Frank D. Gilroy (1925): regie, scenario en schrijver.
Er zijn 11 films gevonden.

Money Plays

1995 | Misdaad, Actiefilm

Verenigde Staten 1995. Misdaad van Frank D. Gilroy. Met o.a. Roy Scheider, Sonia Braga, Jon Polito, Carmine Caridi en Seth Jaffe.

Tijdens een bezoekje aan een huis van plezier in Las Vegas wordt een man geveld door een hartaanval. Een van de meisjes, Irene (Braga) vindt meer dan een half miljoen dollar bij hem. Ze neemt haar vaste klant, Johnny Tobin (Scheider) die croupier is, in vertrouwen. Sinds de dood van zijn vrouw drinkt Johnny overmatig. Hij speelt veelvuldig en hij heeft overal schulden. Als Irene hem vraagt te helpen, doet hij dat met frisse tegenzin. Ze wil dat Johnny met het geld gaat gokken. De winst delen ze samen en zij kan het gevonden geld aan de rechtmatige eigenaar terugbezorgen. Ze beraamt een plan dat winst garandeert en dat Johnny gelijktijdig buiten schot houdt. Een origineel idee dat doet denken aan een kruising tussen THE STING en INDECENT PROPOSAL. Goed gedaan, maar het einde is beslist ongeloofwaardig. Dat geeft niet, want de kijker heeft zich dan heel behoorlijk geamuseerd. Regisseur Gilroy schreef zelf het scenario. Het camerawerk is van Ric Waite. Dolby Stereo.

The Luckiest Man in the World

1989 | Komedie, Fantasy

Verenigde Staten 1989. Komedie van Frank D. Gilroy. Met o.a. Philip Bosco, Doris Belack, Joanne Camp, Matthew Gottlieb en Arthur French.

Een vrekkerige zakenman [KA2]a La Scrooge (Bosco) wordt bijna gedood bij een vliegtuigcrash, en besluit onmiddellijk zijn leven te veranderen. Gilroy was ook verantwoordelijk voor het scenario van dit onpretentieuze, goed geacteerde verhaaltje; de 'stem' in de badkamer is van Moses Gunn. Het camerawerk is van Jeri Sopanen.

The Gig

1985 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1985. Drama van Frank D. Gilroy. Met o.a. Wayne Rogers, Cleavon Little, Andrew Duncan, Jerry Matz en Daniel Nalbach.

Innemende intieme tragi-komedie over een groep veertigers die besluiten een jazz-orkestje op te richten en daarmee op tournee te gaan. Hun eerste reeks optredens is in een soort zomerkamp, waar zich al snel de eerste onderlinge spanningen openbaren. Erg raak geobserveerde 'kleine' film die een beetje doet denken aan Woody Allen. Uitstekende vertolking. Scenario van regisseur Gilroy.

Nero Wolfe

1979 | Mysterie

Verenigde Staten 1979. Mysterie van Frank D. Gilroy. Met o.a. Thayer David, Anne Baxter, Tom Mason, Brooke Adams en John Randolph.

Regisseur Gilroy bewerkte het boek van Rex Stout 'The Doorbell Rings' voor deze pilotfilm van een geplande tv-serie Nero Wolfe-verfilmingen en verrichtte daarmee uitstekend werk, maar de voortijdige dood van de ideale titelvertolker David maakte dat de reeks vertraagd was enige tijd totdat met William Conrad een geschikte vervanger gevonden werd (die inmiddels is overleden). De moeite waard, zeker voor liefhebbers van mysterie-verhalen.

Once in Paris...

1978 | Romantiek

Verenigde Staten 1978. Romantiek van Frank D. Gilroy. Met o.a. Wayne Rogers, Gayle Hunnicutt, Jack Lenoir, Clement Harari en Tanya Lopert.

Gilroy produceerde, regisseerde en schreef dit charmante verhaal over een scenarioschrijver uit Hollywood die naar Parijs gaat om aan een script te werken, maar in plaats daarvan verliefd wordt. Verrukkelijke op locatie gefilmde scènes.

From Noon Till Three

1976 | Western, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1976. Western van Frank D. Gilroy. Met o.a. Charles Bronson, Jill Ireland, Douglas Fowley, Bert Williams en Davis Roberts.

Bronson valt voor de mooie weduwe Ireland en laat zijn misdadige kameraden stikken. Hij heeft haar nog maar net verleid of het nieuws over een mislukte bankroof en de aanhouding van zijn vrienden wordt bekend. Door een ongelukkig toeval wordt Bronson voor dood gehouden, waardoor Ireland als de plaatselijke martelares wordt beschouwd. Ze gebruikt haar verhaal om van Bronson een romantische held te maken. Het huwelijk tussen de western en de romantische komedie is niet eenvoudig en Gilroy, die ook het scenario schreef, is er niet in geslaagd het waar te maken. Het geeft Bronson wel de gelegenheid om eens uit zijn gebruikelijke rol te stappen, maar de film deed niet veel voor het verdere verloop van zijn carrière. Te weinig actie en te weinig humor, dus blijft er niet veel meer over dan het oogstrelende camerawerk van Lucien Ballard en de overweldigende score van Elmer Bernstein.

The Turning Point of Jim Malloy

1975 | Drama

Verenigde Staten 1975. Drama van Frank D. Gilroy. Met o.a. John Savage, Biff McGuire, Peggy McKay, Gig Young en Kathleen Quinlan.

Een nostalgisch drama gebaseerd op de jeugd van schrijver John O'Hara in een Amerikaans stadje en zijn eerste stappen in de journalistiek onder de hoede van een drankzuchtige journalist. Naar O'Hara's verhaal Gibbsville uit zijn bundel The Doctor's Son. Ook getiteld: JOHN O'HARA'S GIBBSVILLE.

Desperate Characters

1971 | Drama

Verenigde Staten 1971. Drama van Frank D. Gilroy. Met o.a. Shirley MacLaine, Kenneth Mars, Gerald O'Loughlin, Sada Thompson en Jack Somack.

Het verhaal over de soms onoverkomelijke hindernissen in het dagelijkse leven van het kindeloze echtpaar Sophie (MacLaine) en Otto Brentwood (Mars) in New York City. Otto is jurist in de maatschap, die met zijn beste vriend heeft opgericht. Die wil echter de praktijk opheffen, waardoor Otto in de knel komt. Juist op het moment dat zij het niet kunnen gebruiken, krijgt Sophie problemen met haar gezondheid. De film heeft iets theatraals, vooral door de wat gezwollen dialogen, maar het voordeel van het goede spel van de twee hoofdrollen. Misschien wel tot nu toe MacLaine's beste rol en ze kreeg er terecht een Gouden Beer voor in Berlijn. Het scenario is van regisseur Gilroy, die op hetzelfde festival werd gelauwerd met de prijs voor het Beste Scenario, dat is gebaseerd op de roman van Paula Fox. Het camerawerk is van Urs Furrer. Eastmancolor, Mono.

The Only Game in Town

1970 | Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1970. Romantiek van George Stevens. Met o.a. Elizabeth Taylor, Warren Beatty, Charles Braswell, Hank Henry en Olga Valery.

Taylor danst in Las Vegas en heeft haar beste jaren achter de rug. Ze onderhoudt al geruime tijd een relatie met de getrouwde, welgestelde Braswell, die voortdurend belooft te scheiden maar dat nog steeds niet heeft gedaan. Dan ontmoet ze de jonge barmuzikant Beatty, en het is liefde op het eerste gezicht. Zijn goklust zal haar echter erg ongelukkig maken. Oninteressant melodrama, dat duidelijk te lijden had onder productiemoeilijkheden. Aanvankelijk speelde Sinatra de rol van Beatty, maar hij haakte af. Bovendien werd de film, die zich afspeelt in Las Vegas, opgenomen in Parijs. Jammer genoeg werd het de zwanezang van George Stevens. Frank D. Gilroy baseerde het scenario op zijn eigen, geflopte toneelstuk. Het werd in beeld gebracht door Henri Decaë en van muziek voorzien door Maurice Jarre.

The Gallant Hours

1960 | Biografie

Verenigde Staten 1960. Biografie van Robert Montgomery. Met o.a. James Cagney, Dennis Weaver, Ward Costello, Richard Jaeckel en Les Tremayne.

In semi-documentaire stijl gedraaid verslag van een kritiek, vijf weken durend Amerikaans-Japans gevecht in 1942 in de Stille Zuidzee, en van de belangrijke rollen die admiraal William 'Bull' Halsey speelde bij de uiteindelijke overwinning van de geallieerden. Oorlogsfilm waarin de actie het moet afleggen tegen een overvloed aan dialogen. De film werd met veel verbeeldingskracht gemaakt, maar een oorlogsfilm die haast geen buitenopnamen heeft, komt niet echt tot leven. Cagney is grandioos in de rol van Halsey. Interessant maar niet helemaal gelukt. Het scenario is van de hand van Frank D. Gilroy en Beirne Lay Jr., terwijl Joseph MacDonald het camerawerk leidde.

The Fastest Gun Alive

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Russell Rouse. Met o.a. Glenn Ford, Jeanne Crain, Broderick Crawford, Russ Tamblyn en Allyn Joslyn.

In deze goede western is Ford de revolverheld die zijn wapens heeft afgedaan, en met zijn vrouw Crain een winkeltje drijft. Hij krijgt een minderwaardigheidscomplex omdat iedereen denkt dat hij maar geen echte kerel is, en hij heeft een trauma, omdat hij de moord op zijn vader nooit heeft gewroken. Crawford, ooit een fatsoenlijk en beminnelijk mens totdat zijn vrouw er met een schietgrage schurk vandoor ging, heeft ook een trauma. Sindsdien wenst hij iedereen, die snel met het pistool is, om zeep te helpen. En zo botst hij Ford tegen het lijf die gedwongen wordt nog eenmaal te bewijzen of hij nog steeds de snelste is.