Serge Leroy: regie en scenario.
Er zijn 26 films gevonden.

Aux marches du palais: Le juge est une femme

1993 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1993. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Florence Pernel, Anthony Delon, Florence Darel, François Perrot en Pascale Roberts.

Pernel werd zojuist benoemd tot onderzoeksrechter. Haar eerste belangrijke zaak betreft chirurg Delon, die van dood door nalatigheid wordt beschuldigd. Darel, tweelingzus van het slachtoffer helpt rechter Pernel de ingewikkelde kluwen van intriges en leugens rond haar zus te ontrafelen. Onderhoudende, klassiek opgebouwde psychologische thriller, die voortkabbelt zonder ooit echt spannend te worden, maar evenmin verveelt. Delon levert een prestatie als de verdachte chirurg waarop vader Delon echt trots kan zijn.

Taxi de nuit

1992 | Drama

Frankrijk 1992. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Bruno Cremer, Laure Marsac, Didier Bezace, Maka Kotto en Bernard Verley.

Op 7 oktober 1999 verlaat jonge verpleegster Carole (Marsac) haar vriendje en doolt door de stad. Zonder papieren, noch identiteitsbewijzen op zak beseft zij dat dit levensgevaarlijk is in de politiestaat die Frankrijk rond eeuwwisseling is geworden. Taxichauffeur Silver (Cremer) pikt haar op, sympathiseert met haar en brengt haar naar hotelletje van zijn vriend Max (Kotto). Daar leert Carole ene Voix Grave (Bezace) kennen, een voormalig actie lid van de communistische partij. Maar de politie is nooit ver af... Leroy doet mislukte poging om tekortkomingen van het Frankrijk van vandaag in heftiger toekomstperspectief te zetten. Te simplistisch om echt te overtuigen.

Maigret chez les Flamands

1992 | Misdaad, Thriller

België​/​​Frankrijk 1992. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Bruno Cremer, Alexandra Vandernoot, Sabrina Leurquin, Gérard Darier en Pierre Dherte.

Iedereen in het dorp stelt het gezin Peeters, een welgestelde maar niet geliefde Vlaamse familie van handelaars, verantwoordelijk voor de verdwijning van Baeyens, een vrouw die zwanger geweest zou zijn van Joseph Peeters (Dherte), de oudste zoon van de familie Peeters. Joseph heeft echter steeds ontkend dat het kind van hem was, te meer nu hij op het punt staat te trouwen met Marguerite Van De Weert (Leurquin), de dochter van de dokter (Aveni[KA2]ere). Maigret (Cremer) gaat de zaak, op eigen initiatief, onderzoeken om de familie Peeters te helpen. Naar het treffend familiedrama Chez les Flamands in 1932 geschreven door Georges Simenon, toen Maigret nog in zijn oorspronkelijke vorm was en Simenon nog bezig hem te vormen. Dat is helemaal niet te zien aan de Maigret van Cremer. De rol van Anna Peeters wordt gespeeld door Vandernoot, die enkele jaren eerder debuteerde in de Vlaams-Nederlandse speelfilm DILEMMA. Enkele bekende Vlaamse acteurs zijn verder van de partij: Janssens als vader Peeters en Uitterlinden als Madame Peeters.

Navarro : Samouraï

1991 | Misdaad, Familiefilm

Frankrijk​/​​Zwitserland 1991. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Roger Hanin, Sam Karmann, Jacques Martial, Christian Rauth en Daniel Rialet.

Een clochard werd vermoord in een buurtbioscoop. De kleren die hij draagt zijn niet van hem en het bloed behoort niet tot zijn bloedgroep. Een en ander heeft te maken met Philippe Van Doren (Gendron), de Europese directeur van een machtige Japanse multinational. Commissaire Navarro (Hanin) vindt een samouraïzwaard, dat aan Van Doren behoort, en dat is dan het hek van de dam. Een af en toe geestige Hanin, die probeert de spelregels van een strijd met voor hem onbekende normen te begrijpen. Het scenario is van Jean-Luc Fromental, Joël Houssin, Daniel Riche en Tito Topin maar dit kwartet kon het geheel niet boven het alledaagse tillen. Aflevering 11 van het derde seizoen, nummer 11 van 112.

Maigret Et Le Corps Sans Tete

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Patrick Floersheim, Aurore Clément en Bruno Cremer.

Een clochard werd vermoord in een buurtbioscoop. De kleren die hij draagt zijn niet van hem en het bloed behoort niet tot zijn bloedgroep. Een en ander heeft te maken met Philippe Van Doren (Gendron), de Europese directeur van een machtige Japanse multinational. Commissaire Navarro (Hanin) vindt een samouraïzwaard, dat aan Van Doren behoort, en dat is dan het hek van de dam. Een af en toe geestige Hanin, die probeert de spelregels van een strijd met voor hem onbekende normen te begrijpen. Het scenario is van Jean-Luc Fromental, Joël Houssin, Daniel Riche en Tito Topin maar dit kwartet kon het geheel niet boven het alledaagse tillen. Aflevering 11 van het derde seizoen, nummer 11 van 112.

Les cahiers bleus

1991 | Komedie

Frankrijk 1991. Komedie van Serge Leroy. Met o.a. Evelyne Bouix, Jean Carmet, Michel Duchaussoy, Nelly Borgeaud en Tom Novembre.

Het is een rustige en brave school volgens de inspecteur, maar de nieuwe onderwijzeres komt deze harmonie verstoren. Ze voorziet haar leerlingen vooral van blauwe schriften waarin ze alles mogen opschrijven dat in hen opkomt. Op een dag krijgen ze het vreemde idee een gedicht met een beetje bloed te illustreren: de ouders vinden het een schandaal! Wat is dat voor een gek mens? Jaag haar weg! De kinderen zijn echter gelukkig en werken hard, maar uiteindelijk loopt de zaak uit de hand vanwege de pietluttigheid van de volwassenen. Een tweeslachtige film van de zeer wisselvallige regisseur Leroi, die de kinderen overigens zeer goed beschrijft en er af en toe echte monsters van maakt (ATTENTION, LES ENFANTS REGARDENT), terwijl hij zich op de rand van het fantastische genre begeeft. Er zitten echter te veel kunstgrepen in het nauwelijks realistische scenario, hetgeen het uitstekende homogene acteerwerk niet ten goede komt. Tamelijk vrije bewerking van de roman van René-Jean Clot Le bleu d'outre-tombe.

Une Saison de feuilles

1989 | Drama

Frankrijk​/​​Luxemburg​/​​Canada 1989. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Delphine Seyrig, Evelyne Bouix, François-Eric Gendron, Gabrièl Cattand en Valérie Alane.

Een verfilming door de regisseur en Philippe Triboit van de gelijknamige roman van Madeleine Chapsal, of hoe de beroemde actrice Hedwina Vallas (Seyrig) tegen de ziekte van Alzheimer vecht, met behulp van haar dochter Violaine (Bouix). Gefilmd met ruimschoots aandacht voor de geringste nuance in de gedragingen en met inzicht in personages, die zich het merendeel van de tijd in een afgesloten ruimte bevinden. Een zeer overtuigende interpretatie van de twee hoofdrolspeelsters, en een van de laatste rollen van Delphine Seyrig, die in 1990 overleed; ze ontving voor haar bijzonder moeilijke rol in 1989 op het internationale Festival van Bulgarije de 'Silver Chest'.

Navarro : Mauvaises actions

1989 | Misdaad

Frankrijk 1989. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Roger Hanin, Laure Duthilleul, Muriel Flaubert, Sam Karmann en Christian Rauth.

Op een beurs wordt, terwijl de beursnoteringen volop gaande zijn, een student doodgestoken. Commissaris Navarro, die geheel onbekend is met dit wereldje, ziet zich niettemin belast met het onderzoek dat al gauw vanwege een tweede moord nog ingewikkelder wordt. Een klassieke detective, op maat gesneden voor Hanin.

Pause café, pause tendresse 6 : Betty, 15 ans

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Laura Manzsky, Olivia Brunaux en Stéphane Derossis.

De vijftienjarige Betty (Manzsky) wordt wegens verregaand wangedrag van het lyceum weggestuurd. Jo[KA3]elle Calvet (Jannot) vangt haar op. Het meisje stelt zich agressief en bijzonder cynisch op. Ondanks haar erg realistische kijk op het leven is Betty zeer gehecht aan haar zuster Diane (Brunaux) die op het punt staat te bevallen. Joëlle moet al beginnen met de oorzaak vast te stellen van het provocerende karakter van het meisje en staat weerom voor een uiterst moeilijke taak. Spijtig genoeg begint de kwaliteit van de scenario's die Georges Coulonges haalt uit zijn roman er zienderogen op achteruit te gaan. Waarom moet hij het hebben van de stroperige sentimentaliteit die in de eerste afleveringen handig omzeild werd. Jean-Paul Schwartz stond ook nu weer achter de camera.

Pause café, pause tendresse 3 : L'argent de la drogue

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Myriam Boyer, Annick Alane en Isabelle De Botton.

Pierrot (Thuillier) komt vrij na een lange gevangenisstraf. Hij is blij om zijn vriendin Marie-Jo (Blanco) terug te zien, maar zijn blijdschap slaat vlug om in ontgoocheling als hij werk gaat zoeken. Op de arbeidsmarkt is weinig plaats voor iemand met een strafblad die bovendien nog ongeschoold is ook. Zelfs de beste intenties kunnen niet helpen. Pierrot is jong, verliefd en wil leven, maar dat is niet eenvoudig. Enkel de misdaad biedt nog een uitweg. Marie-Jo doet beroep op maatschappelijke werkster Jo[KA3]elle Calvet (Jannot), temeer daar ze vreest dat Pierrot met zelfmoordplannen rondloopt. Joëlle is weer redder in nood in deze wedloop tegen de tijd en tegen de dood. Het wordt allemaal eerder sentimenteel voorgesteld, maar liefhebbers van het genre komen niet bedrogen uit. Georges Coulonges bewerkte zijn eigen roman en Jean-Paul Schwartz filmde er de beelden bij.

Pause café, pause tendresse 2 : Une fleur pour ma mère

1988 | Drama

Frankrijk 1988. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Faye Gatteau, Frédéric Valade en Anna Gaylor.

Op een dag krijgt Jo[KA3]elle (Jannot) een telefoontje van F[KA1]elicit[KA1]e (Wouassi), een jonge Afrikaanse. Haar vriend Lo[KA3]ic (Valade) werd aangehouden. Er rusten zware verdenkingen op hem. De jongen, die al jarenlang niets meer van zijn moeder vernomen heeft, kan het leven in de gevangenis niet aan. Samen met Quentin (Marcellin), een opvoeder, tracht ze hem uit de gevangenis te krijgen. Op een ochtend krijgt ze bericht dat de jongen getracht heeft zelfmoord te plegen en dat hij zich in het hospitaal bevindt. Nieuwe uitdagingen voor maatschappelijke werkster Joëlle Calvet, die zich ditmaal moet verzetten tegen het logge gerechtelijke apparaat waar alle menselijkheid vreemd is. Maar ook familiale omstandigheden kunnen jongeren op de verkeerde weg helpen. Niets nieuws onder de zon, maar onderhoudend verteld. Georges Coulonges baseerde het scenario op zijn eigen roman. Fotografie van Jean-Paul Schwartz.

Pause café, pause tendresse

1988 |

Frankrijk 1988. Charles Bitsch en Serge Leroy. Met o.a. Bernard Le Coq, Véronique Jannot en Christine Pascal.

Op een dag krijgt Jo[KA3]elle (Jannot) een telefoontje van F[KA1]elicit[KA1]e (Wouassi), een jonge Afrikaanse. Haar vriend Lo[KA3]ic (Valade) werd aangehouden. Er rusten zware verdenkingen op hem. De jongen, die al jarenlang niets meer van zijn moeder vernomen heeft, kan het leven in de gevangenis niet aan. Samen met Quentin (Marcellin), een opvoeder, tracht ze hem uit de gevangenis te krijgen. Op een ochtend krijgt ze bericht dat de jongen getracht heeft zelfmoord te plegen en dat hij zich in het hospitaal bevindt. Nieuwe uitdagingen voor maatschappelijke werkster Joëlle Calvet, die zich ditmaal moet verzetten tegen het logge gerechtelijke apparaat waar alle menselijkheid vreemd is. Maar ook familiale omstandigheden kunnen jongeren op de verkeerde weg helpen. Niets nieuws onder de zon, maar onderhoudend verteld. Georges Coulonges baseerde het scenario op zijn eigen roman. Fotografie van Jean-Paul Schwartz.

Contrainte par corps

1988 | Thriller

Frankrijk 1988. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Marianne Basler, Vittorio Mezzogiorno, Catherine Wilkening, Tanya Lopert en Caroline Silhol.

Een jonge Française reist door een ver, vreemd land en krijgt te maken met de politieman die ze heeft afgesnauwd. Vanaf dat moment wordt haar verblijf een nachtmerrie. Ze komt zelfs in de gevangenis terecht. Naar een verhaal van Loula Ioanne, gebaseerd op ware gebeurtenissen. Leroy geeft de bijzondere feiten schematisch weer, demonstreert zijn beheersing van het visuele aspect en brengt de acteurs tot opmerkelijke prestaties.

Double face

1986 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1986. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Bernard-Pierre Donnadieu, Catherine Alric, Monique Chaumette, Pascale Roberts en Mainwenn Le Besco.

Zware jongen Donadieu kruipt als deserteur van het Vreemdelingenlegioen na een zwaar auto-ongeval in de huid van iemand anders en tracht een nieuw leven op te bouwen met Alric als barjuffrouw, maar ook dat loopt falikant mis. Eerste filmhoofdrol van uitstekende Donadieu (later blikvanger in Nederlandse thriller SPOORLOOS van George Sluizer).

Le 4ème pouvoir

1985 | Drama

Frankrijk 1985. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Philippe Noiret, Nicole Garcia, Jean-Claude Brialy, Michel Subor en Roland Blanche.

Een ambitieuze film waarin een rechtschapen krantenjournalist de waarheid tracht te achterhalen rond de moord op het hoofd van een in Parijs gesitueerde Arabische revolutionaire groepering. Tegelijkertijd gaat hij een confrontatie aan met de presentatrice van het televisiejournaal, die zich meer zorgen maakt om haar kijkcijfers. Het gegeven is interessant, maar wel erg (achterhaald) zwart-wit uitgewerkt: de geschreven pers komt er goed vanaf, de televisie slecht. Philippe Noiret (Il postino) zorgt niettemin voor een geloofwaardige vertolking van de journalist.

Maigret chez les Flamands

1983 |

Frankrijk 1983. Serge Leroy. Met o.a. Sabrina Leurquin, Alexandra Vandernoot en Bruno Cremer.

Een ambitieuze film waarin een rechtschapen krantenjournalist de waarheid tracht te achterhalen rond de moord op het hoofd van een in Parijs gesitueerde Arabische revolutionaire groepering. Tegelijkertijd gaat hij een confrontatie aan met de presentatrice van het televisiejournaal, die zich meer zorgen maakt om haar kijkcijfers. Het gegeven is interessant, maar wel erg (achterhaald) zwart-wit uitgewerkt: de geschreven pers komt er goed vanaf, de televisie slecht. Philippe Noiret (Il postino) zorgt niettemin voor een geloofwaardige vertolking van de journalist.

L' Indic

1983 | Thriller

Frankrijk 1983. Thriller van Serge Leroy.

Een ambitieuze film waarin een rechtschapen krantenjournalist de waarheid tracht te achterhalen rond de moord op het hoofd van een in Parijs gesitueerde Arabische revolutionaire groepering. Tegelijkertijd gaat hij een confrontatie aan met de presentatrice van het televisiejournaal, die zich meer zorgen maakt om haar kijkcijfers. Het gegeven is interessant, maar wel erg (achterhaald) zwart-wit uitgewerkt: de geschreven pers komt er goed vanaf, de televisie slecht. Philippe Noiret (Il postino) zorgt niettemin voor een geloofwaardige vertolking van de journalist.

Légitime violence

1982 | Misdaad

Frankrijk 1982. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Claude Brasseur, Véronique Genest, Thierry Lhermitte, Roger Planchon en Michel Aumont.

Een weekend-uitstapje van een bourgeois-familie loopt uit op een tragedie als - op de huisvader na - alle leden worden neergeschoten door een trio voortvluchtige gangsters. De overlevende wil zich wreken op de schuldigen; hij komt in contact met een mysterieus genootschap voor zelfverdediging, dat hem bij zijn speurtocht behulpzaam zal zijn. Zeer goed spel en een gespannen vormgeving nemen niet weg dat het vigilante-karakter van de film - ondanks kritische kanttekeningen - nogal bedenkelijk is. Jean-Patrick Manchette en Patrick Laurent bewerkten een idee van Véra Belmont.

L'indic

1982 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1982. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Daniel Auteuil, Thierry Lhermitte, Pascale Rocard, Bernard-Pierre Donnadieu en Michel Beaune.

De dood van een Corsicaanse gangsterbons en zijn noodzakelijke opvolging geeft de politie de kans om in de bende te infiltreren via de vertrouweling van de nieuwe 'caid', die meer een gemakzuchtige profiteur is dan een doorgewinterde crimineel. Deze conventionele politiefilm - naar een roman van inspecteur Borniche - heeft een tegendraadse rolbezetting met jonge komieken die in de harde rollen echter weinig overtuigen. Bewerking van het scenario door de regisseur.

Pause café

1980 | Komedie

Frankrijk 1980. Komedie van Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Jacques François, Georges Werler, Corinne Aissy en Frédéric Andréi.

De voor- en tegenspoed van een jonge maatschappelijk werkster die aan haar eerste baan op een middelbare school begint. De leerlingen komen in opstand tegen de rector. Het scenario en de dialogen, beide van Georges Coulonges, zitten degelijk in elkaar. Een tamelijk stijve regie.

Les enfants d échirés

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Laure Duthilleul, Camille Brichard en Catherine Rich.

Laure interesseert zich in hevige mate voor de problemen van kinderen van gescheiden ouders. Te meer daar haar echtgenoot, moe van het delen van zijn vrouw met allerlei sociale gevallen, haar heeft verlaten. Een gevoelige en ontroerende film met een realistische inslag. Het thema wordt nooit aangedikt zonder in het tegenovergestelde uiterste te vervallen, dat wil zeggen het naturalisme. Bovendien kan Serge Leroy, die ook films (ATTENTION, LES ENFANTS REGARDENT) heeft geregisseerd, zijn jonge acteurs heel goed begeleiden.

Escalier de fous

1980 |

Frankrijk 1980. Serge Leroy. Met o.a. Véronique Jannot, Bernard Le Coq, Fabien Chambart, Paulette Dubost en Sylvain Rougerie.

Een nauwkeurige verfilming van de roman van Georges Coulonges. Geen enerverende avonturen maar het dagelijkse bestaan van een stel dat een doof kind adopteert, dat met veel tederheid wordt omgeven en zo van de eenzaamheid wordt verlost. Een onverwachtse Leroy die het intieme leven van zijn doodgewone maar zeer boeiende personages, die bovendien veel optimistischer zijn dan in zijn bioscoopfilms, laat zien. De vanzelfsprekende gevoeligheid van de acteurs past wonderlijk goed bij een dergelijk thema.

Attention, les enfants regardent

1979 | Thriller

Frankrijk 1979. Thriller van Serge Leroy. Met o.a. Alain Delon, Richard Constantini, Sophie Renoir, Thierry Turchet en Tiphaine Leroux.

Vier kinderen uit een rijke familie worden toevertrouwd aan de zorg van een dienstbode die zij - per ongeluk of uit wraak - verdrinken in de Middellandse Zee. Een toevallige getuige dringt hun villa binnen en denkt door intimidatie een grote roof te kunnen plegen. De kinderen zijn hem echter te slim af. Raffinement en ondoordachte wreedheid achter de onschuldige kindergezichten leveren boeiende filmstof op, al zijn OUR MOTHER'S HOUSE en THE LITTLE GIRL WHO LIVES DOWN THE LANE suggestiever. Delon - die de film produceerde - dacht zichzelf een ondergeschikte rol toe als de indringer en maakte daar een ironische parodie op zichzelf van. Christopher Frank en Serge Leroy bewerkten een roman van Laird Koenig en Peter Dixon tot scenario. Camerawerk van Claude Renoir.

Le Mataf

1973 | Misdaad, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1973. Misdaad van Serge Leroy. Met o.a. Michel Constantin, Georges Géret, Pierre Santini, Annie Cordy en Cathy Rosier.

Drie gangsters hebben een mislukte overval op het Gare du Nord gepleegd, waarmee ze gechanteerd worden. Nu moeten ze wetenschappelijke documenten stelen. Er vallen slachtoffers, de toegezegde beloning blijft uit, vrouwen worden gemarteld of ontvoerd. Talrijke ontwikkelingen in deze misdaadfilm houden de vaart erin zonder hem boven de middelmaat te tillen, maar maken het volgen van het verhaal ook zeer moeizaam. Dat de handeling zich bijna steeds in het duister of halfduister afspeelt is voor de zichtbaarheid op tv een extra-minpunt.

Pause café, pause tendresse: Une fleur pour ma mère

-1 |

Frankrijk. Serge Leroy. Met o.a. Frédérique Valade, Bernard Le Coq en Véronique Jannot.

Drie gangsters hebben een mislukte overval op het Gare du Nord gepleegd, waarmee ze gechanteerd worden. Nu moeten ze wetenschappelijke documenten stelen. Er vallen slachtoffers, de toegezegde beloning blijft uit, vrouwen worden gemarteld of ontvoerd. Talrijke ontwikkelingen in deze misdaadfilm houden de vaart erin zonder hem boven de middelmaat te tillen, maar maken het volgen van het verhaal ook zeer moeizaam. Dat de handeling zich bijna steeds in het duister of halfduister afspeelt is voor de zichtbaarheid op tv een extra-minpunt.

Pause café, pause tendresse: L'argent de la drogue

-1 |

Frankrijk. Serge Leroy. Met o.a. Myriam Boyer, Bernard Le Coq en Véronique Jannot.

Drie gangsters hebben een mislukte overval op het Gare du Nord gepleegd, waarmee ze gechanteerd worden. Nu moeten ze wetenschappelijke documenten stelen. Er vallen slachtoffers, de toegezegde beloning blijft uit, vrouwen worden gemarteld of ontvoerd. Talrijke ontwikkelingen in deze misdaadfilm houden de vaart erin zonder hem boven de middelmaat te tillen, maar maken het volgen van het verhaal ook zeer moeizaam. Dat de handeling zich bijna steeds in het duister of halfduister afspeelt is voor de zichtbaarheid op tv een extra-minpunt.