Birger Malmsten: cast.
Er zijn 15 films gevonden.

Ansikte mot ansikte

1976 | Drama, Experimenteel

Zweden 1976. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Liv Ullmann, Erland Josephson, Gunnar Björnstrand, Aino Taube-Henrikson en Kari Sylwan.

Een succesvolle psychiater wordt in de contacten met haar patiënten steeds meer geconfronteerd met haar eigen jeugdtrauma's, frustraties en gevoelsarmoede. De vriendschap met een homoseksuele arts biedt enige troost, maar houdt haar niet van een zelfmoordpoging af. De rol van Ullmann is een emotionele krachttoer, maar het scenario is een aaneenschakeling van toentertijd modieuze banaliteiten met droom- en herinneringsbeelden als in een middelmatige griezelfilm. De samenvatting van de langere tv-serie, waarin de bijrollen meer reliëf krijgen, maar waar ook clichés worden uitvergroot.

Carmilla

1969 | Erotiek

Zweden 1969. Erotiek van Claes Fellbom. Met o.a. Monica Nordquist en Birger Malmsten.

Jonge protagoniste Nordquist gaat achtereenvolgens in de koffer met bordeelmadam, haar stiefvader, een arts en diens aan de drank verslaafde echtgenote. Geslaagde seksscènes in een soort psychologisch noodlotsdrama à la Ibsen.

Masculin-féminin

1965 | Drama, Experimenteel

Zweden​/​​Frankrijk 1965. Drama van Jean-Luc Godard. Met o.a. Jean-Pierre Léaud, Chantal Goya, Marlène Jobert, Brigitte Bardot en Françoise Hardy.

'Een film van Jean-Luc Godard die verschillende feiten nauwkeurig beschrijft, betreffende jeugdigheid en sekse, in het Frankrijk van nu.' Zo luidde de advertentie voor Godards film over het Parijs van 1966. Godard liet een uitgetikt draaiboek achterwege en volstond met wat notities en een handjevol gedreven acteurs. Zoals Jean-Pierre Léaud als Paul, de 21-jarige idealist, geflankeerd door zijn geliefde Madeleine (Chantal Goya). Samen met een huisgenoot ontmoet het trio allerhande personages in opmerkelijke omstandigheden. Al doende schetst Godard een gracieus en complex beeld van zijn toen.

Tystnaden

1962 | Drama

Zweden 1962. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Ingrid Thulin, Gunnel Lindblom, Jörgen Lindström, Birger Malmsten en Hakan Jahnberg.

Reizende zusters hebben een tijdelijk oponthoud in een land waarvan ze de taal niet spreken. De tuberculeuze lesbische Ester blijft op de hotelkamer met drank en studieboeken, Anna zoekt losse seksuele contacten in de stad. Anna's zoontje is de nieuwsgierige observator. Deel drie van Bergmans trilogie over 'Gods zwijgen' had een schandaalsucces en censuurproblemen, maar is een ascetische, anti-erotische film waarin ook seksualiteit een vergeefse schreeuw om contact is. Het pessimisme doet soms al te kunstmatig aan. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Sven Nykvist.

Lek pȧ regnbȧgen

1958 | Drama

Zweden 1958. Drama van Lars-Eric Kjellgren. Met o.a. Mai Zetterling, Alf Kjellin, Birger Malmsten, Isa Quensel en Inga Landgré.

Een student rechten wordt verliefd op een sociaal werkster maar wil zich om het ongelukkig huwelijk van zijn ouders niet binden. De relaties met anderen pakken slecht uit, maar als ze zich hun gebondenheid realiseren is het te laat en gaat de vrouw in Amerika studeren. Deze typisch Zweedse, psychologische praatfilm - met een scenario van Vilgot Sjöman - mist zijn werking omdat de personages in de film niet alleen oud genoeg zijn om wijzer te wezen, maar ook omdat de acteurs hun veronderstelde leeftijd zichtbaar al jaren achter zich hebben.

Laila

1958 | Romantiek, Drama, Komedie

Zweden​/​​Duitsland 1958. Romantiek van Rolf Husberg. Met o.a. Erika Remberg, Joachim Hansen, Birger Malmsten, Edvin Adolphson en Alfred Maurstad.

Als baby werd Laila (Remberg) door haar pleegvader Aslak (Adolphson) op een ijskoude dag in de winter in een verlaten oord van het Noorse Lapland gevonden. Naar verluid waren haar ouders na de kerkgang overvallen door wolven en daarbij omgekomen. Als Laila opgebloeid is tot een mooie, huwbare jonge vrouw, belooft haar pleegvader haar aan de Lap Mellet (Malmsten). Laila had eerder de Noorse koopman Anders Lind (Hansen) ontmoet, op wie zij verliefd was geworden. Er ontstaat strijd tussen de twee mannen, waarbij Mellet Anders van de rotsen gooit. Anders overleeft de val. Op de trouwdag is Laila spoorloos en haar pleegvader begrijpt dat hij het recht niet had om haar uit te huwelijken, te meer zij afkomstig was uit een andere cultuur. Een simpele geschiedenis naar de roman van J.A. Friis, door Adolf Sch[KA3]utz en regisseur Husberg tot scenario bewerkt, nadat Sch[KA3]utz met P. Baudisch een opzet gemaakt had. Tegenwoordig is het ster- vehikel van toen (Remberg-Hansen) alleen nog de moeite waard voor cinefielen vanwege het bijzondere camerawerk van Sven Nykvist, waarin men de meester herkent. Ook liefhebbers van de Noorse toendra komen aan hun trekken.

Ingen mans kvinna

1953 | Drama

Zweden 1953. Drama van Gardar Sahlberg. Met o.a. Ann Marie Gyllenspetz, Alf Kjellin, Birger Malmsten en Max von Sydow.

Een jong boerenechtpaar vertrekt naar Lapland waar de man zijn echtgenote het leven zuur maakt en gehaat wordt door de Lappen. Als hij bij een gevecht om het leven komt, moet zijn weduwe zich alleen staande zien te houden. De landschapsopnamen en het semi-documentair beeld van het leven van de Lappen winnen het qua interesse van de langademige streekroman.

Kvinnors väntan

1952 | Drama, Komedie

Zweden 1952. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Anita Björk, Maj-Britt Nilsson, Eva Dahlbeck, Gunnar Björnstrand en Birger Malmsten.

Vrouwen die met vier broers getrouwd zijn, vertellen in afwachting van hun terugkeer van een zakenreis de dramatische en komische ervaringen uit hun liefdesleven. Een jong meisje in hun gezelschap maakt van de gelegenheid gebruik om er met haar vriend vandoor te gaan. De raamvertelling met flashbacks leidt tot drastische wisselingen in toon en hoewel in de tweede helft humor en optimisme schijnbaar de bovenhand nemen, is de totaalstrekking gelaten en meer of minder verbitterde berusting. De actrices zijn - nauwelijks verrassend bij Bergman - opmerkelijk. Scenario van regisseur Bergman. Camerawerk van Gunnar Fischer.

All jordens fröjd

1952 | Drama

Zweden 1952. Drama van Rolf Husberg. Met o.a. Ulla Jacobsson, Lars Elldin, Solveig Hedengran, Edla Rothgard en Birger Malmsten.

Een 19e-eeuws meisje wordt uitgehuwelijkt aan een hereboer om het familiebezit te waarborgen. Na enige jaren komt haar jeugdliefde weer in haar leven, maar door het begrip van de echtgenoot worden drama's voorkomen. Deze vrij plechtstatige en trage filmversie van een roman van Margit Söderholm blijft onderhoudend door het beeld van vroegere tradities en door de innemende frisheid van Jacobsson.

Sommarlek

1950 | Drama, Romantiek

Zweden 1950. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Alf Kjellin, Birger Malmsten, Annalisa Ericsson, Georg Fundquist en Renee Björling.

Een ballerina wordt tijdens haar vakantie op het platteland bij een oom verliefd op een student die aan het eind van de zomer omkomt bij een auto-ongeval. Een verliefde journalist en haar oom helpen haar om levensmoed te hervinden en door te gaan met dansen. Een voor Bergman (in de desbetreffende periode) ongewoon optimistische film, al blijft de tekening van sommige bijfiguren van uitzichtloze zwartheid. Opmerkelijke spelprestaties en schilderachtige schoonheid. Scenario van regisseur Bergman en Herbert Grevenius. Camerawerk van Gunnar Fischer. Ook bekend als ILLICIT INTERLUDE, SUMMER INTERLUDE en SUMMERPLAY.

Eva

1950 | Drama

Zweden 1950. Drama van Gustaf Molander. Met o.a. Birger Malmsten, Eva Dahlbeck, Eva Stiberg, Inga Landgré en Stig Olin.

Een muzikant die als jongen de dood van een schoolvriendinnetje heeft veroorzaakt en van huis is weggelopen, keert terug in zijn geboortedorp waar hij zich verlooft met een jeugdvriendin wier grootvader sterft. De kennelijke samenhang tussen liefde en dood blijft ook tijdens zijn huwelijk een obsessie, tot de geboorte van hun kind. Goed spel in een drama dat de geobserdeerde psychologie en de bevrijding daarvan bij de hoofdpersoon niet overtuigend weet te maken. Een treffende tekening van de benauwdheid en de hypocrisie van het dorpsleven in de traditie van het Zweedse naturalisme.

Törst

1949 | Drama, Experimenteel

Zweden 1949. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Eva Henning, Birger Malmsten, Bengt Eklund, Birgit Tengroth en Hasse Ekman.

Een echtpaar is op de terugreis na weinig geslaagde wittebroodsweken. Zij herinnert zich haar affaire met een getrouwde man, resulterend in abortus en steriliteit, hij denkt aan het mislukken van zijn eerste huwelijk en de op een tragedie uitlopende pogingen van zijn ex-vrouw om haar eenzaamheid te doorbreken. Het echtpaar is van plan hun huwelijk reële kans te geven. Deze bittere Bergman-film - niet door hem zelf geschreven - belicht van meer dan één kant de eenzaamheid binnen relaties. Zwartgalligheid krijgt meer overtuigingskracht dan de rooskleurige conclusie.

Till glädje

1949 | Drama, Experimenteel

Zweden 1949. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Stig Olin, Maj-Britt Nilsson, Victor Sjöström, Birger Malmsten en Margit Carlqvist.

Een violist hoort dat zijn vrouw bij een ongeluk in het huishouden om het leven is gekomen en herinnert zich hun kennismaking, pril huwelijksgeluk, conflicten, ontrouw en verzoening. Hij put zijn overlevingskracht uit de muziek. Na een reeks vroegere, nihilistische films is dit de eerste meer positieve Bergman-film met een pleidooi voor leven voor de kunst, soms wat erg symbolisch aangezet. Een opmerkelijke rol van regisseur Sjöstrom als dirigent. Camerawerk van Gunnar Fischer.

Musik i mörker

1947 | Drama

Zweden 1947. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Birger Malmsten, Mai Zetterling, Bengt Eklund, Bibi Skoglund en Hilda Bergström.

Een sinds een ongeval in zijn diensttijd blinde jongeman wil als volwaardig lid van de maatschappij geaccepteerd worden, maar krijgt alleen maar minderwaardige baantjes. Een verloren wedstrijd met een kennis van een vriendin brengt paradoxaal genoeg troost, omdat hij tenminste niet ontzien is. Deze film van Bergman zonder eigen scenario boeit zowel om het thema als de destijds gangbare geaccentueerde stijl met veel close-ups en een symbolische droomscène, die inmiddels weer als ongewoon en bijzonder overkomt. Goed geacteerd.

A Ship Bound for India

1947 | Drama, Experimenteel

Zweden 1947. Drama van Ingmar Bergman. Met o.a. Birger Malmsten, Holger Löwenadler, Gertrud Fridh, Anna Lindahl en Lasse Krantz.

De gebochelde zoon van een scheepskapitein wordt door de vader van zijn geliefde geminacht en na rivaliteit om de liefde van het meisje zelfs naar het leven gestaan. Na een zelfmoordpoging wordt hij bevrijd van zijn minderwaardigheidscomplex en vindt hereniging plaats met het meisje. Een melodramatische Bergman-film die boeit door de tekening van het claustrofobische bestaan aan boord enerzijds en die van het provinciaal revuetheater (waar het meisje vandaan komt) anderzijds. Een groteske rol van Löwenadler als de vader die opschept over zijn avonturen en verre reizen en door toenemende blindheid wegvlucht in fantasievaarten.