Ged Marlon

Acteur

Ged Marlon is acteur.
Er zijn 13 films gevonden.

Laissez-Passer

2002 | Oorlogsfilm

Spanje/Duitsland/Frankrijk 2002. Oorlogsfilm van Bertrand Tavernier. Met o.a. Jacques Gamblin, Denis Podalydès, Christian Berkel, Marie Gillain en Charlotte Kady.

Film over het dagelijks leven van filmmakers in het door Duitsland bezette Parijs tijdens de tweede wereldoorlog. Mensen vragen zich af of het in het hol van leeuw mogelijk is om op dezelfde voet verder te gaan. Men zit immers toch al in het hol, maar willen de filmmakers wel onder de Duitsers werken? Op verschillende niveaus worden belangrijke kwesties aan de kaak gesteld.

Vive Nous !

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Camille De Casabianca. Met o.a. Camille de Casabianca, Dieudonné, Michèle Bernier, Emmanuelle Devos en Daniel Prévost.

Val[KA1]erie (De Casabianca) is architecte, hetzelfde beroep als haar man Yves (De Montalembert). Ze hebben het goed. Annette (Bernier) is een mannenverslindster en een vriendin van Val[KA1]erie. Annette gaat prat op het grote aantal mannen dat voor haar gevallen is. Ze heeft een lijst opgesteld. Val[KA1]erie ontdekt dat Yves er ook op staat, en erger nog Yves wil haar verlaten voor Annette. Hij heeft de echtscheidingsprocedure in gang gezet. Val[KA1]erie gaat aan judo doen en leert daarbij de veel oudere Bruno (Dieudonné) kennen. Ze vallen op elkaar. Zijn de nieuwe relaties blijvend? De vrouwen bestemmen wat er gebeurt... Het praterige scenario van deze modieuze film is van hoofdrol-regisseuse De Casabianca, die de film tot vervelends toe domineert. De maakster heeft laten zien dat ze heel 'progressief' denkt ondanks het bourgeoismilieu, waarin het 'drama' zich afspeelt door in archiefbeelden twee personages van Frankrijks extreem-links te laten zien: Arlette Laguiller, die de zestig gepasseerd is, en nog steeds de staat omver wil werpen ten behoeve van de werkende klasse en de eigenwijze, hooghartige Alain Krivine, een onaangename intellectueel die nog steeds roept dat bezit diefstal is. Ze hebben hun aanhang, maar niet genoeg om de gedroomde revolutie te bewerkstelligen. Alles is komisch bedoeld, hoor! Het camerawerk is van Renato Berta.

Bingo !

1997 | Komedie, Actiefilm

Frankrijk 1997. Komedie van Maurice Illouz. Met o.a. Smaïn, Daniel Russo, Jean Benguigui, Ged Marlon en Alika Del Sol.

Vincent (Sma[KA3]in) is een jonge nietsnut die zich in het gokwereldje beweegt. Paardenkoersen, pokerspelletjes, geluksdagen en momenten van absolute tegenslag, dat alles is hem maar al te goed bekend. Inventief als hij is, kan hij zich met glans door de zwaarste tegenslagen heenwerken. Hij is de tegenpool van zijn vriend en buurman Andr[KA1]e (Russo), een aspirant schrijver die zich steeds weer in zijn kamer opsluit om eindelijk zijn eerste roman af te werken. Momenteel zit Vincent in een diepe put. Overladen met schulden en omringd door schuldeisers, die steeds dreigender worden, is het van het grootste belang dat hij kan deelnemen aan het grootste pokerspel van het jaar. Hiervoor heeft hij echter een hoop geld nodig. Anderhalf uur gelul met personages die je geen bal kunnen schelen en die verzeild geraakt zijn in situaties waarvan je hoopt dat ze er nooit meer uit komen. En dat alles onder het mom van komedie. Het is meer een verschrikking met een ergerlijke, hyperactieve Smaïn, die uitsluitend irritant is. Je reinste tijdverlies. Het scenario voor dit onding is van Philippe De Chauveron, Daniel Russo en regisseur Illouz. Yves Cape stond achter de camera.

Rainbow pour Rimbaud

1996 | Avonturenfilm

Frankrijk 1996. Avonturenfilm van Jean Teulé. Met o.a. Laure Marsac, Robert MacLeod, Bernadette Lafont, Michel Galabru en Farid Chopel.

In de droefgeestige stad Charleville-M[KA1]ezi[KA2]eres leeft de dertig-jarige, 2,10m lange Robert (MacLeod) in een kast in het huis van zijn ouders (Lafont en Galabru), en citeert de vermaarde Franse avontuurlijke dichter uit de titel. Na een ruzie zet zijn vader hem de deur uit en de lange Robert gaat naar Parijs, waar hij de kleine (1,60m) telefoniste Isabelle (Marsac) ontmoet, die bij de Franse spoorwegen werkt. Zij is weg van Robert en haalt al haar spaarcentjes van de bank en ze treden in de voetsporen van de grote dichter. Hun eerste reisdoel is Egypte. In Cairo laat Robert enige versregels van zijn idool op zijn lichaam tatoe[KA3]eren, terwijl Isabella Emir (Chopel) achter zich aan krijgt. Ze trekken met Emir in hun kielzog naar Mauritius en gaan vandaar naar Senegal om tenslotte te eindigen op de Kaap Verdische eilanden. Robert ondergaat onderweg de transformatie naar de grote avonturier-poëet en ontwikkelt net als Rimbaud een ongeneesbare, fatale ontsteking in zijn been. Het scenario is van regisseur Teulé en Laurent Bénégui naar de gelijknamige roman van Teulé, die in eigen land een bestseller was. Deze film is vooral voor literaire fijnproevers, die heel voldaan zullen vaststellen dat Marsac met haar rol een krachttoer verricht. De betrouwbare Galabru en Lafont geven zoals men dat verwachten mag, zeer solide spel weg. Het camerawerk van Eric Guichard is beslist bijzonder: ieder vervolg van de avontuurlijke reis is gefilmd in een kleur van het spectrum van de regenboog - dat geeft de rolprent een heel apart cachet, maar dat zal zeker niet ieders cup-of-tea zijn.

Couchettes express

1994 | Komedie

Frankrijk 1994. Komedie van Luc Béraud. Met o.a. Jacques Gamblin, Bernard Haller, Isabelle Renauld, Marc Citti en Gunilla Karlzen.

Gamblin is steward op de slaaptrein Parijs/Venetië. Hij moet kaartjes en identiteitsbewijzen van de reizigers in 'zijn' wagon ophalen. Op zekere dag vraagt een passagier, Haller, om bescherming. Hij lijdt aan een nog onbekende ziekte en hij is niet alleen op de vlucht voor geleerden die hem als proefkonijn willen gebruiken, maar ook voor Bonke, een handelaar in menselijke organen. Een misdaadkomedie met dramatische ondertoon. De film is een poging van alles over te brengen, maar slaagt bijna nergens in. Het rommelige scenario is van Béraud en Bernard Stora, die zich lieten inspireren door de roman La Maldonne des Sleepings van Tonino Benacquista. Alleen een talent als Haller weet de film enkele geslaagde momenten mee te geven. Camerawerk van Alain Levent.

L'homme dans la nuit

1993 | Misdaad

Frankrijk 1993. Misdaad van Claude Boissol. Met o.a. Patrick Catalifo, Laure Killing, Véronique Prune, Didier Benureau en Farid Chopel.

Inspecteur Morane (Catalifo) zit bij een speciale afdeling, die zich bezighoudt met de bestrijding van de zware misdaad. Morane scoort bij zijn top als het hem lukt Ricord (Blain) in te rekenen, een gangster, die al geruime tijd wordt gezocht. Enkele dagen later tijdens de achtervolging van een drugsdealer krijgt hij een klap op zijn kop. In het ziekenhuis wordt vastgesteld dat hij blind is. Dat leidt tot de nodige frustraties. Daarbij komt dat hij koste wat het kost de dader in de kraag wil vatten. Catalifo speelt heel overtuigend in een nauwelijks origineel te noemen tv-film. Het scenario van Paul Andréota en André G. Brunelin zit evenwel hecht in elkaar en houdt de aandacht tot de ontknoping vast.

Adrenaline

1990 | Horror, Fantasy

Frankrijk 1990. Horror van Yann Piquer, Jean-Marie Maddeddu, Anita Assal, Barthelemy Bompard en Alain Robak. Met o.a. Jean-Marie Maddeddu, Clementine Célarié, Bernadette Coqueret, Ged Marlon en Alain Aithnard.

Een zevental middelmatige korte griezel- en fantasyfilms bijeen gebracht onder de noemer van de titel. De eerste film gaat over een op hol geslagen ondergrondse trein, de tweede over een plafond dat in een slaapkamer omlaag zakt, de derde over een wijnfles, die een mens aanvalt, de vierde over verouderde en versleten auto's die uit zichzelf naar een autokerkhof rijden zonder dat de bestuurder eruit kan, de vijfde T.V. BUSTER gaat over een aan de buis verslaafd stom echtpaar, dat door tv-beelden gepest wordt en het toestel laat excorcizeren, de zesde CORRIDOR over een huis waarin levensgevaarlijke vallen in zijn aangebracht, die een beproeving vormen voor de potentiële koper en de zevende PHYSICAL CULTURE gaat over een man die zijn hoofd letterlijk tot moes laat slaan om het in een galerie als abstracte kunst te kunnen laten tentoonstellen.

Palace

1989 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1989. Komedie van Jean-Michel Ribes. Met o.a. Pierre Arditi, Michel Blanc, Jean Carmet, Darry Cowl en Eva Darlan.

Dit gedrocht bestaat uit een aantal scenes waartussen de titel het enige verband vormt, aangezien ze zich in een etablissement met een aantal zeer gevarieerde en vooral seksueel provocerende attracties afspelen. De totale afwezigheid van een scenario kan niet goedgemaakt worden door de acteurs, die te goed zijn voor deze logge en vulgaire komedie. De auteur komt uit de wereld van het toneel of, om precies te zijn, het kleinkunsttheater, maar niets van wat hij op het witte doek of de TV geproduceerd heeft voegt ook maar iets aan zijn toneelwerk, dat hem terecht beroemd gemaakt heeft, toe. Daar komt dan nog eens de verschrikkelijk vlakke regie bij, waardoor de film meer weg heeft van een soort revue, waarin iedereen drie korte optredens doet om vervolgens weer te verdwijnen. Meer verbijsterend dan

Moitié-moitié

1989 | Komedie

Frankrijk 1989. Komedie van Paul Boujenah. Met o.a. Michel Boujenah, Zabou Breitman, Jean-Pierre Bisson, Janine Darcey en Ged Marlon.

Een vrouw van zeventig sterft. Zij laat haar huis in de Provence en haar naai-atelier na aan kleindochter Sarah en pleegzoon Arthur. Nu wil laatstgenoemde in het huis gaan wonen en het bedrijfje weer opstarten, terwijl eerstgenoemde alles met de grond gelijk wil maken. De kijker raadt de afloop al, vooral als we erbij vermelden dat deze onbelangrijke, mislukte film noch vindingrijk noch humoristisch is.

Passage secret

1984 | Avonturenfilm, Drama, Experimenteel

Frankrijk 1984. Avonturenfilm van Laurent Perrin. Met o.a. Dominique Laffin, Francis Camus, François Siener, Ged Marlon en Julien Dubois.

Vier jongens plegen 's nachts een diefstal voor twee jonge vrouwen, maar een man bemoeit zich ermee. Het hoe en waarom zijn niet bekend, in deze droomwereld in nachtopnames, zowel op de daken van Parijs als in de catacomben. De jonge regisseur neemt heel wat risico's, hij verliest soms de greep op het onderwerp en laat zich beïnvloeden door Bresson en Rivette, maar al met al is dit een bijzondere film.

La vengeance du serpent à plumes

1984 | Komedie

Frankrijk/Mexico 1984. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Maruschka Detmers, Coluche, Luis Rego, Farid Chopel en Josiane Balasko.

Oury heeft een komedie in elkaar gebrouwen met een zwaar scenario tegen de achtergrond van het terrorisme in Mexico. Zoals gebruikelijk een logge, vulgaire en platvloerse film. Kortom: tekenend voor de ondergang van het Franse komische genre. Een slechte vertolking van Coluche, en afschuwelijke muziek van Michel Polnareff. Een film van nul en generlei waarde. Scenario van Oury en Danièle Thompson. Fotografie van Henri Decae.

Frankenstein 90

1984 | Horror, Komedie

Frankrijk 1984. Horror van Alain Jessua. Met o.a. Jean Rochefort, Eddy Mitchell, Fiona Gélin, Herma Vos en Ged Marlon.

De zoveelste bewerking van de Frankenstein-mythe, een van de weinige Franse griezelfilms; de Franse filmindustrie heeft daar geen oren naar. Alain Jessua, die altijd films maakt waar dood en verderf in wordt gezaaid, probeert hier serieus werk te leveren maar vervalt jammer genoeg in het (onwillekeurige) komische, in tegenstelling tot Mel Brooks' geslaagde komische poging YOUNG FRANKENSTEIN. Het geheel is zwaar en moeilijk te geloven en haalt het niet bij de roman van Mary Shelley, laat staan de films van Robert Hammer. Jammer, want voor het zelfde geld had het zo aardig kunnen zijn.

Halteroflic

1982 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1982. Misdaad van Philippe Vallois. Met o.a. Serge Avedikian, Ged Marlon, Héloïse Mignot, Illias Sokinos en Marie Alcaraz.

Verrassende film met een bizarre titel. Het verhaal gaat over de mysterieuze moord op een zwarte student. Een jonge politieman ontmoet een Griek van wie hij dusdanig onder de indruk is dat, als de Griek wordt gedood door de vrienden van de zwarte student, de politieman zijn identiteit aanneemt. Ondanks de moorden een komedie met een ietwat geforceerde esthetiek om zo origineel mogelijk over te komen. Niet altijd even beheerst maar wel veelbelovend.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ged Marlon op televisie komt.

Reageer