Franco Interlenghi

Acteur

Franco Interlenghi is acteur.
Er zijn 39 films gevonden.

Papa Giovanni - Ioannes XXIII

2002 | Biografie, Drama

Italië 2002. Biografie van Giorgio Capitani. Met o.a. Edward Asner, Michael Mendl, Claude Rich, Sydne Rome en Roberto Accornero.

In 1958 sterft paus Pius XII, de kerkvorst die zweeg en nimmer protesteerde over de uitroeiing van de joden door de nazi`s. In het Vaticaan is het een gekonkel van jewelste over zijn opvolging. De Italiaanse kardinalen Tardini (Mendl) en Ottaviani (Rich) zijn behoudende geesten die zich verzetten tegen de vernieuwende stroming uit Frankrijk. Om witte rook uit de schoorsteen te krijgen, betekent dat men een tussenpaus moet kiezen, aanvaardbaar voor alle facties. De ideale figuur lijkt Angelo Roncalli (Asner), de patriarch van Venetië. Van zijn kant viel niet veel te vrezen. Hij wordt gekozen en noemt zich Johannes XXIII. Hij ontpopt zich als een behoedzame hervormer, die algauw heel populair is bij de pers. Hij organiseert het Tweede Vaticaanse Concilie en zou invloed gehad hebben bij het voorkomen van de dreigende kernoorlog tussen Oost en West toen de Sovjets op het Cuba van Fidel Castro kernrakketten wilden stationeren, die op Amerika gericht zouden worden. Tardini ziet in dat hij de paus onderschat heeft, en is voortaan diens loyaalste dienaar, maar voor de opening van het concilie sterft de paus aan maagkanker. Ottaviani gaat door met zijn verzet, maar krijgt op het sterfbed van de paus evenwel absolutie voor zijn zonden. Religieus georiënteerde kijkers kunnen hun hart ophalen aan deze fictieve blik achter de schermen, waarin de rollen zich onder de regie van de 75-jarige regisseur Capitani hebben kunnen uitleven. Opvallen doen name Mendl, Rich en de 58- jarige veterane Rome als Rada Chroesjtsjov, de vrouw van de eerste partijsecretaris Nikita Chroesjtsjov. Met in de oorspronkelijke versie de stemmen van Giancarlo Giannini, Cesare Barbetti, Sergio Di Stefano en Fabrizio De Flaviis. Het scenario voor dit docudrama is van Massimo Cerofolini en Francesco Scardamaglia naar een verhaal van Giancarlo Zizola. Het camerawerk is van Luigi Kuveiller. Om kosten te besparen werd er in een voormalig Oosteuropees land gefilmd en werden er veel bijrollen lokaal gerecruteerd.

Le Roi de Paris

1995 | Drama

Verenigd Koninkrijk/Frankrijk 1995. Drama van Dominique Maillet. Met o.a. Philippe Noiret, Jacques Roman, Manuel Blanc, Michel Aumont en Paulette Dubost.

Deze film is zoiets als turkish-delight voor toneelliefhebbers en hoofdrol Noiret krijgt de kans te laten zien dat hij voordat hij bij de film terecht kwam, een uitstekend toneelspeler was. Victor Derval (Noiret) is de hoofdrol in het theaterstuk uit de titel dat rond 1930 een hit in Parijs is. Hij is een onmogelijke vent, die lak heeft aan de teksten van zijn auteur Romain Coste (Roman) en constant het dialoog aanpast op zijn stemmingen. Op de laatste avond nadat het stuk voor de laatste keer heeft gedraaid, ontmoet hij na de voorstelling in de mist een jonge Hongaarse, Lisa Lanska, die hij een rolletje bezorgt bij een (vroege) geluidsfilm, waarin hij zelf zit. Kort daarop vraagt hij Lisa zijn priv[KA1]esecretaresse te worden en bij hem in te trekken. Zijn opstandige zoon en would-be schrijver Paul (Blanc) is gelijk weg van haar en zo vergaat het iedereen behalve de verbitterde Coste. Lisa keert ook echter het tij, terwijl Paul verscheurd wordt door een tweestrijd of hij zijn vader zal vermoorden of hem zal toejuichen, en zijn liefde voor de literatuur. Het scenario is van Jacques Fieschi, Jerôme Tonnerre, Bernard Minoret en regisseur Maillet. Het camerawerk is van Bernard Lutic. Voor voornoemde liefhebbers, een heerlijke film.

L'orso di peluche

1994 | Thriller

Italië/Frankrijk 1994. Thriller van Jacques Deray. Met o.a. Alain Delon, Francesca Dellera, Regina Bianchi, Paolo Bonacelli en Martine Brochard.

De geneesheer van een chique kraamkliniek in Brussel, dokter Jean Rivi[KA2]ere (Delon) wordt gekweld door de dood van een pati[KA3]ente die het gevolg was van een ondeskundige handeling waarvoor hij indirect de schuld draagt. Met een sexy verpleegstertje Chantal (Dellera) heeft hij [KA1]e[KA1]en keertje een leuke nacht doorgebracht, waarna ze verdwenen is. Hij ontdekt via bedreigingen (w.o. de teddybeer uit de titel) dat ze zelfmoord pleegde en hij de oorzaak ervan was. De reünie tussen veteraan Delon en regisseur Delay heeft geen sprankelende film opgeleverd en de vonk tussen de weinig spirituele Delon en de strakkijkende Dellera springt ook al niet over. De oude bok Delon zou zijn lust voor een groen blaadje moeten leren intomen en zijn talent niet zo verkwisten, maar zich juist moeten inzetten in andersoortige films. Scenario van Filippo Ascione, Jean Curtelin en Dardano Sacchetti naar een roman van Georges Simenon. Camerawerk van Luciano Tovoli. In Technicolor met Dolby- geluid.

Le amiche del cuore

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Michele Placido. Met o.a. Asia Argento, Carlotta Natoli, Claudia Pandolfi, Michele Placido en Enrico Lo Verso.

Tweede film van acteur/regisseur Placido, na zijn veelgeprezen debuut PUMMAR[KA2]O. Placido is een gevoelige regisseur en als co-auteur een sociaal bewogen schrijver. Drie vriendinnen, Morena (Natoli), Claudia (Pandolfi) en Sabrina (Argento). Morena is verpleegster en woont samen met haar moeder, die vroeger verslaafd was, en haar grootmoeder. Claudia komt uit een doorsneegezin, droomt ervan actrice te worden, maar durft daar bij haar ouders niet mee aan te komen. Sabrina woont bij haar gescheiden vader, die haar als zijn bezit beschouwt en daarbij incest niet uit de weg gaat. Placido en Argento zijn schitterend als vader en dochter. De film werkt niet altijd maar is in zijn totaliteit wel geslaagd. Scenario van Angelo Pasquini, Roberto Nobile en regisseur Placido. Camerawerk van Guiseppe Lanci. Ook bekend als CLOSE FRIENDS.

Il coraggio di Anna

1992 | Drama

Italië 1992. Drama van Giorgio Capitani. Met o.a. Edwige Fenech, Gabriele Ferzetti, Roberto Alpi, Lucia Bosè en Mathieu Carrière.

Anna (French) is een mooie, rijke vrouw, moeder en gelukkig getrouwd. Denkt ze. Het is dan ook een hele schok voor haar als ze ontdekt dat haar man haar ontrouw is. Ze maakt zich los en begraaft zich in het werk op de scheepswerf van haar vader. Met behulp van haar vrienden Matteo (Interlenghi) en Luciano (Hilbeck) houdt ze zich staande, in weerwil van tegenwerking en wantrouwen. Ten koste van haar persoonlijk leven wordt zij een succesvol zakenvrouw. Trots en moedig laat ze zich niet uit het veld slaan door de verkeerde man (Carriére) en een mislukt tweede huwelijk. Ze weet te overleven aan de top. De alternatieve titel is dan ook SURVIVING AT THE TOP.

Donne armate

1991 | Misdaad, Drama

Italië 1991. Misdaad van Sergio Corbucci. Met o.a. Lina Sastri, Cristina Marsillach, Massimo Bonetti, Maria Angela Giordano en Imma Piro.

De laatste film die Corbucci maakte voordat hij in december 1990 stierf, is een televisiefilm over een politieagente en een terroriste. De terroriste Nadia (Sastri) ontsnapt wanneer zij weggevoerd wordt door politieagente Angela (Marsillach). Na haar schorsing besluit Angela om Nadia tot elke prijs te vinden. Zij wordt daarbij geholpen door inspecteur Marco La Valle (Bonetti), die erachter komt dat Nadia erin was geluisd door mensen die haar wilden vermoorden. Later hebben de twee vrouwen een toevallige ontmoeting, waarbij ze ternauwernood aan een aanslag ontsnappen. Door de lens keek Sergio D'Offizi. Naar het scenario van de regisseur, Giovanni Romoli en Stefano Sudriè.

Antelope cobbler

1991 | Drama

Italië 1991. Drama van Antonio Falduto. Met o.a. Franco Trevis, Elisabetta Cavallotti, Mita Medici en Franco Interlenghi.

Film die serieus bedoeld is en waarin menselijke emoties en uitgediepte karakters aan de orde komen. Een en ander speelt zich af in een gigantisch warenhuis, waar een meisje een bol kussentje steelt en op heterdaad wordt betrapt. Het komt tot een confrontatie tussen het meisje en de directeur van de zaak, waardoor hun motivaties en verwachtingen duidelijk worden. Het eindresultaat is niet geheel bevredigend maar evenmin teleurstellend.

Se non avessi l'amore

1990 | Drama, Biografie

Italië 1990. Drama van Leandro Castellani. Met o.a. Antonio Sabato jr, Gaia Zoppi, Giacomo Piperno, Ottavia Piccolo en Franco Interlenghi.

Prachtig sociaal drama, naar het leven van Pier Giorgio Frassati (1901-1925), die op 20 mei 1990 door de paus zalig verklaard werd. Turijn, begin 1900. Giorgio Frassati (Sabato Jr.) is eerstgeborene in een gezin, dat behoort tot de gegoede burgerij. Zijn vader is oprichter en directeur van het dagblad La Stampa, zijn moeder is een kunstenares van niveau. Ondanks zijn rijkdom trekt de jongeman zich het lot aan van de armen en verworpenen. Hij en zijn zusje stellen zich in dienst van de allerarmsten. Een ontroerende en emotioneel sterke film.

L'Avaro

1990 |

Frankrijk/Spanje/Italië 1990. Tonino Cervi. Met o.a. Alberto Sordi, Laura Antonelli, Marie Laforêt, Valerie Allain en Lucia Bosé.

Gebaseerd op het klassieke 17e eeuwse toneelstuk van Molière met een goede internationale rolbezetting en een goede produktie-kwaliteit over de verachtelijke vrek van Arpagone die de fout maakte een kardinaal geld te lenen. Met veel humor en goed spel.

Gli assassini vanno in coppia

1990 | Thriller, Misdaad

Italië 1990. Thriller van Piero Natoli. Met o.a. Piero Natoli, Paola Pitagora, Massimo Bonetti, Manuela Gatti en Franco Interlenghi.

Hitchcockachtige film over een jonge advocaat, een sympathieke vent, die in een sauna bij toeval twee mannen een moord ziet plegen. De moordenaars ontsnappen, maar ze weten dat ze zijn gezien. De advocaat gaat naar de politie, die niets gelooft van zijn verhaal, zeker niet als het lichaam van de vermoorde uit de Tiber wordt gevist. Zelfmoord, is de conclusie. Twee homo's die eveneens getuige waren van de moord vinden onder verdachte omstandigheden de dood. De moordenaars jagen verder op de advocaat, de laatste getuige, maar niemand wil hem geloven, zelfs zijn vrouw niet. Een goede, spannende thriller.

Les dossiers de l'inspecteur Lavardin : Maux croisés

1986 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1986. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Poiret, Caroline Beaune, Jacques Brunet, Rosine Cadoret en Riccardo Cucciola.

Inspecteur Lavardin (Poiret) beweegt zich tussen de kuurgasten van het kleine Italiaanse dorpje Montecatini. Iedereen leidt er een heel vreedzaam bestaan. Doch bepaalde zaken (wapenhandel, een schoenenfabrikant, een quiz en een tolk) nemen een fatale wending met de komst van een tv-ploeg. Ook een meer oppervlakkige film van Chabrol ontbreekt het niet aan ironie of bijtende spot. Hoewel enkele mislukte (tv-)films tot het werk van deze productieve cineast behoren, heeft hij nimmer iets volkomen onbelangrijks gemaakt. Dominique Roulet schreef samen met Chabrol het scenario. Het camerawerk is van Jean Rabier.

Miranda

1985 | Erotiek

Italië 1985. Erotiek van Tinto Brass. Met o.a. Serena Grandi, Andrea Occhipinti, Franco Interlenghi, Andy J. Forest en Franco Branciaroli.

Een voortreffelijk gemaakte erotische film over een weduwe, die in de periode ná WO II een herberg bezit in Noord- Italië, en over haar seksuele activiteiten met de mannelijke inwoners van het provinciestadje, onder wie een Amerikaan. Goed camerawerk en de verleidelijke, getalenteerde Serena Grandi dragen ertoe bij dat de film verheven wordt van het niveau van 'zomaar' een semi-hardporno film naar een klasse apart.

Juke box

1983 | Komedie

Italië 1983. Komedie van Enzo Civitale. Met o.a. Antonio Luigi Grimaldi, Michele Scuro, Philippe Leroy, Massimo Bonetti en Maddalena Crippa.

Een chaotische film met zeven regisseurs, die voor zo ver ze niet in de hierbovenstaande credits vermeld zijn, genaamd zijn: Valerio Jacongo, Sandro de Santis, Danielle Luchetti en Carlo Carlei. Een eenvoudig verhaaltje over een producent die met de moed der wanhoop zijn filmstudio wil redden en vier jonge regisseurs het vertrouwen geeft om zijn onderneming een nieuw bestaansrecht te geven met frisse ideeën. Juist omdat er zo veel regisseurs bij deze film betrokken waren, is het resultaat onsamenhangend en verwarrend geworden.

Pianete Venere

1972 | Drama

Italië 1972. Drama van Elda Tattoli. Met o.a. Bedi Moratti, Lilla Brignone, Marina Berti, Lou Castel en Pierre Cressoy.

Een burgerman verliest tijdens de oorlog zijn bezit, gaat bij het communistische verzet en wordt na 1945 een alleen om eigen status denkende partijbons, terwijl zijn geliefde merkt dat de politieke zaak waaraan ze zich heeft gewijd haar als vrouw net zomin een eigen plaats gunt als welk ander maatschappijsysteem dan ook. De bij vlagen zeer effectieve politieke satire is te vaak schetsmatig en melodramatisch, hoewel de debuterende regisseuse haar uitgebreide rolbezetting de personages m[KA1]e[KA1]er reli[KA3]ef laat geven dan ze zelf als schrijfster heeft gedaan. (Tattoli was medewerkster van Marco Bellocchio, die haar hielp met het scenario en zelf ook nog een rolletje speelt)

Mise à sac

1967 | Misdaad

Frankrijk/Italië 1967. Misdaad van Alain Cavalier. Met o.a. Michel Constantin, Franco Interlenghi, Daniel Ivernel, Irène Tunc en Paul Le Person.

Vier beroepsinbrekers laten zich door een amateur strikken die een ingenieus plan heeft voor een grootse kraak in Lyon waartoe eerst de elektriciteit moet worden uitgeschakeld. De ongebruikelijke misdaadplot - uit een roman van Richard Stark - heeft meer inhoud en karaktertekening dan gewoonlijk en is efficiënt gefilmd.

Viva l'Italia!

1960 |

Italië 1960. Roberto Rossellini. Met o.a. Franco Interlenghi, Paolo Stoppa, Renzo Ricci en Giovanna Ralli.

Vier beroepsinbrekers laten zich door een amateur strikken die een ingenieus plan heeft voor een grootse kraak in Lyon waartoe eerst de elektriciteit moet worden uitgeschakeld. De ongebruikelijke misdaadplot - uit een roman van Richard Stark - heeft meer inhoud en karaktertekening dan gewoonlijk en is efficiënt gefilmd.

Viva l'Italia

1960 | Historische film

Italië 1960. Historische film van Roberto Rossellini. Met o.a. Renzo Ricci, Tina Louise, Giovanna Ralli, Franco Interlenghi en Paolo Stoppa.

Garibaldi voert in 1860 een vrijwilligersleger aan om Sicilië van de Bourbonse onderdrukking te bevrijden. Hij draagt het over aan Koning Victor-Emmanuel II, maar zijn partizanen zien in hem het hoofd van de Italiaanse republiek. De film mist de analytische kwaliteiten van Rossellini's latere historische werk, maar geeft een overtuigende en soms spectaculaire reconstructie met een genuanceerde rol van de toneelveteraan Ricci als Garibaldi.

Le svedesi

1960 | Komedie

Italië 1960. Komedie van Gian Luigi Polidoro. Met o.a. Franco Fabrizi en Franco Interlenghi.

Flauwe grapjesfilm over Italianen die op vakantie gaan in Zweden en teleurgesteld terugkomen omdat ze zich niet konden aanpassen aan de Zweedse leefwijze en gewoonten.

La notte brava

1959 | Drama

Frankrijk/Italië 1959. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Laurent Terzieff, Elsa Martinelli, Mylène Demongeot en Antonella Lualdi.

Twee ontspoorde jongeren willen in de omgeving van Rome gestolen waar verhandelen en nemen prostitu[KA1]ees mee. Een reeks van ontmoetingen en avonturen maakt het een veelbewogen nacht met een kater in de ochtend. Deze episodische film over de bandeloze jeugd onderscheidt zich in het genre door een duidelijke situering in het (sub-)proletariaat, dankzij het scenario van Pier-Paolo Pasolini en Laurence Bost, waaraan regisseur Bolognini meeschreef. Het oorspronkelijk effect wordt inmiddels tenietgedaan door de vergelijking met Pasolini's latere films, waarbij vooral de overigens goed acterende rolbezetting te glad en te conventioneel filmster-mooi is om in de rollen echt te overtuigen. Camerawerk van Armando Nannuzzi.

Polikuschka

1958 | Komedie, Drama

Frankrijk/Duitsland/Italië 1958. Komedie van Carmine Gallone. Met o.a. Folco Lulli, Antonella Lualdi, Ellen Schwiers, Ivan Desny en Franco Interlenghi.

Een uitbundige boerenknecht kan niet van de wodka afblijven en raakt daardoor èn door zijn kolossale kracht steeds meer in moeilijkheden en is zo een makkelijk slachtoffer voor degenen die het op zijn aantrekkelijke vrouw en dochter hebben voorzien. Deze pseudo-Russische folklore, die in de late jaren vijftig zeer in trek was voor de Europese co-produkties, krijgt een temperamentvolle vertolking van Lulli die humor en pathos overtuigend maakt, maar het scenario en de regie blijven ver achter.

Giovani mariti

1958 | Drama

Italië/Frankrijk 1958. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Gérard Blain, Antonioni Cifariello, Isabelle Corey, Franco Interlenghi en Sylva Koscina.

Vier jonge vrijbuiters in de provincie moeten verantwoordelijkheid in huwelijk en gezin leren dragen, maar vinden elkaar terug in herinneringen aan de ongebondenheid van vroeger. Nogal bittere situatieschets waarin de vrouwen uitsluitend gezien worden als stoorzenders in de mooie mannenvriendschap. Pier Paolo Pasolini schreef mee aan scenario.

En cas de malheur

1958 | Drama

Frankrijk/Italië 1958. Drama van Claude Autant-Lara. Met o.a. Jean Gabin, Brigitte Bardot, Edwige Feuillère, Franco Interlenghi en Nicole Berger.

Oftewel: hoe bemiddelde mannen van middelbare leeftijd alles op het spel kunnen zetten voor krokante jongedames met dubieuze intenties. Advocaat André Gobillot is zo'n man, Yvette Maudet zo'n jongedame. Hij redt het wispelturige gelegenheidsstraathoertje van de petoet en valt voor haar, zij brengt de gehuwde strafpleiter aan de rand van de afgrond. Noodlotsdrama naar de gelijknamige Georges Simenon-roman heeft dat typisch Parijse jarenvijftigpatina. Door de prachtig uitgelichte decors van meester Max Douy wandelen twee waarlijk iconische hoofdrolspelers. Gouden moment in dit eclatante kassucces: Gabin snuit empathisch Bardots snotterneusje.

Délit de fuite

1958 | Misdaad, Thriller

Italië/Frankrijk 1958. Misdaad van Bernard Borderie. Met o.a. Antonella Lualdi, Félix Marten, Aimé Clariond, Franco Interlenghi en Folco Lulli.

Een journalist leent zijn sportwagen uit aan een jonge vrouw op wie hij verliefd is geworden. Ze krijgt een dodelijke aanrijding, maar achteraf blijkt het slachtoffer al voor het ongeluk te zijn gedood. Deze dynamisch gemaakte thriller laat op scenarioniveau nogal wat steken vallen, maar heeft afzonderlijk onderhoudende scènes.

Canne al vento

1958 |

Italië 1958. Mario Landi. Met o.a. Franco Interlenghi, Linda Ferri en Cosetta Greco.

Een journalist leent zijn sportwagen uit aan een jonge vrouw op wie hij verliefd is geworden. Ze krijgt een dodelijke aanrijding, maar achteraf blijkt het slachtoffer al voor het ongeluk te zijn gedood. Deze dynamisch gemaakte thriller laat op scenarioniveau nogal wat steken vallen, maar heeft afzonderlijk onderhoudende scènes.

The Wayward Wife

1955 |

1955. Mario Soldati. Met o.a. Franco Interlenghi, Gina Lollobrigida en Gabriele Ferzetti.

Een journalist leent zijn sportwagen uit aan een jonge vrouw op wie hij verliefd is geworden. Ze krijgt een dodelijke aanrijding, maar achteraf blijkt het slachtoffer al voor het ongeluk te zijn gedood. Deze dynamisch gemaakte thriller laat op scenarioniveau nogal wat steken vallen, maar heeft afzonderlijk onderhoudende scènes.

Padri e figli

1955 | Komedie

Italië 1955. Komedie van Mario Monicelli. Met o.a. Vittorio De Sica, Antonella Lualdi, Marcello Mastroianni, Franco Interlenghi en Marisa Merlini.

In vijf gezinnen lopen generatieconflicten en andere problemen met kinderen, hun studie en verliefdheden parallel en beïnvloeden elkaar tot een bevredigende afloop. Het vernuftig geconstrueerd scenario kreeg een temperamentvolle vertolking en een losse en speelse vormgeving.

Non c'è amore piu grande

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Giorgio Bianchi. Met o.a. Antonella Lualdi, Franco Interlenghi, Gino Cervi, Luciana Angiolillo en Arnoldo Foà.

Ondanks het verzet van de vader van de jongen trouwen studenten, wanneer het meisje zwanger is. Ze krijgt een miskraam en zal geen andere kinderen kunnen krijgen. Ze adopteert een baby die ze voor haar eigen kind laat doorgaan. Als ze daarmee gechanteerd wordt, keert haar berouwvolle schoonvader de zaak ten goede. Deze smartlap in de Italiaanse traditie kreeg een beter en frisser acteren dan in het genre gebruikelijk was, zonder de dramatische clichés te vernieuwen.

Gli Innamorati

1955 | Drama, Komedie

Italië 1955. Drama van Mauro Bolognini. Met o.a. Antonella Lualdi, Franco Interlenghi, Gino Cervi, Cosetta Greco en Sergio Raimondi.

Jonge mensen die in dezelfde volksbuurt van Rome zijn opgegroeid, menen dat hun jeugdscharreltjes van weleer vanzelfsprekend ook de aangewezen huwelijkspartners zijn, maar de alledaagse realiteit plaatst die verlovingen in een ander licht. Dit simpele gegeven is met authentieke milieutekening en ironische humor uitgewerkt en krijgt daardoor de nodige charme en frisheid.

Gli Amori di Manon Lescaut

1955 | Romantiek

Italië/Frankrijk 1955. Romantiek van Mario Costa. Met o.a. Myriam Bru, Franco Interlenghi, Jacques Castelot, Roger Pigaut en Louis Seigner.

Novice wordt verliefd op jonge losbol en gaat met hem naar Parijs, waar gewenning aan luxe-leven tot veel intriges en tegenslagen leidt. Vaak verfilmde roman kreeg typisch Italiaanse melodramatische aanpak die eerder op lachlust dan op traanklieren werkt.

Altair

1955 | Drama

Italië 1955. Drama van Leonardo Di Mitri. Met o.a. Antonella Lualdi, Franco Interlenghi, Claude Laydu, Renato Izzo en Marisa Borroni.

Een film over de Italiaanse luchtmacht, waar piloten worden opgeleid tot jachtvliegers. We zien hun leven, hun liefdes, hun inspanningen om de felbegeerde 'wings' te halen. Fraaie staaltjes van stuntvliegerij, maar voor de rest is deze film geen hoogvlieger.

Le Due orfanelle

1954 | Drama, Romantiek

Italië/Frankrijk 1954. Drama van Giacomo Gentilomo. Met o.a. Myriam Bru, Milly Vitale, Franco Interlenghi, André Luguet en Nadia Gray.

Eerste naoorlogse verfilming van het befaamde melodrama van Adolphe d'Ennery krijgt opera-achtig acteren op-zijn-Italiaans dat goed past bij de heftige emoties van het verhaal, maar bereikt niet de vanzelfsprekende overtuigingskracht van de versie uit 1932.

I vitelloni

1953 | Drama, Experimenteel, Komedie

Italië/Frankrijk 1953. Drama van Federico Fellini. Met o.a. Franco Fabrizi, Franco Interlenghi, Alberto Sordi, Leonora Ruffo en Riccardo Fellini.

In een Italiaans kustplaatsje brengt een groepje werkeloze jongemannen hun tijd lummelend en zoekend naar vermaak door, tot een van hen moet trouwen met zijn zwangere vriendin. Verantwoordelijkheid voor werk en gezin leert hij met de nodige moeite dragen en ook zijn bevriende zwager neemt de eerste stappen naar een volwassener gedrag. Deze zedenkomedie met autobiografische elementen was de eerste belangrijke Fellini-film die met ironische observatie van personages en milieu het moralisme mist dat zijn beroemdere films uit de jaren 1950-60 nog wel eens ontsiert. Scenario van regisseur Fellini, Tullio Pinelli en Ennio Flaiano. Camerawerk van Otello Martelli, Luciano Trasatti en Carlo Carlini.

Processo alla città

1952 | Drama, Historische film

Italië 1952. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. Amadeo Nazzari, Silvana Pampanini, Eduardo Ciannelli, Irene Galter en Franco Interlenghi.

Een dubbele moordzaak wakkert de strijd aan van de politie tegen een oppermachtig misdaadsyndicaat in het Napels van rond de eeuwwisseling. De sfeervolle tijdsreconstructie kreeg een boeiende, quasi-documentaire aanpak - waarbinnen alleen de vrouwelijke sterren uit de toon vallen - die vooruitloopt op de films die scenarioschrijver Francesco Rosi later zelf zou maken.

La Provinciale

1952 | Drama

Italië 1952. Drama van Mario Soldati. Met o.a. Gina Lollobrigida, Gabriele Ferzetti, Franco Interlenghi, Renato Baldini en Marilyn Bufferd.

Een getrouwde vrouw ziet haar huwelijk bedreigd door chantage met het door haar verzwegen verleden. Deze eerste van twee Moravia-verfilmingen die Lollobrigida beroemd maakten, is de beste, door de zorgvuldige regie van Soldati en omdat de ster in de burgelijke situering beter tot haar recht komt dan als femme fatale.

I Vinti

1952 | Drama, Experimenteel

Italië/Frankrijk 1952. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Anna-Maria Ferrero, Franco Interlenghi, Eduardo Ciannelli, Etchika Choureau en Jean-Pierre Mocky.

Een drieluik over jeugdcriminaliteit in verschillende landen. Het eerste deel gaat over een Italiaanse jongen uit een rijke familie, die uit verzet tegen zijn komaf moordenaar wordt. In deel twee doden Franse jongelui uit verveling een vriend. Deel drie volgt een Engelsman die koste wat kost beroemd wil worden. De Italiaanse regisseur Michelangelo Antonioni maakte veertien jaar na I Vinti de klassieker Blow Up. Het Engelstalige deel van I Vinti loopt in thematiek alvast vooruit op die film. De overige twee delen van I Vinti werden flink gecensureerd in zowel Italië als Frankrijk. 'Zinloos geweld´ en zinloze censuur zijn van alle tijden en alle landen.

Don Camillo

1952 | Komedie

Italië/Frankrijk 1952. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Fernandel, Gino Cervi, Franco Interlenghi, Luciano Manara en Vera Talchi.

De film speelt omstreeks 1953 in Brescello, een Italiaans provinciestadje in Reggio Emilia. De communisten hebben net de plaatselijke verkiezingen gewonnen, en hun stoere leider Peppone (Cervi) wordt burgemeester. Zijn grote tegenstander is Don Camillo (Fernandel), de strijdlustige dorpspastoor. Op de lange duur laten ze elkaar in hun waarde (al hoort God ze brommen) en leren ze respect te hebben voor elkaars opvattingen. Zo lossen ze samen de sociale problemen in het stadje op. Fernandel en Cervi zijn groots. Daarbij komt nog een prachtscript.

Parigi è sempre Parigi

1951 | Komedie

Frankrijk/Italië 1951. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Aldo Fabrizi, Ave Ninchi, Lucia Bosé, Marcello Mastroianni en Franco Interlenghi.

Italiaanse voetbalsupporters gaan voor een interland naar Parijs, volgens een clichématig verwachtingspatroon, hopend op avonturen: haute couture en schoonheidsverzorging voor de vrouwen, pikante ontmoetingen voor de mannen, maar alles loopt uit op teleurstellingen, behalve voor de jongeman die géén vooropgezette ideeën had. De mild satirische, toeristische komedie krijgt een extra waarde door het gedateerde, maar nu amusante tijdsbeeld. Montand als onderdeel van de couleur locale zingt alleen enkele chansons.

Domenica d'Agosto

1949 | Komedie

Italië 1949. Komedie van Luciano Emmer. Met o.a. Massimo Serato, Anna Baldini, Franco Interlenghi, Marcello Mastroianni en Evi Lissiak.

Tijdens een zomerse zondag trekt de bevolking van Rome naar het strand van Ostia, maar zij nemen ook hun problemen of conflicten mee. In de verlaten stad denkt inbreker zijn slag te kunnen slaan, maar wordt gearresteerd. Vriendelijk ironisch verhaal naar voorbeeld van klassieker MENSCHEN AM SONNTAG blijft in neo-realistische traditie door gebruik van (toen) onbekende acteurs. Het genre vakantie-perikelen zou tien jaar later herleven als stervehikel. Het scenario is van regisseur Emmer, Sergio Amidei, Franco Brusati, Cesare Zavattini en Giulio Macchi. Het camerawerk is van Domenico Scala, Leonida Barboni en Ubaldo Marelli.

Sciuscià

1946 | Drama, Experimenteel

Italië 1946. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Rinaldo Smerdoni, Franco Interlenghi, Annielo Mele, Bruno Ortensi en Pacifico Astrologo.

Straatjongens proberen op alle mogelijke manieren geld bij elkaar te krijgen om een paard te kopen en belanden in het tuchthuis. Deze oprechte en gevoelige, neo-realistische film maakte De Sica na de oorlog als regisseur internationaal beroemd. Het was de eerste niet-Engelstalige film die een Oscar kreeg. De slotscène is zeer aangrijpend en weegt zeker op tegen het voor de hand liggende effectbejag op eerdere momenten. Scenario van de regisseur, Sergio Amidaei en Cesare Zavattini. De camera werd bemand door Anchise Brizzi en Elio Paccara.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Franco Interlenghi op televisie komt.

Reageer