Veit Heiduschka: productie.
Er zijn 16 films gevonden.

Kuma

2012 | Drama

Oostenrijk 2012. Drama van Umut Dag. Met o.a. Nihal G. Koldas, Begüm Akkaya, Vedat Erincin en Murathan Muslu.

Kuma, dat ‘tweede vrouw’ betekent in het Turks, begint tijdens een huwelijksfeest in Turkije waar de fragiele Ayse trouwt met de jonge Hasan, die speciaal met zijn familie uit Wenen is overgekomen. Terug in Oostenrijk blijkt de situatie heel anders in elkaar te zitten waardoor de spanningen langzaam oplopen. Onvermijdelijk speelt een film over Turkse vrouwen in Wenen zich grotendeels binnenskamers af maar de film is geen melodramatisch kamerspel. Kuma laat mooi zien wat de kwetsbare plekken zijn in de gesloten, in zichzelf gekeerde werelden van Turkse gezinnen in Europa.

Das weisse Band

2009 | Drama, Misdaad, Mysterie

Duitsland​/​​Oostenrijk​/​​Frankrijk​/​​Italië 2009. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Leonard Proxauf, Christian Friedel, Leonie Benesch, Burghart Klaußner en Janina Fautz.

Vlak voor WO I wordt een landelijk dorpje in het noorden van Duitsland opgeschrikt door een aantal akelige incidenten: iemand spant een touw over de weg waardoor een paard verongelukt, iemand wordt ontvoerd en mishandeld, er wordt brand gesticht. Wat is er toch aan de hand in deze ogenschijnlijk zo ordentelijke gemeenschap? Spannend, uitstekend gespeeld drama van regisseur Haneke (Amour, Funny Games), in prachtig zwart-wit geschoten, geeft gitzwart commentaar op de destijds heersende moraal. Twee Oscarnominaties en een Gouden Palm in Cannes.

Ein Augenblick Freiheit

2008 | Drama

Oostenrijk​/​​Frankrijk​/​​Turkije 2008. Drama van Arash T. Riahi. Met o.a. Navíd Akhavan, Pourya Mahyari, Kamran Rad en Fares Fares.

Twee Iraniërs ontvluchten met twee jonge kinderen hun land en proberen naar Oostenrijk te reizen, waar de ouders van de kinderen al zijn. Tijdens een tussenstop in Turkije komen ze andere vluchtelingen tegen die net als zij heen en weer worden geslingerd tussen hoop en wanhoop over hun visum-aanvraag. Wrang thema levert onder regie van Arash T. Riahi, die zelf als kind met zijn ouders vanuit Iran naar Oostenrijk kwam, een film op met opmerkelijk veel lichtheid en humor. Internationale coproductie werd namens Oostenrijk ingezonden voor de niet-Engelstalige Oscar.

Caché

2005 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland​/​​Italië 2005. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Daniel Auteuil, Juliette Binoche, Maurice Bénichou, Annie Girardot en Walid Afkir.

Makkelijke films maakt Haneke nooit, en Caché is een van zijn ongemakkelijkste. Georges (Auteuil), gerespecteerd presentator van een boekenprogramma, mooie Parijse woning, intelligente, aantrekkelijke vrouw (Binoche), krijgt op een dag een videoband met een opname van zijn huis. Er gebeurt niet veel bijzonders op de tape, maar kennelijk houdt iemand hem in de gaten. Wie? En waarom? Caché is subtieler dan het ijselijke Funny Games, maar even onthutsend. Regieprijs in Cannes, European Film Awards in de categorieën beste film, beste acteur, beste regie en beste montage.

Welcome Home

2004 | Komedie, Drama

Oostenrijk 2004. Komedie van Andreas Gruber. Met o.a. Abdul Salis, Rainer Egger, Georg Friedrich, Jeanette Hain en Aloysius Itoka.

Makkelijke films maakt Haneke nooit, en Caché is een van zijn ongemakkelijkste. Georges (Auteuil), gerespecteerd presentator van een boekenprogramma, mooie Parijse woning, intelligente, aantrekkelijke vrouw (Binoche), krijgt op een dag een videoband met een opname van zijn huis. Er gebeurt niet veel bijzonders op de tape, maar kennelijk houdt iemand hem in de gaten. Wie? En waarom? Caché is subtieler dan het ijselijke Funny Games, maar even onthutsend. Regieprijs in Cannes, European Film Awards in de categorieën beste film, beste acteur, beste regie en beste montage.

Le temps du loup

2003 | Drama

Frankrijk​/​​Oostenrijk​/​​Duitsland 2003. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Isabelle Huppert, Maurice Bénichou, Lucas Biscombe, Béatrice Dalle en Patrice Chéreau.

Rampenfilms - hoe visueel overdonderend ook - gaan over het dunne laagje beschaving dat de mensheid vrijwaart van anarchie. In de compromisloze rampenfilm Le temps du loup van regisseur Michael Haneke (La pianiste) is de aard van de ramp onbekend en gaat het uitsluitend om de menselijkheid van de overlevenden. Centraal staan moeder Anne (Huppert) en haar twee kleine kinderen, een getraumatiseerd gezin dat hoopt op verlossing in een volgepakt treinstation op het platteland. Volgens Haneke zijn glamourfilms leugenachtig, bedoeld voor verstrooiing en winst. Zijn films zijn naar eigen zeggen kunstwerken waarin hij de waarheid nauwgezet probeert te benaderen. Kijk en huiver.

La pianiste

2001 | Drama

Frankrijk​/​​Oostenrijk 2001. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Isabelle Huppert, Annie Girardot, Benoît Magimel, Udo Samel en Anna Sigalevitch.

La pianiste verhaalt van een emotioneel gesloten pianolerares die doceert aan het Weens conservatorium en daarbuiten een eenzaam bestaan leidt. Ze heeft een moeizame relatie met haar in haar teleurgestelde moeder, met wie ze samenwoont. Dan wordt een leerling verliefd op haar. Haneke’s bekende koele, afstandelijke aanpak, die weinig hoop uitdraagt over intermenselijke communicatie, resulteert in een verontrustend portret van een vrouw die hevig tracht haar eigen gevoelens de baas te blijven. Isabelle Huppert, zelf een bedreven pianiste, speelt een van haar mooiste rollen in jaren en kreeg er heel wat onderscheidingen voor.

Spass ohne Grenzen

1999 |

Oostenrijk 1999. Ulrich Seidl.

La pianiste verhaalt van een emotioneel gesloten pianolerares die doceert aan het Weens conservatorium en daarbuiten een eenzaam bestaan leidt. Ze heeft een moeizame relatie met haar in haar teleurgestelde moeder, met wie ze samenwoont. Dan wordt een leerling verliefd op haar. Haneke’s bekende koele, afstandelijke aanpak, die weinig hoop uitdraagt over intermenselijke communicatie, resulteert in een verontrustend portret van een vrouw die hevig tracht haar eigen gevoelens de baas te blijven. Isabelle Huppert, zelf een bedreven pianiste, speelt een van haar mooiste rollen in jaren en kreeg er heel wat onderscheidingen voor.

Funny Games

1997 | Thriller, Experimenteel

Oostenrijk 1997. Thriller van Michael Haneke. Met o.a. Susanne Lothar, Ulrich Mühe, Arno Frisch, Frank Giering en Stefan Clapczynski.

Op een dag wordt er aangebeld bij een Oostenrijks gezin. Twee nette, beleefde jongemannen staan voor de deur. Ze worden binnengelaten. En dan blijken ze toch niet zo netjes en beleefd te zijn. Raspessimist Haneke confronteert de kijker in deze anti-slasherfilm met gruwelijke scènes, maar bovenal met onze diepgewortelde fascinatie voor (media)geweld. Dat geweld vindt hier grotendeels buiten beeld plaats, maar maakt toch een enorme indruk. Tien jaar later maakte Haneke een, vrijwel identieke, Amerikaanse versie.

Das Schloß

1997 | Drama

Oostenrijk 1997. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Frank Giering, Felix Eitner, André Eisermann, Nikolaus Paryla en Dörte Lyssewski.

Een van de zwakste Kafka-verfilmingen aller tijden. Lang, traag, alles behalve intrigerend. Haneke schreef zelf het draaiboek over landmeter K (Mühe), uitgenodigd door een graaf om op diens slot te werken. K wordt duidelijk niet verwacht maar zoekt zelf zijn weg naar het slot. Niemand wil hem helpen. Iedereen lijkt iets tegen hem te hebben. De bureaucratie blijft ondoordringbaar. Ùiteindelijk blijft K wat hij was op de dag van zijn aankomst: een niet gedulde vreemdeling.

Charms Zwischenfälle

1996 | Experimenteel, Komedie

Duitsland​/​​Oostenrijk 1996. Experimenteel van Michael Kreihsl. Met o.a. Johannes Silberschneider, Ela Piplits, Ulrich Tukur, Wolfgang Hübsch en Elzbieta Czyzewska.

Een eigenzinnige interpretatie van de gedichten en verhalen van de vergeten Russische avantgarde dichter Daniil Charms, die tot een dadaïstische kunstenaarsgroep behoorde en in 1942 in een gevangenis is overleden. Pas in de jaren zeventig werden zijn teksten herontdekt. Uit verschillende fragmenten van zijn werk heeft de Oostenrijkse regisseur Michael Kreihsl een portret vol absurde en macabere humor gecomponeerd. Charms Zwischenfälle bestaat uit een serie surrealistische gebeurtenissen rond de arme schrijver Daniil Juvacev (de echte naam van Charms). De schrijver Juvacev heeft bijna geen geld meer. Voor zijn woningdeur op de gang slaapt sinds enige tijd een dakloze. Juvacev gooit heet water over zijn gezicht en gooit hem de deur uit. De huismeester stopt boter in zijn mond en gaat haar verkopen. De vrouw van de professor lokt Juvacev in haar woning en laat hem haar kousen zien. De professor geeft op school een lezing over een vis, eigenlijk over de mens Patrulev, preciezer: over diens dochter. Twee van de Heilige Drie Koningen doorzoeken Juvacevs kamer en nemen geschriften mee. De professor wordt voor een proef door de vrouwelijke arts vergiftigd - Juvacev door ambtenaren in elkaar geslagen - de echtgenote van de professor krijgt een pakje met de urn van haar man bezorgd. De dakloze trekt in Juvacevs kamer. Uit Op het Filmfestival Berlijn 1996 werd de film bekroond met de 'Caligari Filmprijs'.

Exit II - Verklärte Nacht

1995 | Komedie, Drama

Oostenrijk 1995. Komedie van Franz Novotny. Met o.a. Hanno Pöschl, Helmut Berger, Hilde Berger, Hubsi Kramar en Michael Schönborn.

Voormalige eerste kellner Kirchhoff (P[KA3]oschl) en ontslagen verzekeringsvertegenwoordiger Plachinger (Helmut Berger) zeten in Wenen op het op een nachtelijke zuip- en ongewilde schietpartij. Terwijl Plachiner zijn vrouw op heterdaad in bed had betrapt met de huisbewaarder, ontmoet Kirchhoff in die bewuste nacht de enigszins belegen Dr. Brigitte Licking (Hilde Berger) en het is meteen dik aan.

71 Fragmente einer Chronologie des Zufalls

1994 | Mysterie, Drama, Experimenteel

Oostenrijk​/​​Duitsland 1994. Mysterie van Michael Haneke. Met o.a. Lukas Miko, Otto Grünmandl, Anne Bennent, Udo Samel en Gabriel Cosmin Urdes.

Psychologische studie naar de onthutsende daden van een Roemeense student van negentien jaar (Miko) te Wenen. Hij gaat naar Hongarije. Zijn belevenissen, die vlak voor Kerstmis uitlopen op een reeks bloedige misdaden, worden aan een nauwkeurige analyse onderworpen. De personen die hij om het leven brengt kent hij niet. Elke misdaad komt in het tv-journaal en elke moord leidt naar plaatsen waar de student ooit verbleef, in het bijzonder weeshuizen in Boedapest en Wenen, waar het leed hem voor altijd heeft getekend. Het mikado-spel wordt gebruikt als beeld voor de aaneenschakeling van handelingen in een leven. Deze gecompliceerde, moeilijke analyse van gevoelens laat uiteindelijk verschillende interpretatiemogelijkheden open. Fotografie van Christian Berger.

Benny's Video

1992 | Drama, Misdaad

Oostenrijk​/​​Zwitserland 1992. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Arno Frisch, Angela Winkler, Ulrich Mühe, Stephanie Brehme en Ingrid Strassner.

Naargeestig portret van Benny, een gevoelloze jongeman die in koelen bloede een meisje met een slachtpistool vermoordt terwijl zijn camera alles registreert. Regisseur Haneke (Funny Games), de Oostenrijkse meesterfilmer wiens oeuvre zich veelal toespitst op de banaliteit van het kwaad, toont het allemaal met eenzelfde afstandelijkheid als waarmee Benny zijn daad begaat. Debutant Frish is angstaanjagend goed als het titelpersonage, maar na de ijzersterke opening maakt Haneke zich er wel heel makkelijk van af door de belangrijkste confrontatie tussen Benny en zijn ouders over te slaan.

Der siebente Kontinent

1989 | Drama, Experimenteel

Oostenrijk​/​​Duitsland 1989. Drama van Michael Haneke. Met o.a. Birgit Doll, Dieter Berner, Leni Tanzer, Udo Samel en Silvia Fenz.

Het leven van de familie S. wordt onderverdeeld in drie hoofdstukken. We zien hen in 1987. Vader Georg (Berner) werkt in het bewakingscentrum van een groot bedrijf. Moeder Anna (Doll) baat samen met haar broer een optiek uit en hun dochtertje Eva (Tanzer) gaat naar school. Hun leven is een opeenvolging van steeds weer terugkerende automatismen. Contact hebben ze met niemand. In 1988 is er aan dit leven niets veranderd, wat hen dan uiteindelijk in 1989 zal brengen tot een mystieke emotie: het verlangen naar het verlossende 'zevende continent'. Geen eenvoudige film die van de toeschouwer wat doorzettingsvermogen eist om tot het gruwelijke einde te komen. De film is best te vergelijken met R.W. Fassbinders WARUM LAUFT HERR R. AMOK?. Het gebrek aan communicatie is een ziekte van onze tijd, waarin iedereen zich terugtrekt in zijn eigen cocon, tot deze uiteindelijk in een vernietigende explosie ontploft. Een vreemde film vol mysterieuze mystiek, geschreven door Haneke zelf. Achter de camera nam Toni Peschke plaats.

Müllers Büro

1986 | Komedie, Misdaad, Mysterie, Actiefilm

Oostenrijk 1986. Komedie van Niki List en Hans Selikovsky. Met o.a. Christian Schmidt, Barbara Rudnik, Andreas Vitásek, Sue Tauber en Maxi Sukopp.

List heeft zich laten inspireren (lees: geleend van) door Raymond Chandler en door Humphrey Bogart voor deze lawaaierige en geforceerd leuke parodie op de Amerikaanse film noir met de hard-boiled detective. Schmidt speelt in dit stripachtige werkje de onverschillige speurder Max Müller, die bezoek krijgt van een met bankbiljetten strooiende blonde Rudnik. Vervolgens maken ze een toeristisch uitstapje door Wenen met veel geschiet en lijken van gangsters. Het is nauwelijks de moeite waard. Scenario van de regisseur, camerawerk van Hans Selikovsky.