni.

Montparnasse-Pondichéry

1994 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1994. Komedie van Yves Robert. Met o.a. Miou-Miou, Yves Robert, André Dussollier, Jacques Perrin en Maxime Leroux.

Aangemoedigd door een nieuwe wet laat de veertig-jarige ongehuwde moeder en behangontwerpster Miou-Miou zich inschrijven aan de universiteit, om alsnog een diploma te halen. De studie wordt een flop en na een ruzie laat ze haar vriend zitten. Ontmoedigd zwerft ze door de straten. Ze komt terecht in metrostation Montparnasse. Hier ontmoet ze de zeventig-jarige ex- musicus Robert. Samen beleven ze de crisis in hun leven, en er bloeit een romantische relatie op. Poëtische liefdesgeschiedenis verteld met een grote dosis relativerende humor. Uit elke situatie, hoe uitzichtloos ook, kan iets nieuws, iets fascinerends groeien. Uitstekend spel van Miou-Miou en regisseur Robert. De laatste schreef het scenario, samen met Frédéric Lasaygues. Robert Alazraki stond in voor het camerawerk.

Poulet au gratin

1993 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1993. Komedie van Étienne Dhaene. Met o.a. Francis Perrin, Bernadette Lafont, Gaëlle Legrand, Michel Baladi en Roger Pierre.

Inspecteur M[KA1]edeuze (Perrin) en zijn assistent St[KA1]ephane (Dob) staan voor een drievoudig raadsel. Drie rijke oude dames, eigenaressen van een florerende lingeriezaak, werden vermoord. De schuldige bevindt zich ongetwijfeld onder de erfgenamen, vraag is enkel wie van hen heeft dit op zijn (of haar) geweten? Idiote politie-komedie met een zo nadrukkelijke humor dat je je gaat ergeren. Perrin, nochtans een uitstekend komisch acteur, chargeert zijn rol op afschuwelijke wijze. Een film die je best kan overslaan, geschreven door Christian Dob. Weinig geïnspireerde fotografie van Philippe Pavans de Ceccaty.

1789

1974 | Historische film, Avonturenfilm

Frankrijk 1974. Historische film van Ariane Mnouchkine. Met o.a. Philippe Caubère, Josette Derenne, Michel Derouin, Mario Gonzalèz en Louba Guertchikof.

Registratie van de befaamde voorstelling van het collectief Théâtre du Soleil over de Franse Revolutie, de klassestrijd en de dubbele rol van de burgerij daarin, gepresenteerd in een Commedia dell'Arte-achtige vorm met zang, dans, acrobatiek, poppenspel en terzijds naar het publiek. Boeiende filminterpretatie die niet slechts het toneelevenement inblikt, maar door fotografie en montage de toeschouwers tot medespelers maakt en in de coulissen kijkt, zonder de epische voortgang te verstoren. Onvermijdelijk minpunt: de theatergrime is in film-close-up storend lelijk. Camerawerk van Bernard Zitzermann, Michel Lebon en Jean-Paul Meurisse. Ook bekend als REPRIS DE JUSTICE - TROIS DE LA PRISON en MILLE SEPT CENT QUATRE- VINGT-NEUF.

1789

1970 | Drama

Frankrijk 1970. Drama van Ariane Mnouchkine. Met o.a. Rene Patrigani, Maxime Lombard en Jean-Claude Penchenat.

Registratie van de befaamde voorstelling van het collectief Théâtre du Soleil over de Franse Revolutie, de klassestrijd en de dubbele rol van de burgerij daarin, gepresenteerd in een Commedia dell'Arte-achtige vorm met zang, dans, acrobatiek, poppenspel en terzijds naar het publiek. Boeiende filminterpretatie die niet slechts het toneelevenement inblikt, maar door fotografie en montage de toeschouwers tot medespelers maakt en in de coulissen kijkt, zonder de epische voortgang te verstoren. Onvermijdelijk minpunt: de theatergrime is in film-close-up storend lelijk. Camerawerk van Bernard Zitzermann, Michel Lebon en Jean-Paul Meurisse. Ook bekend als REPRIS DE JUSTICE - TROIS DE LA PRISON en MILLE SEPT CENT QUATRE- VINGT-NEUF.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Maxime Lombard op televisie komt.

Reageer