Jerzy Satanowski: muziek.
Er zijn 7 films gevonden.

Erotic Tales: The Devilish Education

1994 | Fantasy

Polen​/​​Duitsland 1994. Fantasy van Janusz Majewski. Met o.a. Renata Dancewicz, Marek Kondrat, Anna Dymna, Stanislaw Brudny en Adam Ferency.

Het Poolse platteland rond 1890. De ontluikende Gosia (Dancewicz) gaat `s zomers altijd in haar blootje zwemmen als ze de koeien naar de weide brengt. Telkens als ze uit het water komt, heeft ze het gevoel dat ze begluurd wordt. Op een morgen na het zwemmen, ontmoet ze een in het zwart geklede man (Kondrat), die kunstschilder blijkt te zijn. Ze ontdekt dat hij een naaktportret van haar heeft gemaakt. Ze is geflatteerd, maar ook in verlegenheid gebracht omdat ze door haar moeder (Dymna) met het idee is grootgebracht dat ze haar naakte huid altijd bedekt moet houden. De man overtuigt haar echter dat het lichaam een geschenk gods is, iets, waarop je trots moet zijn. Mooi, aangrijpend, poe[KA3]etisch filmsurrealisme, waarin de (rooms- katholieke) religieuze symboliek voor het grijpen ligt. De man die het meisje inwijdt en opvoedt tot een vrouw van de wereld, is een instrument voor regisseur/scenarioschrijver Majewski om betoverende filmische schilderijen te maken. Het camerawerk van Witold Adamek is schitterend. Verzadigend voer voor voyeurs. Dolby Stereo S.R.

2O ans plus tard

1993 | Drama

Polen​/​​België​/​​Frankrijk 1993. Drama van Michal J. Dudziewicz en Michael J. Dudziewicz. Met o.a. Joanna Brenda, Rafal Krolikowski, Malgorzata Pleczynska, Bronislaw Wroclawski en Zbigniew Bielski.

In 1969 probeert een echtpaar Oost-Duitsland te ontvluchten. Ze worden echter betrapt en tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld. Hun twee kinderen, een zoon van zes en een dochter van vijf, worden geadopteerd door onbekende ouders, ergens in Polen. Na hun vrijlating gaan de echte ouders op zoek naar hun kinderen, maar dit blijft zonder resultaat. Pas na de val van het communisme, twintig jaar later, vinden ze hun kinderen terug. Stroef verlopend drama waarin het toeval een iets te grote rol speelt. Zelfs al is de film op ware feiten gebaseerd (zoals de echte dochter, die aan het eind een getuigenis aflegt, beweert). Dudziewicz en Huguette Debaisieux schreven het scenario en de opnamen werden gemaakt in Oost-Berlijn, Polen en Parijs door Thomasz Wert.

Aniol w szafie

1987 | Drama

Polen 1987. Drama van Stanislaw Rózewicz. Met o.a. Jerzy Trela, Grazyna Barszczewska, Maria Czubasiewicz, Beata Paluch en Edward Zentara.

Een tam drama over de tijd na Solidariteit, waarin psychologie en politiek in het Poolse filmmilieu op merkwaardige wijze worden versmolten. Geluidstechnicus Jan wordt achtervolgd door het beeld van een vermoorde man en hoort vreemde stemmen. Volgens een psychiater neemt hij zichzelf in zijn onderbewuste zijn onverschilligheid en lafheid kwalijk. Moeizame film van veteraan Rózewicz, die de ware aard van het schuldcomplex van de hoofdpersoon niet uit de doeken doet.

Jezioro Bodénskie

1986 | Drama, Oorlogsfilm

Polen 1986. Drama van Janusz Zaorski. Met o.a. Krzysztof Pieczynski, Malgorzata Pieczynska, Joanna Szczepkowska, Maria Pakulnis en Gustaw Holoubek.

Herinneringen uit een Duits interneringskamp van 1940 waar een jonge Poolse intellectueel met een Frans paspoort wordt geconfronteerd met zijn onvermogen heroïsche acties te ondernemen en zich dientengevolge schuldig voelt. Een bewerking van de ironische debuutroman van Stanislaw Dygat uit 1946, die op het doek helaas wat tegenvalt.

Kobieta w kapeluszu

1985 | Drama

Polen 1985. Drama van Stanislaw Rózewicz. Met o.a. Hanna Miku[KA1]c, Maria Czubasiewicz, Marek Kondrat, Barbara Dziekan en Krzysztof Gosztyła.

Een teder portret van een inspirerende actrice op zoek naar de werkelijke betekenis van haar roeping. Zij weigert door de camera gemanipuleerd te worden en verspeelt daarmee een grote rol, maar blijft hoop koesteren. Het verhaal bestaat uit episodes waarin Hanna Miku[KA1]c de ingewikkelde rol voortreffelijk speelt.

Baryton

1985 | Komedie

Polen 1985. Komedie van Janusz Zaorski. Met o.a. Zbigniew Zapasiewicz, Piotr Fronczewski, Malgorzata Pieczynska, Zofia Saretok en Aleksander Bardini.

Tragikomedie die zich afspeelt in de jaren dertig rond de beroemde zanger Antonio Taviatini, die een bezoek brengt aan zijn geboortestad en dan zijn kostbare stem verliest. De kwestie wordt gered door zijn nazistisch-georiënteerde secretaris, die zijn tyrannieke regels toepast. Als politieke metafoor is de film weinig effectief, maar hij is niettemin intelligent gemaakt en er wordt goed in gespeeld.

O-bi, o-ba, Koniec cywilizacji

1984 | Sciencefiction

Polen 1984. Sciencefiction van Piotr Szulkin. Met o.a. Jerzy Stuhr, Krystyna Janda, Kalina Jedrusik, Mariusz Dmochowski en Marek Walczewski.

Het derde deel, na GOLEM en WOJNA SWIATOW van de science fiction trilogie van Piotr Szulkin. Na de holocaust verzamelen alle overlevenden zich in een betonnen koepel. Alleen het geloof in de komst van de mythische Ark houdt hen bijeen. Een politieke en filosofische allegorie met zeer indrukwekkende sets en goed acteren.