Jack L. Warner (1892-1978): productie.
Er zijn 14 films gevonden.

Camelot

1967 | Musical, Fantasy, Komedie, Drama

Verenigde Staten 1967. Musical van Joshua Logan. Met o.a. Richard Harris, Vanessa Redgrave, Franco Nero, David Hemmings en Lionel Jeffries.

Miserabele filmversie van Lerner-Loewe musical, heeft alleen een goede orkestratie en sporadisch goed spel als aanbeveling; niemand kan zingen en de productie lijkt nogal goedkoop, in tegenstelling tot het geld dat erin is gestoken. De film kreeg desondanks Oscars voor kostuums, muziek en art-direction/set decoration. Voortdurende close-ups in de film bieden misschien meer mogelijkheden voor tv.

My Fair Lady

1964 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1964. Musical van George Cukor. Met o.a. Audrey Hepburn, Rex Harrison, Stanley Holloway, Wilfrid Hyde-White en Gladys Cooper.

Audrey Hepburn speelt Eliza Doolittle, een Londense bloemenverkoopster met een onelegant Cockney-accent. Als linguïst professor Henry Higgins (Harrison) en zijn vriend kolonel Pickering haar horen praten, verklaart Higgins van Eliza binnen zes maanden een echte lady te kunnen maken, alleen maar door haar spraak aan te passen. Hier beginnen klassiek geworden liedjes en beroemde dialogen. Eliza: 'The rine in spine sties minely in the pline.' Higgins: 'The rain in Spain stays mainly in the plain.' Eliza: 'Didn't I sy that?' Natuurlijk wordt Eliza een dame, maar Higgins zal ondervinden dat zij niet zomaar een proefkonijn is. My Fair Lady won acht Oscars.

Battle Cry

1955 | Oorlogsfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1955. Oorlogsfilm van Raoul Walsh. Met o.a. Van Heflin, Tab Hunter, Dorothy Malone, Aldo Ray en Mona Freeman.

De rekruten van het VIde Regiment Mariniers, die in de kazerne in San Diego hun harde basisopleiding krijgen, zijn afkomstig uit alle hoeken van Amerika. Het idyllische leventje waaraan ze met weemoed terugdenken, staat in schril contrast met de werkelijkheid die wordt gedomineerd door majoor Huxley (Heflin) en sergeant Mac (James Whitmore). Wanneer ze in volle oorlogstijd naar het front in de Stille Zuidzee worden gestuurd, zijn de zorgeloze tieners geharde soldaten geworden. Patriottische oorlogsfilm die het heldendom op z'n Amerikaans verheerlijkt, is gemodelleerd naar de onfeilbare succesformule waarin actie en geweld worden afgewisseld met romantiek.

Shadow of a Woman

1946 | Mysterie, Thriller, Film noir

Verenigde Staten 1946. Mysterie van Joseph Santley. Met o.a. Helmut Dantine, Andrea King, William Prince, John Alvin en Becky Brown.

De roman van Virginia Perdue, [KL]He Fell Down Dead[KLE], is een intrigerend verhaal, maar werd als scenario niet zo best uitgewerkt door C. Graham Baker en Whitman Chambers. De film met een titel die nergens op slaat, wordt verteld als [KA1]e[KA1]en grote flashback en dat is op zichzelf al een fatale vergissing. Daardoor gaat er een boel van de spanning verloren. Na de dood van haar ouders ontmoet de verdrietige Brooke Gifford (King) de charmante Eric Ryder (Dantine), een arts die zich van natuurgeneeskunde en parapsychologie bedient om zijn pati[KA3]enten te genezen. Brooke is onder de indruk van hem, wordt verliefd en ze trouwen een week later. Nog tijdens de huwelijksreis in Monterrey aan de Californische kust gebeuren er vreemde dingen die Brooke aan het denken zetten. Eenmaal thuis in San Francisco ontmoet zij in het grote, spookachtige huis Erics inwonende zuster Emma (Golm) en diens kreupele zoon Carl (Alvin), die haar koel ontvangen en met wantrouwen gadeslaan. Het blijkt dat Eric een zoontje heeft, Philip (Geiger), en dat Eric met zijn ex-vrouw Louise (Knudsen) in een proces verwikkeld is over de voogdij. Brooke is verstomd, want ze wist niets van dit alles. Ze ontdekt dat nabestaanden van patiënten verschrikkelijk boos zijn op Eric, omdat hij met zijn medische methoden, die niet erkend zijn, slachtoffers heeft gemaakt. Inplaats van een dokter met een reputatie ontdekt zij dat hij bij zijn collega's als een kwakzalver bekend staat. Ook komt Brooke erachter dat Eric met haar getrouwd is om aan de rechter te laten zien dat de kleine Philip een liefderijk gezin wacht. Erics werkelijke doel is een miljoen dollar dat Philips grootvader hem nagelaten heeft. Indien Philip voor zijn 25ste komt te overlijden, gaat het geld naar zijn voogd of voogdes. Brooke is vertederd door de kleine Philip, maar besluit Louise te helpen tegen haar ex-man, als ze ontdekt dat Eric zijn zoontje door een dieet geleidelijk tracht uit te hongeren zodat hij zal sterven. Klinkt allemaal best goed voor een melodramatische film noir. Helaas is het ongeloofwaardig uitgewerkt; er wordt te veel geschmierd en houterig gespeeld, zonder overtuiging. De regie is zwak, er wordt te weinig verklaard en de personages komen nooit goed tot leven. Niet eens een B-film. Een gemiste kans. Hooguit interessant voor diepgaande filmfanaten. Het camerawerk is van Bert Glennon.

Arsenic and Old Lace

1944 | Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1944. Komedie van Frank Capra. Met o.a. Cary Grant, Priscilla Lane, Josephine Hull, Raymond Massey en Peter Lorre.

Na een jarenlang Broadway-succes werd het gelijknamige stuk van Joseph Kesselring bewerkt voor het filmdoek onder leiding van meester van de lichte toets Frank Capra. Het huwelijk van Mortimer (Grant) en Elaine (Lane) raakt enigszins overschaduwd door Mortimers ontdekking dat zijn familie uit vreemde vogels bestaat. Zijn beminnelijke tantes hebben misschien wel diverse moorden op hun geweten, zijn broer denkt dat hij Teddy Roosevelt is. Vrolijke komedie met macabere randjes heeft een prima cast. Grant hekelde later, niet onterecht, zijn eigen overacteren, maar dat doet weinig af aan deze heerlijk maffe film.

Yankee Doodle Dandy

1942 | Musical, Muziek, Biografie

Verenigde Staten 1942. Musical van Michael Curtiz. Met o.a. James Cagney, Joan Leslie, Walter Huston, Irene Manning en Rosemary DeCamp.

Cagney draagt deze film in zijn eentje door een dynamische herschepping van het leven van George M. Cohan. Hij won een verdiende Oscar voor een uitmuntende zang- en dans-prestatie, evenals de dirigenten Ray Heindorf en Heinz Roemheld. Er bestaan twee met de computer ingekleurde versies, waarvan er een voor tv is bestemd. Robert Buckner en Edmund Joseph schreven het scenario. Camerawerk van James Wong Howe.

The Sea Wolf

1941 | Avonturenfilm, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1941. Avonturenfilm van Michael Curtiz. Met o.a. Edward G. Robinson, John Garfield, Ida Lupino, Alexander Knox en Gene Lockhart.

Na een botsing met een ferry uit San Francisco neemt kapitein Robinson twee overlevenden aan boord, auteur Knox en de ontsnapte gevangene Lupino. Hij dwingt Knox tot werken. De zieke Lupino wordt verzorgd door zeeman Garfield. De drie besluiten de tirannie van de psychopatische Robinson te ontvluchten en stelen een reddingssloep. Na dagen rondzwerven, worden ze weer opgepikt door Robinson, nu blind en alleen aan boord. Beklemmende en angstaanjagende verfilming van de roman van Jack London, bewerkt door Robert Rossen. De vier hoofdpersonages spelen hun rol optimaal, met een huiveringwekkende Robinson. Ongetwijfeld de meest verfilmde roman van London (BARRICADE en WOLF LARSEN), maar deze versie werd nooit geëvenaard. Fotografie van Sol Polito en muziek van Erich Wolfgang Korngold. Oorspronkelijk 100m. Bestaat ook als ingekleurde versie.

All this, and heaven too

1940 | Drama, Romantiek, Komedie

Verenigde Staten 1940. Drama van Anatole Litvak. Met o.a. Henry Daniell, Walter Hampden, Virginia Weidler, Barbara O'Neill en Jeffrey Lynn.

Na een botsing met een ferry uit San Francisco neemt kapitein Robinson twee overlevenden aan boord, auteur Knox en de ontsnapte gevangene Lupino. Hij dwingt Knox tot werken. De zieke Lupino wordt verzorgd door zeeman Garfield. De drie besluiten de tirannie van de psychopatische Robinson te ontvluchten en stelen een reddingssloep. Na dagen rondzwerven, worden ze weer opgepikt door Robinson, nu blind en alleen aan boord. Beklemmende en angstaanjagende verfilming van de roman van Jack London, bewerkt door Robert Rossen. De vier hoofdpersonages spelen hun rol optimaal, met een huiveringwekkende Robinson. Ongetwijfeld de meest verfilmde roman van London (BARRICADE en WOLF LARSEN), maar deze versie werd nooit geëvenaard. Fotografie van Sol Polito en muziek van Erich Wolfgang Korngold. Oorspronkelijk 100m. Bestaat ook als ingekleurde versie.

The Roaring Twenties

1939 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1939. Misdaad van Raoul Walsh. Met o.a. James Cagney, Priscilla Lane, Humphrey Bogart, Gladys George en Jeffrey Lynn.

Na WO I raakt Eddie Bartlett (Cagney) in Amerika betrokken bij dranksmokkel. Hij slaagt er niet in om een eerlijke job te vinden. Hij vormt een team met zijn vroegere maten George Hally (Bogart) en advocaat Lloyd Hart (Lynn). Eddie wordt verliefd op zangeres Jean Sherman (Lane), maar zij kiest voor Lloyd, met wie ze trouwt. Platzak en afgewezen wordt Eddie taxichauffeur. Een toevallige ontmoeting met Jean zal zijn leven grondig veranderen. De twee populairste film-gangsters vormen een onvergetelijk duo in een realistische, ongenadige prent over de misdaad in de jaren 1920. Uitstekende vertolkingen, niet in de laatste plaats ook van de verschillende bijrollen. Schitterend opgebouwd scenario naar een verhaal van Mark Hellinger. Anatole Litvak fungeerde als regie-assistent.

Marked Woman

1937 | Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1937. Misdaad van Lloyd Bacon. Met o.a. Bette Davis, Lola Lane, Humphrey Bogart, Isabel Jewell en Jane Bryan.

Een huiveringwekkend gangsterdrama over advocaat Bogart die Bette en vier vriendinnen ertoe overhaalt te getuigen tegen hun baas, Ciannelli, koning van de onderwereld. Scenario van Robert Rossen en Abem Finkel. Camerawerk van George Barnes.

Ceiling Zero

1936 | Avonturenfilm, Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1936. Avonturenfilm van Howard Hawks. Met o.a. James Cagney, Pat O'Brien, June Travis, Stuart Erwin en Barton MacLane.

Twee vliegers, die in dienst zijn van dezelfde maatschappij, riskeren levens en ook hun vriendschap als zij rivalen worden, wanneer een vrouw tussen hen in komt. Beter dan de meeste Cagney-O'Brien films. Fraaie luchtopnamen. Scenario van Frank Wead. Camerawerk van Arthur Edeson.

Cain and Mabel

1936 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1936. Musical van Lloyd Bacon. Met o.a. Marion Davies, Clark Gable, Allen Jenkins, Roscoe Karns en Walter Catlett.

Prijzige musical met Marion Davies (1897-1961) in de hoofdrol als een serveerster die het bijna maakt als zangeres op Broadway. Om haar carrière uit het slop te halen fabriceert haar manager een mediaoffensief rond de vermeende relatie van zijn ster met profbokser Larry Cain (Clark Gable). Helaas kunnen de twee elkaar niet uitstaan, getuige het niet aflatende verbale spervuur van - middelmatig geformuleerde - venijnigheden. De matte opvoering wordt aangedikt met wanstaltige decors, de grootste ooit toentertijd. Davies, de protegé van mediamagnaat William Randolph Hearst, was in de herfst van haar carrière en maakte een jaar later haar laatste film.

Gold Diggers of 1933

1933 | Musical

Verenigde Staten 1933. Musical van Mervyn LeRoy. Met o.a. Warren William, Joan Blondell, Aline MacMahon, Ruby Keeler en Dick Powell.

Keeler, Blondell en MacMahon, drie werkloze danseressen, vernemen dat Sparks op het punt staat een nieuwe Broadway-show te produceren. Er is echter een probleem: het geld is op. Tot hun grote verbazing wil de jonge componist Powell, die vaak zelf op zwart zaad zit, $ 15.000 investeren. Ongeveer op hetzelfde moment horen ze van een diefstal van $ 20.000 en een verband wordt gauw gelegd. Prententieloze muzikale komedie rond de financi[KA3]ele perikelen van een groep showmensen die een grootscheepse revue op de planken willen krijgen. Geen origineel scenario, geschreven door Erwin Gelsey, James Seymour, David Boehm en Ben Markson, naar een show van Avery Hopwood (reeds verfilmd in 1929 als GOLD DIGGERS OF BROADWAY). De film werd met zoveel spirit en humor gebracht, dat het een sprankelende filmbelevenis werd. Geniale choreografie van Busby Berkeley en prachtige kostuums van Orry- Kelly. Onvergetelijke songs van Harry Warren en Al Dubin, met hoogtepunten als 'We're In The Money' en 'Remember My Forgotten Man', oogstrelend in beeld gebracht door Sol Polito. Remake in 1951 onder de titel PAINTING THE CLOUDS WITH SUNSHINE. Gevolgd door GOLD DIGGERS OF 1935.

Cabin in the Cotton

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Michael Curtiz. Met o.a. Bette Davis, Richard Barthelmess, Dorothy Jordan, Henry B. Walthall en Tully Marshall.

Gedateerd melodrama over katoenplukkers met eerlijke Barthelmess die bijna geruïneerd raakt door zuidelijke schone Davis; overdreven maar interessant.