Fritz Arno Wagner (1894-1958): camera.
Er zijn 27 films gevonden.

Der Czardas-König

1958 | Biografie, Muziek

Duitsland 1958. Biografie van Harald Philipp. Met o.a. Gerhard Riedmann, Rudolf Schock, Hubert von Meyerinck, Elma Karlowa en Sabine Bethmann.

Een componist schrijft om den brode een operette en brengt het vervolgens in dat genre tot wereldroem. Geromantiseerde biografie van Emmerich Kalman (1882-1953), de componist van oa Gräfin Mariza en Die Csárdásfürstin, met veel muziek en zang voor de liefhebbers. Scenario van Janne Furch en Harald Philipp naar een manuscript van Curt Riess en Hans Wilhelm. Camerawerk van Fritz Arno Wagner.

Kindermädchen für Papa gesucht

1957 | Komedie

Duitsland 1957. Komedie van Hans Quest. Met o.a. Claus Biederstaedt, Susanne Cramer, Carla Hagen, Erica Beer en Bum Krüger.

Een flauwe komedie over een snoepjesfabrikant die zonodig aan de vrouw geholpen moet worden. Gebracht als een luidruchtige toneelklucht. Het koppel Biederstaedt en Phillipp dat in de jaren vijftig populair was, wordt ondersteund door Hagen, geliefd van de ook al zo weinig verheffende bijenboerderij-serie Immenhof, maar dat helpt allemaal niets. Het scenario is van Curt Flatow en Eckart Hachfeld naar een idee van Jochen Kuhlmey. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner.

Tausend Melodien

1956 | Muziek, Drama

Duitsland 1956. Muziek van Hans Deppe. Met o.a. Martin Benrath, Gardy Granass, Helmuth Schneider, Bibi Johns en Heli Finkenzeller.

Hooghartige jonge violist Martin Hoff (Benrath) met talent - net cum laude geslaagd aan het conservatorium in Heidelberg, slaat een verantwoord commercieel aanbod van schlagerzangeres Irina Servi (Johns) af om samen op tournee te gaan. Met de centjes die bedoeld zijn als ondersteuningskrediet van de houtzagerij van zijn broer organiseert hij zijn eerste concert dat faalt. Dit drijft hem letterlijk en figuurlijk in de armen van Irina. Combinatie van 'Heimat und Musik' dat een hedendaagse kijker nog weinig zegt. Het clichématige scenario is van Hanns H. Fischer en Rudolf Dortenwald. Fritz Arno Wagner bediende de camera met groot plichtsbesef. Willy Mattes was verantwoordelijk voor de muzikale omlijsting, maar voor nostalgiegangers zijn er nog de nodige klanken dansmuziek uit vervlogen tijden.

Geliebte Corinna

1956 | Drama, Romantiek

Duitsland 1956. Drama van Eduard von Borsody. Met o.a. Elisabeth Müller, Hans Söhnker, Hannelore Schroth, Inkijinoff en Alexander Kerst.

M[KA3]uller houdt van toneelspeler Kinski, maar wordt halsoverkop verliefd op twintig-jaar oudere plantagemanager S[KA3]ohnker, die net uit Maleisi[KA3]e is teruggekeerd naar Hamburg. S[KA3]ohnker moet echter na enige tijd opnieuw naar het Verre Oosten, terwijl de doodongelukkige Kinski (in zijn achtste film) zelfmoord pleegt. Müller zegt haar baantje als laboratoriummedewerkster op en vertrekt naar Maleisië, waar zij een onder zware lasten gebukte Söhnker ontmoet: zijn vrouw Schroth is aan de drank en wil niet scheiden. Dan de deus- ex-machina: Söhnker's Chinese bediende doodt Schroth in een opwelling, nadat hij haar de schuld gaf voor de zelfmoord van zijn vriendin die in de gevangenis zat, en de weg naar het geluk is vrij voor tortelduifjes Söhnker en Müller. Super bioscoop-soap van de zuiverste soort, dito gespeeld. Naar de gelijknamige driestuiversroman van Robert Pilchowski in de reeks Constanze, die men indertijd in groten getale aantrof in de stationskiosken. Curt J. Braun en Ernst von Salomon tiepten met ernstige gezichten en vol overgave het scenario voor deze fraaie pulpprent. Fritz Arno-Wagner stond achter de camera.

Hotel Adlon

1955 | Drama

Duitsland 1955. Drama van Josef von Báky. Met o.a. Sebastian Fischer, Nelly Borgeaud, Werner Hinz, Nadja Tiller en René Deltgen.

Veertig jaren uit het bestaan van een hotel in Berlijn. Het bekende mensen-in-het-hotel-genre aan de hand van Hedda Adlons levensherinneringen.

Heideschulmeister Uwe Karsten

1954 | Romantiek, Drama

Duitsland 1954. Romantiek van Hans Deppe. Met o.a. Barbara Rütting, Claus Holm, Hans Quest, Carola Höhn en Wolfgang Lukschy.

Remake van het gelijknamige melodrama uit 1933 toen onder regie van Carl Heinz Wolff naar een zwijmelige roman van Felicitas Rose, die omstreeks 1900 werd geschreven. Peter Francke zorgde dat het scenario de populaire Heimat- en liefdeselementen inclusief een zingende schoolklas bevatte, zodat het geheel beter zou passen bij de smaak en behoefte van Duitsland dat nog bezig was de puinhopen van WO II (1939-45) op te ruimen. Het verhaal aldus gereduceerd tot een hopeloze draak gaat over een jonge vrouw, Ursula Diewen (R[KA3]utting), die op het sterfbed van haar vader belooft met zijn compagnon te trouwen. Gewaarschuwd voor de man in kwestie, ziet ze er vanaf, waarop hij zelfmoord pleegt. Ze gaat uit wanhoop naar de eenzame, uitgestrekte L[KA3]uneburger Heide, waar ze schoolmeester Uwe Karsten (Holm) ontmoet. Ze worden het onderwerp van de dorpsroddel en ondanks heldhaftig gedrag schijnt hun liefde niet te mogen - of toch? De jonge Br[KA3]uhl speelt Sternchen, de doodzieke dochter van zuiplap Jan (Sieber), die door Karsten gered werd toen hij zich in een brandende schuur bevond. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner.

Fräulein Casanova

1953 | Komedie, Familiefilm

Oostenrijk 1953. Komedie van E.W. Emo. Met o.a. Gertrud Kückelmann, Angelika Hauff, Loni Heuser, Paul Henckels en Walter Giller.

Een kleinburgerlijk meisje wil zich wreken op haar ontrouwe verloofde. Ze beantwoordt een contactadvertentie en met een haar onbekende heer trekt ze er een weekeindje op uit. In het hotel treft ze niet alleen haar toekomstige schoonvader, die achter een danseresje aanzit, maar ook haar geliefde, die plotseling jaloers is geworden. Krachteloos en oppervlakkig vermaak. Scenario van Karl Hans Leiter en Helmut Qualtinger. Camerawerk van Fritz Arno Wagner en Karl Löb.

April 2000

1952 | Muziek

Oostenrijk 1952. Muziek van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Hilde Krahl, Josef Meinrad, Otto Tressler, Curd Jürgens en Judith Holzmeister.

Deze film was een opdracht van de Oostenrijkse regering maar bepaald geen bijdrage aan de filmhistorie. Een verzameling bonte cabaretnummers moet het feit herdenken dat Oostenrijk in het jaar 2000 zijn geallieerde bezettingstroepen kwijtraakt. Scenario van Rudolf Brunngraber en Ernest Marboe. Camerawerk van Fritz Arno Wagner, Karl Löb en Sepp Ketterer.

Die Schuld des Dr. Homma

1951 | Drama

Duitsland 1951. Drama van Met o.a. Werner Hinz, Ilse Steppat, Albrecht Schoenhals, Viktoria von Ballasko en Liane Croon.

Dokter Hinz is ter dood veroordeeld wegens moord op zijn vrouw door de belastende getuigenis van zijn stiefdochter Croon. Advocate Steppat en haar vader Schoenhals hebben nog 24 uur om Hinz te redden. Belegen, voorspelbaar gerechtszaaldrama over meineed en zelfmoord met bedenkelijke zwart-wit moraal. Het scenario is van Peter Pewas en Hans Otto Schröder. Fritz Arno Wagner stond achter de camera.

Herrliche Zeiten

1950 | Documentaire, Historische film, Drama

Duitsland 1950. Documentaire van Günter Neumann en Erik Ode. Met o.a. Willi Fritsch, Bruno Fritz, Edith Schollwer, Erik Ode en Tatjana Sais.

Willy Fritsch (1901-73) is de typische Duitse doorsneeburger Herr Schultze, die de periode 1910-50 als heeft meegemaakt. Documentaire beelden worden met veel humor en ironie in de spelhandeling ingepast. Een voor toenmalige begrippen verbazingwekkend scherpe kroniek over de 'schitterende tijden', die keizer Willem II zijn onderdanen beloofd had. Niemand minder dan Heinz Rühmann produceerde de film. Het scenario is van Fritz Aeckerle, Hans Vietzke en mederegisseur Neumann. De montage is van Walter Wieschniewsky. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner. Mono.

Du bist nicht allein

1949 | Drama, Familiefilm

Duitsland 1949. Drama van Met o.a. Carola Höhn, Peter Pasetti, Otto Wernicke, Theo Danegger en Dieter Eckardt Holz.

Een jonge moeder wacht na de oorlog vertwijfeld op de terugkeer van haar geliefde man. Ze krijgt een steeds sterker gevoel dat hij niet meer leeft. Ook als ze een andere man leert kennen, is ze in gedachten nog niet vrij van hem en doet ze afstand van deze liefde. Pas nadat ze de officiële overlijdensverklaring in handen heeft, kan ze zich op de toekomst richten. Typisch naoorlogs drama, dat zich niet echt bezighoudt met het lot van de vrouw uit die tijd. Het scenario is van regisseur Verhoeven. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner.

Altes Herz wird wieder Jung

1943 | Komedie

Duitsland 1943. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Emil Jannings, Maria Landrock, Viktor de Kowa, Will Dohm en Elisabeth Flickenschildt.

De directeur van een chocoladefabriek, Hoffmann (Jannings), maakt door het toeval kennis met zijn kleindochter Brigitte (Landrock), terwijl hij van haar bestaan geen weet had. Zij is de dochter van zijn inmiddels overleden, buitenechtelijke zoon, die hij nimmer erkend had. Hoewel er aanvankelijk een afstand tussen grootvader en kleindochter is, gaat de jonge Brigitte van haar opa houden en de oude heer bloeit helemaal op. De familie denkt er anders over: de oude Hoffmann is oude bok, die nog een groen blaadje lust en zich een jonge meid heeft aangeschaft. Hoewel het geld van Hoffmann is, vrezen zij het ergste voor hun erfenis. Neef Paul (Kowa) werkt in de fabriek van zijn oom en hij neemt Brigitte in dienst als zijn secretaresse. Hij wordt op haar verliefd en wordt zelfs jaloers op zijn oom. Op een feestelijke familiebijeenkomst onthult Hoffmann het geheim en kan de verloving gevierd worden. Deze familiefilm met een lach en een traan is de zwanenzang van de grote acteur Jannings (o.a. DER BLAUE ENGEL uit 1930) en we zien hem voor de laatste keer alle registers opentrekken van zijn artistieke kunnen. Scenario van Walter Wassermann en C.H. Diller. Camerawerk van Fritz Arno Wagner.

Ein hoffnungsloser Fall

1939 | Komedie

Duitsland 1939. Komedie van Erich Engel. Met o.a. Jenny Jugo, Hannes Stelzer, Karl Ludwig Diehl, Hans Richter en Heinz Salfner.

Weer is het het succesvolle duo Engel-Jugo dat garant staat voor een uitermate goed geslaagde, plezierige komedie. Jugo speelt zeer geloofwaardig de rol van een rijk, verwend meisje, dat slechts uit koppigheid tegenover haar vader medicijnen gaat studeren en verandert in een serieus meisje met verantwoordelijkheidsbesef. Ze moet ook nog kiezen tussen twee mannen, student Hans (Stelzer) en een professor (Diehl). Een film die het aanzien waard is en die ook vandaag nog goed amusement biedt. Scenario van Jochen Huth. Camerawerk van Fritz Arno Wagner.

Glamorous Night

1937 | Romantiek, Fantasy, Muziek

Verenigd Koninkrijk 1937. Romantiek van Brian Desmond Hurst. Met o.a. Mary Ellis, Otto Kruger, Victor Jory, Barry Mackay en Trevor Jones.

Koning Stefan (Kruger) van het fantasierijkje Ruritani[KA3]e wordt gered uit de klauwen van zijn complotterende eerste minister Baron Lyadeff (Jory) door een legertje zigeuners onder leiding van hun zingende koningin Melitza Hjos (Ellis) en ingenieur Anthony Allan (MacKay), die zich met de winning van aardolie bezighoudt. Een vermoeiende muzikale komedie naar de toneelproductie van Ivor Novello, die eigenlijk alleen maar geschikt is voor zijn fans. Ellis zingt: 'Glamorous Night', 'When The Gypsy Played' en 'Fold Your Wings', terwijl 'Anthem' door het koor ten gehore wordt gebracht; het zijn allemaal composities en liedjes van Novello. Het scenario Hugh Brooke en Dudley Leslie. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner. Mono.

Der Mann, der Sherlock Holmes war

1937 | Komedie, Mysterie

Duitsland 1937. Komedie van Karl Hartl. Met o.a. Hans Albers, Heinz Rühmann, Marieluise Claudius, Hilde Weissner en Hansi Knoteck.

Twee avonturiers doen zich voor als Sherlock Homes en dr Watson en gaan op verzoek van de Parijse politie achter een bende vervalsers aan.

Amphitryon

1935 | Komedie, Historische film

Duitsland 1935. Komedie van Reinhold Schünzel en Reinhold Schunzel. Met o.a. Willy Fritsch, Käthe Gold, Paul Kemp, Adele Sandrock en Fita Benkhoff.

De god Jupiter (Fritsch) is verliefd op de sterfelijke Alkmene (Gold), maar zij blijft haar man, de generaal Amphitryon (dubbelrol van Fritsch) trouw. Jupiter verandert zich in Amphitryon en brengt een aangenaam bezoek door bij Alkmene totdat haar echte man van het slagveld terugkeert en onraad ruikt. Jupiter maakt zich uit de voeten en zijn gemalin Juno (Sandrock) brengt Alkmene en Amphitryon weer bij elkaar. Eén van de allerlaatste ironisch-kritische films uit de UFA-studio's. Waarna kennelijk ook alle humor gedwongen werd uit Duitsland naar Hollywood te emigreren. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Fritz Arno Wagner en Werner Bohne. Ook bekend als AUS DEN WOLKEN KOMMT DAS GLŸCK.

Le testament du docteur Mabuse

1933 | Horror, Thriller

Frankrijk 1933. Horror van Fritz Lang en René Sti. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke, Oscar Beregi sr, Theodor Loos en Monique Rolland.

De Franse versie van de derde Mabuse-film, een meesterwerk. Hij werd in Duitsland gedraaid. De hoofdrollen zijn dezelfden als in de Duitse versie, maar de bijrollen worden bezet door Fransen. Lang werd geassisteerd door Sti als co-regisseur, die het scenario van Thea von Harbou omzette naar het Frans en ook de dialogen schreef. De fotografie was evenals bij de Duitse film, die een jaar eerder (1932) gedraaid werd, in handen van Fritz Arno Wagner en Karl Vass. De première van de Duitse versie werd in maart 1933 - na de machtsovername door de nazi's - verboden en kwam pas in mei van dat jaar in Oostenrijk voor het eerst in de bioscopen. Officieel is de Franse versie bijna een half uur korter dan de Duitse, maar er circuleren ook films die bijna even lang zijn.

Das Testament des Dr. Mabuse

1933 | Horror, Thriller, Misdaad

Duitsland 1933. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Rudolf Klein-Rogge, Otto Wernicke, Oscar Beregi sr, Theodor Loos en Gustav Diessl.

De derde Mabuse-film is een maatschappij-kritisch meesterwerk. Een sprekende film over een krankzinnige despoot die door Lang nazi-propaganda in de mond werd gelegd. Bij de première werd de film verboden. Scenario van Lang en Thea von Harbou. In 2000 gerestaureerd door het Nederlands Filmmuseum in samenwerking met Kirch Media en ZDF/ARTE.

M - eine Stadt sucht einen Mörder

1931 | Thriller, Misdaad, Drama

Duitsland 1931. Thriller van Fritz Lang. Met o.a. Peter Lorre, Gustaf Gründgens, Otto Wernicke, Theo Lingen en Gerhard Bienert.

Lang laat de personages in zijn 'serial killer' film er bijna allemaal gedeformeerd uitzien. De kop van kindermoordenaar Hans Beckert (Lorre) komt er nog redelijk vanaf vergeleken bij de tronies van de Düsseldorfse onderwereldfiguren en de politie, tussen wie door montage en verhaal weinig verschil te bemerken is. In zijn eerste praatfilm is Lang wijselijk spaarzaam met geluid en dialogen. Hij laat de beelden voor zich spreken en gebruikt een fluitdeuntje naar Griegs 'Peer Gynt' om op een ijzige manier de nabijheid van de slechte Hans Beckert aan te duiden. Een perfect misdaaddrama.

Kameradschaft

1931 | Drama

Duitsland 1931. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Fritz Kampers, Ernst Busch, Alexander Granach, Elisabeth Wendt en Andrée Ducret.

In de Duits-Franse mijnstreek weigert een Frans meisje te dansen met een Duitse mijnwerker, wat vlak na WO I een kwade stemming kweekt. Na een explosie in de Franse mijn helpen Duitse kompels met de redding. Sociaal-idealisme zou je deze roerende Pabst-film kunnen noemen die erg documentair aandoet. Het Duitse publiek was niet van broederschap gediend en liet de film, die op historische feiten berust, links liggen. Scenario van L. Vajda, K. Otten en P.M. Lampel. Camerawerk van Fritz Arno-Wagner.

Die Dreigroschenoper

1931 | Drama, Komedie, Muziek

Duitsland 1931. Drama van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Carola Neher, Rudolf Forster, Rudolph Forster, Reinhold Schunzel en Fritz Rasp.

In de Duits-Franse mijnstreek weigert een Frans meisje te dansen met een Duitse mijnwerker, wat vlak na WO I een kwade stemming kweekt. Na een explosie in de Franse mijn helpen Duitse kompels met de redding. Sociaal-idealisme zou je deze roerende Pabst-film kunnen noemen die erg documentair aandoet. Het Duitse publiek was niet van broederschap gediend en liet de film, die op historische feiten berust, links liggen. Scenario van L. Vajda, K. Otten en P.M. Lampel. Camerawerk van Fritz Arno-Wagner.

Tagebuch einer Verlorenen

1929 | Zwijgende film, Drama

Duitsland 1929. Zwijgende film van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Louise Brooks, Fritz Rasp, Josef Rovenský, Sybille Schmitz en Kurt Gerron.

Stomme film uit de hoogtijdagen van de Duitse cinema. Stralend middelpunt is de Amerikaanse actrice Louise Brooks, met haar fameuze boblijn en naturelle manier van acteren, als een jonge apothekersdochter die ongewenst zwanger raakt en na opsluiting in een opvoedingsgesticht in een bordeel belandt. Niet zo indrukwekkend als Pabsts magnum opus Die Büchse der Pandora (1929), met eveneens Brooks in haar meest iconische rol als femme fatale Lulu, maar toch zeer de moeite waard. Brooks raakte na terugkeer in het door haar verfoeide Hollywood al snel in de vergetelheid.

Die Liebe der Jeanne Ney

1927 | Zwijgende film, Drama, Misdaad

Duitsland 1927. Zwijgende film van Georg Wilhelm Pabst. Met o.a. Édith Jéhanne, Fritz Rasp, Uno Henning en Brigitte Helm.

De Duitse pionierende filmmaker G.W. Pabst, die met Louise Brooks de klassieker Lulu maakte, was een meester in techniek. Camerawerk, licht, aankleding zijn piekfijn in orde in dit drama dat lijdt onder een rammelend scenario. Diplomatendochter Jeanne (Jéhanne) keert ten tijde van politieke onrust in Rusland terug naar Parijs. Daar zoekt haar bolsjewistische minnaar Andreas (Henning) haar weer op. Vervolgens staat deze bewerking van de roman van Ilja Ehrenberg uitgebreid stil bij een verdwenen diamant. Politieke elementen maken plaats voor een melodrama met prima acteurs, maar een zwak verhaal.

Schatten - Eine nächtliche Halluzination

1923 | Zwijgende film, Horror, Drama

Duitsland 1923. Zwijgende film van Arthur Robison. Met o.a. Fritz Kortner, Ruth Weyher en Gustav von Wangenheim.

Wanneer zijn avondmaalgasten zich verheugen in de attenties van de wulpse kasteelvrouwe, wordt de heer des huizes verteerd door jaloezie. Dan hypnotiseert een zonderlinge illusionist het gezelschap en maakt hen tot schaduwspelers in een moralistische tragedie. Deze Duits-expressionistische toverij, gesitueerd in een mythisch en gestileerd negentiende-eeuws decor, is flessenpost uit een verloren cinepoëtisch universum. Alsof Maurice Maeterlinck-theaterpersonages en figuren uit Harry Clarkes Poe-illustraties in Boheems fantasieland een E.T.A. Hoffmann-vertelling dromen. Meesterwerk van Robison (1883-1935).

Nosferatu (Eine Symphonie des Grauens)

1922 | Horror, Experimenteel, Zwijgende film

Duitsland 1922. Horror van F.W. Murnau. Met o.a. Max Schreck, Gustav von Wangenheim, Greta Schröder, Alexander Granach en John Gottowt.

Nog steeds bezit deze klassieke horrorfilm een lugubere schoonheid en een angstaanjagende precisie in enscenering en cameravoering met Max Schreck als onvergetelijke vampier in een benauwende sfeer met veel buitenopnames en met een echt slot als decor. De weduwe van Bram Stoker, auteur van het boek Dracula, deed in de jaren twintig Murnau een proces aan omdat de procent had verzuimd om de rechten te kopen, waarna alle kopieën van dit expressionistische meesterwerk vernietigd moesten worden. Gelukkig werd een exemplaar in Frankrijk over het hoofd gezien. Dat werd in 2006 gerestaureerd, in 2013 gedigitaliseerd en van een nieuwe soundtrack voorzien.

Schloß Vogelöd

1921 | Zwijgende film, Horror, Mysterie

Duitsland 1921. Zwijgende film van F.W. Murnau. Met o.a. Arnold Korff, Lulu Kyser-Korff, Lothar Mehnert, Paul Bildt en Olga Tschechowa.

Op Slot Vogelöd komt een deftig gezelschap bij elkaar voor een jachtweekend, maar de vrolijkheid wordt verstoord door de onverwachte komst van graaf Oetsch, die ervan wordt verdacht zijn broer te hebben vermoord. Erger, de weduwe van het slachtoffer arriveert ook. Dan verdwijnt er iemand. Eerder mysterieus dan griezelig moorddrama waarin Murnau onder andere een aantal fraai vormgegeven dromen verwerkt, werd gebaseerd op de roman van Rudolf Stratz. Een jaar later schreef de expressionistische filmmaker geschiedenis met zijn trefzekerder gemaakte vampierklassieker Nosferatu.

Der Müde Tod

1921 | Horror, Zwijgende film, Fantasy

Duitsland 1921. Horror van Fritz Lang. Met o.a. Lil Dagover, Bernhard Goetzke, Walter Janssen, Hans Sternberg en Max Adalbert.

Indrukwekkend noodlots-expressionisme met een innemende legende als kader: een meisje krijgt haar geliefde terug van de Dood als zij het uitgaan van drie brandende kaarsen kan voorkomen: elke kaars stelt een mens voor, op de vlucht voor de dood. In drie episodes verdeeld, die elk in een ander land spelen: 19e eeuws Bagdad in een 1001-nacht sfeer, Venentië in de Renaissence en aan het keizerlijke hof in China. Scenario van Thea von Harbou en de toen 31-jarige regisseur Lang. Het camerawerk is van Fritz Arno Wagner, Erich Nitzschmann en Hermann Saalfrank. De decors zijn van Hermann Warm, Walter Röhring en Robert Herleth.