Imanol Arias

Regisseur, Acteur

Imanol Arias is regisseur en acteur.
Er zijn 31 films gevonden.

Quiero Morir

2000 |

Spanje 2000. Toni Meca. Met o.a. Cristina Piaget, Pepa López, Itziar Fenollar, Albert Forner en Imanol Arias.

Esperando al Mesías

2000 | Komedie, Drama

Argentinië/Spanje/Italië 2000. Komedie van Daniel Burman. Met o.a. Daniel Hendler, Héctor Alterio, Stefania Sandrelli, Chiara Caselli en Melina Petriela.

'Wachten op de Messias' kan vooralsnog de boeken in als een van de hoogtepunten van de bloeiende Argentijnse cinema rond de eeuwwisseling. Daniel Burman (1973) was de huidige economische malaise net voor maar de belabberde situatie in zijn vaderland is wrang genoeg tevens het startpunt van de film. Het draait om twee verschillende personages die bij toeval met elkaar in contact komen in metropool Buenos Aires. De eerste is de joodse Ariel (Hendler, die furore maakte in 25 Watts), een personage dat Burman op zijn eigen ervaringen baseerde. Ariel kán het familierestaurant overnemen en trouwen met een joods meisje maar hij is meer geïnteresseerd in een biseksuele videokunstenares. Santamaria (Piñeyro) leeft een ander leven. Hij verloor zijn fortuin en vrouw door een beurskrach. Met het zoeken en terugbrengen van gestolen portemonnees verdient hij net voldoende om een toiletjuffrouw het hof te maken. Burmans gelaagde én gedetailleerde scenario knoopt de mini-universa ingenieus aaneen. Een fraaie film, mede dankzij de intieme fotografie van Ramiro Civita en de meeslepende klezmer- en jazzmuziek. Goed voor een ware triomftocht langs de internationale festivals waaronder Rotterdam.

Territorio Comanche

1997 | Actiefilm, Oorlogsfilm, Drama

Argentinië/Spanje/Duitsland/Frankrijk 1997. Actiefilm van Gerardo Herrero. Met o.a. Imanol Arias, Cecilia Dopazo, Mirta Zecevic, Gastón Pauls en Natasa Lusetic.

De Spaanse journaliste Laura gaat in Sarajevo op zoek naar spectaculaire oorlogsbeelden voor een reality-show op tv. Als het allemaal tegenvalt, begint de naïeve Laura te twijfelen aan haar kunnen, maar ze geeft niet zomaar op en probeert haar angsten te overwinnen. Daarbij oogst ze gaandeweg steeds meer bewondering, ook van de ervaren verslaggever Mikel. (JvB/VPRO Gids)

Un asunto privado

1996 | Drama

Spanje/Portugal 1996. Drama van Imanol Arias. Met o.a. Antonio Valero, Pastora Vega en Jorge Perugorría.

De Spaanse journaliste Laura gaat in Sarajevo op zoek naar spectaculaire oorlogsbeelden voor een reality-show op tv. Als het allemaal tegenvalt, begint de naïeve Laura te twijfelen aan haar kunnen, maar ze geeft niet zomaar op en probeert haar angsten te overwinnen. Daarbij oogst ze gaandeweg steeds meer bewondering, ook van de ervaren verslaggever Mikel. (JvB/VPRO Gids)

Rigor mortis

1996 |

Spanje 1996. Koldo Azkarreta. Met o.a. Imanol Arias, Iñaki Garcia, Nacho Marcos en Carlos Sobera.

De Spaanse journaliste Laura gaat in Sarajevo op zoek naar spectaculaire oorlogsbeelden voor een reality-show op tv. Als het allemaal tegenvalt, begint de naïeve Laura te twijfelen aan haar kunnen, maar ze geeft niet zomaar op en probeert haar angsten te overwinnen. Daarbij oogst ze gaandeweg steeds meer bewondering, ook van de ervaren verslaggever Mikel. (JvB/VPRO Gids)

La sfida

1996 |

Italië/Spanje 1996. Enrico Coletti. Met o.a. Ruth Gabriel, Imanol Arias en Franco Nero.

De Spaanse journaliste Laura gaat in Sarajevo op zoek naar spectaculaire oorlogsbeelden voor een reality-show op tv. Als het allemaal tegenvalt, begint de naïeve Laura te twijfelen aan haar kunnen, maar ze geeft niet zomaar op en probeert haar angsten te overwinnen. Daarbij oogst ze gaandeweg steeds meer bewondering, ook van de ervaren verslaggever Mikel. (JvB/VPRO Gids)

Africa

1996 | Misdaad, Mysterie, Familiefilm, Drama

Spanje 1996. Misdaad van Alfonso Ungria en Alfonso Ungr¡a. Met o.a. Imanol Arias, Julie Carmen, Zoe Berriatùa, Elena Anaya en Zoe Berriatua.

De zestien-jarige Martin (Berriat[KA2]ua) is bezeten door marathonlopen. Hij gaat gebukt onder de scheldpartijen van zijn dominante vader Arturo (Arias). Enkel zijn moeder Isabel (Carmen) lijkt om hem te geven, als ze niet dronken is tenminste. Hij tracht dit wereldje te ontvluchten door urenlang te lopen en soms midden in de nacht thuis te komen. Zijn schoenen vult hij met steentjes. Deze zelfkastijding is niet besteed aan Africa (Anaya), de dochter van de buurvrouw. Dit vroegrijpe meisje is veel wereldwijzer dan Martin. Dan wordt Isabel dood aangetroffen. Ze is uit een venster gevallen of geduwd. Africa zegt de jongen dat zijn moeder de minnares was van haar vader. Hun afkeer tegenover volwassenen neemt vanaf dan moorddadige proporties aan. Een vernuftige mengeling van thema's als ouder-kinderrelaties, eerste liefde, drugs en drank en dagdromen gekoppeld aan een moordintrige en toch blijft alles klaarhelder. Regisseur/scenarist Ungria is duidelijk een epigoon van Almodovar, maar hij weet toch een zeer persoonlijke toets te leggen in zijn vertelstijl. Knap gespeeld door de twee jonge hoofdacteurs. Fotografie is van Hans Burmann. Ook uitgebracht als MARATHON CRIME. Dolby Stereo.

A tres bandas

1996 |

Italië/Spanje 1996. Enrico Coletti. Met o.a. Ruth Gabriel, Imanol Arias en Franco Nero.

De zestien-jarige Martin (Berriat[KA2]ua) is bezeten door marathonlopen. Hij gaat gebukt onder de scheldpartijen van zijn dominante vader Arturo (Arias). Enkel zijn moeder Isabel (Carmen) lijkt om hem te geven, als ze niet dronken is tenminste. Hij tracht dit wereldje te ontvluchten door urenlang te lopen en soms midden in de nacht thuis te komen. Zijn schoenen vult hij met steentjes. Deze zelfkastijding is niet besteed aan Africa (Anaya), de dochter van de buurvrouw. Dit vroegrijpe meisje is veel wereldwijzer dan Martin. Dan wordt Isabel dood aangetroffen. Ze is uit een venster gevallen of geduwd. Africa zegt de jongen dat zijn moeder de minnares was van haar vader. Hun afkeer tegenover volwassenen neemt vanaf dan moorddadige proporties aan. Een vernuftige mengeling van thema's als ouder-kinderrelaties, eerste liefde, drugs en drank en dagdromen gekoppeld aan een moordintrige en toch blijft alles klaarhelder. Regisseur/scenarist Ungria is duidelijk een epigoon van Almodovar, maar hij weet toch een zeer persoonlijke toets te leggen in zijn vertelstijl. Knap gespeeld door de twee jonge hoofdacteurs. Fotografie is van Hans Burmann. Ook uitgebracht als MARATHON CRIME. Dolby Stereo.

La flor de mi secreto

1995 | Komedie, Drama

Frankrijk/Spanje 1995. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Marisa Paredes, Juan Echanove, Imanol Arias, Carmen Elias en Rossy de Palma.

Leo (Paredes) schrijft kasteelromans onder het pseudoniem Amanda Gris. Ze is getrouwd met Paco (Arias) die bij de NATO zit. Op het moment dat ze geen inspiratie meer heeft voor de pulp die ze contractueel moet schrijven, laat Paco haar in de steek. Ze belandt in een diepe depressie, waar haar beste vriendin en bewonderaarster Betty (Elias) haar uit wil helpen. Ze moet gaan schrijven voor het cultureel supplement van de statige Spaanse krant [KL]El Pais[KLE] en Betty introduceert haar bij de redacteur Angel (Echanove). Leo grijpt echter meer naar de fles dan dat ze haar pen in de inkt doopt en het resultaat is dat ze in plaats van een damesroman een gothic novel produceert, dat haar uitgever niet wil publiceren; het manuscript belandt in de prullenbak, waaruit het wordt opgevist en voor een fortuin verkocht voor een film. Ondanks al haar tegenslag werkt Leo zich toch uit haar weinig benijdenswaardige positie. Een onderhoudende film, waardig aan vorige successen van Almodóvar, die zijn eigen scenario schreef en zijn sterren optimaal laat spelen, inclusief de kleurrijke entourage van Leo in de bijrollen. Het camerawerk is van Alfonso Beato, Dolby-geluid.

Todos los hombres sois iguales

1994 | Romantiek, Komedie

Spanje 1994. Romantiek van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Imanol Arias, Antonio Resines, Cristina Marcos, María Barranco en Pastora Vega.

Drie mannen zijn gescheiden. Hun echtgenotes hebben uit wraak de kinderen tegen hen opgezet en zitten hen constant achterna voor de alimentatie. Ze hopen hun leven zoveel mogelijk te verzuren uit zoete wraak. Een vrolijke en onderhoudende relatiekomedie die qua sfeer doet denken aan AY CARMELA! en JAMON JAMON.

Sçlvate si puedes

1994 |

Spanje 1994. Joaqu´n Trincado. Met o.a. Fernando Guillen, María Barranco en Imanol Arias.

Drie mannen zijn gescheiden. Hun echtgenotes hebben uit wraak de kinderen tegen hen opgezet en zitten hen constant achterna voor de alimentatie. Ze hopen hun leven zoveel mogelijk te verzuren uit zoete wraak. Een vrolijke en onderhoudende relatiekomedie die qua sfeer doet denken aan AY CARMELA! en JAMON JAMON.

Lazos

1994 | Drama

Spanje 1994. Drama van Alfonso Ungría. Met o.a. Imanol Arias, Emma Suárez, Ricardo Fernández Deu, Alfredo Kraus en José Luis Lopéz Vázquez.

De Spaanse tv wijdt een dag lang een uitzending aan AIDS. Heel wat prominenten uit de politieke, culturele, medische wereld en de showbizz verlenen hun medewerking. Luis (Arias) leest in de krant het overlijdensbericht van een stierenvechter, die aan AIDS is gestorven. Hem slaat de schrik om het hart en hij raakt in paniek, want een tijdje geleden had hij een amoureuze relatie met de vrouw van de overledene. Hij vindt steun en begrip bij zijn assistente (Suárez). Een film die van de hak op de tak springt en tegelijkertijd een realistich beeld van de hectische omstandigheden van een 'live uitzending' vermengt met de naweeën en de grote onzekerheid van een mogelijk fatale liefdesgeschiedenis. Het einde is wat geforceerd. Heel wat bekende Spanjaarden spelen een rolletje in de debuutfilm van Ungría die samen met Joaquín Oristrell het scenario schreef. Het camerawerk is van Rafael Casenave.

Tierno verano de lujurias y azoteas

1992 | Komedie

Spanje 1992. Komedie van Jaime Chávarri. Met o.a. Imanol Arias, Gabino Diego en Marisa Paredes.

De Spaanse tv wijdt een dag lang een uitzending aan AIDS. Heel wat prominenten uit de politieke, culturele, medische wereld en de showbizz verlenen hun medewerking. Luis (Arias) leest in de krant het overlijdensbericht van een stierenvechter, die aan AIDS is gestorven. Hem slaat de schrik om het hart en hij raakt in paniek, want een tijdje geleden had hij een amoureuze relatie met de vrouw van de overledene. Hij vindt steun en begrip bij zijn assistente (Suárez). Een film die van de hak op de tak springt en tegelijkertijd een realistich beeld van de hectische omstandigheden van een 'live uitzending' vermengt met de naweeën en de grote onzekerheid van een mogelijk fatale liefdesgeschiedenis. Het einde is wat geforceerd. Heel wat bekende Spanjaarden spelen een rolletje in de debuutfilm van Ungría die samen met Joaquín Oristrell het scenario schreef. Het camerawerk is van Rafael Casenave.

Veraz

1991 | Romantiek

Spanje/Italië/Frankrijk 1991. Romantiek van Xavier Gastano en Xavier Castaño. Met o.a. Kirk Douglas, Richard Bohringer, Jean-Michel Portal, Marie Fugain en Immanol Arias.

Het verhaal over de simpele vriendschap tussen een oude zonderling en een jonge wegloper. Dat verklaart de zwakte van de film: een te dun plot dat de aanleiding vormt tot een aantal sc[KA2]enes zonder zichtbaar verband in plaats van tot een degelijk in elkaar gezet scenario (No[KA3]el Sisinni, Fran[KA10]cois Delaroyere, Xavier Castano). Te afgezaagd en nauwelijks verrassend. Dit gebrek wordt echter grotendeels goedgemaakt door de zorg die men aan de opnamen (Dominique Chapuis) en aan de kleuren besteed heeft en door de beschrijving van de boeiende personages, hoewel de film veel te danken heeft aan het enorme talent van Douglas!

A solas contigo

1990 | Misdaad

Spanje 1990. Misdaad van Eduardo Campoy. Met o.a. Victoria Abril, Imanol Arias, Juan Echanove, Emma Suárez en Manuel Gil.

Een luitenant in de marine krijgt de opdracht om uit te zoeken waar de extra inkomsten van zijn superieuren vandaan komen. Politiefilm die gebaseerd is op een `stars system` op z`n Spaans (verschillende van de belangrijkste acteurs uit het land spelen er in mee), waardoor er een groot gebrek aan spontaniteit is en de film overtuigingskracht mist. Dit is de eerste film die deze regisseur in zijn eentje maakte.

El lute II: Mañana sere libre

1988 |

Spanje 1988. Vicente Aranda. Met o.a. Jorge Sanz, Angel Pardo en Imanol Arias.

Een luitenant in de marine krijgt de opdracht om uit te zoeken waar de extra inkomsten van zijn superieuren vandaan komen. Politiefilm die gebaseerd is op een `stars system` op z`n Spaans (verschillende van de belangrijkste acteurs uit het land spelen er in mee), waardoor er een groot gebrek aan spontaniteit is en de film overtuigingskracht mist. Dit is de eerste film die deze regisseur in zijn eentje maakte.

El Lute II

1988 | Biografie

Spanje 1988. Biografie van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Pastora Vega, Angel Pardo, Jorge Sanz en Victoria Abril.

Het vervolg op EL LUTE, waarin de schelm El Lute, een soort Spaanse Robin Hood/Tijl Uilenspiegel terugkeert in de maatschappij. De film neigt naar het komische. Minder geslaagd dan het eerste deel. Ook bekend als MAÑANA SERÉ LIBRE.

El lute I: Camina o revienta

1987 |

Spanje 1987. Vicente Aranda. Met o.a. Antonio Valero, Victoria Abril en Imanol Arias.

Het vervolg op EL LUTE, waarin de schelm El Lute, een soort Spaanse Robin Hood/Tijl Uilenspiegel terugkeert in de maatschappij. De film neigt naar het komische. Minder geslaagd dan het eerste deel. Ook bekend als MAÑANA SERÉ LIBRE.

El Lute, camina o revienta

1987 | Misdaad, Biografie

Spanje 1987. Misdaad van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Victoria Abril, Antonio Valero, Carlos Tristancho en Angel Pardo.

Het verhaal van de beroemde Spaanse schelm, Eleuterio Sánchez die weer op het 'rechte pad' weet te komen. Hij was vooral een figuur die het slachtoffer was van de willekeur van de Guardia Civil tijdens het Franco-bewind, maar die met 'boeren- slimheid' deze dikwijls te vlug af was. De film had zoveel succes dat een tweede deel werd gemaakt. Afgezien van een paar scènes die uit de toon vallen, een uitstekend gemaakte en nog beter vertolkte film. Deze spannende film is gebaseerd op de autobiografie van 'El Lute' zelf. Goed camerawerk van José Luis Alcaine. Het scenario is van Joaquin Jorda, Vicente Aranda en Eleuterio Sánchez. Werd vevolgd met het veel mindere EL LUTE II.

Divinas Palabras

1987 | Drama

Spanje 1987. Drama van José Luis García Sánchez. Met o.a. Ana Belén, Imanol Arias, Francisco Rabal en Esperanza Roy.

Een klein Galicisch dorp wordt beheerst door de angst voor hekserij, maar iedereen mishandelt de 'dorpsgek' en lacht hem uit. Gebaseerd op het gelijknamige werk van Valle-Inclán. Een heel slecht verfilmd wanprodukt, een fiasco bij pers en publiek.

Tiempo de silencio

1986 | Drama

Spanje 1986. Drama van Vicente Aranda. Met o.a. Imanol Arias, Victoria Abril, Francisco Rabal, Charo López en Francisco Algora.

In 1949 wordt een jonge Spaanse wetenschapper ervan beschuldigd abortus te hebben gepleegd bij een bedelares... Een houterige en grove verfilming van een van de klassiekers van de hedendaagse Spaanse literatuur. Scenario van regisseur Aranda, Luis Martin Santos en Antonio Rabinad. Camerawerk van Juan Amorós.

Lulú de noche

1986 | Komedie

Spanje 1986. Komedie van Emilio Martínez-Lázaro. Met o.a. Imanol Arias, Antonio Resines, Amparo Muñoz, Assumpta Serna en Patricia Adriani.

Een theater-regisseur is op zoek naar actrices voor de hoofdrol in een nieuwe versie van Lulú. Niet erg goed, maar tot op zekere hoogte origineel aangezien hij genres en stijlen combineert op een wijze die soms naar het absurde neigt.

Bandera Negra

1986 | Avonturenfilm

Spanje 1986. Avonturenfilm van Pedro Olea. Met o.a. Alfredo Landa, Imanol Arias, Virginia Mataix en Carlos Lucena.

Een meisje raakt, samen met haar vader, verwikkeld in wapensmokkel. Heel gebrekkige mise-en-scène voor een film waarmee de maker het niveau van de oudtijds goeie ouwe Amerikaanse avonturenfilms wilde bereiken. Helaas mislukt.

Luces de Bohemia

1985 | Drama

Spanje 1985. Drama van Miguel Angel Díez. Met o.a. Francisco Rabal, Agustín González, Fernando Fernán-Gómez, Berta Riaza en Mario Pardo.

De tragedie van Max Estrella: bohémien, dichter, blind en depressief. Een slechte filmbewerking van het prachtige gelijknamige theaterstuk van Valle-Inclán. Een van de grootste teleurstellingen van de hedendaagse Spaanse film.

Fuego eterno

1985 | Drama, Fantasy

Spanje 1985. Drama van José Angel Rebolledo. Met o.a. Ángela Molina, Imanol Arias, François-Eric Gendron en Ovidi Montllor.

Een door de duivel bezeten vrouw, een andere vrouw die in een klooster zit, een trouwe bediende, een priester die wil weten wat er gebeurt...Dan ontdekt hij dat hijzelf de zoon is van de bezeten vrouw. Debuut van de regisseur. De film laat veel te wensen over, zowel wat de regie als de rolbezetting betreft.

Camila

1984 | Drama, Romantiek

Spanje/Argentinië 1984. Drama van María Luisa Bemberg en Maria Luisa Bemberg. Met o.a. Susú Pecorado, Imanol Arias, Héctor Alterio, Elena Tasisto en Susu Pecoraro.

Een aristocrate wordt verliefd op een priester en gaat er met hem vandoor. De kerk en de autoriteiten laten hen echter niet met rust. Een nieuwe aanpak van het thema van de verliefde priester, nu echter vanuit feministisch gezichtspunt gefilmd.

La Muerte de Mikel

1983 | Misdaad, Drama

Spanje 1983. Misdaad van Imanol Uribe. Met o.a. Imanol Arias, Montserrat Salvador, Xavier Elorriaga, Daniel Dicenta en Xavier Elorriage.

Een homoseksuele apotheker en aanhanger van links is op mysterieuze wijze vermoord in een dorp aan zee. Een politieke detectivefilm die zich afspeelt in het huidige Baskenland en die ondanks zijn volstrekte bescheidenheid een enorm goede pers heeft gehad en een groot kassucces is geweest.

Bearn

1983 | Drama, Romantiek

Spanje 1983. Drama van Jaime Chávarri. Met o.a. Fernando Rey, Ángela Molina, Imanol Arias en Amparo Soler Leal.

In het Mallorca van de negentiende eeuw vindt een ingewikkelde driehoeksverhouding plaats. Van het genre Visconti, maar minder stijlvol. Je wordt verstikt door de overdreven mooie opnamen en het middelmatige draaiboek. Ook bekend als LA SALA DE LAS MUÑECAS.

Laberinto de pasiones

1982 | Komedie, Muziek

Spanje 1982. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Cecilia Roth, Imanol Arias, Helga Lié, Marta Fernández Muro en Fernando Vivanco.

In Madrid leren een nymfomane zangeres en de zoon van een omvergeworpen keizer uit het Verre Oosten elkaar kennen. Een musical met de opzet om de 'new wave'-sfeer in het toenmalige Madrid te registreren. De film wordt echter onuitstaanbaar door het gebrek aan cinematografische kwaliteit en door de pretenties om aanstotelijk te zijn. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Angel Luis Fernández.

Demonios en el jardín

1982 | Drama

Spanje 1982. Drama van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Ángela Molina, Ana Belén, Imanol Arias en Encarna Paso.

In een dorp, tijdens het regiem van Franco, bestrijden twee vrouwen elkaar uit liefde voor een man. Een plattelandsdrama in een film zonder bevalligheid en het onderwerp is ook niet interessant.

Cecilia

1982 | Romantiek, Drama

Cuba/Spanje 1982. Romantiek van Humberto Solás. Met o.a. Daisy Granados, Imanol Arias, Raquel Revuelta en Alfredo Mayo.

De liefdesgeschiedenis van de jonge erfgenaam van een slavendynastie en een halfbloed slavinnetje, gesitueerd in het Havanna van de 19e eeuw. Een zeer vernuftig sociaal melodrama.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Imanol Arias op televisie komt.

Reageer