Franz Grothe: muziek.
Er zijn 73 films gevonden.

Herrliche Zeiten im Spessart

1967 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1967. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Hubert von Meyerinck, Harald Leipnitz, Willy Millowitsch en Hannelore Elsner.

Schone Anneliese (Pulver) gaat trouwen met beroepsmilitair Frank Green (Leipnitz), maar vlak voor zijn huwelijksdag moet hij op bevel van generaal Teckel (Von Meyerinck) naar de parate hap. Anneliese krijgt bezoek van een drietal vaste Spessart spoken, Toni (Richter), Hugo (Teege) en Onkel Max (Rhomberg) die de nazaat van de gravin (van Spessart) graag een handje zouden willen helpen - dat is uiteraard van de regen in de drup.

Liselotte von der Pfalz

1966 | Historische film, Muziek

Duitsland 1966. Historische film van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heidelinde Weis, Harald Leipnitz, Hans Caninenberg, Karin Hübner en Erwin Linder.

Opstandige Liselotte von der Pfalz (Weis), de negentien- jarige dochter van keurvorst Karl Ludwig, wordt door de slinkse prinses Palatine (H[KA3]ubner) gestrikt om uitgehuwelijkt te worden aan de Hertog van Orleans (Leipnitz), de broer van de Zonnekoning (Caninenberg). Terwijl Palatine meent op die manier haar geheime verhouding met Liselotte`s nieuwbakken echtgenoot ongestoord te kunnen voortzetten, valt het oog van Lodewijk de Veertiende op de leuke Liselotte. Ondanks de hof- en moordintriges komt Liselotte in de gunst van de koning en bekeert haar hertog zich tot een trouwe echtgenoot. Voor de liefhebbers van de ouderwetse operette-achtige kostuumdrama`s een aardige film, maar voor een kijkers van de 21ste eeuw een hoop maf gedoe. De 26-jarige Weis speelt met veel overgave de hoofdrol onder gladde regie van Hoffmann, die betere zaken gemaakt heeft (WIR WUNDERKINDER). Het scenario is van Johanna Sibelius en Eberhard Keindorff. Het camerawerk is van routiné Richard Angst.

Hokuspokus - oder: Wie lasse ich meinen Mann verschwinden?

1965 | Komedie

Duitsland 1965. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Liselotte Pulver, Richard Münch, Fritz Tillmann en Klaus Miedel.

Curt Goetz' boulevardstuk uit de jaren 1930-40 nog eens uiterst dunnetjes overgedaan. Scenario van Eberhard Keindorff en Johanna Sibelius. Camerawerk van Richard Angst.

Heirate mich, Chéri

1964 | Komedie

Oostenrijk​/​​Duitsland 1964. Komedie van Axel von Ambesser. Met o.a. Paul Hubschmid, Letitia Roman, Ann Smyrner, Peter Weck en Adeline Wagner.

Succesvolle, goed van de tongriem gesneden advocaat Dr. Georg Sch[KA3]onberger (Weck) is een verlegen mens als het vrouwen betreft. Zijn vriend Dr. Andreas Gollhofer (Hubschmid) is een notoire rokkenjager, die Georg af en toe een duwtje in de goede richting probeert te geven. Christine Rauch (Roman) is een schuchter schepsel en Marianne (Smyrner) is haar vlotte vriendin met ervaring. Georg en Christine ontmoeten elkaar en het is liefde op het eerste gezicht. Het stel wil trouwen, maar als Andreas ervan hoort, wil hij eerst even uitmaken wat er aan de hand is. Hij legt het zo aan dat hij met Christine aan de Wolfgangsee komt vast te zitten (en versiert haar), terwijl Georg met Marianne in Venetië opgescheept zit. Er is een happy-end met een trouwerij. Ouderwetse, zo niet oubollige komedie der verwisselingen, die met veel routine in elkaar geflanst is. Het scenario is van Janne Furch en Heinz Pauck naar de pulproman van Gabor von Vaszary en het zit vol flauwe dubbelzinnigheden, die toentertijd gewiekst waren, maar waarvan tegenwoordig geen hond meer koud of warm van wordt. Het camerawerk is van Friedel Behn- Grund.

Dr. Med. Hiob Prätorius

1964 | Komedie

Duitsland 1964. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Liselotte Pulver, Fritz Tillmann, Peter Lühr en Fritz Rasp.

Alleraardigste Rühmann-productie, verfilmd naar Curt Goetz' toneelstuk Frauenarzt Dr. Prätorius, dat Goetz zelf al in 1950 had verfilmd, over een professor op zoek naar de domheidsbacil die in plaats daarvan een vrouw op zijn weg vindt. Scenario van Heinz Pauck en István Békeffy. Camerawerk van Richard Angst.

Meine Tochter und ich

1963 | Komedie

Duitsland 1963. Komedie van Thomas Engel. Met o.a. Heinz Rühmann, Gertraud Jesserer, Eckart Dux, Agnes Windeck en Gustav Knuth.

Een tandarts verzet zich tegen de huwelijkskeuze van zijn dochter en zal alles in het werk stellen om deze keuze ongedaan te maken. Er is gelukkig een happy-end. Scenario van Curth Flatow. Camerawerk van Erich Claunigk.

Das Haus in Montevideo

1963 | Drama, Komedie

Duitsland 1963. Drama van Helmut Käutner. Met o.a. Heinz Rühmann, Paul Dahlke, Michael Verhoeven, Fritz Tillmann en Doris Kiesow.

Professor Traugott heeft ooit uit morele verontwaardiging zijn zusje het huis uitgezet toen deze ongehuwd zwanger bleek te zijn. Als jaren later zuslief overlijdt laat ze Traugott een huis in Montevideo en 250.000 mark na op voorwaarde dat een van zijn twaalf dochters hetzelfde overkomt als zij. Scenario van regisseur Käutner naar het toneelstuk van Curt Goetz. Camerawerk van Günther Anders.

Zwei unter Millionen

1961 | Drama, Romantiek

Duitsland 1961. Drama van Victor Vicas en Wieland Liebske. Met o.a. Hardy Krüger, Loni von Friedl, Walter Giller, Joseph Offenbach en Fritz Tillmann.

Berlijn 1961, vlak voor de bouw van de Muur. Karl (Kr[KA3]uger) werkt overdag in de markthallen van Oost-Berlijn en `s avonds is hij kellner in West-Berlijn. Men kan zich relatief eenvoudig van de ene sector naar de andere verplaatsen. Karl droomt ervan zijn eigen kroeg te bezitten en heeft iets op het oog. Hij leert Christine (Von Friedl) kennen, die uit Rostock (toen de DDR!) is gekomen naar de voormalige rijkshoofdstad. Christine probeert hem te helpen en ze heeft rijke familie in D[KA3]usseldorf (het Westen!), die wel een handje willen helpen. Karl biedt op het café, maar een geheimzinnige tegenbieder drijft de prijs op. Een staaltje van typisch West-Duits kapitalisme. Christine 'leent' nog wat meer geld uit de kas van haar werkgever. De kroeg komt er nooit en Karl doet de grootst mogelijke moeite om zijn vriendin te behoeden voor de gevangenis. Het lukt, want hij houdt veel van haar. Sentimentele milieuschets, geïnspireerd door de bouw van de Muur. Behoorlijke spelprestaties van de hoofdrollen, maar de film heeft voor het verwende nageslacht geen glans, hooguit curiositeitswaarde. Scenario van Gerd Oelschlegel naar een roman van Walter Lembke. Camerawerk van Heinz Hölscher. Tweede regisseur Liebske deed v.n.l. de voorbereidingen.

Eine Frau fürs ganze Leben

1960 | Drama

Duitsland 1960. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Ruth Leuwerik, Klausjürgen Wussow, Gustav Knuth, Harry Meyen en Theo Lingen.

Het leven van een vrouw, vanaf jong meisje omstreeks de eeuwwisseling tot grootmoeder zestig jaar later. Tamelijk hypocriet van Liebeneier om zomaar de dertien jaar van het Hitler-tijdperk over te slaan. Een incompleet vrouwenleven en een incomplete film.

Der letzte Fußgänger

1960 | Komedie

Duitsland 1960. Komedie van Wilhelm Thiele. Met o.a. Heinz Erhardt, Christine Kaufmann, Käthe Haack, Ernst Waldow en Hans Hessling.

Archivaris Gottlieb Sänger, type brave borst, ontmoet op reis richting het Zwarte Woud een avontuurlijk tienermeisje, met wie hij vervolgens een wandeltocht onderneemt. Ondertussen worden de kiekjes die hij naar zijn collega's van het tijdschrift Zeitblick stuurt zonder zijn medeweten als vakantiereportages gebruikt. Maar verwacht geen intriges of insinuaties in deze vrolijke, komische Heimatfilm: eigenlijk gebeurt er helemaal niks. Toch sloeg de film twintig jaar na de première aan bij tv-kijkers, met een nieuwe bioscooprelease tot gevolg.

Liebe auf krummen Beinen

1959 | Komedie

Duitsland 1959. Komedie van Thomas Engel. Met o.a. Sonja Ziemann, Walter Giller, Doris Kirchner, Günther Lüders en Karl-Heinz Schroth.

Giller is schrijver in spe, maar hij heeft geen talent en moet de kost verdienen met de colportage van encyclopedieën. Kirchner, dochter van muziekuitgever Schroth is verliefd op hem, maar mag van pa geen arme sloeber trouwen. Ondanks zijn geldnood neemt Giller een rasechte tekkel op afbetaling om de kittige fotografe Ziemann te imponeren, maar zij houdt hem voor een opsnijder. In de finale krijgen zij elkaar. Een hondse komedie, die goed is voor menige gulle lach naar het boek van Hans Gruhl door Herbert Reinecker en Utz Utermann bewerkt tot scenario. Erich Claunigk stond garant voor de degelijke fotografie vanuit ongebruikelijke perspektieven.

Ein Tag, der nie zu Ende geht

1959 | Romantisch drama, Oorlogsfilm

Duitsland 1959. Romantisch drama van Franz Peter Wirth. Met o.a. Hansjörg Felmy, Ruth Leuwerik, Hannes Messemer, Mady Rahl en Karl Lieffen.

In 1943 gaat de Duitse kapitein-luitenant Robert Wissmann (Felmy) in Ierland aan land om er hulp te zoeken voor zijn beschadigde onderzeeër. Daar ontmoet hij Maureen Backett (Leuwerik), de weduwe van een door de Duitsers neergeschoten piloot. Er bloeit iets moois tussen hen op, maar de geallieerden zijn op het spoor gekomen van de U-boot. Het zou een aardig gegeven voor een melodrama kunnen zijn, maar de uitwerking is dermate ongeloofwaardig dat ook het aardige spel van Leuwerik de film niet boven de middelmaat uit kan tillen.

Ein Mann geht durch die Wand

1959 | Komedie, Sciencefiction

Duitsland 1959. Komedie van Ladislao Vajda. Met o.a. Heinz Rühmann, Nicole Courcel, Rudolf Vogel, Rudolf Rhomberg en Hans Leibelt.

Wees maar bescheiden, dan komt alles ook wel in orde, is het brave evangelie van deze Rühmann-komedie over iemand die door muren heen kan lopen, wat in het begin best leuk is, maar later vervelend wordt, waardoor ook de film inzakt. Scenario van István Békeffy en Hans Jacoby naar een novelle van Marcel Aymé. Camerawerk van Bruno Mondi.

Wir Wunderkinder

1958 | Komedie, Drama

Duitsland 1958. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Hansjörg Felmy, Robert Graf, Johanna von Koczian en Elisabeth Flickenschildt.

Dit Duitse epos volgt in de eerste helft van de twintigste eeuw de levens van twee voormalige klasgenoten: de idealistische journalist Hans (Felmy) verliest met het opkomend fascisme zijn werk, terwijl de opportunistischer Bruno (Graf) tijdens het nazi-regime succes heeft met zwarte markt-handel. Na de Tweede Wereldoorlog kruisen hun wegen elkaar nogmaals. In eigen land gewaardeerde satire, een bewerking van de gelijknamige roman van Hugo Hartung, heeft prima acteurs en werd destijds genomineerd voor een Golden Globe voor beste buitenlandse film.

Ein Stück vom Himmel

1958 | Romantisch drama

Duitsland 1958. Romantisch drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Ingrid Andree, Toni Sailer, Georg Thomalla, Margit Saad en Gustav Knuth.

Christine (Andree) is de aantrekkelijke dochter van een grootgrondbezitter uit Beieren. Ze wordt verliefd op een arme, maar ijverige student Peter (Sailer). Het standsverschil staat een huwelijk aanvankelijk in de weg, maar na de nodige verwikkelingen (en bijna verwijderingen) komt alles goed. Bioscoop-fondant-van-toen, dat niet meer opgewassen is tegen de ritsen en reeksen films, die de thuisbuis de grote schare liefhebsters bieden kan. Oprecht gemaakt en gespeeld. Scenario van Paul Helwig en Juliane Kay. Camerawerk van Günther Senftleben.

Die Trapp-Familie in Amerika

1958 | Muziek

Duitsland 1958. Muziek van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Ruth Leuwerik, Hans Holt, Josef Meinrad, Maria Holst en Hilde von Stolz.

Een vervolg op DIE TRAPP-FAMILIE. In de V.S. heeft de zingende familie groot succes op de planken. Scenario van Herbert Reinecker. Camerawerk van Werner Krien.

Der Priester und das Mädchen

1958 | Drama

Duitsland 1958. Drama van Gustav Ucicky. Met o.a. Rudolf Prack, Willy Birgel, Marianne Hold, Rudolf Lenz en Hans Thimig.

De dochter van een hereboer wordt verliefd op de dominee, maar de dochter was al eens verlamd door een ongelukkige liefde. Hoe verzonnen ze het.

Der Engel, der seine Harfe versetzte

1958 | Komedie, Fantasy

Duitsland 1958. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Henry Vahl, Matthias Fuchs, Nana Osten, Dunja Movar en Horst Haupt.

Een jonge vrouw, een engel(!) brengt haar harp naar de lommerd in een slaperig stadje in Noord-Duitsland en beleent DM 250. Algauw biedt een heer (de piepjonge Tappert, die later naam zou maken als commissaris Derrick) DM 2.700 voor het ding. Iedereen schijnt plotseling belangstelling te hebben en een keten van grappige gebeurtenissen voltrekt zich. Een komedie uit de oude doos zonder de platheid van een klucht voor wie onbekommerd passief wil ontspannen. Heinz Pauck en Günter Neumann bewerkten een roman van Charles Terrot tot scenario. Camerawerk van Sven Nykvist.

Das Wirtshaus im Spessart

1958 | Komedie, Muziek, Musical

Duitsland 1958. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Carlos Thompson, Günther Lüders, Rudolf Vogel en Ina Peters.

Gravin Franziska en haar verloofde baron Sperling krijgen in het Spessart woud een ongelukje met hun koets en worden naar de lokale herberg gebracht. Dat blijkt een rovershol en de edellieden worden voor losgeld gevangen genomen door de hoofdman. Franziska verkleedt zich in mannenkleren, ontsnapt, maar keert weer terug als blijkt dat haar vader het losgeld niet wil betalen. Hoffmanns romantische verfilming van het gelijknamige verhaal (1828) van Wilhelm Hauff drijft op de hoofdrol van internationale ster Pulver. De film werd gezien als allegorie voor post-nazi Duitsland, waar vrouwen de taken van alle dode en gevangen mannen (tijdelijk) mochten overnemen.

Immer wenn der Tag beginnt

1957 | Drama

Duitsland 1957. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Ruth Leuwerik, Hans Söhnker, Christian Wolff, Hans Reiser en Agnes Windeck.

Een lerares verzet zich tegen de starre onderwijsmethodes en wil méér betekenen voor haar leerlingen. De gevolgen blijven niet uit: een leerling wordt op haar verliefd. Dat krijg je van al die nieuwlichterijen. Gelukkig wordt ook de rector van de school op haar verliefd. Wat een kitsch!

Wenn wir alle Engel wären

1956 | Komedie

Duitsland 1956. Komedie van Günther Lüders. Met o.a. Dieter Borsche, Marianne Koch, Hans Söhnker, Carla Hagen en Fita Benkhoff.

Na een wilde nacht in het Düsseldorfse nachtleven wordt bibliothecaris Christian Kempenich wakker naast een vreemde vrouw. Met een kater gaat hij ervandoor. De pijnlijke situatie komt echter aan het licht en zijn vrouw Elisabeth maakt hem bittere verwijten. Zij blijkt echter zelf ook niet zo zuiver op de graat te zijn.

Königin Louise

1956 | Drama, Historische film

Duitsland 1956. Drama van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Dieter Borsche, Ruth Leuwerik, Bernhard Wicki, René Deltgen en Hans Nielsen.

Al in 1918 en in 1927 (regie Karl Grune) werden er films gemaakt over de Pruisische koningin Louise. Liebeneiners kleurenversie is zo oersentimenteel dat niemand de film meer ernstig kan nemen.

Die Trapp-Familie

1956 | Muziek

Duitsland 1956. Muziek van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Ruth Leuwerik, Hans Holt, Maria Holst, Josef Meinrad en Hilde von Stolz.

Een allerplezierigste maar niet erg verrassende voorloper van THE SOUND OF MUSIC over de zingende familie Trapp die de Oostenrijkse bezetting door de Duitsers ontvlucht in een gevaarlijke tocht over de bergen. Rasechte familie-schmalz die de kassa's deed rinkelen. Scenario van Georg Hurdalek naar de memoires van barones Maria Trapp The History of the Trapp Family Singers. Camerawerk van Werner Krien.

Die Goldene Brücke

1956 | Drama

Duitsland 1956. Drama van Met o.a. Ruth Leuwerik, Curd Jürgens, Paul Hubschmid, Jester Naefe en Rudolf Vogel.

Een rijke fabrikant heeft een protégée: een jonge vrouw, die carrière als zangeres probeert te maken, terwijl haar huwelijk op de klippen lijkt te zijn gelopen. De motieven van de ondernemer zijn dan ook niet geheel edel. Als de echtgenoot, een autocoureur bijna een fataal ongeluk krijgt, brengt dat het tweetal weer samen. Courts-Mahlerachtig verhaal naar een van dik-hout-zaagt-men-planken-roman van Lajos Zilahy door Juliane Kay em W.P. Zibaso vakkundig bewerkt tot een scenario vol smart. Het camerawerk is van Werner Krien. Typisch bioscoopvoer uit de opbouwperiode van West-Duitsland na W.O. II, tegenwoordig nog nauwelijks te verteren.

Rosen im Herbst

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Rudolf Jugert. Met o.a. Ruth Leuwerik, Bernhard Wicki, Paul Hartmann, Lil Dagover en Carl Raddatz.

Niet de eerste bewerking van Theodor Fontanes klassieke roman Effi Briest, over een zeventienjarig meisje dat wordt uitgehuwelijkt aan de twee maal zo oude baron Geert von Innstetten, en zeker niet een van de betere. Ruth Leuwerik, 'koningin van het melodrama', is ondanks haar 31 jaar goed gecast als Effi Briest, maar verder is het allemaal te voorzichtig en te banaal om de tragische schoonheid van het boek recht te doen. Voor een echt geslaagde adaptatie, kijk naar Rainer Werner Fassbinders verfilming uit 1974.

Ich denke oft an Piroschka

1955 | Romantische komedie

Duitsland 1955. Romantische komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Liselotte Pulver, Gunnar Möller, Gustav Knuth, Vera Frydtberg en Rudolf Vogel.

Een Duitse student wordt verliefd op de dochter van een Hongaarse seinhuiswachter. Een allercharmantst romantisch gevalletje. Scenario van Hugo Hartung. Camerawerk van Richard Angst.

Drei Mädels vom Rhein

1955 | Romantiek, Komedie, Drama

Duitsland 1955. Romantiek van Georg Jacoby. Met o.a. Fita Benkhoff, Gardy Granass, Topsy Küppers, Angelika Meissner en Heinz Hilpert.

In een dorpje in de Rheingau - een Duitse wijnstreek - staat een ouderwetse herberg op het punt van faillissement omdat een naburig, 'modern' hotel uit de grond is gestampt en nu de bezoekers trekt. Zelfs het traditionele wijnfeest dreigt zich te verplaatsen van Gasthof Zur Linde naar het Palasthotel.

Verrat an Deutschland

1954 |

Duitsland 1954. Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Paul Müller, Herbert Hübner, Hermann Speelmans en Yoko Tani.

Het verslag van het Russische spionagenet van Richard Sorge in Japan, een Harlan-produktie alsof hij nog steeds voor het Derde Rijk filmde. Koude-Oorlogspropaganda.

Bildnis einer Unbekannten

1954 | Romantiek

Duitsland 1954. Romantiek van Helmut Käutner. Met o.a. O.W. Fischer, Ruth Leuwerik, Erich Schwellow, Albrecht Schoenhals en Irene von Meyendorff.

Schilder Keller (Fischer) ziet bij een balletuitvoering een aardig kopje dat hij later als gezicht neerzet op een naaktportret. Op een vernissage herkent iedereen Nicole (Leuwerik), de vrouw van de Franse gezant, wiens carri[KA2]ere hierdoor in gevaar komt. Om haar man te redden zegt Nicole dat ze een affaire had met Keller. Het paar gaat uit elkaar en in Parijs probeert Nicole aan de bak te komen als chansonni[KA2]ere (dat was toen in de mode) en het wordt wat tussen de kunstenaar en het zingende meisje. Het talent van Fischer en Leuwerik is volledig verknoeid in dit flauwe verhaal met een lauw scenario van Hans Jacoby en regisseur Käutner. Het camerawerk is van Werner Krien. Achterhaalde moraal en oubolligheid troef.

An der schönen blauen Donau

1954 | Muziek

Oostenrijk 1954. Muziek van Hans Schweikart. Met o.a. Hardy Krüger, Nicole Besnard, Jean Wall en Egon von Jordan.

Een koning voelt er niets voor de hem onbekende prinses te trouwen die men voor hem heeft uitgezocht. Wanneer ze elkaar incognito ontmoeten zijn ze op slag verliefd. Aardige filmoperette met muziek van Franz Grothe.

Skandal im Mädchenpensionat

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Erich Kobler. Met o.a. Walter Giller, Günther Lüders, Joachim Brennecke, Fritz Odemar en Ernst Waldow.

Drie vrienden die zich voor een feest als soldaten hebben verkleed komen onder de invloed van overmatig alcoholgebruik terecht in een meisjespensionaat, waar ze als onderwijzeressen worden binnengehaald. Een niet erg geslaagde kruising tussen SOME LIKE IT HOT en FEUERZANGENBOWLE, die geen minuut aan een van beide voorbeelden kan tippen.

Muß man sich gleich scheiden lassen?

1953 | Komedie, Romantiek

Duitsland 1953. Komedie van Hans Schweikart. Met o.a. Hardy Krüger, Ruth Leuwerik, Hans Söhnker, Tilda Thamar en Fita Benkhoff.

Oppervlakkige, onwaarschijnlijke onzin over getrouwde autocoureur Andreas (Kr[KA3]uger), die na een ongeval op het circuit voor een kuur naar Zwitserland moet. Hij maakt daar kennis met de eigengereide Joan de Portago (Thamar), die hem koste-wat-het-kost wil inpalmen. Echtgenote Garda (Leuwerik) die de kost verdient als fotografe voor een tijdschrift, moet naast haar drukke baan ook nog een `list` verzinnen (wat geflirt met chirurg Dr. Algys - Söhnker) om Andreas terug te winnen. Niet bepaald origineel naar de toneelklucht Lauter Lügen van regisseur Schweikart, die met Maria Niklisch zijn eigen stuk omschreef tot scenario. De hoofdrollen waren in die tijd zeer populair bij het Duitse bioscooppubliek en konden geen kwaad doen, al was de inhoud nu niet je 'dat'. Het camerawerk is van Helmuth Fischer-Ashley.

Musik bei Nacht

1953 | Komedie, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Paul Hubschmid, Gertrud Kückelmann, Curd Jürgens, Judith Holzmeister en Günther Lüders.

Een beroemde Amerikaanse liedjescomponist wordt door zijn vrouw bedrogen. Hij ruilt naam en paspoort met een vriend en trekt naar Europa, waar hij verliefd wordt op de eigenaresse van een bijna failliete bar. Middelmatige komedie met als ingrediënten hart, smart en muziek. Hét middel om de zorgen van de na-oorlogse jaren even aan de kant te zetten.

Man nennt es Liebe

1953 | Komedie, Romantiek, Muziek

Duitsland 1953. Komedie van John Reinhardt. Met o.a. Winnie Marcus, Curd Jürgens, Richard Häussler, Hans Leibelt en Lisa Stammer.

Een notoire rokkenjager en de zelfbewuste eigenaresse van een hotel leren elkaar tijdens een uitstapje kennen. Ze trouwen hals- over-kop. Maar ze zijn nauwelijks thuis of de problemen beginnen: de jonge bruid wil haar huwelijk voor iedereen geheim houden. De charmeur Jürgens moet heel wat listen verzinnen om alles in goede banen te leiden. Deze wat schrale komedie is eigenlijk alleen het aanzien waard door het verrukkelijke spel van de beide hoofdrolspelers.

Hokuspokus

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Curt Goetz, Valerie von Martens, Elisabeth Flickenschildt, Hans Nielsen en Erich Ponto.

Producent Hans Dominick had al eerder met toneelschrijver/regisseur Goetz samengewerkt, namelijk met het schrijven van DAS HAUS IN MONTEVIDEO. Samen zetten ze een nieuwe productie van het stuk 'Hokuspokus' op dat zó'n succes had, dat Dominick het twaalf jaar later met Rühmann opnieuw in productie nam. Cameraman Richard Angst werd beroemd door zijn werk voor Arnold Fanck's bergfilms en deed onder andere camerawerk in de V.S. en Nederland.

Fanfaren der Ehe

1953 | Komedie

Duitsland 1953. Komedie van Hans Grimm. Met o.a. Georg Thomalla, Dieter Borsche, Inge Egger, Ilse Petri en Fita Benkhoff.

De grap van twee als vrouwen verklede mannen uit FANFAREN DER LIEBE wordt in dit vervolg tot op de draad uitgemolken. Het scenario is van Herbert Witt en Felix Lützkendorf. Het camerawerk is van Erich Claunigk.

Ave Maria

1953 | Drama, Familiefilm, Muziek

Duitsland 1953. Drama van Alfred Braun. Met o.a. Zarah Leander, Marianne Hold, Hans Stüwe, Hans Henn en Ingrid Pan.

Een zangeres, vroeger beroemd en gevierd, moet in een nachtclub zingen, om de studie van haar dochter te betalen, die op een dure kloosterschool zit. Haar dubbelleven wordt ontdekt als de dochter wil trouwen met een rijke industrieel. Moeder offert zich op en verlaat het land. Mislukte poging om Zarah Leander na de oorlog weer in het zadel te helpen.

Ich tanze mit dir in den Himmel hinein

1952 | Muziek

Oostenrijk 1952. Muziek van Ernst Marischka. Met o.a. Hannerl Matz, Adrian Hoven, Paul Hörbiger, Rudolf Platte en Richard Romanowsky.

Niet alleen weet Matz als danseresje een groot succes te behalen, zij slaat ook nog een beroemde regisseur aan de haak. Operettevoer van de lopende band met de filmtitel als titel van de beroemde schlager.

Die Blaue Stunde

1952 | Komedie

Duitsland 1952. Komedie van Veit Harlan. Met o.a. Kristina Söderbaum, Hans Nielsen, Paulette Andrieux, Kurt Kreuger en Otto Gebühr.

Harlan regisseert zijn echtgenote Söderbaum in een draak over een echtpaar dat wil echtscheiden omdat hij 's nachts snurkt! Maar... alles loopt nog goed af.

Fanfaren der Liebe

1951 | Komedie, Muziek

Duitsland 1951. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Dieter Borsche, Georg Thomalla, Grethe Weiser, Inge Egger en Oskar Sima.

Twee werkloze muzikanten verkleden zich als vrouw om uit armoe een baantje in een damesorkestje te kunnen krijgen. Inderdaad: het gegeven van Billie Wilders oerkostelijke SOME LIKE IT HOT. In 1935 hadden de Fransen het verhaal al verfilmd onder de titel FANFARE D'AMOUR. Het vervolg van deze film heet FANFAREN DER EHE. Het scenario is naar een verhaal van Robert Thoeren en Michael Logan. Het camerawerk is van Richard Angst.

Das Haus in Montevideo

1951 | Komedie

Duitsland 1951. Komedie van Curt Goetz en Valerie von Martens. Met o.a. Curt Goetz, Valerie von Martens, Ruth Niehaus, Eckart Dux en Albert Florath.

Verfilming van Curt Goetz' toneelstuk over een professor die twaalf kinderen heeft en die Orde en Zedigheid hoog in het vaandel heeft staan. Zijn zuster laat hem een flinke erfenis na mits een van zijn dochters een onecht kind krijgt. Als puntje bij paaltje komt, blijken alle twaalf kinderen van de professor onecht te zijn omdat zijn trouwboekje ondeugdelijk is.

Vom Teufel gejagt

1950 | Drama, Mysterie, Thriller

Duitsland 1950. Drama van Viktor Tourjansky. Met o.a. Willy Birgel, Hans Albers, Maria Holst, Lil Dagover en Otto Wernicke.

Albers als Dr. Jekyll. Een zenuwarts heeft een nieuwe shocktherapie ontwikkeld, die bij de collega's op sterke afwijzing stuit. Na een proef op zichzelf lijkt hij eerst niet veranderd, maar al gauw doen zich gruwelijke misdrijven voor... Een spannende thriller met een, voor de toenmalige begrippen op het Duitse witte doek, fantasierijke actie.

Geliebter Lügner

1950 | Komedie, Romantiek, Muziek

Duitsland 1950. Komedie van Hans Schweikart. Met o.a. Elfie Mayerhofer, Hans Söhnker, Erich Ponto, Gustav Knuth en Hans Leibelt.

Een jonge vrouw leert op een gekostumeerd bal een rijke ingenieur kennen, die zich tegenover haar voordoet als een arme schilder. Zij zet zich geheel in om de noodlijdende schilder te helpen. Pas enkele weken later, ontdekt zij de waarheid en wil niets meer van hem weten. Tenslotte vinden zij elkaar natuurlijk toch. Deze komedie ligt qua regie en acteerprestaties ver boven het gemiddelde van die tijd.

Furioso

1950 | Drama, Muziek

Duitsland 1950. Drama van Johannes Meyer. Met o.a. Ewald Balser, Kirsten Heiberg, Peter van Eyck, Petra Peters en Carl heinz Schroth.

Onduidelijk melodrama rond een componist, wiens lievelingsleerling eerst zijn vrouw en daarna ook zijn geliefde wegkaapt, en zo zijn leven verwoest. Voor een echte tragedie heeft deze banale geschiedenis helaas niet genoeg inhoud en tot overmaat van ramp wemelt het van ongeschikte muziekfragmenten. Ook bekend als OPFER DES HERZENS.

Die wunderschöne Galathee

1950 | Komedie, Historische film, Muziek

Duitsland 1950. Komedie van Rolf Meyer. Met o.a. Hannelore Schroth, Viktor de Kowa, Willy Fritsch, Gisela Schmidting en Margarete Haagen.

Naïeve musical-komedie in biedermeierkostuum, die verschillende amoureuze episoden verenigt: het model wordt verliefd op de beeldhouwer, de onbeduidende groentevrouw strijdt met de beroemde zangeres om de kapelmeester.

Absender unbekannt

1950 | Familiefilm, Komedie, Muziek

Duitsland 1950. Familiefilm van Akos von Ratony. Met o.a. Bruni Löbel, Cornell Borchers, Käthe Haack, Ursula Herking en Hans Richter.

Banale komedie die zich afspeelt op een meisjesschool in Hamburg. Door een brief, die per ongeluk is gestuurd komt het tot allerlei verwikkelingen en meningsverschillen. Een typische schoolfilm uit de jaren rond 1950 waarin streken worden uitgehaald, en er geflirt wordt en waar de leraren karikaturen zijn. Ook bekend als PAULCHEN UND DIE MÄDCHENSCHULE.

Nichts als Zufälle

1949 | Komedie

Duitsland 1949. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Theo Lingen, Sonja Ziemann, Susi Nicoletti, Grethe Weiser en Hans Richter.

Vanwege de schlager 'Warum fuhr Kolumbus nach Amerika?' werd deze komedie over een eerste huwelijksdag voor katholieken strikt ontraden.

Man spielt nicht mit der Liebe

1949 | Muziek, Komedie, Familiefilm

Duitsland 1949. Muziek van Hans Deppe. Met o.a. Lil Dagover, Albrecht Schoenhals, Bruni Löbel, Paul Klinger en Georg Thomalla.

Een jonge vrouw wil haar ouders voorstellen aan haar toekomstige echtgenoot, als het gelukkige paar bij uitstek. Hij staat na een mislukt huwelijk sceptisch tegenover een nieuw huwelijk. Bij het bezoek, dat als een verrassing komt, blijkt dat er ook bij de ouders onenigheid is... Lichte filmkost uit de tijd na de oorlog.

Derby

1949 | Familiefilm, Drama

Duitsland 1949. Familiefilm van Roger von Norman en Roger Van Norman. Met o.a. Hannelore Schroth, Willy Fritsch, Heinz Engelmann, Albert Florath en Hannes Frömming.

Een romantische film die speelt tegen de achtergrond van de paardenrensport over een oorlogswees die een paard van een rijke weldoener krijgt en daarmee de Derby (en haar vriend) hoopt te winnen. Het lukt niet in één keer, maar de film is aandoenlijk en de spelers zijn ervaren. Scenario van Stefanie von Below en Roger Norman. Camerawerk van Ekkehard Kyrath.

Die Frau meiner Träume

1944 | Musical, Komedie

Duitsland 1944. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Wolfgang Lukschy, Walter Müller, Grethe Weiser en Inge Drexel.

Terwijl Hitler bezig was de oorlog op alle fronten zwaar te verliezen danste en zong Marika Rökk voor Jacoby's camera's alsof er niets aan de hand was. Maar de soldaten aan het front vraten dit soort films, vooral wanneer Rökk een decolleté tot op de navel droeg, waarover Goebbels een woedeaanval kreeg. Johann Vaszary schreef met Jacoby het scenario, het camerawerk is van Konstantin Irmen-Tschet.

Liebespremiere

1943 | Muziek

Duitsland 1943. Muziek van Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Hans Söhnker, Kirsten Heiberg, Rolf Weih, Fritz Odemar en Margot Hielscher.

Een mannenhaatster, die van kinderen houdt, trouwt om in verwachting te raken. Ze is van plan te scheiden zodra ze moeder is. 't Is dat Heiberg een paar liedjes van Grothe zingt, anders was de film beslist niet de moeite waard om uit te zitten. Voor de intrige heeft men leentjebuur gespeeld bij de operette Axel an der Himmelstür van Benatzky.

Ich vertraue dir meine Frau an

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Kurt Hoffmann. Met o.a. Heinz Rühmann, Lil Adina, Werner Fuetterer, Paul Dahlke en Else von Möllendorff.

R[KA3]uhmann krijgt als Peter Trost(!) het verzoek van een goede vriend tijdens diens afwezigheid op zijn vrouw te passen. Welnu, daar heeft vrouwlief wel oren naar. Scenario van Bobby E. Lüthge en Helmut Weiss naar een toneelstuk van Johann von Vaszary. Camerawerk van Willy Winterstein.

Ein Walzer mit dir

1943 | Muziek

Duitsland 1943. Muziek van Hubert Marischka. Met o.a. Lizzi Waldmüller, Albert Matterstock, Grethe Weiser, Rudolf Platte en Lucie Englisch.

Een componist leeft in de schaduw van zijn vrouw, een beroemde zangeres. Het dunne verhaaltje wordt opgesierd door liedjes en operettescènes met muziek van Grothe.

Hab' mich lieb!

1942 | Musical

Duitsland 1942. Musical van Harald Braun. Met o.a. Marika Rökk, Viktor Staal, Mady Rahl, Hans Brausewetter en Aribert Wäscher.

Monika en Andreas worden een paar, hoewel het er aanvankelijk naar uitzag dat ze met zijn vriend Georg zou trouwen. Niet zo bijster originele liefdesperikelen, maar het gaat natuurlijk ook om de groots opgezette revuescènes.

Der Strom

1942 | Drama

Duitsland 1942. Drama van Günther Rittau. Met o.a. Hans Söhnker, Friedrich Kayssler, Lotte Koch, Charlotte Daudert en Paul Henckels.

Wanneer de dijken het begeven vormt de rivier een levensgevaarlijke bedreiging. Pas na jaren wordt het gevaar voorgoed afgewend dank zij een ingenieur, die naar zijn geboortestreek is teruggekeerd. Na een schitterend gefilmd begin krijgt de melodramatiek te veel de overhand. Desalniettemin is Rittau`s derde film (hij was voordien een kleine twintig jaar cameraman o.a. bij Fritz Lang), naar het gelijknamige drama van Max Halbe, volop de aandacht waard.

Frauen sind doch bessere Diplomaten

1941 | Musical

Duitsland 1941. Musical van Georg Jacoby. Met o.a. Marika Rökk, Willy Fritsch, Aribert Wäscher, Ursula Herking en Hans Leibelt.

Een temperamentvolle danseres fungeert als vredesengel in de politiek woelige Biedermeiertijd. De productie van deze 'eerste Duitse avondvullende-speelfilm-in-kleur' heeft heel wat voeten in de aarde gehad en nóg was het resultaat, vooral technisch gezien, niet opzienbarend. Liedjes als 'Wenn ein junger Mann kommt', van Franz Grothe, deden het beter! Zie ook DAS SCHÖNHEITSFLECKCHEN. Karl Georg Külb en Gustav Kampendonk schreven het scenario. Camerawerk van Konstantin Irmen-Tschet en Alexander von Lagorio.

Die Schwedische Nachtigall

1941 | Biografie

Duitsland 1941. Biografie van Peter Paul Brauer. Met o.a. Ilse Werner, Joachim Gottschalk, Karl Ludwig Diehl en Aribert Wäscher.

De beroemde Zweedse zangeres Jenny Lind ziet in dat ze de Deense sprookjesverteller, Hans Christian Andersen, niet aan zich mag binden. Een schitterende rol van Gottschalk als Andersen. Het was zijn laatste film; in november 1941 pleegde hij, samen met zijn joodse vrouw, zelfmoord omdat Goebbels eiste dat hij zich van haar liet scheiden.

Die rote Mühle

1940 | Komedie

Duitsland 1940. Komedie van Jürgen von Alten. Met o.a. Ida Wüst, Grethe Weiser, Theo Lingen, Edith Oss en Fritz Genschow.

In het geheim leidt wasvrouw Mahnke (W[KA3]ust) een dubbelleven. Zelfs haar kinderen (Oss en Genschow) weten daar niets van. Overdag leidt ze de wasserij, 's nachts staat aan het hoofd ze een nachtclub. Deze lokaal heeft zij van haar gescheiden en inmiddels overleden echtgenoot geërft. In het testament was bepaald dat ze de nachtclub voor een bepaalde tijd moest leiden, anders zou ze de erfenis niet krijgen. De buren vinden het gedrag van mevrouw Mahnke steeds vreemder. Na menigerlei verdachtmakingen komt alles aan het eind toch op zijn pootjes terecht. Deze film leunt zwaar op komisch actrice Ida Wüst, die alle registers van haar kunnen opentrekt. Zeker geen artistiek hoogtepunt, maar wel goed amusement.

Achtung! Feind hört mit!

1940 |

Duitsland 1940. Arthur Maria Rabenalt. Met o.a. Kirsten Heiberg, René Deltgen, Lotte Koch, Rolf Weih en Michael Bohnen.

In de Kettwig-fabrieken in Nazi-Duitsland worden de kabels vervaardigd waarmee versperringsballonnen worden opgelaten. Spionnen van een buitenlandse mogendheid trachten er achter te komen waaraan deze kabels hun buitengewone sterkte danken. Nazi-propagandafilm waarin de beste acteerprestaties worden geleverd door Kirsten Heiberg en René Deltgen als het spionnenpaar!

Ehe in Dosen

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Leny Marenbach, Johannes Riemann, Ralph Arthur Roberts, Grethe Weiser en Hilde Weißner.

Componist Peter (Riemann) en zijn vrouw Nora (Marenbach) willen scheiden. Een huisvriend maakt hen wijs dat ze, om te kunnen scheiden, eerst een aantal pogingen tot verzoening moeten doen. Daardoor verzoent het paar zich na allerlei verwikkelingen tenslotte echt. Van deze middelmatige film blijft je alleen de originele muziek van Grothe bij.

Rote Orchideen

1938 | Misdaad

Duitsland 1938. Misdaad van Nunzio Malasomma en Walter Janssen. Met o.a. Olga Tschechowa, Albrecht Schoenhals, Camilla Horn, Hans Nielsen en Herbert Hübner.

Twee ingenieurs (Schoenhals en D[KA3]oderlein) worden verdacht van bedrijfsspionage. Schoenhals weet naar het buitenland te vluchten en van daaruit bewijst hij, na vele avonturen, zijn onschuld en die van zijn collega. Hij verovert ook nog het hart van zangeres Maria (Tschechowa), die aan het begin van de film een duistere rol speelde. Een misdaadfilm waarvoor je niet op het puntje van je stoel gaat zitten. Noch de spelers, noch het onwaarschijnlijke verhaal weten te boeien, al maakt de muziek van Franz Grothes wel wat goed. Een film die je snel vergeet.

Napoleon ist an Allem Schuld

1938 | Musical

Duitsland 1938. Musical van Curt Goetz. Met o.a. Curt Goetz, Valerie von Martens, Paul Henckels, Else von Möllendorf en Willi Schur.

Een puntgave musical vol verrassingen en grappen over Lord Cavershoot (Goetz) die zich inbeeldt Napoleon te zijn en met een onechte dochter wordt opgescheept tot ontsteltenis van zijn vrouw Lady Josephine. Liedjes: `Es war ein M[KA3]adchen und ein Matrose` en `Warum hat der Napoleon`. De film werd door Goebbels verboden, waarna Goetz (die veel komedies voor toneel had geschreven en geregisseerd) naar Amerika emigreerde.

Geheimzeichen LB 17

1938 | Avonturenfilm

Duitsland 1938. Avonturenfilm van Viktor Tourjansky. Met o.a. Willy Birgel, Hilde Weißner, Otto Wernicke, Bernhard Minetti en René Deltgen.

Een denkbeeldige staat wordt door rebellen bedreigd. Politieman Terno (Birgel) infiltreert in hun gelederen. Hij weet op die manier de samenzweerders (Deltgen en Minetti) te ontmaskeren en hun leider (Loos) te arresteren. Manja, de vroegere geliefde van Terno, kiest net op tijd de goede kant. Een spannende avonturenfilm die, mede door de uitstekende regie en de goede rolbezetting, indertijd zeer populair was. Birgel, de lieveling van het publiek, had natuurlijk een groot aandeel in dat succes.

Diskretion - Ehrensache

1938 | Komedie

Duitsland 1938. Komedie van Johannes Meyer. Met o.a. Heli Finkenzeller, Hans Holt, Ida Wüst, Ralph Arthur Roberts en Theo Lingen.

Mary (Finkenzeller) wil koste wat kost voorkomen dat ze wordt uitgehuwelijkt aan de sullige Lord Benton (Lingen). Ze laat zich in met een jongeman (Holt), opdat Benton haar als 'gevallen vrouw' zal afwijzen. Maar ze heeft buiten de waard gerekend, de jonge man is niet degene die ze voor het gefingeerde avontuurtje uitgezocht had. Zo beginnen de verwikkelingen. Maar de toevallige kennismaking leidt tenslotte natuurlijk tot een echte verbintenis. Het heeft te weinig inhoud dit blijspel, en algauw slaat de verveling toe. Dankzij het goede spel is het toch nog een middelmatige film geworden.

Pat und Patachon im Paradies

1937 | Komedie

Oostenrijk 1937. Komedie van Karl Lamac. Met o.a. Pat, Patachon, Mady Rahl, Lucie Englisch en Rudolf Carl.

Op een paradijselijk eiland leven de nakomelingen van een eeuw geleden gestrande schipbreukelingen. Ze worden geconfronteerd met de moderne tijd. Een onderhoudende komedie met ondergeschikte rollen van de, vooral in de zwijgende tijd, beroemde Deense komieken die in het Duits 'Pat und Patachon' en in het Nederlands 'Watt en Half Watt' werden genoemd. Ook vertoond als EINE INSEL WIRD ENTDECKT.

Wo die Lerche singt

1936 | Komedie, Muziek

Hongarije​/​​Duitsland​/​​Zwitserland 1936. Komedie van Carl Lamac. Met o.a. Marta Eggerth, Hans Söhnker, Lucie Englisch, Rudolf Carl en Fritz Imhoff.

Freule Margit (Eggerth) en haar vader (Neugebauer) hebben grote zorgen. Hun kleine Hongaarse landgoed is met zware schulden bezwaard. Dan besluit Margit een auto-Csarda, ofwel een wegrestaurant, te beginnen. De jonge Hans (Söhnker), zoon van een rijke moeder, die eindelijk op eigen benen wil staan, probeert Margit over te halen hem een vergunning te geven voor de bouw van een benzinepomp. Ze worden verliefd op elkaar. Ieder denkt dat de ander arm is. Wanneer de waarheid uitkomt, komt het eerst tot een ruzie maar uiteindelijk komt alles goed. De film werd gemaakt naar de gelijknamige operette van Franz Lehár. De mooie zangstem van Marta Eggerth en het komische duo Englisch-Carl doen dramaturgische zwakheden vergeten.

Das Schloß in Flandern

1936 | Drama, Muziek, Oorlogsfilm

Duitsland 1936. Drama van Géza von Bolváry. Met o.a. Marta Eggerth, Paul Otto, Hilde Weißner, Valy Arnheim en Sabine Peters.

Zes officieren in een belegerd fort nabij Ypern in Vlaanderen tijdens WO I hebben als enige troost en tijdspassering een grammofoonplaat van de zangeres Gloria Delamare (Eggerth). E[KA1]en officier (Hartmann) zoekt haar na de oorlog op. Schlagers: 'Herz, du kennst meine Sehnsucht' en 'Ein neues Leben fängt an'.

Winternachtstraum

1935 | Komedie, Muziek

Duitsland 1935. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Magda Schneider, Wolf Albach-Retty, Richard Romanowsky, Hans Moser en Theo Lingen.

Kassier Boeneke (Romanowsky) en klerk Prinz (Moser) willen hun collegaatje Hilde (Schneider) aan een man helpen. Gedrie[KA3]en gaan ze op vakantie in de bergen. Daar komt het tot de dolste verwikkelingen. Boeneke wordt van verduistering verdacht en Prinz van oplichting, een stel dieven (Meyerinck/Bj[KA3]ornson) pikt de aktentas van Boeneke en tenslotte duiken ook nog de directeur en de afdelingschef van de firma op. Maar het was de moeite waard: Hilde krijgt haar kerel (Albach-Retty). De sterren zijn niet Schneider en Albach-Retty, maar het komische trio Moser, Romanowsky en Lingen, die alle registers van hun kunnen opentrekken. Scenario van Ernst Marischka en camerawerk van Werner Brandes.

Die lustigen Weiber

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Carl Hoffmann. Met o.a. Magda Schneider, Leo Slezak, Ida Wüst, Maria Krahn en Otto Wernicke.

Gebaseerd op het personage van Shakespeare, John Falstaff, maar volgt voornamelijk het libretto van de opera Die Lustigen Weiber von Windsor van Otto Nicolai. Maar de toeschouwer kan niet om de vrolijke vrouwtjes lachen. Het ontbreekt de film te zeer aan intelligente invallen. Alleen Slezak slaagt erin Falstaff vorm te geven. Hij speelt hem niet, hij brengt hem tot leven. Ook bekend als FALSTAFFS ABENTEUR.

So endete eine Liebe

1934 | Drama

Oostenrijk 1934. Drama van Karl Hartl. Met o.a. Paula Wessely, Willi Forst, Gustaf Gründgens, Gustav Waldau en Maria Koppenhöfer.

Hoewel Hertog Franz von Modena haar grote liefde is, geeft Prinses Marie-Luise toch gehoor aan het 'verzoek' met Napoleon te trouwen. Een uitstekend geregisseerde film met geweldige rollen van Wessely, Forst en vooral Gründgens.

Ihr größter Erfolg

1934 | Historische film, Muziek, Biografie

Duitsland 1934. Historische film van Johannes Meyer. Met o.a. Marta Eggerth, Aribert Mog, Leo Slezak, Gustav Waldau en Max Gülstorff.

Deze film is een vrije interpretatie van de opkomst van de Oostenrijkse actrice Therese Krones (1801-1830), gespeeld door Eggerth. Nadat de beroemde Ferdinand Raimund uit het volkstheater, gespeeld door Slezak, de weg naar het toneel voor haar ge[KA3]effend heeft, maakt ze snel carri[KA2]ere en wordt de lieveling van Wenen. Wanneer haar intieme vriend graaf Jaroff (Schoenhals) echter een bedrieger blijkt te zijn, die de bourgeoisie geld afhandig heeft gemaakt, keren de Weners zich van Therese af. Maar weer is het Raimund, die alles ten goede keert. Deze film staat of valt met de mooie muziek van Grothes, de komische kracht van Slezak en de prachtige stem van Marta Eggerths. Ook bekend als THERESE KRONES.

Ich kenn' Dich nicht und liebe Dich

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Géza von Bolváry. Met o.a. Magda Schneider, Willi Forst, Trude Haefelin, Max Gülstorff en Theo Lingen.

Een bekend componist (Forst) wordt verliefd op een meisje (Schneider). Om haar beter te leren kennen neemt hij bij haar ouders een baantje aan als kamerdienaar. Als het meisje het bedrog ontdekt is ze eerst kwaad, omdat ze zich bespied voelt, maar later komt toch alles weer goed. Zoals alle films van Bolvary is ook deze amusant, onderhoudend en vol leuke details. Naast de hoofdrollen is het vooral Theo Lingen die je bijblijft. De muziek van Franz Grothe heeft ook een belangrijke bijdrage geleverd aan het succes van deze film, waarvan ook een Franse versie werd gemaakt: TOI QUE J'ADORE.

Heinz im Mond

1934 | Komedie

Duitsland 1934. Komedie van Robert A. Stemmle. Met o.a. Heinz Rühmann, Rudolf Platte, Annemarie Sörensen, Oskar Sima en Susi Lanner.

De eigenaar van een porseleinfabriek is door een misverstand met twee dames verloofd, maar kiest uiteindelijk voor zijn secretaresse. Rühmann is het enige lichtpunt in deze nogal langdradige komedie. Scenario van regisseur Stemmle en M. Arnac. Camerawerk van Carl Drews.