Jan Bosdriesz (1941): regie, cast, scenario en montage.
Er zijn 10 films gevonden.

Dick Bos weer in actie

2004 | Documentaire

Nederland 2004. Documentaire van Jan Bosdriesz.

Documentaire over de (jaren 40) stripdetective Dick Bos, die elke misdaad oplost met een 'kwink- en een kaakslag'. Ook worden bedenker Alfred Mazure en Dick Bos-fans zoals regisseur Paul Verhoeven belicht.

Voorheen Nederlands Indië

1994 |

1994. Jan Bosdriesz.

Documentaire over de (jaren 40) stripdetective Dick Bos, die elke misdaad oplost met een 'kwink- en een kaakslag'. Ook worden bedenker Alfred Mazure en Dick Bos-fans zoals regisseur Paul Verhoeven belicht.

De provincie

1991 | Drama, Romantiek

Nederland 1991. Drama van Jan Bosdriesz. Met o.a. Thom Hoffman, Pierre Bokma, Gijs Scholten van Aschat, Tamar van den Dop en Peter Oosthoek.

Geslaagd regiedebuut van vijftig-jarige Bosdriesz met drie jongens en een meisje in een verhaal waarin heden en verleden door elkaar lopen. In de Hollandse polder zijn drie kameraden, een meeloper, een slachtoffer en een leider verliefd op een knappe vioolspelende Van den Dop. Zij trouwt met Bokma de grote bink wat later noodlottig afloopt. Naar de gelijknamige debuutroman van Jan Brokken, aangevuld met elementen uit diens verhalenbundel De zee van vroeger. Knappe vertolkingen in scherp portret van een dorpssamenleving waarin vriendschap en haat, liefde en jaloezie de hoofdthema's vormen. Ondanks discutabele climax en zware thema's géén zwaarmoedige film met erg fraai camerawerk van Jules van den Steenhoven.

De Zondagsjongen

1991 | Drama

Nederland 1991. Drama van Pieter Verhoeff. Met o.a. Rik van Uffelen, Tom van Hezik, Magdalena Ritter, Toon Agterberg en Franz Braunshausen.

Gebaseerd op de gelijknamige roman van Cherry Duyns met het half-autobiografische verhaal van een veertig-jarige televisiemaker (van Uffelen), geboren in Wuppertal uit een Hollandse vader en een Duitse moeder. Na de oorlog vestigt het gezin zich in het anti-Duitse Nederland waar vooral de moeder (Ritter) zich niet thuisvoelt. Zij neemt de jongen (van Hezik) mee naar Duitsland waar zijn vader hem later weer ophaalt. Door herinneringsbeelden wordt de verwarring van een onschuldige generatie duidelijk gemaakt. Mooie, meeslepende jeugdbeelden, knappe vertolkingen, in onderwerp en detail beslist de moeite waard, maar te braaf en te weinig een duidelijke spanningsboog, te weinig een eigen identiteit zodat alles je uiteindelijk vrij koud laat. Scenario van Jan Bosdriesz en regisseur Verhoeff.

Mariken van Nieumeghen

1974 | Historische film, Drama

Nederland 1974. Historische film van Jos Stelling. Met o.a. Lucie Singeling, Sander Bais, Ronnie Montagne, Anneke Van der Velden en Ronni Montagne.

Een bruisende film, een overrompelende blik in de middeleeuwen door middel van het verhaal van Mariken wier schoonheid door de duivelse komediant Moenen wordt gebruikt om mensen tegen elkaar op te zetten. Stellings enscenering van middeleeuwse gebeurtenissen is bijna geniaal en zijn interpretatie van het moraliteitsverhaal doordacht. Jammer dat de continuïteit van de film gebreken vertoont. Bewondering verdient ook Stellings spelregie in dit meeslepende debuut, een unicum in Nederland.

Turks fruit

1973 | Drama, Romantiek

Nederland 1973. Drama van Paul Verhoeven. Met o.a. Monique van de Ven, Rutger Hauer, Tonny Huurdeman, Hans Boskamp en Wim van den Brink.

Kunstenaar Erik (Hauer) krijgt een stormachtige liefdesrelatie met de mooie Olga (Van de Ven), maar op een dag verdwijnt ze plots uit Eriks leven. Erik zoekt uit waarom. Turks fruit werd, mede dankzij het uitstekende spel van de hoofdrolspelers - de destijds nog niet zo bekende Hauer en de debuterende Van de Ven - een prachtige en ontroerende bewerking van het boek van Jan Wolkers. In 1999 door het publiek van het Nederlands Filmfestival verkozen tot de beste Nederlandse film van de eeuw. Turks fruit lokte meer dan drie miljoen bezoekers naar de bioscoop.

Wat zien ik

1971 | Komedie

Nederland 1971. Komedie van Paul Verhoeven. Met o.a. Ronnie Bierman, Sylvia de Leur, Piet Römer, Jules Hamel en Bernard Droog.

Na de populaire serie Floris en voor zijn hit Turks Fruit maakte Paul Verhoeven deze komedie over de Amsterdamse rosse buurt. Blonde Greet (Bierman) en Haar van Boven (De Leur) zijn prostituees - hoewel Greet zich liever als 'sociaal werkster' omschrijft. De curieuze situaties rond hun klanten met al hun maffe wensen en de persoonlijke besognes van het tweetal werden ontleend aan het boek van Albert Mol, zelf ook even te zien. Begin jaren zeventig vond men dit misschien pikant en humoristisch, nu is het vooral de flauwe platheid die opvalt.

De worstelaar

1970 |

Nederland 1970. Paul Verhoeven. Met o.a. Jon Bluming, Wim Zomer, Bernard Droog en Marielle Fiolet.

Na de populaire serie Floris en voor zijn hit Turks Fruit maakte Paul Verhoeven deze komedie over de Amsterdamse rosse buurt. Blonde Greet (Bierman) en Haar van Boven (De Leur) zijn prostituees - hoewel Greet zich liever als 'sociaal werkster' omschrijft. De curieuze situaties rond hun klanten met al hun maffe wensen en de persoonlijke besognes van het tweetal werden ontleend aan het boek van Albert Mol, zelf ook even te zien. Begin jaren zeventig vond men dit misschien pikant en humoristisch, nu is het vooral de flauwe platheid die opvalt.

De Vijanden

1968 | Drama, Oorlogsfilm

België​/​​Nederland 1968. Drama van Hugo Claus. Met o.a. Fons Rademakers, Robbe De Hert, Del Negro, Ida Bons en Ton Lutz.

Het regiedebuut van Claus die daarvoor scenario's schreef (Dorp aan de rivier, Het mes) toont gaten door te veel commerciële concessies. Twee soldaten, een Duitser en een Amerikaan, en een Belgische jongen ontmoeten elkaar tijdens het Ardennen-offensief. De vijanden worden lotsverbondenen totdat het oorlogsgeweld er een einde aan maakt.

Thijs valt

1966 | Drama

Nederland 1966. Drama van Anton Haakman. Met o.a. Pieter Verhoeff, Marline Bregstein, Els Joling, Piet Holstein en Emile Molhuysen.

Thijs (Verhoeff) maakt een moeilijke periode door in het leven. Eens was hij een bekend sportman, maar nu lijkt de hele wereld tegen hem te zijn. Met zelfmoordgedachten trekt hij per trein van Amsterdam naar zijn zus in Amersfoort. Amateuristisch gemaakt psychologisch drama met als enig belangenpunt de rol van de jonge Verhoeff als de complexe Thijs. De uitwerking van de film leunt sterk aan bij de minimalistische stijl van de school van Wim Verstappen. Regisseur/scenarist Haakman heeft nadien nog voor tv gewerkt en is daarna schrijver geworden. Deze film is zijn eindexamenwerk voor de Nederlandse Film Academie. Fotografie is van Fred Hilberdink.