Ángel Luis Fernández: camera.
Er zijn 11 films gevonden.

Kilometro 0

2000 | Komedie

Spanje 2000. Komedie van Yolanda García Serrano en Juan Luis Iborra. Met o.a. Carlos Fuentes, Mercé Pons, Tristán Ulloa en Georges Corraface.

Op een hete dag hebben meerdere mensen afgesproken bij het meeting point Kilómetro 0, op het plein Puerta del Sol in Madrid. Persoonsverwisselingen en ander ongemak zorgt ervoor dat er bijzondere ontmoetingen plaatsvinden.

Cómo ser infeliz y disfrutarlo

1993 | Komedie

Spanje 1993. Komedie van Enrique Urbizu. Met o.a. Carmen Maura, Antonio Resines, Alicia Agut, Asuncion Balaguer en Pilar Bardem.

Na de plotselinge dood van haar echtgenoot moet de veertig- jarige Maura zich alleen zien te redden in de wereld en dat blijkt allesbehalve eenvoudig te zijn. Niet alleen is zij opnieuw de prooi van elke man, bovendien begrijpt niemand haar wanneer ze zegt dat ze van haar vrijheid wil genieten. Naast al deze `opdringerige` problemen komt ook haar dochter weer thuis wonen, die zwanger is van haar getrouwde balletleraar. Bitterzoete komedie over een vrouw die onafhankelijk wil zijn in deze mannenwereld. De humor is dikwijls bijzonder cynisch, maar de personages blijven sympathiek. Maura is subliem in haar zware rol (ze is praktisch nooit uit beeld). Carmen Rico Godoy, José Luis en Darcia Sanches baseerden hun scenario op de gelijknamige roman van Godoy. Fotografie van Angel Luis Fernandez. Dolby Stereo SR.

El sol del membrillo

1992 | Documentaire, Experimenteel

Spanje 1992. Documentaire van Victor Erice. Met o.a. Antiono López Garciá, Maria Moreno, Enrique Gran, José Carretero en María López.

De Madrileense kunstschilder Antonio L[KA1]opez wil een kweepereboom uit zijn tuin op het doek afschilderen. Dit proces is heel nauwkeurig vastgelegd door Erice (EL SUR) en doorvlochten met dagelijkse gebeurtenissen die vari[KA3]eren van banale opmerkingen van Poolse arbeiders die geen Spaans spreken uit een belendend pand dat zij verbouwen, tot de nieuwsberichten op de radio (over de Golfoorlog!) en gesprekken van de kunstenaar met zijn bezoekers over het werk in wording. Ondertussen maken de filmer en de schilder zich zorgen over de beste belichting van hun onderwerp, de materialen, etc. etc. De film duurt verschrikkelijk lang voor gewone mensen van vlees en bloed, maar het resultaat is een uniek document over de schepping van kunst dat beloond werd met de juryprijs op het festival van Cannes. Mag in geen enkele mediatheek van een musuem of een kunstacademie ontbreken. Het scenario is van regisseur Erice en kunstenaar López, naar een idee van hemzelf. De camera werd bemand door Javier Aguirresarobe en Angel Luis Fernández.

Los gusanos no llevan bufanda

1991 | Misdaad, Komedie, Actiefilm

Spanje 1991. Misdaad van Javier Elorrieta. Met o.a. Clayton Rohner, Cristina Piaget, José Luis Lopéz Vázquez, Anthony Perkins en Jack Taylor.

Het scenario van Santiago Moncada loopt niet over van de originele invallen en zou regelrecht afkomstig kunnen zijn van een aflevering uit de serie [KL]The Persuaders[KLE] met Roger Moore als Lord Brett Sinclair en Tony Curtis als Danny Wilde van twintig jaar geleden. Gebrilde Adam Kent (Rohner) uit New York krijgt (van zijn baas) net zoals Tony Curtis een koffertje met een waardevolle inhoud, waarop de nodige liefhebbers loeren, aan een ketting om de pols geklonken. Net zoals in [KL]The Persuaders[KLE] vliegt het koffertje de lucht in, als het niet geopend wordt met de juiste, speciaal gemaakte sleutel. Vlak voor de overdracht op het Madrileense vliegveld Barajas ontstaat een schietpartij (waar Arabische schurken achter zitten) en wordt Kent ternauwernood gered door een knappe, onbekende vrouw (Piaget) die hem laat onderduiken in haar appartement. Adam is bevriend met Ernest Peabody (McDowall) van de Amerikaanse ambassade en vraagt Maria (zo heet zij) contact met hem op te nemen. Ondertussen vallen de Arabieren opnieuw aan en nemen Adam in zijn nakie, maar met het koffertje, gevangen. Adam ontsnapt en rent in zijn blootje door de Spaanse hoofdstad en brengt heel wat consternatie teweeg en wordt door een hoge officier (L[KA1]opez V[KA1]azques) gehouden voor de minnaar van zijn vrouw. Na de nodige verkleedpartijen, o.a. als prostitu[KA1]ee en non (achterna gezeten door een priester die hem wil doden) ontmoet Adam de Mechanical Man (Perkins), een coureur met één oog en één arm en eindigt de film in een male-striptent voor vrouwen. Flink wat actie die tegen het einde behoorlijk vertraagt en een onbeduidende rol voor de aantrekkelijke Piaget. Je moet vooral niet nadenken over de plot. Wie die raad opvolgt, kan heerlijk genieten van een avondje ouderwets entertainment. Het camerawerk is van Angel Luis Fernández. Exporttitel: THE NAKED TARGET.

Y'a bon les Blancs

1988 | Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië​/​​Spanje 1988. Avonturenfilm van Marco Ferreri. Met o.a. Maruschka Detmers, Michele Placido, Juan Diego, Michel Piccoli en Jean-François Stévenin.

Het verhaal van een groep goed bedoelende, maar naïve Europeanen, die met een actie genaamd 'Blue Angels' voedsel brengen naar het hart van Afrika om een primitieve stam te voeden. Het draait erop uit dat ze door de stam worden opgegeten. Placido levert goed spel en Detmers is beeldig, maar de film faalt als satire over de mens uit de consumptiemaatschappij die in een onderontwikkelde omgeving terecht komt. Fraai camerawerk, maar een saaie film.

La ley del deseo

1987 | Drama, Komedie, Romantiek

Spanje 1987. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Eusebio Poncela, Antonio Banderas, Carmen Maura, Miguel Molina en Manuela Velasco.

Vroege film uit het oeuvre van de Spaanse Pedro Almodóvar, die later met ingetogener werk als Hable con ella meer internationaal succes zou hebben. Zijn eerste films vielen op door hun uitbundig kleurgebruik, curieuze personages en veel seksuele onzekerheid en ambiguïteit. Zo ook dit melodrama over de homoseksuele filmmaker Pablo (Eusebio Poncela) die een hevige liefde onbeantwoord ziet, en zijn transseksuele zus Tina (Carmen Maura) die acteerambities koestert. Het loopt allemaal nogal uit de hand, zoals 'la ley del deseo' (de wet van de begeerte) voorschrijft. De mooie rol van Almodovars 'muze' Carmen Maura leverde haar grote populariteit op in homokringen. Geestig, maf en ontroerend.

Matador

1986 | Komedie, Misdaad, Experimenteel

Spanje 1986. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Assumpta Serna, Nacho Martínez, Antonio Banderas, Eusebio Poncela en Julieta Serrano.

Rondom een instituut waar stierenvechters worden opgeleid, worden misdaden gepleegd. Een onuitstaanbare mengelmoes van filmische onmacht en overladen pretenties: de meest waardeloze en smadelijke film uit de hedendaagse Spaanse cinema.

Adios peque[KA1]na

1986 | Thriller

Spanje 1986. Thriller van Imanol Uribe. Met o.a. Ana Belén, Fabio Testi, Marcel Bozzuffi, Juan Echanove en Miguel Ortiz.

Een jonge, gescheiden advocate wordt verliefd op een cocainehandelaar. Geschreven door Ricardo Franco en de regisseur. Een goedbedoelde poging tot een internationale suspensefilm. Helaas niet erg degelijk of samenhangend. Camerawerk van Angel Luis Fernández.

¿Qué he hecho yo para merecer esto?!!

1985 | Komedie

Spanje 1985. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Chus Lampreave, Verónica Forqué, Carmen Maura, Luis Hostalot en Gonzalo Suárez.

Een echtpaar raakt verwikkeld in duistere zaken door een buitenlandse zangeres. De veelbesproken Almodóvar laat in deze film zijn homoseksuele geaardheid weer de vrije teugel. Camerawerk van Angel Luis Fernandez. Ook bekend als WHAT HAVE I DONE TO DESERVE THIS?

Entre tinieblas

1983 | Komedie, Drama, Experimenteel, Thriller

Spanje 1983. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Cristina Sanchez Pascual, Julieta Serrano, Lina Canalejas, Carmen Maura en Manolo Zarzo.

Hopeloze situaties in een vrolijk klooster. De derde film van de nu beroemde Almodóvar; even vervelend als onevenwichtig. Scenario van de regisseur, camerawerk van Angel Luis Fernández.

Laberinto de pasiones

1982 | Komedie, Muziek

Spanje 1982. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Cecilia Roth, Imanol Arias, Helga Lié, Marta Fernández Muro en Fernando Vivanco.

In Madrid leren een nymfomane zangeres en de zoon van een omvergeworpen keizer uit het Verre Oosten elkaar kennen. Een musical met de opzet om de 'new wave'-sfeer in het toenmalige Madrid te registreren. De film wordt echter onuitstaanbaar door het gebrek aan cinematografische kwaliteit en door de pretenties om aanstotelijk te zijn. Scenario van de regisseur. Camerawerk van Angel Luis Fernández.