Samuel Fuller: regie, cast, scenario, productie en camera.
Er zijn 39 films gevonden.

The End of Violence

1997 | Actiefilm, Thriller, Experimenteel, Drama

Verenigde Staten​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1997. Actiefilm van Wim Wenders. Met o.a. Bill Pullman, Andie MacDowell, Gabriel Byrne, Rosalind Chao en Pruitt Taylor Vince.

Regisseur van gewelddadige films (Bill Pullman) wordt ontvoerd en krijgt koekje van eigen deeg. Wim Wenders levert met The End of Villence een pretentieus en moralistisch commentaar op toenemende sensatiezucht.

Un Américain en Normandie: Le Jour J. de Samuel Fuller

1994 | Documentaire, Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland​/​​Frankrijk 1994. Documentaire van Jean-Louis Comolli. Met o.a. Samuel Fuller, Hans Heinrich Dibbern en Emile Hardelay.

De Amerikaanse regisseur Samuel Fuller maakte de landing in Normandië in 1944 zelf mee. Ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag hiervan roept hij voor de camera herinneringen op, in zijn typische, sterk visuele vertelstijl. Op Omaha Beach ruiken we in zijn woorden haast de geur van kruit en bloed. We volgen hem op zijn tocht naar het kerkhof van Colleville sur Mer en naar Marigny, waar hij vertelt over Operation Cobra. Hij doet ons huiveren wanneer hij vertelt over de strijd in het struikgewas, waar elke bos takken een vijand kon verbergen. Veel van deze elementen verwerkte hij reeds in zijn roman THE BIG RED ONE, die hij in 1980 verfilmde. De documentaire bevat ook getuigenissen van de toenmalige Duitse officier Dibbern en de Franse boer Hardelay. Een aangrijpend, realistisch beeld van wat Fuller 'organised insanity' noemt. Opnamen van de gevechten zelf werden door Anne Baudry knap in het geheel gemonteerd. De film is door Jean-Pierre Catherine van commentaar voorzien. Fotografie van Jean-Louis Porte en Clarisse Gatti.

La vie de bohème

1992 | Komedie, Experimenteel

Frankrijk​/​​Duitsland​/​​Finland​/​​Zweden 1992. Komedie van Aki Kaurismäki. Met o.a. Evelyne Didi, André Wilms, Matti Pellonpää, Christine Murillo en Jean-Pierre Léaud.

Zeer vrije, herziene en verbeterde bewerking van de fameuze [KL]Sc[KA2]enes de la vie boh[KA2]eme[KLE] van Henri Murger (1822-1861), verplaatst naar de hedendaagse Parijse banlieue. Het is vooral de bedoeling de suffige opera van Puccini, door Comencini in 1988 op het scherm gebracht, belachelijk te maken. En dat terwijl deze olijke, zich nergens iets van aantrekkende Finse cineast Shakespeare (HAMLET GOES BUSINESS) (!) en enkele anderen ook al eens zo hardhandig aanpakte. Een chaotisch geheel met kop noch staart in de stijl van de Frères Prévert is het resultaat. Grappig, amusant, absurd en geschikt voor de Academie voor Patafysica. Bestemd voor een intellectueel publiek dat 'in staat is' dit soort botte humor te waarderen. Prachtige zwart-witbeelden van Timo Salminen. De bijna ziekelijke praatzucht van Léaud doet versteld staan. Wat betreft de ongeregelde leefwijze, die vormt naar keuze 'de voorbereiding op de Academie, het ziekenhuis of het lijkenhuis'. Niet eens zo slecht gezien.

Samuel Fuller

1990 | Biografie, Documentaire

Frankrijk 1990. Biografie van Henry Chapier.

Tegelijk portret en zelfportret van Samuel Fuller met fragmenten uit zijn films SHOCK CORRIDOR, WHITE DOG, PICKUP ON SOUTH STREET en het zojuist in Frankrijk afgeronde SANS ESPOIR DE RETOUR. Henry Chapier, ook filmregisseur, verzorgt de in deze film voortreffelijke montage, die laat zien hoezeer Fuller (geboren in 1911) zich nooit iets van de taboe's van Hollywood, de politieke intolerantie en de gevestigde ideeën heeft aangetrokken, met als gevolg dat talrijke films in de U.S.A. het voorwerp van felle polemieken werden of helemaal niet vertoond mochten worden.

Mer de Chine : le pays pour mémoire

1990 | Documentaire

Frankrijk 1990. Documentaire van Jacques Perrin. Met o.a. Jane Birkin, Samuel Fuller, Jean-François Balmer en Jacques Perrin.

Maakt deel uit van de serie Médecins des hommes, deze keer gewijd aan het drama van de Boat People, die ronddolen in de Chinese Zee. Met de gebruikelijke kwaliteiten van een realistische documentaire over mensen, maar er zijn ook zwakke punten, zoals dat altijd hetzelfde uitgangspunt wordt genomen, overgebracht van de ene plaats naar de andere. Gelukkig is er de overtuigende aanwezigheid van Birkin, en ook de meer onverwachtse van de Amerikaanse cineast Fuller. Naar het boek Les remparts du silence van Pierre Fyot.

The Madonna and the Dragon

1989 | Thriller, Actiefilm

Frankrijk 1989. Thriller van Samuel Fuller. Met o.a. Jennifer Beals, Luc Merenda, Reginald Singh, Patrick Bauchau en Ben Cervantes.

Beals is een Amerikaanse verslaggeefster, die gehuwd was met haar collega, foto-reporter en Fransman Merenda. Het paar treft elkaar weer in de Filippijnen als Merenda zijn ex op een stortplaats redt van een wisse dood door een schietgrage soldaat.

Sans espoir de retour

1989 | Film noir, Thriller

Frankrijk​/​​Portugal 1989. Film noir van Samuel Fuller. Met o.a. Valentina Vargas, Keith Carradine, Andréa Ferréol, Bernard Fresson en Marc de Jonge.

Verfilming van de roman [KL]Street of No Return[KLE] van David Goodis over een succesvolle popzanger (Carradine) wiens stembanden door gangsters geruïneerd worden, omdat hij de vriendin van de gangsterbaas verleidde. In de goot terecht gekomen, krijgt hij de kans wraak te nemen. Een dromerig, poëtisch, wrang, en vrij wanhopig werk ondanks een betrekkelijk goede, sterke en duidelijke afloop. Een schemerachtige sfeer van een grote, anonieme haven, die wordt verscheurd door rassenrellen. Een mythische film noir, net als de andere werken van Fuller die met zijn 78 jaar bewijst dat hij nog altijd een van de grootste regisseurs van dit moment is. Een adembenemende vertolking van Carradine, en er is bovendien niets te merken van de risico's, die een internationale rolbezetting met zich meebrengt, wat zelden voorkomt. Scenario van Jacques Bral en Fuller. Camerawerk van Pierre-William Glenn.

Les cadavres exquis : La ferme du malheur

1989 | Thriller, Horror

Verenigde Staten​/​​Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Luxemburg 1989. Thriller van Samuel Fuller. Met o.a. Cris Campion, Philippe Léotard, Assumpta Serna, Samantha Fuller en Manuel Pereiro.

Campion gaat na zijn afstuderen naar de kippenboerderij van zijn broer L[KA1]eotard. Deze laatste is bezeten van zijn legbatterijen, waardoor hij zijn vrouw Assumpta en zijn dochter (Fuller`s echte dochter Samantha in haar tv-filmdebuut) totaal verwaarloost. Tot op de dag dat de kippen wraak nemen. Bizarre horror-thriller die best de vergelijking kan doorstaan met Hitchcock`s THE BIRDS. Bepaalde sc[KA2]enes laat Fuller de kijker observeren via het oog van de op het erf loslopende haan en dat doet de haren beslist te berge rijzen! De climax balanceert op het randje van een super ril-situatie. Ongetwijfeld een van de beste films in deze reeks. Fuller en echtgenote Christa Lang (ook te zien een rolletje) bewerkten het verhaal van Patricia Highsmith. Schitterend in beeld gebracht door Alain Levent.

David Lansky: L'enfant américain

1989 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1989. Misdaad van Hervé Palud. Met o.a. Johnny Hallyday, Jean-Marc Truong, Jean-Paul Pitolin, André Willms en Maurice Barrier.

Om een fiks aantal jaren in de gevangenis te ontlopen verraadt een Newyorkse zwarte bookmaker de namen van zijn werkgevers, de mafia. Om hem en zijn familie voor represailles te beschermen zet men hen in alle stilte op het vliegtuig naar Parijs, maar daar worden ze toch door de moordenaars gevonden en allemaal om het leven gebracht, op het tienjarige zoontje na, dat erin slaagt zich te verstoppen. Het jongetje wordt aan de zorgen van commissaris Lansky (Hallyday) toevertrouwd, die ervoor moet zorgen dat hij naar een tante in de V.S. wordt gestuurd. Hallyday en het kind worden onderwijl dikke vrienden. De vader van de veroordeelde mafiabaas hoort dat het ventje nog steeds leeft en vertrekt naar Parijs om hem te vermoorden. Als Hallyday hem naar de V.S. wil begeleiden herkent het joch op weg naar het vliegveld zijn potenti[KA3]ele moordenaar. Vanwege de zelfopgelegde tv- censuur (als gevolg van de mediawet) slaagt hij daar natuurlijk niet in! In werkelijkheid is zo`n uitgangspunt allesbehalve waarschijnlijk. De (zeer matige) regisseur Palud maakt zich er met een Jantje van Leiden vanaf en zet vooral de schijnwerpers op Hallyday, die maar nauwelijks weet te overtuigen in de hoofdrol van Lansky. Het jochie wordt opnieuw bedreigd, maar de schurken gaan voor de bijl en zo is deze hele David Lansky-serie niet meer dan een mislukte 'come-back' van de zanger/filmster.

Helsinki Napoli All Night Long

1987 | Misdaad, Actiefilm

Duitsland​/​​Finland 1987. Misdaad van Mika Kaurismäki. Met o.a. Kari Väänänen, Roberta Manfredi, Jean-Pierre Castaldi, Nino Manfredi en Samuel Fuller.

Finse derde rangshulde aan de B-gangsterfilms van en met Fuller, Constantine e.a. met West-Berlijn als goor decor waarin drugs, sloeries, verraad, nachtkroegen de ingredi[KA3]enten vormen om de gijzeling van een tweeling te omkaderen. Hakkelende gangsterfilm wordt verder bevolkt door Finnen, lawaaierige Italianen (vader en dochter Manfredi!), Fransen, Amerikanen en Duitsers. Je lacht om de beslist niet zo bedoelde onhandigheden en het geheel is onvoorstelbaar irritant banaal.

A Return to Salem's Lot

1987 | Horror

Verenigde Staten 1987. Horror van Larry Cohen. Met o.a. Michael Moriarty, Ricky Addison Reed, Samuel Fuller, Andrew Duggan en June Havoc.

Antropoloog Moriarty's zoontje is totaal onhandelbaar geworden, en om hem tot rede te brengen trekken beiden naar een van een tante geërfd buitenhuisje in Salem's Lot. Al gauw moeten ze constateren dat de hele bevolking van het stadje uit vampiers bestaat, met aan het hoofd rechter Duggan, die Moriarty opdraagt een boek te schrijven dat het bestaan van zijn ras rechtvaardigt. Moriarty voelt daar niets voor, en samen met de toevallig passerende nazi-doder Fuller gaat hij de strijd aan tegen de onsterfelijken. Goed door regisseur Cohen en James Dixon geschreven sequel op SALEM'S LOT, die echter niets meer te maken heeft met Stephen King. De regie is nogal rommelig, maar dat wordt goed opgevangen door de humor - vooral vanaf het ogenblik dat Fuller ten tonele verschijnt. Deze cult-regisseur ontpopt zich tot een fantastische acteur met veel gevoel voor humor. Het camerawerk is van Daniel Pearl.

Les Voleurs de la nuit

1983 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1983. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. Bobby Di Cicco, Veronique Jannot, Victor Lanoux, Stéphane Audran en Camille de Casabianca.

Werkeloze jongeren ontmoeten elkaar op het arbeidsbureau en besluiten uit wraak de hen vernederende ambtenaren te beroven, waarbij een van hun slachtoffers door eigen schuld een dodelijke val maakt, met als gevolg dat de politie de jongeren van moord verdenkt. Deze eerste Franse produktie van veteraan Fuller is eerder een liefdesfilm dan een sociaal drama of een thriller met actie die pas in de laatste helft aan bod komt. Prille liefde in een verloederende samenleving wordt in losstaande sc[KA2]enes getekend, die stuk voor stuk kleine bravoure-filmpjes zijn. De samenhang gaat daardoor te vaak verloren, zodat de film ondanks de boeiende elementen niet werkelijk geslaagd is. (De nasynchronisatie in Amerikaans bargoens van de exportversies is rampzalig).

White Dog

1982 | Drama, Actiefilm, Thriller

Verenigde Staten 1982. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. Kristy McNichol, Paul Winfield, Burl Ives, Jameson Parker en Lynne Moody.

Een controversiële film van Fuller die samen met Curtis Hanson het scenario schreef naar Romain Gary's boek. Paramount durfde de film niet in de V.S. uit te brengen en opende in Parijs waar Fullers grootste aanhang zit. Het verhaal gaat over een hond die tegen mensen met een donkere huidskleur is opgezet, waarbij Winfield geobsedeerd wordt door het idee om de hond hiervan te genezen. Fullers eerste film na achttien jaar, in zijn geheel in de V.S. opgenomen.

Slapstick (Of Another Kind)

1982 | Komedie, Sciencefiction

Verenigde Staten 1982. Komedie van Steven Paul. Met o.a. Jerry Lewis, Marty Feldman, Madeline Kahn, John Abbott en Jim Backus.

Verfilming van het boek van Kurt Vonnegut Slapstick', waarin een vrouw een geniale tweeling krijgt, in feite twee buitenaardse wezens die bij elkaar moeten blijven om de problemen van deze planeet op te lossen. Lewis en Kahn (in dubbelrollen als de tweelingen en hun ouders), en ook Feldman spelen ver beneden hun niveau. Fuller is heel leuk als een geschifte sergeant. De stem is van Orson Welles.

Der Stand der Dinge

1982 | Drama

Duitsland​/​​Verenigde Staten​/​​Portugal 1982. Drama van Wim Wenders. Met o.a. Patrick Bauchau, Isabelle Weingarten, Allen Goorwitz, Samuel Fuller en Viva Auder.

Wenders maakt na zijn mislukking met HAMMETT de balans op in een film over een 'filmcrew' die in Portugal bezig is met een SF- film, The Survivors. Het geld is op en ieder doodt de tijd op zijn of haar manier. De regisseur gaat naar Los Angeles om de producent op te sporen. Deze blijkt op de vlucht voor zijn duistere geldschieters en wordt neergeschoten. Wenders heeft er weer eens een echte Wendersfilm van gemaakt waarin de crisis van heel de mensheid verwerkt is. Hij slaagt hierin echter maar ten dele. Scenario van Wenders en Robert Kramer. Camerawerk van Henri Alekan, Fred Murphy en Martin Schäfer.

The Big Red One

1980 | Oorlogsfilm, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1980. Oorlogsfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Lee Marvin, Mark Hamill, Kelly Ward, Robert Carradine en Siegfried Rauch.

Imponerend beeld van WO II (1939-45) over een oudgediende, een sergeant bij de infanterie en zijn vier villers, realistisch verfilmd door veteraan Fuller die het zelf had meegemaakt en dit gevoel heeft overgebracht. Marvin excelleert, maar enkele coupures in het verhaal van de filmmaatschappij vallen te betreuren (Audran zweeft er nu maar wat tegenaan). Scenario van regisseur Fuller hoogst persoonlijk.

Samuel Fuller & the Big Red One

1979 | Documentaire

Nederland 1979. Documentaire van Thys Ockersen. Met o.a. Samuel Fuller, Lee Marvin, Mark Hamill, Kelly Ward en Robert Carradine.

Met een rijke keur aan scènes uit Fullers films worden de interview-scènes met deze Hollywood-veteraan afgewisseld. Er zitten opvallende opnamen bij, waarin men Fuller aan het werk kan zien tijdens de opname van zijn grote film THE BIG RED ONE, een biografische oorlogsfilm. Het is alleen al een wonder deze bejaarde regisseur met zoveel energie aan het werk te zien. Ockersens liefde voor zijn onderwerp is duidelijk te merken.

Der amerikanische Freund

1977 | Film noir, Misdaad, Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk 1977. Film noir van Wim Wenders. Met o.a. Bruno Ganz, Dennis Hopper, Lisa Kreuzer, Nicholas Ray en Samuel Fuller.

Het rustige leventje van de terminaal zieke lijstenmaker Jonathan Zimmermann (Ganz) wordt compleet op zijn kop gezet als hij de Amerikaanse kunstzwendelaar Tom Ripley (Hopper, mysterieus als altijd) ontmoet. Want voor hij er erg in heeft staat Jonathan in de Parijse metro met een pistool op zak, wachtend op zijn eerste doelwit als huurmoordenaar. Fascinerende en uiterst stijlvolle bewerking van thrillerroman Ripley's Game, die uitblinkt in een aantal briljant geënsceneerde actiescènes. Hoogtepunt is de onvergetelijke treinrit naar München: een waar meesterstuk qua suspense en technisch vernuft.

Dead Pigeon on Beethoven Street

1972 | Misdaad

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1972. Misdaad van Samuel Fuller. Met o.a. Glenn Corbet, Christa Lang, Alexander D'Arcy, Sieghardt Rupp en Anton Diffring.

Privé-detective Corbet moet uitzoeken wie de president van de U.S.A. chanteert. Het komplot vindt zijn oorsprong in Duitsland met Diffring aan het hoofd. Deze film schiet qua acteren vaak te kort en Fuller heeft te veel grappen voor insiders erin verwerkt. Voor Duitsland een speciale aflevering van de tv-serie TATORT, daarbuiten een gewone speelfilm. Scenario van Fuller, camerawerk van Jerzy Lipman.

Shark!

1969 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1969. Avonturenfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Burt Reynolds, Barry Sullivan, Arthur Kennedy, Silvia Pinal en Enrique Lucero.

Een groep avonturiers duikt naar een gezonken schat, waarbij de aanwezigheid van haaien hun grootste probleem is. Interessante onderwateropnamen, maar een afgezaagd verhaal. Het scenario is van Fuller en John Kingsbridge. Het camerawerk is van Raul Martinez Solares en Said Karem.

The Meanest Men of the West

1967 | Western

Verenigde Staten 1967. Western van Charles S. Dubin en Samuel Fuller. Met o.a. Lee Marvin, Charles Bronson, Charles Grodin, Lee J. Cobb en Miriam Colon.

Een compilatie van twee afleveringen van het tv-westernfeuilleton THE VIRGINIAN, respectievelijk uit 1962 en 1972. De scenario's van die twee afleveringen vertoonden een meer dan gewone gelijkenis en dus monteerde een handige knaap alles door elkaar en, voilà, ziedaar een film met Marvin én Bronson. Wie goed oplet ziet niet alleen dat de twee acteurs nooit samen in beeld zijn, maar bemerkt tevens het kleurverschil tussen de verschillende scènes en een toch nog behoorlijk verwarrend scenario. Een verbluffend idee natuurlijk, maar een bedenkelijk resultaat.

The Naked Kiss

1964 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1964. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. Constance Towers, Anthony Eisley, Virginia Grey, Betty Bronson en Patsy Kelly.

Een jonge vrouw, gearresteerd op verdenking van moord, onthult haar bedenkelijke verleden; een luguber maar provocerend melodrama.

Shock Corridor

1963 | Drama

Verenigde Staten 1963. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. Peter Breck, Constance Towers, Gene Evans, James Best en Hari Rhodes.

Overambitieuze reporter Johnny Barrett laat zich met list en bedrog tot psychiatrisch patiënt verklaren: in de inrichting waar hij wordt opgenomen hoopt hij een moord op te lossen en daaruit een Pulitzer Prize-waardig topverhaal te distilleren. Eenmaal opgesloten, echter, begint de hem omringende waanzin aan zijn geest te plukken. Even bizarre als subversieve low budget-horror-noir van aartsquerulant Fuller is een aaneenschakeling van uitzinnige taferelen vol mentale implosie/explosie. De soundtrack scheurt uit iedere bocht en Stanley Cortez' fotografie is nachtmerrieachtig fantastisch. Cultkraker de luxe.

Merrill's Marauders

1962 | Oorlogsfilm, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1962. Oorlogsfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Jeff Chandler, Ty Hardin, Peter Brown, Andrew Duggan en Will Hutchins.

Heldhaftige krijgsfilm over de inspanningen van de Amerikaanse 5307de composite unit, beter bekend als de Marauders (= plunderaars) in Zuidoost-Azië in WO II. Jeff Chandler speelt brigadier Merrill die met zijn loyale soldaten vecht tegen een overmacht van Japanners in de Birmaanse jungle. Zonder adempauze blijven de mannen slag leveren tegen de vijand met verbroedering als doorlopend thema. Veel meer kon krijgsregisseur Fuller - die overigens meeschreef aan het scenario - ook niet laten zien vanwege de toen (1962) geldende restricties op expliciete horror.

Underworld, U.S.A.

1961 | Misdaad

Verenigde Staten 1961. Misdaad van Samuel Fuller. Met o.a. Cliff Robertson, Dolores Dorn, Beatrice Kay, Robert Emhardt en Larry Gates.

Robertson is getuige van de moord op zijn vader en houdt er de levenslange obsessie aan over dat hij met de verantwoordelijke bende moet afrekenen. Een van regisseur Fullers visueel treffendste films die jammer genoeg gehinderd wordt door het scenario en daardoor zijn beloftes niet waarmaakt.

Underworld U.S.A.

1961 | Film noir

Verenigde Staten 1961. Film noir van Samuel Fuller. Met o.a. Beatrice Kay, Dolores Dorn en Cliff Robertson.

Robertson is getuige van de moord op zijn vader en houdt er de levenslange obsessie aan over dat hij met de verantwoordelijke bende moet afrekenen. Een van regisseur Fullers visueel treffendste films die jammer genoeg gehinderd wordt door het scenario en daardoor zijn beloftes niet waarmaakt.

Verboten!

1959 | Drama

Verenigde Staten 1959. Drama van Samuel Fuller. Met o.a. James Best, Susan Cummings, Tom Pittman, Paul Dubov en Dick Kallman.

Na het einde van WO II blijft Best in Berlijn hangen. Hij trouwt met een Duits meisje, Cummings. Haar broer is actief binnen een groep neo-nazi's, die zichzelf 'Weerwolven' noemen en de Amerikaanse bezetter op alle mogelijke manieren saboteren. De onvergetelijke openingsscène toont de luchtigheid waarmee in een oorlog de dood wordt benaderd. Fuller vertelt zijn verhaal op documentaire toon, en de impact is hard en meedogenloos. Zoals elke oorlogsfilm van Fuller, vertelt ook deze ons dat een oorlog geen winnaars of verliezers kent, enkel slachtoffers. Knappe, contrastrijke zwart-wit-fotografie van Joseph Biroc. De titelsong, gezongen door Paul Anka, werd een hit.

The Crimson Kimono

1959 | Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1959. Mysterie van Samuel Fuller. Met o.a. Victoria Shaw, Glenn Corbett, James Shigeta, Anna Lee en Paul Dubov.

Twee detectives uit Los Angeles onderzoeken de moord op een strip-teasedanseres; ongewone korte film, wellicht interessanter voor Sam Fuller-fans dan voor de rest van het publiek, dat het verhaal en de uitwerking weleens te lauw en warrig kan vinden.

Run of the Arrow

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Samuel Fuller. Met o.a. Rod Steiger, Brian Keith, Ralph Meeker, Jay C. Flippen en Charles Bronson.

Mooie western van Samuel 'Am I a cult director?' Fuller (1911-1997). Met Fullers ruwe, eigenzinnige B-film-aanpak komt Steiger optimaal tot zijn recht als rebelse ijzervreter O'Meara, die zich in de schaduw van de Amerikaanse Burgeroorlog bij de Sioux aansluit en in het heetst van de strijd moet kiezen tussen: zijn nieuwe volk of het leger.

Forty Guns

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Samuel Fuller. Met o.a. Barbara Stanwyck, Barry Sullivan, Dean Jagger, John Ericson en Gene Barry.

Stanwyck is de ongekroonde koningin van Cochise County, Arizona. Wanneer ze uit rijden gaat wordt ze steeds vergezeld door veertig gewapende begeleiders. Washington stuurt politieman Sullivan, samen met zijn broers, naar het stadje. Wanneer de plaatselijke sheriff wordt neergeschoten door Stanwycks broer Ericson, gooit Sullivan hem de gevangenis in. De volgende dag echter verklaren verschillende getuigen dat hij uit zelfverdediging handelde. Het is duidelijk voor Sullivan dat Stanwyck niets te maken heeft met de wetteloosheid van haar broer en de confrontatie Sullivan-Ericson is onvermijdelijk. Uitzonderlijk sterke western van Fuller, die ook het scenario schreef, met een vrouw als heldin. Alle personages zijn randfiguren en echte winnaars bestaan niet in het universum van Fuller, die zich verzekerde van en uitstekende cast. Een briljante film. Camerawerk van Joseph Biroc. Gedraaid in CinemaScope.

China Gate

1957 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1957. Oorlogsfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Gene Barry, Angie Dickinson, Nat 'King' Cole, Paul Dubov en Lee Van Cleef.

Een internationaal contingent soldaten onder Frans commando pleegt een aanval op een communistisch munitiedepot in Indochina. Onderhuids zijn er interessante subplotten aanwezig in deze dynamische actiefilm van Sam Fuller. Hij neemt bovendien al vroeg een standpunt in ten aanzien van de binnenlandse strijd in Vietnam.

House of Bamboo

1955 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1955. Misdaad van Samuel Fuller. Met o.a. Robert Ryan, Robert Stack, Shirley Yamaguchi, Cameron Mitchell en Sessue Hayakawa.

Tijdens de Amerikaanse bezetting van Japan na WO II, berooft een groepje deserteurs uit de US Army onder leiding van Ryan regelmatig de militaire opslagplaatsen in- en om Tokio. Inspecteur Hayakawa probeert hieraan een eind te maken. Stack doet zich voor als als deserteur en infiltreert in de bende. Het lukt hem om het vertrouwen van Ryan te winnen. Gangsterfilm in geheel eigen stijl van regisseur Fuller die er een exotisch kader aan heeft gegeven. De spanning wordt goed opgebouwd en het eindigt met wat toen opwindende climax gevonden werd, maar die later met de meest uiteenlopende variaties werd ge[KA3]imiteerd (zodat hij in deze film niet meer zo exhalterend meer is). De hand van Fuller is duidelijk voelbaar in de tekening van de personages en hun verhoudingen tot elkaar. Het scenario van Harry Kleiner is een bewerking van zijn script voor THE STREET WITH NO NAME (1948). Joseph MacDonald stond in voor de fotografie. Gedraaid in CinemaScope.

Hell and High Water

1954 | Thriller, Oorlogsfilm, Drama, Sciencefiction

Verenigde Staten 1954. Thriller van Samuel Fuller. Met o.a. Richard Widmark, Bella Darvi, Victor Francen, Cameron Mitchell en Gene Evans.

'20.000 mijlen onder zee', het communistische gevaar en regisseur Fuller's bitterheid vormen een hoge druk-mengsel in Hell and High Water. Widmark speelt hierin duikbootkapitein Jones die door nucleair wetenschapper Montel (Francen) wordt ingehuurd om vuil spel van de Rooien te ontdekken en te stoppen. Jones is niet te porren voor politiek, maar wel voor Montels geld en dochter (Darvi). De ontwikkelingen zijn op zich niet aannemelijk, maar Fuller maakt ze toch realistisch. De speciale effecten helpen daarbij ook. Ze werden genomineerd met een Oscar, maar de concurrent won, Disney's 20.000 Leagues Under the Sea.

Pickup On South Street

1953 | Actiefilm, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1953. Actiefilm van Samuel Fuller. Met o.a. Richard Widmark, Jean Peters, Thelma Ritter, Richard Kiley en Murvyn Vye.

Skip McCoy (Widmark) is een kruimeldief die pakt wat hij pakken kan. Maar als hij de tas van Candy (Peters) steelt, beseft hij niet waaraan hij begint. Er zit namelijk een microfilm in, en binnen de kortste keren heeft hij verschillende spionage- organisaties en de politie achter zich aan. Superieure film noir met een droom van een cast. Fuller observeert het geweld ijskoud, hij heeft met niemand medelijden en probeert ook niemand sympathiek te maken. Een haarscherpe analyse van de fysieke en psychische zwakheden van een zakkenroller. Ritter kreeg een Oscarnominatie voor haar rol als straatventster die vooral gespecialiseerd is in de verkoop van inlichtingen. Fuller schreef het originele scenario, al wordt het verhaal op de titelrol toegeschreven aan Dwight Taylor. In 1953 op het Festival van Venetië bekroond met de Bronzen Leeuw. In 1968 herverfilmd als CAPETOWN AFFAIR.

Park Row

1952 | Biografie, Drama

Verenigde Staten 1952. Biografie van Samuel Fuller. Met o.a. Gene Evans, Mary Welch, Herbert Heyes, Tina Rome en Forrest Taylor.

New York rond 1880. Journalist Evans kan de hypocrisie en de massa-manipulatie van zijn krant The Star niet langer aan. Hij zegt de uitgeefster Welch, ongezouten de waarheid en staat op straat, samen met enkele collega's die achter hem staan. Een kleine drukker geeft hem de kans een eigen krant te starten, waar alleen hij het voor het zeggen heeft. The Globe verschijnt de volgende dag en tussen beide kranten start een ongenadige oorlog. Een betoverende hulde aan de vrije pers, gemaakt op de individuele en eigenzinnige manier van Fuller, die tevens het originele scenario schreef. Snelle actie en bijtende dialogen zijn het kenmerk van deze film, waarin haat en liefde in elkaar overvloeien. Fuller op zijn best, met een aantal minder bekende B-acteurs die hij tot opvallende prestaties aanzet.

The Steel Helmet

1951 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1951. Oorlogsfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Gene Evans, Robert Hutton, Steve Brodie, James Edwards en Richard Loo.

Evans, de stoere sergeant, wordt verrast door een plotselinge ommekeer bij het begin van de Koreaanse oorlog. Een sterk melodrama, geschreven en geregisseerd door Fuller met een verrassende eigentijdse blik op het oorlogsgebeuren.

Fixed Bayonets

1951 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1951. Oorlogsfilm van Samuel Fuller. Met o.a. Richard Basehart, Gene Evans, Michael O'Shea, Richard Hylton en Craig Hill.

Tijdens de oorlog in Korea wordt een peloton afgesneden van de rest van het regiment. Verschanst in een besneeuwde grot trachten ze een vijandelijke aanval af te slaan. Koele oorlogsfilm, die weinig eerbied toont voor het menselijk leven. Basehart is schitterend als de twijfelende korporaal, die leeft met de angst het bevel te moeten overnemen. Hard en gewelddadig, zoals de oorlog zelf, dixit Fuller, die ook het scenario schreef, dat volgens sommigen is gebaseerd op de roman The Immortal Sergeant van John Brophy, waarvan volgens Fuller echter alleen de titel werd gekocht. Knappe fotografie van Lucien Ballard. James Dean is even te zien als een van de soldaten.

The Baron of Arizona

1950 | Western

Verenigde Staten 1950. Western van Samuel Fuller. Met o.a. Vincent Price, Ellen Drew, Beulah Bondi en Reed Hadley.

Price aan het werk als de schurk die steeds meer land verovert en tenslotte bijna heel het 19e-eeuwse Arizona onder controle krijgt.

I Shot Jesse James

1949 | Western

Verenigde Staten 1949. Western van Samuel Fuller. Met o.a. Preston Foster, Barbara Britton, John Ireland, Reed Hadley en J.Edward Bromberg.

Dit was het regiedebuut van Fuller. Naar een verhaal van Homer Croy schreef hij ook zelf het scenario dat zich concentreert op de moordenaar van Jesse James, Bob Ford. Ireland speelt Ford; hij is verliefd op Britton. Als hij Jesse (Hadley) doodt, krijgt hij zelf amnestie en een beloning zodat hij een toekomst kan beginnen. Dat zou zijn motief geweest zijn volgens Fuller. Na de moord blijkt dat Britton op Foster verliefd is en die schiet Ireland weer neer.De westernveteraan Tyler speelt Frank James. Ernest Miller deed het redelijke camerawerk en de montage lag in handen van de latere regisseur Paul Landres. Het was ondanks Fuller een middelmatige western.