Julien Deris: productie.
Er zijn 3 films gevonden.

Boléro

2024 | Muziek, Drama

Frankrijk 2024. Muziek van Anne Fontaine. Met o.a. Raphaël Personnaz, Doria Tillier, Jeanne Balibar, Emmanuelle Devos en Vincent Perez.

Keer op keer wordt de Franse componist Maurice Ravel (Personnaz) door het Parijse conservatorium afgewezen omdat zijn muziek te emotieloos is. En eerlijk is eerlijk, ze hebben een punt. Ravel zelf is namelijk zo gereserveerd en ingehouden, dat je hem makkelijk voor emotieloos kan aanzien. Het is aan de flamboyante choreograaf Ida Rubenstein (Balibar) te danken dat Ravel gedwongen wordt uit zijn schulp te kruipen. Die gaf hem de opdracht de muziek voor een van haar balletten te componeren, met als resultaat – na veel uitstel en twijfel – het bijzonder broeierige muziekstuk Boléro. Helaas filmde regisseur Fontaine deze muziekhistorische mijlpaal zo gereserveerd en ingehouden, dat het de kijker inmiddels volledig koud laat. Wel veel fraai pianospel van acteur Personnaz, die daarvoor maanden in training was.

Falcon Lake

2022 | Drama

Canada​/​​Frankrijk 2022. Drama van Charlotte Le Bon. Met o.a. Joseph Engel, Sara Montpetit, Monia Chokri, Arthur Igual en Karine Gonthier-Hyndman.

Coming-of-age verhaal over ontluikende seksualiteit tijdens een idyllische zomer, doorgebracht met familie en vrienden in een houten huisje in de donkere bossen van Quebec. De dertienjarige Parijse Bastien deelt daar een kamer met de zestienjarige Chloé, die in rondwarende geesten gelooft en geobsedeerd is door de dood. Zelf lijkt ze wel een bos- of waternimf, zoals ze zacht fluisterend in het meer dobbert. Bastien, die watervrees heeft, raakt door haar betoverd. Maar hoewel ze veel samen optrekken, is hij nauwelijks partij voor Chloé en de grotere jongens. Vooral sfeervol, dit eigentijdse sprookje naar de graphic novel Een zus van Bastien Vivès.

Entre deux mondes

2021 | Drama

Frankrijk 2021. Drama van Emmanuel Carrère. Met o.a. Juliette Binoche, Hélène Lambert, Léa Carne, Louise Pociecka en Emily Madeleine.

Een Parijse schrijfster (Binoche) gaat in een Noord-Franse havenplaats undercover als schoonmaakster om te ontdekken wat armoede is. Goedbedoeld, maar de ethische vragen die hierbij worden gesteld, gebaseerd op een onderzoeksjournalistiek boek uit 2010, zijn oubollig, naïef en achterhaald nu het discours al jaren is verschoven naar vragen over privilege, perspectief en exploitatie. Als de regisseur zich daar rekenschap van had gegeven, zou hij de schoonmakers niet (weer) als exotische amateur acteurs hebben gedrapeerd rond een chique schrijfster, gespeeld door een steractrice, om hun leven voor een publiek toegankelijk te maken.