Amina Medjoubi

Acteur

Amina Medjoubi is acteur.
Er zijn 3 films gevonden.

Ligne 208

2001 | Drama

Frankrijk 2001. Drama van Bernard Dumont. Met o.a. Patrick Dell'Isola, Nozha Khouadra, Pierre Martot, Nicolas Duvauchelle en Serge Riaboukine.

Zo`n typische Franse film die laat zien dat de sudderende `melting pot` op het punt staat te exploderen, door een vermeende ruk naar rechts, maar het Le Pen-isme leed zijn vernietigende nederlaag bij de presidenti[KA3]ele- en kamerverkiezingen in 2002, derhalve is dit thema aardig achterhaald. Bruno (Dell`Isola) valt voor de oogverblindende Djamila (Khouadra), die uit de Maghreblanden afkomstig is. Jean (Martot) is zijn vriend, die bij de politie zit. Dan maakt Bruno kennis met racisme en geweld, waartegen hij niet is opgewassen. Hij is zo teleurgesteld dat hij zich in extreem-rechtse kringen gaat begeven. Het scenario van Sylvie Bailly en regisseur Dumont houdt een waarschuwing in en die kun je nooit genoeg geven van ultra-rechts is nooit dood. Buiten Frankrijk toch lastiger te volgen. De film deed niet veel in eigen land om daarna algauw op de tv op te duiken. Het camerawerk is van Pierre Milon. Ook bekend als L'AGRESSION.

Premières neiges

1999 | Drama

Frankrijk 1999. Drama van Gaël Morel. Met o.a. Stéphane Rideau, Aure Atika, Salim Kechiouche, Tony Baillangeat en Jean-Pascal Hattu.

Het is kerstavond. De jonge zwerfster L[KA1]ea (Bouchez) heeft zich laten opsluiten in een grootwarenhuis. Ze wacht op instructies van haar lesbische vriendin Juliette (Atika) om de winkel te plunderen. Maar Juliette laat niets van zich horen en de nachtwaker Eric (Rideau) ziet een vrouw in de gangen op zijn bewakingsscherm. Hij lokt haar in een hinderlaag. Voordat hij de politie kan waarschuwen moet Léa de zwakke plek ontdekken van Eric. Hij tracht haar te overtroeven. Zij tracht hem te provoceren. Een psychologisch duel in kamerspelvorm. Het geheel steunt op de vertolking van de twee jonge hoofdacteurs, die erin slagen om met een minimum aan middelen een haast ondraaglijke claustrofobische spanning op te wekken. Een 'tour-de-force' die niemand onberoerd kan laten en bovendien blijft de kerstgedachte alomtegenwoordig in deze tempel van de consumptie. Pierre Sauvil, Michel Grisolia en regisseur Morel schreven het scenario. Fotografie is van Michel Amathieu. Wordt ook vertoond als LÉA ET ÉRIC. Dolby Stereo.

Le gone du Chaâba

1998 | Komedie, Drama, Familiefilm

Frankrijk 1998. Komedie van Christophe Ruggia. Met o.a. Bouzid Negnoug, Nabil Ghalem, Galamelah Laggra, Kenza Bouanika en Kherredine Ennasri.

Naar de gelijknamige roman van Azouz Begag. Film en boek gaan over de jeugd van Omar (gone betekent in het Arabisch gosertje of jongetje). Hij is negen jaar en woont met zijn ouders, broers en zusjes in Châba, een afgetrapte sociale wijk in een troosteloze voorstad van Lyon, de tweede stad van Frankrijk. We zijn in de jaren 1960 en we volgen 21 gezinnen, die uit Algerije zijn gekomen. Onder hen bevinden zich zwartwerkers - de oom van Omar heeft een clandestiene slagerij -er zijn lieden, die 't liefst zouden willen terugkeren naar hun vaderland, en een stel dat zich realiseert dat ze de maatschappelijke ladder kunnen bestijgen als ze naar school gaan. De vader van Omar is zo iemand, want hij kan niet lezen en schrijven. Hij wil als eenvoudige arbeider - hij is metselaar -best vooruit komen en daarom vindt hij dat zijn zoon moet proberen beter te worden dan al die Fransen om hem heen, zodat hij later niet de kost hoeft te verdienen met zijn blote handen. Je krijgt de indruk dat regisseur Ruggia een globaal scenario heeft geschreven en bij het draaien van de film aardig geïmproviseerd heeft. Zijn speelfilmdebuut is een prachtig stuk sociaal drama. Soms is het grappig, dan weer is het ontroerend en er wordt een spiegel van een brok uit de Franse geschiedenis voorgehouden: de bittere erfenis van de glorieuze jaren 1930 toen een Frans overzees departement als een kolonie werd leeg gezogen. Het beeld dat Ruggia schetst is met grote omzichtigheid gedaan; het is vooral liefdevol. Tegelijkertijd is hij niet uit geweest op voyeurisme als hij alle narigheid van het dagelijkse bestaan laat zien en een generatie uitbeeldt, die tussen twee culturen vermorzeld dreigt te worden. Het camerawerk van Domique Chapuis heeft de decors als het ware leven ingeblazen. Negnoug die Omar speelt, is spontaan, echt en geloofwaardig. De wraak der gerechtigheid!

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Amina Medjoubi op televisie komt.

Reageer