Marlon Brando

1924 -2004 Regisseur, Acteur

Marlon Brando (1924-2004) is regisseur en acteur.
Er zijn 47 films gevonden.

The Score

2001 | Misdaad, Thriller

Verenigde Staten/Duitsland 2001. Misdaad van Frank Oz. Met o.a. Robert De Niro, Marlon Brando, Edward Norton, Angela Bassett en Gary Farmer.

Gezamenlijk waren Marlon Brando, Robert De Niro en Edward Norton goed voor vier Oscars en elf Oscarnominaties toen The Score werd opgenomen. Logisch dus dat er op het acteerwerk in de heist-film niet veel aan te merken valt. Nick Wells (De Niro) is inbreker in ruste. Op een dag wordt hij benaderd door zijn oude kompaan Max (Brando), of hij nog een laatste klus wil doen? De jonge Jack Teller (Norton) doet ook mee, als inside man. Wat volgt is een kat-en-muisspel: wie bedriegt wie en gaat er met de buit vandoor? Van Muppet-bedenker Frank Oz.

Free Money

1998 | Actiefilm, Misdaad, Komedie

Canada/Verenigde Staten 1998. Actiefilm van Yves Simoneau. Met o.a. Marlon Brando, Thomas Haden Church, Donald Sutherland, Martin Sheen en David Arquette.

In een stadje in Minnesota heeft de gevangenisbewaarder, bijgenaamd The Swede (Brando), het voor het zeggen, omdat hij de corrupte rechter Rolf Rausenberg (Sutherland) in de hand heeft. The Swede heeft twee dochters, een tweeling. Ze hebben kennisgemaakt met loser Bud (Charles Sheen) en fantast Larry (Church), twee aantrekkelijke domoren. Beide meisje beweren zwanger te zijn, hetgeen slechts de halve waarheid is. The Swede dwingt Bud en Larry met de meisjes te trouwen. Algauw lopen de huwelijken op niets uit en Bud en Larry zijn aan de genade van The Swede overgeleverd. Ze worden uitgebuit als slaven en mogen hun vrouwen slechts eenmaal per maand bezoeken. Bud wil ontsnappen en heeft een plan: de trein overvallen die gebruikt geld vervoert, dat verbrand moet worden (vandaar de titel). De onderneming mislukt en nu zit het duo echt gevangen; Bud staat onder doodsbedreigingen van de pitbull van The Swede. Ze zullen beslist moeten ontsnappen. Ondertussen neemt FBI agent Karen Polarski (Sorvino) de onfrisse praktijken van The Swede onder de loep. Hiervoor is een goede reden: Karen is de dochter van rechter Rausenberg; ze gebruikt echter de naam van haar moeder. Regisseur Simoneau, die best wel iets kan, heeft met het rommelige en vooral onbenullige scenario van Anthony Peck en Joseph Brutsman het succes van FARGO van de gebroeders Coen willen evenaren, maar het resultaat is eerder een kielzogvaarder. Hoewel Brando zijn scènes overheerst met zijn magistrale spel, vallen de geroutineerde acteurs Charles Sheen en Church tegen om van een houterige Sorvino maar te zwijgen. Veteranen Sutherland en Martin Sheen zijn te veel zichzelf. Jammer dat een film met zoveel potentieel talent en zwarte humor zo de mist is ingegaan. Het camerawerk is van David Franco.

The Brave

1997 | Western, Drama

Verenigde Staten 1997. Western van Johnny Depp. Met o.a. Johnny Depp, Marlon Brando, Marshall Bell, Elpidia Carrillo en Clarence Williams III.

Raphael (Depp), een straatarme Indiaan, woont met zijn gezin in een krot vlak bij de reusachtige vuilnisbelt van Morganstown. In de stad ontmoet Raphael ene McCarthy (Brando), maker van snuff-movies. McCarthy doet hem een voorstel: vijftigduizend dollar voor een optreden in een van zijn producties; daarvoor moet hij de verschrikkelijkste folteringen ondergaan voor de camera en zijn leven offeren. Depp, hier in zijn regiedebuut, geeft een uitstekende hoofdrol weg en ook Brando is opmerkelijk: er is een scène die sterk doet denken aan The Godfather. Een met passie geladen portret over de opoffering van een mens, dat voortkomt uit de diepste roerselen van de Indiaanse cultuur. De muziek is van Iggy Pop, die even te zien als een man die een volgelpootje naar binnen slikt.

The Island Of Dr. Moreau

1996 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1996. Sciencefiction van John Frankenheimer. Met o.a. Marlon Brando, Val Kilmer, Fairuza Balk, Ron Perlman en Marco Hofschneider.

De honderdste verjaardag van H.G. Wells' klassieke sf-verhaal werd in 1996 opgeluisterd met een wel bijzonder drakerige verfilming, die inmiddels voortleeft als een van de grootste blunders van de jaren negentig. De rijk gevulde Marlon Brando zweept de camp op tot ongekende hoogte met zijn versie van de dolgedraaide wetenschapper - een typetje dat nog altijd te bewonderen is in South Park - terwijl Val Kilmer er lustig op los schmiert als zijn hybride rechterhand. 'The horror, the horror'. (VM/VPRO Gids)

Elia Kazan: A Director's Journey

1995 | Documentaire

Verenigde Staten 1995. Documentaire van Richard Schickel. Met o.a. Elia Kazan, Eli Wallach, Marlon Brando, James Dean en Vivien Leigh.

Het lijdt geen twijfel dat Elia Kazan beschouwd mag worden als een der markantere regisseurs van zijn tijd, die zijn stempel heeft gedrukt op de film tussen 1940 en 1970. Hij maakte grote films zoals EAST OF EDEN, A STREETCAR NAMED DESIRE, ON THE WATERFRONT, VIVA ZAPATA! en AMERICA, AMERICA. Hij werd in 1909 in Istanbul als Elia Kazanjoglou (soms ook met een `s` op het eind vermeld) geboren en emigreerde vlak voor het uitbreken van WO I (1914-18) met zijn Griekse ouders naar Amerika. Hij voelde zich in Amerika altijd een outsider en was links geori[KA3]enteerd, maar zag de gouden gelegenheid om van kamp te wisselen toen begin jaren 1950 de senaatscommissie van Eugene McCarthy op heksenjacht ging naar regisseurs, die beschuldigd konden worden van onamerikaanse activiteiten. Door collega`s zwart te maken hoopte hij op meer werk en nog meer eer. Dit is helaas een blijvende vlek op Kazan`s blazoen gebleven. Toen hij rond 2000 genomineerd werd voor de ere Oscar `Life Achievement Award` gingen er de nodige prosteststemmen op. Schickel`s documentaire over Kazan`s leven geeft een goed inzicht in diens werk als filmer, maar minder als persoonlijkheid, toneelregisseur of schrijver. Kazan bewerkte veelvuldig werk van Arthur Miller (w.o. A Death Of A Salesman op de planken van Broadway). Het scenario is van regisseur Schickel. Het camerawerk is van Ed Marritz.

Don Juan DeMarco

1994 | Komedie, Romantiek, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten 1994. Komedie van Jeremy Leven. Met o.a. Marlon Brando, Johnny Depp, Faye Dunaway, Géraldine Pailhas en Bob Dishy.

Don Juan DeMarco is meer dan een lichtvoetige komedie, want vooral een komische krachtmeting tussen Marlon Brando en Johnny Depp: de inmiddels zwaarlijvige rebel uit de jaren vijftig versus het elegante filmidool van de jaren negentig. Het is prachtig om te zien hoe de bijna gepensioneerde psychiater (Brando) erin slaagt om de suïcidale jongeman (Depp) van een noodlottige sprong te weerhouden. Zijn patiënt - die zich uitgeeft als Don Juan DeMarco - mag vervolgens tien dagen lang zonder medicatie z'n gestoorde 'levensgeschiedenis' vertellen. Faye Dunaway is uitstekend als de vrouw van de psychiater.

The Godfather Trilogy: 1901-1980

1992 | Drama, Experimenteel

Verenigde Staten 1992. Drama van Francis Ford Coppola. Met o.a. James Caan, Andy Garcia, John Cazale, Talia Shire en Robert De Niro.

De drie 'Godfather'-films zijn samengevoegd op deze video. Het verhaal van de familie Corleone wordt chronologisch verteld, en meerdere scènes zijn toegevoegd die in de afzonderlijke films waren weggelaten.

Christopher Columbus: The Discovery

1992 | Avonturenfilm, Historische film

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Spanje 1992. Avonturenfilm van John Glen. Met o.a. Georges Corraface, Marlon Brando, Tom Selleck, Rachel Ward en Robert Davi.

De jonge Columbus (Corraface) moet lang zeuren bij Ferdinand (Selleck) en Isabella (Ward) voor hij eindelijk op ontdekkingsreis mag, en mogelijk krijgt hij alleen toestemming omdat de koningin een oogje op hem heeft en de koning jaloers wordt. Voor hij vertrekt moet hij ook nog op audiëntie bij de gevreesde inquisiteur Torquemada, gespeeld door een Brando die duidelijk meer aan zijn bankrekening denkt dan aan z'n personage. De film kabbelt voort tot de verrassende ontknoping: de held ontdekt Amerika!

Hearts of Darkness

1991 | Documentaire

Verenigde Staten 1991. Documentaire van Fax Bahr en George Hickenlooper. Met o.a. Eleanor Coppola, Francis Ford Coppola, Robert Duvall, Dennis Hopper en George Lucas.

In 1976 begon Francis Ford Coppola met de verfilming van APOCALYPSE NOW, naar Joseph Conrads Heart of Darkness. Zijn vrouw Eleanor filmde tijdens de opnamen tussen de coulissen. Die beelden zijn nu, aangevuld met recente interviews met leden van de cast en crew, tot één grote documentaire samengevoegd. We zien met welke problemen Coppola en zijn medewerkers te maken kregen. Een fascinerend kijkje achter de schermen: een groot filmmaker die worstelt met de materie en tenslotte met een meesterwerk voor de dag komt. Een aanrader voor iedere ware filmliefhebber. Ook bekend als HEARTS OF DARKNESS: A FILMMAKER'S APOCALYPSE.

The Freshman

1989 | Komedie, Misdaad

Verenigde Staten 1989. Komedie van Andrew Bergman. Met o.a. Marlon Brando, Matthew Broderick, Bruno Kirby, Penelope Ann Miller en Maximilian Schell.

Brando als peetvader die het onschuldige rijkeluiszoontje Broderick, op weg naar een filmschool in New York, een aanbod doet dat de knaap niet kan weigeren. Brando's Don Corleone-parodie is onbetaalbaar, Broderick is charmant-onhandig en de film is fris en geestig. De Newyorkse sfeer is sterk, het scenario van Bergman is origineel en onderhoudend. De uitstekende fotografie was in handen van William A. Fraker.

A Dry White Season

1989 | Drama

Verenigde Staten 1989. Drama van Euzhan Palcy. Met o.a. Donald Sutherland, Janet Suzman, Zakes Mokae, Susan Sarandon en Marlon Brando.

Als de zwarte tuinman van leraar Sutherland wordt vermoord, wordt hij op pijnlijke wijze wakker geschud over de afschuwelijkheid van de apartheid. Deze anti-apartheids film, gemaakt in Hollywood met een welbespraakte, zelfverzekerde Franse, zwarte regisseuse (en dat is heel wat voor Tinseltown!) komt als mosterd na de maaltijd: apartheid is gelukkig afgeschaft, en zij was letterlijk te ver van haar onderwerp verwijderd om de rolprent eeuwig te kunnen laten voortleven. Brando na tien jaar voor het eerst voor de camera in een kleine rol als openhartige advocaat, is wellicht iets te uitbundig. Gesitueerd in Zuid-Afrika van 1976.

Hello Actor's Studio

1987 | Experimenteel, Documentaire

Frankrijk/Canada 1987. Experimenteel van Annie Tresgot. Met o.a. Paul Newman, Ellen Burstyn, Sydney Pollack, Shelley Winters en Arthur Penn.

In feite de samenvoeging van drie middellange speelfilms van elk 55 minuten. De kijker gaat mee achter de schermen van de beroemde Actor's Studio, die enkele van de grootste filmers en acteurs heeft voortgebracht. Zij komen er nog altijd graag terug om les te geven - gratis, wat genoeg zegt over de financiële belangeloosheid van deze onderneming. Opmerkelijk doeltreffende scènes met improviserende debutanten - misschien de grote namen van de toekomst. Zeer oplettend camerawerk, dat de kijker als het ware aan tafel nodigt. Wat de filmfragmenten betreft is het echter wat karig, want we krijgen alleen een zeer karakteristieke Brando te zien, in een fragment uit A STREETCAR NAMED DESIRE is te zien. Desondanks een zeer rijk document.

The Formula

1980 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1980. Thriller van John G. Avildsen. Met o.a. George C. Scott, Marlon Brando, Marthe Keller, John Gielgud en G.D. Spradlin.

Een moord op een ex-majoor lijkt verband te houden met een door de Duitsers uitgevonden procédé om steenkool om te zetten in olie. Een ex-CIA-agent wordt belast met het onderzoek, omdat de formule waardevoller is dan ooit als gevolg van de oliecrisis. De meeste betrokkenen bij het project, blijken echter te zijn vermoord. Uiteindelijk weet hij de uitvinder op te sporen. Originele thriller die aan impact wint door het fantastische duel tussen Scott en Brando. Het scenario van Steve Shagan, naar zijn eigen roman, is een aanklacht tegen het machtsmisbruik van de olie-multinationals. Jammer genoeg geeft hij heel wat sleutelmomenten te vroeg en te duidelijk weg. Aan de camera stond James Crabe.

Roots: The Next Generations

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Charles S. Dubin, John Erman, George Stanford Brown en Lloyd Richards. Met o.a. George Stanford Brown, Olivia de Havilland, Henry Fonda, Paul Koslo en Greg Morris.

Mini-serie in zeven delen. Het vervolg op ROOTS, de geschiedenis van schrijver Alex Haley`s familie vanaf eind vorige eeuw tot deze tijd. De serie wist opnieuw te boeien maar was net iets onder het niveau van de eerste serie. Brando kreeg een Emmy voor zijn rol (zijn tv-debuut) als nazi-leider. De serie zelf won een Emmy als beste drama-serie van het seizoen. John Erman regisseerde deel 1, 3 en 7, Charles S. Dubin deel 2 en 4, George Stanford Brown regisseerde deel 5 en Lloyd Richards deel 6.

Apocalypse Now

1979 | Oorlogsfilm, Historische film, Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1979. Oorlogsfilm van Francis Ford Coppola. Met o.a. Martin Sheen, Marlon Brando, Robert Duvall, Dennis Hopper en Frederic Forrest.

Sheen zat tijdens de opnames diep in de drugs, hij kreeg een hartaanval, de tropische set van Apocalypse Now werd verwoest door een orkaan, het budget liep afschuwelijk uit de klauwen zodat Coppola uit eigen zak bij moest leggen; 'This isn't a film about Vietnam, this film is Vietnam,' liet Coppola weten. Ondanks of dankzij de problemen is Apocalypse Now - over kapitein Willard (Sheen) die opdracht krijgt om de mythische en gestoorde kolonel Kurtz (Brando) te vinden - een ongekend krachtige (anti)oorlogfilm geworden over onmacht, waanzin en wanhoop. Super.

Apocalypse Now Redux (2001)
Coppola maakte van het ruwe materiaal van zijn Apocalypse Now (200 uur) een nieuwe film. Althans naar eigen zeggen. Slechts een paar scènes springen eruit als nieuw. De basis blijft dat kapitein Willard (Sheen) in Vietnam een geheime opdracht krijgt om de geniale doch losgeslagen kolonel Kurtz (Brando) te liquideren. De zwakte van het origineel, een haperend tempo, wordt vooral verergerd door een nieuwe, te lange sequentie met Franse kolonisten. De kracht - de bizarheden in overweldigende beelden - is toegenomen door enkele maffe sequenties en het opkrikken van de kleuren. Het laatste oordeel: hoe meer Apocalypse Now (en later), hoe beter.

Superman

1978 | Sciencefiction, Actiefilm, Avonturenfilm, Fantasy

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1978. Sciencefiction van Richard Donner. Met o.a. Christopher Reeve, Margot Kidder, Gene Hackman, Marlon Brando en Ned Beatty.

Eerste van een hele serie Superman-films is met een aanstekelijke mengeling van grootse special effects en zelfrelativering nog altijd de leukste van de vier. Superbaby wordt door zijn vader Jor-El (Brando, die naar verluidt drie miljoen dollar betaald kreeg voor deze rol van een paar minuten) vanaf planeet Krypton naar de aarde gestuurd, groeit daar op om uiteindelijk als Superman een hele serie calamiteiten te helpen verhinderen. Grote verrassing destijds was hoofdrolspeler Christopher Reeve, die met zijn open gezicht en gespierde lichaam perfect voor de rol werd geacht. Gene Hackman is een grandioze Luthor.

The Godfather: A Novel for Television

1977 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1977. Misdaad van Francis Ford Coppola. Met o.a. Marlon Brando, Al Pacino, Robert Duvall, James Caan en Diane Keaton.

4-delige miniserie. Speciale marathontelevisieversie van The Godfather en The Godfather: Part II, waarin de twee films chronologisch tot één geheel zijn versneden en waaraan overgebleven materiaal is toegevoegd dat in geen van beide bioscoopversies te zien was.

The Missouri Breaks

1976 | Western

Verenigde Staten 1976. Western van Arthur Penn. Met o.a. Marlon Brando, Jack Nicholson, Kathleen Lloyd, Randy Quaid en Frederick Forrest.

Montana omstreeks 1880. Als Tom Logan (Nicholson), de leider van een agressieve bende paardendieven, een ranch koopt om als uitvalsbasis voor zijn activiteiten te gebruiken huurt een van zijn buren de excentrieke huurmoordenaar Lee Clayton (Brando) in om af te rekenen met de dieven. Schitterende anti-western die traag, maar fascinerend verloopt. Niet iedereen waardeerde het bizarre personage van Brando, of de abrupte overgangen tussen humor en ernst. The Missouri Breaks flopte jammerlijk en Penn (Bonnie and Clyde, Little Big Man) maakte daarna vijf jaar geen film.

The Nightcomers

1972 | Drama, Thriller

Verenigd Koninkrijk 1972. Drama van Michael Winner. Met o.a. Marlon Brando, Stephanie Beacham, Thora Hird, Harry Andrews en Verna Harvey.

Winner heeft geprobeerd een verhaal te maken over de kinderen uit de roman van Henry James (verfilmd als TURN OF THE SCREW). Deze poging is door de gebrekkige regie echter mislukt. De handeling gaat over de belevenissen van de kinderen voordat het verhaal van TURN OF THE SCREW begint. Scenario van Michael Hastings.

The Godfather

1972 | Misdaad, Drama

Verenigde Staten 1972. Misdaad van Francis Ford Coppola. Met o.a. Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Robert Duvall en Richard S. Castellano.

Destijds hadden de studiobonzen weinig fiducie in deze grimmige verfilming van Mario Puzo's maffia-epos, toch werd dit eerste deel in de inmiddels klassieke Godfather-trilogie een enorm succes. Marlon Brando maakte in zijn rol van godfather Don Vito Corleone een droom-comeback. Don Vito staat aan het hoofd van een machtige maffiafamilie en verbiedt een concurrerende familie heroïne te dealen in New York. Dit heeft een maffiaoorlog tot gevolg, waarin brave zoon Michael Corleone meegesleurd wordt. De film werd onderscheiden met drie Oscars, waaronder een voor Brando.

Last Tango in Paris

1972 | Drama, Erotiek, Romantiek

Frankrijk/Italië 1972. Drama van Bernardo Bertolucci. Met o.a. Marlon Brando, Maria Schneider, Jean-Pierre Léaud, Massimo Girotti en Catherine Allégret.

Brando speelt met onvoorwaardelijke overgave en intuïtief acteren een Amerikaan van middelbare leeftijd die, na de zelfmoord van zijn vrouw, in Parijs zijn frustraties en woede uit in liefdeloze seks met Jeanne (Schneider). In hun sekscocon verschuilen beiden zich voor de pijnlijke buitenwereld. De film werd een filmhuishit, maar is ook een ijkpunt geworden voor serieuze films met expliciete seks erin. En voor wie het lustelement niet zo interesseert is er nog altijd Brando's briljante acteren en het camerawerk van Vittorio Stararo (Apocalypse Now), dat vergane glorie tastbaar maakt.

The Night of the Following Day

1969 | Thriller

Verenigde Staten/Verenigd Koninkrijk 1969. Thriller van Hubert Cornfield. Met o.a. Marlon Brando, Richard Boone, Rita Moreno, Pamela Franklin en Jess Hahn.

Uitstekende vertolkingen geven deze onverkwikkelijke vertelling over de ontvoering van een jonge erfgename meer inhoud dan de film strikt genomen verdient. Op gezette tijden behoorlijk hard. De film loopt bij tv-vertoning derhalve kans ingekort te worden. Gefilmd op locaties in Frankrijk.

Queimada!

1969 | Drama, Historische film, Oorlogsfilm, Actiefilm, Avonturenfilm

Frankrijk/Italië 1969. Drama van Gillo Pontecorvo. Met o.a. Marlon Brando, Evaristo Marquez, Renato Salvatori, Norman Hill en Tom Lyons.

Een geheim-agent van de Britse regering komt op een Antilliaans eiland om de revolutie tegen het Spaans kolonialisme aan te wakkeren, vanwege de Britse handelsbelangen in rietsuiker. Onder leiding van een autochtoon wordt de gouverneur omgebracht, maar deze revolutionair weigert ondanks nationaal heldendom de regering en laat een stroman van de Brit aanstellen. Tien jaar later breekt de revolutie tegen de Engelse bezetting uit. Deze aanklacht tegen kolonialisme blijft ondanks de situering in 1840 onverminderd actueel en is even intelligent geschreven als meeslepend en met hartstocht in beeld gebracht. Ondanks gepubliceerde conflicten met de regisseur speelt Brando een van zijn betere rollen, maar wordt niettemin overspeeld door niet- acteur Marquez als de idealistische revolutionair. Scenario van Franco Solinas en Giorgio Arlorio. Camerawerk van Marcello Gatti.

Candy

1968 | Komedie, Erotiek

Frankrijk/Italië/Verenigde Staten 1968. Komedie van Christian Marquand. Met o.a. Ewa Aulin, Richard Burton, Marlon Brando, Charles Aznavour en James Coburn.

Seks-satire die wat geforceerd aandoet over een jonge blonde vrouw die onder de indruk raakt van elke man die zij ontmoet. Fraaie gedeelten met leuke momenten en goed spel (vooral van Burton en Astin), maar niet goed genoeg om honderdvijftien minuten lang te blijven kijken. Bewerkt door Buck Henry naar de bestseller van Terry Southern en Mason Hoffenberg.

Reflections in a Golden Eye

1967 | Drama

Verenigde Staten 1967. Drama van John Huston. Met o.a. Elizabeth Taylor, Marlon Brando, Brian Keith, Julie Harris en Robert Forster.

Taylor bedriegt haar man, majoor Brando, bijna openlijk met kolonel Keith. Behalve enkele bedekte toespelingen, wordt niet dieper ingegaan op de affaire, aangezien het huwelijk tussen beiden toch al seksloos is. Keiths vrouw Harris is de enige die eronder lijdt. Ze kampt met minderwaardigheidsgevoelens, sinds ze drie jaar geleden een misvormd kind ter wereld bracht. Pikante kroniek van onderlinge liefde en afkeer. Brando voelt meer voor de soldaat die het gras maait, dan voor zijn vrouw. Taylor laat niets onverlet om een schandaal te doen losbarsten. Harris heeft zo'n afkeer van haar vrouwelijkheid dat ze haar tepels afknipt met een heggeschaar. En Keith tenslotte, beweegt zich als een speelbal van het lot tussen deze personages. Een onmogelijk scenario van Chapman Mortimer en Gladys Hill, naar een roman van Carson McCullers, waarmee alleen een extrovert cineast als Huston uit de voeten kan. Zeker niet zijn beste film, maar de sadistische manier waarmee hij de personages manipuleert, is onvergetelijk. De acteurs spelen het spelletje gelukkig mee. Fotografie van Aldo Tonti. Gedraaid in Panavision.

A Countess From Hong Kong

1967 |

Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten 1967. Charles Chaplin. Met o.a. Marlon Brando, Sophia Loren, Sydney Chaplin, Tippi Hedren en Charles Chaplin.

De 63-jarige Chaplin schreef, regisseerde en acteerde en deed ook nog eens de muziek voor zijn laatste film. Het niveau van deze romantische farce (Amerikaanse miljonair annex diplomaat, onderweg vanuit Hongkong, verbergt mooie Russische émigree in zijn scheepshut, maar dan verschijnt zijn echtgenote plotseling aan boord, etcetera etcetera) ligt niet bijster veel hoger dan van een doorsnee aflevering van Love Boat, maar wanneer krijg je nu de kans om Marlon Brando, Sophia Loren, Margaret Rutherford en vader Charles en zoon Sydney Chaplin allemaal in één film te zien? Het muzikale thema van de film werd onder de titel This is my song een wereldhit (vooral in de versie van Petula Clark).

The Chase

1966 | Drama, Actiefilm, Western

Verenigde Staten 1966. Drama van Arthur Penn. Met o.a. Marlon Brando, Jane Fonda, Robert Redford, Angie Dickinson en Janice Rule.

Intrigerend drama over de ontsnapping van een jongen (Robert Redford) uit de gevangenis in een zeer onbeduidend stadje in Texas en de gevolgen die dat heeft voor de sheriff (Marlon Brando). De film is berucht om de conflicten die achter de coulissen uitbraken tijdens de opnamen tussen regisseur Penn, scenarioschrijfster Lillian Hellman en producent Sam Spiegel. Het is daarom nauwelijks verbazingwekkend dat het eindproduct zijn doel voorbij schiet, maar de sterrencast met o.a. Redford, Brando, Jane Fonda én nieuwkomer Robert Duvall is fantastisch.

The Appaloosa

1966 | Western, Romantiek, Actiefilm

Verenigde Staten 1966. Western van Sidney J. Furie. Met o.a. Marlon Brando, Anjanette Comer, John Saxon, Alex Montoya en Frank Silvera.

Broeierige western die in 1870 speelt met Brando die een gestolen paard tracht te lokaliseren, dat bandieten van hem hebben afgenomen. Langzaam van tempo, maar mooi gefotografeerd door Russell Metty. In die tijd legde Furie alle nadruk op het beeld. Scenario van James Bridges en Roland Kibbee. Gefilmd in Techniscope. Ook bekend als Southwest to Sonora.

Meet Marlon Brando

1966 | Documentaire

Verenigde Staten 1966. Documentaire van Albert Maysles en David Maysles.

Geestige documentaire over een publiciteitstournee van Marlon Brando op het hoogtepunt van zijn good looks. De pers is niet erg kritisch: "Wat een prachtige film, Meneer Brando!" Öh, je hebt hem gezien?""Nog niet..." Regisseur Albert Sayles werd ook bekend vanwege zijn Rolloing Stones documentaire Gimme Shelter.

The Saboteur, Code Name Morituri

1965 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1965. Oorlogsfilm van Bernhard Wicki. Met o.a. Marlon Brando, Yul Brynner, Janet Margolin, Trevor Howard en Wally Cox.

Brando is de topattractie van de grootse rolbezetting in een film over een Duitser, die anti-nazi is en de Engelsen helpt een vrachtschip te veroveren. De fotografie van Conrad Hall is ook heel goed, maar het scenario wordt steeds slechter, naarmate het verhaal verdergaat. Ook bekend als MORITURI.

Bedtime Story

1964 | Komedie

Verenigde Staten 1964. Komedie van Ralph Levy. Met o.a. Marlon Brando, David Niven, Shirley Jones, Dody Goodman en Marie Windsor.

Een melige komedie, waarin Brando en Niven elkaar beconcurreren om de liefde van Jones. Het feit dat Brando en Niven de voor hun doen vreemde rollen spelen, is interessanter dan de film zelf. In 1988 opnieuw gemaakt als DIRTY ROTTEN SCOUNDRELS.

The Ugly American

1963 | Actiefilm

Verenigde Staten 1963. Actiefilm van George H. Englund en George Englund. Met o.a. Marlon Brando, Sandra Church, Pat Hingle, Eiji Okada en Arthur Hill.

Brando is ambassadeur van de V.S. in een Aziatisch land en communistische elementen zorgen voor opstootjes tijdens zijn komst. De politieke onthullingen over Amerikaanse betrokkenheid in andere landen zorgen niet voor veel vlees in dit scenario naar het vermaarde boek van Burdick en Lederer.

The big land

1962 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1962. Avonturenfilm van Lewis Milestone. Met o.a. Richard Harris, Trevor Howard en Marlon Brando.

Brando is ambassadeur van de V.S. in een Aziatisch land en communistische elementen zorgen voor opstootjes tijdens zijn komst. De politieke onthullingen over Amerikaanse betrokkenheid in andere landen zorgen niet voor veel vlees in dit scenario naar het vermaarde boek van Burdick en Lederer.

Mutiny on the Bounty

1962 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1962. Avonturenfilm van Lewis Milestone en Carol Reed. Met o.a. Marlon Brando, Trevor Howard, Richard Harris, Hugh Griffith en Richard Haydn.

Deze avonturenfilm werd genomineerd voor zeven Oscars, waaronder voor de fotografie en de muziek, maar Brando's hoofdrol werd veelal als mislukt beschouwd: zijn Britse accent overtuigde niet en nergens zou hij zijn voorganger Clark Gable evenaren. Toch was Brando vast van plan een 'historisch verantwoorde' Fletcher Christian (leider van de muiterij op de Bounty) neer te zetten. Dat heeft de regie geweten. Regisseur Carol Reed kon Brando niet aan en haakte af. Maar ook de vervanger Milestone had geen grip op hem: de regisseur zat op de set een krantje te lezen en liet Brando z'n gang gaan.

One-Eyed Jacks

1961 | Western, Drama

Verenigde Staten 1961. Western van Marlon Brando. Met o.a. Marlon Brando, Karl Malden, Pina Pellicer, Katy Jurado en Ben Johnson.

Rio (Brando) wordt lelijk in de steek gelaten door collega-bandiet Dad Longworth (Malden), waarna hij vijf jaar mag zitten. Rio ontsnapt, verneemt dat Longworth is gepromoveerd tot sheriff in Monterey. Rio besluit er de bank te beroven en wraak te nemen. Dan beginnen de problemen pas echt. Deze interessante, prachtig gefilmde western is vooral beroemd omdat-ie Brando's enige regie-onderneming markeert. In een botsing van ego's nam Brando het halverwege over van Stanley Kubrick. Hij deed vijf maanden langer dan gepland over de opnames en de film draaide verlies. Brando won wel een prijs in Spanje. Zal hij blij mee geweest zijn. (IdH/VPRO Gids)

The Fugitive Kind

1960 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1960. Romantiek van Sidney Lumet. Met o.a. Marlon Brando, Anna Magnani, Joanne Woodward, Maureen Stapleton en Victor Jory.

Als eerste acteur in de filmgeschiedenis toucheerde Marlon Brando één miljoen dollar gage voor zijn rol in Sidney Lumets drama The Fugitive Kind (1960). De film is gebaseerd op het toneelstuk Orpheus Descending van Tennessee Williams en vertelt van een zwervende bruut (Brando), die in een stadje in het zuiden van de VS de vrouwen het hoofd op hol brengt. Onder zijn 'slachtoffers' Anna Magnani (als een getrouwde vrouw van middelbare leeftijd) en Joanne Woodward (als de vurige Carol). Brando speelde overigens al eerder in een Williams-verfilming. In 1951 schokte hij bioscoopbezoekers met zijn rauwe en compromisloze vertolking van Stanley Kowalski in A Streetcar Named Desire.

The Young Lions

1958 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1958. Oorlogsfilm van Edward Dmytryk. Met o.a. Marlon Brando, Montgomery Clift, Dean Martin, Hope Lange en Barbara Rush.

Eén van de beste WO II-films, bewerkt naar het boek van Irwin Shaw. Martin en Clift zijn Amerikaanse soldaten en Brando een verwarde nazi-officier. Vakkundige fotografie en prima muzikale begeleiding van Hugo Friedhofer.

Sayonara

1957 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1957. Romantiek van Joshua Logan. Met o.a. Marlon Brando, Ricardo Montalban, Miiko Taka, Miyoshi Umeki en Red Buttons.

Een romantisch James Michener-verhaal over een piloot uit de Koreaanse oorlog (Brando) die verliefd wordt op een Japans showmeisje (Taka). Zeer goed geacteerd met Oscar-winnende bijrollen van Buttons en Umeki. Decor en geluid werden eveneens beloond met een Oscar. Het titelnummer is van Irving Berlin.

The Teahouse of the August Moon

1956 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1956. Komedie van Daniel Mann. Met o.a. Marlon Brando, Glenn Ford, Machiko Kyo, Eddie Albert en Paul Ford.

Ford is een officier in het Amerikaanse leger in bezet Japan en onderhoudt de contacten met de plaatselijke overheid. Als hij een fonds heeft weten los te peuteren voor de bouw van een school, blijken de Japanners er een theehuis met geisha`s van gemaakt te hebben. Een prima komedie naar het gelijknamige toneelstuk van John Patrick, naar het boek van Vern J. Sneider, dat MGM verfilmde. Brando - in een zeldzame komische rol - is fantastisch als de Japanse tolk; zijn make-up (waar dagelijks twee uur over gedaan werd) en stem zijn subliem. Ford geeft een glansrol weg. Een warme film die je niet gauw vergeet. Camerawerk van John Alton. Gedraaid in CinemaScope.

Guys and Dolls

1955 | Musical

Verenigde Staten 1955. Musical van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Frank Sinatra, Marlon Brando, Jean Simmons, Vivian Blaine en Stubby Kaye.

Amerikaans cultureel erfgoed van de bovenste plank, met Frank Sinatra als een failliete New Yorkse crimineel die met gokker Marlon Brando wedt dat hij geen kans maakt bij zendelinge Jean Simmons. Guys and Dolls is net als de oorspronkelijke Broadway-musical een aaneenschakeling van kleurrijke decors en relevante dans- en zangnummers, verbonden door opmerkelijk - voor de jaren vijftig - creatief taalgebruik. Afkraken is als zeuren over het gebrek aan een vulpen in een doos kleurpotloden.

On the Waterfront

1954 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1954. Drama van Elia Kazan. Met o.a. Marlon Brando, Lee J. Cobb, Eva Marie Saint, Karl Malden en Rod Steiger.

In een Amerikaanse haven deelt de corrupte vakbondsleider Johnny Friendly (Cobb), een schoft met maffia-methodes, de lakens uit. Terry (Brando), een getalenteerd bokser wiens carrière in het slop is geraakt, helpt onbedoeld mee een oproerkraaier het zwijgen op te leggen. En dan wordt hij verliefd op de zus van zijn slachtoffer. Spannend en meeslepend drama, met Brando in topvorm. Kazan verraadde ooit collega's met communistische sympathieën aan de heksenjagers van McCarthy; deze film was bedoeld als apologie. Maar bovenal is het een meesterwerk, dat terecht bekroond werd met acht Oscars.

Désirée

1954 | Historische film, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1954. Historische film van Henry Koster. Met o.a. Marlon Brando, Jean Simmons, Merle Oberon, Michael Rennie en Cameron Mitchell.

Zwaar aangelengd historisch drama met Marlon Brando als Napoleon, een man die wordt neergezet als een speelbal van zijn op hol geslagen testosteronspiegel. Opkomst en ondergang van de kleine grote veldheer liggen in handen van de bekoorlijke tiener Désirée (Jean Simmons) die hij omwille van zijn carrière verlaat en die hem jaren later overhaalt om de boel de boel te laten en te vertrekken naar St. Helena. Een visueel fraaie film gebaseerd op de roman van Annemarie Selinko.

The Wild One

1953 | Drama, Thriller

Verenigde Staten 1953. Drama van Laslo Benedek. Met o.a. Marlon Brando, Mary Murphy, Lee Marvin, Robert Keith en Jay C. Flippen.

Het is moeilijk voorstelbaar dat deze film jarenlang aanleiding was voor controverse. Het in beginsel verontrustende gegeven van twee rivaliserende bendes motorrijders die een stadje op stelten zetten - werkelijk gebeurd in 1947 in Hollister, Californië - verzandt immers al snel in een drama over een onbegrepen rebel die gehoor vindt bij een goedhartig meisje. Brando, die zijn eigen Triumph berijdt, wordt nooit echt angstaanjagend, maar zorgt toch voor memorabele scènes en werd met zijn leren jack en petje een iconische verschijning. Marvin is sterk als biker Chino.

Julius Caesar

1953 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1953. Historische film van Joseph L. Mankiewicz. Met o.a. Marlon Brando, James Mason, John Gielgud, Louis Calhern en Edmond O'Brien.

Senator Brutus (Mason) sluit zich schoorvoetend aan bij collega Cassius (Gielgud), die de toegenomen macht van Caesar vreest: ze vermoorden hem. Bij de begrafenis vertelt Brutus aan het volk wat zijn redenen waren, hoezeer Caesar op het verkeerde spoor was geraakt. Daarop neemt Caesars vriend Marcus Antonius (Brando), met vlammende ogen en een donderend stemgeluid, het woord. Filmstudio MGM verplaatste het toneelstuk van Shakespeare naar grootse sets en maakte dit tot een prachtige toneelverfilming. Vijf Oscarnominaties, maar alleen die voor art direction werd binnengehaald.

Viva Zapata!

1952 | Western, Actiefilm, Biografie

Verenigde Staten 1952. Western van Elia Kazan. Met o.a. Marlon Brando, Jean Peters, Anthony Quinn, Joseph Wiseman en Margo.

Een jaar na zijn succesfilm A Streetcar named Desire uit 1952 kwam Elia Kazan (Elia Kazanjoglou, geb. in Constantinopel) weer met een prima hoofdrol voor Marlon Brando, en ook weer met een goeie film: Viva Zapata! Naar een scenario van John Steinbeck, wiens boek East of Eden weer drie jaar later door Kazan met groot succes verfilmd zou worden. Brando speelt de Mexicaanse boerenopstandeling Zapata die samen met zijn broer Anthony Quinn (Griek, Indiaan of Mexicaan spelen, hij draaide er zijn hand niet voor om, maar ja, geboren uit Ierse vader en Mexicaanse moeder) de boeren in Mexico aan de macht brengt. (JvB/VPRO Gids)

A Streetcar Named Desire

1951 | Film noir, Drama

Verenigde Staten 1951. Film noir van Elia Kazan. Met o.a. Karl Malden, Rudy Bond, Nick Dennis, Peg Hillias en Vivien Leigh.

'Stella...!' schreeuwde Marlon Brando vertwijfeld door de geladen nacht van New Orleans in Kazans magistrale filmversie van Tennessee Williams toneelstuk 'A streetcar named Desire'. Marlon Brando werd beroemd, Kim Hunter (Stella) niet. Ze kreeg weliswaar een Oscar voor haar rol, maar de vlucht van haar carrière werd kort na de film afgebroken door de communistenjagers van McCarthy, de lieden die mede door regisseur Kazan werden gesouffleerd. In A Streetcar Named Desire is Stella de gegoede vrouw van de primitieve Stanley. De komst van haar neurotische zus Blanche verstoort het prille geluk. Stanley (Brando in een inmiddels klassieke vertolking) volgt zijn brute instinct om te voorkomen dat Blanche een wig drijft tussen hem en zijn vrouw.

The Men

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Fred Zinnemann. Met o.a. Marlon Brando, Teresa Wright, Jack Webb, Everett Sloane en Howard St. John.

Brando schittert in zijn filmdebuut als een ex-soldaat, die als invalide uit WO II is gekomen, probeert opnieuw orde op zaken te stellen; zijn ingehouden acteren is hoogst effectief. Het scenario is van Carl Foreman, die zijn eigen verhaal bewerkte. Hertiteld: BATTLE STRIPE.

op televisie
2 uitzendingen

Sayonara (1957) is deze week tweemaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
maandag 07 januari
ARTE
13:55 - 16:15
maandag 24 december
ARTE
20:15 - 22:35

Reageer