Doane Harrison: montage.
Er zijn 6 films gevonden.

Tension at Table Rock

1956 | Western

Verenigde Staten 1956. Western van Charles Marquis Warren. Met o.a. Richard Egan, Dorothy Malone, Cameron Mitchell, Billy Chapin en Royal Dano.

Schrijver-regisseur Charles Marquis Warren was een vooraanstaand kenner van de Amerikaanse western-overlevering. De meeste van zijn films waren dan ook westerns en veel elementen ervan werden gebruikt in Oscarwinnaar Dances With Wolves (1990). Egan - ook wel 'another Gable' genoemd - speelt cowboy Wes Tancred die uit zelfverdediging een bendeleider doodt. Aangezien de boef bekend stond als een held, is Wes niet meer welkom. Wel in Table Rock, waar de bange sheriff hem tegen outlaws kan gebruiken. Tension at Table Rock gaat voor de stemming en zet daarbij de treffende geluiden van Oscarwinnaar Dimitri Tiomkin psychologisch in om het belastende verleden van Wes te benadrukken.

The Emperor Waltz

1948 | Musical, Komedie

Verenigde Staten 1948. Musical van Billy Wilder. Met o.a. Bing Crosby, Joan Fontaine, Roland Culver, Lucile Watson en Richard Haydn.

Royaal opgezette, maar weinig originele Crosby-musical die speelt in het Oostenrijk van Franz Joseph (in Hollywood-decors), waarin Bing platenspelers verkoopt aan het koninklijk hof. Vreselijk sentimenteel materiaal voor schrijver/regisseur Wilder. Charles Brackett schreef mee aan het scenario. Camerawerk van Georges Barnes.

A Foreign Affair

1948 | Komedie, Drama, Romantiek

Verenigde Staten 1948. Komedie van Billy Wilder. Met o.a. Marlene Dietrich, Jean Arthur, John Lund, Millard Mitchell en Stanley Prager.

Een Amerikaanse politica (Arthur) bezoekt net na de Tweede Wereldoorlog Amerikaanse militairen in Berlijn, en verzeilt in een serie geestige misverstanden. De voor de nazi's gevluchte Joods-Oostenrijkse Wilder legt en passant de ravage in de stad vast in deze slim geschreven romantische komedie. Dietrich speelt een nachtclubzangeres die met liedjes als 'Illusions' en 'Black Market' pragmatisch in het leven staat. Het script van Wilder en vaste schrijfpartner Charles Brackett kreeg een Oscarnominatie, net als het fraaie zwart-wit camerawerk van Charles Lang, die ook Wilders Some Like it Hot zou draaien.

The Lost Weekend

1945 | Drama

Verenigde Staten 1945. Drama van Billy Wilder. Met o.a. Ray Milland, Jane Wyman, Phillip Terry, Howard Da Silva en Doris Dowling.

De openingscène zegt veel over de rest van de film. De zwartwit-camera veegt over een New Yorks appartementengebouw en zoomt langzaam in op een appartement dat anders is dan alle andere: uit het open raam hangt aan een touw een fles whiskey. De fles is van de alcoholist Don (Ray Milland), die alles doet om ondanks de 'bewaking' van zijn broer (Phillip Terry) en zijn vriendin (Jane Wyman) aan zijn drankjes te komen. Het hoofdpersonage dat Billy Wilder en zijn schrijfpartner Charles Bracket (Titanic, 1953) creëerden is zo verslaafd en daarom zo onsympathiek dat enkele acteurs voor de rol bedankten. Milland liet de rol niet lopen, sterker, onder de geniale regie van Wilder - nooit bang om taboes aan te vatten - werkte Milland zich realistisch acterend richting een Oscar.

Double Indemnity

1944 | Film noir, Misdaad, Thriller

Verenigde Staten 1944. Film noir van Billy Wilder. Met o.a. Fred MacMurray, Barbara Stanwyck, Edward G. Robinson, Porter Hall en Jean Heather.

Op een dag bezoekt verzekeringsagent Walter (MacMurray) de woning van de echtgenoot van femme fatale Phyllis (Stanwyck), maar hij is niet thuis. Phyllis wel, ze komt net uit bad, heeft alleen een handdoekje om, en windt Walter probleemloos om haar elegante vinger. Walter besluit mee te werken aan een lucratief plannetje om Phyllis' echtgenoot te vermoorden, verzekeringsinspecteur Barton Keyes (Robinson) vertrouwt de zaak niet. Klassieke film noir met een puik script van Raymond Chandler en regisseur Wilder naar het boek van James M. Cain. Een van de hoogtepunten uit het genre.

Midnight

1939 | Komedie, Drama

Verenigde Staten 1939. Komedie van Mitchell Leisen. Met o.a. Claudette Colbert, Don Ameche, John Barrymore, Francis Lederer en Mary Astor.

Colbert, berooid in Parijs, krijgt een job aangeboden door aristocraat Barrymore. Zich uitgevend als Hongaarse gravin moet ze de gigolo verleiden, die net teveel aandacht aan de dag legt voor zijn gade. Zalig scenario van Billy Wilder en Charles Brackett, wordt op onvergetelijke wijze gestalte gegeven door de hoofdrollen. De humor is sofisticated en staat op zeer hoog peil, ook al zullen velen de finale wat ontgoochelend vinden. Charles Lang fotografeerde alles op een studio-set. De situaties mogen nu dan wat verouderd overkomen, toch blijft het een tractatie om de spelers aan het werk te zien, die op het hoogtepunt van hun artistieke prestaties zijn. Opnieuw verfilmd als MASQUERADE IN MEXICO, 1945.