Fokke van Saane: geluid en art direction.
Er zijn 33 films gevonden.

In the Ocean

2001 |

Nederland 2001. Frank Scheffer.

Questions and Answers

2000 |

Nederland 2000. Marieke van der Lippe. Met o.a. Richard Leermakers, Anne Vegter en Fleur Hoogeveen.

Sprekende ogen

1999 |

Nederland 1999. Leendert Pot.

fl. 19,99

1998 | Komedie

Nederland 1998. Komedie van Mart Dominicus. Met o.a. Thomas Acda, Carine Korteweg, Jeroen Willems, Leny Breederveld en Jacqueline Blom.

De titel verwijst naar de superlage prijs die trouwlustige paartjes voor [KA1]e[KA1]en (huwelijks)nacht hoeven te betalen in een chique, Amsterdams hotel voor de nacht van 31 december 1999. Bruidsparen in spe verdringen zich in de lobby; het is een bont gezelschap dat bestaat uit: yuppies, luidruchtige punkers, bejaarden, Marokkanen, homo`s, een platsprekende, ordinaire Amsterdammer (Acda) met vrouw en hond, een vrouwmens dat haar gekleurde vriend aan een verblijfsvergunning wil helpen enz. Er zijn ook typische stijve Hollanders, religieuze fanatici en racisten. Het zou de dwarsdoorsnede zijn van de Nederlandse samenleving anno 1999. Tijdens de nacht worden de contrasten nog duidelijker, niet alleen tussen de koppels, maar ook bij hun toevallige ontmoetingen in de gangen van het hotel. De scenarioschrijvers, Helena van der Meulen en debuterend regisseur Dominicus hebben duidelijk te veel hooi op de vork genomen. Het is onmogelijk iets zinnigs in bijna anderhalf uur over de diverse levens van dergelijke vogels met zo`n bont pluimage in beelden (van Rogier Stoffers) te vertellen. Soms is het geestig, soms tragisch en bij gelegenheden bitter. De sketches zijn keurig gedaan, maar veel te voorspelbaar en te clichématig. De veertig-jarige Dominicus was een tijdlang hoofdredacteur van het noodlijdende filmblad Skrien en schreef daarna scenario's. Weinig interessante Hollandse subsidiekunst, die even in twee bioscopen liep om daarna binnen zes maanden op de kleine buis vertoond te worden.

Punk, lang leve de lol

1998 |

Nederland 1998. Alfred Broer.

De titel verwijst naar de superlage prijs die trouwlustige paartjes voor [KA1]e[KA1]en (huwelijks)nacht hoeven te betalen in een chique, Amsterdams hotel voor de nacht van 31 december 1999. Bruidsparen in spe verdringen zich in de lobby; het is een bont gezelschap dat bestaat uit: yuppies, luidruchtige punkers, bejaarden, Marokkanen, homo`s, een platsprekende, ordinaire Amsterdammer (Acda) met vrouw en hond, een vrouwmens dat haar gekleurde vriend aan een verblijfsvergunning wil helpen enz. Er zijn ook typische stijve Hollanders, religieuze fanatici en racisten. Het zou de dwarsdoorsnede zijn van de Nederlandse samenleving anno 1999. Tijdens de nacht worden de contrasten nog duidelijker, niet alleen tussen de koppels, maar ook bij hun toevallige ontmoetingen in de gangen van het hotel. De scenarioschrijvers, Helena van der Meulen en debuterend regisseur Dominicus hebben duidelijk te veel hooi op de vork genomen. Het is onmogelijk iets zinnigs in bijna anderhalf uur over de diverse levens van dergelijke vogels met zo`n bont pluimage in beelden (van Rogier Stoffers) te vertellen. Soms is het geestig, soms tragisch en bij gelegenheden bitter. De sketches zijn keurig gedaan, maar veel te voorspelbaar en te clichématig. De veertig-jarige Dominicus was een tijdlang hoofdredacteur van het noodlijdende filmblad Skrien en schreef daarna scenario's. Weinig interessante Hollandse subsidiekunst, die even in twee bioscopen liep om daarna binnen zes maanden op de kleine buis vertoond te worden.

Blindganger

1997 |

Nederland 1997. Mark Timmer. Met o.a. Theo de Groot, Margreet Blanken, Theo Pont, Ger Thijs en Jack Wouterse.

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

Techno: Space and Flow in the Radical Frame

1996 | Documentaire, Muziek

Nederland 1996. Documentaire van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof).

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

Moving Pictures One

1996 |

Nederland 1996. Carina Ellemers. Met o.a. Maarten Rijnbeek, Vincenzo Militello, Kuno Terwindt en Bianca van der Schoot.

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

Fuga

1996 | Korte film, Animatie

Nederland 1996. Korte film van Hans Nassenstein.

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

The Turner Revelation

1995 | Drama

Nederland 1995. Drama van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Stacey Grace en Kain.

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

The Taste of life

1995 |

Nederland 1995. Ingeborg Jansen.

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

Reflections on dead weight

1995 |

Nederland 1995. Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof).

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

Film for Philo

1995 |

Nederland 1995. Leon Giesen.

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

4Tokens II - P

1995 |

Nederland 1995. Mart Dominicus. Met o.a. Renato Bertolini en Desir Schneider.

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

4Tokens II - Minnamanna

1995 |

Nederland 1995. Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof).

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

4Tokens II - Downstairs

1995 | Muziek

Nederland 1995. Muziek van Dick Tuinder. Met o.a. Sophie Janssens, Catherina Palma en Maria Voortman.

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

20 plus

1995 |

Nederland 1995. Dana Nechushtan. Met o.a. Eric Corton, Yorick van Wageningen, Franky Ribbens, Ghislaine Pierie en Harriet Stroet.

In de serie De greep van de staat waarin de gespannen relatie tussen overheid en burger centraal staat. Een oude visser dreigt met een bom de haven van Rotterdam op te blazen; als Den Haag de nieuwe sanering doorzet, zal hij zijn vissersboot verliezen. Marte Broekhuis, politiek adviseur van de minister van Landbouw en Visserij, wordt gevraagd met hem te onderhandelen. Marte raakt klem tussen een groeiende loyaliteit met de visser en de toenemende druk van haar politieke superieuren. Dan blijkt dat Den Haag haar onderhandelingen negeert en aanstuurt op een harde confrontatie

Ten Monologues From The Lives Of Serial Killers

1994 | Documentaire

Nederland 1994. Documentaire van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. David Swatling, Lorand Sarna, Mark Bellamy, Rodney Beddall en Kain.

Ten monologues from the lives of the serial killers is een mengeling van fictie en documentaire. De film bestaat uit tien episoden, waarin gebruik gemaakt wordt van literaire teksten, rapteksten en fragmenten van interviews met seriemoordenaars. De film is een zoektocht naar de psyche van mensen die schijnbaar zonder motief en zonder doel moorden. Tegelijkertijd onderzoekt de film de fascinatie van de westerse wereld voor de serial killer. De verschillende episoden bevatten geacteerde stukken, foundfootage en pornografisch materiaal en soms een totaal gebrek aan beeld.Zo wordt de verheerlijking van seriemoordenaars zoals die is terug te vinden in rock- en rapmuziek verbeeld door een episode waarin een track van de Geto Boys is te horen. Het nummer gaat vier minuten lang vergezeld van een egaal, bloedrood scherm... De kijker zou wel eens geschokt kunnen achterblijven met de vraag: wat is realiteit en wat is verzonnen? Die verwarring is volgens Kerkhof typerend voor de toestand waarin de seriemoordenaar leeft. (Dagkrant Film Festival Rotterdam).

Our Inflammable Film Heritage

1994 | Korte film, Documentaire

Nederland 1994. Korte film van Paul Meyer.

Ten monologues from the lives of the serial killers is een mengeling van fictie en documentaire. De film bestaat uit tien episoden, waarin gebruik gemaakt wordt van literaire teksten, rapteksten en fragmenten van interviews met seriemoordenaars. De film is een zoektocht naar de psyche van mensen die schijnbaar zonder motief en zonder doel moorden. Tegelijkertijd onderzoekt de film de fascinatie van de westerse wereld voor de serial killer. De verschillende episoden bevatten geacteerde stukken, foundfootage en pornografisch materiaal en soms een totaal gebrek aan beeld.Zo wordt de verheerlijking van seriemoordenaars zoals die is terug te vinden in rock- en rapmuziek verbeeld door een episode waarin een track van de Geto Boys is te horen. Het nummer gaat vier minuten lang vergezeld van een egaal, bloedrood scherm... De kijker zou wel eens geschokt kunnen achterblijven met de vraag: wat is realiteit en wat is verzonnen? Die verwarring is volgens Kerkhof typerend voor de toestand waarin de seriemoordenaar leeft. (Dagkrant Film Festival Rotterdam).

Nice To Meet You, Please Don't Rape Me

1994 |

Nederland 1994. Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Winnie Ryall, Bill Curry, Gustav Grass, Matthew Oats en Eric Meyeni.

Ten monologues from the lives of the serial killers is een mengeling van fictie en documentaire. De film bestaat uit tien episoden, waarin gebruik gemaakt wordt van literaire teksten, rapteksten en fragmenten van interviews met seriemoordenaars. De film is een zoektocht naar de psyche van mensen die schijnbaar zonder motief en zonder doel moorden. Tegelijkertijd onderzoekt de film de fascinatie van de westerse wereld voor de serial killer. De verschillende episoden bevatten geacteerde stukken, foundfootage en pornografisch materiaal en soms een totaal gebrek aan beeld.Zo wordt de verheerlijking van seriemoordenaars zoals die is terug te vinden in rock- en rapmuziek verbeeld door een episode waarin een track van de Geto Boys is te horen. Het nummer gaat vier minuten lang vergezeld van een egaal, bloedrood scherm... De kijker zou wel eens geschokt kunnen achterblijven met de vraag: wat is realiteit en wat is verzonnen? Die verwarring is volgens Kerkhof typerend voor de toestand waarin de seriemoordenaar leeft. (Dagkrant Film Festival Rotterdam).

Jaargang '94 - De Schifting

1994 |

Nederland 1994. Peter Gielissen.

Ten monologues from the lives of the serial killers is een mengeling van fictie en documentaire. De film bestaat uit tien episoden, waarin gebruik gemaakt wordt van literaire teksten, rapteksten en fragmenten van interviews met seriemoordenaars. De film is een zoektocht naar de psyche van mensen die schijnbaar zonder motief en zonder doel moorden. Tegelijkertijd onderzoekt de film de fascinatie van de westerse wereld voor de serial killer. De verschillende episoden bevatten geacteerde stukken, foundfootage en pornografisch materiaal en soms een totaal gebrek aan beeld.Zo wordt de verheerlijking van seriemoordenaars zoals die is terug te vinden in rock- en rapmuziek verbeeld door een episode waarin een track van de Geto Boys is te horen. Het nummer gaat vier minuten lang vergezeld van een egaal, bloedrood scherm... De kijker zou wel eens geschokt kunnen achterblijven met de vraag: wat is realiteit en wat is verzonnen? Die verwarring is volgens Kerkhof typerend voor de toestand waarin de seriemoordenaar leeft. (Dagkrant Film Festival Rotterdam).

Gemengde berichten

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Paul Ruven. Met o.a. Joan Nederlof, Marijke Veugelers, Nicholas Pap, Jack Wouterse en Maria de Booy.

Een soort vierluik gebaseerd op faits-divers met een sociale achtergrond. Een man wordt plotseling werkloos, een ander wordt uit zijn huis gezet, een vrouw wordt in de steek gelaten door haar echtgenoot. Deze maatschappelijke slachtoffers ontmoeten elkaar in een Turks koffiehuis, waar zich een vierde drama afspeelt. Alle betrokkenen stellen zich echter postief op t.o.v. hun problemen. Maxi-minimale cinema van VPRO-lieveling Ruven, die ook het scenario neerpende.

Fenceless in Grace

1994 |

1994. Janica Draisma. Met o.a. Nicole Balm, Janica Draisma en Hein Eberson.

Een soort vierluik gebaseerd op faits-divers met een sociale achtergrond. Een man wordt plotseling werkloos, een ander wordt uit zijn huis gezet, een vrouw wordt in de steek gelaten door haar echtgenoot. Deze maatschappelijke slachtoffers ontmoeten elkaar in een Turks koffiehuis, waar zich een vierde drama afspeelt. Alle betrokkenen stellen zich echter postief op t.o.v. hun problemen. Maxi-minimale cinema van VPRO-lieveling Ruven, die ook het scenario neerpende.

The Mozart Bird

1993 | Experimenteel

Nederland 1993. Experimenteel van Ian Kerkhof (aka Aryan Kaganof). Met o.a. Rosalind George, Daniel Daran en Stacey Grace.

In de tweede lange speelfilm van Kerkhof staan de 'dope 'n dole refugees' Howard en Selena centraal. Twee Engels-sprekende buitenlanders, universitair geschoold maar baanloos, genieten van alle vrijheden die Amsterdam hen biedt. In The Mozart bird wordt de relatie van Howard en Selena op een bijna klinische wijze onderzocht. Ian Kerkhof plaatst zijn personages niet in een sociale context. Vrijwel de hele film speelt zich af in een woning; eerst die van Selena, uiteindelijk die van Howard. Het geheel is gefilmd in acht lange camera-instellingen. Er wordt een spanningsveld gecreëerd doordat de montage niet bepaald wordt door de continuïteit van de handeling of ruimte. Ian Kerkhof liet zich voor deze film beïnvloeden door films van Ken Jacobs, Max Ophüls en Douglas Sirk.

Een Avondje Thuis

1993 |

Nederland 1993. Stienette Bosklopper. Met o.a. John Koudenberg, Vera de Groot en Ivo ten Hagen.

In de tweede lange speelfilm van Kerkhof staan de 'dope 'n dole refugees' Howard en Selena centraal. Twee Engels-sprekende buitenlanders, universitair geschoold maar baanloos, genieten van alle vrijheden die Amsterdam hen biedt. In The Mozart bird wordt de relatie van Howard en Selena op een bijna klinische wijze onderzocht. Ian Kerkhof plaatst zijn personages niet in een sociale context. Vrijwel de hele film speelt zich af in een woning; eerst die van Selena, uiteindelijk die van Howard. Het geheel is gefilmd in acht lange camera-instellingen. Er wordt een spanningsveld gecreëerd doordat de montage niet bepaald wordt door de continuïteit van de handeling of ruimte. Ian Kerkhof liet zich voor deze film beïnvloeden door films van Ken Jacobs, Max Ophüls en Douglas Sirk.

Donderdag kan écht niet

1993 |

Nederland 1993. Annie Günther.

In de tweede lange speelfilm van Kerkhof staan de 'dope 'n dole refugees' Howard en Selena centraal. Twee Engels-sprekende buitenlanders, universitair geschoold maar baanloos, genieten van alle vrijheden die Amsterdam hen biedt. In The Mozart bird wordt de relatie van Howard en Selena op een bijna klinische wijze onderzocht. Ian Kerkhof plaatst zijn personages niet in een sociale context. Vrijwel de hele film speelt zich af in een woning; eerst die van Selena, uiteindelijk die van Howard. Het geheel is gefilmd in acht lange camera-instellingen. Er wordt een spanningsveld gecreëerd doordat de montage niet bepaald wordt door de continuïteit van de handeling of ruimte. Ian Kerkhof liet zich voor deze film beïnvloeden door films van Ken Jacobs, Max Ophüls en Douglas Sirk.

De Bomen

1993 |

Nederland 1993. Stienette Bosklopper. Met o.a. Lean Mosse en Andre van Deudekom.

In de tweede lange speelfilm van Kerkhof staan de 'dope 'n dole refugees' Howard en Selena centraal. Twee Engels-sprekende buitenlanders, universitair geschoold maar baanloos, genieten van alle vrijheden die Amsterdam hen biedt. In The Mozart bird wordt de relatie van Howard en Selena op een bijna klinische wijze onderzocht. Ian Kerkhof plaatst zijn personages niet in een sociale context. Vrijwel de hele film speelt zich af in een woning; eerst die van Selena, uiteindelijk die van Howard. Het geheel is gefilmd in acht lange camera-instellingen. Er wordt een spanningsveld gecreëerd doordat de montage niet bepaald wordt door de continuïteit van de handeling of ruimte. Ian Kerkhof liet zich voor deze film beïnvloeden door films van Ken Jacobs, Max Ophüls en Douglas Sirk.

Nike commercial

1992 |

Nederland 1992. Jeroen Mol.

In de tweede lange speelfilm van Kerkhof staan de 'dope 'n dole refugees' Howard en Selena centraal. Twee Engels-sprekende buitenlanders, universitair geschoold maar baanloos, genieten van alle vrijheden die Amsterdam hen biedt. In The Mozart bird wordt de relatie van Howard en Selena op een bijna klinische wijze onderzocht. Ian Kerkhof plaatst zijn personages niet in een sociale context. Vrijwel de hele film speelt zich af in een woning; eerst die van Selena, uiteindelijk die van Howard. Het geheel is gefilmd in acht lange camera-instellingen. Er wordt een spanningsveld gecreëerd doordat de montage niet bepaald wordt door de continuïteit van de handeling of ruimte. Ian Kerkhof liet zich voor deze film beïnvloeden door films van Ken Jacobs, Max Ophüls en Douglas Sirk.

Uitzicht

1991 |

Nederland 1991. Oscar van Rijn. Met o.a. Yvonne van den Hurk, Jaap Maarleveld en Manon Alving.

In de tweede lange speelfilm van Kerkhof staan de 'dope 'n dole refugees' Howard en Selena centraal. Twee Engels-sprekende buitenlanders, universitair geschoold maar baanloos, genieten van alle vrijheden die Amsterdam hen biedt. In The Mozart bird wordt de relatie van Howard en Selena op een bijna klinische wijze onderzocht. Ian Kerkhof plaatst zijn personages niet in een sociale context. Vrijwel de hele film speelt zich af in een woning; eerst die van Selena, uiteindelijk die van Howard. Het geheel is gefilmd in acht lange camera-instellingen. Er wordt een spanningsveld gecreëerd doordat de montage niet bepaald wordt door de continuïteit van de handeling of ruimte. Ian Kerkhof liet zich voor deze film beïnvloeden door films van Ken Jacobs, Max Ophüls en Douglas Sirk.

Saudade

1991 |

Nederland 1991. Wendela Scheltema. Met o.a. Boudewijn Tarenskeen en Corinne Janovitz.

In de tweede lange speelfilm van Kerkhof staan de 'dope 'n dole refugees' Howard en Selena centraal. Twee Engels-sprekende buitenlanders, universitair geschoold maar baanloos, genieten van alle vrijheden die Amsterdam hen biedt. In The Mozart bird wordt de relatie van Howard en Selena op een bijna klinische wijze onderzocht. Ian Kerkhof plaatst zijn personages niet in een sociale context. Vrijwel de hele film speelt zich af in een woning; eerst die van Selena, uiteindelijk die van Howard. Het geheel is gefilmd in acht lange camera-instellingen. Er wordt een spanningsveld gecreëerd doordat de montage niet bepaald wordt door de continuïteit van de handeling of ruimte. Ian Kerkhof liet zich voor deze film beïnvloeden door films van Ken Jacobs, Max Ophüls en Douglas Sirk.

Knoop kwijt

1991 |

Nederland 1991. Miriam Corzilius. Met o.a. Xander Straat, Frans Spek, Jes Vriens en Hilt de Vos.

In de tweede lange speelfilm van Kerkhof staan de 'dope 'n dole refugees' Howard en Selena centraal. Twee Engels-sprekende buitenlanders, universitair geschoold maar baanloos, genieten van alle vrijheden die Amsterdam hen biedt. In The Mozart bird wordt de relatie van Howard en Selena op een bijna klinische wijze onderzocht. Ian Kerkhof plaatst zijn personages niet in een sociale context. Vrijwel de hele film speelt zich af in een woning; eerst die van Selena, uiteindelijk die van Howard. Het geheel is gefilmd in acht lange camera-instellingen. Er wordt een spanningsveld gecreëerd doordat de montage niet bepaald wordt door de continuïteit van de handeling of ruimte. Ian Kerkhof liet zich voor deze film beïnvloeden door films van Ken Jacobs, Max Ophüls en Douglas Sirk.

Dossier van staal

1991 |

Nederland 1991. Marc van Fucht. Met o.a. Ed Bauwer, Linda de Wolf, Gert Jan Louwe en Ruud Westerkamp.

In de tweede lange speelfilm van Kerkhof staan de 'dope 'n dole refugees' Howard en Selena centraal. Twee Engels-sprekende buitenlanders, universitair geschoold maar baanloos, genieten van alle vrijheden die Amsterdam hen biedt. In The Mozart bird wordt de relatie van Howard en Selena op een bijna klinische wijze onderzocht. Ian Kerkhof plaatst zijn personages niet in een sociale context. Vrijwel de hele film speelt zich af in een woning; eerst die van Selena, uiteindelijk die van Howard. Het geheel is gefilmd in acht lange camera-instellingen. Er wordt een spanningsveld gecreëerd doordat de montage niet bepaald wordt door de continuïteit van de handeling of ruimte. Ian Kerkhof liet zich voor deze film beïnvloeden door films van Ken Jacobs, Max Ophüls en Douglas Sirk.

Let the Music Dance

1990 | Komedie

Nederland 1990. Komedie van Pim de la Parra. Met o.a. Boudewijn de Groot, Eugenie Schellen, Bonnie Williams, Marc Hazewinkel en Ingrid Willemse.

Af en toe leuke 'minimale' de la Parrafilm waarin het levend liedjes- en zangmonument van de jaren zestig en zeventig, Boudewijn de Groot, in opdracht van de Europese Commissie een Europees volkslied moet componeren dat alle bestaande volksliederen overbodig moet maken. Hij heeft echter geen deadline, geen zanger en geen inspiratie, maar wel te veel vrouwen. Men verveelt zich zelden, het komt allemaal wat jongensachtig over, er zitten leuke typetjes in en de Groot is minzaam maar geen groot acteur. Op vijf dagen ingeblikt maar dat neem je er moeiteloos bij.