Tewfik el-Dekn: cast.
Er zijn 3 films gevonden.

Ragol Fi Hayati

1961 | Drama

Egypte 1961. Drama van Youssef Chahine. Met o.a. Samira Ahmed, Choukri Sarhane, Sami Naguib, Tewfik el-Dekn en Abrahim Negm.

Een melodrama in de ergste zin van het woord. Even saai als onwaarschijnlijk is. Het verhaal bestrijkt een periode van meer dan twintig jaar in het leven van een student die per ongeluk een meisje blind maakt (terwijl zij hem al verantwoordelijk acht voor de dood van haar vader!). Hij neemt haar onder zijn hoede en werkt als een waanzinnige terwijl hij nog studeert en redt haar van de verdrinkingsdood. Zij krijgt haar gezichtsvermogen terug, maar hij verlaat haar wanneer ze in verwachting is en vindt haar twintig jaar later (definitief) terug als de weduwe van de arts die haar geopereerd heeft. Zij ontdekken samen dat zijn zoon niet van hem is maar van een bekende architect bij wie hij stage loopt en die hem de waarheid onthult. Nou ja. De regisseur heeft nooit in het verhaal geloofd (en terecht). Groteske filmroman.

Wadaat Hobak

1956 | Drama, Romantiek

Egypte 1956. Drama van Youssef Chahine. Met o.a. Farid el-Atrache, Ahmed Ramzy, Chadia, Abdel Salam el-Naboulsi en Tewfik el-Dekn.

Het verhaal speelt zich af in het ziekenhuis van een Egyptisch legerkamp waar een officier na zijn operatie nog maar kort te leven heeft. Hij heeft echter een heel mooie stem en hij besluit (na verloop van tijd, want we slaan de ingewikkelde verwikkelingen over die het gevolg zijn van de moeizame contacten tussen de ter dood veroordeelde en zijn vrolijke kamergenoten die hem van gedachten proberen te doen veranderen) een recital te zingen tijdens het grote feest. (Intussen wordt hij verliefd op de vrouwelijke militaire arts van het legerkamp!) Hij zingt en heeft veel succes, maar hij komt niet terug voor een toegift want hij is dood. Van zo`n zwaar verhaal kun je alleen maar een traag melodrama maken. Bovendien zijn de (mooie) liederen gewoon op het verhaal geplakt en nogal flauwtjes in beeld gebracht. Er zit heel wat humor in de film maar die zal bij ons westerlingen niet aanslaan omdat ze vooral gebaseerd is op de contrasten tussen de personages en de `nokta` (Egyptische woordspelingen). De verbazingwekkende wendingen van de camera kunnen dit alledaagse werkje niet redden.

Seraa Fil Mina

1956 | Drama

Egypte 1956. Drama van Youssef Chahine. Met o.a. Faten Hamama, Omar Charif, Ahmed Ramzi, Hussein Riad en Fardoss Mohammed.

Letterlijke vertaling: `gevecht op de kaden`. In feite is de staking van de dokwerkers van Alexandri[KA3]e het decor van dit verhaal, terwijl de volgende elementen daar zo goed en zo kwaad als het ging aan toegevoegd zijn: een sentimenteel plot, de moord op een oude dokwerker, gezagsconflicten tussen de havendirecteurs en Ragab, een jonge zeeman die een echte vader vindt en die het middelpunt vormt van dit zeer melodramatische gegeven. Het hele verhaal wordt geacht zich op [KA1]e[KA1]en dag af te spelen, hetgeen niet erg waarschijnlijk is. Als we daar dan nog eens het dualisme bij optellen dat bij dit soort films hoort (de slechten worden aan het eind altijd gestraft en de goeden worden beloond) krijgen we een uitkomst die niet altijd even verteerbaar is. De beschrijving van de wereld van de dokwerkers en van de klassenstrijd die zich daar afspeelt en het boeiende (zwart-wit) camerawerk zijn echter wel de moeite waard.