Isa Pola: cast.
Er zijn 10 films gevonden.

Tre storie proibite

1953 | Drama

Italië 1953. Drama van Augusto Genina. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Lia Amanda, Antonella Lualdi, Gino Cervi en Gabriele Ferzetti.

Overbelast door honderden sollicitantes stort de trap van de Romeinse arbeidsbeurs in. Voor twee van de gewonde meisjes - een met een jeugdtrauma door een aanranding, een ander met een ongelukkig verstandshuwelijk - betekent het ongeval een nieuw begin, de derde - verslaafd aan cocaïne - zal sterven. Dit waar gebeurde ongeval dat ook tot ROMA ORE UNDICI inspireerde, is als raamvertelling gekozen voor drie melodramatische verhalen, die door het korte bestek nogal aan de oppervlakte blijven en geen overtuigingskracht krijgen, behalve in de terugkerende korte scènes van het ongeluk zelf.

La Regina di Saba

1952 | Avonturenfilm

Italië 1952. Avonturenfilm van Pietro Francisci. Met o.a. Leonora Ruffo, Gino Cervi, Marina Berti, Gino Leurini en Isa Pola.

De koningin van Saba wordt verliefd op de zoon van Salomo zonder zijn identiteit te kennen. Als ze die ontdekt, besluit ze Jeruzalem aan te vallen, maar de overwinning van de liefde resulteert in een huwelijk en in vrede. Dit in de marge van het bijbelverhaal geschreven scenario resulteert in een geroutineerde spektakelfilm zonder diepgang, maar met nogal aangedikte bloederigheid.

Angelo tra la folla

1950 | Drama, Komedie

Italië 1950. Drama van Leonardo de Mitri. Met o.a. Angelo Maggio, Umberto Spadaro, Maria Parisi en Isa Pola.

Een halfbloed weesje arriveert uit de Italiaanse koloniën in Rome, maar loopt de nonnen mis die hem moeten afhalen. Tijdens zijn zwerftocht schept hij op argeloze wijze chaos voor iedereen die zijn pad kruist, doet boeven in de gevangenis belanden en verenigt de goeden in een collectief happy end. De komische benadering van het smartlap-gegeven levert een onderhoudend en soms verrassend resultaat op, ondanks enkele geforceerde en weeë elementen.

I bambini ci guardano

1943 | Drama, Experimenteel

Italië 1943. Drama van Vittorio De Sica. Met o.a. Isa Pola, Emilio Cigoli, Luciano D'Ambrosis, Adriano Rimoldi en Ione Frigerio.

Een vier-jarig kind betrapt zijn moeder met een minnaar en wordt naar familie op het platteland gestuurd. Weer thuis loopt hij weg als hij de minnaar opnieuw ziet, waardoor zijn vader merkt wat er aan de hand is en zelfmoord pleegt. De eerste film die De Sica`s neo-realistische periode aankondigt (het scenario is van Cesare Zavattini) is niet slechts een overtuigend melodrama, maar bevat ook ongewone kritiek op de bolwerken van het fascisme: het gezin en het mannelijk eerbesef. Een figurantenrol van Marcello Mastroianni.

Gli uomini non sono ingrati

1937 | Komedie

Italië 1937. Komedie van Guido Brignone. Met o.a. Isa Pola, Gino Cervi en Enrico Viarisio.

Hongarije in de zorgeloze jaren 1920-30. Een gevangene brengt een jong meisje in moeilijkheden. Hij weet haar reputatie te redden door ervoor te zorgen dat zij de gelukkige bruid wordt van een echte heer. Een leuke, plezierige film.

L'anonima Roylott

1936 | Mysterie, Misdaad

Italië 1936. Mysterie van Raffaello Matarazzo. Met o.a. Giulio Donadio, Isa Pola, Romano Calò en Camillo Pilotto.

Gesitueerd in Amerika, waar de chemische firma Roylott Company winst weet te behalen uit de patenten van jonge, onervaren wetenschappers, ondanks de belofte de meeropbrengst van deze ontdekkingen te delen. Maar het bedrijf houdt zich niet aan deze belofte en op een dag worden de eigenaren, twee broers, dood gevonden. De advokaat van de twee oneerlijke slachtoffers wordt onterecht beschuldigd van de moord, en zal misschien de doodstraf krijgen. Spanning en vaart zijn behoorlijk en goed uitgewerkt in dit prima mysterie met een moreel tintje.

La telefonista

1932 | Komedie

Italië 1932. Komedie van Nunzio Malasomma. Met o.a. Isa Pola, Luigi Cimara, Sergio Tofano en Mimi Aymler.

Een kunstig in elkaargedraaid verhaal is altijd interessant maar het script, dat zich concentreert op de hoofdpersoon en het object, de telefoon, is ondoorzichtig en niet in staat ons te blijven boeien. Het spel van de acteurs is uitstekend, maar dat is dan ook het enige interessante aan deze film.

Acciaio

1931 | Drama, Documentaire, Experimenteel

Italië 1931. Drama van Walter Ruttman. Met o.a. Isa Pola, Piero Pastrone, V. Bellacini en V. Polveroni.

Een ex-dienstplichtige merkt dat zijn verloofde een nieuwe aanbidder heeft en wordt op zijn werk in de staalfabriek verantwoordelijk gesteld voor een bedrijfsongeval. De vader van het slachtoffer troost hem echter. Poging tot 'gewone speelfilm' van de Duitse avant-gardist met een al te simpel scenario - van Luigi Pirandello. Er wordt nog met de nadrukkelijke expressie van de zwijgende film geacteerd. Maar de scènes in de fabriek geven aanleiding tot een symphonie van beelden als in het beste vroegere werk waaraan de geslaagde geluidseffecten een extra dimensie geven.

Terra madre

1930 | Drama

Italië 1930. Drama van Alessandro Blasetti. Met o.a. Sandro Salvini, Leda Gloria, Isa Pola en Carlo Ninchi.

Spectaculair plattelandsepos - dat in sommige opzichten geïnspireerd is door films van Fritz Lang - is niet vrij van al te rooskleurige sentimentaliteit, maar is belangrijk in de Italiaanse filmgeschiedenis door de keuze van volkse personages. Niet alles wat nu cliché lijkt, was dat al tijdens de ontstaansperiode en de scène van een mis in de openlucht tussen de akkers en schapenweiden van de Campagna heeft nog weinig aan visuele werking verloren.

La canzone dell'amore

1930 | Romantiek

Italië 1930. Romantiek van Gennaro Righelli. Met o.a. Dria Pola, Elio Steiner, Isa Pola en Mercedes Bruignone.

Suikerzoet en hartverscheurend romantisch drama over een jonge vrouw, die een broertje heeft, dat zij moet verzorgen. Zodoende moet zij afzien van haar liefde voor haar verloofde, alhoewel niet voor eeuwig. Ze doorstaat vele beproevingen en ellende omtrent het houden van en zorgen voor haar broertje. De film is te pretentieus en sentimenteel, en het resultaat niet meer dan matig.