Kiti Manver

Acteur

Kiti Manver is acteur.
Er zijn 15 films gevonden.

Te doy mis ojos

2003 | Drama

Spanje 2003. Drama van Icíar Bollaín. Met o.a. Laia Marull, Luis Tosar, Candela Peña, Rosa Maria Sardà en Kiti Manver.

Te doy mis ojos schetst een door geweld getekende huwelijksrelatie die alleen kan bestaan doordat bij de partners zoveel tegenstrijdige gevoelens leven. Antonio kan een gewelddadige lomperik zijn, terwijl hij ook oprecht lijkt in zijn verlangen zijn vrouw terug te winnen. Pilar weet dat ze bij hem weg moet blijven, en valt tegelijk steeds opnieuw voor zijn onhandige verzoeningspogingen. Aan de acteurs de taak die paradoxale emoties te laten werken. Het lukt. Ook wanneer het script in herhalingen vervalt en de jaloezie en verwijten voorspelbaar worden, blijft het spel fascineren. Oa bekroond met Goya's, de Spaanse filmprijzen, in alle belangrijke categorieën.

La comunidad

2000 | Thriller, Komedie

Spanje 2000. Thriller van Álex de la Iglesia. Met o.a. Carmen Maura, Eduardo Atuña, Jesús Bonilla, Paca Gabaldón en Sancho Gracia.

De niet onaantrekkelijke, blonde Julia (Maura), ergens in de veertig, werkt voor een makelaarskantoor en moet aan potenti[KA3]ele kopers dikwijls hele fraaie woningen tonen, waarvan zijzelf alleen maar kan dromen. Haar man Ricardo (Bonilla) is werkloos en hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen. In een onopvallende buurt staat al heel lang een appartement leeg in een onaantrekkelijk gebouw. Het is echter heel sfeervol ingericht en Julia besluit met Ricardo op een waterbed hun verwaterde huwelijksbanden eens fors aan te halen. Op dat moment vallen er kakkerlakken naar beneden uit een barst in het plafond. Als Julia een kijkje gaat nemen in de erboven gelegen woning, blijkt daar in het stof en allerlei andere troep het vergane lijk van de bewoner te liggen. Met behulp van de brandweer worden de stoffelijke resten weggehaald en Julia vindt bij toeval de portefeuille van de overledene. Daarin zit de aanwijzing - een soort schatkaart - waar hij driehonderd miljoen peseta`s (ruim twee miljoen euro) verborgen heeft, de winst van de voetbalpool. Er zit echter een forse adder onder het gras: het bedrag bestaat uit verouderde bankbiljetten, die alleen nog maar omgeruild kunnen worden bij de bank van Spanje. Niettemin voelt Julia zich eindelijk in goede doen. Ricardo kan de bons krijgen en zij kan het appartement kopen. Ze merkt echter dat de veertien medebewoners van het gebouw op de hoogte zijn van de hoofdprijs, maar dat zij zich nooit in de woning gewaagd hebben. Ze zijn echter niet van plan Julia als vreemde eend in de bijt de poet te laten krijgen. Ze bedenken allerlei manieren om Julia`s aandacht af te leiden. Zo sturen ze de verleidelijke Cubaan Oswaldo (Perdomo) op haar af, maar Julia is niet van gisteren. Dan wordt er naar ruigere middelen gezocht. Het Hitchcock-achtige scenario van Jorge Guerricaechevarr[KA1]ia en regisseur De la Iglesia is strak, spannend en vol zwarte humor. De eerste helft van de film is sprankelend, maar daarna ontspoort hij. Ten eerste wordt het verhaal voorspelbaar afgewerkt en ten tweede duurt het allemaal veel te lang. Dat is jammer want de spelprestaties zijn goed, vooral van hoofdrol Maura, ooit een van de fetisj actrices van Pedro Almod[KA1]ovar. Sommige personages zijn niet zo origineel zoals Emilio (Guti[KA1]errez Caba), de tamelijk gestoorde voorzitter van de vereniging van eigenaren (la comunidad - de titel) of moederszoontje Charly (Antuña), die Julia onder de douche begluurt. Op een gegeven moment moest Gutiérrez Caba volgens het script hoofdrol Maura een oplawaai verkopen. Nog weken daarna heeft Maura met bloeduitstortingen rondgelopen. De komedie wordt vooral in eigen land hoog gewaardeerd - de film kreeg een keur aan prijzen, maar buiten Spanje wordt hij toch een beetje gezien als een verfilmd stripverhaal met karikaturale figuren. Het camerawerk van Kiko de la Rica ziet er net zoals de vormgeving prachtig uit. Panavision widesscreen, Dolby Digital.

Jara

1999 |

Spanje 1999. Manuel Estudillo. Met o.a. Kiti Manver, Sergio Peris-Mencheta en Olivia Molina.

De niet onaantrekkelijke, blonde Julia (Maura), ergens in de veertig, werkt voor een makelaarskantoor en moet aan potenti[KA3]ele kopers dikwijls hele fraaie woningen tonen, waarvan zijzelf alleen maar kan dromen. Haar man Ricardo (Bonilla) is werkloos en hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen. In een onopvallende buurt staat al heel lang een appartement leeg in een onaantrekkelijk gebouw. Het is echter heel sfeervol ingericht en Julia besluit met Ricardo op een waterbed hun verwaterde huwelijksbanden eens fors aan te halen. Op dat moment vallen er kakkerlakken naar beneden uit een barst in het plafond. Als Julia een kijkje gaat nemen in de erboven gelegen woning, blijkt daar in het stof en allerlei andere troep het vergane lijk van de bewoner te liggen. Met behulp van de brandweer worden de stoffelijke resten weggehaald en Julia vindt bij toeval de portefeuille van de overledene. Daarin zit de aanwijzing - een soort schatkaart - waar hij driehonderd miljoen peseta`s (ruim twee miljoen euro) verborgen heeft, de winst van de voetbalpool. Er zit echter een forse adder onder het gras: het bedrag bestaat uit verouderde bankbiljetten, die alleen nog maar omgeruild kunnen worden bij de bank van Spanje. Niettemin voelt Julia zich eindelijk in goede doen. Ricardo kan de bons krijgen en zij kan het appartement kopen. Ze merkt echter dat de veertien medebewoners van het gebouw op de hoogte zijn van de hoofdprijs, maar dat zij zich nooit in de woning gewaagd hebben. Ze zijn echter niet van plan Julia als vreemde eend in de bijt de poet te laten krijgen. Ze bedenken allerlei manieren om Julia`s aandacht af te leiden. Zo sturen ze de verleidelijke Cubaan Oswaldo (Perdomo) op haar af, maar Julia is niet van gisteren. Dan wordt er naar ruigere middelen gezocht. Het Hitchcock-achtige scenario van Jorge Guerricaechevarr[KA1]ia en regisseur De la Iglesia is strak, spannend en vol zwarte humor. De eerste helft van de film is sprankelend, maar daarna ontspoort hij. Ten eerste wordt het verhaal voorspelbaar afgewerkt en ten tweede duurt het allemaal veel te lang. Dat is jammer want de spelprestaties zijn goed, vooral van hoofdrol Maura, ooit een van de fetisj actrices van Pedro Almod[KA1]ovar. Sommige personages zijn niet zo origineel zoals Emilio (Guti[KA1]errez Caba), de tamelijk gestoorde voorzitter van de vereniging van eigenaren (la comunidad - de titel) of moederszoontje Charly (Antuña), die Julia onder de douche begluurt. Op een gegeven moment moest Gutiérrez Caba volgens het script hoofdrol Maura een oplawaai verkopen. Nog weken daarna heeft Maura met bloeduitstortingen rondgelopen. De komedie wordt vooral in eigen land hoog gewaardeerd - de film kreeg een keur aan prijzen, maar buiten Spanje wordt hij toch een beetje gezien als een verfilmd stripverhaal met karikaturale figuren. Het camerawerk van Kiko de la Rica ziet er net zoals de vormgeving prachtig uit. Panavision widesscreen, Dolby Digital.

Una pareja perfecta

1997 |

Spanje 1997. Francisco Betriu. Met o.a. Chus Lampreave, Kiti Manver en Antonio Resines.

De niet onaantrekkelijke, blonde Julia (Maura), ergens in de veertig, werkt voor een makelaarskantoor en moet aan potenti[KA3]ele kopers dikwijls hele fraaie woningen tonen, waarvan zijzelf alleen maar kan dromen. Haar man Ricardo (Bonilla) is werkloos en hun huwelijk dreigt op de klippen te lopen. In een onopvallende buurt staat al heel lang een appartement leeg in een onaantrekkelijk gebouw. Het is echter heel sfeervol ingericht en Julia besluit met Ricardo op een waterbed hun verwaterde huwelijksbanden eens fors aan te halen. Op dat moment vallen er kakkerlakken naar beneden uit een barst in het plafond. Als Julia een kijkje gaat nemen in de erboven gelegen woning, blijkt daar in het stof en allerlei andere troep het vergane lijk van de bewoner te liggen. Met behulp van de brandweer worden de stoffelijke resten weggehaald en Julia vindt bij toeval de portefeuille van de overledene. Daarin zit de aanwijzing - een soort schatkaart - waar hij driehonderd miljoen peseta`s (ruim twee miljoen euro) verborgen heeft, de winst van de voetbalpool. Er zit echter een forse adder onder het gras: het bedrag bestaat uit verouderde bankbiljetten, die alleen nog maar omgeruild kunnen worden bij de bank van Spanje. Niettemin voelt Julia zich eindelijk in goede doen. Ricardo kan de bons krijgen en zij kan het appartement kopen. Ze merkt echter dat de veertien medebewoners van het gebouw op de hoogte zijn van de hoofdprijs, maar dat zij zich nooit in de woning gewaagd hebben. Ze zijn echter niet van plan Julia als vreemde eend in de bijt de poet te laten krijgen. Ze bedenken allerlei manieren om Julia`s aandacht af te leiden. Zo sturen ze de verleidelijke Cubaan Oswaldo (Perdomo) op haar af, maar Julia is niet van gisteren. Dan wordt er naar ruigere middelen gezocht. Het Hitchcock-achtige scenario van Jorge Guerricaechevarr[KA1]ia en regisseur De la Iglesia is strak, spannend en vol zwarte humor. De eerste helft van de film is sprankelend, maar daarna ontspoort hij. Ten eerste wordt het verhaal voorspelbaar afgewerkt en ten tweede duurt het allemaal veel te lang. Dat is jammer want de spelprestaties zijn goed, vooral van hoofdrol Maura, ooit een van de fetisj actrices van Pedro Almod[KA1]ovar. Sommige personages zijn niet zo origineel zoals Emilio (Guti[KA1]errez Caba), de tamelijk gestoorde voorzitter van de vereniging van eigenaren (la comunidad - de titel) of moederszoontje Charly (Antuña), die Julia onder de douche begluurt. Op een gegeven moment moest Gutiérrez Caba volgens het script hoofdrol Maura een oplawaai verkopen. Nog weken daarna heeft Maura met bloeduitstortingen rondgelopen. De komedie wordt vooral in eigen land hoog gewaardeerd - de film kreeg een keur aan prijzen, maar buiten Spanje wordt hij toch een beetje gezien als een verfilmd stripverhaal met karikaturale figuren. Het camerawerk van Kiko de la Rica ziet er net zoals de vormgeving prachtig uit. Panavision widesscreen, Dolby Digital.

Cosas que dejé en La Habana

1997 | Komedie, Drama

Spanje 1997. Komedie van Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Jorge Perugorría, Violeta Rodríguez, Kiti Manver, Broselianda Hernandez en Isabel Santos.

Nena (Rodr[KA1]iguez), Ludmilla (Hernandez) en Rosa (Santos) zijn drie zusters uit Cuba, die naar Spanje zijn gegaan. Ze zijn niet meer teruggekerd naar het arbeidersparadijs van Fidel en verblijven nu illegaal in de Spaanse hoofdstad. Ze hebben een onderkomen gevonden bij hun tante Maria (Granados), een bontwerkster die een winkel bezit samen met een compagnon. Het trio moet in hun onderhoud voorzien door voor een schijntje voor tante Maria te werken. Tante wil Rosa koppelen aan Javier (Nieto), de homoseksuele zoon van haar zakelijke partner. Javier valt echter voor Nena die aspiraties voor het theater heeft. Nena`s beste vriendin Azucena (Manver) woont een etage hoger. Tegelijkertijd maken we kennis met Igor (Perrugorría), die ook uit Cuba afkomstig is, en zich in leven houdt door gunsten te verlenen aan oudere, rijke dames. Af en toe vervalst hij paspoorten, waarmee landgenoten naar Miami in de V.S. kunnen afreizen. Igor en Nena ontmoeten elkaar in een bar en de vonk springt over, maar Nena's teleurstelling blijkt heel groot als ze ontdekt dat Azucena met Igor in bed duikt. Deze film gaat over het overleven van Cubaanse emigranten in Spanje en geeft van dit weinig bekende verschijnsel als film een heel goed beeld, maar Cubanen die het inmiddels in Miami gemaakt hebben, vinden dat de waarheid behoorlijk overtrokken wordt door het feit dat de rolverdeling, die afkomstig is uit Cuba, als gastarbeiders hebben meegewerkt aan deze film. De regie van Gutiérrez Aragón is heel solide, de spelprestaties zijn goed en de muziek, die tango-, rumba en bolero-klanken laat horen, versterkt het geheel. Het camerawerk van Teo Escamilla is onberispelijk. Het was Escamilla's zwanezang, want hij overleed nadat de film was uitgebracht. Op het gerenommeerde festival van Villadolid deelde deze film een tweede prijs met CAREER GIRLS.

Cosas que deje en la Habana

1997 |

Spanje 1997. Manuel Gutiérrez Aragón. Met o.a. Kiti Manver, Violeta Rodriguez en Jorge Perugorría.

Nena (Rodr[KA1]iguez), Ludmilla (Hernandez) en Rosa (Santos) zijn drie zusters uit Cuba, die naar Spanje zijn gegaan. Ze zijn niet meer teruggekerd naar het arbeidersparadijs van Fidel en verblijven nu illegaal in de Spaanse hoofdstad. Ze hebben een onderkomen gevonden bij hun tante Maria (Granados), een bontwerkster die een winkel bezit samen met een compagnon. Het trio moet in hun onderhoud voorzien door voor een schijntje voor tante Maria te werken. Tante wil Rosa koppelen aan Javier (Nieto), de homoseksuele zoon van haar zakelijke partner. Javier valt echter voor Nena die aspiraties voor het theater heeft. Nena`s beste vriendin Azucena (Manver) woont een etage hoger. Tegelijkertijd maken we kennis met Igor (Perrugorría), die ook uit Cuba afkomstig is, en zich in leven houdt door gunsten te verlenen aan oudere, rijke dames. Af en toe vervalst hij paspoorten, waarmee landgenoten naar Miami in de V.S. kunnen afreizen. Igor en Nena ontmoeten elkaar in een bar en de vonk springt over, maar Nena's teleurstelling blijkt heel groot als ze ontdekt dat Azucena met Igor in bed duikt. Deze film gaat over het overleven van Cubaanse emigranten in Spanje en geeft van dit weinig bekende verschijnsel als film een heel goed beeld, maar Cubanen die het inmiddels in Miami gemaakt hebben, vinden dat de waarheid behoorlijk overtrokken wordt door het feit dat de rolverdeling, die afkomstig is uit Cuba, als gastarbeiders hebben meegewerkt aan deze film. De regie van Gutiérrez Aragón is heel solide, de spelprestaties zijn goed en de muziek, die tango-, rumba en bolero-klanken laat horen, versterkt het geheel. Het camerawerk van Teo Escamilla is onberispelijk. Het was Escamilla's zwanezang, want hij overleed nadat de film was uitgebracht. Op het gerenommeerde festival van Villadolid deelde deze film een tweede prijs met CAREER GIRLS.

La flor de mi secreto

1995 | Komedie, Drama

Frankrijk/Spanje 1995. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Marisa Paredes, Juan Echanove, Imanol Arias, Carmen Elias en Rossy de Palma.

Leo (Paredes) schrijft kasteelromans onder het pseudoniem Amanda Gris. Ze is getrouwd met Paco (Arias) die bij de NATO zit. Op het moment dat ze geen inspiratie meer heeft voor de pulp die ze contractueel moet schrijven, laat Paco haar in de steek. Ze belandt in een diepe depressie, waar haar beste vriendin en bewonderaarster Betty (Elias) haar uit wil helpen. Ze moet gaan schrijven voor het cultureel supplement van de statige Spaanse krant [KL]El Pais[KLE] en Betty introduceert haar bij de redacteur Angel (Echanove). Leo grijpt echter meer naar de fles dan dat ze haar pen in de inkt doopt en het resultaat is dat ze in plaats van een damesroman een gothic novel produceert, dat haar uitgever niet wil publiceren; het manuscript belandt in de prullenbak, waaruit het wordt opgevist en voor een fortuin verkocht voor een film. Ondanks al haar tegenslag werkt Leo zich toch uit haar weinig benijdenswaardige positie. Een onderhoudende film, waardig aan vorige successen van Almodóvar, die zijn eigen scenario schreef en zijn sterren optimaal laat spelen, inclusief de kleurrijke entourage van Leo in de bijrollen. Het camerawerk is van Alfonso Beato, Dolby-geluid.

Todos los hombres sois iguales

1994 | Romantiek, Komedie

Spanje 1994. Romantiek van Manuel Gómez Pereira. Met o.a. Imanol Arias, Antonio Resines, Cristina Marcos, María Barranco en Pastora Vega.

Drie mannen zijn gescheiden. Hun echtgenotes hebben uit wraak de kinderen tegen hen opgezet en zitten hen constant achterna voor de alimentatie. Ze hopen hun leven zoveel mogelijk te verzuren uit zoete wraak. Een vrolijke en onderhoudende relatiekomedie die qua sfeer doet denken aan AY CARMELA! en JAMON JAMON.

Todo por la Pasta

1991 | Misdaad

Spanje 1991. Misdaad van Enrique Urbizu. Met o.a. María Barranco, Kiti Manver, Antonio Resines en Pepe Amezola.

Weinig originele film over corruptie bij de politie en de buit van een overval, die per ongeluk in de verkeerde, resp. de goede handen valt. Kan men bekijken.

La seducción del Caos

1991 | Drama, Experimenteel

Spanje 1991. Drama van Basilio Martín Patino. Met o.a. Adolfo Marsillach, Kiti Manver, Rosalía Dans, Ricardo Solfa en María Galiana.

Ondanks de uitstekende beveiliging van het huis werd een jonge actrice samen met haar minnaar vermoord in een villa nabij Madrid. De man van de actrice, de schrijver Hugo Escribano (Marsillach), wordt gearresteerd voor de moord. Wat was het motief: jaloezie, geld of reputatie? Door een montage van tv- fragmenten wordt een beeld gebracht van de schrijver, zijn werk en zijn relatie met het slachtoffer. Het geheel wordt doorweven met fragmenten van de onvoltooide documentaire tv-reeks [KL]Las galas del emperador[KLE] waaraan hij werkte op het ogenblik van de moord. Door niet chronologisch gebrachte flarden uit het leven van Hugo Escribano leren we de man kennen. Dit is niet de enige verwijzing naar Orson Welles, want de film opent met de slotsc[KA2]ene (in het spiegelpaleis) van THE LADY FROM SHANGHAI. Deze half-experimentele film wil trouwens een spiegel ophangen van de Spaanse cultuur van de laatste dertig jaar van de 20e eeuw. Zoals bij de aanvang gezegd wordt zijn film, theater of literatuur elk een spiegel van de mensheid op een bepaald moment in de geschiedenis. Het geheel is te chaotisch om echt geslaagd te zijn, maar bevat zeker interessante elementen en heeft het voordeel van een unieke, originele vertelstijl. Patino schreef het scenario samen met Pablo Martín Pascual. De fotografie is van Augusto Balsuena.

Mujeres al borde de un ataque de nervios

1988 | Drama

Spanje 1988. Drama van Pedro Almodóvar. Met o.a. Carmen Maura, Antonio Banderas, Julieta Serrano, María Barranco en Rossy de Palma.

De Spaanse cineast Almodóvar (Volver, Hable con ella) werd bekend met fantastische drama's over kleurrijke zelfkant-types, van drugsverslaafde nonnen tot giftige reality-tv presentatrices. 'Vrouwen op de rand van een zenuwinzinking' is ook zo'n film. Madrileense penthousebewoner Pepa (Maura) is ten einde raad als haar minnaar Iván per antwoordapparaat afscheid neemt. Vriendin Candela verergert de stress als ze bij Pepa onderduikt vanwege contact met een sjiitische terrorist. De komst van Iváns psychisch zieke ex-vrouw Lucía (Serrano) maakt de waanzin compleet. Iváns zoon Carlos (een opmerkelijke rol van twintiger Banderas) probeert ondertussen de onvermijdelijke schade te beperken. Intelligente hilariteit.

Rumbo Norte

1987 |

Spanje 1987. José Miguel Ganga. Met o.a. Omero Antonutti, Kiti Manver, Terele Pavez en Carlos Zabala.

Een oude vrachtwagenschauffeur met een woelig verleden komt in contact met twee jongelui (jongen en meisje) en samen vervoeren zij flessen met een vrachtwagen. Onderweg ontstaan er spanningen. Het was de bedoeling een drama te maken, gesitueerd in de wereld van een vrachtwagenchauffeur, maar het werd slechts een vervelende film: slecht gesitueerd en nog slechter vertolkt (geen wonder met de onuitstaanbare Antonutti in de hoofdrol)

Luna de lobos

1987 | Drama

Spanje 1987. Drama van Julio Sánchez. Met o.a. Santiago Ramos, Antonio Resines, Alvaro de Luna en Kiti Manver.

Aan het einde van de Spaanse Burgeroorlog proberen drie revolutionairen onder te duiken in Frankrijk, maar de Guardia Civil vindt hen. De tweede film van de regisseur, die niet het verwachte succes heeft gehad, vooral vanwege de geringe middelen waarmee de film werd gemaakt. Al met al niet zo slecht.

¿Qué he hecho yo para merecer esto?!!

1985 | Komedie

Spanje 1985. Komedie van Pedro Almodóvar. Met o.a. Chus Lampreave, Verónica Forqué, Carmen Maura, Luis Hostalot en Gonzalo Suárez.

Een echtpaar raakt verwikkeld in duistere zaken door een buitenlandse zangeres. De veelbesproken Almodóvar laat in deze film zijn homoseksuele geaardheid weer de vrije teugel. Camerawerk van Angel Luis Fernandez. Ook bekend als WHAT HAVE I DONE TO DESERVE THIS?

Chicas de club

1970 | Drama

Spanje 1970. Drama van Jorge Grau. Met o.a. Elisa Laguna, Fernando Hilbeck, Kiti Manver en Fernando Rey.

De film vertelt het verhaal van enkele prostituées en van één in het bijzonder: Elisa. Een lofwaardige film van niveau, met veel kenmerken van een documentaire.

op televisie
0 uitzendingen

Maak een abonnement aan als u op tijd gewaarschuwd wilt worden wanneer Kiti Manver op televisie komt.

Reageer