Oliver T. Marsh (1892-1941): camera.
Er zijn 17 films gevonden.

Rage in Heaven

1941 | Mysterie

Verenigde Staten 1941. Mysterie van W.S. Van Dyke. Met o.a. Robert Montgomery, Ingrid Bergman, George Sanders, Lucile Watson en Oskar Homolka.

Teleurstellend verhaal naar de roman van James Hilton over de geestelijk gestoorde eigenaar van een staalfabriek die een dubbel zelfmoordplan beraamt. Speelt in Engeland. Scenario van Christopher Isherwood en Robert Thoeren. Camerawerk van Oliver T. Marsh.

Broadway Melody of 1940

1940 | Musical, Drama

Verenigde Staten 1940. Musical van Norman Taurog. Met o.a. Fred Astaire, George Murphy, Eleanor Powell, Frank Morgan en Ian Hunter.

Vriendschap en rivaliteit tussen danspartners Astaire en Murphy doen deze heerlijke, onderschatte MGM-musical sprankelen. Met kostelijke tafereeltjes, een mooie rol van Astaire, opvallende Cole Porterliedjes en niet te evenaren Astaire- Powellnummers als 'Begin The Beguine'. Hadden ze het gegeven van begin af aan maar iets meer onder controle gehouden... Scenario van Leon Gordon en George Oppenheimer. Camerawerk van Oliver T. Marsh en Joseph Ruttenberg.

The Women

1939 | Drama, Komedie

Verenigde Staten 1939. Drama van George Cukor. Met o.a. Norma Shearer, Joan Crawford, Rosalind Russell, Paulette Goddard en Joan Fontaine.

'There is a name for you ladies,' merkt parfumverkoopster Crystal (Crawford) op tegen de Manhattan-luxekippetjes in wier gezelschap ze verkeert, 'but it isn't used in high society... outside of a kennel.' Ziedaar de teneur van het door Cukor met een sterrencast geïnspireerd verfilmde theaterstuk van Clare Boothe, bewerkt door Anita Loos en Jane Murfin. Het verhaal over upperclassvrouwen en hun omgang met mannen en elkaar is een niet aflatend vuurwerk van hatelijke observaties, innuendi en scheermesscherpe pointes. Het geraffineerde: die mannen zijn louter in de gesprekken present.

It's a Wonderful World

1939 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1939. Komedie van W.S. Van Dyke. Met o.a. Claudette Colbert, James Stewart, Guy Kibbee, Nat Pendleton en Edgar Kennedy.

Een idiote komedie met Colbert als weggelopen dichteres en Stewart als vluchteling met de politie op de hielen (Pendleton en Kennedy). Heel erg leuk, met Stewart in topvorm. Scenario van Ben Hect en Herman J. Mankiewicz. Camerawerk van Oliver T. Marsh.

Another Thin Man

1939 | Misdaad, Komedie, Thriller

Verenigde Staten 1939. Misdaad van W.S. Van Dyke. Met o.a. William Powell, Myrna Loy, C. Aubrey Smith, Otto Kruger en Nat Pendleton.

Op een landgoed op Long Island wordt een moord gepleegd, waarna het populaire, bezopen detective-echtpaar (samen met Asta en pasgeboren zoontje Nick jr.) op de proppen komt om de dader te vinden. Sinds ze moeder is geworden, is Nora wel een beetje minder gaan drinken. Deze genietbare derde film in de reeks is de laatste die gebaseerd is op een verhaal van Dashiell Hammett. Scenario van Frances Goodrich en Albert Hackett. Camerawerk van Oliver T. Marsh en William Daniels. Zie ook: 'Boston Blackie'- serie.

Sweethearts

1938 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1938. Musical van W.S. Van Dyke. Met o.a. Jeanette MacDonald, Nelson Eddy, Frank Morgan, Florence Rice en Ray Bolger.

Eddy en MacDonald zijn zes jaar getrouwd en voeren net zo lang dezelfde show op te Broadway. Ze willen eens iets anders en Hollywood lonkt. Uit angst hen te verliezen laat hun producer Morgan, geholpen door Auer, het gerucht circuleren dat zijn nieuwe show geïnspireerd is door de ontrouw van Eddy. Het komt tot een breuk tussen beiden. Kleurrijke en spectaculaire muzikale komedie naar de operette van Victor Herbert met beide acteurs op het hoogtepunt van hun kunnen. Er werden nog enkele bijkomende songs geschreven door Bob Wright en Chet Forrest. Muzikale leiding had Herbert Stothard. Het scenario van Dorothy Parker en Alan Campbell is gebaseerd op het libretto van Fred de Gresac, Harry B. en Robert B. Smith en werd veel te lang uitgesponnen. Cameraman Oliver T. Marsh sleepte een Oscar in de wacht voor zijn kleurenfotografie.

The Great Ziegfeld

1936 | Biografie, Musical

Verenigde Staten 1936. Biografie van Robert Z. Leonard en Robert Leonard. Met o.a. William Powell, Myrna Loy, Luise Rainer, Frank Morgan en Fanny Brice.

Spectaculaire en zeer onderhoudende biografie van de flamboyante impresario Florenz Ziegfeld met Powell in een schitterende hoofdrol. Maar Rainer (als Anna Held) is adembenemend. Ze won dan ook een Academy Award; haar telefoonsc[KA2]ene is klassiek. De film kreeg ook Oscars voor de Beste Film en Beste Choreografie (het nummer 'A Pretty Girl Is Like A Melody' kwam voor de verantwoording van Seymour Felix). Scenario van William Anthony McGuire. Camerawerk van Oliver T. Marsh, Ray June en George Folsey.

San Francisco

1936 | Drama

Verenigde Staten 1936. Drama van W.S. Van Dyke. Met o.a. Clark Gable, Jeanette MacDonald, Spencer Tracy en Jack Holt.

Als Mary Blake (MacDonald) haar schamele bezittingen verliest bij een hotelbrand in San Francisco, moet ze de kost bij elkaar zingen in de bar van Blackie Norton (Gable). Daar hoort Jack Burley (Holt) haar prachtige stem en engageert haar voor zijn Tivoli-opera. Hij kondigt ook aan dat hij verloofd is met haar en dat maakt Blackie jaloers. Jack duwt Blackie ondertussen naar het randje van de financiële afgrond. Mary hoort hoe gemeen Jack is. Ze doet spontaan mee aan een zangwedstrijd, waar ze de hoofdprijs van tienduizend dollar in de wacht sleept, die zij Blackie wil geven, maar de trotse Blackie weigert. Op dat moment breekt de beruchte aardbeving van 1906 uit en Jack krijgt zijn verdiende loon: hij komt om onder het vallende puin. Nog altijd een prachtige film, die je beslist gezien moet hebben. Tracy is schitterend als pater Tim Mullin. Scenario van Anita Loos naar een verhaal van Robert Hopkins. Wordt ook vertoond in en ingekleurde versie. Camerawerk van Oliver T.T. Marsh.

After the Thin Man

1936 | Mysterie, Thriller, Komedie

Verenigde Staten 1936. Mysterie van W.S. Van Dyke. Met o.a. William Powell, Elissa Landi, Myrna Loy, James Stewart en Joseph Calleia.

In deze verrukkelijke tweede film in de reeks treffen we de hoffelijke Charles in San Francisco aan, waar hij bezig is de zoveelste moord op te lossen, wanneer hij tenminste niet finaal laveloos is. Een iets te langdradige maar eersteklas film met een werkelijke verrassende dader en een leuke slotscène, waarin ook Asta meedoet. Frances Goodrich bewerkte een verhaal van Dashiell Hammett tot scenario. In beeld gebracht door Oliver T. Marsh. Zie ook: 'Boston Blackie'-serie.

David Copperfield

1935 | Familiefilm, Drama

Verenigde Staten 1935. Familiefilm van George Cukor. Met o.a. Freddie Bartholomew, Basil Rathbone, W.C. Fields, Frank Lawton en Lionel Barrymore.

Nadat zijn moeder overlijdt wordt David Copperfield (Bartholomew) naar Londen gestuurd om in de fabriek van zijn hardvochtige stiefvader (Rathbone) te werken. Hij woont daar in het pension van de vriendelijke Micawber (Fields), maar als die wegens schulden naar de gevangenis gaat David lopend naar Dover, waar zijn tante woont. Mooie verfilming van het beroemde boek van Charles Dickens. Komiek Fields speelde voor de verandering een tamelijk serieuze rol en deed dat uitstekend. De film werd onderscheiden met drie Oscarnominaties waaronder die voor beste film.

A Tale of Two Cities

1935 | Historische film, Drama

Verenigde Staten 1935. Historische film van Jack Conway. Met o.a. Ronald Colman, Elizabeth Allan, Edna May Oliver, Reginald Owen en Basil Rathbone.

De visie van Dickens op het tijdperk van de Franse Revolutie rond 1790 werd een MGM-kassucces met Colman als zorgeloze advocaat Sydney Carton die zich van zijn verantwoordelijkheden bewust wordt en slachtoffers van de terreur gaat helpen. Een overweldigende rolbezetting in een waarlijk luxueuze productie.

The Merry Widow

1934 | Muziek, Musical

Verenigde Staten 1934. Muziek van Ernst Lubitsch. Met o.a. Maurice Chevalier, Jeanette MacDonald, Una Merkel, Edward Everett Horton en George Barbier.

Een kostbare, verrukkelijke verfilming van de operette van Lehar - met charme - typerend voor Lubitsch en een uitgelezen rolbezetting. De aanstekelijke muziek is nog altijd eerste klasse. Scenario van Ernest Vajda en Samson Raphaelson. Camerawerk van Oliver T. Marsh. Hertiteld: THE LADY DANCES.

Dancing Lady

1933 | Komedie, Muziek

Verenigde Staten 1933. Komedie van Robert Z. Leonard en Robert Leonard. Met o.a. Joan Crawford, Clark Gable, Franchot Tone, May Robson en Nelson Eddy.

Na een razzia belandt stripdanseres Crawford samen met enkele collega`s in de gevangenis. Haar borgsom wordt betaald door een rijke bewonderaar, die haar in contact brengt met regisseur Gable, met het verzoek haar een kans te geven. Routine-musical met een aantal goede nummers, maar een miscast van formaat voor Crawford. Vooral interessant als debuutfilm van Astaire. Verder zit de film vol bekende namen als Eddy, Benchley, de Three Stooges en (in een klein rolletje) Eve Arden. Alleen voor fervente fans van het genre. Geschreven door Allen Rivkin en P.J. Wolfson, naar de roman van James Warner Bellah, met muziek van onder meer Richard Rodgers, Nacio Herb Brown en Burton Lane. Choreografie van Sammy Lee. Oliver T. Marsh stond in voor de fotografie.

Rain

1932 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1932. Drama van Lewis Milestone. Met o.a. Joan Crawford, Walter Huston, William Gargan, Guy Kibbee en Walter Catlett.

Crawford is een dame van lichte zeden en Huston een fanatieke priester. Samen met een aantal lotgenoten stranden ze tijdens een epidemie op Pago Pago in de Stille Zuidzee. De geestelijke krijgt het moeilijk in gezelschap van de prostitu[KA1]ee, al wil hij dat niet toegeven. Verouderd melodrama, dat vaker werd verfilmd (o.a. in 1928 als SADIE THOMPSON, met Gloria Swanson, vervolgens als DIRTY GERTIE FROM HARLEM en in 1953 als MISS SADIE THOMPSON, met Rita Hayworth). Gebaseerd op de toneelversie die John Colton en Clemence Randolph maakten van een verhaal van W. Somerset Maugham. Voor de film bewerkt door Maxwell Anderson. Destijds een gewaagd gegeven, maar nu totaal achterhaald. Nochtans leveren beide protagonisten een goede prestatie. Te zien als curiosum. Fotografie van Oliver T. March.

Emma

1932 | Drama

Verenigde Staten 1932. Drama van Clarence Brown. Met o.a. Marie Dressler, Richard Cromwell, Jean Hersholt, Myrna Loy en John Miljan.

Prachtige film, waarin Dressler op haar best is; zij speelt een totaal aan de grond geraakte vrouw die als huismeid en kinderjuffrouw gaat werken voor een gezin en tenslotte met de weduwnaar geworden vader (Hersholt) trouwt. Een sentimentele film, die echter geen moment gaat tegenstaan, dank zij de geweldige Marie.

Possessed

1931 | Romantiek, Drama

Verenigde Staten 1931. Romantiek van Clarence Brown. Met o.a. Joan Crawford, Clark Gable, Wallace Ford, Skeets Gallagher en John Miljan.

Fabrieksmeisje Marian (Crawford) wordt de ma[KA4]itresse van de advocaat Mark Whitney, die op Park Avenue woont (Gable). Een fascinerend feministisch drama, dat bulkt van de symboliek en waarin Crawford een stralende hoofdrol speelt. Het buitensporige scenario, dat gebaseerd is op een toneelstuk van Edgar Selwyn werd geschreven door Lenore Coffee in een tijd dat er nog geen Amerikaanse zelfcensuur bij de filmstudio's was, die met een kloppend hart rekening hielden met de fatsoenrakkers de Hayes- commissie. Camerawerk van Oliver T. Marsh.

Our Modern Maidens

1929 | Komedie

Verenigde Staten 1929. Komedie van Jack Conway. Met o.a. Joan Crawford, Rod LaRocque, Douglas Fairbanks jr, Anita Page en Edward Nugent.

Een dochter van een rijke autofabrikant gaat met de ene man trouwen, maar wordt verliefd op de ander. Geen nood. De toekomstige echtgenoot vindt ook een nieuwe geliefde, maar omdat iedereen in eerste instantie zijn of haar mond houdt zijn de complicaties niet van de lucht. Leuk gedaan en Joan en Douglas vormen een goed team. Het scenario is van Marian Ainslee, Ruth Cummings en Josephine Lovett. Het camerawerk is van Oliver T. Marsh.