Tata Amaral: regie, scenario en productie.
Er zijn 3 films gevonden.

Antônia - O Filme

2006 | Drama, Muziek

Brazilië 2006. Drama van Tata Amaral. Met o.a. Negra Li, Cindy Mendes, Leilah Moreno en Jacqueline Simão.

Eerst een korte film, daarna een televisieserie en vervolgens deze bioscoopfilm: het gegeven van vier hiphoppende meiden uit de Vila Brasilândia-favela van São Paulo bleek rijk aan niche-overstijgende hitpotentie. Verhaaltje ontstijgt nauwelijks het niveau van de tv-soap over Preta, Barbarah, Mayah en Lena die 'het gaan maken' in de popbiz. Thema's als armoede, achterbuurtgeweld, alleenstaand moederschap, seksisme en racisme ontbreken echter niet. Hoofdrolspelend kwartet is zelf in de muziek actief, waardoor hun groep Antônia authentiek overkomt. Amarals dynamische regie gaat vrolijk voorbij aan oppervlakkigheid van hiphop- en R&B-cultuur.

Atraves de janela

2000 |

Brazilië 2000. Tata Amaral. Met o.a. Antonio Petrin, Leona Cavalli, Ana Lucia Torre, Fransergio Araujo en Laura Cardoso.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)

Um céu de estrelas

1996 |

Brazilië 1996. Tata Amaral. Met o.a. Paulo Vespucio Garcia, Alleyona Cavalli en Ligia Cortez.

De gepensioneerde verpleegster Selma (Cardoso), tevens weduwe, onderhoudt een bijna incestueuze relatie met haar volwassen zoon Raimundo (Araújo). Selma legt haar zoon kinderlijk in de watten, maar als Raimundo interesse toont in vage types en wat lijkt op een vriendinnetje, implodeert de verhouding naar wantrouwen. In haar tweede film gaat Tata Amaral van psychologisch drama naar een soort thriller en eindigt plotseling zonder dat duidelijk is geworden wat ze nou eigenlijk wilde. Atraves da Janela ziet er mooi uit en de acteurs zijn prima, maar lijdt onder wat een Braziliaanse criticus noemt 'frustrerende narratieve incoherentie'. Voor wat het waard is, de film won drie prijzen tijdens het Miami Brazilian Film Festival. (IdH/VPRO Gids)