Martin Benrath

Acteur

Martin Benrath is acteur.
Er zijn 26 films gevonden.

Zwei Asse und ein König

2000 | Drama

Duitsland 2000. Drama van Bernd Fischerauer. Met o.a. Heiner Lauterbach, Heinz Hoenig, Martin Benrath, Michael Mendl en Isolde Barth.

Sommige uitgangspunten in het scenario van regisseur- schrijver Fischerauer zijn enigszins ongeloofwaardig en dat is jammer, want hierdoor wordt afbreuk gedaan aan een redelijk trendy verhaal over gekonkel met de liefde, bedrog in het huwelijk en in zaken, alsmede grof gewin met het dumpen van scheepsladingen met giftige afvalstoffen in zee. Marinebioloog en telg uit een rijk redersgeslacht in de Hanzestad Jan de Fries (Lauterbach) en op zwart zaad zittende uitvinder-scheepsbouwer Dirk Hansen (Hoenig) kennen elkaar al sedert hun prille jeugd. Hoewel Dirks vader Hajo (Benrath) ooit zijn werf is kwijtgeraakt door scherp zaken doen van `De Fries Gruppe` en daarna verdween, zodat men hem dood waande, zijn Jan en Dirk de allerbeste vrienden gebleven. Na het overlijden van Jans vader Jens neemt zijn zwager Dr. Helge L[KA3]uhrs (Mendl) het roer over en betwist onmiddellijk de geldigheid van het testament: Jens tweede vrouw de Spaanse Gloria (Van Mieghem) zou niet van hem zwanger zijn. Ondertussen doemt er een milieuschandaal op: de firma [KA3]Okotrans die deel uitmaakt van de groep, pompt via een Poolse connectie giftig afval in stilgelegde boorputten in de Oostzee. Zowel Dirk als Jan vinden dit verachtelijk en zij vermoeden dat Helge L[KA3]uhrs er meer van weet. Plotseling duikt de oude Hajo op en gaat Dirk helpen met de verdere ontwikkeling van zijn uitvinding en laat er aan iedereen die het horen wil, geen twijfel over bestaan dat hij bij de groep van De Fries zijn gram wil halen; verder houdt hij geheim dat hij ongeneeslijk ziek is. Jan en Dirk ontdekken dat Helge L[KA3]uhrs geld laat verdwijnen via dochterondernemingen in het buitenland en werken hem wegens fraude uit de firma. Als Dirk zijn nieuwe vliegende vaartuig (een kruising tussen een draagvleugelboot en soort watervliegtuig) gaat testen, loopt dit verkeerd af en belandt Dirk in het ziekenhuis. Dirks blonde vriendin Vera (Giegerich), die commandant is bij de havenpolitie is, meent dat Dirks laatste uur is geslagen, en zoekt troost bij Jan. Van het een komt het ander en ze glijden samen tussen de lakens. Dit kost Jan (voorlopig) de vriendschap met Dirk, en die met de chique Corinna (Wilde), die wel met Jan had willen trouwen, en zonder dat Jan het weet van hem zwanger is. Ondertussen ontdekt Jan dat een oud [KA3]Okotrans schip onder de naam Linea Verde III met een giftige lading tot zinken gebracht moet worden in de Middellandse zee; om dit te vermijden moet de ontsteking van de aan boord aangebrachte springstof uitgeschakeld worden. Hierop volgt de bekende race tegen de klok. Hoewel tegen de finale de boosdoeners hun verdiende loon krijgen en de gebrouilleerde partijen zich weer verzoenen, komt niet iedereen ongeschonden uit de strijd en zet een tragedie een domper op het geheel. Een over het algemeen uitstekende rolverdeling in een dik melodrama met spannende kantjes (en wellicht iets teveel gehop in bed), betekent flink ontspannen op voorwaarde dat je je verwachtingen niet te hoog stelt en niet vergeet naar het derde deel te kijken. De casting is niet helemaal geslaagd te noemen: waarom moest de redelijk seksloze Van Mieghem een Spaanse schone spelen, terwijl zij niets latijns heeft, wat weer leidde tot belachelijke avondje met flamengodansen en een Spaanse macho; en om nog een baby te krijgen is ze eigenlijk al te oud. Als zij een Belgische gespeeld zou hebben, zou de film korter en geloofwaardiger geweest zijn. Mund als Kevin, de zoon van Dirk Hansen, speelt zijn rol heel goed, al krijgt voor zijn leeftijd veel te eigenwijze teksten in de mond gelegd. Wie op blonde vrouwen in uniform met hagelwitte overhemden valt, kan zijn hart ophalen aan Giegerich als Vera Müller, voor wie geen vlotte duik in het smerige water van de Hamburgse haven teveel is. Regisseur Fischerauer had alles behoorlijk in de hand en het degelijke camerawerk van Mike Gast is dik in orde. Wordt meestal in drie delen uitgezonden.

Widows - Erst die Ehe, dann das Vergnügen

2000 | Komedie

Duitsland 2000. Komedie van Sherry Hormann. Met o.a. Ornella Muti, Katja Flint, Eva Matthes, Uwe Ochsenknecht en Martin Benrath.

Het bijtende scenario van Kit Hopkins gaat over de diepste roerselen van getrouwde vrouwen, die zich pas bevrijd voelen als ze weduwe worden - trouwens een welbekend verschijnsel over opleving na onderdrukking. Gecombineerd met de regie van ge[KA3]engageerde Hormann, een keur van actrices (Muti, Flint en Mattes), gesteund door sterke bijrollen (Ochsenknecht en Stapel) is hierdoor een aardige film, vooral over dodelijke vergissingen, ontstaan. Molly (Mattes) wreekt zich op haar flamboyante, maar trouweloze en vulgaire echtgenoot Erich (Ochsenknecht) die in de film zit, door zijn overlijdensbericht aan relaties rond te sturen; Elisabeth (Flint) laat zich verleiden door Casanova, Vince Travelli (Ferch) als zij gelooft dat haar 25 jaar oudere echtgenoot Charles (Benrath) omgekomen is bij een vliegtuigongeluk, maar ze weet niet dat hij een andere vlucht heeft genomen en Maria (Muti) merkt dat ze voor haar man Konrad (Stapel) niet meer is dan een meubelstuk. Als ze haar petekind Benny (Verhoeven) inwijdt in de liefde, zet de bedrogen echtgenoot haar buiten de deur - uitgerekend Maria krijgt de kans om Konrad ongemerkt koud te maken, maar de vraag is, of ze gebruik maakt van de gelegenheid.

Natascha

1999 | Romantiek

Duitsland 1999. Romantiek van Susanne Zanke. Met o.a. Martin Benrath, Oliver Stritzel, Jennipher Antoni, Peter Matic en Martin Armknecht.

De `Baron` (Benrath), een beruchte oplichter, wordt zeventig en wil schoon schip maken met zijn twijfelachtige bestaan. Hij besluit op zoek te gaan naar Natascha, die hij in 1945 kort na de verovering van Berlijn als lid van de Russische krijgsmacht had leren kennen. Ze hielp hem toen uit een benarde situatie ontsnappen. Hij is haar door een speling van het lot uit het oog verloren. Hij wil haar ten koste van alles terug zien, maar moet daarvoor zijn laatste huzarenstukje uithalen: de verkoop van een kapitale villa, die hem niet toebehoort. Zuipschuit Alfred (Stritzel) vergezelt hem op zijn zoektocht - Natascha zou in Frankfurt/Oder wonen. Onderweg krijgen ze ook nog gezelschap van de Poolse Ewa (Antoni), een serveerster die haar werk bij een wegrestaurant meer dan zat is. Ondertussen zit de bedrogen onroerendgoed makelaar Dr. Schwartz (Armknecht) met priv[KA1]edetective Sch[KA3]u[KL29]ler hem op de hielen. Zal hij haar vinden en, zo ja, hoe zal ze op hem reageren? Een leuke romantische komedie die vooral overeind blijft dankzij de prestatie van Benrath, die onbetaalbaar is. De flash-backs (met Mathias Kahler als de jonge Baron en Katja Studt als Natascha) werden gefilmd in zwart-wit en werden gedompeld in de typische sfeer van Berlijn in de puinhopen. Het thema van de ouwe baas op zoek naar zijn jeugdliefde werd met veel gevoel voor humor tot een levendig scenario verwerkt door Dieter Reifarth. Fotografie is van Werner en Peter Hoffmann. Stereo.

Beresina oder die letzten Tage der Schweiz

1999 | Komedie

Oostenrijk/Duitsland/Zwitserland 1999. Komedie van Daniel Schmid en Martin Suter. Met o.a. Elena Panova, Geraldine Chaplin, Maria Confalone, Martin Benrath en Ulrich Noethen.

Irina (Panova) belandt uit het verre Russische Elektrostal in Zwitserland. Advocaat van kwaaie zaken Dr. Alfred Waldvogel (Noethen) en zijn dubieuze vriendin Charlotte De (Chaplin) zorgen voor werk voor de na[KA3]ieve Irina als callgirl met dure klanten uit de betere klasse. Zo komt Irina, die graag de Zwitserse nationaliteit wil verkrijgen, in contact met generaal b.d. Sturzenegger (Benrath), die haar belooft te trouwen, maar kan zijn belofte niet waarmaken, want hij is al getrouwd. Alles loopt echter uit de hand als Irina ontdekt dat de generaal geen serieuze plannen met haar heeft. Ze pleegt een telefoontje dat de groep Cobra ontwaakt. Het is een netwerk dat de generaal heeft opgebouwd om een staatsgreep uit te voeren als Zwitserland een te liberale koers gaat varen. Er ontstaat een kettingreactie, waarbij iedere agent zijn missie gaat uitvoeren, door een aangewezen persoon van aanzien te doden (een rechter, een hoge ambtenaar enz.). Satire, die de Zwitsers in hun geïsoleerde alpenlandje de spiegel voorhoudt. In eigen land goed ontvangen, maar daarbuiten toch nauwelijks interessant, vooral omdat de film vooral tot ver in het middengedeelte veel te traag van tempo is. Het ironische scenario van Martin Suter bevat nogal wat clichés over zijn eigen land. De 22-jarige Panova die afkomstig is van de filmacademie in Moskou, zien we in haar speelfilmdebuut; zij is de gangmaakster en zingt zelfs liedjes in Schwyzerdüts met een charmant accent! Desny als Rudolf Stauffacher speelt in zijn 138ste film; hij zou er nog vier draaien voordat hij in 2002 op tachtig-jarige leeftijd zou overlijden aan een longontsteking. Het camerawerk is van Renato Berta. 16:9, Dolby & Stereo.

Die Zauberfrau

1998 | Komedie

Duitsland 1998. Komedie van Ilse Hofmann. Met o.a. Rosemarie Fendel, Martin Benrath en Iris Berben.

Irina (Panova) belandt uit het verre Russische Elektrostal in Zwitserland. Advocaat van kwaaie zaken Dr. Alfred Waldvogel (Noethen) en zijn dubieuze vriendin Charlotte De (Chaplin) zorgen voor werk voor de na[KA3]ieve Irina als callgirl met dure klanten uit de betere klasse. Zo komt Irina, die graag de Zwitserse nationaliteit wil verkrijgen, in contact met generaal b.d. Sturzenegger (Benrath), die haar belooft te trouwen, maar kan zijn belofte niet waarmaken, want hij is al getrouwd. Alles loopt echter uit de hand als Irina ontdekt dat de generaal geen serieuze plannen met haar heeft. Ze pleegt een telefoontje dat de groep Cobra ontwaakt. Het is een netwerk dat de generaal heeft opgebouwd om een staatsgreep uit te voeren als Zwitserland een te liberale koers gaat varen. Er ontstaat een kettingreactie, waarbij iedere agent zijn missie gaat uitvoeren, door een aangewezen persoon van aanzien te doden (een rechter, een hoge ambtenaar enz.). Satire, die de Zwitsers in hun geïsoleerde alpenlandje de spiegel voorhoudt. In eigen land goed ontvangen, maar daarbuiten toch nauwelijks interessant, vooral omdat de film vooral tot ver in het middengedeelte veel te traag van tempo is. Het ironische scenario van Martin Suter bevat nogal wat clichés over zijn eigen land. De 22-jarige Panova die afkomstig is van de filmacademie in Moskou, zien we in haar speelfilmdebuut; zij is de gangmaakster en zingt zelfs liedjes in Schwyzerdüts met een charmant accent! Desny als Rudolf Stauffacher speelt in zijn 138ste film; hij zou er nog vier draaien voordat hij in 2002 op tachtig-jarige leeftijd zou overlijden aan een longontsteking. Het camerawerk is van Renato Berta. 16:9, Dolby & Stereo.

Die Unbestechliche: Ein Dorf schweigt

1998 | Drama

Duitsland 1998. Drama van Franz Peter Wirth. Met o.a. Jenni Stiebel, Martin Benrath en Maja Maranow.

Irina (Panova) belandt uit het verre Russische Elektrostal in Zwitserland. Advocaat van kwaaie zaken Dr. Alfred Waldvogel (Noethen) en zijn dubieuze vriendin Charlotte De (Chaplin) zorgen voor werk voor de na[KA3]ieve Irina als callgirl met dure klanten uit de betere klasse. Zo komt Irina, die graag de Zwitserse nationaliteit wil verkrijgen, in contact met generaal b.d. Sturzenegger (Benrath), die haar belooft te trouwen, maar kan zijn belofte niet waarmaken, want hij is al getrouwd. Alles loopt echter uit de hand als Irina ontdekt dat de generaal geen serieuze plannen met haar heeft. Ze pleegt een telefoontje dat de groep Cobra ontwaakt. Het is een netwerk dat de generaal heeft opgebouwd om een staatsgreep uit te voeren als Zwitserland een te liberale koers gaat varen. Er ontstaat een kettingreactie, waarbij iedere agent zijn missie gaat uitvoeren, door een aangewezen persoon van aanzien te doden (een rechter, een hoge ambtenaar enz.). Satire, die de Zwitsers in hun geïsoleerde alpenlandje de spiegel voorhoudt. In eigen land goed ontvangen, maar daarbuiten toch nauwelijks interessant, vooral omdat de film vooral tot ver in het middengedeelte veel te traag van tempo is. Het ironische scenario van Martin Suter bevat nogal wat clichés over zijn eigen land. De 22-jarige Panova die afkomstig is van de filmacademie in Moskou, zien we in haar speelfilmdebuut; zij is de gangmaakster en zingt zelfs liedjes in Schwyzerdüts met een charmant accent! Desny als Rudolf Stauffacher speelt in zijn 138ste film; hij zou er nog vier draaien voordat hij in 2002 op tachtig-jarige leeftijd zou overlijden aan een longontsteking. Het camerawerk is van Renato Berta. 16:9, Dolby & Stereo.

Der Laden

1998 |

Duitsland 1998. Jo Baier. Met o.a. Martin Benrath, Dagmar Manzel, Jörg Schüttauf, Ole Brandmeyer en Horst Krause.

Familiesaga die meestal in drie delen wordt uitgezonden, naar de gelijknamige in 1992 verschenen autobiografische romantrilogie van Erwin Strittmatter (1912-94), de meest bejubelde schrijver van het socalistische realisme uit de voormalige DDR. Esau Matt (Brandmeyer), eigenlijk Erwin Strittmatter, is negen als zijn ouders in in 1919 in Bossdom, een dorpje in de streek Niederlausitz bij de Poolse grens, een bakkerij annex postagentschap en winkel van sinkel openen. Omdat zij het veel te druk hebben met hun zaak, moeten vader en moeder hun vier kinderen aan hun lot overlaten. Gelukkig kan Esau met zijn zorgen en problemen van elke dag bij zijn opa (Benrath) terecht. De jongen blijkt goede hersens te hebben en talent om te schrijven. Hij wordt door zijn onderwijzer naar de middelbare school in Spremberg gestuurd. Daar wordt Esau in 1927 (nu gespeeld door Trost) tot over zijn oren verliefd op zestien-jarige Ilonka Spadi (Hagen), de dochter van een advocaat uit Berlijn. Zij neemt Esau niet helemaal serieus, maar hij kan haar niet vergeten, ook niet na zijn eerste liefdeslessen met boerendochters uit zijn eigen omgeving. Tot zijn grote ergernis wordt Ilonka verliefd op een leraar, die van Esau een oorvijg in het openbaar krijgt. Esau wordt van school gestuurd. Tijdens de oorlog deserteert Esau wat hem de doodstraf bezorgt, maar een toeval redt zijn leven. Na WO II keert Esau (nu gespeeld door Klawitter) naar zijn geboortedorp terug, in de door Sovjets bezette zone. De winkel van zijn moeder wordt door de staat onteigend, maar zij mag de zaak verder voeren. Esau ontmoet Christine (Kaufmann), zijn grote liefde, maar hij moet trouwen met Nora (Wörner), omdat zij een kind van hem verwacht. Esau komt in de problemen met de Russische bezetter als ze een energiebedrijf willen ontmantelen. Ulrich Plenzdorf is er in zijn scenario wonderwel in geslaagd om de door Strittmatter meer dan tweehonderd haarscherp beschreven personages te reduceren tot aanvaardbare proporties. De reconstructie van het leven op het platteland voor- en na WO II toont een somber, maar indrukwekkend sociaal fresco. Regisseur Baier bewijst dat hij met gevoel personages kan plaatsen en de juiste sfeer weet te handhaven zonder vals sentiment of kitsch. Hagen is de charmante dochter van het Duitse enfant terrible en popzangeres Nina Hagen.

Eine Herzensangelegenheit

1997 | Romantiek

Duitsland 1997. Romantiek van Gert Steinheimer. Met o.a. Martin Benrath, Johanna Klante, Isolde Barth, Petra Berndt en Karl Friedrich.

Franz Maus (Benrath) was hoofd van de stadsredactie bij een groot dagblad in M[KA3]unchen voordat hij gepensioneerd werd. Hij is nu zeventig en heeft leukemie. Hij wordt hulpbehoevend en moet een bejaardentehuis in. Het maakt hem cynisch en zeer verbitterd. In een tijdschrift leest hij de advertentie van de zestien-jarige Marie Winter (Klante), een Duits meisje dat met haar ouders in Portugal woont. Ze zoekt een penvriend in haar moederland. Hij reageert erop en doet zich voor als een negentien-jarige die als verpleger in het bejaardentehuis zijn alternatieve dienstplicht vervult. Marie die last heeft van heimwee, leeft door de brief op; hetzelfde geldt voor de ten dode opgeschreven Franz. De briefwisseling wordt intiem en de epistels veranderen geleidelijk in liefdesbrieven. Marie begint over haar verpleger Franz te dromen. Het wordt een obsessie en ze neemt zonder toestemming van haar ouders de trein naar M[KA3]unchen om `haar Franz` te ontmoeten. Tedere romantische komedie over twee mensen die zich diepongelukkig voelen in hun omgeving en uit de werkelijheid vluchten. Benrath is schitterend als de verbitterde oude man, terwijl het spontane spel van Klante als zijn (schriftelijke) tegenspeelster voor het juiste evenwicht zorgt. Brigitte Blobel baseerde haar scenario op de roman Bis Dann van Roswitha Quadflieg. Fotografie van Dragan Rogulj. Stereo.

Beim nächsten Kuß knall ich ihn nieder!

1996 | Biografie

Duitsland 1996. Biografie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Peter Fitz, Bettina Kupfer, Jörg Holm, Lutz Herkenrath en Patricia Thielemann.

Aan de hand van 33 ge[KA3]ensceneerde sc[KA2]enes brengt Blumenberg een film over het leven van de Hamburgse acteur en regisseur Reinhold Sch[KA3]unzel (Fitz), die leefde van 1888 tot 1954. Hij kon als enige half-joodse (van de zijde van zijn moeder, dus eigenlijk toch heel) cineast nog bij de UFA blijven werken na 1933, omdat Adolf Hitler van zijn briljante komedies VIKTOR UND VIKTORIA en AMPHITRYON hield en een grote fan was van actrice Renate M[KA3]uller. In 1937 draait hij LAND DER LIEBE, waarin hij het regime bekritiseert; progandaminister Joseph Goebbels raakt ge[KA3]irriteerd en daarop moet Sch[KA3]unzel vluchten. In Amerika krijgt hij weinig kans, want men beschuldigt hem van samenwerking met de nazi`s en na WO II (1939-45) achtervolgt dit hem verder in West-Duitsland, tot hij door een fatale hartaanval getroffen wordt in een taxi in München. Ironisch genoeg was hij in Hollywood meer acteur dan regisseur en speelde meestal de nazi in propagandafilms... Deze film is onduidelijk en onbevredigend omdat er nogal van de hak op de tak gesprongen wordt. Regisseur-scenarist Blumenberg neemt geen standpunt in over de instelling van Schünzel tegenover de nazi's en dat is gelijktijdig de zwakte en de sterkte van de film. De titel komt trouwens van een tekstregel uit de dialoog van zijn omstreden film LAND DER LIEBE. Interessanter als documentaire dan als speelfilm, al vertolkt Fitz zijn rol met verve. Fotografie van Klaus Peter Weber.

Die Unbestechliche: Zu dritt allein

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Franz Peter Wirth. Met o.a. Martin Benrath, Peter Nottmeier en Maja Maranow.

Aan de hand van 33 ge[KA3]ensceneerde sc[KA2]enes brengt Blumenberg een film over het leven van de Hamburgse acteur en regisseur Reinhold Sch[KA3]unzel (Fitz), die leefde van 1888 tot 1954. Hij kon als enige half-joodse (van de zijde van zijn moeder, dus eigenlijk toch heel) cineast nog bij de UFA blijven werken na 1933, omdat Adolf Hitler van zijn briljante komedies VIKTOR UND VIKTORIA en AMPHITRYON hield en een grote fan was van actrice Renate M[KA3]uller. In 1937 draait hij LAND DER LIEBE, waarin hij het regime bekritiseert; progandaminister Joseph Goebbels raakt ge[KA3]irriteerd en daarop moet Sch[KA3]unzel vluchten. In Amerika krijgt hij weinig kans, want men beschuldigt hem van samenwerking met de nazi`s en na WO II (1939-45) achtervolgt dit hem verder in West-Duitsland, tot hij door een fatale hartaanval getroffen wordt in een taxi in München. Ironisch genoeg was hij in Hollywood meer acteur dan regisseur en speelde meestal de nazi in propagandafilms... Deze film is onduidelijk en onbevredigend omdat er nogal van de hak op de tak gesprongen wordt. Regisseur-scenarist Blumenberg neemt geen standpunt in over de instelling van Schünzel tegenover de nazi's en dat is gelijktijdig de zwakte en de sterkte van de film. De titel komt trouwens van een tekstregel uit de dialoog van zijn omstreden film LAND DER LIEBE. Interessanter als documentaire dan als speelfilm, al vertolkt Fitz zijn rol met verve. Fotografie van Klaus Peter Weber.

Die Unbestechliche: Recht ist teuer

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Wolfram Paulus. Met o.a. Klaus Herm, Martin Benrath en Maja Maranow.

Aan de hand van 33 ge[KA3]ensceneerde sc[KA2]enes brengt Blumenberg een film over het leven van de Hamburgse acteur en regisseur Reinhold Sch[KA3]unzel (Fitz), die leefde van 1888 tot 1954. Hij kon als enige half-joodse (van de zijde van zijn moeder, dus eigenlijk toch heel) cineast nog bij de UFA blijven werken na 1933, omdat Adolf Hitler van zijn briljante komedies VIKTOR UND VIKTORIA en AMPHITRYON hield en een grote fan was van actrice Renate M[KA3]uller. In 1937 draait hij LAND DER LIEBE, waarin hij het regime bekritiseert; progandaminister Joseph Goebbels raakt ge[KA3]irriteerd en daarop moet Sch[KA3]unzel vluchten. In Amerika krijgt hij weinig kans, want men beschuldigt hem van samenwerking met de nazi`s en na WO II (1939-45) achtervolgt dit hem verder in West-Duitsland, tot hij door een fatale hartaanval getroffen wordt in een taxi in München. Ironisch genoeg was hij in Hollywood meer acteur dan regisseur en speelde meestal de nazi in propagandafilms... Deze film is onduidelijk en onbevredigend omdat er nogal van de hak op de tak gesprongen wordt. Regisseur-scenarist Blumenberg neemt geen standpunt in over de instelling van Schünzel tegenover de nazi's en dat is gelijktijdig de zwakte en de sterkte van de film. De titel komt trouwens van een tekstregel uit de dialoog van zijn omstreden film LAND DER LIEBE. Interessanter als documentaire dan als speelfilm, al vertolkt Fitz zijn rol met verve. Fotografie van Klaus Peter Weber.

Stalingrad

1993 | Oorlogsfilm, Drama, Historische film

Duitsland 1993. Oorlogsfilm van Joseph Vilsmaier. Met o.a. Dominique Horwitz, Jochen Nickel, Thomas Kretschmann, Dana Vávrová en Sebastian Rudolph.

De Duitse soldaten Fritz Reiser (Horwitz) en Manfred Rohleder (Nickel) worden in 1942 met hun bataljon naar Rusland gestuurd waar ze ingezet zullen worden in de slag om Stalingrad. Ze zijn ervan overtuigd dat ze het Russische verzet snel zullen breken, maar het tegendeel is waar: het wordt een bloedige, chaotische strijd. Indrukwekkende beelden van winterse, onherbergzame landschappen, geschoten in Praag en Finland versterken de anti-oorlogsboodschap van Stalingrad. Een deel van het productieteam was eerder betrokken bij een andere sterke oorlogsfilm: Das Boot.

Der Kinoerzähler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Armin Mueller-Stahl, Tina Engel, Martin Benrath, Andrej Jautze en Katharina Tanner.

De grootvader (Mueller-Stahl) van Paul (Jautze) is explicateur in de Apollo-bioscoop van Herr Theilhaber (Benrath) waar hij uitleg geeft bij de zwijgende films die daar vertoond worden. Soms zet hij zijn verhaal enige luister bij door viool te spelen. De komst van de geluidsfilm bedreigt zijn bestaan. Als de nazi's het heft in handen nemen, hoopt hij dat deze partij die tradionele waarden zo hoog in het vaandel voeren, de zwijgende film weer te gaan instellen.

Der Kino-Erzahler

1993 | Drama

Duitsland 1993. Drama van Bernhard Sinkel. Met o.a. Andrej Jautze, Eva Mattes, Tina Engel, Martin Benrath en Armin Mueller-Stahl.

Duitsland in de jaren '30. Paul denkt terug aan zijn kindertijd en ziet zijn grootvader voor zich die zegt: 'In het begin was er licht en toen ging het licht uit.' Waarom zo somber. Opa was Kinoerzähler: hij voorzag stomme films van 'geluid', sprak de dialogen uit en fleurde het verhaal op met een deuntje op de piano. Nu, bij de komst van de geluidsfilm kan hij zijn baantje wel vergeten. Maar wie weet: er verandert zoveel in Duitsland momenteel, misschien keren de zaken zich nog ten goede. Cineast Bernhard Sinkel werkte veel voor tv en verzorgde oa een bijdrage aan de vorig jaar nog herhaalde documentaire Deutschland im Herbst, verslag over de politieke gebeurtenissen in de herfst van '77.

Erfolg

1991 | Historische film, Drama

Duitsland 1991. Historische film van Franz Seitz. Met o.a. Bruno Ganz, Franziska Walser, Peter Simonischek, Mathieu Carrière en Gudrun Gabriel.

Verfilming van de gelijknamige roman van Lion Feuchtwanger. Beieren in de jaren na WO I. Hoofdpersoon is de kunsthistoricus Krüger die, omdat de machthebbers hem te lastig vinden, het slachtoffer wordt van een gefingeerd meineedproces. Tegelijkertijd vertelt de film de geschiedenis van het ontstaan van het fascisme. De regisseur tekende voor het scenario en de fotografie is van Rudolf Blahacek. Een belangwekkende film.

Der Tod kam als Freund

1991 | Misdaad

Duitsland 1991. Misdaad van Nico Hofmann. Met o.a. Martin Benrath, Werner Kreindl, Hannelore Elsner, Rudolf Kowalski en Ernst Stankovski.

Priv[KA1]edetective Selb (Benrath) wordt door directeur Korten die de scepter zwaait over een chemisch bedrijf, ingehuurd om een inbraak op het computersysteem op te lossen. De sporen leiden naar een zekere Mischkey, die bij een instituut voor luchtzuiverheid in Heidelberg werkt. Selb, ooit de zwager van Korten, nagelt Mischkey vast. Kort daarop komt Mischkey om bij een merkwaardig auto-ongeluk. Hoewel de zaak voor wat Selb betreft al gesloten is, gaat hij verder op onderzoek uit. Hij ontdekt het bruine verleden van Korten. Zelf is hijn niet van smetten vrij want hij eiste ooit als openbare aanklager in het Derde Rijk de doodstraf tegen een jonge chemicus, die conform werd veroordeeld. Spannend misdaadverhaal met moderne - de hacker - en oude - de ex-nazi - verbindingen naar het verhaal Selbst Justiz van Bernhard Schlink en Walter Popp, door Ulli Stephan tot scenario bewerkt.

Sins Of The Fathers

1986 |

1986. Bernhard Sinkel. Met o.a. Cyrielle Claire, Tina Engel, Dieter Laser, Julie Christie en Martin Benrath.

Priv[KA1]edetective Selb (Benrath) wordt door directeur Korten die de scepter zwaait over een chemisch bedrijf, ingehuurd om een inbraak op het computersysteem op te lossen. De sporen leiden naar een zekere Mischkey, die bij een instituut voor luchtzuiverheid in Heidelberg werkt. Selb, ooit de zwager van Korten, nagelt Mischkey vast. Kort daarop komt Mischkey om bij een merkwaardig auto-ongeluk. Hoewel de zaak voor wat Selb betreft al gesloten is, gaat hij verder op onderzoek uit. Hij ontdekt het bruine verleden van Korten. Zelf is hijn niet van smetten vrij want hij eiste ooit als openbare aanklager in het Derde Rijk de doodstraf tegen een jonge chemicus, die conform werd veroordeeld. Spannend misdaadverhaal met moderne - de hacker - en oude - de ex-nazi - verbindingen naar het verhaal Selbst Justiz van Bernhard Schlink en Walter Popp, door Ulli Stephan tot scenario bewerkt.

Die Weiße Rose

1982 | Biografie, Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1982. Biografie van Michael Verhoeven. Met o.a. Lena Stolze, Wulf Kessler, Oliver Siebert, Ulrich Tukur en Martin Benrath.

Sophie Scholl en haar broer Hans gaan in 1942 in München studeren. Ze sluiten zich aan bij de pas opgerichte verzetsgroep de Weiße Rose, die geweldloos verzet pleegt tegen het nazi-regime, voornamelijk door pamfletten te schrijven en verspreiden. Als hun schrijfsels steeds radicaler van toon worden, stort de Gestapo zich op de zaak. Begin 1943 worden de leden van de groep opgepakt en geëxecuteerd. Mooi eerbetoon, maar iets minder goed dan Marc Rothemunds Sophie Scholl - Die letzten Tage (2005).

Kaltgestellt

1980 | Thriller

Duitsland 1980. Thriller van Bernhard Sinkel. Met o.a. Helmut Griem, Ángela Molina, Helga Köhler, Martin Benrath en Friedhelm Ptok.

Een leraar vertelt een journalist dat hij door de Westduitse veiligheidspolitie werd aangezocht om zijn leerlingen te bespioneren. De leraar wordt door de agent op allerlei manieren uitgedaagd. Het is nèt geen Costa-Gavras, deze politieke thriller, opgenomen in besneeuwd Berlijn.

Aus dem Leben der Marionetten

1980 | Drama, Experimenteel

Duitsland/Zweden 1980. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Robert Atzorn, Christine Buchegger, Martin Benrath, Rita Russek en Walter Schmidinger.

Eigenlijk alleen voor Ingmar Bergman-fans. Een schamele serie terugblikken van een zakenman, die een prostituée vermoordde, vervat in vet aangezette ensceneringen.

Glückssucher

1977 | Drama

Duitsland 1977. Drama van Peter Beauvais. Met o.a. Martin Benrath, Judy Winter, Ilse Strambowski, Bernhard Wicki en Klaus Barner.

Het scenario van Dieter Wellershoff gaat over een auteur die rond de veertig is en zich een een midlifecrisis bevindt. Hij besluit zijn vrouw en kinderen te laten zitten en alleen verder te pionieren. Hij leert een vrouw kennen, die getrouwd is met een rijke man die niets om haar geeft. Ze wil wel een nieuw leven beginnen en de schrijver lijkt haar de geschikte man. Inmiddels was hij uit Duitsland vertrokken naar een Belgische badplaats om over alles na te denken. Als de vrouw aankomt, heeft hij besloten naar huis terug te keren, want Oost, West, thuis best. Hoewel het thema nimmer veroudert, doet dit drama toch ouderwets aan. Let op Wicki in een kleine rol. Het camerawerk is van Peter Kaiser.

Berlinger - Ein deutsches Abenteuer

1975 | Drama, Avonturenfilm

Duitsland 1975. Drama van Bernhard Sinkel en Alf Brustellin. Met o.a. Martin Benrath, Hannelore Elsner, Tilo Prücker, Lina Carstens en Martin Lüttge.

Harold Robbins-verhaal op de Duitse manier: de zogenaamde levensgeschiedenis van een fabrikantenzoon die jaren na de oorlog een oude schoolvriend, een gewezen nazi, tegenkomt die als senator de grond van de oude fabriek opkoopt. Een film met veel fantasie, maar niet helemaal het niveau van LINA BRAAKE. Het camerawerk is van Dietrich Lohmann.

Kriegsgericht

1959 | Oorlogsfilm, Drama

Duitsland 1959. Oorlogsfilm van Kurt Meisel. Met o.a. Karlheinz Böhm, Christian Wolff, Klaus Kammer, Hans Nielsen en Herbert Tiede.

Luitenant ter Zee Böhm, vaandrig Wolff en matroos Kammer overleven in 1942 de zeeslag, waarbij de kruiser 'Pommern' met 1.400 man aan boord is vergaan. Ze worden uit het water gered door de bemanning van een onderzeeër. Aanvankelijk worden ze als helden beschouwd en gevierd, totdat een smerige nazi hen voor de krijgsraad haalt wegens lafheid en voortijdig verlaten van hun schip. De verachtelijke mentaliteit die toen heerste, wordt duidelijk getoond in een verder niet al te boeiende film.

Die Ideale Frau

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Josef von Báky. Met o.a. Ruth Leuwerik, Boy Gobert, Friedrich Domin, Agnes Windeck en Martin Benrath.

Komedie der verwisselingen, die vreselijk uit de tijd is. Burgemeester Dr. Franziska Becker (Leuwerik) mag volgens een gemeentelijke verordening niet haar openbare ambt uitoefenen als haar echtgenoot of een familielid in de gemeenteraad zit - of omgekeerd. Haar man, Axel Jungk (Benrath), voert de oppositie aan, dus hebben ze hun huwelijk geheim gehouden en treffen ze elkaar in het geniep. De politiek maakt van hun echtvereniging een vechtvereniging door een meningsverschil over de bestemming van een kasteel dat aan de stad vermaakt werd. Vervolgens krijgt Franziska de bof na een bezoek aan een kinderziekenhuis, die zij weer doorgeeft aan Axel. Ze gaan allebei om op verhaal te komen naar Monaco, waar ze ooit trouwden, maar dan haalt de vaderlandse politiek hen in. De spelprestaties zijn naar behoren, maar deze oppervlakkige film geloof je na vijf minuten wel. Het verrassingsloze scenario is van Walter Forster, Joachim Wedekind en Hildegard Brücher. Camerawerk van Werner Krien.

Tausend Melodien

1956 | Muziek, Drama

Duitsland 1956. Muziek van Hans Deppe. Met o.a. Martin Benrath, Gardy Granass, Helmuth Schneider, Bibi Johns en Heli Finkenzeller.

Hooghartige jonge violist Martin Hoff (Benrath) met talent - net cum laude geslaagd aan het conservatorium in Heidelberg, slaat een verantwoord commercieel aanbod van schlagerzangeres Irina Servi (Johns) af om samen op tournee te gaan. Met de centjes die bedoeld zijn als ondersteuningskrediet van de houtzagerij van zijn broer organiseert hij zijn eerste concert dat faalt. Dit drijft hem letterlijk en figuurlijk in de armen van Irina. Combinatie van 'Heimat und Musik' dat een hedendaagse kijker nog weinig zegt. Het clichématige scenario is van Hanns H. Fischer en Rudolf Dortenwald. Fritz Arno Wagner bediende de camera met groot plichtsbesef. Willy Mattes was verantwoordelijk voor de muzikale omlijsting, maar voor nostalgiegangers zijn er nog de nodige klanken dansmuziek uit vervlogen tijden.

Heidemelodie

1956 | Drama, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Ulrich Erfurth. Met o.a. Heinz Engelmann, Martin Benrath en Antje Weisgerber.

De jonge lerares Hanne verhuist naar een klein dorp op de Lüneburger Heide. Niet lang daarna komt ze in aanraking met de onbeschofte paardenfokker Ulrich Haagen. Langzamerhand verandert Hanne echter van mening.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Martin Benrath op televisie komt.

Reageer