Aleksander Ford: regie.
Er zijn 9 films gevonden.

Osmy dzie[KA1]n tygodnia

1983 | Drama

Polen​/​​Duitsland 1983. Drama van Aleksander Ford. Met o.a. Zbigniew Cybulski, Sonja Ziemann, Tadeusz Łomnicki, Emil Karewicz en Ilse Steppat.

Een pessimistisch liefdesverhaal. Een jong stel in het verwoeste Warschau kan geen plek vinden om de liefde te bedrijven. Ontmoetingen met cynische en vijandige mensen en gebrek aan een toekomst doden hun liefde. De film, gebaseerd op een beroemd verhaal van Marek Hłasko, is in 1958 gefilmd in samenwerking met de Westberlijnse maatschappij CCC Film, maar in Polen vond men de film te 'zwart' en hij heeft daar 25 jaar op de plank gelegen. Toen hij in 1983 uitkwam, bleek hij nogal gedateerd, maar desondanks interessant als tijdsdocument.

Sie sind frei, Dr. Korczak

1975 | Biografie, Drama

Israël​/​​Duitsland 1975. Biografie van Aleksander Ford. Met o.a. Leo Genn, Benjamin Völz, Orna Porat, Efrat Lavi en Ohad Kaplan.

De joodse arts en pedagoog Janus Korczak stierf in 1942 in het concentratiekamp Treblinka. Zonder pathetisch te worden vertelt de film op pakkende wijze over zijn laatste levensjaren. In het ghetto van Warschau leidde hij een weeshuis en zette hij zich vol overgave voor zijn kinderen in. Toen zij naar het concentratiekamp moesten worden afgevoerd, maakte Korczak geen gebruik van de mogelijkheid om te vluchten, maar begeleidde hij de kinderen naar een zekere dood. Ook bekend als DER MARTYRER.

Den Første kreds

1972 | Drama

Denemarken​/​​Duitsland 1972. Drama van Aleksander Ford. Met o.a. Günther Malzacher, Elzbieta Czysewska, Vera Tschechowa, Peter Steen en Ole Ernst.

In 1949 worden Sovjet-geleerden en -technici in een straf-laboratorium gedwongen te werken aan de perfectionering van afluisterapparatuur, waarmee een jonge diplomaat wordt geïdentificeerd die een chirurg telefonisch waarschuwde voor zijn dreigende arrestatie. Eén ingenieur weigert nog langer medewerking aan de arrestatie en verbrandt een baanbrekende nieuwe vinding. Deze complexe roman van Solzjenitsin blijkt het vormgevende vermogen van de uitgeweken Poolse regisseur te boven te gaan. Hij tracht met conventionele flash-backs, 'bevroren' beelden en commentaarstemmem vergeefs psychologische en ideologische verdieping te geven aan een ondramatische laboratorium- en bureaucratie-handeling. De Engelse dialoog van de multinationale rolbezetting helpt ook al niet.

Krzyzacy

1960 | Historische film

Polen 1960. Historische film van Aleksander Ford. Met o.a. Mieczysław Kalenik, Grazyna Staniszewska, Aleksander Fogiel, Urszula Modry[KA1]nska en Andrzej Szalawski.

Een historisch spektakel naar de klassieke roman van Henryk Sienkiewicz (van o.a. Quo Vadis), die zich afspeelt in de 15e eeuw. Tegen de achtergrond van de strijd van de Polen tegen de Duitse Teutoonse ridderorde wordt het verhaal verteld van een ongelukkige liefde van twee jonge mensen. De strijd wordt beëindigd door de overwinning van de Polen bij de slag om Grunwald, waardoor de Poolse soevereiniteit voor enige tijd verzekerd zal zijn. Deze overwinning is tot op heden het symbool van de Poolse onafhankelijkheid. De film behoort in Polen tot de meest bezochte films.

Black Cross

1960 |

1960. Aleksander Ford. Met o.a. Andrzej Szalawski, Grazyna Staniszewska en Urszula Modrzynska.

Een historisch spektakel naar de klassieke roman van Henryk Sienkiewicz (van o.a. Quo Vadis), die zich afspeelt in de 15e eeuw. Tegen de achtergrond van de strijd van de Polen tegen de Duitse Teutoonse ridderorde wordt het verhaal verteld van een ongelukkige liefde van twee jonge mensen. De strijd wordt beëindigd door de overwinning van de Polen bij de slag om Grunwald, waardoor de Poolse soevereiniteit voor enige tijd verzekerd zal zijn. Deze overwinning is tot op heden het symbool van de Poolse onafhankelijkheid. De film behoort in Polen tot de meest bezochte films.

Osmy dzien tygodnia

1957 |

Polen​/​​Duitsland 1957. Aleksander Ford. Met o.a. Ilse Steppat, Zbigniew Cybulski en Sonja Ziemann.

Een historisch spektakel naar de klassieke roman van Henryk Sienkiewicz (van o.a. Quo Vadis), die zich afspeelt in de 15e eeuw. Tegen de achtergrond van de strijd van de Polen tegen de Duitse Teutoonse ridderorde wordt het verhaal verteld van een ongelukkige liefde van twee jonge mensen. De strijd wordt beëindigd door de overwinning van de Polen bij de slag om Grunwald, waardoor de Poolse soevereiniteit voor enige tijd verzekerd zal zijn. Deze overwinning is tot op heden het symbool van de Poolse onafhankelijkheid. De film behoort in Polen tot de meest bezochte films.

Piatka z ulicy Barskiej

1954 | Drama

Polen 1954. Drama van Aleksander Ford. Met o.a. Aleksandra Slaska, Tadeusz Janczar, Tadeusz Łomnicki, Marian Rułka en Włodzimierz Skoczylas.

Een film over de re-socialisatie van jongeren die door de oorlog tot de misdaad zijn gekomen. Als gevolg van de destijds heersende kunstopvatting (het socialistisch-realisme) heeft de film een sterk propaganda-karakter, met een sterk optimisme. Desondanks heeft DE VIJF VAN DE BARKASTRAAT kwaliteiten. Vooral de spelregie is opmerkelijk, waarvoor Aleksander Ford tijdens het festival in Cannes (1954) de hoofdprijs kreeg. Het is de eerste Poolse kleurenfilm.

Młodos[KA1]c Chopina

1952 | Biografie, Historische film, Muziek

Polen 1952. Biografie van Aleksander Ford. Met o.a. Czesław Wołłejko, Aleksandra Sl[KA12]aska, Jan Kurnakowicz, Igor Smia łowski en Hanna Skarzanka.

Een biografisch epos dat de Warschause jaren bestrijkt van de componist Frederic Chopin , vóór zijn reis naar Parijs in 1830. De film, ook bekend als LA JEUNESSE DE CHOPIN, bestaat uit losse episoden en is meer een overzicht van politieke gebeurtenissen dan een geromantiseerde levensbeschrijving. Deze eerste Poolse topproduktie in het tijdperk van het esthetisch 'sociaal realisme' is een moedige en soms effectieve vermenging van dramatische vormen en stijlen.

Ułica Graniczna

1948 | Oorlogsfilm

Polen 1948. Oorlogsfilm van Aleksander Ford. Met o.a. Maria Broniewska, Mieczyslawa Cwiklinska, Wladyslaw Godik, Jerzy Leszczynski en Wladyslaw Walter.

Een van de eerste films - inmiddels een klassieker - die berichtte over het droeve lot van de bewoners van het ghetto van Warschau in WO II. Centraal staan twee moedige kinderen, die hun directe omgeving in het verderf gestort zien. Als de Duitse beztters in 1944 alles in brand hebben geschoten, weten ze door de riolen te ontkomen. Ford, die zijn carrière in 1929 begon, maakte tijdens die oorlog propagandafilms in Rusland. De communistische machthebbers maakten hem directeur van het genationaliseerde Poolse filmbedrijf Film Polski in 1945; in 1960 emigreerde hij naar Israël, maar vestigde zich twee jaar later in Denemarken. Scenario Ludwick Starski, Jan Fethke en regisseur Ford. Jaroslav Tuzar was cameraman. Bekroond op het filmfestival van Venetië.