Guy Mairesse: cast.
Er zijn 8 films gevonden.

Haro!

1979 | Drama

Frankrijk 1979. Drama van Gilles Béhat. Met o.a. Jean-Claude Bouillon, Valérie Mairesse, Laurent Malet, Nathalie Courval en Guy Mairesse.

Een boer die kreupel is teruggekomen uit WO I is een van de weinige overlevende jongemannen in zijn dorp. Zijn succes bij de vrouwen maakt hem weinig populair. Zijn jongere broer, die geïsoleerd en bijna verwilderd opgroeide, stroopt op de naburige boerderijen en wordt bij de politie aangegeven. Die vindt geen bewijs, maar kan hem wel arresteren wegens dienstweigering. Dit ongewone plattelandsdrama was het lowbudget-debuut van ex-acteur Béhat, en werd collectief geproduceerd door de spelers. Deze sympathieke poging en inzet worden niettemin gehandicapt door het gebrek aan financiële middelen en routine. Deze film is de ontdekking van Malet als potentieel nieuwe ster.

Les Ambassadeurs

1975 | Drama

Tunesië​/​​Frankrijk 1975. Drama van Naceur Ktari. Met o.a. Sidi Ali Kouiret, Jacques Rispal, Marcel Cuvelier, Françoise Thuriès en Faouzi Kazri.

Een ongeschoolde Tunesische gastarbeider in Parijs krijgt in werk en huisvesting te maken met racisme. Dit wordt versterkt door het toenemende zelfbewuste optreden van Derde-Wereldlanden en door de tegenacties van Fransen die het verlies van Algerije nog niet te boven zijn. Een organisatie die daartegen strijdt vindt aansluiting in de solidariteit van de Franse arbeidersklasse. Door te simpele zwart-wit tegenstellingen en uiteindelijk optimisme wordt het aanvankelijke uitgangspunt 'elke gastarbeider is ambassadeur van eigen land en cultuur' helemaal losgelaten. Alle clichés van de propaganda-film, al is het propaganda voor een goede zaak, vinden we in deze film terug.

L'important c'est d'aimer

1975 | Romantiek, Drama

Duitsland​/​​Italië​/​​Frankrijk 1975. Romantiek van Andrzej Zulawski. Met o.a. Romy Schneider, Fabio Testi, Jacques Dutronc, Klaus Kinski en Claude Dauphin.

Nadine Chevalier (Schneider), een middelmatige actrice, slaagt er niet in om van haar dode geliefde overtuigend afscheid te nemen in haar rollen. Servais Mont (Testi), een fotograaf die verliefd is op haar, verstrikt zich in de onderwereld om haar carriere kansen te geven, maar het wordt zowel de ondergang van haar impotente echtgenoot Jacques (Dutronc) als van hemzelf, waardoor de vrouw tot tweemaal toe een afscheidsscène in haar privéleven moet 'acteren'. De eigenzinnige barokke regie maakt van de nogal gelikte roman La muit Américaine van Cristopher Frank, een morsige, verwarrende nachtwereld vol verscheurde emoties, met uitzonderlijk intens acteren van Schneider, Dutronc en Kinski als de schizofrene homoseksuele Shakespeare-acteur Karl-Heinz Zimmer.

Le Droit d'aimer

1972 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1972. Drama van Eric le Hung. Met o.a. Omar Sharif, Florinda Bolkan, Pierre Michael, Gilles Ségal en Didier Haudepin.

Een vrouw van een naar een eiland gedeporteerde politieke gevangene bedelt twee jaar lang dagelijks op het ministerie om permissie tot bezoek en geeft ieder ander politiek activisme op. Tenslotte krijgt ze toestemming tot bezoek van [KA1]e[KA1]en uur, wat het verzet bij de man aanwakkert. Hij wordt door cipiers gedood. De opmerkelijke roman van de gevluchte Griekse Francoise Xenakis [KL](Elle lui disait dans l'île) kreeg een gezichtsloze verfilming - in Bulgarije met internationale en vlak acterende sterren - waarbij de concrete politieke referenties angstvallig zijn weggemoffeld. De symbolische sprei die de heldin weeft van stukken eigen kleding blijft een papieren idee dat het tijdsverloop even fantasieloos aangeeft als vroeger de vallende kalenderblaadjes.

Miss Muerte

1965 | Horror, Thriller, Erotiek

Spanje​/​​Frankrijk 1965. Horror van Jesús Franco. Met o.a. Estella Blain, Mabel Karr, Fernando Montès, Howard Vernon en Guy Mairesse.

De dochter van een overleden geleerde die langs operatieve weg mensen zijn wil probeerde op te leggen, wil de dood van haar vader wreken. Een nachtclubdanseres dient als lokvogel. Deze bizarre en barokke griezelfilm stamt uit de tijd dat Franco nog geen acht films per jaar maakte en zijn best nog deed. Jean- Claude Carrière werkte mee aan het scenario maar overtuigend werd het niet. De fysieke charmes en het gebrek aan expressie van Blain zijn ideaal voor de rol van de robot-achtige danseres.

L' Amour avec des si...

1963 | Thriller

Frankrijk 1963. Thriller van Claude Lelouch. Met o.a. Guy Mairesse, Janine Magnan, Richard Saint-Bris, Jean Franval en Rita Maiden.

Door radio van automobilist klinkt bericht van psychopatische vrouwenmoordenaar die uit gevangenis is ontsnapt en auto heeft gestolen. Automobilist neemt aantrekkelijke liftster mee. Vroege low budget-film van Lelouch is gebaseerd op suggestie dat degeen over wie ze horen dezelfde is als degeen die we zien. Mager idee laat ruimte voor zowel imponerende als irriterende camera-virtuositeit.

Tamango

1957 | Drama, Historische film, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1957. Drama van John Berry. Met o.a. Dorothy Dandridge, Curd Jürgens, Jean Servais, Alex Cressan en Roger Hanin.

Een Nederlandse zeekapitein transporteert slaven en heeft van een Guinese koning de complete bevolking van het dorp laten kopen. Aan boord komen ze onder leiding van Tamango in opstand en gijzelen de gekleurde ma[KA4]itresse van de kapitein, die tenslotte zelf voor haar ras kiest, waarna de zeelieden het vuur openen. De in Amerika op de zwartelijst gezette regisseur maakte een boeiend en vaak meeslepend pleidooi voor rassenvrijheid, op basis van een verhaal van Prosper Merim[KA1]ee. (Overigens werden geïntegreerde liefdesscènes van Dandridge en Jürgens mèt en zonder kussen gefilmd om vertoningsmogelijkheden in Verenigde Staten niet in gevaar te brengen.)

Juliette ou la clé des songes

1951 | Drama, Fantasy

Frankrijk 1951. Drama van Marcel Carné. Met o.a. Gérard Philipe, Suzanne Cloutier, Jean-Roger Caussimon, Yves Robert en Édouard Delmont.

Een dief-uit-liefde heeft in de gevangenis koortsdromen waarin hij zijn vriendin probeert te redden uit de handen van Blauwbaard (die de trekken heeft van de door hem bestolen werkgever). Als de koorts zakt, heeft de werkgever zijn aanklacht ingetrokken, maar ook het meisje ingepikt. Dit vooroorlogse project van Carné naar het sprookjestoneelstuk van Georges Neveux schiet 12 jaar later in zijn realisering het doel voorbij door de nadrukkelijke effecten en quasi-poëzie. Philipe zet zijn romantische dromer overgevoelig aan en alle andere rollen worden amateuristisch gespeeld.