Ilja Richter

Acteur, Componist

Ilja Richter is acteur en componist.
Er zijn 23 films gevonden.

Für immer und jetzt

2004 | Romantiek

Duitsland 2004. Romantiek van Sylvia Hoffmann en Robert Sattler. Met o.a. Katja Flint, Uwe Ochsenknecht, Michael Mendl, Daniela Ziegler en David Winter.

De gelukkig getrouwde Christina Neuhoff (Flint), die antiekhandelaarster is en moeder van twee volwassen kinderen (Winter en Werner), ontmoet in de S-Bahn van Frankfurt haar jeugdliefde Ben Brekow (Ochsenknecht), inmiddels een bestsellerauteur uit Hamburg, die op weg is naar zijn steenrijke, gerenommeerde boekenuitgever. Oude liefde roest niet en Christina komt voor een belangrijke beslissing te staan. Wie delft het onderspit: haar oudere man Helge (Mendl) of de jongere Ben? Ondanks de goede rolverdeling - Ochsenknecht, Mendl en de knappe, aantrekkelijke Flint die deze keer niet geportretteerd is als slovende vrouw, maar als succesvolle onderneemster -wordt dit drama enigszins onderuit gehaald door het scenario van regisseuse Hoffman, dat te veel clichés bevat.

Herz in Flammen

2002 | Romantiek

Duitsland 2002. Romantiek van Berno Kürten. Met o.a. Anja Kling, Andreas Brucker, Max Tidof, Cecilia Kunz en Ralf Wolter.

Beate Wangenheim (Kling) wordt door Frank Fliester (Brucker) behoed voor een vuige tasjesrover. Als ze elkaar in de ogen kijken, weten ze dat ze voor elkaar bestemd zijn. Als Beate van Franks krantenverkoper hoort dat hij getrouwd is, is ze hevig teleurgesteld. Frank had de oude man dit wijs gemaakt om niet met een afwijking bestempeld te worden als hij liefdesromannetjes `voor zijn vrouw` koopt. In werkelijkheid verslindt Frank de pulp gulzig. In zeven jaar ontwikkelt Beate zich tot een volwaardige journaliste die economische verhalen schrijft. Zo wil ze een artikel maken over de succesvolle schrijfster van kasteelromans Katharine Goldmesser, die uitgegeven wordt door Karl Schrobnik (Tidof), een geworden rokkenjager, die net een vet contract getekend heeft met filmregisseur George Blau (Richter) voor de filmrechten. Beate ontdekt dat er iets niet klopt met schrijfster Goldmesser, want achter deze vrouw steekt een man; het is Frank. De rest is dan geschiedenis, want Beate laat zich niet voor een tweede keer door de schijn bedotten en zij leefden nog lang en gelukkig - of zij kindertjes kregen en of Karl steenrijk werd, vermeldt het scenario van Jurgen Wolff en regisseur Kürten niet. Deze gebakken lucht wordt gedragen door de aantrekkelijke hoofdrol Kling en de prima bijrol van Tidof. Ben je hun fan dan moet je gaan kijken, maar het astrologie-element is tamelijk vergezocht voor zo'n 'modern' sprookje. Het camerawerk is van Daniel Koppelkamm. De waardering is geflatteerd vanwege de rollen.

Spuk im Reich der Schatten

2000 | Familiefilm, Komedie, Fantasy, Horror

Duitsland 2000. Familiefilm van Günter Meyer. Met o.a. Saskia Grasemann, Matthias Schweighöfer, Benjamin Sadler, Ilja Richter en Walter Plathe.

Het even spannende spannende vervolg op SPUK AUS DER GRUFT uit 1998 met dezelfde hoofdrollen. Maja (Grasemann) is verliefd op Friedrich (Sadler), die in werkelijkheid een driehonderd jaar oude gemummificeerde ondode ridder is, het slachtoffer van zijn broer Balthasar. Balthasar maakt gebruik van het lichaam van Torsten (Schweighöfer), die op zijn beurt weer op Maja verliefd is. Torsten is heel listig en lokt Maja met de belofte haar naar Friedrich te brengen, maar in werkelijkheid lokt hij haar in het rijk der doden om haar voor zich alleen te hebben. Nu moet Friedrich in actie komen om Maja te redden, en dat vereist een offer. Het humoristische scenario van regisseur Meyer en Hans-Georg Struck is vrijelijk geïnspireerd op de Brandenburgse legende van Ritter Kahlbutz. Hoewel het verhaal zeer Duits aandoet, is de film vlot geregisseerd en leuk gespeeld door de jonge rolverdeling en zal vooral kinderen met de hang naar avontuur en romantiek aanspreken. Het camerawerk is van Dieter Chill. Vervolg: SPUK AM TOR DER ZEIT.

Wenn der Präsident 2 x klingelt

1997 | Komedie

Duitsland 1997. Komedie van Ate de Jong. Met o.a. Ulrich Gebauer, Karsten Speck, Jessica Kosmalla, Ilja Richter en Gruschenka Stevens.

De Berlijnse schilder Bernd Schien is zo goed als failliet. Dan kiest de Berlijnse senaat zijn gezin uit als modelgezin om de Amerikaanse president bij diens bezoek te leren kennen. Voor Bernd zou dat de redding betekenen, maar zijn gezin is niet echt representatief te noemen...

Die Musterknaben II

1997 | Komedie, Misdaad

Duitsland 1997. Komedie van Ralf Huettner. Met o.a. Jürgen Tarrach, Oliver Korittke, Sophie von Kessel, Rainer Will en Walter Gontermann.

Tweede aflevering met de niet al te snugger lijkende rechercheurs J[KA3]urgen Docker (Tarrach) en zijn collega Oliver Dretzke (Korittke), die per definitie een dramatische jacht op misdadigers openen, altijd betrokken raken bij de liefde en daardoor fatale vergissingen begaan, die dan toch weer goed komen onder het motto `de misdaad loont niet`. Ze worden op hun patrouille tegen hun zin vergezeld door fotojournaliste Heike Rosenfeld (Von Kessel), een aantrekkelijk wezentje, waarin ze beiden na hun aanvankelijke afkeer, wel zin in hebben. Heike speelt ze tegen elkaar uit om haar doel te bereiken: een foto te maken tijdens een controle in een luxe bordeel, waar op dat moment de beroemde Britse popzanger Phil Collins door haar gesnapt wordt. De foto kan ze voor dik geld verkopen aan de boulevardpers. Inderdaad betrapt ze een heer, die eruit ziet als Phil Collins, maar het fotorolletje belandt in handen van de politiechef Linseisen (Gontermann) en als die het teruggeeft, blijkt er iets anders op te staan, want ons duo had het verwisseld. Tenslotte ontmaskeren zij de Britse oplichter, die zich al langere tijd voor het popidool uitgeeft en zo de kost verdient. Het verhaal dat tot scenario werd bewerkt door regisseur Huettner en Dominic Raacke (ook geen onbekende op dit vlak als regisseur), is ronduit kinderachtig, maar het wordt op onderhoudende wijze gebracht. De twee arglistige cops kunnen in al hun ordinairheid en lelijkheid de kijker toch boeien. Het camerawerk is wederom van Hannes Hubach. Een derde deel is in de maak. Inderdaad is het tv-presentator Harald Schmidt, die u herkent!

Beim nächsten Kuß knall ich ihn nieder!

1996 | Biografie

Duitsland 1996. Biografie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Peter Fitz, Bettina Kupfer, Jörg Holm, Lutz Herkenrath en Patricia Thielemann.

Aan de hand van 33 ge[KA3]ensceneerde sc[KA2]enes brengt Blumenberg een film over het leven van de Hamburgse acteur en regisseur Reinhold Sch[KA3]unzel (Fitz), die leefde van 1888 tot 1954. Hij kon als enige half-joodse (van de zijde van zijn moeder, dus eigenlijk toch heel) cineast nog bij de UFA blijven werken na 1933, omdat Adolf Hitler van zijn briljante komedies VIKTOR UND VIKTORIA en AMPHITRYON hield en een grote fan was van actrice Renate M[KA3]uller. In 1937 draait hij LAND DER LIEBE, waarin hij het regime bekritiseert; progandaminister Joseph Goebbels raakt ge[KA3]irriteerd en daarop moet Sch[KA3]unzel vluchten. In Amerika krijgt hij weinig kans, want men beschuldigt hem van samenwerking met de nazi`s en na WO II (1939-45) achtervolgt dit hem verder in West-Duitsland, tot hij door een fatale hartaanval getroffen wordt in een taxi in München. Ironisch genoeg was hij in Hollywood meer acteur dan regisseur en speelde meestal de nazi in propagandafilms... Deze film is onduidelijk en onbevredigend omdat er nogal van de hak op de tak gesprongen wordt. Regisseur-scenarist Blumenberg neemt geen standpunt in over de instelling van Schünzel tegenover de nazi's en dat is gelijktijdig de zwakte en de sterkte van de film. De titel komt trouwens van een tekstregel uit de dialoog van zijn omstreden film LAND DER LIEBE. Interessanter als documentaire dan als speelfilm, al vertolkt Fitz zijn rol met verve. Fotografie van Klaus Peter Weber.

Angel delight

1994 | Korte film

1994. Korte film van Andrew Hood. Met o.a. Claudius Freyer en Ilja Richter.

Aan de hand van 33 ge[KA3]ensceneerde sc[KA2]enes brengt Blumenberg een film over het leven van de Hamburgse acteur en regisseur Reinhold Sch[KA3]unzel (Fitz), die leefde van 1888 tot 1954. Hij kon als enige half-joodse (van de zijde van zijn moeder, dus eigenlijk toch heel) cineast nog bij de UFA blijven werken na 1933, omdat Adolf Hitler van zijn briljante komedies VIKTOR UND VIKTORIA en AMPHITRYON hield en een grote fan was van actrice Renate M[KA3]uller. In 1937 draait hij LAND DER LIEBE, waarin hij het regime bekritiseert; progandaminister Joseph Goebbels raakt ge[KA3]irriteerd en daarop moet Sch[KA3]unzel vluchten. In Amerika krijgt hij weinig kans, want men beschuldigt hem van samenwerking met de nazi`s en na WO II (1939-45) achtervolgt dit hem verder in West-Duitsland, tot hij door een fatale hartaanval getroffen wordt in een taxi in München. Ironisch genoeg was hij in Hollywood meer acteur dan regisseur en speelde meestal de nazi in propagandafilms... Deze film is onduidelijk en onbevredigend omdat er nogal van de hak op de tak gesprongen wordt. Regisseur-scenarist Blumenberg neemt geen standpunt in over de instelling van Schünzel tegenover de nazi's en dat is gelijktijdig de zwakte en de sterkte van de film. De titel komt trouwens van een tekstregel uit de dialoog van zijn omstreden film LAND DER LIEBE. Interessanter als documentaire dan als speelfilm, al vertolkt Fitz zijn rol met verve. Fotografie van Klaus Peter Weber.

Frau Juliane Winkler

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Michael Günther. Met o.a. Inge Meysel, Axel von Ambesser, Wolfgang Wahl, Eleonore Weisgerber en Edith Schollwer.

Juliane Winkler (Meysel) is weduwe geworden. Na een teleurstellende ervaring in een bejaardentehuis komt ze terecht in het pension Coppelia van een voormalige balletdanser (Wahl), met wie het meteen klikt. Ze leert er G[KA3]unther Sillmann (Von Ambesser) kennen en Günther valt voor haar en begint zijn verovering. Juliane is gevleid, maar wil niet met hem gaan hokken. Ze heeft een beter idee: samen ondernemen en ze beginnen een grootouderdienst. Ze gaan hun klanten via kleine advertenties werven. Het resultaat is echter een grote janboel. Allemaal teveel van het goede voor de verliefde Günther, die in de armen van zijn Juliane sterft. Juliane laat zich niet uit het veld slaan, want ze barst nog van de energie. Als Coppelia, zo noemt zij haar pensionhouder, in de financiële problemen geraakt, wordt zij partner in de zaak. De 72-jarige Meysel in de hoofdrol laat zien dat er ook nog in de levensavond heel veel lol te beleven valt en zij zou nog lang, tot op zeer hoge leeftijd, dergelijke rollen spelen. Ze heeft een beroep, waarin je gelukkig nooit te oud bent - heerlijk. Het scenario is van Peter M. Thouet. Het camerawerk is van Dieter Perschke.

Die Wilden Fünfziger

1983 | Drama

Duitsland 1983. Drama van Peter Zadek. Met o.a. Jurai Kukura, Boy Gobert, Christine Kaufmann, Peter Kern en Nora Barner.

Jacob Formann klimt in twintig jaar op van gauwdief tot grootindustrieel, oftewel: het Wirtschaftswunder in beeld gebracht aan de hand van de geschiedenis van één man. Een éénzijdig en chauvinistisch beeld van het Duitsland van de jaren 1950-'60, waarin volgens deze film slechts 'vrouwen, vreten en grote zaken' een rol zouden hebben gespeeld. Scenario van Wolfgang Bornheim. Vrije bewerking naar ideeën van een roman van Johannes Mario Simmel. Camerawerk van Jost Vacano.

Heimatfilme: Blau blüht der Enzian

1973 | Drama

Duitsland 1973. Drama van Franz Antel. Met o.a. Hans Kraus, Catherina Conti en Ilja Richter.

Jacob Formann klimt in twintig jaar op van gauwdief tot grootindustrieel, oftewel: het Wirtschaftswunder in beeld gebracht aan de hand van de geschiedenis van één man. Een éénzijdig en chauvinistisch beeld van het Duitsland van de jaren 1950-'60, waarin volgens deze film slechts 'vrouwen, vreten en grote zaken' een rol zouden hebben gespeeld. Scenario van Wolfgang Bornheim. Vrije bewerking naar ideeën van een roman van Johannes Mario Simmel. Camerawerk van Jost Vacano.

Das Wandern is Herrn Müllers Lust

1973 | Komedie

Duitsland 1973. Komedie van Franz Antel. Met o.a. Ekkehardt Fritsch, Sascha Hahn, Barbare Nielsen, Ilja Richter en Eva Garden.

Om zijn gevangenisstraf van vier weken te verdoezelen, verzint een directeur dat hij in het kuuroord Hinterberg is geweest. De bewoners van dit dorp weten van niets, maar als de eerste nieuwgierige bezoekers komen, weten ze er wel weg mee. Platte lol vermengd met volksliedjes.

Blau blüht der Enzian

1973 | Muziek, Komedie

Duitsland 1973. Muziek van Franz Antel. Met o.a. Ilja Richter, Catharina Conti, Hans Kraus, Hans Terofal en Jutta Speidel.

Een schlagerwerkje van Antel rond de hotelvakschool, Schloß Thannberg in Kitzbühel tijdens de wintervakantie. De film wordt niet gekenmerkt door een geweldig verhaal, maar gaat over een simpele kofferverwisseling, enthousiast muziek maken, en vrolijke mensen die met zichzelf zijn ingenomen. Misschien blijft de schlager van de bassige Heino 'Blau blüht der Enzian' nagalmen, terwijl 'Bata Illic' van Michaela en 'Ein Festival der Liebe' van Jürgen Marcus de film in ieder geval overleefd hebben. Een gastrolletje van Eddi Arent. Scenario van Kurt Nachmann en camerawerk van Heinz Hölscher.

Wer zuletzt lacht, lacht am besten

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Harald Reinl. Met o.a. Roy Black, Uschi Glas, Theo Lingen, Ilja Richter en Siegfried Schürenberg.

Een failliet hotel komt weer tot bloei dankzij de liefde tussen het nichtje van de hotelier en de neef van de eigenaar van een hotelconcern. Een pretentieloze komedie met flauwe grappen. Het scenario is van Klaus E.R. von Schwarze en Johannes Weiß. Het camerawerk is van Heinz Hölscher.

Wenn mein Schätzchen auf die Pauke haut

1971 | Muziek, Komedie

Duitsland 1971. Muziek van Peter Weck. Met o.a. Roy Black, Uschi Glas, Theo Lingen, Ilja Richter en Peter Weck.

Schlager-ster Black schrijft zijn eigen liedjes en mag naar Amerika. Hij komt terug met uranium in plaats van een hit en zonder het onmiddellijk door te hebben met een heleboel gangsters achter zich aan. Als hij het in de gaten krijgt, verstopt hij zich gauw in een dorpsschooltje met een smerig schoolhoofd die echter een schone dochter heeft. En zo loopt het toch nog goed af in dit als film geflopte product. Scenario van Tom Eck, Johannes Weihs en Kurt Nachmann. Camerawerk van Heinz Hölscher.

Tante Trude aus Buxtehude

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Rudi Carrell, Ilja Richter, Mascha Gonska, Theo Lingen en Chris Roberts.

Twee meisjes en twee privé-detectives op zoek naar de sleutel van de brandkast van tante Trude, die een miljoenenvermogen heeft nagelaten. Een geestig bedoelde film, die een graantje probeerde mee te pikken van Carrells tv-succes.

Kompanie der KnallKöppe

1971 | Komedie, Drama

Duitsland 1971. Komedie van Rolf Olsen. Met o.a. Mascha Gonska, Rudolf Schindler, Ernst Kuhr, Heinz Eckner en Roger Fritz.

Een luitenant-ter-zee en een bootsman moeten een oude vice- admiraal b.d. begeleiden van Kiel naar een bergdorpje in Beieren, maar blijven in Hamburg in het onfrisse milieu van de Reeperbahn steken; en de film ook. Opgeklopt geknok en vitrine-seks.

Hilfe, die Verwandten kommen

1971 | Komedie

Duitsland 1971. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Ilja Richter, Horst Janson en Uschi Glas.

Een luitenant-ter-zee en een bootsman moeten een oude vice- admiraal b.d. begeleiden van Kiel naar een bergdorpje in Beieren, maar blijven in Hamburg in het onfrisse milieu van de Reeperbahn steken; en de film ook. Opgeklopt geknok en vitrine-seks.

Die Tollen Tanten Schlagen Zu

1971 | Komedie, Muziek

Duitsland 1971. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Rudi Carrell, Ilja Richter, Theo Lingen, Trude Herr en Hans Kraus.

Een snel vervolg op WENN DIE TOLLEN TANTEN KOMMEN van het jaar daarvoor. Carrell, Richter en Lingen zijn weer van de partij en wat er aan actie is draait om een strenge moeder met twee huwbare, ondeugende dochters, een meisjesinternaat, en een bijna failliet hotel aan de Oostenrijkse Wörthersee. Uitsluitend voor liefhebbers.

Wenn die tollen Tanten kommen

1970 | Komedie, Muziek

Duitsland 1970. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Rudi Carrell, Ilja Richter, Chris Roberts, Andrea Rau en Christian Anders.

Na zijn verhuizing naar Duitsland werd 'onze' Rudi Carrell zo snel zo razend populair bij onze oosterburen, dat het zeer voor de hand lag om ook eens een film te maken. Het werd geen succes. In zijn eersteling 'Wenn die tollen Tanten kommen' speelt Carrell een medewerker van een reisbureau die met zijn collega (Richter) afreist naar een hotel bij de Wörthersee. Ze raken onderweg hun kleren kwijt, maar gelukkig vinden ze een koffer met vrouwenkleren die ze dan maar aantrekken. Lachen natuurlijk. En dat dan aangevuld met schlagermuziek en blaaskapellen.

Unsere Pauker gehen in die Luft

1970 | Komedie, Muziek

Duitsland 1970. Komedie van Harald Vock. Met o.a. Georg Thomalla, Wencke Myhre, Peter Weck, Siegfried Schürenberg en Chris Roberts.

Een strenge directeur van een gymnasium heeft na 25 jaar zoeken zijn tweelingbroer nog steeds niet gevonden. Hij treft hem op het vliegveld waar hij leert vliegen. Een magere komedie vol met schlagers.

Musik, Musik - da wackelt die Penne

1970 | Muziek, Komedie

Duitsland 1970. Muziek van Franz Antel. Met o.a. Hans Kraus, Mascha Gonska, Chris Roberts, Ilja Richter en Graham Bonney.

Een komische Schlagerfilm, waarbij het verhaaltje nauwelijks een rol speelt (onwillig studerende scholieren spelen hun populaire deuntjes in hun vrije tijd op een Tirools kasteeltje aan de Traunsee) van L[KA3]UMMEL-filmproducent Franz Seitz met zangers Chris Roberts (die `Mein Teddyb[KA3]ar` zingt) en Ilja Richter ('Wo Mädchen sind...'). De titelsong wordt uit volle borst gekweeld door Ilja Richter, Graham Bonney en Kurt Stadel. Verder parodieën op en imitaties van Roy Black, Lale Andersen, Udo Jürgens en Tom Jones.

Das haut den stärksten Zwilling um

1970 | Komedie, Muziek

Duitsland 1970. Komedie van Franz Josef Gottlieb. Met o.a. Peter Weck, Gerlinde Locker, Ulli König, Gaby König en Christian Anders.

Verwisselingen en verwarring rond een stel tweelingen. Voor de hand liggende lol van de allerknulligste soort. Met schlagers van Peggy March (`Doktor`, `Adios`), Marianne Mendt (`A Glock`n, die 24 Stunden l[KA3]aut`), Peter Maffay (`Lazy Daisy`, `Du bist anders`), Christian Anders ('Von Mann zu Mann', 'Du gehörst zu mir') e.v.a.

So toll wie anno dazumal

1962 | Muziek, Komedie

Duitsland 1962. Muziek van Franz Marischka. Met o.a. Peter Kraus, Karin Baal, Hans Nielsen, Vico Torriani en Renate Ewert.

In deze muzikale komedie, waarin het verhaal maar bijzaak is en waarin de klemtoon ligt op zingen en dansen, maakt een rijkaard gebruik van een groepje jongeren om zijn vroegere vrienden eens bang te maken.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ilja Richter op televisie komt.

Reageer