Albert Jurgenson: scenario en montage.
Er zijn 27 films gevonden.

La petite voleuse

1988 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1988. Drama van Claude Miller. Met o.a. Charlotte Gainsbourg, Didier Bezace, Raoul Billerey, Chantal Banlier en Nathalie Cardone.

François Truffaut bedacht ooit een tweede, vrouwelijke hoofdpersoon voor zijn Les 400 coups, maar liet haar toch maar weg omdat de film dan te vol zou worden. Na zijn dood maakte regisseur Miller als ode aan zijn gestorven makker een film over haar. De zestienjarige Janine Castang (Gainsbourg) is een wilde meid die na schooltijd haar dagen vult met het jatten van kleding en sigaretten. Ze ontmoet een echtpaar dat haar opneemt, maar de relatie loopt spaak. Millers portret van een angry young woman haalt het niet bij Truffaut, maar Gainsbourg speelt wel een heel sterke rol.

L'oevre au noir

1988 | Drama

Frankrijk​/​​België 1988. Drama van André Delvaux. Met o.a. Gian Maria Volonté, Sami Frey, Anna Karina, Philippe Léotard en Marie-France Pisier.

Vlaanderen, zestiende eeuw, Spaanse heerschappij. Na dertig jaar omzwervingen door Europa keert Zénon Ligre, alchemist-chirurgijn en humanist-filosoof, terug naar zijn geboorteplaats Brugge. Onder een schuilnaam, want vanwege zijn ketterse geschriften staat hij op de dodenlijst van de Inquisitie. Wat rest Zénon nog? Delvaux nam de onmogelijke taak op zich om het literaire meesterwerk van Marguerite Yourcenar naar cinema te transporteren. Weliswaar ontbreken de diepzinnigheid en eruditie, de sfeer van de wrede overgangstijd is fascinerend, en Volontè excelleert. Stemmige visuelen van Charles Van Damme.

Mélo

1986 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1986. Drama van Alain Resnais. Met o.a. André Dussollier, Pierre Arditi, Fanny Ardant, Sabine Azéma en Jacques Dacqmine.

Publieksgeroezemoes. Een hand slaat de bladzijden van een theaterprogramma om. 'Montrouge, juni 1926.' Dan: doek op voor Henri Bernsteins drieakter over de verwoestende kracht van de liefde. In Resnais' bewerking van het boulevardmelodrama over twee bevriende violisten en de vrouw die alles verandert vloeit op sublieme wijze theater in film over. Het fantastische acteurstrio, de sprankeldialogen, Jacques Saulniers Art Déco-sets, de subtiele belichting en fotografie van Charles Van Damme - ziehier het summum van tijdloze elegantie in cinema. Dussoliers monoloog in de eerste akte is adembenemend.

L'effrontée

1985 | Drama, Romantiek, Komedie

Frankrijk 1985. Drama van Claude Miller. Met o.a. Charlotte Gainsbourg, Clothilde Baudon, Julie Glenn, Jean-Claude Brialy en Bernadette Lafont.

Charlotte Gainsbourg was slechts dertien jaar oud toen regisseur Claude Miller zijn vrienden Serge Gainsbourg en Jane Birkin ('Je t'aime... moi non plus') vroeg of hun dochter de hoofdrol wilde spelen in zijn - naar later bleek - wonderschone opgroeifilm L'effrontée. Pa en ma gingen gelukkig akkoord en zo kon het gebeuren dat de ontwapenend timide tiener een jaar later in tranen en verscholen achter haar karakteristieke lokken de César voor meest veelbelovende actrice in ontvangst mocht nemen. Een betoverende combinatie van vorm en inhoud.

La vengeance du serpent à plumes

1984 | Komedie

Frankrijk​/​​Mexico 1984. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Maruschka Detmers, Coluche, Luis Rego, Farid Chopel en Josiane Balasko.

Oury heeft een komedie in elkaar gebrouwen met een zwaar scenario tegen de achtergrond van het terrorisme in Mexico. Zoals gebruikelijk een logge, vulgaire en platvloerse film. Kortom: tekenend voor de ondergang van het Franse komische genre. Een slechte vertolking van Coluche, en afschuwelijke muziek van Michel Polnareff. Een film van nul en generlei waarde. Scenario van Oury en Danièle Thompson. Fotografie van Henri Decae.

L'amour à mort

1984 | Drama

Frankrijk 1984. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Sabine Azéma, Pierre Arditi, Fanny Ardant, André Dussollier en Jean Dasté.

Simon (Arditi) bezwijkt plotseling en wordt dood verklaard. Maar even later staat hij toch weer op. Sterker, deze ervaring maakt hem levenslustiger dan voorheen. Zijn geliefde, Elisabeth (Azéma), staat voor raadselen, en een bevriend stel probeert het incident religieus te duiden. Stylist Alain Resnais (Hiroshima mon amour) maakte een wat sombere, naar binnen gekeerde verhandeling over liefde en dood, waarbij de muziek van Hans Werner Henze grotendeels de sfeer bepaalt. In eigen land genomineerd voor vijf Césars, waaronder voor beste film en het camerawerk van Sacha Vierny.

Mortelle randonnée

1983 | Thriller, Drama

Frankrijk 1983. Thriller van Claude Miller. Met o.a. Michel Serrault, Isabelle Adjani, Guy Marchand, Stéphane Audran en Macha Méril.

L'Oeil, zoals privé-detective Beauvoir (Serrault) door collega's wordt genoemd, schaduwt een seriemoordenares in wie hij zijn eigen dochter herkent, of meent te herkennen. Eigenlijk zou hij haar moeten arresteren, maar in feite beschermt hij haar. Is die criminele dame (Adjani) echt zijn dochter, de kleine Catherine die hij alleen van een klassenfoto kent. Na een 'mortelle randonnée', een dodelijke zwerftocht die voert van Brussel naar Baden-Baden, van Monte Carlo naar Rome, en van Biarritz naar Bobigny, komt de akelige waarheid aan het licht. Een briljante bewerking van Eye of the beholder van Marc Behm door Michel Audiard. In deze bewerking wordt de actie van twintig tot anderhalf jaar gecomprimeerd en het verhaal wint daarmee aan helderheid.

Le Marginal

1983 | Actiefilm, Thriller, Misdaad

Frankrijk 1983. Actiefilm van Jacques Deray. Met o.a. Jean-Paul Belmondo, Henry Silva, Claude Brosset, Pierre Vernier en Roger Dumas.

Belmondo is 'Le Marginal', een randfiguur binnen het politieapparaat die zijn werk doet onder het motto: geen arrestatie, geen advocaat, geen proces. Met de gebeitelde glimlach in het vlezige gezicht en een gezonde dosis sarcasme baant hij zich een weg door de Franse onderwereld met een drugsdealer als doelwit en wraak als motivatie. Alleen de mening van God telt en die lijkt een hoop door de vingers te zien als Belmondo per vuurrode Talbot, Renault 18 GTL, opgefokte Ford Mustang én helikopter ten strijde trekt. Vlak als een remschijf maar uiterst vermakelijk.

Espion, lève-toi

1982 | Thriller

Frankrijk​/​​Zwitserland 1982. Thriller van Yves Boisset en Norbert Saada. Met o.a. Lino Ventura, Michel Piccoli, Bruno Cremer, Krystyna Janda en Bernard Fresson.

Gezien de bloeitijd van het genre ietwat verlaat gearriveerde spionagethriller die opvalt door zijn structuur en sombere toon. Ventura speelt de in Zürich wonende ondernemer Grenier, die op een kwade dag wordt 'gewekt' door zijn oude werkgever, de Franse contraspionage. Vanaf dat moment hangt de zeis van Magere Hein over Greniers leven. Een zakelijke commentaarstem scheidt de dodelijke aktes van elkaar, Ennio Morricones muziek klinkt zwartgalliger dan anders. Ouderwets robuuste cinema vol kerels met granietkoppen, naar de roman Chance Awakening van de Britse thriller- en tv-auteur George Markstein (1929-1987).

Garde à vue

1981 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1981. Thriller van Claude Miller. Met o.a. Lino Ventura, Michel Serrault, Romy Schneider, Guy Marchand en Elsa Lunghini.

In een Noord-Frans kuststadje wordt op een gure Oudejaarsavond maître Martinaud (Serrault) op het politiebureau ontboden. De notaris, gehuwd met een sfinks (Schneider), heeft het lijk van een jong meisje gevonden. Tijdens het verhoor promoveert inspecteur Gallien (Ventura) zijn getuige tot hoofdverdachte: een intens psychoschaakspel tussen antipoden ontbrandt. Op de set was het spanningsveld tussen de hoofdrolspelers voelbaar en de gecultiveerde Miller botste met volkse dialoogschrijver Michel Audiard. Desondanks werd de door Bruno Nuytten passend 'noir' gefotografeerde huis clos naar John Wainwrights 'Brainwash' een met vier Césars bekroond meesterstukje. Briljante decorvondst: de treurige plastic mini-kerstboom met bontgekleurde knipperlampjes.

Mon oncle d'Amérique

1980 | Komedie, Drama

Frankrijk 1980. Komedie van Alain Resnais. Met o.a. Gérard Depardieu, Nicole Garcia, Roger Pierre, Marie Dubois en Nelly Borgeaud.

Aan de hand van drie fictieve levenslopen giet Resnais de theorieën van neurochirurg-filosoof Henri Laborit (1914-1995) in een hoogst originele cinepuzzelvorm. Textielfabrieksdirecteur René, actrice Janine en schrijver-politicus Jean handelen allemaal zowel naar oerinstincten als naar maatschappelijke 'wetten' zoals door Laborit geponeerd. Deze worden geïllustreerd met rattenexperimenten. Geestoprekkende, veelbekroonde cinema van een meester. Voor het oorspronkelijke afficheontwerp tekende stripauteur Enki Bilal. Nevenrolletje van Catherine Frot, die later tot Frankrijks meest geliefde actrice zou uitgroeien.

L'adolescente

1979 | Komedie, Drama

Frankrijk​/​​Duitsland 1979. Komedie van Jeanne Moreau. Met o.a. Simone Signoret, Laetitia Chaveau, Francis Huster, Edith Clever en Jacques Weber.

Moreau verfilmde haar eigen jeugdherinneringen in dit verhaal over de 11-jarige Marie, die tijdens de zomervakantie bij grootmoeder Signoret op het platteland haar eerste verliefdheid beleeft en haar illusies over de volwassenen verliest. Het streven naar sfeer en de poëtische effecten verdoezelen de scherpe kanten van het anti-semitisme en de oorlogsdreiging anno 1939, maar het opmerkelijke acteren in de talrijke rollen houdt de aandacht toch vast.

Providence

1977 | Drama

Verenigd Koninkrijk​/​​Zwitserland​/​​Frankrijk 1977. Drama van Alain Resnais. Met o.a. Dirk Bogarde, John Gielgud, Ellen Burstyn, David Warner en Elaine Stritch.

Stervende literator Clive Langham (Gielgud) tracht een boek te voltooien en verwisselt bedenksels over zichzelf en zijn getrouwde kinderen met ware gebeurtenissen. Fascinerend spel van verbeelding en werkelijkheid. Het Engelse debuut van Resnais, die hierdoor het creatieve proces van het schrijversschap op het witte doek heeft willen uitbeelden. Het scenario is van David Mercer. Het camerawerk is van Ricardo Aronovich.

Le juge Fayard dit le Shériff

1977 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1977. Drama van Yves Boisset. Met o.a. Patrick Dewaere, Aurore Clément, Philippe Léotard, Jacques Spiesser en Jean Bouise.

Verknopingen tussen Franse politiek, zakenleven en georganiseerde misdaad staan centraal in deze messcherpe thriller van genrespecialist Boisset. Wanneer de strijdbare, onomkoopbare onderzoeksrechter Fayard een gewapende overval uitpluist, steekt hij zich in een fataal wespennest. Dewaere, tijdens de opnamen in Saint Étienne doodongelukkig door de verbroken relatie met actrice Miou-Miou, excelleert op de rand van ongezond. De figuur Fayard is geïnspireerd op de in 1975 vermoorde François Renaud, magistraat in Lyon. Verbazingwekkend défilé bijrolspelers: Jean Bouise, Bernard Giraudeau, Marcel Bozzuffi, Myriam Mézières, Henri Garcin en Roland Blanche. Prix Louis Delluc 1976.

Folle à tuer

1975 | Thriller

Frankrijk 1975. Thriller van Yves Boisset. Met o.a. Thomas Waintrop, Marlène Jobert, Michael Lonsdale, Michel Peyrelon en Victor Lanoux.

Een jonge vrouw die een psychiatrische behandeling heeft ondergaan wegens een jeugdtrauma wordt kindermeisje van het neefje van een miljonair. Net als beiden met elkaar vertrouwd zijn, worden ze gekidnapt door bandieten. Een misdaadintrige met onwaarschijnlijke verwikkelingen en motieven, maar wordt met vaart gebracht. (Boisset nam de regie op het laatste moment over van zieke Jean-Pierre Mocky.) Goed spel, vooral van Milian en Lonsdale. Ives Boisset bewerkte de roman van Jean-Patrick Manchette tot scenario. Camerawerk van Jean Boffety.

Les aventures de Rabbi Jacob

1973 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1973. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Suzy Delair, Marcel Dalio, Claude Giraud en Renzo Montagnani.

Onderweg naar de bruiloft van zijn dochter krijgt de conservatieve, xenofobe zakenman Victor Pivert een auto-ongeluk en een aanvaring met Palestijnse gewapende strijders, waarna hij om het vege lijf te redden zich als rabbi verkleedt. Twee weken voor de première brak de Yom Kippoer-oorlog uit, wat deze komedie van Louis de Funès, waarin vrijmoedig allerlei beladen politieke onderwerpen aan worden gesneden, plotseling aardig controversieel maakte. Wie daar overheen kan stappen, kan genieten van een ouderwets leuke komedie, met een enorm hoge grapdichtheid.

La folie des grandeurs

1971 | Komedie, Historische film

Italië​/​​Spanje​/​​Duitsland​/​​Frankrijk 1971. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Yves Montand, Karin Schubert, Alberto De Mendoza en Alice Sapritch.

Een gierige minister wordt op last van de koningin van Spanje ontslagen. Om zich te wreken wil hij haar compromitteren met zijn naïeve knecht die in stilte verliefd op haar is. Kostuumklucht - zeer vrij naar Ruy Blas van Victor Hugo - wordt gedragen door de combinatie De Funès-Montand, maar onvoldoende echt leuke grappen en zeer zwakke tegenspelers maken het resultaat beneden verwachting. Scenario van Danièle Thompson, Marcel Julian en regisseur Oury.

Un condé

1970 | Misdaad, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1970. Misdaad van Yves Boisset. Met o.a. Michel Bouquet, Michel Constantin, Anne Carrère en Jean-Claude Bercq.

Na de moord op een jonge collega wil de tot dan toe vreedzame politie-inspecteur Favenin (Bouquet) hem met alle middelen wreken. Hij gooit zijn principes overboord en omarmt het motto: 'een gezond lichaam produceert wel afval, maar ruimt dat op'. Dus rommelt hij met bewijsmateriaal en intimideert hij getuigen om achter de identiteit van de schuldige te komen. Harde en effectief gemaakte actiefilm kreeg in Frankrijk censuurproblemen, omdat het geschetste beeld van de politie veel te negatief werd geacht. Een indringende, zeker voor die tijd behoorlijk akelige film.

Le cerveau

1969 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1969. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. David Niven, Jean-Paul Belmondo, Eli Wallach, Silvia Monti en Raymond Gérôme.

Bestaat de ultiem Franse Goed Humeur-film? Zo ja, dan is het er waarschijnlijk eentje van het driespan Oury (1919-2006), co-scenarist/dochter Danièle en auteur Marcel Jullian: La grande vadrouille, Le corniaud of ook deze heerlijk maffe misdaadkomedie die maar geen vaart mindert. Twee partijen hebben daarin hetzelfde treinroofplan - en dus een probleempje. Grappige scènes en memorabele types te over, Niven voorop als hyperintelligente gentleman-boef wiens hoofd soms scheef hangt van zijn te grote IQ. Voeg daarbij de zonnige sixtiessoundtrack van Georges Delerue, de 'Scope-fotografie en Italiaanse starlet Silvia Monti in bikini en je hebt een confettibom van formaat.

Le petit baigneur

1968 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1968. Komedie van Robert Dhéry. Met o.a. Louis de Funès, Andréa Parisy, Jacques Legras, Franco Fabrizi en Michel Galabru.

Louis de Funès, daar moet je van houden. Maar de uitbundige stijl van deze geliefde Franse komiek (hij maakte ruim 100 films en beleefde professioneel zijn beste tijden in de jaren 50 en 60) blijft altijd populair: kijk maar naar het succes van ADHD-grapjas Jim Carrey. De Funès speelt de baas van een scheepswerf die een werknemer heeft ontslagen. Maar wanneer het ontwerp van die man blijkt aan te slaan wordt er alles aan gedaan hem weer terug te winnen. Chaotisch, lawaaierig en hier en daar echt grappig, bijvoorbeeld in de scène waarin Legras de show steelt als pastoor op een krakkemikkige preekstoel.

Je t'aime je t'aime

1968 | Sciencefiction, Drama

Frankrijk 1968. Sciencefiction van Alain Resnais. Met o.a. Claude Rich, Olga Georges-Picot, Anouk Ferjac en Van Doude.

Na een zelfmoordpoging gaat Claude Ridder in op het aanbod van een mysterieuze organisatie om proefkonijn te worden in een tijdreisexperiment. De hachelijke onderneming zonder menselijk precedent verloopt niet conform verwachting: Claude raakt op drift, heen en weer geslingerd tussen heden en pijnlijk verleden. Wederhelft Catrine speelt daarin een al even tragische hoofdrol. Buiten alle clichés tredend sf-drama is een invoelend geacteerde, geraffineerde filmillusie van gefragmenteerde tijd, geheugenvertekening en allesverzengende liefde. Roerend, desoriënterend en waaghalzig origineel.

La grande vadrouille

1966 | Oorlogsfilm, Komedie

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk 1966. Oorlogsfilm van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Bourvil, Marie Dubois, Claudio Brook en Andréa Parisy.

Een toestel van de Royal Air Force wordt anno 1942 boven Parijs uit de lucht geschoten. De drie inzittenden brengen zich met hun parachute in veiligheid. Eentje belandt bij Opera-directeur Stanislas Lefort (De Funès), een ander raakt in de dierentuin van Vincennes verzeild en het derde bemanningslid komt terecht op een bouwsteiger bij de plaatselijke Kommandantur. Het uitstapje uit de titel behelst de pogingen om het geallieerde drietal richting vrij Frankrijk te loodsen. De zo nu en dan zeer geestige film stond decennialang nummer een op de Franse ranglijst van best bekeken films aller tijden.

L'espion

1966 | Thriller

Frankrijk​/​​Duitsland 1966. Thriller van Raoul Lévy. Met o.a. Montgomery Clift, Hardy Krüger, Roddy McDowall, Macha Méril en David Opathosu.

Professor James Bower reist tijdens de Koude Oorlog met een geheime opdracht naar Oost-Duitsland. Daar zal hij van een Russische collega een microfilm krijgen, die hij het land uit moet smokkelen. De Stasi zit hem echter op de hielen.

Le gendarme à New York

1965 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1965. Komedie van Jean Girault. Met o.a. Michel Galabru, Louis de Funès, Geneviève Grad, Christian Marin en Guy Grosso.

Na de wetshandhaverssuccessen zoals gechroniqueerd in Le gendarme de Saint-Tropez worden de kepiehelden van Ludovic Cruchot (De Funès) uitgenodigd om in de Big Apple een internationaal politiecongres bij te wonen. Wat Cruchot niet weet: dochter Nicole (Grad) reist mee als verstekeling op de oceaanstomer richting NY. Overhaast vervolg op de surpriseknaller uit 1964 heeft zijn hilarische momenten (de koptelefoonscène), maar doet vooral hevig terugverlangen naar de Zuid-Franse decors van de eerste film. In 1968 kwam het allemaal goed met Le gendarme se marie. Regieassistent was overigens Georges Simenons zoon Marc.

Le corniaud

1965 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1965. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Louis de Funès, Beba Loncar, Alida Chelli, Venantino Venantini en Henri Virlojeux.

Voordat Oury, Bourvil en De Funès de klassieker La grande vadrouille inblikten, draaiden ze proef met deze misdaadfarce annex onderwegfilm. Waarin schlemiel Antoine Maréchal, welgemoed en route naar vakantiebestemming Italië, zijn 2CV total loss gereden ziet worden. Heetgebakerde aanstichter Léopold Saroyan stelt daarop voor dat Antoine inclusief onkostenvergoeding een fonkelnieuwe Cadillac DeVille van Napels naar Bordeaux chauffeert. Maréchal accepteert, onwetend dat de straatslee is volgestouwd met allerhande smokkelwaar. Een komedie als een heerlijke Mediterranéevakantie, curieus genoeg gebaseerd op een waargebeurde ‘French Connection’-maffiazaak. Pretverhogende zomermuziekjes van Georges Delerue.

La vérité

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Brigitte Bardot, Charles Vanel, Sami Frey, Paul Meurisse en Marie-José Nat.

Dominique (BB) staat terecht voor de moord op haar echtgenoot, een ambitieuze jonge dirigent. Stelde ...et Dieu créa la femme Bardots godinnenlijf ten toon, La vérité openbaart haar talent als rauwe actrice met fiks dramaregister. Op briljante wijze gebruikt Clouzot het ongeleide projectiel BB als scharnierfiguur in de strijd tussen de mores van het stoffige oude Frankrijk en de waarden van de generatie die mei '68 zal vormgeven. Het proces, en daarmee de film, is een puzzel van getuigenissen en ellipsen, gekruid met soms overstuurde emotionaliteit. Krachttoercinema à la Clouzot, koortsachtig jagend op de perfectie in mise en scène.

Classe tous risques

1960 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1960. Misdaad van Claude Sautet. Met o.a. Lino Ventura, Jean-Paul Belmondo, Sandra Milo, Jacques Dacqmine en Marcel Dalio.

De bij verstek ter dood veroordeelde Franse gangster Abel Davos, met eega en kinderen in Italië ondergedoken, pleegt een gewapende overval in Milaan en raakt opnieuw in zwaar weer. Autodidact Ventura is op zijn subtielst in deze koel registrerende, genrewetten negerende, beroepscriminelen deromantiserende adaptatie van José Giovanni's gelijknamige roman uit 1958. Het hoofdpersonage is gebaseerd op Abel 'Le Mammouth' Danos, een tijdens WO II voor de Gestapo werkzame huurmoordenaar die Giovanni ontmoette toen beiden in de nor zaten voor afpersing, collaboratie en moord. Eerste topstuk van Sautet (1924-2000).