Robert Altman

1925 -2006 Regisseur, Acteur, Scenarist, Producer

Robert Altman (1925-2006) is regisseur, acteur, scenarist en producer.
Er zijn 50 films gevonden.

A Prairie Home Companion

2006 | Drama, Komedie, Muziek

Verenigde Staten 2006. Drama van Robert Altman. Met o.a. Garrison Keillor, Meryl Streep, John C. Reilly, Tommy Lee Jones en Lindsay Lohan.

A Prairie Home Companion volgt de laatste uitzending van het gelijknamige radiovariétéprogramma, dat al dertig jaar wordt uitgezonden op de Amerikaanse publieke omroep. Zo'n laatste show vormt de ideale achtergrond voor een typische Altman-ensemblefilm. Liefdevol en in overvolle shots schetst Altman een groep mensen die elkaar al jaren kennen, en al jaren hetzelfde doen: grappen maken en liedjes zingen. De vergankelijkheid is in de film bijna tastbaar. Maar ondanks, of eigenlijk dankzij, de melancholie bruist de film van leven. A Prairie Home Companion bleek ook Altmans laatste film; de regisseur overleed op 20 november 2006.

Tanner on Tanner

2004 | Komedie

Verenigde Staten 2004. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Cynthia Nixon, Pamela Reed en Matt Malloy.

Politici, ambitie en manipulatie: de onheilige drie-eenheid. In 1988 dachten politiek striptekenaar Garry Trudeau (Doonesbury) en regisseur Altman dat al en draaiden voor tv-zender HBO de 11-delige satire Tanner '88. Daarin volgden zij fictieve presidentskandidaat Jack Tanner (Murphy) op zijn tocht ter zieltjeswerving. In het latere, voor Sundance Channel geproduceerde vervolg Tanner on Tanner maakt Tanners dochter Alex (Nixon; Miranda uit Sex and the City) een docu over pa en zijn kandidatuur, maar dit verloopt allesbehalve gladjes. Hoewel het nieuwtje eraf is, zijn de (aansluitend uitgezonden) vier episodes een vermakelijk, vernuftig staaltje kijkersbedrog en verplicht lesmateriaal voor campagnestrategen.

The Company

2003 | Drama, Documentaire

Verenigde Staten/Duitsland 2003. Drama van Robert Altman. Met o.a. Neve Campbell, Malcolm McDowell, James Franco en Susie Cusack.

Quasi-documentair portret van een klassiek dansgezelschap, met als centraal personage Loretta Ryan (Campbell, die ook meeschreef aan het scenario). De film concentreert zich op de periodes tussen de voorstellingen, de repetities onder leiding van artistiek leider Antonelli (McDowell), het harde bestaan van de dansers. Altman wilde 'een nagespeelde documentaire' maken, maar juist de documentaire stijl doet afbreuk aan de film. Een eenvoudige scène als die waarin een ballerina zich blesseert en een concurrente moet laten voorgaan had in een documentaire pijnlijk en aangrijpend kunnen zijn. In The Company wordt zo'n voorval niets meer dan een cliché.

Gosford Park

2001 | Misdaad, Mysterie, Drama

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Italië 2001. Misdaad van Robert Altman. Met o.a. Michael Gambon, Helen Mirren, Bob Balaban, Kristin Scott Thomas en Maggie Smith.

Landhuisbewoners Sir William (Gambon) en zijn vrouw (Scott Thomas) inviteren een stel gasten voor een comfortabel weekend met diner, overnachting en jacht. Er is ook een Amerikaanse filmproducer (co-scenarist Balaban) bij, die aan tafel uitlegt dat hij met een film bezig is: 'Moord middenin de nacht, veel gasten in het weekend, iedereen is verdacht.' Er wordt laatdunkend gegniffeld, maar dat is over wanneer Sir William vermoord wordt aangetroffen. Altman laat de camera zwerven tussen rijke genodigden en hun bedienden, schijnbaar willekeurig gesprekken oppikkend. Zo weeft hij het ultieme Britse - want door klasseverschillen getekende - moordmysterie.

Dr T & the Women

2000 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten/Duitsland 2000. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Richard Gere, Helen Hunt, Farrah Fawcett, Laura Dern en Shelley Long.

Ensemblefilm met Richard Gere als vrouwenarts temidden van een kolkende oestrogeenzee in decadent Dallas, die wordt opgeschud door de charmante golfinstructrice Bree (Helen Hunt): het begin van de totale desintegratie van Dr. T's vrouwenbeeld. Gere's popcorncharme is onvoldoende voor de vereiste Oprechte Emotie maar dankzij de typische Altman-scènes - de chaos in de wachtkamer, de heisa in het winkelcentrum, de mislukte trouwerij - wakkert de film af en toe toch even flink aan. Een ander typisch Altman-kenmerk is een wervelende finale en dat nam de cineast dit keer wel erg letterlijk. Goede film, misplaatste hoofdrolspeler.

Dial H for Hitchcock

1999 | Documentaire

Verenigde Staten 1999. Documentaire van Ted Haimes. Met o.a. Jonathan Demme, Joseph Stefano, Robert Altman, Peter Bogdanovich en John Michael Hayes.

Deze voor de liefhebbers zeer interessante documentaire over The Master of Suspense besteedt aandacht aan diens originele manier van het gebruikmaken van het medium film om de toeschouwers te boeien en tegelijkertijd hoe hij het inzet voor commerci[KA3]ele doeleinden (ten bate van zichzelf) en de (oorlogs)propaganda. De eerste 23 films van de grote maker passeren in 45 seconden de revue (per film) en de aandacht gaat uit naar SABOTEUR (1942), VERTIGO (1958), PSYCHO (1960), die het ruimst voor het voetlicht gehaald wordt, MARNIE (1964) en scènes uit zijn onvoltooide experimentele film KALEIDOSCOPE, met boeiende analyses en overpeinzingen die de moeite waard zijn. Met de vertelstem van Kevin Spacey. Het scenario is van regisseur Haimes. Het camerawerk is van Michael Barry, Brian Dowley, Brian Duggan, Sam Painter, Mark Petersson, Sam Sewell en Mark Zavad. Niet te missen.

Cookie's Fortune

1999 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1999. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Glenn Close, Julianne Moore, Liv Tyler, Chris O'Donnell en Charles S. Dutton.

'On this site in 1897,' aldus een bordje in de lokale drankwinkel, 'nothing happened.' In Holly Springs, een lome dorpsgemeenschap in het zuiden van de VS, gebeurt nog steeds niets. Totdat een excentrieke weduwe zelfmoord pleegt. Haar nicht Camille (Close) vindt het lijk, ensceneert een roofmoord en zo belandt (zwarte) huisvriend Willis (Dutton) in het gevang. Maar die heeft het volgens de sheriff niet gedaan, 'because I fished with him'. Nestor Altman (1925) greep terug naar zijn vertrouwd slepende verteltrant waarin de plot ondergeschikt is aan het onvermijdelijke lot van zijn talrijke personages.

The Gingerbread Man

1998 | Thriller

Verenigde Staten 1998. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Kenneth Branagh, Famke Janssen, Embeth Davidtz, Robert Duvall en Robert Downey jr.

Na succesvolle verfilmingen van zijn bestsellers als The Firm en The Pelican Brief, waagde auteur John Grisham zich zelf maar eens aan een filmscript. Het resultaat was The Gingerbread Man, een thriller die zich zoals de meeste van zijn verhalen afspeelt in juridische kringen in het zuiden van de VS. Macho advocaat (Branagh) wordt gestrikt door een sensuele jongedame (Davidtz) die zich ontpopt als de spin in een web van dubieuze personages. De op het oog merkwaardige combinatie van de populistische Grisham en de artistiek grillige regisseur Altman resulteert in een spannend verhaal waarin vooral de minutenlang aangehouden shots en de uitstekende acteurs opvallen.

Afterglow

1997 | Komedie, Romantiek, Drama

Verenigde Staten/Canada 1997. Komedie van Alan Rudolph. Met o.a. Julie Christie, Nick Nolte, Lara Flynn Boyle, Jonny Lee Miller en Jay Underwood.

Jeffrey Byron (Miller uit TRAINSPOTTING) en Marianne Byron (Boyle) zijn yuppies van nog geen dertig en wonen in Montreal in Canada. Jeffrey heeft een zeer goed betaalde baan en volgt de koersen van de aandelen om nog meer welstand te verwerven, terwijl de jongere Marianne verlangt naar het moederschap, maar daar komt het niet van. Jeffrey heeft Marianne niet gehuwd omdat hij van haar hield, maar omdat hij dit voor de buitenwacht aan zijn stand verplicht meende te zijn. Marianne verveelt zich, hunkert naar genegenheid en voldoening schenkende seks. In dezelfde stad woont het echtpaar Lucky (Nolte) en Phyllis Mann (Christie). Phyllis is een gewezen actrice uit de B-film, kijkt op de tv naar haar oude successen en drinkt een glas teveel. Haar huwelijk is verkild door een hoog opgelopen ruzie met Lucky, waarop hun dochter het huis voorgoed verliet. Lucky doet klusjes in huizen en zo komt hij bij de Byrons terecht: de kinderkamer van het peperdure appartement moet bij de slaapkamer getrokken worden. Marianne valt (uiteraard) in de armen van Lucky. Als Jeffrey Phyllis leert kennen, interesseert hij zich (uiteraard) voor de rijpere, maar nog altijd stralende vrouw. In het Ritz Hotel moeten de echtparen tenslotte de balans opmaken van elkaars gedrag en hun onderlinge verhoudingen. Een mooi gemaakte film over een jong en modern echtpaar versus een ouder, maar rijper stel dat elkaar heel goed kent. Christie domineert bijna iedere scène, waarin zij zit - dat is schitterend en niet hinderlijk. Ze wordt voortreffelijk ondersteund door Nolte. Miller en Boyle zijn helaas geen partij. Boyle mist zelfs enige dimensie; wellicht ligt dat minder aan de jongere rollen dan men zou denken, maar werd dit door Rudolph's regie opzettelijk veroorzaakt. Het scenario is van regisseur Rudolph en het is jammer dat in het laatste half uur de verwikkelingen onzinnig worden. Niettemin is het een hele mooie film, die op talloze festivals bekroond werd en het bleef voor Christie helaas bij een nominatie voor een Oscar. Het camerawerk is van Toyomichi Kurita. DeLuxe color.

Robert Altman's Jazz '34

1996 | Documentaire, Muziek

Verenigde Staten/Frankrijk 1996. Documentaire van Robert Altman. Met o.a. Jesse Davis, David 'Fathead' Newman, Ron Carter, Christian McBride en Tyrone Clarke.

Altman brengt de Kansas City jazz scene weer tot leven aan de hand van geïmproviseerde jazzsessies. Hedendaagse jazzmuzikanten brengen een eerbetoon aan aloude jazzlegendes

Kansas City

1996 | Drama, Muziek, Experimenteel, Thriller

Verenigde Staten 1996. Drama van Robert Altman. Met o.a. Jennifer Jason Leigh, Miranda Richardson, Harry Belafonte, Michael Murphy en Dermot Mulroney.

Regisseur Altman (geboren in Kansas City) presenteerde op het filmfestival van Cannes, 1996 een film over zijn geboortestad, die hij - weinig verrassend - Kansas City had genoemd. Hij vertelde erbij dat hij had geprobeerd de film als een muziekstuk te componeren. Helaas had het verhaal van de film (gangsterbaas is boos op kruimeldief, vrouw van kruimeldief probeert gangsterbaas te chanteren om man te redden) daar danig onder te lijden. Om zijn film van een waardige soundtrack te voorzien, benaderde Altman hedendaagse muzikanten om de jazzgrootheden die in de film voorkomen uit te beelden. Zodoende soleert Joshua Redman als Lester Young, en spelen Craig Handy en James Carter respectievelijk Coleman Hawkins en Ben Webster. In ruime pakken, het haar glad achterover, en de meesten getooid met een ouderwets hoedje, proberen de eenentwintig muzikanten de sfeer te treffen van een K.C. jam sessie in 1934. (IdH/VPRO Gids)

Frank Capra: American Dream

1996 | Documentaire, Biografie

Verenigde Staten 1996. Documentaire van Ken Bowser. Met o.a. Robert Altman, Jeanine Basinger, Edward Bernds, Frank Capra Jr. en Tom Capra.

In 1903 zet Frank Capra (1897-1991) met zijn familie vanuit Itali[KA3]e voet aan bodem in Amerika. Na zijn legerdienst zit hij zonder baan en uiteindelijk zal hij werk vinden in de jonge filmindustie in New York. In 1921 maakt hij zijn eerste film FULTA FISHER`S BOARDING HOUSE naar een gedicht van Rudyard Kipling. Na deze ervaring trekt hij naar Hollywood waar hij ge[KA3]engageerd wordt door Mack Sennett voor wie hij een vijfentwintigtal one en two reelers maakt. Met de Harry Langdon- film STRONG MAN (1926) kent hij zijn eerste succes, maar Langdon eist de eer voor zichzelf op. Dan gaat Frank in op een advertentie van de nieuwe studio van Harry Cohn. Voor wat uitgroeide tot de Columbia-studio`s draaide hij zijn eerste hit, SUBMARINE (1928) en zijn eerste geluidsfilm DIRIGIBLE (1931). Hij ontdekt Barbara Stanwyck en verwezenlijkt de ene hit na de andere: AMERICAN MADNESS (1932), LADY FOR A DAY (1933), MR. DEEDS GOES TO TOWN (1936), MR. SMITH GOES TO WASHINGTON (1939) en MEET JOHN DOE (1941). Als oorlogsfotograaf maakt hij de opmerkelijke documentaire serie WHY WE FIGHT. Na de oorlog zet hij zijn succesreeks verder met o.a. ARSENIC AND OLD LACE (1944), IT`S A WONDERFUL LIFE (1946) en STATE OF THE UNION (1948). Samen met William Wyler en George Stevens start hij Liberty Films dat echter een fiasco wordt. Na nog even als contract-regisseur bij Paramount gewerkt te hebben trekt hij zich in 1951 terug en concentreert zich op tv. Eind jaren 1950 draait hij nog twee weinig opmerkelijke films, maar in het nieuwe Hollywood voelt hij zich niet meer thuis. Fragmenten uit zijn belangrijkste films worden afgewisseld door gesprekken met regisseurs, acteurs, producers en enkele veteranen die nog met hem gewerkt hebben (o.a. Wray, Wyatt en De Toth). Browser schreef het scenario. Commentaar wordt gesproken door Ron Howard. Voor de montage was Arnold Glassman verantwoordelijk, terwijl Richard Hutt voor de research instond. Nieuw filmmateriaal is van Richard Pendleton.

Prêt-à-Porter

1994 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1994. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Tim Robbins, Julia Roberts, Kim Basinger, Marcello Mastroianni en Sophia Loren.

Tijdens de presentaties in Parijs van de nieuwe modecollecties wordt de topman van een belangrijk modehuis vermoord. Sportverslaggever Joe (Robbins) en journaliste Anne (Roberts) moeten erover berichten, maar al snel hebben ze meer aandacht voor elkaar dan voor hun werk. Het is slechts een van de talloze verhaallijnen in deze wat rommelige mozaïekfilm van Altman, waarin de modewereld flink op de hak wordt genomen. Leuk: Sophia Loren voert 31 jaar na Vittorio De Sica's Ieri, oggi, domani wederom een striptease op voor Marcello Mastroianni. La Loren is nog steeds bloedmooi.

Mrs. Parker and the Vicious Circle

1994 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1994. Biografie van Alan Rudolph. Met o.a. Jennifer Jason Leigh, Campbell Scott, Matthew Broderick, Peter Gallagher en Jennifer Beals.

Dorothy Parker (een uitstekende Leigh), journaliste, dichteres, gevreesd toneelcritica, is in de jaren '20 het middelpunt van een kring intellectuelen in het Algonquin hotel in New York. Ze is bevriend met de humoristische schrijver Robert Benchley (Scott) die helaas al getrouwd is. Al haar literaire en intellectuele kwaliteiten ten spijt is haar privéleven een ramp. Zij raakt verbitterd maar wordt door het publiek steeds meer bejubeld en gewaardeerd, tot haar dood in 1967. De regisseur, Robert Altman-protégé Rudolph, schetst vooral een mooi beeld van de goedgebekte schrijvers en journalisten, waarbij de camera elk terloops gebaar zorgvuldig registreert.

Short Cuts

1993 | Drama, Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1993. Drama van Robert Altman. Met o.a. Jennifer Jason Leigh, Tim Robbins, Robert Downey jr, Andie MacDowell en Bruce Davison.

Mozaïekfilm over een aantal getroebleerde, min of meer alledaagse mensen uit Los Angeles, die worstelen met het leven: met drankmisbruik, met ontrouw, met een onverwachte tragedie. Met drie uur is de film aan de lange kant, de personages zijn niet allemaal even sympathiek, toch blijft Short Cuts boeien, omdat Altman (The Player, 1992) met zijn sterke acteurs een mooi verhaal vertelt over hoe het toeval ons leven bepaalt. Losjes gebaseerd op korte verhalen van Raymond Carver. Op het Festival van Venetië bekroond met de Gouden Leeuw en de Fripresci-prijs.

The Player

1992 | Komedie

Verenigde Staten 1992. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Tim Robbins, Greta Scacchi, Fred Ward, Whoopi Goldberg en Peter Gallagher.

Hollywood-producent Griffin Mill krijgt anonieme dreigbriefjes. Op zoek naar de afzender stuit hij op de scriptschrijver David Kahane. Mill spoort Kahane op, krijgt hooglopende ruzie met hem, waarna hij hem vermoordt. Terwijl de politie hem op het spoor is begint hij een verhouding met de vriendin van zijn slachtoffer, zaagt een van z'n collega's ijverig aan zijn stoelpoten en blijven de dreigbriefjes komen... Sterke comeback van Altman, die sinds de artistieke en commerciële flop Popeye uit de gratie was in Hollywood. Tevens wraak op datzelfde Hollywood, dat in The Player genadeloos op de hak wordt genomen.

Vincent & Theo

1990 | Biografie, Experimenteel

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1990. Biografie van Robert Altman. Met o.a. Johanna Tersteege, Adrian Brine, Jean-Pierre Cassel, Hans Kesting en Anne Canovas.

Het levensverhaal van onze nationale schilder Vincent van Gogh, vanaf het moment waarop hij zich aan de kunst wijdt tot aan zijn vroege dood. Centraal staat de relatie met zijn broer Theo. Prachtig werk, met name van de acteurs Tim Roth en Paul Rhys, scenarioschrijver Julian Mitchell en cameraman Jean Lepine, door de hand van meester Robert Altman tot een hecht geheel gesmeed. Groots, deze gefilmde biografie. Altman heeft ook een imposante montage van 140 minuten gemaakt voor de bioscoop, waarin veel van Theo's achtergronden werden weggelaten.

The Caine Mutiny Court-Martial

1988 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1988. Drama van Robert Altman. Met o.a. Eric Bogosian, Jeff Daniels, Brad Davis, Peter Gallagher en Michael Murphy.

Een voortreffelijke heropvoering van het toneelstuk van Herman Wouk uit 1953, dat de basis vormt van de roman waarmee hij de Pulitzer Prize won. Bogosian en Davis leveren uitstekend samenspel als advocaat voor de verdediging van Barney Greenwald respectievelijk luitenant-ter-zee tweede klasse Phillip Queeg. Een pluim voor regisseur Altman.

O.C. & Stiggs

1987 | Komedie

Verenigde Staten 1987. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Daniel H. Jenkins, Neill Barry, Paul Dooley, Jane Curtin en Jon Cryer.

O.C. (Jenkins) en Stiggs (Barry) zijn schelmse pubers, wier grootste plezier het is om chaos te zaaien in de familie van een makelaarsgezin (Dooley), zijn drankzuchtige vrouw (Curtin) en hun twee kinderen; het dochtertje is een verwaand kreng en het zoontje is een vervelende klier. Ondermaatse komedie voor iemand als Altman, die duidelijk een dieptepunt in zijn carrière beleefde. Het geschmier is niet om te harden en het geheel neemt zulke chaotische vormen aan, dat het niet meer te volgen is. Het onsamenhangende scenario is van de hand van Donald Cantrell en Ted Mann, naar een verhaal van Mann en Tod Carroll. Gelukkig is Hopper er nog, die als wapen- en drugsdealer wat leven in de brouwerij brengt. King Sunny Ade and his African Beats zorgen voor enkele geslaagde muzikale intermezzi. Fotografie van Pierre Mignot.

Beyond Therapy

1987 | Komedie, Experimenteel

Verenigde Staten 1987. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Julie Hagerty, Jeff Goldblum, Glenda Jackson, Tom Conti en Christopher Guest.

Goldblum en Hagerty ontmoeten elkaar via een advertentie. Tot haar ontsteltenis vertelt hij dat hij biseksueel is en samenwoont met Guest. Beiden zoeken heil bij hun resp. psychiater: zij bij Conti, die haar probeert te verleiden; hij bij Jackson, die in sekstherapie is bij Conti. Een ingewikkelde farce die overkomt als een verfrissende vaudeville. Schitterende acteurs in een uitbundige, bijtend cynische komedie over psychiaters en hun praktijken. Een door en door Amerikaans gegeven, dat door Altman in een zeer Europees (vooral Frans) aandoende stijl werd gegoten. Altman schreef het scenario samen met Christopher Durang. Gefilmd in Parijs, door Pierre Mignot. Gabriel Yared voorzag de film van muziek.

Basements

1987 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1987. Drama van Robert Altman. Met o.a. John Travolta, Tom Conti, Linda Hunt, Donald Pleasence en Julian Sands.

Twee eenakters in [KA1]e[KA1]en film voor de tv door een eerbiedwaardige regisseur naar de gelijknamige toneelstukken van de even zo eerbiedwaardige Harold Pinter met een gedenkwaardige, bonte bezetting. THE DUMB WAITER (56m) gaat over twee killers (Conti en Travolta) in een souterrain die op hun opdracht wachten. Ze doden de tijd met het lezen van de krant, gezwets over voetbal en het werk. Hun contact met de buitenwereld is een etenslift (uit de titel dus). Het stuk dateert uit 1957 en werd in 1960 voor het eerst opgevoerd. THE ROOM (48m) gaat over een stel dat in een kamer in het souterrain woont, waar huisbaas Pleasence twee potenti[KA3]ele huurders laat kijken die het meteen willen huren, terwijl een zonderlinge blinde, zwarte man (Anderson) uit de kelder naar boven schuivelt. Pleasence stond bij de première van het toneelstuk in 1960 ook op de bühne als huisbaas. Bij elkaar genomen: claustrofobisch en macaber. Pinter schreef de scenario's en Pierre Mignot deed de fotografie.

Aria

1987 | Muziek, Musical

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1987. Muziek van Robert Altman, Bruce Beresford, Bill Bryden, Jean-Luc Godard en Derek Jarman. Met o.a. John Hurt, Theresa Russell, Nicola Swain, Marion Peterson en Valerie Allain.

Tien regisseurs kregen, met gemengd resultaat, de gelegenheid hun favoriete operastukken van beelden te voorzien. Ken Russell maakte een eervolle, exotische interpretatie van Puccini en het fragment van Julien Temple met Buck Henry is komisch. Godard draaide echter een verschrikkelijke scène in een sportschool. Camerawerk o.a. Harvey Harrison, Gale Tattersall.

Non giocate con il cactus

1985 | Experimenteel

1985. Experimenteel van Robert Altman. Met o.a. Daniel Jenkins, Paul Dooley en Dennis Hopper.

Tien regisseurs kregen, met gemengd resultaat, de gelegenheid hun favoriete operastukken van beelden te voorzien. Ken Russell maakte een eervolle, exotische interpretatie van Puccini en het fragment van Julien Temple met Buck Henry is komisch. Godard draaide echter een verschrikkelijke scène in een sportschool. Camerawerk o.a. Harvey Harrison, Gale Tattersall.

Fool For Love

1985 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1985. Drama van Robert Altman. Met o.a. Sam Shepard, Kim Basinger, Harry Dean Stanton, Randy Quaid en Martha Crawford.

Vervelende, in vieze drekkleuren gefilmde, pretentieuze adaptatie van het toneelstuk van Sam Shepard over de incestueuze relatie tussen broer Shepard en zus Basinger. Veel gezwets over relaties, liefde, De Maatschappij en meer van die onderwerpen waar middelmatige cineasten als Altman steeds weer mee komen aandraven in saaie, zelfgenoegzame drama's.

Secret Honor

1984 | Komedie, Drama, Biografie, Experimenteel

Verenigde Staten 1984. Komedie van Robert Altman.

Richard Nixon ijsbeert met een Chivas Regal in de hand door zijn studeervertrek, terwijl hij een bijna psychotische tirade houdt tegen Hiss, Castro, Eisenhower, Kissinger en iedereen die Kennedy heet. Halls 'one-man-show' is vloeiend gefilmd. Het is ongelooflijk bedacht, deze prikkelende en unieke film. Scenario van Donald Freed en Arnold M. Stone. Pierre Mignot tekende voor de fotografie.

Streamers

1983 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1983. Drama van Robert Altman. Met o.a. Matthew Modine, Michael Wright, Mitchell Lichtenstein, David Alan Grier en Guy Boyd.

Een paar dagen in een kazerne, in de tijd dat Amerika bezig was zich steeds dieper in het wespennest Vietnam te steken, symboliseren een visie op mannelijkheid, de dood en de betrekkingen tussen de rassen. De film is wat al te lang, maar niettemin het bekijken waard, ook al word je er allesbehalve vrolijk van. Van alle spelers is goed spel te zien. Het script van David Rabe is gebaseerd op een toneelstuk van hemzelf.

Come Back to the Five & Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean

1982 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1982. Drama van Robert Altman. Met o.a. Sandy Dennis, Cher, Karen Black, Sudie Bond en Marta Heflin.

Twintig jaar na het dodelijke auto-ongluk van hun idool, houdt het fanclubje 'The disciples of James Dean' een reünie in het in het Texaanse provinciegat McCarthy, waar toentertijd de filmopnamen van GIANT plaatsvonden. Hun samenkomen ontaardt in het oprakelen van oude herinneringen en het onthullen van enkele dramatische geheimen. Een inventieve verfilming van het gelijknamige toneelstuk van Ed Graczyk met fantastische rollen.

Popeye

1980 | Komedie, Drama, Muziek

Verenigde Staten 1980. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Robin Williams, Shelley Duvall, Ray Walston, Paul Smith en Paul Dooley.

De verfilming met echte, welwillende acteurs van een avontuur met de krachtige, spinazie-etende tekenfilm-held van Max Fleischer, Popeye, the Sailorman. Popeye zit op een zinkend schip en zo is het ook gesteld met de film. Het zoutloze script van Jules Feiffer lijkt nergens naar, en de regie is gemakzuchtig. Deze armzalige, onleuke vertoning haalt het niet bij de tekenfilms. Achter de camera stond Giuseppe Rotunno. Opgenomen op en rond Malta.

Rich Kids

1979 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1979. Drama van Robert M. Young. Met o.a. Trini Alvarado, Jeremy Levy, John Lithgow, Kathryn Walker en Terry Kiser.

Franny (Alvarado) en Jamie (Levy) zijn kinderen uit de betere kringen in New York die met elkaar bevriend raken wanneer haar ouders gaan scheiden. De uitwerking van het gebroken huwelijk is het centrale gegeven in dit schoolvoorbeeld van goed acteerspel, terwijl er tevens goed gebruik wordt gemaakt van New Yorkse locaties. Geproduceerd door Robert Altman. Scenario van Judith Ross. Het camerawerk is van Ralf D. Bode.

Quintet

1979 | Sciencefiction, Experimenteel

Verenigde Staten 1979. Sciencefiction van Robert Altman. Met o.a. Paul Newman, Bibi Andersson, Fernando Rey, Vittorio Gassman en Nina Van Pallandt.

Als robbenjager Newman met zijn vrouw Fossey terugkeert naar zijn thuisland, ontdekt hij dat er een nieuwe ijstijd is aangebroken na een nucleaire vernietiging. De overlevenden tussen het kromme staal en gebarsten beton hebben niets te doen en brengen hun tijd door met het spel uit de titel, waarbij de verliezer gedood wordt. Zo komen Newmans vrouw en broer om. Hij besluit zich te wreken op de machthebbers (w.o. Rey), die de regels van het spel hebben opgesteld. Een aardig idee, dat door zijn pseudo-intellectualistische aanpak niet van de grond komt en stierlijk vervelend is.

H.E.A.L.T.H.

1979 | Experimenteel, Komedie

Verenigde Staten 1979. Experimenteel van Robert Altman. Met o.a. Carol Burnett, Glenda Jackson, James Garner, Lauren Bacall en Dick Cavett.

Altman gaat over de kop met goed bezette, aantrekkelijke, maar volkomen van grappen gespeende politieke satire over een conventie van macrobiotische fanaten in Florida, die een nieuwe voorzitter voor hun vereniging moeten kiezen. De kandidaten zijn de excentrieke Bacall, een schrijfster van bestsellers, en voedingsdeskundige Jackson. De een is conservatief en de ander progressief. Temidden van het gekonkel om de macht in deze miljoenenbusiness van de gezonde voeding, staat de onafhankelijke kandidaat Dr. Dooley, die ook niet geheel onkreukbaar is. Het verhaal dat compleet is met een Watergate-affaire, is als film ver onder het niveau van NASHVILLE en A WEDDING. Woodard is tamelijk leuk in haar rol als de hotelemployée, die haar geduld niet verliest, maar kan de film absoluut niet redden, die twee jaar op de plank lag voor hij uitgebracht werd. H.E.A.L.T.H. betekent Happiness, Energie, And Longlivity Through Health.

A Perfect Couple

1979 | Komedie, Romantiek

Verenigde Staten 1979. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Paul Dooley, Marta Heflin, Titos Vandis, Belita Moreno en Henry Gibson.

Met computerdating zouden perfecte koppels moeten worden samengesteld. De zwakke Dooley zit bij zijn vader onder de plak. Hij wordt op deze manier gekoppeld aan de vrijpostige jazz- zangeres Heflin. Hier moet de computer toch wel een foutje hebben gemaakt, want deze mensen hebben niets met elkaar gemeen. Een ongewone komedie, maar dat waren we al gewend van Altman uit die tijd. Hij speelt de twee totaal verschillende karakters op een intelligente manier tegen elkaar uit, en omdat hij hier werkte met acteurs uit zijn eigen stal, heeft hij alles goed in de hand. Altman schreef zelf het scenario, samen met Allan Nicholls. Edmond L. Koons was verantwoordelijk voor de fotografie. De ad- hoc-groep 'Keepin' 'em Off the Streets' brengt een paar knappe songs.

A Wedding

1978 | Drama, Experimenteel, Komedie

Verenigde Staten 1978. Drama van Robert Altman. Met o.a. Carol Burnett, Desi Arnaz, Jr., Amy Stryker, Vittorio Gassman en Geraldine Chaplin.

Een niet sluitende, uit het lood hangende kijk op familie- intriges tijdens een huwelijk van 'Nieuwe Rijken'. Veel amusante scènes en treffende karaktertekeningen, zoals dat van de stervende grootmoeder, de toen 82-jarige Gish. De film past echter moeilijk in de Hollywood-conventies van filmdrama.

Welcome to L.A.

1977 | Drama

Verenigde Staten 1977. Drama van Alan Rudolph. Met o.a. Keith Carradine, Sally Kellerman, Geraldine Chaplin, Harvey Keitel en Lauren Hutton.

Regiedebuut van onafhankelijk filmer Rudolph, die zijn carrière begon als assistent van Robert Altman (die deze film produceerde), verhaalt van een stelletje zelfingenomen inwoners van Los Angeles die de ene na de andere troosteloze affaire beleven. Het verbaast dan ook niet dat de inspiratie voor deze film werd gevormd door Richard Baskins elpee 'City of the One Night Stands'. Altmans invloed laat zich voelen door de afwezigheid van een hoofdpersoon, het narratief gebruik van muziek en de weinig strakke plotlijnen.

3 Women

1977 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1977. Drama van Robert Altman. Met o.a. Sissy Spacek, Shelley Duvall, Janice Rule, Robert Fortier en Ruth Nelson.

Een briljante, stemmige, tot nadenken stemmende film over een vreemd meisje (Spacek) met een baantje in een herstellingsoord voor bejaarden, dat zich hecht aan collega Duvall die zich inbeeldt een populair meisje te zijn. Hun betrekkingen met een oudere, verbitterde vrouw (Rule) vormt het verhaal. Voor Altman- liefhebbers een fascinerende film, voor anderen zware kost. Een volslagen ongebruikelijke, opwindende film.

Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull's History Lesson

1976 | Western, Biografie, Komedie

Verenigde Staten 1976. Western van Robert Altman. Met o.a. Paul Newman, Kevin McCarthy, Geraldine Chaplin, Frank Kaquitts en Joel Grey.

Regisseur Altman kreeg op het filmfestival van Berlijn de Gouden Beer voor dit eigenzinnige westerndrama rond bizonjager 'Buffalo Bill' Cody die met zijn rondreizende Wild West Show diverse westernmythes stevig verankerde in het algemeen cultureel bewustzijn. Altman staat stil bij de kloof tussen feitelijke geschiedenis en legendevorming, en bij de obsessie met showbiz die het jonge Amerika in 1885 al in de greep had. De filmmaker weigerde overigens de Berlijnse prijs, uit protest tegen de final cut die in opdracht van producent Dino De Laurentiis was gemaakt.

Nashville

1975 | Drama, Muziek

Verenigde Staten 1975. Drama van Robert Altman. Met o.a. Karen Black, Keith Carradine, Geraldine Chaplin, Ronee Blakley en Lily Tomlin.

Meer dan twintig gelijkwaardige personages die ronddolen in de hoofdstad van de country-muziek, Nashville, Tennessee, tegen de achtergrond van een primaryverkiezing, alleen een zeer begaafd regisseur als Altman kan van zo'n gegeven een eenheid maken. Hij vervlecht de verhalen van onder andere een nachtclubeigenares, een zelfingenomen rocker en een countryicoon schijnbaar moeiteloos tot een virtuoos mozaïek. En passant stipt hij thema's aan als het streven naar succes, in de muziek en in politiek, en laat ook nog even zien wat de seksuele revolutie voor vrouwen betekende in die hippe, vrije jaren 70. Carradines song 'I'm Easy' won een Oscar. Elliott Gould en Julie Christie spelen zichzelf.

Thieves Like Us

1974 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1974. Drama van Robert Altman. Met o.a. Keith Carradine, Shelley Duvall, John Schuck, Bert Remsen en Louise Fletcher.

Klassiek melodrama van rasverteller Altman over een groepje gangsters gedurende de Grote Depressie. Een jonge Carradine is op de toppen van zijn kunnen als een gepijnigde ziel die samen met liefje Keechie (Shelley Duvall) op de vlucht slaat voor politie én voor voormalige wapenbroeders. Klinkt als een afkooksel van Bonnie and Clyde (1967) maar bij Altman ligt de nadruk stevig op inhoud en karakter, ten koste van dampende actie. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Edward Anderson, de roman die ook het bronmateriaal leverde voor Nicholas Rays They Live by Night (1948).

California Split

1974 | Avonturenfilm, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1974. Avonturenfilm van Robert Altman. Met o.a. George Segal, Elliott Gould, Ann Prentiss, Gwen Welles en Joseph Walsh.

Realistische maar nogal onsamenhangende kijk op twee fervente gokkers, hun vreemde levenswijze en het lege gevoel, dat ontstaat als ze gewonnen hebben. Het meer-kanaalsgeluid bij deze film is niet zo best en draagt bij aan de onsamenhangendheid van de film.

The Long Goodbye

1973 | Misdaad, Film noir, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1973. Misdaad van Robert Altman. Met o.a. Elliott Gould, Nina Van Pallandt, Sterling Hayden, Mark Rydell en Henry Gibson.

Privé-detective Philip Marlowe (Gould) helpt een goede vriend de Mexicaanse grens over, maar raakt vervolgens zelf stevig in de problemen. Zijn vriend wordt namelijk verdacht van de moord op zijn vrouw. Altmans ironische update van een boek van Raymond Chandler speelt zich niet af in duistere, regenachtige straten maar op zonnige locaties (zoals stranden) in Los Angeles, fraai in beeld gebracht door cameraman Vilmos Zsigmond en begeleid door sfeervolle muziek van John Williams. Het scenario is van de hand van Leigh Brackett, co-scenarist van The Big Sleep (1946), de bekendste en wellicht beste Chandler-verfilming. Het einde, anders dan in het boek, stuit sommige Chandler-fans tegen de borst. Let op korte optredens van David Carradine als gevangene en Arnold Schwarzenegger als de - uiteraard gespierde - rechterhand van een gangster (Rydell).

Images

1972 | Drama, Thriller

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk/Ierland 1972. Drama van Robert Altman. Met o.a. Susannah York, Marcel Bozzuffi, Hugh Millais, Cathryn Harrison en Rene Auberjonois.

Altman laat er al in de opmaat van zijn film geen misverstand over bestaan: de hoofdpersoon in Images, een sprookjesschrijfster (York), ziet meer dan er is. Droom en werkelijkheid, water en vuur smelten bij haar net als in het land van de Eenhoorn moeiteloos samen. De schrille klankbeelden van Stomu Yamash´ta beloven weinig goeds voor het vervolg. Wie belt haar op om door te geven dat haar man overspel pleegt; en hoe kan haar omgekomen ex-lover nog een rol spelen in haar gemankeerde huwelijksleven? Altman leverde met Images een intrigerende, soms een tikje trendy thriller af, die zich laat interpreteren als het verslag van een ziektegeschiedenis.

McCabe and Mrs. Miller

1971 | Western, Drama

Verenigde Staten 1971. Western van Robert Altman. Met o.a. Warren Beatty, Julie Christie, Rene Auberjonois, Hugh Millais en Shelley Duvall.

In 1902 arriveert beroepsgokker Beatty in een stadje in het westen van de V.S. Met het geld dat hij wint in de plaatselijke saloon bouwt hij een casino, annex bordeel. De zaken gaan redelijk goed, maar wanneer de Britse Christie zijn zakenpartner wordt, verandert het eens zo zedige stadje in een lustoord. Vanuit een naburig gehucht krijgen ze een bod om het bordeel te kopen, maar daar wil Beatty niet op ingaan, ook al waarschuwt Christie hem dat een weigering wel eens gevaarlijk zou kunnen worden. Onorthodoxe western, een onvergetelijke demystificatie van het genre, door een van Hollywoods meest eigenzinnige cineasten. Beatty en Christie zijn subliem en de sfeer rond de eeuwwisseling wordt treffend weergegeven. Altman en Brian McKay baseerden hun scenario op de roman McCabe van Edmund Naughton. De pastelkleurige fotografie is van Vilmos Zsigmond. Leonard Cohen componeerde en vertolkte enkele songs speciaal voor de film. Gefilmd in Panavision.

M*A*S*H

1970 | Komedie, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1970. Komedie van Robert Altman. Met o.a. Donald Sutherland, Elliott Gould, Robert Duvall, Sally Kellerman en Tom Skerritt.

Het liedje aan het begin van de film - 'Suicide is painless' - klinkt zo rustig en vriendelijk en de personages Hawkeye (Sutherland) en Trapper John (Gould) zijn zo innemend dat je bijna vergeet dat er een oorlog aan de gang is. Maar M*A*S*H gaat wel degelijk over oorlog, de Koreaanse, en chirurgen Hawkeye en Trapper John willen niets liever dan zo snel mogelijk weg uit hun mobiele legerziekenhuis. Altmans succesvolle anti-oorlogsfilm - die uitkwam op het hoogtepunt van de anti-Vietnam demonstraties - werd een inspiratiebron voor een langlopende tv-serie, maar de film is leuker, brutaler en minder sentimenteel.

Brewster McCloud

1970 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1970. Drama van Robert Altman. Met o.a. Bud Cort, Sally Kellerman, Michael Murphy, William Windom en Shelley Duvall.

Onbeschrijfelijke film over uilachtig jochie (Cort) met ambities om te vliegen. Nogal bizar, maar de Altmanfans beleven er beslist plezier aan. Scenario van Doran William Cannon en Brian McKay. Camerawerk van Lamar Boren en Jordan Cronenweth.

That Cold Day in the Park

1969 | Drama

Verenigde Staten/Canada 1969. Drama van Robert Altman. Met o.a. Sandy Dennis, Michael Burns, Susanne Benton, John Garfield Jr. en Luana Anders.

Een vreemde, voortmodderende film over een gefrustreerde oude vrijster die een jongeman in huis neemt na een ontmoeting in het park. Wat erop volgt is bizar en ongebruikelijk; niet vergelijkbaar met Altmans latere films. Gefilmd in Canada. De tv- versie duurt maar 92m.

Countdown

1967 | Drama, Sciencefiction, Experimenteel, Actiefilm

Verenigde Staten 1967. Drama van Robert Altman. Met o.a. Robert Duvall, James Caan, Charles Aidman, Joanna Moore en Steve Ihnat.

Wanneer blijkt dat de Russen de wedloop naar de maan gaan winnen, besluiten de Amerikanen een noodprogramma in te schakelen om toch de eersten te zijn. Duvall is de aangewezen persoon voor het karwei, maar hij is militair, en de regering wil haar vreedzame bedoelingen duidelijk maken door een burger te sturen. De keuze valt op Caan, die psychisch echter minder sterk is. Goede SF-film met typische Altman-trekjes. Het scenario van Loring Mandel, geïnspireerd door een roman van Hank Searls, kabbelt rustig voort, zonder hoogtepunten maar doorlopend boeiend. Achter de camera stond William W. Spencer, en Leonard Rosenman tekende voor de muzikale omlijsting.

Nightmare in Chicago

1964 | Thriller, Experimenteel

Verenigde Staten 1964. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Philip Abbott, Robert Ridgely, Ted Knight, Charles McGraw en Barbara Turner.

Een psychopatische killer, door kranten en politie 'Georgie Porgie' gedoopt, onderwerpt Chicago tweeënzeventig uur lang aan zijn krankzinnige terreur. Een later wat langer gemaakte aflevering van de tv-serie Kraft Suspense Theater.

Alfred Hitchcock Presents: Together

1958 | Thriller

Verenigde Staten 1958. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Joseph Cotten, Christine White, Sam Buffington, Gordon Wynn en Sanford L. Gibbons.

De mooie Shelley (White) heeft genoeg van haar geheime relatie met de gehuwde Tony Gould (Cotten). Ze dreigt ermee zijn vrouw in te lichten als hij het zelf niet doet. Daar het zijn vrouw is die het geld beheert, denkt Tony er niet aan te scheiden, ook al haat hij haar. Hij tracht Shelley nog een tijdje zoet te houden met een leugen, maar ze trapt er niet in. Er zit voor Tony niets anders op dan Shelley te doden. Hij vermoordt haar in haar bureau, om daarna te merken dat de deur op slot is. Hij kan het kantoor en het lijk van Shelley niet verlaten en het lange kerstweekend is juist begonnen. Een goed gemaakte, maar erg klassieke thriller over een man die twee dagen moet doorbrengen met het lichaam van zijn slachtoffer. Cotten speelt zijn rol met de nodige flair en Altman speelt in op de kleine tikjes die hem eigen zijn. Robert C. Dennis baseerde zijn scenario op een verhaal van Alec Coppel. Achter de camera nam Lionel Lindon plaats.

The James Dean Story

1957 | Documentaire, Biografie, Experimenteel

Verenigde Staten 1957. Documentaire van George W. George en Robert Altman. Met o.a. James Dean, Martin Gabel (stem) en Martin Gabel.

Het ongeïnspireerd gebruik van beschikbaar materiaal zorgt voor een voortkabbelende documentaire over het leven van de ster van de jaren vijftig.

Alfred Hitchcock presents: The Young One

1957 | Thriller, Familiefilm

Verenigde Staten 1957. Thriller van Robert Altman. Met o.a. Carol Lynley, Vince Edwards, Stephen Joyce, Jeanette Nolan en Rusty Lane.

Opstandige, knappe zeventien-jarige Janice (Lynley) heeft een grondige hekel aan haar superstrenge tante Mary (Nolan), die haar opvoedt na het overlijden van haar moeder. Ze wil weg uit het verstikkende stadje. Daarom wil ze trouwen met haar vriendje Stan (Joyce), want dan kunnen hem samen smeren. Stan blijft dit voor zich uitschuiven, waarop ze onenigheid krijgen. Dan ontmoet ze Tex (Edwards) in wie ze de man van de wereld ziet. Ze lokt Tex om met haar mee naar huis te gaan, maar alles verloopt totaal niet zoals ze het gepland had. De jonge Altman is duidelijk te herkennen in het portret van een rijpe tiener die zich aan iedere vorm van gezag probeert te ontrekken. De scherpe karaktertekening, de beschrijving van het milieu, de donkere sfeer, in alles herken je de hand van de latere meester. Lynley schmiert wel eens, maar dat wordt toch heel aanvaardbaar gebracht. Het scenario van Sarett Rudley naar een verhaal van Phillip S. Goodman en Sandy Sax is heel aardig, omdat het onvoorspelbaar is. Het camerawerk is van Lionel Lindon. Aflevering 9 van het derde seizoen, nummer 87 van 268.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Robert Altman op televisie komt.

Reageer