Nikolaus Glowna

Componist

Nikolaus Glowna is componist.
Er zijn 26 films gevonden.

Mord am Meer

2005 | Thriller, Misdaad

Duitsland 2005. Thriller van Matti Geschonneck. Met o.a. Heino Ferch, Nadja Uhl, Birge Schade, Leonhard Carow en Jürgen Stahnke.

Kommissar Anton Glauberg (Ferch) onderzoekt de moord op zijn halfbroer Hans Wolgast (Stahnke) in Husum, een stadje in Sleswig-Holstein nabij de Deense bocht. Terwijl Hans naar de [KL]Zauberfl[KA3]ote[KLE] van W.A. Mozart luisterde, werd hij doodgeschoten. Glauberg werkt snel en laat niet merken dat hij belang heeft bij de zaak. Hans Wolgast was voormalig lid van de RAF, die naar de DDR gevlucht was toen de grond hem te heet onder voeten werd. Glauberg krijgt ondersteuning van de LKA, die de onervaren Paula Reinhardt (Uhl) stuurt. Het spoor voert hen naar Berlijn, waar hij Veith Seewald (Zapatka) ontmoet. Veit heeft met Hans in een woongemeenschap geleefd. Veit vestigt Glaubergs aandacht op een parallel geval uit 1978: het RAF-lid Christian Curland werd bij klaarlichte dag doodgeschoten op straat na een voorstelling van de [KL]Zauberfl[KA3]ote[KLE]. De zaak werd nimmer opgehelderd. Glauberg en Reinhardt ontdekken dat Renate Siedler (Krumbiegel), die met Hans in de DDR getrouwd was, haar man in opdracht van de Stasi bespioneerde. Pas na de Duitse hereniging hoorde zij dat Hans lid was van de RAF. Glauberg krijgt het gevoel dat zijn onderzoek door iemand gemanipuleerd wordt. Hij ontdekt dat Paula de DDR ontvlucht was en vermoedt nu dat iemand misschien met haar nog een appeltje te schillen heeft. Kan hij Paula nog wel vertrouwen? Ondertussen krijgt Glauberg van zijn vrouw Sylvia (Schade) en zoon Felix (Carow) het verwijt dat hij nooit thuis is. Hierdoor komt Glauberg op het idee hoe de vork in de steel zit. Een ijzersterke suspense met twee uitstekende hoofdrollen, die de film volledig waar maken. Het spannende scenario van Thomas Kirchner naar de roman Die Letzte Vorstellung van Ulrich Woelk laat de geboeide kijker heel lang raden hoe de zaak precies in elkaar zit. Geschonneck's ervaren regie is vlekkeloos. Het camerawerk is van Hannes Hubach.

Liebe nach dem Tod

2005 |

Duitsland 2005. Matti Geschonneck. Met o.a. August Zirner, Maja Maranow, Götz Schubert, Franziska Sztavjanik en Elisabeth Degen.

Greta Bücking en Paul Markwart dachten dat ze beiden een gelukkig huwelijk hadden tot hun partners Lutz en Karin om het leven komen bij een vliegtuigongeval. Dan komt aan het licht dat deze een verhouding hadden. In al hun ellende groeien Greta en Paul echter langzamerhand naar elkaar toe.

Die letzte Schlacht - Berlin, April 1945

2005 | Drama, Oorlogsfilm

Duitsland 2005. Drama van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Anna Maria Mühe, Tom Schilling, Tim Bergmann, Christian Redl en Katharina Wackernagel.

Het scenario is van regisseur Blumenberg, die nauw samenwerkte met de bekende historicus en maker van documentaires, Guido Knopp. Ze scheppen een beeld van de laatste dertien dagen in het Duizendjarige Rijk dat twaalf jaar duurde, tot Berlijn volledig in puin geschoten en gevallen was, waarop Duitsland onvoorwaardelijk capituleerde. Centraal in dit docudrama, dat afgewisseld wordt door journaalopnames en interviews met mensen die het moesten meemaken, staan verpleegster Doris Bober (M[KA3]uhe), soldaat Horst Bandmann (Schilling) die haar sympathiek vindt, majoor Von Loringhoven (Bergmann), generaal Hans Krebs (Redl) en vele anderen. De kijker krijgt een helder idee over de waanzin van de nazi's die tot het bittere eind hun ideologie verdedigden, hoe Hitler veldslagen met niet bestaande legers trachtte te leveren, de orgie van het geweld, de talloze zelfmoorden van nazi's die hun eind zagen naderen, en een aards gericht op zich zagen afkomen en de oprukkende Russische bezetters, die de Duitse bevolking bevrijdden van het juk van de nazi-onderdrukking en dat vervingen met hun communistische dictatuur. Het camerawerk is van Daniel Koppelkamm.

Wilsberg - Tod einer Hostess

2004 | Misdaad, Mysterie

Duitsland 2004. Misdaad van Manfred Stelzer. Met o.a. Leonard Lansink, Heinrich Schafmeister, Rita Russek, Ina Paule Klink en Roland Jankowsky.

Het scenario van Ulli Stephan is een klein beetje in Mickey Spillane stijl geschreven. Wilsberg (Lansink) krijgt een bezoekje van de aantrekkelijke, maar niet meer zo jonge steenrijke textielonderneemster Juliane Kuhn (Malton), die hem tegen een vette cheque vraagt haar vader Erwin Kuhn (Hoppe) te observeren. Een opdracht die Wilsberg moeilijk kan weigeren, maar Alex (Klink) wil niet op het antiquariaat passen omdat zij als hostess een baantje heeft aangenomen net als haar vriendin en dat betaalt duizendmaal beter. Zij heeft haar rechtscolleges tijdelijk even opgeschoven. Dan wordt haar vriendin als lijk gevonden en Alex lijkt zich in een dodelijk wespennest te hebben gestoken. Manni (Schafmeister) moet Wilsberg dan helpen en dus meer doen dan zijn Volvo uitlenen. Uiteraard is er een connectie met de knappe Juliane. Zodra er een dode gevallen is, komt Kommissarin Springer (Russek) op de proppen en de kijker vraagt zich af of Wilsberg en Springer deze zaak nu eindelijk eens met een candlelight dinner (en wat dies meer zij) zullen beëindigen. Voer voor de fans van Wilsbergs speurdersavonturen. Het camerawerk is van Tomas Erhart.

Eine Liebe in Afrika

2003 | Romantiek, Drama

Duitsland 2003. Romantiek van Xaver Schwarzenberger. Met o.a. Heiner Lauterbach, Julia Stemberger, Hannelore Elsner, Bernhard Schir en Hans-Michael Rehberg.

Miriam gaat met haar verloofde, de chirurg Stefan, naar Zuid-Afrika. Wanneer Stefan het slachtoffer van een overval wordt, vraagt Miriam de Anglicaanse bisschop Jo, die een diepe indruk op haar maakt, om haar te helpen. 2-delige televisiefilm.

Tatort - Bienzle und der Tag der Rache

2002 | Mysterie

Duitsland 2002. Mysterie van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Dietz Werner Steck, Rüdiger Wandel, Rita Russek, Jennifer Nitsch en Dirk Martens.

Kriminalhauptkommissar Bienzle heeft het eindelijk bijgelegd met Hannelore Schmiedinger (Russek) en trekt bij haar in. Het ontgaat hem volledig dat bij andere bewoners niet alles pais en vree is. Susanne Kuron (Nitsch) is de motorracerij van haar man meer dan zat en heeft hierover steeds vaker ruzie. Ondertussen is haar zwager Christian (Martens) na drie jaar gevangenisstraf wegens brandstichting bij motorraceconcurrent Ronald Merdinger (Martin) weer vrij. Christian die in zijn eentje gebromd had terwijl zijn broer medeschuldig was, wil nu weleens een race winnen. Bienzle merkt pas dat er iets aan de hand is op het moment dat Susanne`s man op de binnenplaats voor lijk gevonden wordt. Bienzle zit met een moeilijk geval, want Susanne en Christian zeggen op de avond van de moord in elkaars gezelschap geweest te zijn. Susanne`s vader Kurt Wetzel (Lindner) die eveneens in het huis woont, komt ook in aanmerking, maar Bienzle kan niets bewijzen. Ook niets tegen Merdinger die inmiddels ontdekt had dat Susanne`s man medeverantwoordelijk was voor de brand die hem een wedstrijd kostte. Ondertussen wil Susanne de racemotor die al jarenlang een doorn in haar ogen was, kwijt. Ze wil hem uitgerekend verkopen aan Merdinger die bij de volgende wedstrijd Christians geduchtste concurrent is. Christian begint nu verhalen op te hangen, waarbij hij Susanne zwart afschildert. Dan is er nog Susanne`s dochter Eva, waarover Christian de voogdij wil hebben. Het geroutineerde scenario van Felix Huby plaatst Bienzle in zijn bekende lastige parket en zorgt voor koddige subplots zoals de totaal ongelegen komst van Bienzle`s peettante Gerlinde (Foster). Ondanks Hannelore`s ironie, slaat Bienzle er zich goed doorheen en weet met de hulp van Kriminalkommissar G[KA3]achter (Wandel) de ware moordenaar in de kraag te vatten. Voor het overige is het pure routine. Het camerawerk is van Hans-Jörg Allgeier. Aflevering 494.

Planet der Kannibalen

2002 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 2002. Komedie van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Minh-Kai Phan-Thi, Florian Lukas, Vadim Glowna, Barbara Auer en Peter Fitz.

In het jaar 2020 is Duitsland terug naar de mark. Roken en mobiele telefoons zijn verboden, een energiecrisis is uitgebroken en er is geen werk. Van de ruim dertig tv-zenders zijn er nog maar twee over - Alphaplus en Eurolux, die met afstompende programma`s het kijkersvolk rustig houden. Ze steken elkaar naar de kroon met talkshows, waarin Hannibal Lector-achtige psychopaten de kijkers van advies dienen. De regering bepaalt dat er nog maar [KA1]e[KA1]en zender zal overblijven. De zendvergunning gaat naar de omroep, die de meeste kijkers weet te trekken. Professor Dr. Best (Fitz), het hoofd van Alphaplus vertelt aan succesvolle presentatrice Emma Trost (Phan-Thi) dat er buitenaardse wezens in Europa geland zijn en dat zij zich onder de niets vermoedende burgers geschaard hebben. Lukt het Emma hen op te sporen en ze te interviewen dan zal Alphaplus als winnaar uit de bus komen. Nog voordat Emma Dr. Best verdere vragen kan stellen, wordt hij vermoord door haar dubbelgangster. Emma kan nu alleen nog maar de missie uitvoeren en de dader te pakken zien te krijgen. De film steekt de draak met het mediagebeuren en maakt knipogen naar de melodrama`s van Robert Siodmak, het onvergankelijke werk van F.W. Murnau en in het bijzonder ALPHAVILLE, UNE [KA1]ETRANGE AVENTURE DE LEMMY CAUTION (1965) van Jean-Luc Godard. De rolprent wordt gesierd door spelprestaties die met liefde en soms wat overdrijving worden uitgevoerd. Gedraaid in negentien dagen met een budget van nog geen één miljoen euro, is deze film een bijtende satire en tegelijkertijd een pastiche van het werk van voornoemde regisseurs. Het scenario is van regisseur Blumenberg, ooit begonnen als filmcriticus. Het camerawerk van Klaus Peter Weber biedt aantrekkelijke beelden in zwart-wit. Honderd procent camp en een cultfilm.

Wenn die Liebe verloren geht

2001 | Drama

Duitsland 2001. Drama van Tom Toelle. Met o.a. Uli Philipp, Mario Irek, Hanns Zischler, Doris Kunstmann en Holger Jung.

Luise (Philipp) verdient als reclamefotografe de kost, omdat haar man Georg (Zischler), een jaar geleden met zijn zaak failliet is gegaan. Diep in haar hart is Luise een beetje trots dat zij kostwinner is. Als zij op een avond naar huis terugkeert en Georg is er niet, verrast zij een gemakserde inbreker, die ze het huis uitwerkt. De boel blijkt behoorlijk overhoop gehaald te zijn en Luise begint met opruimen. Ze vindt liefdesbrieven van verschillende vrouwen, die aan Georg gericht zijn. Sommige epistels dateren al van de begindagen van haar huwelijk, twintig jaar geleden. Luise is geschokt, maar niet wraakzuchtig en eerder verdrietig. Als ze enige dagen later een taxi neemt, herkent ze aan de gebaren en de stem in de chauffeur de inbreker. Hij heet Jo (Irrek), is nog een jonge kerel en een beetje primitief. Als Luise hem op zijn nummer wil zetten gooit hij haar de wagen uit. Luise noteert het kenteken van de auto, maar besluit geen aangifte te doen. Ze zoekt hem op, ontdekt dat hij in de problemen zit en gaat hem bemoederen, maar tegelijkertijd wordt hij haar minnaar. Zou het ooit nog goed komen met Georg? Het onwerkelijke scenario van regisseur Toelle en hoofdrol Philipp is op Philipp toegeschreven die een beetje op de Senta Berger toer gaat. Wat bij blijft in deze ongeloofwaardige geschiedenis, zijn de behoorlijke rollen tegen de fraaie decors. Het camerawerk is van Klaus Merkel.

Rotlicht - In der Höhle des Löwen

2000 | Misdaad, Thriller

Duitsland 2000. Misdaad van Detlef Rönfeldt. Met o.a. Helmut Zierl, Alexandra Wilcke, Hanns Zischler, Jaecki Schwarz en Eva Habermann.

Acht jaar later een vervolg op de uitstekende krimi ROTLICHT met dezelfde personages. Voormalige commissaris Tom Rehberg (Zierl) heeft zich teruggetrokken op Mallorca, waar hij met zijn vaste vriendin Anna Sch[KA3]afer (Wilcke) die haar carri[KA2]ere als dure callgirl was begonnen, een restaurant exploiteert. Zijn aartsvijand, de dubieuze onroerendgoed handelaar Hans Fengler (Zischler), die zich in werkelijkheid verrijkt aan de prostitutie in Berlijn, is nog steeds actief met de georganiseerde misdaad, corruptie, het vereffenen van rekeningen, maar houdt er echter een soort erecode op na. Commissaris Simon Gehring (Schwarz) komt uit de Duitse hoofdstad over en vraagt Toms medewerking om Katja B[KA3]ohme (Habermann) te laten getuigen tegen Fengler en hem zo ten val te brengen, maar Tom weigert. Tot zijn verbazing pakt Anna d`r koffers en wil Simon helpen, want ook Anna heeft nog een appeltje te schillen met Fengler. Als Simon door Fenglers toedoen verongelukt, komt Tom in beweging, maar dan doet Fengler hem later een voorstel om zijn dochtertje buiten al die smerige zaken te houden, want hij heeft longkanker en hij heeft niet lang meer te leven. Bovendien wordt hij gechanteerd door een van zijn voormalige luitenants die probeert zijn misdaadimperium over te nemen. Tom weet niet wat hij ervan moet denken en als hij ontdekt dat Anna ooit Fenglers geliefde was, moet hij wel even slikken, maar besluit tenslotte op naar Anna te luisteren en Fengler aan te horen. Hij bezoekt Fengler en krijgt diens bekentenis, waarbij zijn luitenant beschuldigd wordt; voldoende om hem te arresteren. Nog voordat Fengler met Tom naar een geheime afspraak de grote vette schurk kan gaan, sterft Fengler. Dan gaat Tom alleen, maar hij heeft een gigantische politiemacht het terrein van de afspraak laten omsingelen. Deze film bevat helaas toch wel `etwas gemachte` elementen zoals de grote arrestatie in de geijkte finale, de dubieuze bordelen met de meisjes in de rendezvouskamertjes (daar gaat het veel kijkers om!), de idylle van de Balearische eilanden en de stereotiepe schurken in de vorm van patserige souteneurs zonder geweten met een voorkeur voor oudere Jaguars XJ. Heel aardig is daarentegen de blonde politie- archivaris, een ossi die Tom met zijn rokende Trabant met een rauw motorgeluid door Berlijn vervoert, hem assisteert en soms een waardevolle opmerking maakt (waardoor Anna's leven gered kon worden). Niettemin kunnen de miljoenen fans van de eerste film hun hart ophalen en genieten van het adequate spel en de uitstekende regie van genrespecialist Rönfeldt. Het scenario is van Sönke-Lars Neuwöhner, Martin Eigler en Timo Berndt. Het camerawerk is van Martin Stingl.

Deutschlandspiel

2000 | Drama, Historische film, Documentaire

Duitsland 2000. Drama van Hans-Christoph Blumenberg. Met o.a. Peter Ustinov, Udo Samel, Lambert Hamel, Rudolf Wessely en Michael Mendl.

Lang docudrama over wat er zich afgespeeld zou hebben hoge politieke kringen in het jaar vóór de val van de Muur van Berlijn in 1989 en hoe de Duitse hereniging een jaar later op 3 oktober 1990 een feit was. Historisch gezien een der belangrijkere gebeurtenissen van de 20ste eeuw. Sommige figuren uit de politiek zijn heel goed gecast, Heesters als Thatcher en Samel als Gorbatsjov, maar Hamel als Kohl en Kowalski als Krenz zijn minder, maar dit is niet afstotend. Het geloofwaardige scenario is van regisseur Blumenberg, die het als een soort thriller heeft geschreven. Het is zoveel mogelijk op de historische feiten gebaseerd dankzij de inbreng van Guido Knopp, die de redactie van deze film voor zijn rekening nam. Knopp geldt als een grote autoriteit op het gebied van moderne Duitse geschiedenis. Drama wordt afgewisseld met veel en lange journaalopnames, wat beslist niet storend is, maar juist verhelderend werkt. De verschillen tussen de rolverdeling en de werkelijke kopstukken uit de geschiedenis is evenwel opvallend. De naïviteit van de Engelsen en hun behoudendheid over gebeurtenissen is verbazingwekkend. De toenmalige Franse president François Mitterand is door Blumenberg en Knopp te flatteus afgeschilderd, want juist Mitterand door zijn gevorderde leeftijd en de geheim gehouden slopende en sluimerende kanker verloor in die tijd zijn grip op de werkelijkheid en toonde te weinig besef voor wat er gebeurde. Dit was aan het begin van de tweede ambtstermijn van Mitterand. Het camerawerk is van Hartmut E. Lange. Wordt meestal in twee delen uitgezonden. Deel één is getiteld AUF DIE STRAßE en deel twee EILIG VATERLAND. Interessant om inzicht te krijgen in de gebeurtenissen.

Tobias Totz und seine Löwe

1999 | Animatie, Familiefilm, Avonturenfilm

Duitsland/België 1999. Animatie van Thilo Rothkirch.

Tobias Totz is oppasser in de dierentuin. Het is wijd en zijd bekend dat hij de dieren goed begrijpt en veel voor hen doet. De bewoners van de dierentuin weten dat maar al te goed en vertrouwen hem al hun zorgen toe. Zo beklaagt de leeuw zich dat hij eenzaam is, waarop Tobias belooft voor hem een vriendin te gaan zoeken. Tobias vertrekt naar Afrika, maar de leeuw volgt hem in de luchtballon van Paul Pommes, de frietbakker, die hem eigenlijk voor zichzelf gebouwd had om deel te nemen aan de rally Parijs-Dakar. In Afrika ontdekt Tobias hoe de schurken Gino en Luigi wilde dieren gevangen nemen en ze als slaven verkopen. Een groot avontuur begint, dat Tobias met de leeuw en Paul Pommes tot een goed einde brengt. Deze tekenfilm is eerder geschikt voor kinderen dan voor volwassenen, maar het indubben van de originele versie is heel goed gedaan (leuke woordspelingen). Het animatiewerk heeft niet de dimensie van Disney vanwege het beperkte budget, maar de kleuren zijn bont en de film bevat aardige idee[KA3]en. In de originele versie met de stemmen van: J[KA3]urgen von der Lippe als Tobias Totz, Gerrit Schmidt- Fo[KL29] als L[KA3]owe, Hape Kerkeling als Paul Pommes, Nena (bekend als het zangeresje van Eintausend Luftballons) als Lea, Ingolf Lück als Gino, Mirco Nontschew als Luigi, Manja Doering als Zebra, Silvester Berger als Elefant, Ilja Richter als Nashorn, Wolfgang Völz als Käpt'n Kringel, Wanja Gerick als Zebrus, Hannes Maurer als Vogel, Tobias Müller als Hippo, Tom Deininger als Zoodirektor, Eva-Maria Werth als Hasenmutter, Gerlad Schaale als Hasenkind, Santiago Ziesmer als Schildkröte, Frank Ciazynski als Pelikan, Imo Heite als Tunnelbauer en Matthias Klages als Brückenbauer. Het scenario is van Bert Schrickel en regisseur Rothkirch.

Teneriffa - Tag der Rache

1998 | Thriller

Duitsland 1998. Thriller van Peter Deutsch. Met o.a. Barbara Wussow, Christian Kohlund, Michael Mendl, Carlo Cartier en Janette Rauch.

Dokter Bettina Mertens (Wussow), een knappe zwartharige verschijning, is specialist in hart- en vaatziekten. Ze is verbonden aan een ziekenhuis in M[KA3]unchen. Ze is niet getrouwd, maar heeft een dochtertje, Anna (Schellmoser), dat rond de twaalf is. Als een pati[KA3]ente, die in verwachting is, komt te overlijden aan een adergezwel, dient haar man Alexander Bethke (Mendl) een klacht in. Hij verliest het proces en zweert dure wraak. Bettina is ondersteboven van het gebeuren en ziet haar leven bedreigd. Ze wil de Beierse hoofdstad definitief verlaten en verruilen voor de Canarische eilanden. Haar collega, hartchirurg Michael Winter, die haar met raad en daad bij de procesgang heeft bijgestaan, trouwt met haar zonder dat er veel ruchtbaarheid aan het huwelijk wordt gegeven en volgt haar enkele maanden later naar Tenerife. Hij heeft zijn baan opgegeven, maar hoopt daar een bloeiende praktijk te beginnen. Bettina`s pad wordt gekruist door Fernando Alvarez, die met haar heeft samengewoond in Sevilla, toen Bettina er studeerde. Fernando is de vader van Anna. Hij wil Bettina heroveren. Michael weet van dit alles niets, ook niet dat Bettina na het proces haar medische vergunning heeft ingeleverd. Alexander Bethke achterhaalt Bettina`s woon- en verblijfplaats en komt met zijn twaalf-jarige zoon, Sebastian (Grober) uit Duitsland aangereisd. Hij begint Bettina te terroriseren en maakt haar leven en dat van Anna tot een hel. Michael ontdekt dat Bettina het nodige verzwegen heeft, hetgeen niet erg bevorderlijk is voor hun verhouding. Bethke tipt de Spaanse politie over een vermeende heroïnehandel van Michael, die prompt daarop de nodige moeilijkheden krijgt. Bettina verstopt zich in Finca, maar Alexander kidnapt Anna met een list. Fernando stelt Michael voor samen te werken om Bettina te helpen en het kind te redden, al hoopt hij nog steeds dat Bettina in zijn armen zal vallen. Tenslotte is het Sebastian die de weg opent om zijn vader onschadelijk te maken door met Anna te vluchten. Behoorlijk gespeelde Duitse tv-thriller, die kwa idee doet denken aan CAPE FEAR, maar tegen de finale gaat het scenario van Marlies Ewald toch behoorlijk tegen de vlakte. De film, die meestal in twee delen wordt uitgezonden, biedt voldoende verstrooiing zodat men gerust kan kijken, al is het geheel redelijk alledaags. Klaus König zorgde voor hele mooie, bijna toeristische plaatjes op locatie, want dit gebied is bij Duitse vakantiegangers heel erg populair.

Bella Block - Auf der Jagd

1998 | Misdaad, Thriller

Duitsland 1998. Misdaad van Markus Imboden. Met o.a. Hannelore Hoger, Rudolf Kowalski, Eva Kryll, Peter Heinrich Brix en Bernd Grawert.

Bella Block (Hoger) is in de zevende hemel: ze heeft een vaste vriend aan de haak geslagen. De gelukkige is Simon Abendroth (Kowalski), een wetenschapper aan de universiteit van Hamburg. Haar broze geluk is snel verstoord als ze naar het Varenbecker Wald even buiten de hanzestad geroepen wordt, waar de stoffelijke overschotten van een echtpaar uit Hamburg zijn gevonden. Het is duidelijk dat het echtpaar op beestachtige wijze vermoord werd, maar Bella tast volledig in het duister. Terwijl haar onderzoek gaande is, gebeurt er niet ver uit de buurt nog een tweede moord, die overeenkomsten vertoont met het eerste geval. Het leven op het land schijnt dus niet zo idyllisch te zijn als men denkt en Bella vermoedt dat de dader uit het naburige dorp komt. Ze besluit hem uit de tent te lokken door iemand te arresteren, die het gedaan zou kunnen hebben, maar onschuldig is. Haar list slaagt en haar analyse van een mislukt leven klopte. Het scenario van Eva Zahn en Volker A. Zahn is een degelijk psychologisch misdaadverhaal, dat op sublieme wijze door de koel spelende, ironische Hoger vertolkt wordt. Kowalski als Simon Abendroth zou de komende afleveringen aan Bella's zijde blijven als haar trouwe levenspartner, al gaat hun pad niet altijd over rozen. Het camerawerk is van Helmut Pirnat. De muziek van Nikolaus Glowna werd bekroond met de Duitse tv-prijs.

Es geschah am hellichten Tag

1997 | Thriller, Misdaad

Duitsland 1997. Thriller van Nico Hofmann. Met o.a. Joachim Król, Heino Ferch, Barbara Rudnik, Axel Milberg en Monica Bleibtreu.

Evenals The Cold Light of Day overbodige remake van klassieke adaptatie uit 1958 van Friedrich Dürrenmatts 'Das Versprechen', over politiecommissaris Matthäus die in landelijk gebied een valstrik zet voor een kindermoordenaar. Król speelt naar vermogen, maar ontbeert zowel het stoïcijnse als aimabele van Heinz Rühmann in het origineel. Voor Hofmann, beduidend beter op dreef met een erothriller als Solo für Klarinette, is de vlakke enscenering simpelweg ondermaats. Alle andere filmversies van dit lugubere verhaal ten spijt blijft het Hongaarse Szürkület (1990) met zijn tergend lange takes en camerabewegingen de meest indrukwekkende en angstaanjagende.

Tödliche Wende

1996 | Thriller

Duitsland 1996. Thriller van Nico Hofmann. Met o.a. Rudolf Kowalski, Joachim Dietmar Mues, Claudine Wilde, Rita Russek en Brigitte Karner.

Vier vrienden nodigen een mooie vrouw uit aan boord van hun zeiljacht. Ze weten echter niet dat zij een verslaafde prostituee met aids is. Als Christa weinig gewillig blijkt te zijn, geeft Walter haar een klap, waarna Christa van boord valt en verdrinkt. Wilfried Spatzek komt er toevallig achter wat er met zijn dochter Christa is gebeurd en onderzoekt op eigen houtje de zaak.

Der Mörder und die Hure

1996 | Drama

Duitsland 1996. Drama van Michael Lähn. Met o.a. Katja Studt, Sebastian Koch, Dieter Mann, Angelika Bartsch en Peter Flechtner.

De aan lager wal geraakte student in de rechten Roman (Koch) leert een blond meisje kennen, Sonja (Studt), in een Pools hotelletje. Ze worden verliefd en elkaars minnaars. Na een tijdje verliezen ze elkaar uit het oog. Roman, die in Berlijn de kost verdient door een taxi te besturen, ziet haar terug in een bordeel, waar Oosteuropese vrouwen pezen nadat zij onder valse beloftes hierheen zijn gelokt en met intimidatie, slaag en anders fraais worden vastgehouden. Roman wil haar uit het milieu bevrijden en dat kan tegen de vergoeding van de som van twintigduizend mark (ca. tienduizend Euro). Roman wil het geld lenen bij woekeraar Liebke (Gahr), maar er ontstaat een conflict met dodelijke afloop. Roman heeft algauw de Berlijnse politie achter zich aan, maar dan maakt Sonja een move. Jammer dat een competente rolverdeling aan zo`n onorigineel scenario (van Hartmann Schmige) verkwist werd. Het camerawerk is van Franz Rath. Kan men gerust bekijken ter ontspanning, maar verwacht geen vuurwerk.

Lauras Entscheidung

1994 | Drama

Duitsland 1994. Drama van Uwe Janson. Met o.a. Suzanne von Borsody, Matthias Habich, Peter Sattmann, Dörte Lyssewski en Heino Ferch.

Biochemicus Laura (Von Borsody) heeft bedenkingen bij de dood van het kind van haar vriendin en van een andere baby. Bij nader onderzoek blijkt dat verschillende koeien zijn gestorven met dezelfde symptomen. Ze verdenkt de directie van een farmaceutische fabriek ervan al jarenlang te goochelen met de analyses van het grondwater. Wanneer iets later drie baby's sterven aan nitraatvergiftiging, beseft ze dat ze op een verkeerd spoor zit. Tragische geschiedenis waarin machtige, bewust vervuilende multinationals worden aangeklaagd. Het scenario van Peter Renz is hard en compromisloos. De acteurs vullen hun rollen uitstekend in. Een geëngageerde film die tot nadenken dwingt. Camerawerk van Martin Kukula.

Deutschlandlied

1994 | Oorlogsfilm, Historische film

Duitsland 1994. Oorlogsfilm van Tom Toelle. Met o.a. Ulli Philipp, Matthias Habich, Katja Riemann, Heino Ferch en Suzanne von Borsody.

In mei 1945 is ook in K[KA3]onigsbruck (in Duitsland) de oorlog voorbij, maar voor de inwoners ervan breken verwarrende tijden aan: afrekeningen, zwarte handel en boze herinneringen die men beter maar niet kan hebben. Anna Mahlmann (Philipp) verloor haar man in de oorlog en staat er met haar dochtertje Betty (Brendler) alleen voor. Geleidelijk aan wennen ze aan de Amerikaanse bezetting. Anna probeert als naaister aan de kost te komen maar heeft het moeilijk. De kleine geschenkjes van de zwarte G.I. George (Ramsey) zijn dan ook meer dan welkom. Tussen George en Betty groeit een romance, die geheim moet blijven. De problemen komen in een stroomversnelling wanneer George de MP achter zich aan krijgt. Interessante, lange tv-film, die meestal in drie delen wordt uitgezonden, met een scenario van Peter Märthesheimer, Pea Fröhlich en regisseur Toelle, die op realistische wijze de 'bevrijding' laat zien door Duitse ogen. Camerawerk van Ingo Hamer.

Eurocop in Köln - Letzte Fahrt

1993 | Misdaad

Duitsland 1993. Misdaad van Michael Mackenroth. Met o.a. Heiner Lauterbach, Ilona Grübel, Karina Thayenthal, Klaus Barner en Mathias Eberth.

Episode van politiekrimi: een aanslag wordt gepleegd waarbij een louche zakenman en zijn chauffeur vermoord worden. Lauterbach als 'Eurocop' Thomas Dorn zorgt er zonder veel perikelen voor dat zijn vermoedens bevestigd worden. Vervelende, bij vlagen pijnlijk slechte aflevering die geen seconde in de gedachten blijft hangen. Geschreven door Josef Rölz, camerawerk van Axel de Roche en muziek van Nikolaus Glowna.

Dann eben mit Gewalt

1992 | Romantiek, Drama

Duitsland 1992. Romantiek van Rainer Kaufmann. Met o.a. Jürgen Vogel, Thomas Heinze, Jasmin Tabatabai, Volker Ranisch en Michael Mendl.

Middelbare scholieren Alex (Heinze) en Martin (Vogel) zijn boezemvrienden. Als Heinze verliefd wordt op een Turks meisje (Tabatabai), wordt Vogel jaloers. Hij sluit zich aan bij racistische skinheads. Portret van het nieuwe fascistische spook dat anno 1992 bezig is de Duitse maatschappij binnen te sluipen en jongeren te verzieken; helaas zit het niet zo hecht in elkaar en laten de spelprestaties te wensen over. Naar de roman van Jan de Zanger, die door Klaus Richter tot scenario werd bewerkt. Het camerawerk is van Klaus Eichhammer.

Scheidung à la carte

1991 | Komedie

Duitsland 1991. Komedie van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Elisabeth Trissenaar, Vadim Glowna, Miriam Bepouhr, Karin Baal en Heino Ferch.

Pretentieloos werkje over een echtscheiding, die tot in de kleinste details wordt voorbereid middels een belachelijke scheiding van tafel en bed, wederzijdse jaloezie en een voorspelbare draai in de finale. Scenario van Dorothe Dhan. Johannes Hollmann stond achter de camera.

Der nächtliche Besucher

1991 | Thriller

Duitsland 1991. Thriller van Konrad Sabrautzky. Met o.a. Edgar Selge, Moritz Reulens, Barbara Frey, Alfred Cybulska en Maja Maranow.

Op een nacht ontwaakt de zeven-jarige Selge met een schok uit een nachtmerrie. Zijn ouders zijn verdwenen en in hun plaats is er een geheimzinnige man, Reulens. Hij beweert een vriend te zijn van de ouders, die hem hebben gevraagd om te babysitten. Hij speelt met de jongen, laat hem doen wat hem normaal verboden wordt en hoort hem uit over hun gewoontes. Wie is die vreemde man? Een babysitter, een kidnapper, een inbreker of een psychopaat? En waar zijn Selge's ouders gebleven? Bevreemdende thriller, hoofdzakelijk vertolkt door twee personages, een volwassen man, waarop we geen vat krijgen en een kind, dat twijfelt over wat het van hem moet denken. De spelletjes van Reulens geven daarbij de indruk dat ze plotseling bloedige realiteit kunnen worden. Scenarist Rasi Levinas houdt de spanning erin. In beeld gebracht door Jörg Seidl.

Der Tod kam als Freund

1991 | Misdaad

Duitsland 1991. Misdaad van Nico Hofmann. Met o.a. Martin Benrath, Werner Kreindl, Hannelore Elsner, Rudolf Kowalski en Ernst Stankovski.

Priv[KA1]edetective Selb (Benrath) wordt door directeur Korten die de scepter zwaait over een chemisch bedrijf, ingehuurd om een inbraak op het computersysteem op te lossen. De sporen leiden naar een zekere Mischkey, die bij een instituut voor luchtzuiverheid in Heidelberg werkt. Selb, ooit de zwager van Korten, nagelt Mischkey vast. Kort daarop komt Mischkey om bij een merkwaardig auto-ongeluk. Hoewel de zaak voor wat Selb betreft al gesloten is, gaat hij verder op onderzoek uit. Hij ontdekt het bruine verleden van Korten. Zelf is hijn niet van smetten vrij want hij eiste ooit als openbare aanklager in het Derde Rijk de doodstraf tegen een jonge chemicus, die conform werd veroordeeld. Spannend misdaadverhaal met moderne - de hacker - en oude - de ex-nazi - verbindingen naar het verhaal Selbst Justiz van Bernhard Schlink en Walter Popp, door Ulli Stephan tot scenario bewerkt.

Eine Frau für Alfie

1989 | Romantiek, Komedie

Zwitserland/Duitsland 1989. Romantiek van Beat Kuert. Met o.a. Michael Schreiner, Eisi Gulp, Julia Stemberger, Lila Gürmen en Martina Gedeck.

Alfie Wick (Schreiner) en Elmar Ritter (Gulp) zijn sedert hun jeugd bevriend. Alfie is introvert, Elmar extrovert. Ze werken allebei bij een dagblad, Alfie in het archief en als corrector, terwijl Elmar reporter is. Elmars reputatie is goed omdat hij altijd gefundeerde artikelen brengt, maar niemand weet dat Alfie het onderzoek doet en dikwijls de ghostwriter is. Ook fungeert Alfie dikwijls als alibi voor de getrouwde Elmar als hij op vrijersvoeten is. Elmar belooft gouden bergen aan Alfie, o.a. dat ze samen een literair tijdschrift zullen brengen en ook om Alfie een handje te helpen in de liefde. Op Alfie`s afdeling komt een aantrekkelijke stagiaire, Iris Sommer (Stemberger), waarop hij heimelijk verliefd wordt. Elmar maakt echter zelf een afspraakje met Iris tot Alfie`s verdriet, terwijl ze beiden materiaal moeten aandragen voor een artikel over een bouwschandaal. Ondertussen raakt Alfie in moeilijkheden door Uemm[KA3]uhan (Gürmen), een knap Turks meisje dat illegaal in Zwitserland verblijft. Bovendien komt het uit dat het bouwschandaal een fake is en dat Alfie veel artikelen schrijft voor Elmar. Alfie gelooft dat het nu met hem gedaan is, maar het omgekeerde is waar. Een aardig portret van het leven in Zwitserland aan het einde van de jaren 1980, op een redelijke manier gebracht en aardig gespeeld. De getalenteerde en nog jonge Gedeck speelt Odette, de dikwijls bedrogen vrouw van Elmar. Het scenario is van Niklaus Schlienger. Het camerawerk is van Karin Praxmarer en Reinhard Schatzmann.

Im Jahr der Schildkröte

1988 | Drama, Romantiek

Duitsland 1988. Drama van Ute Wieland. Met o.a. Heinz Bennent, Karina Fallenstein, Anke Tegtmeyer, Arpad Kraupa en Herbert Weissbach.

De film gaat over een zestig-jarige boekhouder die in contact komt met een jonge aan drugs verslaafde vrouw. Op een indrukwekkende en psychologisch aannemelijke manier is de regisseuse erin geslaagd in haar debuut de ongewone vriendschap tussen die twee zo verschillende mensen in beeld te brengen. Het scenario van de regisseuse is naar de roman van Hans Werner Kettenbach Sterbetage. Het camerawerk is van Karl-Walter Lindenlaub.

Maschenka

1987 | Drama, Romantiek

Frankrijk/Finland/Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1987. Drama van John Goldschmidt. Met o.a. Cary Elwes, Irina Brook, Sunnyi Melles, Jonathan Coy en Freddie Jones.

Een film naar de roman van Vladimir Nabokov. Een jonge Rus leeft in ballingschap in een pension in Berlijn in de jaren twintig. Zijn eentonige, treurige leven wordt opgefleurd door de herinneringen van een medebewoner, die hem aan zijn jeugdliefde doen terugdenken. Met veel gevoel gemaakte film, die echter niet kan wedijveren met het boek.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Nikolaus Glowna op televisie komt.

Reageer