Raoul André: regie.
Er zijn 20 films gevonden.

Y a un os dans la moulinette

1974 | Komedie

Frankrijk 1974. Komedie van Raoul André. Met o.a. Michel Galabru, Daniel Prévost, Paul Préboist, Darry Cowl en Marion Game.

'Komische' voorvallen van twee komedianten die werkzaam zijn als detective. André, een goede technicus, heeft zich sinds lang verlaagd tot het maken van slechte komedies, waarin groffe woordspelingen, afgezaagde grappen en alledaagsheid en vooral tevredenheid met zichzelf en deze 'typisch Franse' slechte stijl hoogtij vieren. Klunzig.

La Dernière bourrée à Paris

1973 | Komedie

Frankrijk 1973. Komedie van Raoul André. Met o.a. Patricia Lesieur, Tony Kendall, Francis Blanche, Roger Coggio en Annie Cordy.

Onder invloed van de film LAST TANGO IN PARIS is de fantasie van een studente op hol geslagen. Ze verwart een Amerikaanse weduwnaar, die ze toevallig in een leeg appartement ontmoet, met Marlon Brando. Deze heeft echter potentieproblemen en vlucht voor haar avances. Deze banale parodie op Bertolucci's film moet het vooral hebben van dubbelzinnige grappen over boter - de held heeft een zuivelfabriek geërfd -, die nooit leuk worden, evenmin als de bekende reeks tweederangskomieken die op klompen door hun amechtige scènes baggeren.

Le Bourgeois gentil mec

1969 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1969. Komedie van Raoul André. Met o.a. Jean Lefebvre, Francis Blanche, Darry Cowl, Georges Géret en Annie Cordy.

Een timide onderdirecteur wil om een vergeefse verliefdheid een stoere bink worden. Hij gaat daartoe in de leer bij een mondaine gangster, die hem enige geënsceneerde inbraken laat plegen met de bedoeling zijn pupil daarmee later te chanteren. Zeer vrij geïnspireerd op het klassieke toneelstuk LE BOURGEOIS GENTILHOMME; de zeer weinige goede scenariovondsten zijn rechtstreeks afkomstig van Molière. Lefèvres sullige personage is in zijn hele carrière verrassingsloos en eentonig, maar ditmaal al halverwege de film.

Ces messieurs de la gachette

1969 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1969. Komedie van Raoul André. Met o.a. Michel Serrault, Jean Poiret, Francis Blanche, Darry Cowl en Annie Cordy.

De dochter van een overwerkte groot-industrieel is verliefd op de zoon van een gangster, die na het huwelijk een grote kraak zet. Zijn excentrieke broer en zwager en de hulpvaardige huishoudster weten de buit te heroveren, waarna de gangster de verdenking van de politie op hen laadt. In deze vlot gemaakte en al te uitbundig geacteerde misdaadklucht gaat men over de schreef - kort na mei 1968 - door de grove karikatuur van het politieke activisme bij de jongere generatie. Het resultaat hiervan is dat de zelfgenoegzame burgermansmoraal weer flink over de bol wordt geaaid.

Ces messieurs de la famille

1968 | Komedie

Frankrijk 1968. Komedie van Raoul André. Met o.a. Michel Serrault, Francis Blanche, Darry Cowl, Jean Poiret en Annie Cordy.

Deze dijenkletser gaat over verkoopmanager Gabriel Pelletier (Serrault), die Eric W. Strumberger (Blanche), een belangrijke Amerikaanse cli[KA3]ent onderdak verlenen moet. Er staan grote commerci[KA3]ele belangen op het spel. Mr. Strumberger is afkomstig uit het puriteinste gedeelte van Amerika en hij moet het juiste beeld krijgen van de ideale Franse familie Doorsnee. De ellende begint echter meteen goed: Madame Pelletier (Carr[KA2]ere) wordt door een misverstand opgepikt als tippelaarster; dochter Nicole (Gael) komt schijnbaar dronken thuis van een feestje, zoon Richard (Tribout) wordt van school gestuurd wegens het organiseren van illegale weddenschappen en monsieur Pelletier`s zwager Bernard (Poiret) zit met een lijk in de armen... Leutige boulevardklucht waarvan je de grappen al mijlen ver van te voren ziet aankomen, die nu gereduceerd is tot een nostalgische belevenis om de - vaak nog jonge - acteurs van toen aan het werk te zien. Het scenario is van Jacques Dreux en de beelden zijn van Didier Tarot.

Des frissons partout

1967 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1967. Komedie van Raoul André. Met o.a. Eddie Constantine, Perrette Pradier, Clément Harari, Janine Vila en Daniel Emilfork.

Twee rivaliserende bendes betwisten elkaar de buit van de meest onwaarschijnlijke overval van de eeuw, bestaande uit diamanten die op de place Vendôme werden gestolen. In één van die bendes is een agent van de FBI geïnfiltreerd. Een pretentieloze misdaadkomedie, zoals alle films van deze cineast, nog altijd het bekijken waard, dankzij het humoristische spel van Constantine als Jeff Gordon. Scenario van Michel Lebrun. Camerawerk van Henri Persin.

Ces dames s'en mêlent

1964 | Actiefilm

Frankrijk​/​​Italië 1964. Actiefilm van Raoul André. Met o.a. Eddie Constantine, Carla Marlier, Patricia Viterbo, Daniele Vargas en Jany Clair.

Een FBI-agent moet in Parijs een bende oprollen die valse dollars maakt. Zijn tegenstanders maken gebruik van zijn zwak voor vrouwelijk schoon en brengen een reeks misleidende dames in het spel. Een vlot gemaakte Eddie-klucht volgens het overbekende stramien, met een finale waarin de actrices elkaar letterlijk de gunsten van de held bevechten. Scenario van Michel Lebrun. Camerawerk van Claude Lecomte.

Ces Dames S'en Melent

1964 | Thriller

Frankrijk 1964. Thriller van Raoul André. Met o.a. Hubert de Lapparent, Daniele Vargas en Eddie Constantine.

Een FBI-agent moet in Parijs een bende oprollen die valse dollars maakt. Zijn tegenstanders maken gebruik van zijn zwak voor vrouwelijk schoon en brengen een reeks misleidende dames in het spel. Een vlot gemaakte Eddie-klucht volgens het overbekende stramien, met een finale waarin de actrices elkaar letterlijk de gunsten van de held bevechten. Scenario van Michel Lebrun. Camerawerk van Claude Lecomte.

Des Frissons Partout

1963 | Thriller

Frankrijk 1963. Thriller van Raoul André.

Een FBI-agent moet in Parijs een bende oprollen die valse dollars maakt. Zijn tegenstanders maken gebruik van zijn zwak voor vrouwelijk schoon en brengen een reeks misleidende dames in het spel. Een vlot gemaakte Eddie-klucht volgens het overbekende stramien, met een finale waarin de actrices elkaar letterlijk de gunsten van de held bevechten. Scenario van Michel Lebrun. Camerawerk van Claude Lecomte.

Les femmes d'abord

1962 | Actiefilm, Komedie, Thriller

Frankrijk 1962. Actiefilm van Raoul André. Met o.a. Eddie Constantine, Christiane Minazolli, Bernadette Lafont, Darío Moreno en Mischa Auer.

Een FBI-agent krijgt opdracht om handel in verdovende middelen op te rollen. Het gebruikelijke Eddie-recept, maar met meer accent op de humor dan in zijn films uit de periode 1950-60. De grappen zijn helaas al te zeer opgelegd. Scenario van Michel Lebrun.

The Hideout

1961 |

1961. Raoul André. Met o.a. Francis Blanche, Yves Vincent en Marcel Mouloudji.

Een FBI-agent krijgt opdracht om handel in verdovende middelen op te rollen. Het gebruikelijke Eddie-recept, maar met meer accent op de humor dan in zijn films uit de periode 1950-60. De grappen zijn helaas al te zeer opgelegd. Scenario van Michel Lebrun.

Secret professionnel

1958 | Drama

Frankrijk 1958. Drama van Raoul André. Met o.a. Raymond Pellegrin, Dawn Addams, Renée Devillers, René Blancard en Jean Wall.

Een met een arts getrouwde gynaecologe wordt geconfronteerd met enige vrouwen die zwanger zijn van dezelfde losbol. Eén van de moeders halen ze over om haar kind zelf op te voeden, terwijl ze de baby van een ander meisje zelf adopteren. De vlak gefilmde en clichématige doktersroman draait omzichtig om de hete brij van de abortus heen en wisselt de problemen van de medische ethiek af met enkele uitermate flauwe komediescènes.

Clara et les méchants

1957 | Familiefilm, Romantiek, Drama

Frankrijk 1957. Familiefilm van Raoul André. Met o.a. Minou Drouet, Jacques Morel, Pierre Destailles, Michel Serrault en Jean Poiret.

Een stel aspirant-gangsters kidnappen een rijkeluisdochtertje, dat maar al te blij is verlost te zijn van haar snobistische moeder en strenge kinderjuf; zij neemt de leiding van de blunderende bende over. Een gangsterparodie volgens het beproefde stramien, vlot gemaakt, al moet men bereid zijn zich te laten vertederen door wonderkind Minou Drouet.

L' Homme et l'enfant

1956 | Misdaad, Actiefilm

Italië​/​​Frankrijk 1956. Misdaad van Raoul André. Met o.a. Eddie Constantine, Juliette Gréco, Folco Lulli, Grégoire Aslain en Michèle Philippe.

Een Amerikaanse oud-strijder is directeur van een Franse cosmetica-fabriek. Na de ontvoering van zijn pleegdochtertje ontdekt hij, dat met zijn parfum verdovende middelen worden meegesmokkeld en komt hij ook nog een handel in blanke slavinnen op het spoor. Deze Eddie-film begint serieuzer dan gewoonlijk en geeft hem vaderliefde als de voornaamste motivatie, maar komt al gauw uit bij de standaardformule vol knokpartijen. Als zodanig iets onderhoudender dan gemiddeld, al toont Gréco weinig animo als femme fatale.

Une Fille épatante

1955 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1955. Komedie van Raoul André. Met o.a. Sophie Desmarets, Raymond Rouleau, Grégoire Aslain, Mona Dol en André Versini.

Een kruimeldievegge ziet een politie-inspecteur aan voor een gangster en wil met hem zaken doen. Ook als ze achter de waarheid komt, blijft ze verliefd en helpt hem met het oprollen van een bende goudsmokkelaars. Een pretentieloze komedie, die het meer van dialoogvuurwerk moet hebben dan van de dynamische vorm. Er wordt aanstekelijk geacteerd, al is Rouleau wat te oud voor zijn rol.

Marchandes d'illusions

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Raoul André. Met o.a. Nicole Courcel, Raymond Pellégrin, Giselle Pascal, Philippe Lemaire en Louise Carletti.

Parijse prostituées hebben twee jongemannen ontmoet die niets van hun beroep weten, tot een moordzaak dat bekend maakt. De zorg van een lekezuster van de reclassering brengt voor een van beiden een verzoening met haar vriend tot stand en weet de ander tot een nieuw leven te brengen. De fletse relatie van het traktaat-achtig drama steunt op een overdadige en nietszeggende dialoog en geeft geen van de personages enige authenticiteit.

Les Clandestines

1954 | Drama

Frankrijk 1954. Drama van Raoul André. Met o.a. Nicole Courcel, Philippe Lemaire, Maria Mauban, Dominique Willms en Michèle Philippe.

Een uit de gevangenis ontslagen man onderzoekt de redenen voor de zelfmoord van zijn grootvader en ontdekt een call-girl-centrale waar ook de vrouw van een vriend en zijn eigen vriendin - bijna - bij horen. Deze zogenaamde waarschuwende zelfkantfilm in de traditie van de jaren vijftig is redelijk sfeervol gemaakt, ondanks de zwaar aangedikte dramatiek.

L' Assassin est à l'écoute

1948 | Misdaad, Avonturenfilm

Frankrijk 1948. Misdaad van Raoul André. Met o.a. Marquerite Moreno, Louise Carletti, Adrienne Gallon, Eliane Dorsay en Liane Marlène.

Sjacheraars bedienen zich van een radio-uitzending om hun boodschappen over te brengen. De presentator wordt vermoord als hij hierachter is gekomen. Maar de politie ontmantelt de bende, die door een vrouw (Moreno in haar laatste rol op het witte doek) geleid wordt. André's tweede film, een van zijn meer 'verteerbare'; hij verzandde later in het tappen van schuine moppen. Een gestaag tempo, schilderachtige personages en vooral een wrede satire op de weerzinwekkendheid van het radiowereldje, toen er nog geen televisie was. Scenario en dialogen van Cour en Blanche.

Fiacre 13

1948 | Drama

Frankrijk 1948. Drama van Raoul André. Met o.a. Ginette Leclerc, Thérèse Dulac, Marcel Herrand, Pierre Larquey en Raymond Bussières.

Een bewerking van de roman van Xavier de Mont[KA1]epin. Dit melodrama koppelt een zwartwit-kijk en alle andere clich[KA1]e`s die deze volksliteratuur eigen zijn aan elkaar. Deze `kostuumfilm` is echter opgenomen met eerlijk vakmanschap. Deze film in twee delen (Le Crime en Le Châtiment) is nog steeds het aanzien waard, vanwege het acteerwerk, dat op overdreven wijze aan het thema werd aangepast maar toch tamelijk amusant is, alhoewel...drie uur achter elkaar?

Le Village de la colère

1947 | Drama

Frankrijk 1947. Drama van Raoul André. Met o.a. Louise Carletti, Micheline Francey, Marcelle Géniat, Nicole Riche en Paul Cambo.

Een vreemdeling wordt verliefd op een jonge vrouw die van de dorpelingen uit afkeer en domheid de bijnaam `de heks` heeft gekregen. Alleen de dorpsidioot (idioot in de ogen van de anderen) keurt hun huwelijk goed. De gehuwden zijn het beu en vertrekken voor altijd. De 'idioot' krijgt zijn genoegdoening. Dit interessante onderwerp heeft veel te danken aan het scenario van Jean Canolla. Hoewel hij na 1960 vulgaire werkjes met 'Franse grollen' maakte, heeft André eerst fatsoenlijke films gemaakt zoals deze, zijn debuut. Alleen al de muziek van Django Reinhardt is de moeite waard!