Rachida Krim: regie en scenario.
Er zijn 3 films gevonden.

Pas si simple

2010 | Drama

Frankrijk 2010. Drama van Rachida Krim. Met o.a. Razika Nayis, Ouassini Embarek, Fejria Deliba, Tewfik Jallab en Naïma Triboulet.

Wanneer de in Frankrijk opgegroeide Nadia klaar is met haar opleiding vinden haar Marokkaanse ouders het tijd voor een huwelijk. Nadia kiest in Marokko voor de ongeletterde boer Samir, maar eenmaal getrouwd besluit ze toch terug te keren naar Parijs. Samir, verliefd en bereid tot persoonlijke offers, gaat mee. Tamelijk luchtig, voor televisie gemaakt drama van regisseuse Krim (1955), die zich met films als Permis d'aimer en Sous les pieds des femmes al eerder verdiepte in het leven van migranten uit de Maghreb.

Permis d'aimer

2005 | Drama, Romantiek

Frankrijk 2005. Drama van Rachida Krim. Met o.a. Fejria Deliba, Charles Berling, Sofia Boutella en Farida Rahouadj.

Malika (Deliba) is een 40-jarige weduwe van Algerijnse afkomst die haar dochter (danseres, model en beginnend actrice Boutella) heeft opgevoed met de notie dat ze alleen mag trouwen met een Algerijn. Moeder Malika’s cultuur is haar houvast maar de grond verdwijnt onder haar voeten als ze tijdens haar kantinewerk verliefd wordt op Fransoos Jean (Berling). Tot overmaat van ramp staat dochterlief op het punt te trouwen met een ‘geschikte’ kandidaat. Permis d’aimer maakt invoelbaar hoe het is om langzaam te ontwortelen en vervolgens te worstelen met de plotselinge lichtvoetigheid. Een tedere film over dwingende moraal, verstikkende heimwee en bevrijdende liefde.

Sous les pieds des femmes

1997 | Drama

Frankrijk​/​​Algerije 1997. Drama van Rachida Krim. Met o.a. Claudia Cardinale, Fejria Deliba, Leila Bouziane, Mohamad Bakri en Hamid Tassili.

Malika (Deliba) is een 40-jarige weduwe van Algerijnse afkomst die haar dochter (danseres, model en beginnend actrice Boutella) heeft opgevoed met de notie dat ze alleen mag trouwen met een Algerijn. Moeder Malika’s cultuur is haar houvast maar de grond verdwijnt onder haar voeten als ze tijdens haar kantinewerk verliefd wordt op Fransoos Jean (Berling). Tot overmaat van ramp staat dochterlief op het punt te trouwen met een ‘geschikte’ kandidaat. Permis d’aimer maakt invoelbaar hoe het is om langzaam te ontwortelen en vervolgens te worstelen met de plotselinge lichtvoetigheid. Een tedere film over dwingende moraal, verstikkende heimwee en bevrijdende liefde.