Masaki Kobayashi: regie.
Er zijn 13 films gevonden.

Shokutaku no nai ie

1985 | Drama, Thriller

Japan 1985. Drama van Masaki Kobayashi. Met o.a. Tatsuya Nakadai, Mayumi Ogawa en Kie Nakai.

Geschiedenis over wat de houding had kunnen zijn van de familie van één van de terroristen die in 1970 enkele kameraden ter dood brachten wegens desertie. Een melodrama waarvan de techniek en de vertolking uitstekend zijn.

Kaseki

1974 | Drama

Japan 1974. Drama van Masaki Kobayashi. Met o.a. Shin Saburi, Keiko Kishi, Hisashi Igawa, Kei Yamamoto en Orie Sato.

Een man, geconfronteerd met zijn naderende dood, wil zijn laatste dagen helemaal alleen doorbrengen. Hij verlaat zijn familie en trekt naar Frankrijk en Spanje. Deze moeilijke, met beperkte middelen en in lastige omstandigheden gemaakte film is een bezinning over de dood. Enige vastberadenheid om deze lange film uit te zitten is geen overbodige luxe.

Inochi Bonifuro

1971 | Avonturenfilm, Historische film

Japan 1971. Avonturenfilm van Masaki Kobayashi. Met o.a. Tatsuya Nakadai, Komaki Kurihara, Wakako Sokai, Kei Yamamoto en Kei Sato.

Japan in het feodale tijdperk, toen de handel met het buitenland streng verboden was en inbreuken daarop met de dood bestraft werden. De herberg uit de titel is het hoofdkwartier van een bende smokkelaars. In deze afgelegen herberg belandt een jongeman die geld gestolen heeft van zijn meester om zijn geliefde, die gedwongen werd in een huis van lichte zeden te werken, vrij te kopen. Dit personage sluit aan bij de hoofdfiguren uit de meeste films van Kobayashi: de idealist die in opstand komt tegen de onmenselijkheid van de geldende wetten. Een dynamische film met prachtige choreografie van de gevechtsscènes. Geschreven door Tomoe Ryu, naar een verhaal van Shugoro Yamamoto. De film wordt gekenmerkt door een genadeloze aanval op de corruptie in al haar vormen. Boeiend geënsceneerd en sterk vertolkt. Schitterende fotografie van Kozo Okazaki. Gedraaid in Scope.

Nippon no seishum

1968 | Drama

Japan 1968. Drama van Masaki Kobayashi. Met o.a. Makato Fujita, Tomoko Naraoka, Toshio Kurosawa, Kei Sato en Michiyo Aratama.

De film handelt over het conflict tussen een man van middelbare leeftijd die tijdens WOII een hele lijdensweg aflegde, en zijn zoon voor wie de oorlog niets betekent. Zoals steeds is Kobayashi's vertelstijl direct, zonder nodeloze franjes om fouten in het verhaal te camoufleren. Hij klaagt de zwakheden aan van het in tradities verstarde Japan. Hij verwijt vooral het voorbijgestreefde patriotisme en het chauvinisme van een generatie die een oorlog meemaakte. Wie zijn de echte helden en wie profiteerde enkel van de gelegenheid om te parasiteren op de ellende van hun medemens? De film werd hem destijds niet in dank afgenomen en werd langs alle kanten gesaboteerd waardoor hij eerst veel later in het westen te zien was. Toch toont Kobayashi zich nogmaals een uiterst sociaal en humanitair bewogen cineast. Sakae Hirosawa baseerde zijn scenario op een roman van Shusaka Endo. De fotografie was in handen van Kozo Okazadi. Internationale titel: HYMN FOR A TIRED MAN.

Joi-uchi

1967 | Drama

Japan 1967. Drama van Masaki Kobayashi. Met o.a. Yoko Tsukasa, Michiko Otsuka, Toshirô Mifune, Go Kato en Tatsuyoshi Ehara.

De film handelt over het conflict tussen een man van middelbare leeftijd die tijdens WOII een hele lijdensweg aflegde, en zijn zoon voor wie de oorlog niets betekent. Zoals steeds is Kobayashi's vertelstijl direct, zonder nodeloze franjes om fouten in het verhaal te camoufleren. Hij klaagt de zwakheden aan van het in tradities verstarde Japan. Hij verwijt vooral het voorbijgestreefde patriotisme en het chauvinisme van een generatie die een oorlog meemaakte. Wie zijn de echte helden en wie profiteerde enkel van de gelegenheid om te parasiteren op de ellende van hun medemens? De film werd hem destijds niet in dank afgenomen en werd langs alle kanten gesaboteerd waardoor hij eerst veel later in het westen te zien was. Toch toont Kobayashi zich nogmaals een uiterst sociaal en humanitair bewogen cineast. Sakae Hirosawa baseerde zijn scenario op een roman van Shusaka Endo. De fotografie was in handen van Kozo Okazadi. Internationale titel: HYMN FOR A TIRED MAN.

Joi uchi

1967 | Historische film, Drama, Actiefilm

Japan 1967. Historische film van Masaki Kobayashi. Met o.a. Toshirô Mifune, Takeshi Kato, Tatsuyoshi Ebara en Yoko Tsukasa.

De samoerai Sajoburo krijgt tegen zijn zin de opdracht om zijn zoon te laten trouwen met Ichi, de maîtresse van de landheer. De oude Sajoburo komt in verzet en er volgt een aantal prachtige vechtscènes. De samoerai zal echter het onderspit delven tegenover de nieuwe techniek van de heersende macht...het geweer. Engelse titel: REBELLION.

Kaidan

1964 | Horror, Mysterie, Experimenteel

Japan 1964. Horror van Masaki Kobayashi. Met o.a. Rentaro Mikuni, Michiko Aratama, Keiko Kishi, Tatsuya Nakadai en Michiyo Aratama.

Enkele bovennatuurlijke verhalen, gebaseerd op het werk van Lafcadio Hearn, met in de hoofdrollen samoerais, barden, monniken en geesten. Verfijnde, mooie beelden. Ook bekend als KWAIDAN.

Karami-Ai

1963 | Misdaad

Japan 1963. Misdaad van Masaki Kobayashi. Met o.a. Keiko Kishi, Tatsuya Nakadai, Yasuke Kawazu, Mari Yoshimura en Misako Watanabe.

De rijke president-directeur van een belangrijke onderneming voelt dat zijn einde nabij is, en gaat op zoek naar zijn drie zonen die hij bij verschillende vrouwen heeft gehad. Een thrillerachtige variant op King Lear. Deze uitstekende film is het werk van een belangrijke Japanse cineast.

Harakiri

1962 | Drama, Actie

Japan 1962. Drama van Masaki Kobayashi. Met o.a. Tatsuya Nakadai, Akira Ishihama, Shima Iwashita, Rentaro Mikuni en Masao Mishima.

Samoerai-tragedie die zich afspeelt in de 17de eeuw. Na jaren van uitputtende oorlogen tussen de diverse heren, dwalen vele samoerai rond zonder heer en dus zonder bron van inkomsten. Eén van hen klopt aan bij de clan Ii met het verzoek om zelfmoord te mogen plegen in hun tuin. Een groots, visueel indrukwekkend epos, bekroond met de juryprijs op het festival van Cannes. Een van de hoogtepunten uit het oeuvre van Masaki Kobayashi (The Human Condition-trilogie), die buiten Japan misschien minder bekend is dan de twee grootheden van de klassieke Japanse cinema, Akira Kurosawa en Yasujiro Ozu, maar absoluut niet voor hen onderdoet.

Ningen no joken III

1961 | Historische film, Drama

Japan 1961. Historische film van Masaki Kobayashi. Met o.a. Tatsuya Nakadai, Michiyo Aratama, Taketoshi Naitô en Keijiro Morozumi.

Derde en laatste deel van NINGEN NO JOKEN, gerealiseerd twee jaar na de twee voorafgaande delen.

Ningen no joken II

1959 | Historische film, Drama

Japan 1959. Historische film van Masaki Kobayashi. Met o.a. Tatsuya Nakadai, Michiyo Aratama, Keiji Sada en Hideo Kisho.

Vervolg van NINGEN NO JOKEN.

Ningen no joken I

1959 | Historische film, Drama

Japan 1959. Historische film van Masaki Kobayashi. Met o.a. Tatsuya Nakadai, Michiyo Aratama, Sô Yamamura en Eitaro Ozawa.

Het ongeluk dat Kaji, werknemer bij de Manchurian Steel Company, in het jaar 1943 treft. Bewerking van de roman van Jumpei Gomikawa, boordevol met sociale onrust en geweld. Een film die door zijn lengte is opgesplitst in drie aanzienlijk kortere delen.

Anata kaimasu

1956 |

Japan 1956. Masaki Kobayashi. Met o.a. Yunusuke Ito, Minoru Oki, Keiko Kishi en Keyi Sata.

Het ongeluk dat Kaji, werknemer bij de Manchurian Steel Company, in het jaar 1943 treft. Bewerking van de roman van Jumpei Gomikawa, boordevol met sociale onrust en geweld. Een film die door zijn lengte is opgesplitst in drie aanzienlijk kortere delen.