Louis Seigner: cast.
Er zijn 71 films gevonden.

Lorenzaccio

1989 | Drama

Frankrijk 1989. Drama van Jean-Paul Carrère. Met o.a. Francis Huster, Geneviève Casile, Louis Seigner, Jacques Eyser en Michel Etcheverry.

Het toneelstuk van Alfred de Musset in een bewerking van Franco Zeffirelli. Een vrij simpele registratie, dus filmisch van weinig belang. Redenen om te kijken zijn de eersteklas acteurs, de fantastische decors en de fascinerende muziek van Maurice Jarre.

Asphalte

1980 | Drama

Frankrijk 1980. Drama van Denis Amar. Met o.a. Jean Yanne, Carole Laure, Jean-Pierre Marielle, Georges Wilson en Philippe Ogouz.

Op 31 juli vertrekt een groot gedeelte van de Franse bevolking met vakantie. Als die datum ook nog op zaterdag valt, zijn files, botsingen en ongelukken op de autoweg met een zeer grote frequentie, onvermijdelijk. Op zo'n zaterdag gaat een jonge vrouw per auto naar haar getrouwde minnaar, 1000 km verder. Na WEEKEND van Godard en L'INGORGO van Comencini valt er nauwelijks nog iets aan de verkeerswaanzin toe te voegen en de film heeft zo'n willekeurig verspringende selectie van mensen onderweg, melodramatische incidenten en bizarre symboliek, dat de interesse ver vóór het abrupte einde definitief ondermijnd is.

Section spéciale

1975 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië​/​​Duitsland 1975. Oorlogsfilm van Costa-Gavras. Met o.a. Louis Seigner, Michael Lonsdale, Roland Bertin, Heinz Bennent en Bruno Cremer.

Op 21 augustus 1941 liquideert de communistische verzetsstrijder 'colonel Fabien' in de Parijse metro een Duitse marinier. Teneinde repressailles te voorkomen, besluit Pétain een wet te ontwerpen die het mogelijk maakt om ongewenste elementen zonder proces te elimineren. De eerste zes slachtoffers van deze section spéciale in de jurisprudentie van het Vichy-regime zijn al aangewezen. Sombere politieke thriller-in-oorlogstijd reconstrueert het hellende vlak van collaboratie: de hele film is doortrokken van een sfeer van langzame morele verstikking.

Bons baisers de Hong Kong

1975 | Komedie

Frankrijk 1975. Komedie van Yvan Chiffre. Met o.a. Charlots, Les, Mickey Rooney, David Tomidson, Jean Manson en Clifton James.

De Britse koningin wordt ontvoerd vlak vóór haar statiebezoek aan Hongkong - omdat James Bond inmiddels gesneuveld is, belast de Britse geheime dienst de Franse Charlots met de opsporing. Ze schakelen een werkster in die sprekend op de vorstin lijkt. De koningin blijkt geschaakt door een verliefde Amerikaan, en beantwoordt zijn gevoelens waardoor ze zich voortaan door de werkster zal laten representeren. De kostbare mislukking van de als regisseur debuterende stunt-specialist laat het komische kwartet even onleuk als altijd, maar maakt ook misbruik van talenten van de andere acteurs. De wanhopige inzet van Rooney om iets van zijn onmogelijke rol te maken, is pijnlijk om aan te zien.

La race des seigneurs

1974 | Drama

Frankrijk 1974. Drama van Pierre Granier-Deferre en Denys Granier-Deferre. Met o.a. Alain Delon, Sydne Rome, Jeanne Moreau, Claude Rich en Jean-Marc Bory.

Een politicus kan minister worden in de nieuwe regering. Hij heeft er alles voor over om dat te bereiken. Hij vervreemdt van zijn gezin, verzaakt het programma van zijn partij en drijft zijn minnares tot zelfmoord. In de film wordt zo angstvallig mogelijk geprobeerd de held niet met een bestaande partij te associëren zodat er een karakterloze schildering van het milieu ontstaat. De satirische elementen van Félicien Marceau's roman Creezy zijn vervangen door melodrama, vooral in de romance met het fotomodel. Niettemin goed spel. De regisseur en Pascal Jardin bewerkten de roman tot scenario. Walter Wottitz keek door de camera.

Prêtres Interdits

1973 | Drama

Frankrijk 1973. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Robert Hossein, Claude Jade, Pierre Mondy, Claude Piéplu en Louis Seigner.

Een jonge dorpspastoor wordt verliefd op een jong meisje in de turbulente tijd v[KA1]o[KA1]or WO II. Hij treedt uit het ambt en moet haar meerderjarigheid afwachten voordat ze kunnen trouwen. Ze sterft tijdens de oorlog en hij gaat in het verzet samen met een bevriende abt die (ook) de kerkhiërarchie betwist. Hij sneuvelt en de abt brengt het na de bevrijding tot aartsbisschop, die jonge priesters echter de noodzaak van het celibaat moet voorhouden. Vlakke regie van een interessant en ingetogen gespeeld scenario, dat de celibaatskwestie en andere kerkvernieuwingen zinnig behandelt, al zou een korter tijdsbestek de duidelijkheid van de kritiek ten goede zijn gekomen.

Soleil noir

1966 | Avonturenfilm, Drama

Frankrijk​/​​Italië 1966. Avonturenfilm van Denys de La Patellière. Met o.a. Michèle Mercier, Daniel Gélin, David O'Brien, Valentina Cortese en Louis Seigner.

De dochter van een overleden industrieel gaat in Afrika haar broer zoeken die zich voor de niet zo bedoelde rampzalige gevolgen van zijn politieke geschriften verschanst heeft tussen paria's, huurlingen en gevluchte misdadigers. Het beeld van verloedering in allerlei vormen blijft steken in oppervlakkige en niet overtuigende schilderachtigheid. De kranigheid in woord en daad van de steeds onberispelijk geschminkte Mercier werkt regelrecht potsierlijk.

Le malade imaginaire

1966 | Komedie

Frankrijk 1966. Komedie van Jean Pignol. Met o.a. Louis Seigner, Georges Chamarat, Jean-Paul Roussillon, Louise Conte en Michel Aumont.

Film van een vergeten regisseur die zich beperkt tot een vlakke registratie van de beroemde komedie van Molière en die blijk geeft van een totaal gebrek aan inventiviteit op filmisch gebied. Wat overblijft zijn de mooie decors, de onvergetelijke tekst, het verzorgde camerawerk en de eerlijke vertolking. De film verzinkt echter in het niet vergeleken bij IL MALATO IMMAGINARIO van Tonino Cervi!

Les Amitiés particulières

1964 | Drama

Frankrijk 1964. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michel Bouquet, Didier Haudepin, Francis Lacombrade, François Leccia en Lucien Nat.

Roman van Roger Peyrefitte over verliefde vriendschap tussen tweelingen op Jezuïeten-internaat die door inmenging van de priesters resulteert in zelfmoord van de oudste jongen, kreeg serieuze en degelijke verfilming met bijna emotieloos resultaat. Mooi spel van Bouquet als de priester die zijns ondanks disciplinair moet zijn.

Le massaggiatrici

1962 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Lucio Fulci. Met o.a. Sylva Koscina, Christina Gaioni, Valeria Fabrizi, Marisa Merlini en Philippe Noiret.

Een oude zakenman is minder respectabel dan hij zich voordoet: hij is een frequent bezoeker van huizen van plezier. Als hij net een zeer grote opdracht heeft gekregen, komt hij onder verdachte omstandigheden te sterven; zowel zijn loyale secretaris als zijn 'masseuses' raken verwikkeld in bizarre complicaties. In deze flauwe komedie worden misdaadelementen gecombineerd met halfhartige pikanterie, maar het wordt nooit leuk of spannend. De acteurs modderen maar wat aan.

L'eclisse

1962 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1962. Drama van Michelangelo Antonioni. Met o.a. Alain Delon, Monica Vitti, Francisco Rabal, Rossana Rory en Mirella Ricciardi.

Slotdeel in Antonioni's informele trilogie over vervreemding, na L'avventura (1960) en La notte (1961). Centraal staat weer een liefdespaar van wie de relatie gedoemd lijkt om te mislukken: na een stukgelopen affaire papt Vittoria (Vitti) aan met gladde beurshandelaar Piero (Delon), maar diens materialistische instelling en Vittoria's onvermogen tot het uiten van emoties staan het prille geluk in de weg. Inspiratiebron voor cineast Martin Scorsese, die de film zelf omschreef als 'meer gedicht dan verhaal'. De mysterieuze laatste akte, waarin alle personages van het scherm verdwenen zijn, is onvergetelijk.

Le président

1961 | Drama, Thriller

Frankrijk​/​​Italië 1961. Drama van Henri Verneuil. Met o.a. Jean Gabin, Bernard Blier, Renée Faure, Henri Crémieux en Alfred Adam.

Wie anders dan monstre sacré Jean Gabin kon in 1961 de rol spelen van de fictieve oud-president van Frankrijk Emile Beaufort? Georges Simenon - die naar verluidt het personage baseerde op Georges Clemenceau - zag zijn roman van vier jaar eerder door Gabin en Verneuil op een waardige wijze naar het witte doek getransporteerd. In flashback verteld, toont Le président beslissende fases uit de carrière van een progressieve staatsman die tegenover zijn ex-kabinetschef (Bernard Blier) komt te staan. 'Linkse' dialogenmeester Michel Audiard scherpte Simenons tekst nog iets aan, Verneuil en Gabin doen de rest. Klassiek Frans filmvuurwerk.

Le Petit garçon de l'ascenseur

1961 | Familiefilm

Frankrijk 1961. Familiefilm van Pierre Granier-Deferre. Met o.a. Alain Decock, Mireille Nègre, Louis Seigner, Marcel Dalio en Michel Etcheverry.

Een jeugdige liftboy in een luxe-hotel in Monte-Carlo mag een weekend doorbrengen in de prinselijke suite en wil daarmee indruk maken op een bloemenverkoopster die de luxe al spoedig gaat vervelen. Debuutfilm van Granier-Deferre heeft de charme en poëzie van een sprookje, maar wordt door het ontbreken van satirische elementen - waar het onderwerp en de locatie alle aanleiding toe bieden - nogal wezenloos.

Carillons sans joie

1961 | Oorlogsfilm

Italië​/​​Frankrijk 1961. Oorlogsfilm van Charles Brabant. Met o.a. Paul Meurisse, Raymond Pellegrin, Dany Carrel, Roger Hanin en Roger Dumas.

Na invasie van Amerikaans leger in Tunesië in 1942 willen Duitse parachutisten Tunis bezetten. Frans eskader moet brug verdedigen tegen elke buitenlandse macht in afwachting van besluit van regering in Vichy. Toevallige incidenten doen de strijd voortijdig ontbranden. Film naar ware gebeurtenissen is opmerkelijk gefotografeerd, maar blijft verder van voorspelbare middelmaat, ook in de afwisseling van romantiek en humor tussen de oorlogstaferelen.

Un Panier à crâbes

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Joseph Lisbona. Met o.a. Pierre Michael, Anne Doat, Anne Tonietti, Michel Barbey en Michel Etcheverry.

Liefdesverdriet inspireert een student tot het schrijven van een autobiografisch scenario. Ondanks het onbegrip en de tegenwerking van de filmbusiness, weet hij het te realiseren. De film levert hem een bekroning in Cannes op, maar zijn walging van het milieu verdwijnt daardoor niet. Deze zogenaamde sleutelfilm over corruptie en commercieel gesjoemel mist iedere overtuigingskracht, omdat Lisbona noch het talent van zijn held, noch zijn eigen talent aannemelijk maakt. Hierdoor lijkt de amateuristische film een produkt van rancune.

La vérité

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Brigitte Bardot, Charles Vanel, Sami Frey, Paul Meurisse en Marie-José Nat.

Dominique (BB) staat terecht voor de moord op haar echtgenoot, een ambitieuze jonge dirigent. Stelde ...et Dieu créa la femme Bardots godinnenlijf ten toon, La vérité openbaart haar talent als rauwe actrice met fiks dramaregister. Op briljante wijze gebruikt Clouzot het ongeleide projectiel BB als scharnierfiguur in de strijd tussen de mores van het stoffige oude Frankrijk en de waarden van de generatie die mei '68 zal vormgeven. Het proces, en daarmee de film, is een puzzel van getuigenissen en ellipsen, gekruid met soms overstuurde emotionaliteit. Krachttoercinema à la Clouzot, koortsachtig jagend op de perfectie in mise en scène.

Rue des prairies

1959 | Drama

Frankrijk 1959. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Jean Gabin, Marie-José Nat, Claude Brasseur, Roger Dumas en Renée Faure.

Een arbeider heeft drie kinderen van wie één zoon het gevolg is van een buitenechtelijke verhouding van zijn overleden vrouw, maar niettemin zijn favoriet is. De andere dochter en zoon komen maatschappelijk goed terecht, al tonen ze weinig affectie voor hun vader, maar zijn lieveling raakt op het slechte pad. Dit gezins-melodrama krijgt van Gabin meer oprechtheid dan het verdient, maar Dumas als de voorkeurszoon heeft zo'n onaangename uitstraling dat het in hem gestelde vertrouwen voor de toeschouwer hoogst onwaarschijnlijk is. Scenario van Michel Audiard en de regisseur, naar een roman van René Lefèvre. Camerawerk van Louis Page.

Les Yeux de l'amour

1959 | Drama, Romantiek

Frankrijk 1959. Drama van Denys de La Patellière. Met o.a. Danielle Darrieux, Jean-Claude Brialy, Bernard Blier, Françoise Rosay en Louis Seigner.

Een jonge verzetsstrijder wordt bij een brand tijdens zijn vlucht verblind en opgenomen door oude vrijster die verliefd op hem wordt. Na de bevrijding kan hij door een operatie weer zien en zijn geliefde vreest dat hij niets meer van haar wil weten. Dit sentimenteel melodrama in dorre regie wordt gered door het spel van Darrieux en Rosay als haar tirannieke sarcastische moeder.

Les Affreux

1959 | Komedie

Frankrijk 1959. Komedie van Marc Allégret. Met o.a. Pierre Fresnay, Darry Cowl, Anne Collette, Louis Seigner en Jacques Charon.

Door misverstand uit verstrooidheid belandt modelboekhouder in gevangenis en jonge uitvinder in militaire dienst. Eenmaal ontslagen associ[KA3]eren ze zich om wraak te nemen voor de verloren tijd. Vriendelijk satirische komedie heeft geestige dialoog en een aantal geslaagde gags, maar regie houdt het al te tam. Goed spel, vooral van Darry-Cowl (die niet met dankbare rollen verwend is)

Il Magistrato

1959 | Drama

Frankrijk​/​​Spanje​/​​Italië 1959. Drama van Luigi Zampa. Met o.a. José Suarez, François Périer, Jacqueline Sassard, Massimo Serato en Geronimo Meynier.

Een jonge havenarbeider heeft een corrupte koppelbaas dodelijk verwond. De met de zaak belaste rechter-commissaris zoekt vergeefs naar verzachtende omstandigheden. Daardoor heeft hij geen aandacht voor de drama's die zich afspelen in het familiepension waar hij verblijft. Na aanvankelijk ontgoocheld te zijn, vraagt hij toch een heropening van het proces. De overdosering van de verschillende drama's en liefdesintriges tast de aannemelijkheid van dit sociaal pamflet aan. Bovendien is Suarez een weinig bezield idealist. Een mooie rol van Périer als een op middelbare leeftijd werkloos geworden huisvader.

I Cosacchi

1959 | Avonturenfilm, Historische film

Frankrijk​/​​Italië 1959. Avonturenfilm van Giorgio Rivalta. Met o.a. Edmund Purdom, John Drew Barrymore, Giorgia Moll, Massimo Girotti en Pierre Brice.

Verzet van Kirgiezen tegen tsaar Aleksander II is geëindigd in wapenstilstand die gegarandeerd moet blijven door aanwezigheid van enige zoon van rebellenleider aan keizerlijk hof. Deze groeit op in loyaliteit aan tsaar en als hij deze het leven redt, komt zijn vader opnieuw in opstand en begint tweede 'heilige oorlog' die eindigt in bloedige nederlaag. Historisch spektakel is zorgvuldiger gemaakt dan gemiddelde Italiaanse film en heeft enkele goede acteursprestaties waardoor resultaat boeiend is ondanks enkele op de lachlust werkende verbeeldingen van Russisch temperament en folklore.

Détournement des mineures

1959 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1959. Drama van Walter Kapps. Met o.a. Frank Villard, Hélène Chancel, Nathalie Nattier, Louis Seigner en Michel Roux.

Een aankomend danseresje werkt als fotomodel om haar balletlessen te betalen. Een zogenaamd danscontract in Tanger, waarin een fotograaf bemiddelt, doet haar in een bordeel belanden. Interpol weet haar nog tijdig te redden. Deze zogenaamde waarschuwingsfilm heeft een onwaarschijnlijk scenario en - behalve een vlot tempo - ook geen andere kwaliteiten.

A pleines mains

1959 | Misdaad, Thriller

Frankrijk 1959. Misdaad van Maurice Regamey. Met o.a. Françoise Saint-Laurent, Yves Massard, Louis Seigner, Georges Ulmer en Jean Brochard.

Een journaliste komt een valsemunterbende op het spoor en wordt door hen ontvoerd. Haar verloofde achterhaalt haar verblijfplaats en slaagt erin haar te bevrijden, waarbij de politie, die op eigen kracht het spoor heeft gevonden, tijdig met de bende afrekent. Deze in al te veel uitgesponnen dialoogscènes uiteenvallende thriller, heeft bij vlagen boeiende momenten in het tonen van de vervaardiging van drukclichés, maar de documentaire aanpak wordt losgelaten voor doorzichtige en flauwe gemeenplaatsen.

Nathalie

1957 | Misdaad, Komedie

Frankrijk 1957. Misdaad van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Philippe Clay, Michel Piccoli, Mischa Auer en Aimé Clariond.

Een naïef lijkende mannequin lost een juwelendiefstal in een modehuis op, maar de bestolene is inmiddels vermoord en gangsters kidnappen haar om de plaats van het slachtoffer in te nemen. Haar eigen vindingrijkheid en de interventie van een inmiddels op haar verliefd geraakte politieman redden haar uit de nesten. Deze ironische misdaadkomedie maakt goed gebruik van Carols domme-blondje-imago. Tussen de pittoreske bijrollen valt Piccoli op in een vroege hoofdrol als charmante held.

Ragazze d'oggi

1956 | Komedie

Italië​/​​Frankrijk 1956. Komedie van Luigi Zampa. Met o.a. Marisa Allasio, Mike Bongiorno, Françoise Rosay, Paolo Stoppa en Franck Villard.

Een tante voedt drie nichtjes op om rijke mannen te strikken. Eentje kiest niettemin voor eenvoudige jongen, bij de anderen leidt tante's advies tot teleurstellend resultaat. De vader zal zich voortaan zelf met hen gaan bezighouden. Vriendelijke komedie, waarin spontaan wordt geacteerd, heeft nogal misplaatste revue-elementen, waardoor oppervlakkige voorspelbaarheid toch onderhoudend blijft.

Miss Catastrophe

1956 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1956. Komedie van Dimitri Kirsanoff. Met o.a. Sophie Desmarets, Philippe Nicaud, Nadine Tallier, Micheline Dax en Gérard Séty.

Een jonge schilderes verkoopt onwetend een van haar doeken aan een gangster en wordt door een misverstand zelf voor een dievegge aangezien. De inzet van Desmarets maakt deze vlot gemaakte, maar weinig oorspronkelijke misdaadklucht het aanzien waard. Bekende karakterspelers spelen kleurrijke bijrollen.

Les Premiers outrages

1955 | Familiefilm

Frankrijk 1955. Familiefilm van Jean Gourguet. Met o.a. Françoise Vatel, Maurice Sarfati, Marianne Lecène, Louis Seigner en Roger Dumas.

Een scholier krijgt via bijlessen contact met een oudere vrouw. Hij krijgt een verhouding met haar en wekt zo de jaloezie van zijn vriendinnetje. Na de hieruit resulterende complicaties breekt de jongen met beiden om zich aan zijn studie en een degelijk dienstmeisje te wijden. Deze voor de jaren 1950-60 typerende film over de 'rijpende jeugd' heeft weinig diepgang of andere kwaliteiten, maar de jonge rolbezetting zorgt voor enige frisheid.

Les Nuits de Montmartre

1955 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1955. Misdaad van Pierre Franchi. Met o.a. Jean-Marc Thibault, Geneviève Kervine, Louis Seigner, Bernard Lajarrige en Jacqueline Porel.

De wens om 'gevaarlijk te leven' doet een jongeman balanceren op de rand van de misdaad tot hij van moord wordt verdacht. Als zijn onschuld bewezen is begint hij met een nachtclubdanseres een deugdelijker leven. Een vlot, maar niet erg orgineel misdaadverhaal, dat vooral het accent legt op de voorspelbare nachtclubfolklore.

La Rue des bouches peintes

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Robert Vernay. Met o.a. Françoise Christophe, Jean Danet, Paul Bernard, Louis Seigner en Denise Grey.

Een journalist treft in een Marokkaans bordeel een prostituée die door haar wraakzuchtige en machtige echtgenoot gedwongen werd tot het rosse leven. Als ze dat niet zou doen, dan zou haar minnaar geruïneerd worden. Bij een confrontatie met de journalist sterft de sadistische echtgenoot aan een beroerte, zodat niets een happy end in de weg staat. Een treinromannetje van Maurice Dekobra werd in gepaste kitsch-stijl verfilmd, met vermakelijk resultaat. Fraai camerawerk.

Gli Amori di Manon Lescaut

1955 | Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1955. Romantiek van Mario Costa. Met o.a. Myriam Bru, Franco Interlenghi, Jacques Castelot, Roger Pigaut en Louis Seigner.

Novice wordt verliefd op jonge losbol en gaat met hem naar Parijs, waar gewenning aan luxe-leven tot veel intriges en tegenslagen leidt. Vaak verfilmde roman kreeg typisch Italiaanse melodramatische aanpak die eerder op lachlust dan op traanklieren werkt.

Obsession

1954 | Drama, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1954. Drama van Jean Delannoy. Met o.a. Michèle Morgan, Raf Vallone, Jean Gaven, Marthe Mercadier en Albert Duvaleix.

Een trapezewerkster is getrouwd met haar partner die haar een vroegere moord heeft opgebiecht. Na een ongeval wekt zijn plaatsvervanger zijn jaloezie en wordt vermoord gevonden. De verdenking gaat uit naar de dompteur die ter dood wordt veroordeeld. De vrouw geeft haar echtgenoot bij de politie aan. Dit dramatische liefdesverhaal moet de interesse ontlenen aan de situering in een circus, wat echter averechts werkt door de duidelijkheid waarmee de sterren aan de trapeze zijn gedubbeld. Vallone geeft zijn rol verontrustende accenten en houdt daarmee de spanning ietwat vast. Roland Laudenbach, Antoine Blandin en de regisseur bewerkten de novelle Silent as the Grave van William Irish tot scenario.

Le comte de Monte-Cristo

1954 | Avonturenfilm, Historische film, Romantiek

Frankrijk​/​​Italië 1954. Avonturenfilm van Robert Vernay. Met o.a. Jean Marais, Lia Amanda, Roger Pigaut, Daniel Ivernel en Folco Lulli.

Al in 1943 draaide Vernay (1907-1979), scenarist-regisseur van goeddeels vergeten genrefilms in alle soorten en prijsklassen, een adaptatie van de avonturenklassieker van Alexandre Dumas père en diens ghostwriter Auguste Maquet. Tien jaar later ontfermde hij zich over deze fraaie naoorlogse versie in Gevacolor. In de ambachtelijk geënsceneerde tweedeler van 90 minuten elk speelt ster Marais de stuurman/kapitein Edmond Dantès die door gekonkel anderhalf decennium gevangen komt te zitten. Na zijn ontsnapping vindt hij op het eiland Monte-Christo een fabelachtige schat. Tijd om oude rekeningen te vereffenen. Deel 1: La trahison. Deel 2: La vengeance.

Minuit, quai de Bercy

1953 | Drama, Thriller

Frankrijk 1953. Drama van Christian Stengel. Met o.a. Madeleine Robinson, Erich von Stroheim, Philippe Lemaire, Louis Seigner en Jean-Jacques Delbo.

De lichtzinnige conciërge van een appartementengebouw wordt vermoord, waarna alle huurders onder verdenking staan. De politie-inspecteur kent een van de bewoonsters en vraagt haar hem te assisteren bij zijn onderzoek, tot hij ontdekt dat zij de dader is. Een onderhoudende politiefilm die de flatbewoners met het nodige cynisme portretteert. Verder weinig opmerkelijk, behalve in het spel van de hoofdrollen.

Lucrèce Borgia

1953 | Drama, Historische film, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Pedro Armendáriz, Massimo Serato, Valentine Tessier en Arnoldo Foà.

Cesare Borgia huwelijkt zijn zuster Lucretia uit en laat haar huwelijken ontbinden in dienst van zijn politieke intriges. Zij troost zich met talrijke minnaars van wie er een zich ontpopt als hertog van Aragon en met wie ze van haar broer moet trouwen. Deze ontdekt wat voor spel er met hem wordt gespeeld, maar vergeeft zijn vrouw. Zijn zwager laat hem echter vermoorden. De film neemt een loopje met de geschiedenis en flatteert Lucretia ten behoeve van het ster-imago van Carol die zowel in en uit bed mooi is om naar te kijken, maar geen enkele emotie weet te suggereren. Misschien dat haar tegenspelers daarom dubbelop acteren.

Les Amours finissent à l'aube

1953 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1953. Drama van Henri Calef. Met o.a. Georges Marchal, Françoise Christophe, Nicole Courcel, Suzanne Dehelly en Louis Seigner.

Auto-ingenieur heeft zwaar zieke vrouw voor wie elke emotie fataal kan zijn. Hij houdt zijn slippertjes voor haar geheim tot zwangere vriendin alles dreigt te vertellen. Hij wurgt haar per ongeluk en laat lijk verdwijnen. Politie ontdekt misdaad toch, maar kan niet tot sluitend bewijs komen. Film aarzelt voortdurend tussen politie-intrige en overspannen psychologisch drama en houdt door die toonswisseling nieuwsgierigheid gaande. Als meer steracteurs uit die periode komt Marchal naar huidige maatstaven over als een engerd.

L'ennemi public no. 1

1953 | Komedie, Misdaad

Frankrijk​/​​Italië 1953. Komedie van Henri Verneuil. Met o.a. Fernandel, Zsa Zsa Gabor, Nicole Maurey, David Opatoshu en Paolo Stoppa.

Een bijziende Amerikaan neemt per ongeluk de regenjas met de revolver van een door de politie gezochte gangster mee en wordt ook door een getuigenis van een vrouwelijke gangster belast. Met animo en zelfs tamelijk spectaculair gemaakte gangsterparodie werd in New York opgenomen, met kleurrijke bijrollen naast een goed op dreef zijnde Fernandel. Gabor is al lachwekkend zonder dat ze daar haar best voor behoeft te doen. Scenario van Michel Audiard en Jean Manse, naar een idee van Max Favalelli. Camerawerk van Armand Thirard.

Seuls au monde

1952 | Familiefilm, Drama

Frankrijk 1952. Familiefilm van Pierre Beauchamp. Met o.a. Madeleine Robinson, René Lefèvre, Louis Seigner en Raymond Cordy.

Een man richt naast de officiële opvoedingsgestichten een opvangcentrum voor verwaarloosde jongeren op. Tegenwerking en financiële nood staan zijn succes aanvankelijk in de weg, maar mede dank zij de steun van een geestverwante lukt het hem. De goedbedoelde - door acteur Lefèvre zelf geschreven - film verwart idealisme met sentiment, waardoor de praktijk van het sociale werk niet al te overtuigend wordt.

Nous sommes tous des assassins

1952 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1952. Drama van André Cayatte. Met o.a. Marcel Mouloudji, Raymond Pellegrin, Claude Laydu, Jacqueline Pierreux en Antoine Balpêtré.

Uit het subproletariaat voortgekomen broers Ren[KA1]e (Mouloudji) en Michel Le Guen (Poujouly) vervallen door de sociale omstandigheden tot de misdaad, worden gearresteerd en ter dood veroordeeld en wachten in de gevangenis een mogelijke gratieverlening af. De invloed van het neorealisme maakt de milieutekening soberder en minder melodramatisch dan gewoonlijk bij Cayatte, maar het zijn vooral de gevangenisscènes en het 'open einde' die de film zijn indringende werking geven en tot een effectief anti-doodstraf pamflet maken. Bekroond met de prijs van de jury in Cannes. Het scenario is van Charles Spaak en regisseur Cayatte. Het camerawerk is van Jean Bourgoin.

Les Sept péchés capitaux

1952 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1952. Komedie van Georges Lacombe, Eduardo De Filippo, Jean Dréville, Yves Allégret en Carlo Rim. Met o.a. Andrée Debar, Claudine Dupuis, Eduardo De Filippo, Isa Miranda en Michèle Morgan.

Op de kermis kun je gooien naar poppen die de zeven hoofdzonden voorstellen en de exploitant vertelt anekdotes die elke zonde illustreren. De nogal zwakke scenario-uitwerking met een op LA RONDE ge[KA3]inspireerde ceremoniemeester (Philipe) dankt meer aan de sterbezetting dan aan de regie, hoewel Rossellini's 'afgunst' - naar een verhaal van Colette - een relatieve uitschieter is. Het tegenspel van Morgan en Rosay redt de 'hoogmoed', waardoor deze episodefilm in de laatste twee sketches toch nog wat interessanter wordt.

Les Dents longues

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Daniel Gélin. Met o.a. Daniel Gélin, Danièle Delorme, Jean Chevrier, Louis Seigner en Jean Debucourt.

Een ambitieuze jonge journalist werkt zich op bij een provinciale krant en weet met een primeur de dreigende sluiting van het bedrijf te voorkomen. De grote aandacht voor zijn werk kost hem bijna zijn huwelijk. Als 'kranten-film' al een genre is, verenigt deze film alle genre-clichés tot en met de happy-ending waarbij de eerste editie van de persen rolt. Bij de huwelijksscène van de hoofdrollen figureren Brigitte Bardot en Roger Vadim als tweede echtpaar.

Les Amants de minuit

1952 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1952. Komedie van Roger Richebé. Met o.a. Jean Marais, Dany Robin, Micheline Gary, Louis Seigner en Gisèle Grandpré.

Een vrijgezel, rijk en blasé, is met kerst op doorreis in Parijs en inviteert een verkoopstertje om kerstavond en -nacht met hem door te brengen. Ze worden verliefd op elkaar, waartegen hij zich wapent door zich voor te doen als een valsemunter die van al zijn rijkdommen is beroofd. Averechts Assepoestersprookje is uitermate sentimenteel uitgevallen, maar krijgt charme door de onbevangenheid van Dany Robin.

La fête à Henriette

1952 | Komedie

Frankrijk 1952. Komedie van Julien Duvivier. Met o.a. Dany Robin, Michel Auclair, Hildegard Knef, Michel Roux en Louis Seigner.

Regisseur, producent en secretaresse werken aan filmscenario over gelieven die tijdens veertiende juli-feestdag onder bekoring raken van circusartiste en jonge gangster. Simpel verhaaltje kreeg sierlijke vormgeving en ironisch commentaar in het overleg van de filmmakers die hun inspiratie betwijfelen. Opnieuw gefilmd als PARIS WHEN IT SIZZLES. Scenario van de regisseur en Henri Jeanson. Roger Hubert stond achter de camera.

L' Esclave

1952 | Drama

Frankrijk 1952. Drama van Yves Ciampi. Met o.a. Daniel Gélin, Eleonara Rossi-Drago, Barbara Laage, Gérard Landry en Louis Seigner.

Een jonge componist heeft na een ongeval aan een verblijf in een ziekenhuis een morfine-verslaving overgehouden, maar komt daar dankzij zijn echtgenote overheen. De zenuwen voor de premi[KA2]ere van zijn symfonie doen hem weer naar de morfine grijpen en hij wordt opgenomen voor een ontwenningskuur. Deze uitdrukkelijk niet sensationele en in zijn per se waardige opzet zelfs wat dorre film, krijgt authenticiteit door het spel van G[KA1]elin (die later in zijn autobiografie onthulde dat hij in deze periode echt met drugsverslaving te kampen had).

Koenigsmark

1952 | Drama, Historische film

Italië​/​​Frankrijk 1952. Drama van Solange Térac. Met o.a. Jean-Pierre Aumont, Silvana Pampanini, Roldano Lupi, Renée Faure en Louis Seigner.

Deze nieuwe verfilming van de roman van Pierre Benoît blijft onder de maat, maar het verhaal houdt een romantische aantrekkingskracht die door de hoofdrollen nog versterkt wordt.

Maître après Dieu

1950 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1950. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Pierre Brasseur, Jacques François, Loleh Bellon, Jean-Pierre Grenier en Jean Mercure.

Een kapitein van een vrachtschip zal tegen betaling 150 joden van Hamburg naar Alexandrië vervoeren, maar beseft geleidelijk aan welk lot de joden in Duitsland te wachten staat. Als de autoriteiten in Alexandrië weigeren de joden binnen te laten, vaart hij verder op zoek naar een land waar ze wel welkom zijn. Het toneelstuk van Jan de Hartog kreeg een minder eigen filmvorm dan gezien de mogelijkheden van de stof en het talent van de regisseur verwacht kon worden, maar Brasseur maakt de ontwikkeling van onverschillig winstbejag naar echte betrokkenheid overtuigend waar.

Vire-vent

1949 | Komedie

Frankrijk 1949. Komedie van Jean Faurez. Met o.a. Sophie Desmarets, Mady Berry, Marie Daëms, Marina de Berg en Paulette Elambert.

De vader, moeder, zoon en drie dochters Donadieu wonen in de Provence en het is bij hen een gezellige boel. Een van de meisjes komt op het slechte idee een opdringerige geharde en plompe bergbewoner te trouwen en gedaan is het met de gezelligheid. Gelukkig bevalt het hem uiteindelijk ook niet en verlaat hij zijn vrouw om terug te keren naar de bergen. Een bittere satire op de zeden en gebruiken met knappe observaties, psychologische kwaliteiten en een zeer fijngevoelige aanpak. Dit alles in de voor deze uitmuntende regisseur, wiens carrière wel wat langer had mogen duren, kenmerkende kleurschakeringen.

Singoalla

1949 | Drama, Romantiek

Frankrijk​/​​Zweden 1949. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Viveca Lindfors, Michel Auclair, Vibeke Falk, Marie-Hélène Dasté en Henri Nassiet.

Een middeleeuwse kasteelheer verlaat familie en slot om met een zigeunerin te trouwen, waarna de leden van haar karavaan het kasteel beroven en hem als gijzelaar uitleveren in ruil voor vrije doortocht. Hij denkt dat de bruid verantwoordelijk is en onderneemt jaren later een wraakactie waarbij zijn eigen kind slachtoffer wordt. Deze Zweedse legende kreeg een fraaie vormgeving en heeft een temperamentvolle titelrol van de beeldschone Lindfors. (Simultaan werd een volledig Zweedse versie opgenomen met Alf Kjellin in de rol van Auclair).

Rendez-vous de juillet

1949 | Drama, Komedie

Frankrijk 1949. Drama van Jacques Becker. Met o.a. Daniel Gélin, Nicole Courcel, Brigitte Auber, Pierre Trabaud en Maurice Ronet.

Jonge Parijzenaars uit diverse milieus sluiten vriendschap omdat ze in hun eigen omgeving weinig begrip vinden voor hun aspiraties die in de praktijk moeilijk realiseerbaar blijken. Dit historisch geworden document van zgn. 'Saint-Germain-des- Près-jeugd' is met ironische objectiviteit in beeld gebracht. De spontane regie van de jonge acteurs aan het begin van hun carrière heeft alle frisheid behouden.

Maya

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Raymond Bernard. Met o.a. Viviane Romance, Françoise Hornez, Fréhel, Jane Morlet en Marthe Sarbel.

Een knappe bewerking van het allang in de vergetelheid geraakte stuk van de niet minder vergeten Simon Gentillon. De zoon van Tristan Bernard heeft zeker talent en maakt van een op zich ouderwets werk op vernuftige wijze iets luchtigs. Ook het spel is indrukwekkend. Een zoetzuur verhaal over een prostituee die aan haar vak, haar huis en haar straat is gehecht en bijna al haar klanten weet op te beuren. Voortreffelijke decors van Léon Barsacq terwijl de muziek van George Auric weer onder de aandacht van het publiek gebracht zou moeten worden.

Le Jugement de Dieu

1949 | Historische film, Romantiek

Frankrijk 1949. Historische film van Raymond Bernard. Met o.a. Andrée Debar, Jean-Claude Pascal, Pierre Renoir, Gabrielle Dorziat en Olivier Hussenot.

Agnès Bernauer wordt verliefd op de Beierse kroonprins die om haar de troon opgeeft en met haar trouwt. Samen met partizanen bevecht hij het leger van zijn vader. Een priester beschuldigt Agnès van hekserij. Deze middeleeuwse legende kreeg een stijlvolle, romantische vormgeving - die ook in 1949 al ouderwets was - van de veteraan van de zwijgende film. Het houterige spel van het liefdespaar maakt de romance soms onbedoeld komisch.

La Marie du port

1949 | Drama

Frankrijk 1949. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Jean Gabin, Nicole Courcel, Blanchette Brunoy, Claude Romain en Julien Carette.

Een ambitieus weesmeisje weet een welgestelde bioscoopeigenaar van zijn vriendin - haar eigen zuster - te vervreemden en hem tot een huwelijk met haar zelf te brengen. Deze bekwame maar weinig bevlogen Simenon-verfilming was Carné's definitieve breuk met het poëtisch universum van scenario-schrijver Jacques Prévert én van Gabin met zijn personage als tragische marginale held, die een gezeten burger speelt die zich illusieloos laat inpakken door het zakelijke raffinement van Courcel. Overigens schreef Prévert, zonder daarvoor te worden vermeld, nog een aantal dialogen voor de film, die officieel worden toegeschreven aan Georges Ribemont-Dessaignes, terwijl het scenario aan Louis Chavance en Carné is gecrediteerd. Henri Alekan hanteerde de camera.

Les frères Bouquinquant

1948 | Drama, Misdaad

Frankrijk 1948. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Madeleine Robinson, Mona Dol, Denise Kerny, Louise Fouquet en Nicole Desailly.

Een weinig geïnspireerde produktie naar de roman van Jean Prévost, wiens zeer verouderde werk terecht in de vergetelheid is geraakt. Niettemin is deze film nog het bekijken waard dankzij enerzijds het briljante spel en anderzijds de dialogen van Roger Vaillant, die erin slaagt de stijl van het oude boek te vernieuwen.

D'Homme à hommes

1948 | Biografie

Frankrijk 1948. Biografie van Christian-Jaque. Met o.a. Jean-Louis Barrault, Bernard Blier, Hélène Perdrière, Louis Seigner en Berthe Bovy.

Biografie van Henri Dunant die door de aanblik van de oorlogsslachtoffers bij de slag van Solférino het idee krijgt voor de boven-nationale organisatie voor gewondenzorg. Ondanks onbegrip, tegenwerking en corruptie slaagt hij erin het Rode Kruis op te richten. Levenslang doorzetten is weinig spectaculaire filmstof en omdat zowel de regie als het acteren van Barrault innerlijke bezieling mist, pakt de film uit als een lange en eentonige geïllustreerde les. Tegen feitelijke strekking in werken de oorlogsscènes daardoor als welkome verademing.

La chartreuse de Parme

1947 | Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1947. Romantiek van Christian-Jaque. Met o.a. Gérard Philipe, María Casares, Renée Faure, Louis Salou en Lucien Coëdel.

Een jonge aristocraat wordt vergeefs bemind door zijn jonge tante, maar heeft zelf andere liefdes en doodt een rivaal. In de gevangenis van Parma komen vele gestraften op mysterieuze wijze om het leven, zodat de verliefde gouveneursdochter met hulp van de tante en de aanvoerder van een liberale groepering zijn ontsnapping organiseert. De film doet, ondanks de lengte, onvoldoende recht aan alle nuances van de roman van Stendhal, zodat goed geacteerde romantiek in luxueuze decors overblijft. Opnieuw verfilmd in 1981. Scenario van Pierre Jany, Pierre Very en de regisseur.

Un Revenant

1946 | Drama, Komedie

Frankrijk 1946. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Louis Jouvet, Gaby Morlay, Ludmilla Tchérina, François Périer en Marguerite Moreno.

De leider van een balletgroep komt na twintig jaar terug in zijn geboorteplaats Lyon en gebruikt deze gelegenheid om oud zeer met familieleden te vereffenen. Door een prima ballerina met een neef te koppelen zaait hij tweespalt in de familie. De film onderscheidt zich door de venijnige dialoog (van Henri Jeanson) die de acteurs een kans tot rake typeringen geeft, Jouvet in de eerste plaats. Het filmdebuut van Tchérina.

Rêves d'amour

1946 | Biografie, Romantiek

Frankrijk 1946. Biografie van Christian Stengele. Met o.a. Annie Ducaux, Mila Parély, Lise Berthier, Lise Florelly en Geneviève Morel.

De biografie van Frans Liszt die vooral draait om zijn liefdes met Marie d'Agoult en George Sand. Niet geïnspireerd op historische werken maar op een toneelstuk van René Fauchois; een geromantiseerde en gefantaseerde biografie. De camera neemt ons mee van Parijs naar Italië met tussendoor nog even Zwitserland terwijl diverse personen de kunst bedrijven en zich inspannen om de tijd te doden. Kortom, de mythe en niet de werkelijkheid. Aan de zwakheid van het scenario kan een ongelijkmatige vertolking worden toegevoegd waar Berry bovenuit steekt. Dankzij de muziek en de decors van Alexandre Trauner kan men zich daar overheen zetten.

Patrie

1946 | Oorlogsfilm, Historische film, Drama

Frankrijk 1946. Oorlogsfilm van Louis Daquin. Met o.a. Maria Mauban, Mireille Perrey, Marie Leduc, Jacqueline Duc en Nathalie Nattier.

Een vederlichte bewerking van het stuk van Victorien Sardou over de strijd van het Vlaamse volk tegen de Spaanse bezetters. Veel aandacht voor de enscenering ondanks het feit dat de film haar oorsprong in het theater vindt. Met de hertog d'Albe en consorten. Een situatieschets die we danken aan een zéér omstreden regisseur, niet alleen vanwege het niet altijd even sterke karakter van zijn films maar vooral vanwege zijn politieke rol binnen de Franse cinema destijds. Zeer tegenstrijdige recensies waren het gevolg. Deze film verdient noch die verontwaardiging noch die overmatige huldeblijken.

Les Chouans

1946 | Drama, Historische film

Frankrijk 1946. Drama van Henri Calef. Met o.a. Jean Marais, Madeleine Robinson, Madeleine Lebeau, Marcel Harrand en Pierre Dux.

Markies keert in 1779 terug in Frankrijk om zich aan te sluiten bij het royalistisch verzet. Een jonge vrouw krijgt van de politie opdracht hem in de val te lokken, maar ze worden verliefd op elkaar, verzaken hun idealen en worden samen door partizanen gedood. Roman van De Balzac kreeg weinig bezielende filmvorm waarbij tragisch liefdespaar Marais-Lebeau hun romantische gevoelens tot in het belachelijke aandikken. Goed spel van Robinson als fanatieke royaliste.

La Femme en rouge

1946 | Drama, Mysterie, Misdaad

Frankrijk 1946. Drama van Louis Cuny. Met o.a. Pierre Larquey, Jean Debucourt, Andrex, Yves Furet en Raymond Pellegrin.

De vrouw in het rood, dat is Irm[KA2]ene (Sylvestre) die wordt omgebracht door een geducht bendeleider. Heeft te maken met de diefstal van een schilderij van grote waarde. Maar detective Roland Gauthier (Furet) zal zijn onderzoek tot een goed einde brengen. Banale regie maar overtuigende vertolking.

L' Homme au chapeau rond

1946 | Drama

Frankrijk 1946. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Raimu, Aimé Clariond, Gisèle Casadesus, Arlette Merry en Héléna Manson.

Een man wordt op zijn ziekbed gekweld door de echtgenoot van een overleden minnares bij wie hij ook een kind heeft verwekt. Wroeging doet hem zich ook aan de man hechten die hem wil doden. De zwaar aangezette dramatiek in een verfilming van Dostoievsky`s [KL]Eeuwige Echtgenoot[KLE] boeit door de twee hoofdrollen (Raimu in laatste film voor zijn dood).

Le Jugement dernier

1945 | Oorlogsfilm, Drama

Frankrijk 1945. Oorlogsfilm van René Chanas. Met o.a. Michèle Martin, Sandra Milowanoff, Jean Davy, Louis Seigner en Jean Desailly.

Een variatie op Romeo en Julia ergens in een niet nader aangegeven land in Midden-Europa tegen de achtergrond van WO II en verraad. Hoewel het onderwerp weinig origineel mag heten, is de aanpak nauwkeurig en vol flair in wat de eerste lange speelfilm van de regisseur was, toen alleen nog bekend vanwege zijn voortreffelijke korte films.

Jéricho

1945 | Drama, Oorlogsfilm

Frankrijk 1945. Drama van Henri Calef. Met o.a. Pierre Brasseur, Nadine Alari, Jean Brochard, Jacques Charon en Yves Deniaud.

Duitsers veroordelen tijdens de oorlog gegijzelden ter dood in de gevangenis van Amiens. De R.A.F. weet geen andere bevrijdingsactie dan een bombardement van de gevangenis. Deze film naar ware gebeurtenissen kreeg een sobere reconstructie, maar werd al te nadrukkelijk geacteerd.

Premier de cordée

1944 | Drama, Sportfilm

Frankrijk 1944. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Irène Corday, Lucien Blondeau, André le Gall, Yves Furet en Louis Seigner.

Een jongeman moet vanwege hoogtevrees afzien van de carrière die hij hoopte te maken als berggids en zoekt het in de horeca, waar hij door zijn verbittering zichzelf en anderen het leven zuur maakt. Als zijn vader in de bergen verongelukt, moet hij zijn hoogtevrees overwinnen om diens lijk te zoeken. Door de documentaire aanpak en natuuropnamen is het ondanks het eenvoudige verhaal een boeiende en soms zelfs imponerende film, ondanks het eenvoudige verhaal.

Les Anges du péché

1944 | Drama

Frankrijk 1944. Drama van Robert Bresson. Met o.a. Renée Faure, Jany Holt, Mila Parély, Sylvie en Marie-Hélène Dasté.

Geëxalteerde jonge vrouw treedt in Dominicaner klooster in en probeert onmiddellijk bekeerlingen te maken, ook in vrouwengevangenis. Ontslagen gevangene zoekt inderdaad toevlucht in klooster, maar haar verzet tegen de jonge non heeft ontslag tot gevolg. Uiteindelijk legt ook zij haar gelofte af en wordt ook de nu minder geëxalteerde non opnieuw in de orde opgenomen. Debuut van Bresson heeft al strenge ascetische stijl van latere werk, maar literaire dialoog van Jean Giraudoux en spel van actrices verzetten zich tegen deze benadering met opmerkelijke spanning als resultaat.

Vautrin

1943 | Drama, Historische film, Romantiek

Frankrijk 1943. Drama van Pierre Billon. Met o.a. Michel Simon, Madeleine Sologne, Georges Marchal, Gisèle Casadesus en Line Noro.

Een uit de gevangenis ontsnapte avonturier neemt de identiteit van een Spaanse abt aan en maakt zo zijn entree in de door hem verachte aristocratie. Hij neemt een aantrekkelijke nietsnut onder zijn hoede en wil hem laten trouwen met een gravin. Zijn protégé doorkruist dit plan door op een ander meisje verliefd te worden. De bravoure-rol van Simon redt de film waarin de meest interessante aspecten van Balzacs roman zijn verwaarloosd. De schildering van het milieu en de andere personages zijn niet meer dan decoratieve romantiek.

Le corbeau

1943 | Film noir, Misdaad, Thriller, Drama

Frankrijk 1943. Film noir van Henri-Georges Clouzot. Met o.a. Pierre Fresnay, Ginette Leclerc, Micheline Francey, Pierre Larquey en Héléna Manson.

Een slaperig Frans dorpje raakt geïnfecteerd met achterdocht vanwege anonieme dreigbrieven. In de geheimzinnige epistels, getekend Le corbeau (de raaf), worden diverse dorpelingen beschuldigd van onfatsoenlijk gedrag. Le corbeau is één van de meest bejubelde film noirs vanwege de sfeervolle cinematografie, de effectieve suspense en de treffende zedenles (niemand is fatsoenlijk). Tegelijkertijd is de film besmet omdat de makers werkten voor productiehuis Continental, een filmbedrijf dat door nazi Joseph Goebbels in 1940 was opgezet om het Franse publiek te sussen met a-politiek vermaak. Na de bevrijding werd cineast Clouzot voor twee jaar geschorst en kreeg acteur Fresnay zes maanden celstraf.

Goupi mains rouges

1943 | Komedie

Frankrijk 1943. Komedie van Jacques Becker. Met o.a. Fernand Ledoux, Blanchette Brunoy, Georges Rollin, Line Noro en Arthur Devère.

Na 25 jaar afwezigheid keert een man uit Parijs terug naar zijn wortels op het platteland. Wat hij aantreft is een gehucht vol argwanende zwendelaars die allemaal familie van hem en van elkaar lijken te zijn. Een moord haalt het slechtste in de reeds verdorven types boven. Verheerlijking van het platteland was het Franse devies anno 1943, maar filmmaker Becker slipte door de mazen van de wet met een zwartgallig werk waarin stad en platteland beide worden afgeserveerd. Een subtiel speelse onderlaag houdt de heisa toegankelijk. Met Nederlandse ondertiteling.

Le Voyageur de la Toussaint

1942 | Drama, Thriller

Frankrijk 1942. Drama van Louis Daquin. Met o.a. Assia Noris, Jean Desailly, Jules Berry, Gabrielle Dorziat en Louis Seigner.

De aankomst van een jongeman in een havenplaatsje brengt beroering bij de bewoners die van de buitenstaander profijt denken te trekken. Hij trapt er niet in en veroorzaakt een schandaal. De roman van Simenon blijft onderhoudend, ondanks gedateerde psychologie, en kreeg van de ingetogen en gedetailleerde regie een ideale filmvorm en overtuigende spelprestaties.

Nous les gosses

1941 | Familiefilm, Komedie

Frankrijk 1941. Familiefilm van Louis Daquin. Met o.a. Louise Carletti, Gilbert Gil, Pierre Larquey, André Brunot en Raymond Bussières.

De baldadigheid van een scholier heeft vernielingen tot gevolg die hij moet betalen, maar hij durft dat niet aan zijn weinig bemiddelde ouders te vertellen. Samen met zijn vriendjes probeert hij het geld bijeen te krijgen met allerhande vakantiewerk, maar een van hen gaat er met de opbrengst vandoor. Een onderhoudende en spontane jeugdfilm zonder opgelegde pedagogiek, die ondanks de veranderde omstandigheden weinig aan frisheid heeft verloren.

Le Mariage de Chiffon

1941 | Komedie, Romantiek

Frankrijk 1941. Komedie van Claude Autant-Lara. Met o.a. Odette Joyeux, André Luguet, Jacques Dumesnil, Suzanne Dantès en Louis Seigner.

Een jonge adellijke vrouw in de provincie van 1900 verzet zich tegen haar familie door een aanzoek van een hertog af te slaan en een huwelijk met een aangetrouwde oom door te zetten. Deze romantische komedie maakt sentimentaliteit niet belachelijk, maar wisselt haar relativerend af met luchtiger scènes. Joyeux is ideaal als naïeve vrouw.

Entente cordiale

1938 | Drama, Historische film

Frankrijk 1938. Drama van Marcel L'Herbier. Met o.a. Gaby Morlay, Victor Francen, Pierre Richard-Willm, André Lefaur en Janine Darcey.

Terwijl de Prins van Wales in Parijs de bloemetjes buitenzet, wordt koningin Victoria geconfronteerd met een dreigende oorlog met Frankrijk: Lord Kitchener en commandant Marchand in Afrika zijn met elkaar in conflict gekomen. De Franse regering verkiest uiteindelijk vrede boven nationale trots. De Frans-Britse verstandhouding anno 1898 werd het onderwerp van een groots opgezette kostuumfilm, waarin men, door een overmaat aan personages èn omdat alle nationaliteiten door Fransen worden gespeeld, soms de draad dreigt kwijt te raken. Door de stijl en het spel is het toch een boeiend document geworden.