Christian Marquand: regie, cast, scenario en productie.
Er zijn 45 films gevonden.

Merveilleuse Daphné

1990 |

Frankrijk 1990. Christian Marquand. Met o.a. Jean-Luc Moreau, Corinne Marchand, Christian Marquand en Jean-Claude Massoulier.

Een aflevering uit de serie [KL]Merci Sylvestre[KLE], die uit zes afzonderlijke verhalen bestaat. Deze keer slaagt Sylvestre (Moreau) erin, aangenomen te worden door een regisseur, die in een villa in een buitenwijk vertoeft. De carrière van deze laatste bevindt zich in een stroomversnelling. Een botte, moeizame maar soms rake satire op het wereldje.

Adieu Blaireau

1985 | Thriller, Film noir

Frankrijk 1985. Thriller van Bob Decout. Met o.a. Philippe Léotard, Annie Girardot, Jacques Pénot, Juliette Binoche en Amidou.

Als hij tot zijn nek in de gokschulden zit, sluit Gégé een contract als beroepsmoordenaar af. Hij is echter zo onhandig en gevaarlijk voor zichzelf, dat zijn werkgevers besluiten hem uit de weg te ruimen. Ondanks de liefde van een vrouw die hem weer hoop geeft wordt hij uiteindelijk na een moedige strijd voor zijn leven, toch vermoord. De inhoud van deze film is van weinig belang. De ergenis hierover verdwijnt nu en dan door de geraffineerd geschoten plaatjes.

Emmanuelle 4

1983 | Erotiek

Frankrijk 1983. Erotiek van Francis Giacobetti. Met o.a. Sylvia Kristel, Mia Nygren, Patrick Bauchau, Christian Marquand en Deborah Power.

Sylvia tracht te ontsnappen aan haar obsessie voor een ex- minnaar door plastische chirurgie. Zij wordt getransformeerd in de jeugdige Nygren en maagdelijke Emmanuelle, die na een Braziliaanse spoedcursus in erotische ervaringen haar liefde van weleer gaat heroveren zonder haar identiteit kenbaar te maken. Deze ongegeneerd slimme poging om een beproefde succesformule te prolongeren met een nieuwe titelrol biedt voor het overige weinig verrassingen (die door de liefhebbers waarschijnlijk ook niet gewenst zouden zijn). De film werd opgenomen in 3-D, maar in de platte versie in roulatie gebracht. Regisseur Giacobetti liet zijn naam van de titels verwijderen en werd vervangen door Francis Leroi.

Le choix des armes

1981 | Misdaad, Drama, Thriller

Frankrijk 1981. Misdaad van Alain Corneau. Met o.a. Yves Montand, Gérard Depardieu, Catherine Deneuve, Michel Galabru en Gérard Lanvin.

Klassieke policier van de veelzijdige Corneau (1943-2010). Waarin vervroegd uitgetreden gangster Noël Durieux (Montand) op zijn paardenfokkerij nabij Parijs ongenode gasten krijgt: zwaargewonde Serge en dolle hond Mickey, ontsnapte bandieten op de vlucht. Meteen is de fatalistische toon gezet, zoals in Série noire en Police Python 357, de andere Corneau-hoogvliegers uit deze periode. Scenario van de regisseur en journalist/romanauteur Michel Grisolia snijdt en passant zaken aan als ouder worden, loyaliteit en liefde. Muziek van Philippe Sarde en cameravoering van Pierre-William Glenn lijken welhaast in symbiose.

Je vous aime

1980 | Drama, Romantiek, Komedie

Frankrijk 1980. Drama van Claude Berri. Met o.a. Catherine Deneuve, Jean-Louis Trintignant, Gérard Depardieu, Serge Gainsbourg en Alain Souchon.

Dertiger Alice nodigt voor oudejaarsavond de vier mannen uit van wie ze heeft gehouden. De liefde was oprecht, maar ze kan zich nu eenmaal niet binden. Niet zo raar: het is nog best lastig kiezen, als je ziet wat een charmant gezelschap het viertal vormt. Plezierige hoofdrol van Catherine Deneuve in een lichtvoetig drama dat, geheel in lijn met de tijdsgeest, de klassieke rolpatronen tussen vrouwen en mannen enigszins op z'n kop zet. De muziek (genomineerd voor de Franse César) is van Serge Gainsbourg, die samen met Deneuve 'Dieu est un fumeur de havanes' zingt.

Le Maître-nageur

1979 |

Frankrijk 1979. Jean-Louis Trintignant. Met o.a. Jean-Claude Brialy, Jean-Louis Trintignant, Moustache, Guy Marchand en Stefania Sandrelli.

Een interessante, zij het grotendeels mislukte zwembadversie van THEY SHOOT HORSES, DON'T THEY? met Moustache als een rijke snob die in het zwembad in zijn tuin een wrede zwemmarathon organiseert. Het eerste halfuur is cynisch en leuk, maar daarna valt de film constant in herhaling en begint al snel te vervelen. Brialy is opvallend aanwezig in een sterke bijrol als de opdringerige en efficiënte secretaris van Moustache en hij steelt voortdurend de show. Het scenario staat op naam van Françoise, Jean-Claude en Robert Emion naar de roman van Vahé Katcha. Het camerawerk is van Jean-Jacques Flori.

Brigade mondaine: la secte de Marrakech

1979 | Avonturenfilm, Misdaad, Erotiek

Frankrijk 1979. Avonturenfilm van Eddy Matalon. Met o.a. Patrice Valota, Jacques Bouanich, Carole Chauvet, Christian Marquand en Robert Hoffmann.

Meisje ontvlucht het ouderlijk gezag in een religieuze sekte waarvan de volgelingen gedwongen worden om zich 'voor God' te prostitueren en ongehoorzaamheid wordt afgestraft met martelingen en uiteindelijk een rituele executie. De neef van het meisje die inspecteur van de zedenpolitie is, volgt haar spoor naar Marokko en weet haar nog net op tijd te redden. Deel 2 uit een serie naar flut-romans van Gerard de Villiers is weer hypocriet en lamlendig geacteerd en een gefilmd mengsel van seks, sadismie en quasi- moralisme.

Evening in Byzantium

1978 | Actiefilm

Verenigde Staten 1978. Actiefilm van Jerry London. Met o.a. George Lazenby, Glenn Ford, Eddie Albert, Vince Edwards en Shirley Jones.

Een oudere filmproducent, gespeeld door Glenn Ford, regelt de zaken op het Filmfestival van Cannes, wanneer het door terroristen bezet wordt. Een betere bewerking van de bestseller van Irwin Shaw dan men zou verwachten. Oorspronkelijk bestond deze film uit twee delen.

Cause toujours, tu m'intéresses

1978 | Komedie

Frankrijk 1978. Komedie van Edouard Molinaro. Met o.a. Annie Girardot, Jean-Pierre Marielle, Christian Marquand, Nathalie Courval en Jacques François.

Een gescheiden veertiger draait een willekeurig telefoonnummer en krijgt een even eenzame leeftijdgenote aan de lijn. Hun gesprekken worden voortgezet, tot er een afspraak zal komen. De man aarzelt, uit angst niet te beantwoorden aan de verwachtingen, maar zoekt toch contact onder een andere identiteit. Nogal mager en voorspelbaar uitgewerkte komedie wordt gemaakt èn gebroken door het duo Girardot-Marielle dat melancholie en zelfspot goed aangeeft, maar na de zoveelste keer wordt het vervelend. Scenario van Francis Veber. Camerawerk van Gérard Hameline.

The Other Side of Midnight

1977 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1977. Komedie van Charles Jarrott. Met o.a. Marie-France Pisier, John Beck, Susan Sarandon, Raf Vallone en Clu Gulager.

Op 15-jarige leeftijd wordt een meisje verkocht aan een Parijse modekoning. Ze leert mannen te gebruiken door hen bevrediging te schenken. Ze heeft een korte, maar hevige relatie met een knappe vent, die haar algauw in de steek laat. Ze wordt een der felst begeerde vrouwen van de Lichtstad, maar haar hart blijft bij haar eerste grote liefde.

Ciao Manhattan

1973 | Drama

Verenigde Staten 1973. Drama van John Palmer en Kiell Rostad. Met o.a. Edie Sedgewick, Wesley Hayes, Geoffrey Briggs, Isabel Jewel en Jane Holzer.

Een hopeloos verouderde semidocumentaire film die zich afspeelt in het Newyorkse undergroundmilieu van 'the swinging sixties', de gloriedagen van drugs, vrije liefde en Andy Warhol. Het heeft allemaal iets tragisch, en de verondersteld arty vormgeving gaat op den duur behoorlijk op de zenuwen werken. Let op fenomeen Vadim in een bijrol als dr. Braun. Met muziek van o.a. Richie Havens en Kim Fowley.

Heiss und Kalt

1972 | Drama

Duitsland 1972. Drama van Gustav Ehmck. Met o.a. Christian Marquand, Gerhild Berktold, Rainer Basedow, Angela Hillebrecht en Katharina Seyferth.

Twee jongelui houden van elkaar. De opvoeders besluiten hen op te bergen in jeugdtehuizen. Mislukte poging de bureaucratie van de verzorgingsstaat aan te klagen.

Candy

1968 | Komedie, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1968. Komedie van Christian Marquand. Met o.a. Ewa Aulin, Richard Burton, Marlon Brando, Charles Aznavour en James Coburn.

Seks-satire die wat geforceerd aandoet over een jonge blonde vrouw die onder de indruk raakt van elke man die zij ontmoet. Fraaie gedeelten met leuke momenten en goed spel (vooral van Burton en Astin), maar niet goed genoeg om honderdvijftien minuten lang te blijven kijken. Bewerkt door Buck Henry naar de bestseller van Terry Southern en Mason Hoffenberg.

La Route de Corinthe

1967 | Avonturenfilm

Italië​/​​Frankrijk 1967. Avonturenfilm van Claude Chabrol. Met o.a. Jean Seberg, Maurice Ronet, Michel Bouquet, Christian Marquand en Saro Urzì.

Twee geheimagenten krijgen de opdracht om in Griekenland in een fabriek de plannen van geperfectioneerd radarsysteem te achterhalen. Eén van beiden wordt gedood, maar zijn weduwe zet met een collega het onderzoek voort. Deze laatste van Chabrols avonturenfilms-om-den-brode neemt de intrige geen moment serieus, maar gebruikt hem als leidraad voor een reeks spectaculaire scènes die het genre in het ooitje nemen. Seberg slaat zich energiek door duizend gevaren heen. Een Griekse kolonelscoup tijdens locatieopnamen resulteerde in onbenoemde, maar nauwelijks bedekte scherpe toespelingen. Het scenario is van Claude Brule en Daniel Boulanger naar de roman van Claude Rank.

Les Apprentis sorciers

1966 | Thriller

Frankrijk 1966. Thriller van Edgardo Cozarinsky. Met o.a. Zouzou, Peter Chatel, Niels Arestrup, Pierre Clémenti en Jean-Pierre Kalfon.

Politieke vluchtelingen uit Latijns-Amerika worden door de Parijse jet set gefêteerd als prestige-gasten en -kennissen ; ze vergeten de praktijk van de revolutie voor de artistieke neerslag daarvan, zoals een verfilming van Dantons Dood. Terwijl ze zich laven aan de Europese cultuur, gaan de terroristenacties en een komplot rond de handel in paspoorten van vermoorde gevangenen door. De op Bakoenin geïnspireerde film laat de 'romantische ballingen' van de jaren zestig zien in een intelligente, ironische en spannende film, waarvoor de uitgeweken Argentijnse regisseur tot in de kleinste rollen de steun kreeg van een sterbezetting.

Die Hölle von Macao

1966 | Avonturenfilm, Thriller

Italië​/​​Frankrijk​/​​Duitsland 1966. Avonturenfilm van James Hill en Bill Catching. Met o.a. Robert Stack, Elke Sommer, Nancy Kwan, Christian Marquand en Werner Peters.

De razende jacht op een medaillon, dat de sleutel is tot de schatkamers van een der Chinese dynastieën. Een redelijk spannend tijdverdrijf dat de toeschouwer in hoog tempo door vrijwel alle landen van het Verre Oosten voert. Als verder regisseurs worden vermeld Frank Winterstein, en Arthur Brauner. Beter bekend onder de Amerikaanse titel THE PEKING MEDALLION; de Engelse titel luidt THE CORRUPT ONES. Gefilmd in Techniscope.

Die Holle Von Macao

1966 | Avonturenfilm

Duitsland 1966. Avonturenfilm van James Hill. Met o.a. Heidy Bohlen, Dean Heyde, Richard Haller, Maurizio Arena en Christian Marquand.

De razende jacht op een medaillon, dat de sleutel is tot de schatkamers van een der Chinese dynastieën. Een redelijk spannend tijdverdrijf dat de toeschouwer in hoog tempo door vrijwel alle landen van het Verre Oosten voert. Als verder regisseurs worden vermeld Frank Winterstein, en Arthur Brauner. Beter bekend onder de Amerikaanse titel THE PEKING MEDALLION; de Engelse titel luidt THE CORRUPT ONES. Gefilmd in Techniscope.

The Flight of The Phoenix

1965 | Avonturenfilm, Actiefilm

Verenigde Staten 1965. Avonturenfilm van Robert Aldrich. Met o.a. Hardy Krüger, James Stewart, Ernest Borgnine, Peter Finch en Richard Attenborough.

Piloot Frank (James Stewart) stort met een groep oliewerkers neer in de Libische woestijn. Als het tot de overlevenden doordringt dat ze geen hulp hoeven te verwachten komt ontwerper Heinrich (Hardy Krüger) op het idee om uit het wrak een nieuw vliegtuig te bouwen. 147 Minuten is lang voor een film maar The Flight of the Phoenix vult ze stuk voor stuk met adembenemende spanning zonder te vervallen in clichés. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Elleston Trevor.

Behold a Pale Horse

1964 | Actiefilm, Drama

Verenigde Staten 1964. Actiefilm van Fred Zinnemann. Met o.a. Gregory Peck, Anthony Quinn, Omar Sharif, Mildred Dunnock en Christian Marquand.

Peck en Quinn gaan een ideologische strijd aan in dit verhaal dat zich afspeelt in het Spanje van na de Burgeroorlog en dat draait om politiek en geweld, waarbij het logisch verband echter steeds verder te zoeken is, zodat het een verward, zwetserig geheel wordt. Wel leuk geprobeerd van alle betrokkenen.

Les Saintes nitouches

1963 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1963. Komedie van Pierre Montazel. Met o.a. Marie-France Pisier, Perrette Pradier, Bernard Blier, Fred Clark en Darry Cowl.

Een kleptomane dochter van een vooraanstaand antiquair blijkt aan de Côte d'Azur een uiterst behendige en niet te betrappen juwelendievegge, zodat een verzekeringsmaatschappij uit wanhoop een beroep doet op haar diensten. Verliefdheid blijkt de enige effectieve genezing van haar kwaal. Het aardige gegeven wordt door een flauw scenario en een houterige regie de mist in geholpen. Het geeft meer aandacht aan boulevardkluchterige pikanterieën dan aan de vingervlugheid van Pisier. Ook de verdere, goede rolbezetting blijft kansloos.

La Bonne soupe

1963 | Komedie

Frankrijk 1963. Komedie van Robert Thomas. Met o.a. Annie Girardot, Marie Bell, Gérard Blain, Bernard Blier en Jean-Claude Brialy.

Weesmeisje gebruikt fysieke charmes om maatschappelijk comfort te veroveren, maar omdat ze het lonken niet kan laten loopt het steeds weer mis. Als oude dame aan de C[KA4]ote d`Azur weet ze alsnog Amerikaanse miljonair in te palmen. Venijnige komedie van F[KA1]elicien Marceau kreeg van collega-toneelschrijver Thomas fantasieloze en platte filmvorm waarin in hoog tempo reeks bekende acteurs eerst bij Girardot en vervolgens bij Bell (als haar bejaarde versie) in bed belandt.

Un Chien dans un jeu de quilles

1962 | Komedie

Frankrijk​/​​Italië 1962. Komedie van Fabien Collin. Met o.a. Christian Marquand, Elke Sommer, Danièle Evenou, Madeleine Barbulée en Roland Armontel.

Een excentrieke plattelandsfamilie wordt in beroering gebracht door de komst van een geheimzinnige jongeman, die zegt een aristocraat te zijn. Men vermoedt echter dat hij de gentleman-inbreker is die de villa's in de omgeving onveilig maakt. Niettemin worden alle dochters van het gezin verliefd op hem, wat hij zich met welwillende charme laat welgevallen. Deze weinig geslaagde poging tot een elegante komedie doet naast veel flauwiteiten pogingen tot poëtische stylering die vooral pretentieus zijn. Zwak spel, al geeft Marquand zijn standaardpersonage van 'homme fatale' enige welkome ironie mee.

Les grands chemins

1962 | Drama, Avonturenfilm

Frankrijk​/​​Italië 1962. Drama van Christian Marquand. Met o.a. Robert Hossein, Anouk Aimée, Renato Salvatori, Fernand Sardou en Jean Lefebvre.

Rondtrekkende gitarist en kaartspeler sluit vriendschap met Italiaanse vrachtrijder en trekt ook in het pension van diens minnares. Dorpelingen wantrouwen zijn succes met kaartspelen en breken zijn handen. Depressieve zelfvernietigingsdrang laat hem de vrouw verleiden om daarmee de Italiaan ook tegen zich te krijgen. Drama van geïsoleerde mensen kreeg - ondanks geforceerd scenario - kracht mee door landschapsopnamen van Zuidwest-Frankrijk en passend gekweld spel van Hossein. Regiedebuut van acteur Marquand, met supervisie van Roger Vadim.

Le crime ne paie pas

1962 | Komedie, Historische film, Romantiek

Italië​/​​Frankrijk 1962. Komedie van Gérard Oury. Met o.a. Edwige Feuillère, Gabriele Ferzetti, Gino Cervi, Rosanna Schiaffino en Michèle Morgan.

Deze episodenfilm in all star-bezetting naar romantische stripverhalen laat in vier verschillende perioden de heldin uit naam van de liefde een misdaad plegen en hiervoor straf ondergaan. De verhalen gaan van de Renaissance tot de tegenwoordige tijd, waarin een bezoek aan de vertoning van een film LE CRIME NE PAIE PAS het startpunt van de intrige is. De decoratieve aanpak van Oury maakt de film tot kitsch, zonder de komedie-elementen die later zijn sterkste kant zouden blijken. Door de spitse dialoog is de sketch van Morgan en Noiret over chantage en politiek gekonkel anno 1878 een uitschieter. Scenario van regisseur Oury, Jean-Charles Tachella en Paul Gordeaux.

Pleins feux sur l'assassin

1961 | Thriller, Horror

Frankrijk 1961. Thriller van Georges Franju. Met o.a. Pierre Brasseur, Pascale Audret, Jean-Louis Trintignant, Marianne Koch en Dany Saval.

Oude graaf Brasseur besluit zich te wreken op zijn hebzuchtige familie die hem ooit in de steek liet en hij verbergt zich om te sterven. Een ramp voor de erfgenamen, want wanneer het lijk niet gevonden wordt, moeten ze vijf jaar wachten op de erfenis. Om de kosten van het onderhoud van het kasteel te dekken, organiseren ze een klank en lichtspel. Tijdens de repetitie vallen reeds de eerste doden. Een knappe thriller/spookfilm, geschreven door het duo Boileau-Nercejac, bekend van LES DIABOLIQUES. In de handen van Franju werd het een uitdagende zwarte komedie, met een absoluut schitterende climax. De sfeervolle zwart-wit fotografie was in handen van Marcel Fradétel en een jonge Maurice Jarre schreef de muziek. De film werd haast dertig jaar als verloren beschouwd, tot hij per toeval werd teruggevonden in het lab, waar hij opgeborgen was onder de draaititel LE CHATEAU DES MYSTERES.

Les Parisiennes

1961 | Komedie, Erotiek

Frankrijk 1961. Komedie van Jacques Poitrenaud, Michel Boisrond, Claude Barma en Marc Allégret. Met o.a. Dany Saval, Darry Cowl, Henri Tisot, Dany Robin en Christian Marquand.

Een episode-film. Een nachtclubdanseres ziet een filmproducent aan voor een toerist uit de provincie. Een sjieke dame probeert de weinig enthousiaste verhalen van haar ex-minnaar te logenstraffen. Een modeontwerpster heeft een te groot vertrouwen in de loyaliteit van haar vriendin en haar verloofde. Een jong meisje stelt tegenover haar opschepperige vriendin een minnaar van haar moeder als haar eigen aanbidder voor, maar verzwijgt de nachtelijke bezoeker als ze alleen thuis is. Het vierluik varieert van flauw tot wel aardig, maar de charme en het esprit van Robin, Arnoul en Brion redden deel 2 en 3. De vierde sketch is een bijna historisch document door de piepjonge Deneuve en Halliday.

La Récréation

1961 | Romantiek

Frankrijk 1961. Romantiek van François Moreuil. Met o.a. Jean Seberg, Christian Marquand, Françoise Prévost en Evelyne Ker.

Een jonge Amerikaanse volgt in Versailles lessen aan een meisjesschool maar leeft zich vooral uit in cursussen in de liefde. Levensmoeheid en erotiek, maar dan anno 1961.

Tendre et violente Elisabeth

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Henri Decoin. Met o.a. Christian Marquand, Lucille Saint Simon, Marie Déa, Jean Houbé en Paulette Dubost.

Een jonge vrouw kan niet kiezen tussen haar passie voor een als minnaar begaafde avonturier en de rustige liefde van een ernstige musicus met wie ze trouwt. Als haar minnaar terugkeert en ze een kind van hem verwacht, kiest ze voor een leven alleen met haar kind. Een oppervlakkige en melodramatische verfilming van een roman van Henri Troyat met alweer een onuitstaanbare rol van Marquand als 'homme fatal'. De slordige montage was een poging van de veteraan-regisseur om modern te doen, nadat hij A BOUT DE SOUFFLE had gezien.

Sergent X

1960 | Drama, Actiefilm

Frankrijk 1960. Drama van Bernard Borderie. Met o.a. Christian Marquand, Noëlle Adam, Paul Guers, Daniel Cauchy en Yves Barsacq.

Een doodgewaande avonturier ontdekt dat zijn zwangere vriendin met een ander is getrouwd en gaat in het vreemdelingenlegioen. Bij olieboringen in de Sahara ontmoet hij het echtpaar weer, maar verdwijnt na een heldhaftig blussen van een oliebrand uit hun leven. Een onevenwichtige combinatie van romantisch melodrama met actiefilm- en zelfs documentaire-elementen. Broeierig, maar vlak geacteerd. Fraaie woestijnfotografie van Renoir.

Schlußakkord

1960 | Romantiek, Muziek

Duitsland​/​​Frankrijk​/​​Italië 1960. Romantiek van Wolfgang Liebeneiner. Met o.a. Eleonora Rossi-Drago, Victor de Kowa, Christian Wolff, Marion Michael en Mario del Monaco.

Als hoogtepunt van de feesten in Salzburg staat dit jaar de première van de nieuwe opera van Frank Leroux op het programma. De dirigent had vroeger een relatie met de operazangeres die de hoofdrol voor haar rekening neemt. Dit creëert spanningen en de componist wordt daar zo nerveus van dat hij constant veranderingen aanbrengt, wat dan weer niet naar de zin is van de operazanger Michaelis en waardoor de opvoering in gevaar komt. Scenario van John Kafka. Camerawerk van Georg Bruckbauer. Ook bekend als ACCORD FINAL.

La Proie pour l'ombre

1960 | Drama

Frankrijk 1960. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Annie Girardot, Daniel Gélin, Christian Marquand, Michèle Girardon en Anne Caprile.

Vrouw van een ondernemer drijft een kunst-galerij en zoekt onafhankelijkheid van de haar verwaarlozende echtgenoot. Een dominerende minnaar biedt ook geen soelaas, zodat ze afziet van beide mannen, van haar handel en kiest voor eenzame onafhankelijkheid. Het scenario - dat pas 15 jaar later een modieus cliché zou worden - kreeg een onderkoelde, nogal cerebrale benadering met veel oog voor details. Subtiele hoofdrol van Girardot.

I Dolci inganni

1960 | Drama, Erotiek

Frankrijk​/​​Italië 1960. Drama van Alberto Lattuada. Met o.a. Catherine Spaak, Christian Marquand, Jean Sorel, Giovanna Pignatelli en Laura di Ravello.

Een intelligente en vrij opgevoede zeventienjarige heeft een reeks activiteiten en interesses, tot de verliefdheid van een medescholier haar belangstelling in de richting van de erotiek stuurt. Na wat speelse en vrijblijvende flirts in de wereld van de volwassenen wordt het serieus in de armen van een veertiger. De eerste film waarin Lattuada met nadruk uiting gaf aan zijn obsessie met 'nymfjes-erotiek' dankt veel aan de frisheid van Spaak, die toen twee jaar jonger was dan haar personage. Het is nog geen klef voyeurisme, al zou de film sympathieker geweest zijn met een minder louche acteur dan Marquand als de rijpe verleider. Het scenario is van Francesco Ghedini, Claude Brule en Fabio Carpi.

Altas variedades

1960 | Drama, Romantiek

Spanje 1960. Drama van Francisco Rovira Beleta. Met o.a. Christian Marquand, Agnes Laurent, Angel Aranda en Vicky Lagos.

Deze liefdesgeschiedenis speelt zich af in de wereld van het circus. Het is een zeer acceptabel melodrama. Het circusverhaal en het spannende liefdesdrama vormen een wezenlijk geheel. De tragedie zou buiten de context nogal onbeduidend zijn.

J'irai cracher sur vos tombes

1959 | Drama

Italië​/​​Frankrijk 1959. Drama van Michel Gast. Met o.a. Christian Marquand, Antonella Lualdi, Paul Guers, Renate Ewert en Fernand Ledoux.

Een man, die er zwart uitziet, maar een halfbloed is, wreekt het lynchen van zijn broer door vrouwen in de hogere blanke kringen te verleiden en te compromitteren. Hij wordt verliefd en wil met zijn vriendin vluchten, maar bij de grens worden zij beiden neergeschoten. De roemruchte, onder pseudoniem geschreven imitatie 'Amerikaanse hardboiled roman' van Boris Vian kreeg in het geweld een sensationeel aangezette verfilming van de debutant. Met nep-Amerikaanse locaties mist de film iedere overtuigingskracht, maar weet op een averechtse manier toch te boeien.

Une vie

1958 | Drama

Frankrijk​/​​Italië 1958. Drama van Alexandre Astruc. Met o.a. Maria Schell, Christian Marquand, Pascale Petit, Antonella Lualdi en Yvan Desny.

Normandische kust, late negentiende eeuw. Jeanne ontdekt dat Julien haar om haar fortuin heeft gehuwd en bedriegt met dienstmeid en vertrouwelinge Rosalie. Uit de affaire wordt een kind geboren, maar de goedhartige Jeanne vergeeft de schuinsmarcheerders. Jaren later recidiveert Julien met de sensuele aristocrate Gilberte (Antonella Lualdi), scheve schaats die hem en maîtresse noodlottig wordt. Tijdens de Nouvelle Vague vermorzeld en vervolgens vergeten classicistisch Astruc-juweel naar Guy de Maupassant ademt een woeste Brontë-sfeer. Adembenemende Eastmancolor-fotografie van Claude Renoir, en Schell is voortreffelijk als liefdesblinde tragédienne.

Llegaron dos hombres

1958 | Avonturenfilm

Zweden​/​​Spanje 1958. Avonturenfilm van Anne Mattasson en Eusebio Fernández Ardavín. Met o.a. Francisco Rabal, Ulla Jacobson, Christian Marquand en Ana Esmeralda.

Twee gevaarlijke deserteurs komen in een dorpje aan en nemen de onderwijzeres in gijzeling. Een ongetwijfeld curieuze co-produktie en tevens de laatste film van de regisseur Eusebio Fernández Ardavín.

L'île du bout du monde

1958 | Erotiek

Frankrijk 1958. Erotiek van Edmond T. Gréville. Met o.a. Magali Noël, Rossana Podesta, Christian Marquand en Dawn Addams.

Drie vrouwen en een man komen op een onbewoond eiland terecht en de man begint hen een voor een met liefdesbetuigingen te achtervolgen. Een vrij verdienstelijke sfeerschildering, bekende actrices en een voor een seksfilm bijna ideaal handelingsverloop. Volgens de huidige opvattingen weinig expliciete seksscènes. Ook bekend als TEMPTATION.

Sait-on jamais?

1957 | Drama, Thriller, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1957. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Françoise Arnoul, Robert Hossein, Christian Marquand, O.E. Hasse en Franco Fabrizi.

Een Franse journalist wordt in Venetië verliefd op de protégée van een Duitse baron. De wetenschap dat de vrouw van de Duitser een enorme erfenis uit diens criminele verleden zal krijgen brengt een ex-minnaar bij haar terug. Rivaliteit tussen de drie mannen leidt tot confrontaties op leven en dood. De beste film van Vadim door de hechte opbouw van een verder niet zo opmerkelijk scenario en functioneel en sfeervol gebruik van Venetië. Arnoul is de uitdagende, mysterieuze en uiteindelijk tragische pion tussen de diverse mannen. De muziek door het Modern Jazz Quartet werkt effectief op de zenuwen.

Le Désir mène les hommes

1957 | Misdaad, Drama

Frankrijk 1957. Misdaad van Mick Roussel. Met o.a. Magali Noël, Philippe Lemaire, Christian Marquand, Gérard Blain en Noël Rocquevert.

Een verleidelijke vrouw heeft verscheidene minnaars, maar kiest voor een verwende erfgenaam die zijn onderneming slecht beheert en de schuld daarvan afschuift op zijn voorman. Deze raakt tijdelijk op het slechte pad, maar rehabiliteert zich en wint de heldin. De matig geregisseerde film met een zwak scenario kreeg beter spel dan hij verdient, vooral in de kleurrijke bijrollen.

Et Dieu... créa la femme

1956 | Drama, Erotiek

Frankrijk 1956. Drama van Roger Vadim. Met o.a. Brigitte Bardot, Curd Jürgens, Jean-Louis Trintignant, Jane Marken en Jean Tissier.

Het Zuid-Franse Saint Tropez was nooit meer hetzelfde nadat de zwoele, 22-jarige Brigitte Bardot in haar doorbraakrol voor een internationale sensatie had gezorgd. Onder regie van haar eerste echtgenoot en motor achter haar wulpse imago, speelt 'BB' een rusteloos meisje dat in het kustplaatsje trouwt met de broer van de man op wie ze verliefd is. Met haar losse lange haren en blote voeten (dansscène in een bar!) was Bardot een compleet andere verschijning dan tijdgenoten als Marilyn Monroe of Audrey Hepburn. 'Een duivelse vrouw', bestempelde het Vaticaan haar eens.

Les Hommes en blanc

1955 | Drama

Frankrijk 1955. Drama van Ralph Habib. Met o.a. Raymond Pellegrin, Jeanne Moreau, Jean Chevrier, Fernand Ledoux en Christian Marquand.

Een ambitieuze jonge arts wordt, na tegenslagen in zijn carrière in Parijs, noodgedwongen assistent van een oude plattelandsdokter. Het idealisme slaat op hem over en hij kiest voor patiënten en opvolging van zijn leermeester boven roem in de stad. De film weet de clichés van de doktersfilm redelijk binnen de perken te houden en het beroep en het medisch milieu tamelijk authentiek te tekenen. Goed spel in de meeste rollen, vooral van Moreau als de verliefde vrouwelijke collega in een overigens al te voorbeeldig geschreven rol.

Siluri umani

1954 | Oorlogsfilm

Italië 1954. Oorlogsfilm van Antonio Leonviola. Met o.a. Raf Vallone, Franco Fabrizi, Andrea Checchi, Ettore Manni en Elena Varzi.

Tijdens WO II verdedigde Italië zich ter zee tegen de geallieerden met kleine motorbootjes vol explosieven die de vijandige schepen moesten aanvaren, terwijl de bemanning zich tijdig in veiligheid bracht. Een weinig bekend onderdeel van de oorlog kreeg een spannend uitgewerkt scenario, maar een nogal slappe regie. Het veronderstelde heldendom van de personages is politiek-historisch discutabel, maar wordt niet erg aangedikt.

Senso

1954 | Drama, Historische film, Experimenteel

Italië 1954. Drama van Luchino Visconti. Met o.a. Alida Valli, Farley Granger, Massimo Girotti, Rina Morelli en Heinz Moog.

Een patriottische, getrouwde gravin wordt in 1866 verliefd op een luitenant van het Oostenrijks bezettingsleger die met haar geld een arts wil omkopen om zich voor de dienst te laten afkeuren. Als ze alles voor hem heeft geofferd, blijkt hij haar ontrouw te zijn en levert ze hem als deserteur uit aan zijn eigen manschappen. Visconti's breuk met het neo-realisme resulteerde in barokke, historische liefdestragedie die misschien wel zijn beste film is, maar pas jaren na de première als zodanig werd erkend. Rol van Valli in alle uitersten van passie is van uitzonderlijke intensiteit. In 1992 herverfilmd voor de tv. Ook bekend als WANTON CONTESSA.

Lucrèce Borgia

1953 | Drama, Historische film, Erotiek

Italië​/​​Frankrijk 1953. Drama van Christian-Jaque. Met o.a. Martine Carol, Pedro Armendáriz, Massimo Serato, Valentine Tessier en Arnoldo Foà.

Cesare Borgia huwelijkt zijn zuster Lucretia uit en laat haar huwelijken ontbinden in dienst van zijn politieke intriges. Zij troost zich met talrijke minnaars van wie er een zich ontpopt als hertog van Aragon en met wie ze van haar broer moet trouwen. Deze ontdekt wat voor spel er met hem wordt gespeeld, maar vergeeft zijn vrouw. Zijn zwager laat hem echter vermoorden. De film neemt een loopje met de geschiedenis en flatteert Lucretia ten behoeve van het ster-imago van Carol die zowel in en uit bed mooi is om naar te kijken, maar geen enkele emotie weet te suggereren. Misschien dat haar tegenspelers daarom dubbelop acteren.

Les Mains sales

1951 | Drama

Frankrijk 1951. Drama van Fernand Rivers. Met o.a. Pierre Brasseur, Daniel Gélin, Claude Nollier, Jacques Castelot en Georges Chamarat.

Een communistische verzetsleider wil het overleg met zijn politieke tegenstanders openen en wordt door zijn compromisloze partijgenoten als een verrader beschouwd die geliquideerd moet worden. De daartoe aangewezen jongeman vat echter sympathie voor hem op, maar zal hem toch doden, niet uit politieke principes, maar uit persoonlijke jaloezie. Sartres beroemde toneelstuk kreeg een amechtige registratie die de op zichzelf belangwekkende dialogen hoogst vermoeiend maakt, al zal dat op tv-formaat minder het geval zijn. Maar ook zuiver theatraal gesproken is dit geen ideale opvoering van het stuk. Opnieuw gefilmd als LE MANI SPORCHE.