Erik Lieshout: regie, scenario en productie.
Er zijn 11 films gevonden.

Het is gezien

2018 | Documentaire

Nederland 2018. Documentaire van Erik Lieshout. Met o.a. Hans Teeuwen, Kristien Hemmerechts, Mano Bouzamour, Tinkebell en A.H.J. Dautzenberg.

Een inventarisatie van hoe het vandaag de dag is gesteld met de vrijheid van kunst in Nederland, met als leidraad Gerard Reves pleitrede in het Ezelproces uit 1967. Reve verdedigde daarin virtuoos de vrijheid van kunst tegen slechte en boze verstaanders. Het onderwerp blijkt een halve eeuw na dato schrikbarend actueel nu de stem van het gepeupel nieuwe vormen aanneemt. Een stemmig pleidooi voor zowel provocatie als nuance, opgetrokken in mythisch zwart-wit, met en door taboedoorbrekende kunstenaars als Hans Teeuwen, Tinkebell en A.H.J. Dautzenberg.

To Stay Alive: A Method

2016 | Documentaire

Nederland 2016. Documentaire van Erik Lieshout, Arno Hagers en Reinier van Brummelen. Met o.a. Iggy Pop en Michel Houellebecq.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.

De kamer

1999 |

Nederland 1999. Bernard Blier, Rutger Hauer en Erik Lieshout. Met o.a. Bernard Blier, Mirjam Ghijsels, Lia Oost, Rutger Hauer en Mattijn Hartemink.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.

Regrets

1998 | Romantiek, Drama

Nederland 1998. Romantiek van Erik Lieshout en Arno Hagers. Met o.a. Thom Hoffman en Jonna Koster.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.

Vacatureberg

1991 |

Nederland 1991. Erik Lieshout.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.

Telefoontjes

1991 |

Nederland 1991. Erik Lieshout.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.

Kantoorbediende

1991 |

Nederland 1991. Erik Lieshout.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.

Een werkgever

1991 |

Nederland 1991. Erik Lieshout.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.

Een beter milieu - afl. 1 t/m 7

1991 |

Nederland 1991. Erik Lieshout.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.

Een baby

1991 |

Nederland 1991. Erik Lieshout.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.

Kost/baten

1989 |

Nederland 1989. Erik Lieshout.

Liederlijk essay gebaseerd op het pamflet Leven, lijden, schrijven (1991) van Michel Houellebecq, dat wordt voorgedragen door rockicoon Iggy Pop, die zich in het verhaal herkende. Met zijn prachtige donkere stem en naar de toeschouwer gerichte blik brengt Pop een mooi gevoel voor ironie in de film, die waanzin en kunst koppelt aan portretten van nog drie dolende dichters: Anne Claire (31), Robert (49) en Jérôme (59). Een 'feelgoodfilm over lijden', die niet alleen getroebleerde kunstenaars een hart onder de riem steekt, maar elke poëtische ziel die wel eens worstelt met het keurslijf van zijn bestaan.