Maurice Yvain: muziek.
Er zijn 10 films gevonden.

Les Deux gamines

1950 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1950. Familiefilm van Maurice de Canonge. Met o.a. Josette Arno, Marie France, Léo Marjane, Suzy Prim en Jean-Jacques Delbo.

De dochtertjes van een zangeres en een gangster worden eerst op een internaat en vervolgens bij hun grootvader ondergebracht, maar lopen steeds weg. De drama's die zich bij de ouders afspelen en een ernstige ziekte bij een van de kinderen lijken hopeloos, maar er komt toch een happy-end. De kinderen acteren spontaan en met een laconieke voortvarendheid, zodat alle sentimentele wendingen in het verhaal toch nog amusant werken. Verder een middelmatige film in elk opzicht.

Miroir

1947 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1947. Drama van Raymond Lamy. Met o.a. Jean Gabin, Colette Mars, Daniel Gélin, Giselle Préville en Gabrielle Dorziat.

Een gerespecteerde notabele heeft ooit zijn fortuin gemaakt in de smokkel en onderhoudt in zijn `herensoci[KA3]eteit` nog altijd onderwereldcontacten. Een ex-medeplichtige, die de [KA2]echte vader van de notabeles zoon is, ontsnapt uit de lik en wordt gedood omdat de zoon de waarheid niet mag weten. Dit mat gemaakt en clich[KA1]ematig melodrama biedt enig genoegen door het optreden van de jeugdige G[KA1]elin en Carol en een vroege karakterrol van Gabin als quasi-bourgeois van middelbare leeftijd (een rol waar hij met de jaren overtuigend zou ingroeien, maar waarvan hij nu niets terechtbrengt).

Lettres d'amour

1942 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1942. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, François Périer, Simone Renant, Louis Salou en Julien Carette.

Een duf provincieplaatsje tijdens het regime van Napoleon III biedt de bewoners geen ander tijdverdrijf dan roddel en nieuwsgierig gepeuter in andermans affaires. Om haar liaison geheim te houden vraagt een jonge vrouw een naïeve vertrouwelinge haar vurige liefdescorrespondentie voor haar te bewaren, waardoor dat meisje zelf in opspraak komt. Deze sfeervolle, ietwat trage kostuumkomedie krijgt charme door de hoofdrolspelers.

La Fausse maîtresse

1942 | Komedie

Frankrijk 1942. Komedie van André Cayatte. Met o.a. Danielle Darrieux, Bernard Lancret, Lise Delamare, Jacques Dumesnil en Michel Duran.

Man heeft flirt met vrouw van zijn beste vriend waar roddeljournalist lucht van krijgt. Hij strikt dochter van circusdirecteur om voor zijn verloofde te spelen, maar ze gaan geleidelijk aan zelf in hun rollen geloven. Eenvoudige vaudeville kreeg weinig lichtvoetige regie, maar wordt gered door charme van Darrieux.

L'assassin habite au 21

1942 | Misdaad, Komedie, Thriller

Frankrijk 1942. Misdaad van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Suzy Delair, Huguette Vivier, Jean Tissier en Pierre Larquey.

Rechercheur Wenceslas (Fresnay) ontdekt het adres van een seriemoordenaar, maar de moeilijkheid is dat het huis in kwestie een pension is met veel gasten. Wenceslas besluit te infiltreren, vermomd als priester. Zijn vriendin Mila Malou (Delair), een zangeres op zoek naar publiciteit, komt hem helpen. Dit debuut van auteur-cineast Clouzot bevat allerlei elementen die volgende films als Le corbeau en Les diaboliques vermaard zouden maken: een ingewikkelde moordzaak, seksuele spanning en wantrouwen jegens autoriteiten. L'assassin habite au 21 werd gedraaid tijdens de Duitse bezetting wat vooral voelbaar is in de ontknoping.

Le Duel

1940 | Drama

Frankrijk 1940. Drama van Pierre Fresnay. Met o.a. Yvonne Printemps, Pierre Fresnay, Raymond Rouleau, Raimu en André Carretier.

Een vliegeniersvrouw is door de voortdurende afwezigheid van haar man steeds gevoeliger voor de attenties van een aanbidder. In gewetensnood keert ze zich tot haar biechtvader die de broer van haar minnaar blijkt. De acteur Pierre Fresnay kreeg voor zijn eenmalige regiepoging een zeer sterke rolbezetting bij elkaar, maar hij is te kritiekloos ten opzichte van de echtgenote Yvonne Printemps en zichzelf als de onuitstaanbaar rechtschapen priester. Om de heilzame werking van de religie te onderstrepen wordt er gezongen door de Petits Chanteurs à la Croix de Bois.

Les Deux Gamines

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van René Hervil en Maurice Champreux. Met o.a. Alice Tissot, Fanely Révoil, Maurice Escande, Abel Tarride en Jacqueline Daix.

Remake van de zwijgende film van Louis Feuillade, die op zijn beurt LES DEUX ORPHELINES (twaalf delen, 1920) had geplagieerd. Twee zusjes staan aan verschillende kwellingen bloot maar alles loopt goed af. Een soort stuiverroman, die toen wellicht op de sentimenten werkte maar vandaag de dag slechts op de lachspieren.

La belle équipe

1936 | Drama

Frankrijk 1936. Drama van Julien Duvivier. Met o.a. Jean Gabin, Charles Vanel, Jacques Baumer, Viviane Romance en Charles Dorat.

Vijf werkloze kameraden beginnen met het geld van hun winnend loterijlot gezamenlijk een guinguette (dans- en eetgelegenheid) aan de Oost-Parijse Marne-oever. De euforische eendracht heeft echter een houdbaarheidsdatum. Levendig tijdsbeeld, subliem geschreven door Duvivier en dialogentovenaar Charles Spaak, thematiseert de eeuwige frictie tussen vriendschap en rivaliteit, ego en collectief. De oorspronkelijke sombere finale moest van de linkse producenten worden vervangen. Zeventig jaar later werd deze enormiteit, na lang juridisch gehakketak, alsnog gecorrigeerd. De feestelijke Gabin-meedeiner 'Quand on s'promène au bord de l'eau' was een interbellumhit.

Le Prince de minuit

1934 | Komedie

Zwitserland​/​​Frankrijk 1934. Komedie van René Guissart. Met o.a. Henri Garat, Monique Rolland, Edith Méra, Paul Pauley en Robert Pizani.

Deze Parijse komedie bestaat uit vermoeiende en slappe misverstanden. Guissart, voormalig cameraman, maakte tussen 1931 en 1938 ongeveer 17 totaal in de vergetelheid geraakte kluchten; dat geldt ook voor de regisseur. Alleen het camerawerk van Georges Alexath redt deze flauwe komedie. Alexath was cameraman bij BEN HUR van Fred Niblo.

Paris-Beguin

1931 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1931. Misdaad van Augusto Genina. Met o.a. Jane Marnac, Jean Gabin, Rachel Behrendt, Jean Max en Fernandel.

Een revuester betrapt een inbreker die prompt verliefd op haar wordt. De volgende ochtend wordt hij, verdacht van moord, gearresteerd, maar de vrouw verschaft hem een alibi. Zijn versmade vriendin stuurt de echte daders op hem af. Gabin voor het eerst als zware jongen, die door de liefde wordt bekeerd in dit filmhistorisch curiosum dat qua theater en onderwereld bespiegelend werkt. De ster beleeft in werkelijkheid een situatie die ze in de revuesketch niet kan acteren. Een vroege, niet-komische rol van Fernandel als 'killer.'