Ernest Gold

Componist

Ernest Gold is componist.
Er zijn 18 films gevonden.

Hollywoodism: Jews, Movies And The American Dream

1997 | Documentaire

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Canada 1997. Documentaire van Simcha Jacobovici en Stuart Samuels. Met o.a. Neal Gabler, Jim Hoberman, Arthur Tracy, Bernard Avishai en Hasia Diner.

Toen veel joden rond 1900 eeuw naar Amerika emigreerden, vormde zich een jiddische gemeenschap in New York. Ze speelden vanaf het begin een belangrijke rol in de filmwereld, maar zelden werden ze serieus genomen of sympathiek voorgesteld. Rond 1912 trokken ze naar Californi[KA3]e, waar ze een eigen filmstad stichtten, Hollywood. De gebroeders Warner vormden Warner Bros., Jesse Lasky Famous Players, Adolph Zukor Paramount, Carl Laemmle Universal, William Fox stichtte Fox (het latere 20th Century Fox), Louis B. Mayer en Sam Goldwyn fuseerden tot Metro-Goldwyn- Mayer en Harry Cohn werd de big-boss van Columbia. Joden controleerden Hollywood, maar op een enkele uitzondering na, hielden zich ver van religieuze onderwerpen, terwijl in New York in de jaren 1930-40 een vijftigtal jiddische films gedraaid werden. Niet iedereen was hier gelukkig mee, maar zo waren nu eenmaal de feiten. Door het antisemitisme zouden de joden dan ook de eerste slachtoffers worden van de Commissie voor Onamerikaanse Activiteiten. Drie slachtoffers die op de zwarte lijst kwamen, Edward Dmytryk, Abraham Polonski en Walter Bernstein, getuigen over deze periode. Deze reeks processen betekende niet het einde van hun heerschappij, maar joodse tycoons waren erna hun volledige vrijheid van handelen en hun absolute macht over de studios voor altijd kwijt zijn. Een schitterende documentaire die de Amerikaanse filmgeschiedenis nueens vanuit een totaal ander standpunt benadert. Veel mensen die deze tijd van nabij meemaakten (w.o. hun kinderen en kleinkinderen van de tycoons) praten er onomwonden over. De film is doorspekt met heel wat oude journaalopnames. Simcha Jacobovici baseerde zijn scenario op het boek An Empire Of Their Own: How The Jews Invented Hollywood van Neal Gabler. R.H. Thomson spreekt het commentaar. Fotografie is van Mark MacKay. Een must voor studenten van de filmacademie.

Safari 3000

1982 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1982. Avonturenfilm van Harry Hurwitz. Met o.a. Christopher Lee, David Carradine, Stockard Channing, Hamilton Camp en Ian Yule.

Een weinig boeiende film over een 3000 kilometer lange autorally door donker Afrika. Obligate mooie plaatjes moeten het gebrek aan spanning en humor verhullen. Tevergeefs. Scenario werd geschreven door Michael Harreschou, naar een verhaal van Jules V. Levy en Arthur Gardner. Het camerawerk is van Adam Greenberg.

Tom Horn

1980 | Western

Verenigde Staten 1980. Western van William Wiard. Met o.a. Steve McQueen, Linda Evans, Richard Farnsworth, Billy Green Bush en Slim Pickens.

De gouden dagen van het wilde westen zijn voorbij, maar voor premiejager Tom Horn (McQueen) zijn de tijden nog niet veranderd. Hij wil nog steeds de held uithangen ook al eindigt hij vaak bewusteloos in de stal bij zijn paard. Hij wordt door een veeboer aangeworven om dieven op afstand te houden, maar dan toont hij zijn ware gezicht. Hij blijkt een koelbloedige killer te zijn, die bandieten genadeloos neerknalt. Pessimistische western vol prachtige beelden (van John Alonzo) in een overweldigende nostalgische sfeer. Het scenario van Thomas McGuane en Bud Shrake is doodsaai en Evans als schooljuf komt niet bepaald over. Voorlaatste film van McQueen waarvan hij medeproducent was. Het leven van Tom Horn werd bijna tegelijkertijd verfilmd voor tv als Mr. Horn. Gefilmd in Panavision.

The Runner Stumbles

1979 | Drama

Verenigde Staten 1979. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Dick Van Dyke, Kathleen Quinlan, Maureen Stapleton, Ray Bolger en Tammy Grimes.

Nuchtere bewerking van het Broadway-stuk van Milan Stitt over het waargebeurde verhaal van een priester die beschuldigd wordt van moord op een jonge non voor wie hij een ongebruikelijke interesse had getoond. Afstandelijk en niet overtuigend met Van Dyke onverdraaglijk stijf als de geestelijke.

Cross of Iron

1977 | Oorlogsfilm

Verenigd Koninkrijk/Duitsland 1977. Oorlogsfilm van Sam Peckinpah. Met o.a. James Coburn, Maximilian Schell, James Mason, David Warner en Klaus Löwitsch.

In 1943 trekken de Duitse troepen zich terug voor de oprukkende Russen. De dappere, maar gedesillusioneerde sergeant Steiner (Coburn) weet de mannen nog enigszins te inspireren. Dan komt Hauptmann Stransky (Schell) naar het Oostfront. Hij wil zich koste wat kost onderscheiden in het gevecht om zo het IJzeren Kruis te verdienen, een hoge militaire onderscheiding. En dat terwijl de mannen van Steiner eigenlijk alleen proberen te overleven. Dat een Amerikaanse regisseur een film maakte vanuit het standpunt van de voormalige vijand wekte verbazing. Maar Peckinpah, bekend van zijn zeer gewelddadige The Wild Bunch en Straw Dogs, maakte een ijzersterke, klassieke anti-oorlogsfilm.

Betrayal

1974 | Thriller

Verenigde Staten 1974. Thriller van Gordon Hessler. Met o.a. Amanda Blake, Tisha Sterling, Dick Haymes, Sam Groom en Britt Leach.

Eenzame weduwe Blake neemt een jonge vrouw in dienst als gezelschapsdame, zich niet bewust van het feit dat zij en haar vriend leven van moord en afpersing en het plan opvatten de weduwe tot hun volgende slachtoffer te maken. De gebruikelijke thrillerelementen.

The Secret of Santa Vittoria

1969 | Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1969. Oorlogsfilm van Stanley Kramer. Met o.a. Anthony Quinn, Anna Magnani, Virna Lisi, Sergio Franchi en Renato Rascel.

1944. Mussolini is gevlucht en in het kleine dorpje Santa Vittoria heerst de euforie. Fascisten worden aangehouden en levensgenieter Quinn, een rijke wijnhandelaar, wordt unaniem verkozen tot burgemeester. Maar dan arriveren de Duitsers die het dorpje bezetten. Alles wordt in het werk gesteld om te verhinderen dat de vijand de enorme wijnvoorraad ontdekt. Vermakelijke, Italiaans ogende, oorlogskomedie met een schitterende Quinn. Het scenario van William Rose en Ben Maddow, naar de roman van Robert Crichton, is wat lang uitgevallen en bevat een overbodige subplot, die de film nutteloos belast. Goede vertolkingen van Kruger, Magnani, Lisi en Franchi, die tevens de titelmelodie zingt. Fotografie van Giuseppe Rotunno en een levendige score van Ernest Gold.

Ship of Fools

1965 | Drama

Verenigde Staten 1965. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Vivien Leigh, Oskar Werner, Simone Signoret, José Ferrer en Lee Marvin.

GRAND HOTEL op zee vlak voor het uitbreken van WO II. Een voortreffelijke bezetting met inbegrip van Leigh, in haar laatste film, als ontnuchterde gescheiden vrouw, Werner en Signoret als ongetrouwd liefdespaar en Marvin als baseballer met losse vuisten. Een indringend drama. Oscars voor het camerawerk en de art direction. is.

A Child Is Waiting

1963 | Drama

Verenigde Staten 1963. Drama van John Cassavetes. Met o.a. Burt Lancaster, Judy Garland, Gena Rowlands, Steven Hill en Bruce Ritchey.

John Cassavetes was zelf niet zo blij met A Child Is Waiting (1963). Objectief gezien is het een goede film geworden, over de problemen die een lerares op een kliniek voor zwakbegaafden krijgt als ze nieuwe behandelproblemen probeert. Met bovendien een topcast: Burt Lancaster, Judy Garland en Gena Rowlands. Maar A Child Is Waiting was niet een eigen project van Cassavetes. Met het geld dat hij als acteur verdiende, financierde Cassavetes in 1960 zijn regisseursdebuut Shadows. De film werd een groot succes, en als 'beloning´ mocht Cassavetes twee films regisseren: Too Late Blues (1962) en A Child Is Waiting dus.

It's a mad, mad, mad, mad world

1962 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1962. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Sid Caesar, Mickey Rooney, Spencer Tracy, Milton Berle en Sid Ceasar.

Een superkomedie-rolverdeling in een poging tot een superkomedie te komen over een groep mensen die de wegen afjakkeren achter een verborgen schat aan onder het wakende oog van rechercheur Tracy. Groots, uitbundig en vaak heel leuk, maar groots opgezet staat niet gelijk aan groots. Oorspronkelijk in Cinerama in 192m. Scenario van William en Tania Rose. Camerawerk van Ernest Laszlo.

The Last Sunset

1961 | Western, Drama

Verenigde Staten 1961. Western van Robert Aldrich. Met o.a. Rock Hudson, Kirk Douglas, Dorothy Malone, Joseph Cotten en Carol Lynley.

Een Amerikaanse criticus stelde voor om deze film maar om te titelen tot 'Outcasts of Pirandellian Flats' omdat het verhaal (net als veel van Pirandello's werk) nauwelijks is te volgen. Is Carol Lynley bijvoorbeeld echt de dochter van haar minnaar (Kirk Douglas), of zei haar moeder (Dorothy Malone) dat alleen maar om haar te pesten. Toch is kijken naar deze Aldrich geen verloren tijd, want er wordt weer expressief gefilmd en behoorlijk geacteerd.

Judgment at Nuremberg

1961 | Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1961. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Spencer Tracy, Burt Lancaster, Richard Widmark, Maximilian Schell en Montgomery Clift.

IJzersterk rechtbankdrama waarin drie Amerikaanse rechters vlak na WO II vier Duitse collega's berechten, die van oorlogsmisdaden worden beschuldigd. Maar de Duitse rechter Ernst Janning (Lancaster) zegt bijvoorbeeld altijd anti-nazi geweest te zijn. Het proces is een delicate zaak, omdat voormalige vijand (West-)Duitsland zich snel ontwikkelt tot een sterke bondgenoot in de Koude Oorlog. Naast de indrukwekkende cast is het sterkste punt van Judgment at Nuremberg dat goed en kwaad niet zwart-wit neergezet zijn. De film werd genomineerd voor elf Oscars en won er twee, voor het scenario en voor beste acteur (Schell).

Inherit the Wind

1960 | Drama

Verenigde Staten 1960. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Spencer Tracy, Gene Kelly, Florence Eldrigde, Dick York en Harry Morgan.

Boeiende bewerking van een toneelstuk van Jerome Lawrence en Robert E. Lee, dat gebaseerd is op het beroemde Scopes Monkey- proces van 1925, toen een onderwijzer werd aangeklaagd (door William Jennings Bryan) omdat hij Darwins evolutietheorie onderwees. Zijn verdediger, Clarence Darrow, wordt gespeeld door Elliott Reid. Alle namen zijn veranderd, maar het betreft een nog steeds actuele zaak. De rol van Kelly, de beklaagde, is gemodelleerd naar de welbespraakte columnist H. L. Mencken. Voor de acteurs een ware tour de force. Alleen Kelly`s vertolking komt niet goed tot zijn recht. Nathan E. Douglas (Nedrick Young) en Harold Jacob Smith bewerkten het toneelstuk tot scenario. Camerawerk van Ernest Laszlo.

Exodus

1960 | Historische film, Drama, Oorlogsfilm

Verenigde Staten 1960. Historische film van Otto Preminger. Met o.a. Paul Newman, Eva Marie Saint, Ralph Richardson, Peter Lawford en Lee J. Cobb.

Veel geprezen én bekritiseerd epos over Europese joden die na de Tweede Wereldoorlog naar het 'Beloofde Land' (toen nog Brits mandaat) afreisden om er een nieuw en veilig bestaan op te bouwen. Onder andere met de Exodus 1947 - een roestig cruiseschip - dat echter door de Britten werd onderschept. Onder leiding van charismatisch verzetsman Ari Ben Canaan (Newman) weten de passagiers Israël toch te bereiken. Het schip zou uitgroeien tot het symbool van de tumultueuze joodse intocht in Palestina. Naar de bestseller van Leon Uris uit 1958.

On the Beach

1959 | Drama, Sciencefiction

Verenigde Staten 1959. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Gregory Peck, Ava Gardner, Anthony Perkins, Fred Astaire en Donna Anderson.

Wat zou u doen als bijna de hele wereldbevolking was uitgestorven en de dood ook voor u naderde? Met deze vraag bracht topregisseur Kramer, op het koudste punt van de Koude Oorlog, de atoombom dichtbij. On the Beach was het eerste chique doemdagdrama over een genadeloze nucleaire holocaust. Peck, Gardner en Perkins spelen Australische overlevenden van een atoomoorlog, die ieder verschillend omgaan met de aanstormende fatale radioactieve wolk. Kramer wilde duidelijk wereldwijd indruk maken, en liet zijn film op zeven continenten tegelijk uitgaan. Indruk maakte On the Beach zeker, ondanks enkele zwakke melodramatische momenten en een gammel centraal liefdesverhaal. Naar de roman van Nevil Shute.

The Defiant Ones

1958 | Drama, Thriller, Actiefilm

Verenigde Staten 1958. Drama van Stanley Kramer. Met o.a. Tony Curtis, Sidney Poitier, Theodore Bikel, Charles McGraw en Cara Williams.

Twee gevangenen worden per vrachtwagen vervoerd. Door een ongeluk kunnen ze ontsnappen. Maar Curtis is blank en Poitier is zwart en ze zijn aan elkaar geketend. Hierdoor zijn beide kerels verplicht naast en met elkaar te leven. Aanvankelijk staan ze onverschillig tegenover elkaar, dan vijandig, om elkaar tenslotte te leren waarderen. Een simplistisch, rechtlijnig verhaal, geschreven door Nathan E. Douglas (alias Nedrick Young, die echter op de zwarte lijst stond) en Harold Jacob Smith. Door de strakke regie en een magistrale vertolking, wordt het ver boven de middelmaat uitgetild. De racistische sfeer in het zuiden van de States wordt schitterend weergegeven. Oscars voor het scenario en voor de prachtige zwart-witfotografie van Sam Leavitt. Ernest Gold componeerde de score. In 1986 opnieuw gefilmd voor tv.

Zombies of The Stratosphere

1952 | Sciencefiction, Avonturenfilm, Horror

Verenigde Staten 1952. Sciencefiction van Fred C. Brannon. Met o.a. Judd Holdren, Aline Towne, Wilson Wood, Lane Bradford en Stanley Waxman.

Kapitein van de intergalactische brigade Larry Martin (Holdren) ontdekt een buitenaardse raket. Aan boord bevinden zich twee half-menselijke zombies (in [KA1]e[KA1]en van hen herken je met moeite de jonge Nimoy - de toekomstige Dr. Spock in STAR TREK - als Narab). Het is hun bedoeling om met de waanzinnige geleerde Dr. Harding (Waxman) een waterstofbom te bouwen die de aarde uit zijn baan zal brengen. Larry Martin, zijn knappe assistente Sue Davis (Towne) en adjudant Bob Wilson (Wood) hebben nauwelijks de tijd om dit plan tegen te houden. Naïeve, gedateerde Republic-serial in twaalf hoofdstukken van ongeveer een kwartier. Logica of uitleg zijn er niet en de spelprestaties staan op een laag peil. Wie van dit soort camp houdt, kan evenwel zijn hart ophalen. Het slot van ieder hoofdstuk bevat een 'cliffhanger' en het onvermijdelijke 'zal hij het halen? Kom volgende week en kijk!'. In 1958 uitgebracht als bioscoopfilm met een speelduur van zeventig minuten onder de titel SATAN'S SATELLITES. De robot kwam uit de serial UNDERSEA KINGDOM en was ook al gebruikt in de serial THE MYSTERIOUS DR. SATAN. Bestaat ook als ingekleurde versie. Het scenario is van Ronald Davidson. Het camerawerk is van John MacBurnie. Mono, RCA Sound System.

Unknown World

1951 | Sciencefiction

Verenigde Staten 1951. Sciencefiction van Terrell O. Morse en Terrell Morse. Met o.a. Bruce Kellogg, Marilyn Nash, Victor Kilian, Otto Waldis en Jim Bannon.

De Bescherming Bevolking gaat met een groep geleerden in een boortoestel, de Cyclotram, diep onder de aarde op zoek naar een veilige plaats om die te koloniseren voor het geval er een atoomoorlog uitbreekt, zodat men de mensheid voor een ramp en uitroeiing kan behoeden. Gefilmd zonder al te veel fantasie en dramatische spanning en slechts met een paar adembenemende momenten. Morse slaagt er hierdoor niet in zijn moralistische boodschap over te brengen. De sterke climax, op het einde, wordt gevolgd door een teleurstellende anti-climax, waarbij de overlevenden van de expeditie, op de meest ongeloofwaardige wijze, in extremis gered worden uit hun benarde situatie. Niet bepaald opwindend.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Ernest Gold op televisie komt.

Reageer