Eduard van der Enden

Cameraman

Eduard van der Enden is cameraman.
Er zijn 26 films gevonden.

Lie Down With Lions

1994 | Avonturenfilm, Drama, Thriller

Duitsland/Verenigd Koninkrijk/Verenigde Staten/Frankrijk 1994. Avonturenfilm van Jim Goddard. Met o.a. Timothy Dalton, Marg Helgenberger, Nigel Havers, Omar Sharif en Kabir Bedi.

Deze op het eerste gezicht veelbelovende tv-film naar een boek van Ken Follett en met een internationale cast, speelt zich af in zulke uiteenlopende oorden als Luxemburg en het door oorlog verscheurde Azerbeidjan en Armeni[KA3]e. Hij blijkt een grote teleurstelling. Scenarioschrijvers Guy Andrews en Julian Bond hebben een traag en ingewikkeld verhaal geschreven, met Dalton als gevoelige New Age CIA-agent die zelfs een baby verschoont tijdens een achtervolging door de bergen van Azerbeidjan. Dalton en Nigel Havers, een Russische spion die arts is geworden, zijn beiden verliefd op een verpleegster (Helgenberger). De dokter trouwt met haar en ze vertrekken uit Luxemburg voor een internationale hulpactie in Azerbeidjan. De arts wordt gebruikt door een ex-KGB-er (Prochnow) die achter moslim-leider Safir Khan (Sharif) aan zit. Dalton wordt erop uitgestuurd om Safir Khan te beschermen en om te proberen hem in het westelijke kamp te krijgen. De verpleegster krijgt een baby, ontdekt dat haar echtgenoot collaboreert met de Russen en valt weer in de armen van de CIA-agent. Goddards regie is vlak en ongeïnspireerd en de enkele actiescènes zijn niet voldoende om de kijker wakker te houden. De hoofdrolspelers slaapwandelen door hun rol heen en alleen Sharif en Kabir Bedi als de lijfwacht van de Khan leveren een fatsoenlijke prestatie. Camerawerk van Eddy van der Enden. Ook bekend als RED EAGLE.

De vlinder tilt de kat op

1994 | Drama

Nederland 1994. Drama van Willeke van Ammelrooy. Met o.a. Arjan Kindermans, Rik Launspach, Marjolein Beumer, Josée Ruyter en Jules Croiset.

Over een driehoeksverhouding. Een vrouw (Beumer) en twee broers (Kindermans en Launspach) trekken sinds hun prille jeugd met elkaar op. Kindermans en Beumer worden verliefd op elkaar, maar dan ontdekt Kindermans dat hij multiple sclerose heeft.

Gettysburg

1993 | Historische film, Oorlogsfilm, Drama

Verenigde Staten 1993. Historische film van Ronald F. Maxwell en Ronald Maxwell. Met o.a. Martin Sheen, Tom Berenger, Richard Jordan, Jeff Daniels en Stephen Lang.

Dit groots opgezette drama over de Amerikaanse Burgeroorlog is gebaseerd op Michael Shaara`s met de Pulitzer Prize bekroonde roman [KL]The Killer Angels[KLE]. Het scenario en de regie zijn van Maxwell. De film is een paar maanden voor de tv-premi[KA2]ere in de bioscopen uitgebracht, maar het blijft in wezen een tv-film die ter streling van het ego op het witte doek werd geprojecteerd. Het is een indrukwekkende reconstructie van de veldslag bij Gettysburg, maar ook niet meer dan dat - weinig verhaal en geen nieuwe perspectieven. De film speelt zich af in 1863 en deel [KA1]e[KA1]en concentreert zich met name op Little Round Top in Zuid-Pennsylvania, een bebost gebied dat kolonel Joshua Chamberlain (Daniels) met zijn Unie-troepen probeert te verdedigen tegen de aanvalsgolven van de Confederisten, die een doorbraak naar Washington willen forceren. Deel twee richt zich op generaal-majoor Pickett (Lang) en zijn beroemde bloedige charge en de tot mislukken gedoemde poging van de Confederatie- troepen om de vijandelijke linie te doorbreken. Uiterst realistisch en met zelden vertoonde oorlogsscènes uit de Burgeroorlog. De acteurs dragen stuk voor stuk een baard en spelen hun rollen plechtig en met veel overtuiging. Sheen zet een goede generaal Robert E. Lee neer en dat geldt ook voor Berenger in de rol van luitenant-generaal Longstreet, maar de show wordt gestolen door Daniels. Schrijver-regisseur Maxwell weet op sublieme wijze zijn vijftien-jarige droom om deze film te maken te verwezenlijken, maar zonder het wapengekletter is het scenario ronduit saai. Het camerawerk van Nederlander Kees van Oostrum is uitstekend en dat geldt ook voor de muziek van Randy Edelman.

Eline Vere

1991 | Drama

Frankrijk/België/Nederland/Noorwegen 1991. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Marianne Basler, Thom Hoffman, Monique van de Ven, Johan Leysen en Michael York.

Gekunstelde, z.g. eigentijdse en veel te lange verfilming van de Haagse roman van Louis Couperus. Het is een naturalistisch noodlotsdrama met de Zwitserse actrice Basler als de heldin. Ze is een zenuwzieke jonge vrouw uit de aristocratische kringen. Ze is erfelijk belast en heeft een onevenwichtig karakter. Ze revolteert tegen de bekrompen mentaliteit van de haar omringende bourgeosie en vlucht naar Brussel. Na enkele mislukte romances gaat zij (en de film) op de muziek van Isolde`s [KL]Liefdesdood[KLE] van Wagner geheel en al onderuit. Mooie plaatjes maar geen enkele (psychologische) diepgang. Eline`s leven is te saai, te chique en te bestoft weergegeven om echt te behagen. Hoffman charmeert als de losbollige neef Vincent, Van de Ven is Eline`s truttige zus Betsy en de eeuwig jeugdige York is Vincents Amerikaanse vriend met een voorkeur voor de mannen(liefde). Basler is mooi, ongedurig en wat frêle, maar goed nagesynchroniseerd.

In de schaduw van de overwinning

1986 | Oorlogsfilm, Drama

Nederland 1986. Oorlogsfilm van Ate de Jong. Met o.a. Jeroen Krabbé, Edwin de Vries, Linda van Dyck, Marieke van der Pol en Rijk de Gooyer.

Krabbé, De Vries, Van Dyck, Rijk de Gooyer, daar zijn ze allemaal weer in de zoveelste Hollandse oorlogsfilm. Kunstenaar Krabbé krijgt de leiding over het verzet (en krijgt als stoere verzetsstrijder ook precies die dingen te doen die je in dit soort films van stoere verzetsstrijders mag verwachten), terwijl De Vries zijn grote denkraam heeft gericht op het redden van honderden joden. Heel af en toe spannend, maar meestal dus niet. In de beste momenten is te zien met welk talent Ate de Jong later zoveel geld verdiende in Hollywood (Highway to Hell, Drop Dead Fred).

Draadvariaties

1980 |

1980. Harry Kümel.

Krabbé, De Vries, Van Dyck, Rijk de Gooyer, daar zijn ze allemaal weer in de zoveelste Hollandse oorlogsfilm. Kunstenaar Krabbé krijgt de leiding over het verzet (en krijgt als stoere verzetsstrijder ook precies die dingen te doen die je in dit soort films van stoere verzetsstrijders mag verwachten), terwijl De Vries zijn grote denkraam heeft gericht op het redden van honderden joden. Heel af en toe spannend, maar meestal dus niet. In de beste momenten is te zien met welk talent Ate de Jong later zoveel geld verdiende in Hollywood (Highway to Hell, Drop Dead Fred).

Kort Amerikaans

1979 | Drama

Nederland 1979. Drama van Guido Pieters. Met o.a. Derek de Lint, Joop Admiraal, Tingue Dongelmans, Christel Braak en Guus Oster.

Kort Amerikaans is de verfilming van het gelijknamige boek van Jan Wolkers, met Derek de Lint als Wolkers' alter ego Erik tijdens oorlogsjaar 1944. Leiden, deels geschoten in Rotterdam, is het horizondoek voor Eriks pogingen om uit handen te blijven van de Duitsers, en in de armen van Elly. Op de achtergrond speelt het overlijden van Wolkers' broer Gerrit in 1944, een gebeurtenis die inmiddels geldt als centraal thema voor debuutroman Kort Amerikaans en leitmotiv in Wolkers' oeuvre, met (therapeutische) seks als zielenverluchting.

Crolus

1979 |

Nederland 1979. Willy Breebaart. Met o.a. Koen Hamming, Lou Steenbergen, Marjan Berk, Frans Vorstman en Stanislav Bares.

Kort Amerikaans is de verfilming van het gelijknamige boek van Jan Wolkers, met Derek de Lint als Wolkers' alter ego Erik tijdens oorlogsjaar 1944. Leiden, deels geschoten in Rotterdam, is het horizondoek voor Eriks pogingen om uit handen te blijven van de Duitsers, en in de armen van Elly. Op de achtergrond speelt het overlijden van Wolkers' broer Gerrit in 1944, een gebeurtenis die inmiddels geldt als centraal thema voor debuutroman Kort Amerikaans en leitmotiv in Wolkers' oeuvre, met (therapeutische) seks als zielenverluchting.

De krans

1978 |

Nederland 1978. Jan Koelinga. Met o.a. Frits Lambrechts, Manfred de Graaf en Jan Retèl.

Kort Amerikaans is de verfilming van het gelijknamige boek van Jan Wolkers, met Derek de Lint als Wolkers' alter ego Erik tijdens oorlogsjaar 1944. Leiden, deels geschoten in Rotterdam, is het horizondoek voor Eriks pogingen om uit handen te blijven van de Duitsers, en in de armen van Elly. Op de achtergrond speelt het overlijden van Wolkers' broer Gerrit in 1944, een gebeurtenis die inmiddels geldt als centraal thema voor debuutroman Kort Amerikaans en leitmotiv in Wolkers' oeuvre, met (therapeutische) seks als zielenverluchting.

De komst van Joachim Stiller

1977 | Mysterie, Komedie, Romantiek

België 1977. Mysterie van Harry Kümel. Met o.a. Hugo Metsers, Dora van der Groen, Gaston Vandermeulen, Anton Peters en Jan Remmelts.

Een journalist wordt geobsedeerd door de mysterieuze figuur Joachim Stiller. Dankzij hem ontdekt hij evenwel een ander, veel echter leven, en evenzeer de ware liefde. Aldus het thema van deze schitterende expressionistische roman van de Vlaamse schrijver Hubert Lampo (1960). Zoals dikwijls (MALPERTUIS) vervalt deze cineast tot gezwollenheid en kan hij amper vat krijgen op een interessant werk, dat overigens te lang is voor de beeldbuis.

Scrim

1976 | Drama

Nederland/Duitsland/Zweden 1976. Drama van Jacob Bijl. Met o.a. Geraldine Chaplin, Jessamin Stärcke, Bruce Gray en Jessamin Starcke.

Bijl werkte na de Filmacademie een tijdlang als regisseur voor o.a. de Wereldomroep en kreeg daarna veel lof voor zijn debuut ZWARTZIEK. Met SCRIM bouwt hij verder aan zijn persoonlijke dramatische stijl, waarbij de actrices Stärcke en Chaplin veel ruimte krijgen. De laatste is getrouwd met de vroegere vriend van de eerste, een onafhankelijke fotografe. De getrouwde vrouw leeft onder de druk van de man die gevangen zit. En het groeiende contact tussen beide vrouwen is de hele film. Een sterk werkstuk met gaaf camerawerk van Eddy van der Ende en Robert Altena.

Flanagan

1975 | Drama, Thriller

Nederland 1975. Drama van Adriaan Ditvoorst. Met o.a. Guido de Moor, Eric Schneider, Josée Ruiter, Anne-Wil Blankers en Josephine van Gasteren.

Paul Flanagan (De Moor) heeft acht jaar in de gevangenis gezeten wegens een bankoverval. Weer op vrije voeten, gaat hij zich wreken op zijn onbetrouwbaar gebleken mededaders, onder wie zijn slappe halfbroer Peter (Schneider). Zijn wraaktocht mondt uit in een meedogenloze afrekening met het aristocratische milieu, waaruit hij afkomstig is en wat hij verloochend had. Een barokke verfilming van Tim Krabbé's boek. Heel mooi van beeld soms, maar tegelijkertijd erg theatraal.

Because of the Cats

1973 | Misdaad, Erotiek, Horror, Drama, Thriller

Nederland/België 1973. Misdaad van Fons Rademakers. Met o.a. Bryan Marshall, Alexandra Stewart, Sebastian Graham Jones, Delia Lindsay en Sylvia Kristel.

Slecht onder toezicht gehouden pubers uit Bloemendaalse villa's hangen in crimineel opzicht de beest uit en geven de politie handenvol werk. Een beroerd ogend sensatie-filmpje, dat een vetvlek vormt op Rademakers' verder zo keurige staat van dienst.

Trafic

1971 | Komedie

Frankrijk/Italië 1971. Komedie van Jacques Tati. Met o.a. Jacques Tati, Maria Kimberly, Marcel Fraval, Honoré Bostel en François Maisongrosse.

Lolbroek Tati (Playtime) geeft een laatste maal gestalte aan zijn alter ego Monsieur Hulot, ditmaal ontwerper van een vernuftige campingwagen. Het wonderlijke vehikel met een claxon die tevens dienst doet als scheerapparaat en een bumper waar men vlees op kan braden - dient te worden gepresenteerd op de autobeurs in Amsterdam. De tocht ernaartoe loopt door voortdurende pech echter volledig in het honderd. Aanvankelijk zou Tati deze charmante, maar voor zijn doen teleurstellende komedie samen met Bert Haanstra regisseren, maar die verliet na ruzie de productie.

Mira

1971 | Drama

België/Nederland 1971. Drama van Fons Rademakers. Met o.a. Willeke van Ammelrooy, Jan Decleir, Carlos Van Lanckere, Mart Gevers en Josephine van Gasteren.

Die brug zal 'ons schoon gehucht aan stukken trekken!' schreeuwt een dorpeling van Schelde-dorp Waterhoek, in Belgisch Vlaanderen. Tijdstip is begin vorige eeuw, plaats van handeling een kroeg afgeladen met boze mannen, en regisseur Fons Rademakers speelt de hautaine notaris die een brug over de Schelde aankondigt. Ouderwets Rademakers-theatraal, maar een visueel gedenkwaardige kunststuk van oud versus nieuw – parallel verhaald door wereldse schoonheid Mira, de femme fatale van het dorp (glansrijk speelfilmdebuut Willeke van Ammelrooy). Gebaseerd op de roman De teleurgang van den Waterhoek van Stijn Streuvels, filmscenario van Hugo Claus.

Les lèvres rouges

1971 | Horror, Mysterie

België/Frankrijk/Duitsland 1971. Horror van Harry Kümel. Met o.a. Delphine Seyrig, John Karlen, Danielle Ouimet, Pierre Drouot en Andrea Rau.

Wanneer jonggehuwden Stefan en Valerie in het uitgestorven Grand Hotel des Thermes de aristocrate Elizabeth Báthory en metgezellin Ilona ontmoeten, vangt een erotische wals met de dood aan. Subliem decadente en melancholieke Europese horrorfilm, met Eduard van der Enden-droomfotografie en François de Roubaix-mijmermuziek. Fantastiekmeester Kümel beschouwde de casting als een drama - op Seyrig na, nimmer prachtiger, sensueler dan hier. '...so many nights, tumbling and tumbling away, into the abyss of time...' Het Báthory-personage is gebaseerd op de Hongaarse gravin (1560-1614) die baadde in meisjesbloed.

Monsieur Hawarden

1969 | Drama, Misdaad

Nederland/België 1969. Drama van Harry Kümel. Met o.a. Ellen Vogel, Hilde Uytterlinden, Joan Remmelts, Dora van der Groen en Senne Roufaer.

Met een scenario van Jan Blokker naar het boek van F. de Pillecijn verfilmde Harry Kümel op indrukwekkende wijze het verhaal van de als man verklede vrouw die haar minnaar vermoordde. Schitterend camerawerk van Eddy van der Enden en een prachtige rol van Vogel maken er een onvergetelijk mysterieus drama van in een geheel eigen stijl.

De Vergeten Medeminnaar

1963 | Mysterie

Nederland 1963. Mysterie van John Korporaal. Met o.a. Henk van Ulsen, Pim Dikkers, Hetty Verhoogt, Peter Aryans en Dore Smit.

Een fraaie, soms angstaanjagende rol van Van Ulsen als de man die hopeloos zijn geheugen kwijt is. Met een scenario van Korporaal en Piet Ruyvenkamp naar het boek van Rico Bulthuis is de regie helaas te vlak. Met dit materiaal en een betere enscenering had het een sterke film kunnen zijn, al blijft het slot nog steeds verrassend.

De Werkelijkheid van Karel Appel

1962 | Documentaire, Korte film

1962. Documentaire van Jan Vrijman.

Korte documentaire waarin Vrijman Karel Appel portretteerde als een woest schildersbeest.

Het mes

1961 | Drama, Thriller

Nederland 1961. Drama van Fons Rademakers. Met o.a. Reitze van der Linden, Marie-Louise Videc, Ellen Vogel, Paul Cammermans en Guus Hermus.

De dertienjarige Thomas (Van der Linden) is niet zo content met de nieuwe liefde van zijn moeder (Vogel), en hannest ondertussen met zijn eigen ontluikende gevoelens voor Toni (Videc). Zijn fascinatie voor een mes zet een en ander op scherp. Derde werk van de in literatuurverfilmingen gespecialiseerde regisseur Rademakers is gebaseerd op een verhaal van Hugo Claus, die ook voor het scenario zorgde. Goed gemaakte naoorlogse klassieker werd door Eduard van der Enden in fraai zwart-wit in Zuid-Limburg opgenomen. De jazzy muziek is van Pim Jacobs.

Makkers, staakt uw wild geraas

1960 | Komedie

Nederland 1960. Komedie van Fons Rademakers. Met o.a. Ellen Vogel, Guus Hermus, Ank van der Moer, Jan Teulings en Yoka Berretty.

'Nog één sigaretje?' vraagt actrice Ellen Vogel aan Sinterklaas. Het toneel is een weldadig grachtenpand aan het einde van het heerlijk avondje, en de man in het goedheiligkostuum is haar bedremmelde ex. Niks bevredigender dan de spanningsboog tussen voormalige intimi tijdens een verplicht gezellige feesttraditie. Filmmaker Fons Rademaker (Dorp aan de rivier) schetste de teloorgang van een Sinterklaasavond als spiegel van de veranderende maatschappij eind jaren vijftig, met schone schijn van de brave burgers versus de ingetogen rebellie van de jeugd. Winnaar Zilveren Beer in Berlijn.

Over glas gesproken

1958 |

Nederland 1958. Bert Haanstra.

'Nog één sigaretje?' vraagt actrice Ellen Vogel aan Sinterklaas. Het toneel is een weldadig grachtenpand aan het einde van het heerlijk avondje, en de man in het goedheiligkostuum is haar bedremmelde ex. Niks bevredigender dan de spanningsboog tussen voormalige intimi tijdens een verplicht gezellige feesttraditie. Filmmaker Fons Rademaker (Dorp aan de rivier) schetste de teloorgang van een Sinterklaasavond als spiegel van de veranderende maatschappij eind jaren vijftig, met schone schijn van de brave burgers versus de ingetogen rebellie van de jeugd. Winnaar Zilveren Beer in Berlijn.

Haanstra: Glas

1958 | Documentaire

Nederland 1958. Documentaire van Bert Haanstra.

Toen Haanstra de opdracht kreeg van de Verenigde Glasfabriek Leerdam om een promotiefilm - OVER GLAS GESPROKEN - te draaien over het productieproces, was hij getuige van zoveel gekke situaties (die hij niet kon gebruiken) dat hij besloot een apart filmpje voor zichzelf te monteren. Aanvankelijk loopt alles met de machines gesmeerd, maar dan blijkt dat ze af en toe rare storingen kunnen krijgen en de arbeiders hierop soms koddig reageren. Haanstra laat een schitterend staaltje van (toen) moderne techniek zien bij de fabricage van een fles. Hij monteerde de beelden met een sterk ritme, waardoor enkele onverwachte en onvergetelijke effecten nog steeds verbazing en bewondering wekken. Haanstra schreef het scenario, deed de montage en stond achter de camera. Hij kreeg in 1959 terecht (als eerste Nederlander) de Oscar voor de Beste Korte Documentaire.

Fanfare

1958 | Komedie, Muziek

Nederland 1958. Komedie van Bert Haanstra. Met o.a. Hans Kaart, Bernard Droog, Ineke Brinkman, Albert Mol en Andrea Domburg.

In de aanloop naar een belangrijk concours krijgen de leden van een fanfare onderling ruzie en reizen gesplitst naar de muziekwedstrijd. Met verrassend effect. Eerste speelfilm van Haanstra (1916-1997), vooral bekend als fotograaf en documentairemaker (Glas, Bij de beesten af), die het scenario samen met Jan Blokker schreef. De lichtvoetige film met fraai zwart-wit camerawerk van Eduard van der Enden werd opgenomen in prachtig, waterrijk Giethoorn, dat prompt grote bekendheid verwierf. Nederlandse klassieker, destijds een bioscoophit, werd genomineerd voor de Gouden Palm van Cannes.

Dorp aan de rivier

1958 | Drama

Nederland 1958. Drama van Fons Rademakers. Met o.a. Max Croiset, Mary Dresselhuys, Jan Retèl, Hans Kaart en Dick Swidde.

Dokter Tjerk van Taeke (Croiset) heeft een wat eigenzinnige manier van werken, die door de gewone bewoners van een gehucht aan de rivier wordt gewaardeerd. Maar niet door de maatschappelijk hogergeplaatsten. De verhoudingen binnen de kleine samenleving komen na de zelfmoord van een molenaarsknecht op scherp te staan. Bewerking van de roman van Antoon Coolen heeft fraai camerawerk van Eduard van der Enden. Speelfilmdebuut en nationale klassieker van een van Nederlands belangrijkste naoorlogse filmmakers, Fons Rademakers, werd genomineerd voor de Oscar voor beste buitenlandse film.

En de zee was niet meer

1956 | Korte film, Documentaire

Nederland 1956. Korte film van Bert Haanstra.

Dokter Tjerk van Taeke (Croiset) heeft een wat eigenzinnige manier van werken, die door de gewone bewoners van een gehucht aan de rivier wordt gewaardeerd. Maar niet door de maatschappelijk hogergeplaatsten. De verhoudingen binnen de kleine samenleving komen na de zelfmoord van een molenaarsknecht op scherp te staan. Bewerking van de roman van Antoon Coolen heeft fraai camerawerk van Eduard van der Enden. Speelfilmdebuut en nationale klassieker van een van Nederlands belangrijkste naoorlogse filmmakers, Fons Rademakers, werd genomineerd voor de Oscar voor beste buitenlandse film.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Eduard van der Enden op televisie komt.

Reageer