Arthur Edeson (1891-1970): camera.
Er zijn 22 films gevonden.

Three Strangers

1946 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1946. Komedie van Jean Negulesco. Met o.a. Geraldine Fitzgerald, Peter Lorre, Joan Lorring, Robert Shayne en Marjorie Riordan.

Jer[KA4]ome Arbutny (Greenstreet) en John West (Lorre) werken samen met Crystal Shackleford (Fitzgerald) als partners die onder ongebruikelijke omstandigheden beschikken over een winnend paardentotobriefje. Een bizar John Huston-scenario maakt er fascinerend kijkvoer van, naar het verhaal Three Men and a Girl. Het camerawerk is van Arthur Edeson. Howard Koch werkte mee aan het scenario.

The Mask of Dimitrios

1944 | Mysterie, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1944. Mysterie van Jean Negulesco. Met o.a. Peter Lorre, Zachary Scott, Faye Emerson, Victor Francen en Eduardo Ciannelli.

Een prima, bijzonder en mysterieus melodrama waarin Lorre als schrijver van goedaardige mysteries het leven van de beruchte schurk Scott onder de loep neemt. Zoals altijd vormen Lorre en Greenstreet een uitstekend koppel. Het scenario is van Frank Gruber naar een roman van Eric Ambler. Het camerawerk is van Arthur Edeson.

The Conspirators

1944 | Oorlogsfilm, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1944. Oorlogsfilm van Jean Negulesco. Met o.a. Hedy Lamarr, Paul Henreid, Peter Lorre, Victor Francen en Vladimir Sokoloff.

WO II-intrige in Lissabon lijkt een beetje op CASABLANCA. Overvloedig gedaan met mooie rollen met beeldschone Lamarr aan het hoofd. Vladimir Pozner, Leo Rosten en Jack Moffitt bewerkten de roman City of Shadows van Fredric Prokosch tot scenario. Camerawerk van Arthur Edeson.

The Male Animal

1942 | Komedie

Verenigde Staten 1942. Komedie van Elliott Nugent en Stephen Morehouse Avery. Met o.a. Henry Fonda, Olivia de Havilland, Jack Carson, Joan Leslie en Herbert Anderson.

Een intelligente, onderhoudende komedie van Nugent en James Thurber over een professor (Fonda) aan de universiteit die zijn recht probeert te behalen, als hij zijn vrouw (De Havilland) verliest aan haar oude vlam (Carson). Mooie rollen in een goede film die zelfs hedentendage nog boeiend is, met als hoogtepunt een persiflage op de footballmatches. Scenario van Julius J. Epstein en Philip G. Epstein naar het toneelstuk van James Thurber en regisseur Nugent. Camerawerk van Arthur Edeson. Opnieuw gemaakt als SHE'S WORKING HER WAY THROUGH COLLEGE.

Casablanca

1942 | Romantiek, Oorlogsfilm, Drama, Komedie

Verenigde Staten 1942. Romantiek van Michael Curtiz. Met o.a. Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Paul Henreid, Claude Rains en Peter Lorre.

Drievoudig Oscarwinnaar Casablanca wordt nog altijd genoemd als een van de beste films ooit. Maar in 1942 verwachtte niemand, inclusief cast en crew, ook maar iets van het project dat een laag budget had en een onaf script. Ingrid Bergman klaagde tot op het eind dat ze ervan baalde dat ze niet te horen kreeg op welke man haar personage verliefd moest zijn. Op Rick Blaine (Bogart), de veeldrinkende bareigenaar in nazi-bezet Casablanca? Of op Victor Laszlo (Henreid), de Franse verzetsheld? Bergmans vertwijfeling blijkt een kracht in het verhaal over keuzes, liefde, romantiek, politiek, vrijheid en heroïek in een schemerige wereld.

Across the Pacific

1942 | Oorlogsfilm, Thriller, Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1942. Oorlogsfilm van John Huston en Vincent Sherman. Met o.a. Humphrey Bogart, Mary Astor, Keye Luke, Sydney Greenstreet en Charles Halton.

De drie hoofdrolspelers uit The Maltese Falcon weer bijeen in een genietbaar WO II-avontuur. Rick Leland (Bogart), die oneervol werd ontslagen uit het Amerikaanse leger, speurt naar spionnen in Panama, voert tijdens een bootreis een voortdurend gevecht in spitsvondigheden met Jappen-vriend Dr. Lorenz (Greenstreet), terwijl hij ondertussen Alberta Marlow (Astor) het hof maakt; die laatste maakt het de moeite waard de film te gaan zien.

The Maltese Falcon

1941 | Film noir, Mysterie, Thriller

Verenigde Staten 1941. Film noir van John Huston. Met o.a. Humphrey Bogart, Mary Astor, Peter Lorre, Sydney Greenstreet en Gladys George.

De partner van privédetective Sam Spade (Bogart) wordt doodgeschoten tijdens een opdracht. Spade gaat op zoek naar de moordenaar en komt er al snel achter dat de moord te maken heeft met The Maltese Falcon, een kostbaar beeldje dat al jaren onvindbaar is. Allerlei louche types zijn op zoek naar het juweel. Een film noir waarbij humor, spanning, drama en romantiek op de seconde zijn afgemeten. Bogart speelt voortreffelijk de rol van een koele privédetective die verstrikt raakt in een web van intriges. Een klassieker die de film noir-liefhebber gezien moet hebben.

They Drive By Night

1940 | Drama, Misdaad

Verenigde Staten 1940. Drama van Raoul Walsh. Met o.a. Humphrey Bogart, George Raft, Ann Sheridan, Ida Lupino en Gale Page.

Merkwaardig gespleten melodrama. De eerste helft van de film draait rond de broers Raft en Bogart die de kost proberen te verdienen als freelance vrachtwagenchauffeurs, de auto-avonturen eindigen met een ongeluk waarbij Bogart zijn arm verliest. In de tweede helft legt de getrouwde Lupino het aan met Raft. Het duurt lang voordat de kijker doorheeft wat deze twee verhalen met elkaar te maken hebben. Destijds waren Raft en Bogart rivalen waarbij Raft duidelijk de grotere ster was. Maar hij liet hoofdrollen in The Maltese Falcon en Casablanca aan zich voorbij gaan en raakte in de vergetelheid, terwijl 'Bogie' een icoon is geworden.

Each Dawn I Die

1939 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1939. Thriller van William Keighley en Max Steiner. Met o.a. James Cagney, George Raft, George Bancroft, Jane Bryan en Maxie Rosenbloom.

Sensatiejournalist Cagney heeft een rotsvast vertrouwen in de rechterlijke macht. Hij betrapt een openbare aanklager op corruptie. Hij wordt de gevangenis ingepraat wegens het in dronken toestand aanrijden van een voetganger. Cagney is er ingeluisd, maar hij kan niets bewijzen. In de bajes sluit hij vriendschap met de tot levenslang veroordeelde Raft. Cagney helpt Raft ontsnappen, zodat deze zijn onschuld kan bewijzen. Onwaarschijnlijke, maar boeiend gemaakte film noir, met een uitzonderlijk duo in de hoofdrollen. Het scenario van Norman Reilly Raine, Warren Duff en Charles Perry, gebaseerd op de roman van Jerome Odlum, stelt echter hevig teleur. Fotografie was in handen van Arthur Edeson, terwijl Max Steiner voor de achtergrondmuziek zorgde.

Satan Met a Lady

1936 | Mysterie, Film noir, Thriller

Verenigde Staten 1936. Mysterie van William Dieterle. Met o.a. Bette Davis, Warren William, Alison Skipworth, Arthur Treacher en Winifred Shaw.

Een vermomde Dashiell Hammett [KL]The Maltese Falcon[KLE], maar lang niet zo goed als de versie uit 1941. William is de priv[KA1]e-speurder Ted Shane, Davis de geheimzinnige cli[KA3]ente Valerie Purvis en Skipworth de vreemde Madame Barabas die op zoek is naar een onbetaalbaar juweel (een ramshoorn). Scenario van Brown Holmes. Camerawerk van Arthur Edeson.

Gold Diggers of 1937

1936 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1936. Musical van Lloyd Bacon. Met o.a. Dick Powell, Joan Blondell, Glenda Farrell, Victor Moore en Lee Dixon.

De derde GOLD DIGGERS-film heeft nauwelijks een verhaallijn. Het gaat over enkele vertegenwoordigers in verzekeringen die een Broadway-show financieel willen steunen. Gelukkig is choreograaf Busby Berkeley weer aanwezig om de film te redden door zijn sprookjesachtige balletten, die de toeschouwer keer op keer verbazen door de fantasie waarmee die man te werk gaat. Powell wordt weer bijgestaan door Blondell. Voor de deze keer minder sterke songs tekenden niet alleen Harry Warren en Al Dubin, maar ook Harold Arlen en E.Y. Harburg. Arthur Edeson hanteerde de camera. Met de volgende GOLD DIGGER IN PARIS (1938) zou de reeks afgesloten worden.

Ceiling Zero

1936 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1936. Avonturenfilm van Howard Hawks. Met o.a. James Cagney, Pat O'Brien, June Travis, Stuart Erwin en Barton MacLane.

Twee vliegers, die in dienst zijn van dezelfde maatschappij, riskeren levens en ook hun vriendschap als zij rivalen worden, wanneer een vrouw tussen hen in komt. Beter dan de meeste Cagney-O'Brien films. Fraaie luchtopnamen. Scenario van Frank Wead. Camerawerk van Arthur Edeson.

Mutiny on the Bounty

1935 | Avonturenfilm, Historische film, Drama

Verenigde Staten 1935. Avonturenfilm van Frank Lloyd. Met o.a. Charles Laughton, Clark Gable, Franchot Tone, Herbert Mundin en Eddie Quillan.

Op 28 April 1789 licht de Britse navy-klipper 'Bounty' het anker voor een wetenschappelijke expeditie naar het gebied rondom Tahiti. De wrede, gewetenloze kapitein Bligh voert het bevel, zijn eerste officier is Fletcher Christian. Na een verkwikkend oponthoud op een idyllisch eilandje besluit Christian op de terugreis, gesteund door de meerderheid van de bemanning, Bligh te ontheffen van zijn bevel: de muiterij is een feit. Deze versie ligt nog steeds vele zeemijlen voor op de herverfilmingen.

The Invisible Man

1933 | Horror, Sciencefiction, Thriller

Verenigde Staten 1933. Horror van James Whale. Met o.a. Claude Rains, Gloria Stuart, Una O'Connor, William Harrigan en E.E. Clive.

Een wetenschapper ontdekt dat een bepaalde drug hem onzichtbaar maakt, maar er zijn ook bijwerkingen die hun weerslag hebben op zijn geestelijke vermogens: hij krijgt aanvallen van grootheidswaanzin en gekte, waardoor hij een spoor van vernietiging, moord en doodslag trekt in een kleine Engelse plattelandsgemeenschap. Een thrillerachtige SF-film met - voor zijn tijd - optimaal effect naar het klassieke verhaal van H.G. Wells. Rains' eerste hoofdrol. John Carradine is even in beeld aan de telefoon.

His Double Life

1933 | Komedie

Verenigde Staten 1933. Komedie van Arthur Hopkins. Met o.a. Roland Young, Lillian Gish, Montague Love, Lucy Beaumont en Lumsden Hare.

Young is een beroemde, maar mensenschuwe schilder, die nog nooit in het openbaar heeft opgetreden en wiens gezicht niemand kent. Hij gaat naat Londen, samen met zijn butler, die daar sterft aan een longontsteking. De behandelend arts denkt dat de dode de kunstenaar is en licht de media in. Ondertussen heeft Young Gish ontmoet, een penvriendin van zijn butler. Gish heeft ooit een foto gekregen waarop haar schrijfgenoot en diens werkgever staan afgebeeld. Young probeert tevergeefs iedereen te overtuigen van zijn ware identiteit, tot hij in de toestand berust en met Gish trouwt. Maar dan begint hij weer te schilderen. Plezierige komedie over een identiteitsverwisseling, die vooral gedragen wordt door twee schitterende hoofdvertolkers. Onvergetelijk is Gish's reactie op de vrouw die zich aanbiedt als de verlaten echtgenote van de butler, met haar twee zonen. Scenario van Hopkins en Clara Beranger, gebaseerd op de roman Buried Alive en het toneelstuk Great Adventure van Arnold Bennett, reeds drie maal verfilmd als stomme film en in 1943 opnieuw verfilmd als HOLY MATRIMONY. De camera was in handen van Arthur Edeson.

The Old Dark House

1932 | Horror, Komedie

Verenigde Staten 1932. Horror van James Whale. Met o.a. Boris Karloff, Melvyn Douglas, Charles Laughton, Gloria Stuart en Lilian Bond.

Dit voortreffelijke (ironische) melodrama brengt gestrande reizigers samen in de mysterieuze huishouding van de familie Femm, waar de brute butler Karloff (in een rol die komedie en horror combineert) slechts een van de vele eigenaardige personages is. Een echt juweeltje, naar J.B. Priestley's roman Benighted.

Flesh

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van John Ford. Met o.a. Wallace Beery, Karen Morley, Ricardo Cortez, Jean Hersholt en Herman Bing.

Beery in de huid van een Duits worstelkampioen wordt verliefd op Morley, maar die heeft een duister verleden en een relatie met een onbetrouwbare Cortez. Ongewoon en melodramatisch John Ford- drama flopte op alle fronten. Naar een roman van Edmund Goulding, door Leonard Praskin, Moss Hart en Edgar Allen Woolf tot scenario bewerkt. Camerawerk van Arthur Edeson.

Frankenstein

1931 | Sciencefiction, Horror

Verenigde Staten 1931. Sciencefiction van James Whale. Met o.a. Colin Clive, Mae Clarke, Boris Karloff, John Boles en Edward Van Sloan.

De tot nu toe definitieve monsterfilm over een krankzinnige geleerde, Clive, die een wezen in elkaar flanst (Karloff) en daarbij per ongeluk het brein van een misdadiger gebruikt. Een indrukwekkende productie (met name het legendarische Frankenstein-masker van Jack Pierce), hoewel het plot naar het verhaal van Mary Shelley aan alle kanten kraakt. De geschiedenis ingegaan als het schoolvoorbeeld voor dramaturgie, enscenering en sfeer in de horrorfilm. Nogaltijd indrukwekkend, al schreeuwt de film om een eigen muzikale begeleiding. Karloff vestigde hiermee zijn definitieve reputatie als legendarische (griezelfilm)ster. De Amerikaanse versie was indertijd gecensureerd en pas in 1987 kwam er een ongekuisde, gerestaureerde versie, die kracht van de film - met name door een verdrinkingsscène met een meisje - zeer verhoogt. Het scenario is van Garret Ford en Francis Edwards Faragoh. Het vervolg: BRIDE OF FRANKENSTEIN.

All Quiet on the Western Front

1930 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1930. Oorlogsfilm van Lewis Milestone. Met o.a. Lew Ayres, Louis Wolheim, Russell Gleason, Beryl Mercer en Ben Alexander.

Een schitterende verfilming van de pacifistische roman van Erich Maria Remarque over WO I. Prachtig gespeeld en geregisseerd met talrijke gedenkwaardige scènes en een onvergetelijk slot. Script van Milestone, Maxwell Anderson, Del Andrews en George Abbott. Oscars voor Beste film en regie. Lange tijd was alleen een versie van 105 minuten beschikbaar, maar in de jaren 1980- 1990 werd de film bijna volledig gerestaureerd, en verscheen een versie die bijna een half uur langer duurt. Camerawerk van Arthur Edeson.

The Lost World

1925 | Avonturenfilm

Verenigde Staten 1925. Avonturenfilm van Harry O. Hoyt. Met o.a. Bessie Love, Wallace Beery, Lewis Stone en Lloyd Hughes.

Met interesse leest de tegendraadse professor Challenger (Beery) het dagboek van de zoöloog Maple White, vermist tijdens een expeditie in Venezuela. Zouden prehistorische creaturen daadwerkelijk hebben overleefd? Met een aantal avonturiers, waaronder Whites dochter Paula (Love), vertrekt Challenger naar Zuid-Amerika. Hoofdattractie van deze zwijgende Jurassic Park, naar Arthur Conan Doyles roman uit 1912, zijn de pionierende stop motion-dino's van Willis O'Brien, acht jaar later schepper van de vliegtuigjesgrijpende mensaap in King Kong. Puike digitale Lobster Films-restauratie 2016, inclusief het vignet met Conan Doyle na de optiteling.

The Thief of Bagdad

1924 | Avonturenfilm, Fantasy, Zwijgende film

Verenigde Staten 1924. Avonturenfilm van Raoul Walsh. Met o.a. Douglas Fairbanks, Julanne Johnston, Anna May Wong, Sojin en Snitz Edwards.

De zwierige Fairbanks onderneemt een magische reis in een sprookjesavontuur uit Duizend-en-één-Nacht, waarin de charmante Johnston de prinses is die door Doug meegevoerd wordt op zijn vliegende tapijt. Vrij lang, maar geen moment vervelend. Eén van de meest fantasierijke van alle zwijgende films.

Robin Hood

1922 | Avonturenfilm, Actiefilm, Romantiek, Historische film

Verenigde Staten 1922. Avonturenfilm van Allan Dwan. Met o.a. Douglas Fairbanks, Wallace Beery, Enid Bennett, Alan Hale en Sam De Grasse.

Terwijl Koning Richard Leeuwenhart (Beery) met zijn kruistochten bezig is, grijpt zijn valse broer John (De Grasse), geholpen door de Sheriff van Nottingham (Lowery) de macht. De Hertog van Huntington (Fairbanks) blijft zijn koning echter trouw en vormt een bende die een schuilplaats vindt in Sherwood Forest. Onder de naam Robin Hood besteelt hij de rijken om het geld, gestolen door de gemene adellijken, terug aan de armen te geven. Als John dan nog de mooie Lady Marian Fitzwalter (Bennett), die met Robin Hood verloofd was, tot een huwelijk wil dwingen komt de strijd tot een hoogtepunt. Nog steeds een van de hoogtepunten van de zwijgende film (toen de duurste film ooit gemaakt), met schitterende decors, fraaie kleding en duizenden figuranten. Het dynamische spel en duizelingwekkende stunts van Fairbanks (soms wel wat operette-achtig naar moderne maatstaven) dompelen de toeschouwer onder in een wervelende opeenvolging van actie, avontuur en humor, vooral met een onverbeterlijke Hale als Little John. De kenners van oude films zullen onder de stadsbevolking ongetwijfeld Mary Pickford (Fairbanks toenmalige echtgenote en een van de populairste vedetten van dat ogenblik) herkennen. Lotta Woods baseerde het scenario op een verhaal van Elton Thomas (een alias van Fairbanks). Achter de camera stond Arthur Edeson.