Alexander Ris

Regisseur, Scenarist, Producer

Alexander Ris is regisseur, scenarist en producer.
Er zijn 5 films gevonden.

Belgrad Radio Taxi

2010 | Drama, Komedie

Servië/Duitsland 2010. Drama van Srdjan Koljevic. Met o.a. Nebojsa Glogovac, Anica Dobra en Branka Katic.

Subtiel ensemblewerk gefilmd op locatie in Belgrado, een stad die wordt afgeschilderd als een nasmeulend slagveld bevolkt door getraumatiseerde binnenvetters. De loutering van een handvol hoofdpersonages begint als een taxichauffeur zijn vrachtje - een jonge vrouw - van een brug ziet springen. Hij blijft zitten met haar baby, maar vooral met zijn opgerakelde emoties, net als een paar andere door allerhande zaken getergde getuigen. En wat blijkt: het ontstemde en vreesachtige kan ook in Belgrado uit de ziel verbannen worden. Internationaal uitgebracht als The Woman with a Broken Nose.

The Trap

2007 | Misdaad, Drama, Thriller

Servië/Duitsland/Hongarije 2007. Misdaad van Srdan Golubovic. Met o.a. Nebojsa Glogovac, Natasa Ninkovic, Miki Manojlovic, Anica Dobra en Bogdan Diklic.

Ingenieur Mladen (Glogovac) leeft met vrouw en zijn tienjarig zoontje in Belgrado. Hij heeft dringend geld nodig, want zijn zoontje moet een dure hartoperatie ondergaan. Van de bank krijgt hij geen lening. Een geheimzinnige man doet hem een aanbod: als hij iemand vermoordt krijgt hij zijn geld. Mladen wijst het aanbod verontwaardigd af. Maar dan wordt zijn zoontje weer ziek. Regisseur Golubovic schetst, geholpen door een uitstekende hoofdrolspeler, een ontluisterend beeld van het nieuwe Servië. Daarnaast is Klopka ook nog eens een ijzersterke en ontroerende thriller.

Abendland

1999 | Drama

Duitsland/Nederland 1999. Drama van Fred Kelemen. Met o.a. Verena Jasch, Wolfgang Michael, Adolfo Assor, Isa Hochgerner en Urs Remond.

In de tijd van de eeuwwisseling van 1999 naar 2000 maken we kennis in een Duits stadje dat nabij de Poolse grens ligt, met de werkloze Anton (Michael) die braaf in de rij staat om te stempelen. Anton raakt echter buiten zichzelf en slaat een ambtenaar met de kop tegen de muur. Dan zien we hem met Leni (Jasch), die als strijkster in een wasserij de kost verdient. Ze bedrijven de liefde zonder emoties. Leni geeft Anton een bankbiljet, groot genoeg voor een eenzame kroegentocht. Houden Anton en Leni van elkaar of betaalt ze hem? We zullen het nooit precies weten, maar beiden beleven een vreugdeloze nacht zonder dialoog. Het scenario van regisseur Kelemen vormt geen hecht verhaal en zijn camerawerk is een verzameling van troosteloze gedeprimeerde beelden uit de voormalig DDR. De mensen zijn zo miserabel dat een stel schoften, die Anton mishandelen in een treincoup[KA1]e, gewoon tegenover hem blijven zitten, omdat ze niet verwachten dat Anton iets zal terugdoen. Deze humorloze film die slechts door een enkeling uit de verste uithoeken van onze aarde (de Gouden Driehoek in Thailand) werd gewaardeerd, ging geheel onopvallend in de voorvertoning op het filmfestival van Rotterdam, om daarna roemloos te verdwijnen en op te duiken bij de omroep, die niet begrepen had dat regisseur Kelemen deze onverteerbare film had meegefinancierd. Kelemen had in 1994 de als pretentieus bekend staande film FATE gedraaid, die nog veel pretentieuzer is. Zonde van het kijkgeld en de toch al zo krappe budgetten. Andreï Tarkovsky adepten zullen ons tot in lengte van dagen over dit oordeel vervloeken.

Wer anhèlt stirbt

1996 |

Duitsland 1996. Alexander Ris en Olaf Keiser. Met o.a. Max Herbrechter, Nina Hoger en Corinna Harfouch.

In de tijd van de eeuwwisseling van 1999 naar 2000 maken we kennis in een Duits stadje dat nabij de Poolse grens ligt, met de werkloze Anton (Michael) die braaf in de rij staat om te stempelen. Anton raakt echter buiten zichzelf en slaat een ambtenaar met de kop tegen de muur. Dan zien we hem met Leni (Jasch), die als strijkster in een wasserij de kost verdient. Ze bedrijven de liefde zonder emoties. Leni geeft Anton een bankbiljet, groot genoeg voor een eenzame kroegentocht. Houden Anton en Leni van elkaar of betaalt ze hem? We zullen het nooit precies weten, maar beiden beleven een vreugdeloze nacht zonder dialoog. Het scenario van regisseur Kelemen vormt geen hecht verhaal en zijn camerawerk is een verzameling van troosteloze gedeprimeerde beelden uit de voormalig DDR. De mensen zijn zo miserabel dat een stel schoften, die Anton mishandelen in een treincoup[KA1]e, gewoon tegenover hem blijven zitten, omdat ze niet verwachten dat Anton iets zal terugdoen. Deze humorloze film die slechts door een enkeling uit de verste uithoeken van onze aarde (de Gouden Driehoek in Thailand) werd gewaardeerd, ging geheel onopvallend in de voorvertoning op het filmfestival van Rotterdam, om daarna roemloos te verdwijnen en op te duiken bij de omroep, die niet begrepen had dat regisseur Kelemen deze onverteerbare film had meegefinancierd. Kelemen had in 1994 de als pretentieus bekend staande film FATE gedraaid, die nog veel pretentieuzer is. Zonde van het kijkgeld en de toch al zo krappe budgetten. Andreï Tarkovsky adepten zullen ons tot in lengte van dagen over dit oordeel vervloeken.

Wer anhält stirbt

1996 | Drama, Historische film

Duitsland 1996. Drama van Olaf Kaiser en Alexander Ris. Met o.a. Corinna Harfouch, Nina Hoger, Max Herbrechter, Michael Kind en Jürgen Mai.

Door een botsing tussen de auto's van een stel uit het Westen en een paar uit het Oosten, ontmoeten twee wessis en twee ossis elkaar. De vrouwen, die aanvankelijk bij de aan diggelen gereden auto's stonden te wachten, vluchten voor een loslopende hond en komen in onderaardse gangen terecht en de mannen, die hulp zijn gaan halen, op een legerplaats. De verschillen tussen Oost en West, die er nog steeds zijn, worden aan de hand van deze film duidelijk geschetst. Het spel, met name van Harfouch die zelf uit de voormalige DDR afkomstig is, is heel goed. Het is echter een film, die je qua onderwerp moet interesseren en waarvoor je het geduld moet opbrengen om de dialogen te volgen in het symbolische, maar schoolse kader. Opgenomen in de serie Das kleine Fernsehspiel in het kader van Grenzfälle - Vom Verschwinden der Berliner Mauer. Het scenario is van beide regisseurs. Het camerawerk is van Matthias Tschiedel.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Alexander Ris op televisie komt.

Reageer