Simone Signoret (1921-1985): cast.
Er zijn 55 films gevonden.

Des terroristes à la retraite

1985 | Documentaire, Historische film

Frankrijk 1985. Documentaire van Mosco. Met o.a. Simone Signoret en Gérard Desarthe.

Verboden geweest door toedoen van de Franse communistische partij en slechts vertoond achter gesloten deuren. Duidelijk te wijten aan de duistere rol van bepaalde vooraanstaande partijleden bij het bloedbad rond de Manouchan-groep veroorzaakt door de Gestapo in 1944. Een goede, boeiende documentaire met diverse getuigenissen. Niet in het buitenland uitgebracht en geen wonder, aangezien destijds Frankrijk geregeerd werd door een coalitie van socialisten en communisten. Wordt vast en zeker ooit te voorschijn gehaald.

L'étoile du Nord

1982 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1982. Misdaad van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Simone Signoret, Philippe Noiret, Fanny Cottençon en Julie Jézéquel.

Verfilming van roman van Georges Simenon over een misdaad in de 'Étoile du Nord', een TEE-trein op het traject Amsterdam, Brussel en Parijs. Een eerbiedige maar erg klassieke bewerking. Vele flash-backs houden de boel op. Het tweede deel van de film, dat in Charleroi speelt, is nog langdradiger door overvloedige aandacht voor pittoreske details. Lof voor het spel van Signoret en Noiret. Tevens schitterende dialogen van J. Aurenche en M. Grisolia. Het scenario is van Michel Grisolia, Jean Aurenche en regisseur Granier-Deferre. Het camerawerk is van Pierre-William Glenn.

Guy de Maupassant

1982 | Biografie, Drama, Historische film

Frankrijk 1982. Biografie van Michel Drach. Met o.a. Claude Brasseur, Jean Carmet, Miou-Miou en Simone Signoret.

Successchrijver-uit-ennui en aartspessimist De Maupassant, in 1891 via de syfilis onderweg naar de waanzin, beschouwt twee jaar voor hij zal sterven zijn jeugd, literaire carrière en grote passie: vrouwen. Met sterspelers bestrooid, door Philippe Rousselot chique gefotografeerd uittreksel van een woelig schrijversleven is uiteindelijk een lege huls. Een verklede Brasseur met jubelsnor is daarnaast nog geen Guy de Maupassant; kennelijk had regisseur noch titelvertolker er veel goesting in. Pluspunt: de belle époque-zwier van Georges Delerues muziek. Let op Catherine Frot in een van haar eerste rolletjes.

Chère inconnue

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Jean Rochefort, Simone Signoret, Delphine Seyrig, Dominique Labourier en Geneviève Fontanel.

De al wat oudere, gehandicapte Gilles Martin (Rochefort) wordt verzorgd door zijn inwonende zuster Louise (Signoret). Dan begint hij een correspondentie met een onbekende vrouw, op wie hij langzaam maar zeker verliefd wordt. Wat hij niet weet is dat deze penvriendin zijn zuster is, die wél weet dat Gilles haar brieven beantwoordt, en verbaasd is over de tedere kant die ze in haar broer ontdekt. Regisseur Mizrahi en Signoret werkten eerder samen in het fraaie La vie devant soi. Ook Chère inconnue is geslaagd te noemen, door het uitstekende spel van de hoofdrolspelers.

L'adolescente

1979 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1979. Komedie van Jeanne Moreau. Met o.a. Simone Signoret, Laetitia Chaveau, Francis Huster, Edith Clever en Jacques Weber.

Moreau verfilmde haar eigen jeugdherinneringen in dit verhaal over de 11-jarige Marie, die tijdens de zomervakantie bij grootmoeder Signoret op het platteland haar eerste verliefdheid beleeft en haar illusies over de volwassenen verliest. Het streven naar sfeer en de poëtische effecten verdoezelen de scherpe kanten van het anti-semitisme en de oorlogsdreiging anno 1939, maar het opmerkelijke acteren in de talrijke rollen houdt de aandacht toch vast.

Madame le juge: un innocent

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Nadine Trintignant. Met o.a. Simone Signoret, Philippe Léotard, Juliet Berto, Etienne Chicot en Pierre Vernier.

In deze derde film in de serie onderzoekt rechter Signoret het geval van ontspoorde Indo-China-veteraan L[KA1]eotard die door zijn trouweloze gade Berto en haar lafhartige minnaar Chicot erin geluisd werd, toen hij de (nochthans valse) juwelen van een voormalige maintenee van wijlen koning Faroek probeerde te stelen. De spelers passen goed bij hun rol en het scenario van Patrick Modiano mag er zijn en de regie is vakkundig. Naar de personages, die bedacht werden door Raymond Thevenin.

Madame le juge: le feu

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Philippe Condroyer. Met o.a. Simone Signoret, Maurice Garel, Jean-Claude Dauphin, Didier Haudepin en François Perrot.

Het immense provinciale landgoed van Paul Barne (Garel) is verwoest door een brand. In de ogen van `Mevrouw de rechter van instructie` (Signoret), die het onderzoek leidt, is het zeer verdacht. In het dorp wordt Pierre Miaille (Leroux) ervan beschuldigd. Barne dient echter geen klacht in, en dat is vreemd. Kennis en bekwaam vakmanschap van regisseur Condroyer. Goed acteerwerk en een onopvallend scenario van Mariette Condroyer.

Madame le juge: le dossier Françoise Muller

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk​/​​Duitsland 1978. Mysterie van Edouard Molinaro. Met o.a. Simone Signoret, Nathalie Delon, Gilles Segal, Jean-Pierre Darras en Jean-Claude Dauphin.

Veelbelovende econoom Rousselet valt voor gangstermeisje Delon, waarop hij bij een mislukte afrekening door ex-minnaar Segal wordt neergeknald en omgelegd. Delon bekent schuld, maar onderzoeksrechter Signoret gelooft er geen barst van en wroet net zolang in het misdaadmilieu rond totdat zij de ware schuldige gevat heeft. De eerste film in een serie van zes, rondom Signoret met een voor haar op maat gemaakt scenario van Alphonsé Boudard naar de karakters van Raymond Thevenin. Literaire tv- persoonlijkheid Pivot is te zien in een klein rolletje. Krimi à la française.

Madame le juge: autopsie d'un témoignage

1978 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1978. Misdaad van Philippe Condroyer. Met o.a. Simone Signoret, Jean-Claude Dauphin, Didier Haudepin, François Perrot en Michel Vitold.

In de laatste, zesde aflevering van MADAME LE JUGE, is onderzoeksrechter Signoret zelf een getuige, die een aanvullend bewijs levert. Ze is net verhuisd, en ziet een man over het dak van een belendend perceel vluchten; de volgende morgen wordt een jonge vrouw vermoord in haar appartement aangetroffen. Onder haar leiding wordt er een getekend portret van de verdachte gemaakt, dat door een andere getuige, de op sensatie beluste buurvrouw Robin onmiddellijk herkend wordt. Onderzoeksrechter Signoret vindt haar veel te gedecideerd en verdiept zich in haar achtergronden. Een waardig slot van de serie met een scenario van Mariette Condroyer naar een idee en de personages van Raymond Thevenin.

Madame le juge: Monsieur Bais

1978 | Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1978. Mysterie van Claude Barna. Met o.a. Simone Signoret, Anna Karina, Maurice Ronet, Georges Wilson en Jean-Claude Dauphin.

De 32-jarige Madame Bais is een rustige persoon. Ze heeft slechts één passie: de harp. Waarom doodt zij zichzelf plotseling met een revolverschot? Madame le Juge Signoret voelt echtgenoot Ronet aan de tand. Hij blijkt acht dagen ervoor de revolver gekocht hebben; bovendien is Karina zijn maîtresse, maar is nog een derde figuur in het spel. Het blijkt uiteindelijk een geval te zijn van een gespleten persoonlijkheid, hunkerend naar liefde en erkenning. Film- en tv-regisseur Barma beschikt over heel wat vakmanschap en over het talent om 'gematigde spanning' te creëeren. Het spel is overtuigend. Gebaseerd op de figuren van Raymond Thevenin door Pierre Dumayet tot scenario bewerkt.

Madame le juge: 2 + 2 = 4

1978 | Misdaad, Mysterie

Frankrijk 1978. Misdaad van Claude Chabrol. Met o.a. Simone Signoret, Jean-Claude Dauphin, Didier Haudepin, François Perrot en Michel Vitold.

In deze aflevering krijgt Signoret de gelegenheid een rol te spelen van de onderzoeksrechter met een warm moedergevoel. Als de achttien-jarige Ferreux beschuldigd wordt van de dubbele moord op zijn ouders, twijfelt zij eraan of hij schuldig is. Ze bouwt buiten de rechtbank-sfeer een vertrouwensrelatie op met de wees, die de indruk wekt een ongelukkige jeugd te hebben gehad. Finaal bekent hij haar de dader te zijn en uit verveling gehandeld te hebben. Een puik scenario van de regisseur naar de figuren van Raymond Thevenin en sterk spel van de hoofdrollen. De titel slaat op het feit dat een plus een geen twee hoeft te zijn.

Judith Therpauve

1978 | Drama

Frankrijk 1978. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Simone Signoret, Robert Manuel, François Simon, Marcel Imhoff en Jean Rougeul.

Het voortbestaan van een tijdens het oorlogsverzet geboren provinciale krant wordt bedreigd. Een verzetsheldin die als weduwe met getrouwde kinderen een leeg bestaan leidt, wordt gevraagd om de leiding over te nemen. Na aanvankelijke weerstanden weet ze redactie te inspireren, maar ze heeft niet genoeg praktisch inzicht om de verkoop van de krant te voorkomen. Dit authentieke pleidooi voor de persvrijheid boven commerciële belangen heeft een al te schematische uitwerking, waardoor de personages alleen dankzij de acteurs inleefbaarheid krijgen.

La vie devant soi

1977 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1977. Drama van Moshé Mizrahi. Met o.a. Simone Signoret, Michal Bat-Adam, Samy Ben Youp, Costa-Gavras en Claude Dauphin.

Ook bekend als Madame Rosa, deze Oscarwinnaar (voor de beste niet-Engelstalige film) uit 1977 van de Israëlische ­cineast ­Moshe Mizrahi. De film vertelt het ­verhaal van Madame Rosa, een Joodse voormalige prostituee met een concentratiekampsyndroom, die de zorg voor een aantal kinderen op zich heeft genomen. Haar favoriet is het ­Algerijnse joch Momo (Ben-Youp), een moslim. De film is bij tijd en wijle nogal sentimenteel en voorspelbaar, maar Mizrahi heeft met hoofdrolspeelster ­Simone Signoret een ijzersterke troef in handen. De regisseur zou vier jaar na La vie devant soi nog eens met Signoret ­samenwerken, voor het plattelands­drama Chère inconnu.

Police Python 357

1976 | Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1976. Misdaad van Alain Corneau. Met o.a. Yves Montand, Simone Signoret, François Périer, Stefania Sandrelli en Mathieu Carrière.

Op de premièrewoensdag van Police Python 357 belde gevierd misdaadfilmregisseur Jacques Deray (Borsalino) zijn jongere vakbroeder Corneau op: 'Zo, kleine schurk, ga je ons het gras voor de voeten wegmaaien?' Een amicaal compliment voor de uitmuntende, in Orléans opgenomen policier die Corneaus nog prille carrière daadwerkelijk vleugels gaf. Montand speelt een zwijgzame rechercheur die zich verstrikt in het onderzoek naar de dood van zijn vriendin, een Italiaanse fotografe (Stefania Sandrelli). IJzersterke karakterrollen en sfeerecho's van Corneaus regieheld Don Siegel geven in het doortimmerde scenario de noir-toon aan. De titel verwijst naar de Colt Python 357, Montands forse revolver.

La chair de l'orchidée

1974 | Drama, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1974. Drama van Patrice Chéreau. Met o.a. Charlotte Rampling, Edwige Feuillère, Simone Signoret, Hans Christian Blech en François Simon.

Een miljonairsdochter is vanwege de erfenis door haar familie krankzinnig verklaard. Ze ontsnapt uit de inrichting en gaat mee met een gangster die wordt opgejaagd door twee killers. De misdaadroman van James Hadley Chase werd in een bewerking van toneelvernieuwer Chéreau een nachtmerrieachtig noodlotsdrama in onheilspellende barokke decors, waarbinnen ontwortelde personages evolueren die vaak huns ondanks tot gruweldaden komen. Opmerkelijke rolbezetting.

Rude journée pour la reine

1973 | Drama, Komedie

Frankrijk​/​​Zwitserland 1973. Drama van René Allio. Met o.a. Simone Signoret, Jacques Debary, Orane Demazis, Olivier Perrier en Arlette Chosson.

Een werkster van middelbare leeftijd droomt uit haar arbeidsomstandigheden en gezinsleven weg in fantasieën die gevoed worden door de geïllustreerde pers en kasteelromans. Gevangenisstraf voor haar stiefzoon die een jong meisje zwanger heeft gemaakt wordt door haar ook geromantiseerd, met alle bittere gevolgen vandien. Het idee dat onontwikkelde mensen worden gesust met valse droombeelden waardoor ze hun eigen situatie gelaten accepteren, kreeg een rechtlijnige uitwerking die snel voorspelbaar wordt. Signoret kan haar eigen intelligentie niet wegspelen in deze naïeve rol, maar blijft bezienswaardig als altijd.

Les granges brûlées

1973 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1973. Drama van Jean Chapot. Met o.a. Alain Delon, Simone Signoret, Paul Crauchet, Bernard Le Coq en Pierre Rousseau.

Dat Les granges brûlées überhaupt werd voltooid, is aan het incasseringsvermogen van regisseur Chapot te danken, die regelrecht werd gekoeioneerd door ster Delon terwijl grande dame Signoret verzuimde in te grijpen. Delon speelt een magistraat die in de winterkille Jura de mysterieuze dood van een jonge vrouw moet onderzoeken. Daarbij stuit hij op de boerenclan van matriarch Signoret. Intrige en decor van dit psychologisch drama met sterk karakterspel herinneren sterk aan de Gabin-boerderijdrama's uit dezelfde periode: La horse, L'Affaire Dominici. Allégret is Signorets dochter.

Le chat

1971 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1971. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Jean Gabin, Simone Signoret, Annie Cordy, Jacques Rispal en Nicole Desailly.

De voormalige zetter Julien (Gabin) en ex-circusartieste Clémence (Signoret) zijn echtelieden die niets meer met elkaar te bespreken hebben. Ze wonen in hetzelfde huis, in een buurt die stukje bij beetje gesloopt wordt, maar ze eten aan aparte tafels, slapen in aparte bedden. De kat, de enige in huis die liefdevolle aandacht krijgt, wordt het middelpunt van hun psychologische strijd. Verfilming van een roman van Georges Simenon wordt geheel gedragen door de twee grote sterren, die destijds allebei in Berlijn met een Zilveren Beer werden onderscheiden.

La veuve Couderc

1971 | Drama, Thriller

Italië​/​​Frankrijk 1971. Drama van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Simone Signoret, Alain Delon, Ottavia Piccolo, Jean Tissier en Monique Chaumette.

Nadat ze uit de bus is gestapt in een dorpje op het Franse platteland biedt de aardige jonge Jean (Delon) aan Yvette, de weduwe Couderc (Signoret), aan om een zwaar pakket voor haar te dragen. Zoveel vriendelijkheid is ze niet gewend, in elk geval niet van haar oude hufterige schoonvader, en ook niet van haar afschuwelijke schoonzus. Daarom maakt het haar niet uit dat Jean net uit de bak komt. De goegemeente ziet het morrend aan. Sterke Simenon-verfilming met een prima Delon en de al wat oudere Signoret, die laat zien wat een uitstekende actrice ze is.

L'aveu

1970 | Biografie

Frankrijk​/​​Italië 1970. Biografie van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Michel Vitold, László Szabó, Antoine Vitez en Simone Signoret.

Hij overleefde zowel concentratiekamp Mauthausen als de martelingen van stalinisten: de Joods-Tsjechoslowaakse intellectueel Artur London (1915-1986) was ervaringsdeskundige op het gebied van Europees totalitarisme. Op het autobiografische boek De bekentenis, dat hij en echtgenote Lise in 1968 publiceerden, baseerde Costa-Gavras deze meesterlijke politieke thriller. Vanaf het moment dat de protagonist door de gleufhoedenbrigade wordt gevolgd, weet je: dit gaat fout. En hoe. Cineperfectie in ieder departement, van regie en spel tot fotografie en muziek. Alain Corneau was assistent-regisseur, Jorge Semprún tekende voor de romanadaptatie.

Comptes à rebours

1970 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1970. Misdaad van Roger Pigaut. Met o.a. Serge Reggiani, Jeanne Moreau, Simone Signoret, Charles Vanel en Michel Bouquet.

Een gangster heeft door verraad tien jaar in de gevangenis gezeten en wil zich wreken op de medeplichtigen van weleer. Deze speelfilm van de acteur Pigaut rond de vaak onderschatte Reggiani kreeg de steun van een reeks bevriende, beroemde acteurs wier inbreng van personages en scenario het maar net boven de middelmatige voorspelbaarheid weet uit te tillen. Scenario van André G. Brunelin en de regisseur. Camerawerk van Jean Tournier.

L'armée des ombres

1969 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1969. Oorlogsfilm van Jean-Pierre Melville. Met o.a. Claude Mann, Serge Reggiani, Christian Barbier, Paul Crauchet en Paul Meurisse.

Frankrijk, halverwege WO II. De leden van een verzetsgroep - veelal veertigers, onder dagelijkse leiding van ingenieur Philippe Gerbier (Ventura) - kennen uit veiligheidsoverwegingen zo min mogelijk elkaars identiteit, maar zijn toch beducht dat hun gearresteerde kameraden tijdens martelingen van de Gestapo doorslaan. Zowel bevrijdingsacties als onderlinge liquidaties uit voorzorg blijken noodzakelijk. Melville voegde aan de roman van Joseph Kessel zijn eigen verzetsherinneringen toe en gaf de film de sfeer en de benadering van zijn gangsterthrillers; met een beklemmend resultaat. Lang ondergewaardeerd, maar ijzersterk.

L'américain

1969 | Drama

Frankrijk 1969. Drama van Marcel Bozzuffi. Met o.a. Simone Signoret, Jean-Louis Trintignant, Marcel Bozzuffi, Jean Bouise en Françoise Fabian.

Man keert na vijftien jaar in VS terug in Rouen met bedoeling zich er opnieuw te vestigen. Alle vrienden van weleer zijn inmiddels mislukt, verburgerlijkt of verbitterd. Alleen bij moederlijke caféhoudster is het onveranderd en kan hij herinneringen aan vroeger - de Algerijnse oorlog - ophalen. Hij vertrekt zonder afscheid te nemen. Regiedebuut van acteur Bozzuffi is genuanceerd portret van generatie van veertigers die door sterke acteurs treffend wordt gespeeld. Ontbreken van echte dramatiek gaf film in bioscoop iets kabbelends, maar werkt op tv waarschijnlijk beter.

The Sea Gull

1968 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1968. Drama van Sidney Lumet. Met o.a. James Mason, Vanessa Redgrave, Simone Signoret, David Warner en Harry Andrews.

Een smaakvolle maar te eerbiedige, langdradige bewerking van Tsjechovs toneelstuk. Het accent van Signoret is verwarrend tussen alle Engelse spelers die 19e-eeuwse Russen proberen te zijn. Het scenario is van Moura Budberg. Het camerawerk is van Gerry Fisher.

Mister Freedom

1968 | Sciencefiction, Komedie

Frankrijk 1968. Sciencefiction van William Klein. Met o.a. John Abbey, Jean-Claude Drouot, Sami Frey, Serge Gainsbourg en Yves Montand.

Een anti-communistische Amerikaanse organisatie stuurt een agent naar Frankrijk om de natie politiek te hervormen. De pogingen mislukken en de agent komt met een tegenstander overeen het land in twee delen op te splitsen. Guerrilla's lokken hem door middel van een prostituée in de val en een oorlog breekt uit waarvan Mr. Freedom de enige overlevende zal zijn. Deze politieke satire werd in beeld gebracht als comic strip met inmiddels gedateerde op- en pop-art vondsten. De wijdlopige en niet al te spitse dialoog ondermijnt en vertraagt de visuele humor, maar de acteurs storten zich met overgave in de karikatuur.

The Deadly Affair

1967 | Thriller

Verenigd Koninkrijk 1967. Thriller van Sidney Lumet. Met o.a. James Mason, Simone Signoret, Maximilian Schell, Harriet Andersson en Harry Andrews.

Eersteklas thriller met Brits agent Mason die een gecompliceerd mysterie probeert te ontrafelen dat te maken heeft met de zelfmoord van een ambtenaar. Gefilmd in Engeland en gebaseerd op het boek Call For The Dead van John Le Carré.

Games

1967 | Thriller, Horror, Drama

Verenigde Staten 1967. Thriller van Curtis Harrington. Met o.a. Simone Signoret, James Caan, Katharine Ross, Don Stroud en Kent Smith.

Na de komst van de mysterieuze Signoret in een excentriek appartement van een pasgetrouwd stel in New York City worden 'grapjes in de marge' onderdeel van een dodelijke samenzwering. De clou: probeer te raden wíe nu wíe bedriegt. Pogingen om in de film een diepere betekenis te verweven, zijn vruchteloos gebleven, ondanks de goede rolbezetting. Gedraaid in Techniscope.

Paris brûle-t-il?

1966 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Frankrijk 1966. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Alain Delon, Anthony Perkins, Charles Boyer en Gert Fröbe.

Brandt Parijs? zou de Duitse leider in 1944 aan z'n generaals hebben gevraagd. Een wat al te zijdelingse titel voor een film waarin de bevrijding van Parijs door het Franse verzet wordt bejubeld. Inderdaad, het Franse verzet als bevrijder, en niet het Amerikaanse leger. Dat was de wil van Generaal de Gaulle, anders mochten de makers niet filmen in Parijs. Zo strompelt het onnavolgbaar meanderende drama bijna drie uur lang van de ene halfwaarheid in de andere. Zonde, want in de brij schuilt een kunststuk, gedraaid en verbeeld door kunstenaars.

Ship of Fools

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Vivien Leigh, Oskar Werner, Simone Signoret, José Ferrer en Lee Marvin.

GRAND HOTEL op zee vlak voor het uitbreken van WO II. Een voortreffelijke bezetting met inbegrip van Leigh, in haar laatste film, als ontnuchterde gescheiden vrouw, Werner en Signoret als ongetrouwd liefdespaar en Marvin als baseballer met losse vuisten. Een indringend drama. Oscars voor het camerawerk en de art direction. is.

Compartiment-tueurs

1965 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1965. Thriller van Costa-Gavras. Met o.a. Yves Montand, Michel Piccoli, Simone Signoret, Catherine Allégret en Jacques Perrin.

Bij aankomst van de slaaptrein van Marseille naar Parijs blijkt een van de passagiers vermoord. In de wagon waren slechts vijf andere passagiers, voor de permanent verkouden inspecteur Grazziani (Montand) moet het dus een peulenschil zijn de zaak op te lossen. Maar dan wordt een van de vijf verdachten ook vermoord. En daarna nog een. Dit debuut van Costa-Gavras is een behoorlijk spannende thriller met een absolute topcast, maar haalt het niet bij zijn latere politiek geladen films als Z (1969), État de siège (1972) en Missing (1982). Naar het boek van Sébastien Japrisot.

Term of Trial

1963 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1963. Drama van Peter Glenville. Met o.a. Laurence Olivier, Simone Signoret, Sarah Miles, Terence Stamp en Roland Culver.

Een praterig verhaal over een schoolhoofd dat door Miles ervan wordt beschuldigd een lijfstraf te hebben toegediend en over de gevolgen van de rechtszaak voor diens vrouw Signoret. Ondanks de goede bezetting een vermoeiende film.

Le jour et l'heure

1963 | Oorlogsfilm, Experimenteel

Italië​/​​Frankrijk 1963. Oorlogsfilm van René Clément. Met o.a. Simone Signoret, Stuart Whitman, Geneviève Page, Michel Piccoli en Pierre Dux.

'De oorlog interesseert me niet.' Haar desinteresse is volgens het welgestelde personage van Signoret een recht dat ze met passie verdedigt tegenover de Duitse bezetter. Geprezen oorlogsverhalenverteller René Clément krijgt het aanvankelijk niet met zijn gebruikelijke soeplesse op het doek, maar zijn film komt op stoom zodra Signoret raakt opgescheept met een neergestorte piloot. De twee gaan naar Spanje, het ideale toneel voor een mooi verbeelde treinachtervolging tussen de Gestapo en het toevalsduo. En zo krijgt de film alsnog momentum, gestut door die kalm meanderende, soms wat al te precieze proloog.

Dragées au poivre

1963 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1963. Komedie van Jacques Baratier. Met o.a. Guy Bedos, Sophie Daumier, Jean Babilée, Jean-Paul Belmondo en Francis Blanche.

Jonge filmgekken proberen d.m.v. een verborgen camera uitwassen van het Parijse leven te betrappen voor een cinéma vérité-documentaire. Deze episodische komedie persifleert moderne/modieuze filmgenres, maar mengt daar al te veel opgeklopte flauwiteiten doorheen, vooral in de vermoeiende uitbundige activiteiten van de filmploeg zelf. Wel een aantrekkelijke sterbezetting met uitschieters van Signoret-Belmondo in een zgn. prostituée-legionair-smartlap en van Vitti-Vadim in een MARIENBAD-parodie.

Les amours célèbres

1961 | Romantiek

Frankrijk 1961. Romantiek van Michel Boisrond. Met o.a. Brigitte Bardot, Alain Delon, Jean-Claude Brialy, Pierre Brasseur en Suzanne Flon.

Deze luxueuze verfilming van romantische stripverhalen biedt gelegenheid tot 'sterren kijken'. Twee van de vier episoden brengen een overbekende pikanterie: een hertog snoept Lodewijk XIV een favoriete af; rivaliteit tussen actrices om roem en rijke aanbidders betekent een kans voor een slimme debutante. Bardot en Delon als tragische Agnès Bernauer en haar prins zijn onbedoeld veel komischer. De acteer-intensiteit van Signoret als de ouder wordende courtisane, die haar geliefde aan zich wil binden door hem met vitriool blind te maken, is een betere film waardig. Scenario van France Roche.

Les Mauvais coups

1961 | Drama

Frankrijk 1961. Drama van François Leterrier. Met o.a. Simone Signoret, Reginald Kernan, Alexandra Stewart, Marcello Pagliero en Marcelle Ranson.

De vrouw van een rokkenjager en autocoureur blijft in zijn afhankelijkheid geloven en troost zich met alcohol. Ze manoeuvreert een inwonende onderwijzeres tot een verhouding met haar man in een vergeefse poging hem verder te binden. Deze sobere, bijna dorre debuutfilm behoedt het aan Roger Vailland ontleende materiaal voor een melodramatische ontsporing. De bizarre psychologie is onvoldoende overtuigend in het acteren van Signoret en Stewart.

Adua e le compagne

1960 | Drama, Komedie

Italië 1960. Drama van Antonio Pietrangeli. Met o.a. Simone Signoret, Sandra Milo, Emmanuelle Riva, Marcello Mastroianni en Gina Rovere.

Vier prostituées zijn uit een bordeel ontsnapt en willen voor zichzelf beginnen, maar verbergen dat achter de exploitatie van een wegrestaurant. De horeca biedt echter zoveel bevrediging en relatieve rust dat ze 'uit het leven' willen stappen. De eisen van hun geldschieter maakt dit onmogelijk. Deze tragikomische variant op vroegere trottoirfilm wordt gedragen door de laconieke en agressieve rol van Signoret en de contrasterende typeringen van haar vriendinnen. Mastroianni heeft een ondergeschikte rol als luie profiteur.

Room at the Top

1959 | Drama

Verenigd Koninkrijk 1959. Drama van Jack Clayton. Met o.a. Laurence Harvey, Simone Signoret, Heather Sears, Hermione Baddeley en Donald Wolfit.

De ijverige Joe (Harvey) wil niets liever dan klimmen op de sociale ladder. Wanneer de dorpsjongen naar de grote stad trekt om te gaan werken als gemeenteambtenaar, valt zijn oog op de jonge Susan (Sears), telg van de invloedrijke familie Brown. Joe maakt het zijn missie met haar te trouwen voor haar geld, maar wordt plotsklaps verliefd op de tien jaar oudere Alice (Signoret). De vloeiend gefilmde debuutfilm van regisseur Clayton (The Innocents) zit vol treffende observaties over sociale ongelijkheid. Nogal gedateerd in zijn kijk op de liefde, maar met sterk acteerwerk van Harvey als onuitstaanbare klaploper, en Signoret als vrijgevochten vrouw, waarvoor ze terecht een Oscar won.

Les Sorcières de Salem

1957 | Drama, Historische film

Frankrijk​/​​Duitsland 1957. Drama van Raymond Rouleau. Met o.a. Simone Signoret, Yves Montand, Raymond Rouleau, Jean Debucourt en Alfred Adam.

'Ze heeft een geel vogeltje op haar schouder, ze houdt me uit m’n slaap, en dankzij haar heb ik al een week brandend maagzuur! Heks!' Zo ging dat in 1692 in Salem, het streng protestantse gehucht in Massachusetts. Arthur Miller maakte in 1953 een toneelstuk van de historische heksenjacht, en het was Frans orakel en marxist Jean-Paul Sartre die Millers stuk vier jaar later versneed tot dit knappe staaltje cinematografische volksverheffing. Oftewel, hoe een heksenjacht de arbeidersklasse kan verenigen tegen het kapitaal en de kerk. Geschoten in goedkoop Oost-Duitsland.

La mort en ce jardin

1956 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Mexico 1956. Avonturenfilm van Luis Buñuel. Met o.a. Simone Signoret, Georges Marchal, Charles Vanel, Michèle Girardon en Michel Piccoli.

Tijdens de Mexicaanse revolutie vlucht een klein groepje Fransen vanuit een garnizoensplaats het oerwoud in. Honger en ontberingen in de jungle brengen hun ware aard en conflicten boven, zodat slechts twee met een vliegtuigwrak kunnen ontsnappen. De film is de beste uit Buñuels gedwongen 'commerciële' periode dankzij een sterk scenario - waaraan Raymond Queneau meeschreef - dat in de persoon van de hypocriete priester (Piccoli) alle kansen geeft aan het anticlericalisme van de regisseur.

Die Windrose

1956 |

USSR​/​​Oost Duitsland 1956. Alberto de Cavalcanti en Joris Ivens. Met o.a. Angela Brunner, Helene Weigel, Simone Signoret en Yves Montand.

Tijdens de Mexicaanse revolutie vlucht een klein groepje Fransen vanuit een garnizoensplaats het oerwoud in. Honger en ontberingen in de jungle brengen hun ware aard en conflicten boven, zodat slechts twee met een vliegtuigwrak kunnen ontsnappen. De film is de beste uit Buñuels gedwongen 'commerciële' periode dankzij een sterk scenario - waaraan Raymond Queneau meeschreef - dat in de persoon van de hypocriete priester (Piccoli) alle kansen geeft aan het anticlericalisme van de regisseur.

Les diaboliques

1955 | Thriller, Horror, Film noir

Frankrijk 1955. Thriller van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Simone Signoret, Véra Clouzot, Paul Meurisse, Charles Vanel en Jean Brochard.

Het kan altijd zwartgalliger en gemener, dacht maître Clouzot en draaide met deze akelige Boileau/Narcejac-adaptatie de ultieme Franse noir-klassieker. Waarin de sadistische internaatdirecteur Delassalle (Meurisse) door zijn ziekige echtgenote (Clouzot) en koelbloedige maîtresse (Signoret) middels verdrinking uit het ondermaanse wordt verwijderd. Feilloze operatie, totdat het lijk, gedeponeerd op de bodem van het internaatszwembad, spoorloos blijkt. Het openingscitaat van decadentenauteur Jules Barbey d'Aurevilly, naar wiens standaardwerk de film werd vernoemd, spreekt boekdelen. Centraal in dit Zwitsers uurwerkje met horrorpieken staat de vraag wie hier nu het meest duivels is. Filmdebuut van Michel Serrault als hielenlikkende leraar. Prix Louis Delluc '54.

Thérèse Raquin

1953 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1953. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Simone Signoret, Raf Vallone, Jacques Duby, Marcel André en Paul Frankeur.

De vader van meesterwerken als Les enfants du paradis en Le quai des brumes draaide met zijn gebruikelijke virtuositeit in sfeer en detail deze noir-achtige bewerking van Émile Zola's roman uit 1867. Daarin vindt een verweesde en ongelukkig gehuwde vrouw in Lyon alsnog de grote liefde, met fatale consequenties. Zorgvuldig naar het Frankrijk van de jaren vijftig getransporteerd door classicist-scenarioschrijver Charles Spaak, fungeert de sombere geschiedenis als podium voor Signoret om een volbloed tragedienne neer te zetten. De fraaie zwart-witfotografie is van Roger Hubert (1903-1964), een helaas goeddeels vergeten ambachtsman met een verbazingwekkend curriculum vitae.

Casque d'Or

1952 | Drama, Romantiek, Misdaad

Frankrijk 1952. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Simone Signoret, Serge Reggiani, Claude Dauphin, Raymond Bussières en William Sabatier.

Prostituee Marie (Signoret) breekt met haar pooier Raymond (Bussières) als ze verliefd wordt op timmerman Georges (Reggiani). De verklikker Félix (Dauphin) heeft ook een oogje op Marie en probeert zijn rivalen tegen elkaar uit te spelen. Tijdens een gevecht sneuvelt Raymond. Georges wordt gevangen genomen en ter dood veroordeeld, maar probeert nog wraak te nemen. Een van de betere films van Signoret. Fraaie sfeertekening van het Parijs van begin twintigste eeuw. Bij de première matig ontvangen, maar een decennium later alsnog een succes in Frankrijk.

Le traqué

1951 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Verenigde Staten 1951. Misdaad van Borys Lewin. Met o.a. Dane Clark, Simone Signoret, Fernand Gravey en Marcel Herrand.

Ondanks haar liefde voor een Amerikaanse journalist biedt de ex-vriendin van een gangster deze na zijn ontsnapping onderdak en probeert hem mèt de Amerikaan te helpen bij zijn verdere vlucht. Bij een laatste hulppoging wordt ze echter met hem neergeschoten. Deze intelligente en onderhoudend gemaakte thriller van de Hollywood-veteraan heeft sterk spel en vooral een opmerkelijke fotografie van Eugen Schüfftan.

La ronde

1950 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1950. Drama van Max Ophüls. Met o.a. Anton Walbrook, Simone Signoret, Serge Reggiani, Simone Simon en Daniel Gélin.

Als een keten gerangschikte reeks ontmoetingen in Wenen rond de eeuwwisseling begint en eindigt met dezelfde prostituee (Signoret). De prostituee slaapt met een soldaat, die maakt een dienstmeisje het hof, zij begeert een jonge man, en zo verder. Regisseur Ophüls maakte zijn Franse comeback met deze stijlvolle en charmante verfilming van Arthur Schnitzlers (ooit omstreden) ironische en melancholieke toneelstuk Reigen over de onbestendigheid en ontnuchtering van liefdesrelaties. Walbrook speelt de ceremoniemeester die verschillende episodes met sarcastisch commentaar verbindt. Ook door de uitzonderlijke rolbezetting niet overtroffen door latere verfilmingen.

Swiss tour - Suzanne et son marin

1949 | Komedie, Romantiek

Zwitserland​/​​Verenigde Staten 1949. Komedie van Leopold Lindtberg. Met o.a. Cornel Wilde, Josette Day, Simone Signoret, John Baragrey en Richard Erdmann.

De Amerikaanse marinier Stanley Robin (Wilde) wordt in Mulhouse vlak bij de grens met Duitsland en Zwitserland gestationeerd. Hij ontmoet er zijn toekomstige verloofde Suzanne (Day) tijdens zijn verlof van vier dagen in Zwitserland een femme fatale, Yvonne (Signoret). De eerste - met een goed hart, maar saai als regen op zondag - wint het uiteraard van de mannenverslindster, die door en door slecht is, maar wel heel erg mooi. Dit bleke filmpje heeft veel weg van een toeristische folder. Lindtberg is verpletterd onder de eisen van de co- producent uit Hollywood die ten onrechte dacht een Zwitserse Howard Hawks te hebben gevonden. Dan blijft er nog Simone Signoret in de rol van een geëmancipeerde vrouw zonder moraal (sic). Het scenario is van Richard Schweizer. Het camerawerk is van Emil Berna. Ook bekend als Four Days Leave.

Manèges

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Simone Signoret, Bernard Blier, Jane Marken, Jacques Baumer en Frank Villard.

Terwijl zijn vrouw op de operatietafel ligt hoort een man van zijn schoonmoeder hoe zijn vrouw hem vanaf de eerste dag van zijn huwelijk heeft bedrogen en opzettelijk geruïneerd en dat ze verongelukt is toen ze hem wilde verlaten. Het duidelijkste voorbeeld van de na-oorlogse film noir dat zelfs zó zwart is uitgevallen in zijn tekening van de vrouwenrollen dat de overtuigingskracht ontbreekt. Niettemin een sfeervolle regie en opmerkelijk spel van Signoret als kleinburgerlijke femme fatale.

Impasse des Deux Anges

1948 | Misdaad, Romantiek

Frankrijk 1948. Misdaad van Maurice Tourneur. Met o.a. Simone Signoret, Paul Meurisse, Marcel Herrand, Jacques Castelot en Lucas Gridoux.

Zwanenzang van Tourneur senior (1876-1961) is een sfeerrijke genremelange met mooie vondsten en prachtfotografie van Claude Renoir. Waarin een grote klus juwelenrover Jean (Meurisse) opnieuw samenbrengt met zijn vroegere geliefde, music hall-artieste Marianne (Signoret). Zij staat op het punt een aristocraat te huwen, hij moet het kostbare Louis XIV-collier dat ze cadeau krijgt ontvreemden. Na hun toevallige weerzien herbeleven ze een laatste keer hun tijd in de Impasse des Deux Anges. Scenario van ondergewaardeerd vakman Jean-Paul Le Chanois herinnert sterk aan het poëtisch realisme van Carné/Prévert.

Against the Wind

1948 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk 1948. Oorlogsfilm van Charles Crichton. Met o.a. Simone Signoret, Jack Warner, Paul Dupuis, Gordon Jackson en Robert Beatty.

Spannende film over Britse agenten in Nazitijd in bezet Frans gebied.

Fantomas

1947 | Fantasy, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1947. Fantasy van Jean Sacha. Met o.a. Simone Signoret, Françoise Christophe, Marcel Herrand, André Le Gall en Alexandre Rignault.

Jean Sacha, geboren in 1912 - zijn ware naam is Sacha Vojen - heeft sinds Fantomas maar zes lange speelfilms gemaakt. Helaas, want de balans valt positief uit. Hoewel het niveau van Georges Franju niet wordt gehaald, moet toegegeven worden dat deze bewerking op basis van de romans van Marcel Allain niet slecht is. Het scenario is echter weer van Jean-Louis Bouquet. De sfeer is bijkans verstikkend en Herrand is in de hoofdrol net zo angstaanjagend als in Les enfants du paradis van Marcel Carné. Let ook op de decors van Jacques Colombier.

Dedée d'Anvers

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Yves Allégret. Met o.a. Simone Signoret, Bernard Blier, Marcelle Pagliero, Marcel Dalio en Marcel Dieudonné.

Een prostituéetje in Antwerpen wordt verliefd op een Italiaanse zeeman die door haar jaloerse pooier wordt vermoord. Ze neemt wraak en verspeelt daarmee haar laatste kans op een nieuw leven. Deze pessimistische hoerenfilm kreeg veel navolging, waardoor de diepe indruk die de film toendertijd maakte, thans nog maar weinig overblijft. Een schitterende rol van Signoret, die destijds met regisseur getrouwd was.

Macadam

1946 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1946. Misdaad van Marcel Blistène en Jacques Feyder. Met o.a. Françoise Rosay, Paul Meurisse, Simone Signoret, Andrée Clément en Jacques Dacqmine.

Hotelhoudster Rose (Rosay, echtgenote van Feyder), behept met een crimineel verleden, geeft onderdak aan Victor (Meurisse), een oude kameraad die naar Zuid-Amerika wil vluchten. Ze verraadt hem aan de politie om zijn geld in te pikken, maar hij ontsnapt en neemt wraak. Duistere en weinig opgewekte misdaadfilm dankt de sfeervolle en strakke vorm waarschijnlijk meer aan de supervisie van veteraan Feyder (die wel wordt gezien als grote inspirator van het poëtisch realisme) dan aan de regie van Blistène. De eerste belangrijke rol van Signoret.

Les démons de l'aube

1946 | Oorlogsfilm

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van Yves Allégret. Met o.a. Georges Marchal, André Valmy, Dominique Nohain, Jacqueline Pierreux en Marcel Lupovici.

Een luitenant die zich met zijn commandogroep gereed maakt voor de invasie in Frankrijk, ontdekt opeens aan boord een verstekeling. Vroeger heeft deze eens geprobeerd hem te vermoorden. Nu is hun doel hetzelfde, maar de wederzijdse vijandschap blijft bestaan. Zij sterven tenslotte zij aan zij op het strand. Dit tragische oorlogsdrama heeft zeer sterke scènes en is, net als bijna heel het œuvre van deze jonge broer van Marc Allégret, een pessimistische film. De muziek van Honegger en de decors van Georges Wakhéwitch zijn zeer indrukwekkend. Scenario van Maurice Auberge en Jean Ferry. Ook bekend als Ames qui vivent.

Le couple idéal

1945 | Avonturenfilm, Komedie

Frankrijk 1945. Avonturenfilm van Bernard Roland. Met o.a. Hélène Perdrière, Denise Grey, Annette Poivre, Simone Signoret en Raymond Rouleau.

Het is 1912: de gevierde sterren uit een populaire filmserie komen tot leven en gaan in werkelijkheid ook een serie spelen. Roland is nou niet bepaald een sterregisseur en Rouleau speelt alsof-ie op het toneel staat in deze klucht. Gelukkig wordt er veel goed gemaakt door de andere acteurs, het goede scenario van André Cayatte en het uitstekende camerawerk van Claude Renoir.

La Boîte aux rêves

1944 | Komedie

Frankrijk 1944. Komedie van Yves Allégret. Met o.a. Viviane Romance, René Lefèvre, Henri Guisol, Frank Willard en Henri Brey.

Een aan het ouderlijk milieu ontvluchte erfgename maakt kennis met samenwonend vriendenkwartet. Ze gaat voor hen de huishouding doen, terwijl ze haar ware identiteit verborgen houdt. Ze wordt verliefd op de enige man die niét in haar geïnteresseerd lijkt te zijn, maar er zijn een terugkeer naar haar milieu en een dreigend huwelijk voor nodig om hem te laten ontdooien. Deze matige komedie - waarvan het scenario door Romance werd bedacht - heeft curiositeitswaarde verworven door de rolbezetting van acteurs in hun jonge jaren, met Signoret en Philipe in nauwelijks meer dan figurantenrollen.