Nicholas Ray (1911-1979): regie, cast en scenario.
Er zijn 25 films gevonden.

Lightning over Water (Nick`s Movie)

1980 | Documentaire, Drama

Duitsland 1980. Documentaire van Nicholas Ray en Wim Wenders. Met o.a. Nicholas Ray, Wim Wenders, Susan Ray, Tom Farrell en Ronee Blakley.

Een documentair drama over de laatste levensjaren en het sterven van de door Wenders zeer bewonderde Amerikaanse regisseur Nicholas Ray. De door Ray en Wenders scène voor scène ingestudeerde film was oorspronkelijk 116 minuten. Een door eerlijkheid schokkende, gevoelige film over een meester en zijn leerling.

Hair

1979 | Musical, Drama, Romantiek

Verenigde Staten​/​​Duitsland 1979. Musical van Milos Forman. Met o.a. John Savage, Treat Williams, Beverly D'Angelo, Annie Golden en Dorsey Wright.

Topvermaak uit de oude doos doorspekt met de lyrische monsterhits 'Aquarius' ('Aquarius! Aquarius!'), 'Good Morning Starshine' ('gliddy glub gloopy - nibby nabby noopy') en 'Let the Sunshine in' ('that's me, that's me, that's me'). In Milos Formans bewerking van de legendarische musical is John Savage de botte boer die op weg naar het leger samensmelt met een groep hippies in Central Park alwaar hij de geneugten van de sterrenkinderen snel onder de knie krijgt. Cinematograaf Miroslav Ondrícek (The World According to Garp) brengt het met finesse haarscherp in beeld.

Der amerikanische Freund

1977 | Film noir, Misdaad, Drama, Experimenteel, Thriller

Duitsland​/​​Frankrijk 1977. Film noir van Wim Wenders. Met o.a. Bruno Ganz, Dennis Hopper, Lisa Kreuzer, Nicholas Ray en Samuel Fuller.

Het rustige leventje van de terminaal zieke lijstenmaker Jonathan Zimmermann (Ganz) wordt compleet op zijn kop gezet als hij de Amerikaanse kunstzwendelaar Tom Ripley (Hopper, mysterieus als altijd) ontmoet. Want voor hij er erg in heeft staat Jonathan in de Parijse metro met een pistool op zak, wachtend op zijn eerste doelwit als huurmoordenaar. Fascinerende en uiterst stijlvolle bewerking van thrillerroman Ripley's Game, die uitblinkt in een aantal briljant geënsceneerde actiescènes. Hoogtepunt is de onvergetelijke treinrit naar München: een waar meesterstuk qua suspense en technisch vernuft.

We Can't Go Home Again

1976 |

Verenigde Staten 1976. Nicholas Ray. Met o.a. Richie Bock, Leslie Levinson, Danny Fischer, Tom Farrell en Nicholas Ray.

Het rustige leventje van de terminaal zieke lijstenmaker Jonathan Zimmermann (Ganz) wordt compleet op zijn kop gezet als hij de Amerikaanse kunstzwendelaar Tom Ripley (Hopper, mysterieus als altijd) ontmoet. Want voor hij er erg in heeft staat Jonathan in de Parijse metro met een pistool op zak, wachtend op zijn eerste doelwit als huurmoordenaar. Fascinerende en uiterst stijlvolle bewerking van thrillerroman Ripley's Game, die uitblinkt in een aantal briljant geënsceneerde actiescènes. Hoogtepunt is de onvergetelijke treinrit naar München: een waar meesterstuk qua suspense en technisch vernuft.

Wet Dreams

1974 | Erotiek

Duitsland​/​​Nederland 1974. Erotiek van Nicholas Ray en Jens Jörgen Thorsen. Met o.a. Nicholas Ray, Heathcote Williams, Falcon Stuart, Saskia Hollemann en Bent Weed.

Cineasten, fotografen, kunstschilders Ray, Thorsen, Oscar Cigard, Sam Rotterdam, Dusan Makavejev, Heathcote Williams, Geert Kooiman, Lee Kraft, Hans Kanters, Falcon Stuart en Max Fischer (die het scenario schreef en achter de camera stond) mochten hun hevigste erotische verlangens uitleven. Het resultaat: dertien onevenwichtige, vaak vervelende erotische dromen. In België in 1975 op bevel van het parket in beslag genomen, hoewel het meer een cultureel verantwoorde blootfilm is dan pornografie.

55 Days at Peking

1962 | Historische film, Avonturenfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Spanje 1962. Historische film van Nicholas Ray en Guy Green. Met o.a. Charlton Heston, Ava Gardner, David Niven, Flora Robson en John Ireland.

De sterren nemen het grootste deel voor hun rekening in dit verwarrende historische verslag over de Boksers-opstand in China in 1900. Scenario van Philip Yordan en Bernard Gordon.

King of Kings

1961 | Drama, Biografie

Verenigde Staten 1961. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Jeffrey Hunter, Siobhan McKenna, Robert Ryan, Hurd Hatfield en Viveca Lindfors.

'I was a teenage Jesus', zo werd deze film in 1961 spottend genoemd. Omdat regisseur Ray vaak over tieners filmde (Rebel Without a Cause) en vooral omdat hoofdrolspeler Jeffrey Hunter als Jezus zo jong en modieus oogde. Hoe leuk de spot ook is, feit is dat King of Kings een serieuze en mooie verfilming is van de tweede helft van de Bijbel. Ondersteund door sterke muziek van Oscarwinnaar Miklós Rózsa, widescreen ansichtkaartbeelden van Milton Krasner (All about Eve), een prima bijcast (onder andere Ryan als Johannes de Doper) en met Orson Welles als verteller, schetst Ray een aannemelijk portret van een verlichte man die in zijn tijd revolutionair bezig was.

The Savage Innocents

1959 | Drama, Actiefilm

Frankrijk​/​​Verenigd Koninkrijk​/​​Italië​/​​Verenigde Staten 1959. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Anthony Quinn, Yoko Tani, Peter O'Toole en Marie Yang.

Een treffende, maar onevenwichtige film over de tegenstelling: de westerse beschaving tegenover de onbedorven levenswijze van de Eskimo's. Een opmerkelijke rol van Quinn als Eskimo. Prachtige documentairebeelden, opnamen, gecombineerd met studio-opnamen. De Italiaanse titel is OMBRE BIANCHE.

Wind Across the Everglades

1958 | Drama, Avonturenfilm

Verenigde Staten 1958. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Burl Ives, Christopher Plummer, Gypsy Rose Lee, George Voskovec en Tony Galento.

Een ongebruikelijke film met een vreemde rolbezetting over het leven in Florida omstreeks 1900 met nadruk op Plummers pogingen tot behoud van de schoonheid van de natuur.

Party Girl

1958 | Misdaad, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1958. Misdaad van Nicholas Ray. Met o.a. Robert Taylor, Cyd Charisse, Lee J. Cobb, John Ireland en Kent Smith.

Hinkende, cynische advocaat van kwade zaken Thomas Farrell (Taylor) en nachtclubdanseres Vicki Gaye (Charisse) proberen los te komen uit de wurgende greep van de maffia in Chicago. De gangsters laten het stel echter niet zomaar gaan. Charisse voert een paar bijzonder geile dansnummers op, waar de vonken vanaf vliegen (vooral voor de tijd, waarin de film werd gemaakt). Een rauwe, gewelddadige film maar de stijlvolle aanpak van Ray bezorgde de film achteraf cult-status. Speelt tijdens de drooglegging. Het scenario is van George Wells naar een verhaal van Leo Katcher. Robert Bronner stond achter de camera. Gefilmd in CinemaScope.

The True Story of Jesse James

1957 | Western

Verenigde Staten 1957. Western van Nicholas Ray. Met o.a. Robert Wagner, Jeffrey Hunter, Hope Lange, Agnes Moorehead en Alan Baxter.

Wagner is Jesse en Hunter is Frank James, de broers die ook in deze versie door gebeurtenissen tijdens de Burgeroorlog in de misdaad zijn vervallen. Outlaws tegen wil en dank, gevangenen van de situatie waarop zij niet of nauwelijks invloed konden uitoefenen. Walter Newman schreef deze niet oninteressante western maar van het verhaal van Nunnally Johnson is de kern zeker niet overeind gebleven. Moorehead is de moeder van de broers, Hale is Cole Younger, Elliott is Jim Younger en Anthony Ray is Bob Younger. Meer dan een normale actiewestern is het niet. Goed camerawerk van Joe MacDonald. De herverfilming van de versie uit 1939 met Tyrone Power en Henry Fonda (JESSE JAMES). Gefilmd in CinemaScope.

Bitter Victory

1957 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten​/​​Frankrijk 1957. Oorlogsfilm van Nicholas Ray. Met o.a. Richard Burton, Curd Jürgens, Ruth Roman, Raymond Pellegrin en Anthony Bushell.

Ray maakte Bitter Victory in Frankrijk, waar hij meer dan in Amerika als auteur gevierd werd. En inderdaad ontstijgt Ray opnieuw de Hollywood-clichés in dit oorlogsdrama. Zelfs de slechteriken zijn menselijk in een thematiek die vooruitloopt op klassiekers The Bridge on the River Kwai en Lawrence of Arabia. De Libische woestijn is het decor waarin kapitein Leith (Burton) en majoor Brand (Jürgens) documenten uit handen van de nazi's moeten stelen. Maar Brand heeft een hekel aan zijn officier Leith, omdat die iets met zijn vrouw (Roman) heeft gehad.

Hot Blood

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Jane Russell, Cornel Wilde, Luther Adler, Joseph Calleia en Nina Koshetz.

Jane Russell speelt met haar tamboerijn en zet Cornel Wilde naar haar hand in dit vreemde zigeunerverhaal.

Bigger Than Life

1956 | Drama

Verenigde Staten 1956. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. James Mason, Barbara Rush, Walter Matthau, Christopher Olsen en Robert Simon.

Dat Bigger Than Life een iets minder groot succes werd dan Rebel Without a Cause was te verwachten. Desalniettemin werd de film veel geprezen en bekeken. Ray zette opnieuw de deur van het gewone Amerikaanse burgerleven op een kier, zodat de kijker kan zien wat er ook vaak misgaat. Mason, in een genuanceerde rol, speelt een goede docent en vader, die onder invloed van een experimenteel medicijn uitgroeit tot een levensgevaarlijke familietiran. Met een zelfverzekerde opbouw, rijke symboliek en strakke kadrering houdt Ray de spanning er lekker in.

Run for Cover

1955 | Western

Verenigde Staten 1955. Western van Nicholas Ray. Met o.a. James Cagney, Viveca Lindfors, John Derek, Jean Hersholt en Ernest Borgnine.

Als Cagney uit de bak is ontslagen voor een misdaad die hij niet begaan heeft, trekt hij naar het verre Westen om een nieuw leven te beginnen. Onderweg ontmoet hij een jonge immigrante met wie hij het goed kan vinden. Aangeland in een stadje waar ze allebei willen neerstrijken, wordt hij aangezien voor een boef en bijna gelyncht. De berouwvolle stad maakt hem tot sheriff, waarna de film doorkachelen kan. Een western, die afwijkt van het gebruikelijke patroon en best aardig is. Derek is zijn rusteloze en opstandige jonge makker.

Rebel Without a Cause

1955 | Drama

Verenigde Staten 1955. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. James Dean, Natalie Wood, Sal Mineo, Jim Backus en Ann Doran.

‘Teenage terror torn from today’s headlines!’ Zo werd het publiek lekker gemaakt voor dit moralistische, maar nog altijd erg vermakelijke melodrama over de met het leven worstelende, eenzame tiener Jim Stark (Dean), die de naoorlogse frustraties niet bepaald ­terughoudend ventileert. Mooie rollen van de piepjonge Wood en Mineo. James Dean is ontegenzeglijk cool in de hoofdrol, maar ook een beetje over the top wanneer hij zijn ouders huilend toeschreeuwt: ‘You’re tearing me apart!’ De klassieke autorace­scène heeft een wrange bijsmaak omdat de jonge ster een maand voor verschijning van de film omkwam bij een auto-ongeluk.

Johnny Guitar

1954 | Western

Verenigde Staten 1954. Western van Nicholas Ray. Met o.a. Joan Crawford, Sterling Hayden, Mercedes McCambridge, Scott Brady en Ward Bond.

Unieke western - een opera volgens kenner Martin Scorcese - over de titanenstrijd eind negentiende eeuw tussen twee vrouwen: Joan Crawford als een stoere casinohoteleigenaar op een toekomstig treintraject en Mercedes McCambridge als de jaloerse grootgrondbezitter. Rijzige bonk Sterling Hayden speelt de titelheld, een rondreizende muzikant met een bont verleden. Regisseur Ray was verantwoordelijk voor het snedige, gedurfde scenario, gebaseerd op de stuiversroman van Roy Chanslor. Irrelevante wetenswaardigheid: Hayden kocht vijftien jaar later een vertimmerd Nederlands binnenvaartschip genaamd 'Wie zalt weten' en bewoonde het schip op de Parijse Seine.

The Lusty Men

1952 | Western

Verenigde Staten 1952. Western van Nicholas Ray. Met o.a. Susan Hayward, Robert Mitchum, Arthur Kennedy, Arthur Hunnicutt en Frank Faylen.

In deze perfecte rodeowestern is Mitchum de vermoeide rodeoster die zich terugtrekt. Hij ontmoet zijn oude vriend Kennedy en diens vrouw Hayward. Kennedy wil ook een rodeoster worden en Mitchum wordt zijn leermeester. Maar Kennedy heeft zich zelf niet onder controle en neemt grote risico`s. Zijn vrouw staat duizend angsten uit. De climax m[KA1]oest wel een fatale zijn. Ray heeft het scenario van Gorace McCoy en David Dortort (geschreven naar een verhaal van Claude Stanush) perfect weergegeven, en in Lee Garmes had hij een dito cameraman.

On Dangerous Ground

1952 | Film noir, Drama, Thriller

Verenigde Staten 1952. Film noir van Nicholas Ray. Met o.a. Robert Ryan, Ida Lupino, Ward Bond, Ed Begley en Cleo Moore.

De handen van hard boiled politieman Jim Wilson (Ryan) zitten zo los dat zijn chef hem naar het platteland stuurt om 'af te koelen'. Daar, in een kleine gemeenschap, stort hij zich op de zaak van een vermoord meisje en krijgt het te stellen met de vader van het slachtoffer, die voor eigen rechter wil spelen. Ondertussen raakt Jim gefascineerd door een blinde vrouw (Lupino). Regisseur Ray laat in dit rauwe drama de omgeving een grote rol spelen: de levenswoede van de cynische stadsman komt misschien wel tot rust in het onschuldige, besneeuwde landschap.

Flying Leathernecks

1951 | Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1951. Oorlogsfilm van Nicholas Ray. Met o.a. John Wayne, Robert Ryan, Jay C. Flippen, Don Taylor en Janis Carter.

Majoor Dan Kirby (Wayne) en kapitein Carl Griffin (Ryan) vechten een klassiek gevecht om het leiderschap uit in deze actievolle, maar wat lange oorlogsfilm. Kirby is een man van de oude stempel en pakt volgens Griffin zijn mannen veel te hard aan. De aanpak van regisseur Ray (die een paar jaar later de anti-oorlogsfilm Bitter Victory zou maken) is solide, maar niet helemaal vrij van de onvermijdelijke clichés. Gesitueerd in 1942 rond de strijd in Guadalcanal in de Stille Oceaan, en gelardeerd met archiefmateriaal, wat nieuw was voor die tijd.

In a Lonely Place

1950 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1950. Thriller van Nicholas Ray. Met o.a. Humphrey Bogart, Gloria Grahame, Frank Lovejoy, Robert Warwick en Martha Stewart.

Nicholas Ray (1911-1979) was in zekere zin een typische studioregisseur, die met hetzelfde gemak een western, melodrama of bijbelepos afleverde, afhankelijk van wat er werd besteld. Toch onderscheiden zijn films zich door een relatief gewaagd soort realisme en eerlijkheid, wat bijvoorbeeld zijn Rebel Without a Cause in 1955 zo'n controversieel succes maakte. In a Lonely Place is misschien wel zijn beste film, en Humphrey Bogart speelt zeker een van zijn beste rollen als half psychotische, uitgerangeerde Hollywoodscenarist die wordt verdacht van moord. Ook de kijker wordt zenuwslopend lang in het ongewisse gelaten.

Born To Be Bad

1950 | Drama

Verenigde Staten 1950. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Joan Fontaine, Robert Ryan, Joan Leslie, Mel Ferrer en Zachary Scott.

Fontaine is een ambitieuze jonge vrouw. Ze vestigt zich in San Francisco in de hoop een baantje te bemachtigen in de uitgeverij van haar oom. Een toevallige ontmoeting met miljonair Scott, verandert echter haar plannen. Ze weet hem te strikken voor een huwelijk, maar ze kan haar gevoelens voor opkomend auteur Ryan niet ontkennen. Wat een schitterend portret van een harteloze vrouw had kunnen worden, werd door de censuur en vooral de overdreven bemoeienissen van studiobaas Howard Hughes, geminimaliseerd tot een derderangs bakvisverhaal met een kunstmatig en niet overtuigend einde. De acteurs doen hun best, maar het is duidelijk dat Ray op zijn vingers gekeken werd. Charles Schnee adapteerde de roman All Kneeling van Anne Parrish, tot scenario bewerkt door Edith Sommer, met aanvullende dialogen van Robert Soderberg en George Oppenheimer. Fotografie van Nicholas Musuraca.

Knock on Any Door

1949 | Drama, Film noir

Verenigde Staten 1949. Drama van Nicholas Ray. Met o.a. Humphrey Bogart, John Derek, George Macready, Allene Roberts en Susan Perry.

Meer een opvoering van de jonge Derek - als slachtoffer van de maatschappij - die misdadiger wordt, dan een film voor Bogart als de gewetensvolle advocaat die hem verdedigt. Een serieus, maar verouderd drama.

A Woman's Secret

1949 | Thriller, Drama

Verenigde Staten 1949. Thriller van Nicholas Ray. Met o.a. Maureen O'Hara, Melvyn Douglas, Gloria Grahame, Bill Williams en Victor Jory.

Een zangeres met veel succes op de radio, merkt dat haar stem begint te zakken, en ontdekt met een vooruitziende blik een jong talent dat zij de kneepjes van het vak gaat bijbrengen. Alles verloopt aanvankelijk zeer gladjes totdat de jonge protégée tegen haar mentrix in opstand komt. Later wordt de aankomende zangeres vermoord aangetroffen. Haar beschermvrouwe bekent de moord, maar een goede kennis kan het niet geloven en besluit de onderste steen boven te krijgen. Nog altijd een intrigerende en boeiende film, die door beide hoofdrollen goed is gespeeld.

They Live by Night

1948 | Film noir, Romantiek, Misdaad, Thriller, Drama

Verenigde Staten 1948. Film noir van Nicholas Ray. Met o.a. Farley Granger, Cathy O'Donnell, Howard Da Silva, Jay C. Flippen en Helen Craig.

'In a way I'm a thief just the same as you are, but I won't sell you hope when there ain't any.' Aldus een trouwkapeleigenaar tegen de ontsnapte bankroverschauffeur Bowie (Granger) in dit donker-romantische regiedebuut van Ray. Tijdens de Depressiejaren wil Bowie met zijn vlam Catherine 'Keechie' Mobley (O'Donnell) de grens over om in Mexico opnieuw te beginnen. Maar dit is volbloed film noir, dus het noodlot beslist anders. Granger en O'Donnell vormen een prachtig gedoemd koppel. Naar Edward Andersons roman 'Thieves Like Us', in 1974 nogmaals en onder zijn oorspronkelijke titel door Robert Altman verfilmd.