Ann-Gisel Glass

1964 Acteur

Ann-Gisel Glass (1964) is acteur.
Er zijn 32 films gevonden.

Quai no.1: Petit loup

2005 | Thriller

Frankrijk 2005. Thriller van Patrick Jamain. Met o.a. Nicolas Wanczycki, François-Régis Marchasson, Astrid Veillon en Ann-Gisel Glass.

Quai no. 1: Ne réveillez pas les morts qui dorment

2005 | Thriller

Frankrijk 2005. Thriller van Patrick Jamain. Met o.a. Nicolas Wanczycki, François-Régis Marchasson, Astrid Veillon en Ann-Gisel Glass.

Les enfants du printemps : Les feuilles mortes

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Marco Pico. Met o.a. Pierre Arditi, Dominique Labourier, Michel Aumont, François Cluzet en Jean-Claude Dreyfus.

Na de beurscrash van 1987 wordt Jean (Arditi) verraden door zijn vennoot Fr[KA1]ed[KA1]eric Jiminez (Chatelais), die verliefd is op Virginie (Labourier), maar door haar werd afgewezen. Jean wordt beschuldigd van corruptie en belandt in de gevangenis. Ondertussen heeft ook het koor van Virginie te kampen met problemen te wijten aan ideologische meningsverschillen. Philippe (Simonet), het enige kind van Jean en Virginie, kan zijn draai niet meer vinden in de maatschappij die rond hem lijkt af te brokkelen. Al zijn zekerheden verdwijnen een voor een. Het derde en laatste deel van een schitterende trilogie die gelijktijdig een balans opmaakt van het culturele en financiële milieu in Frankrijk in de jaren 1980. De bekende componist van filmmuziek Jean-Marie Sénia speelt in deze mini-reeks de rol van de dirigent van het koor van 'de Lentekinderen'. Een serie die het verdient om er rustig bij neer te zitten en van te genieten. Naast de uitstekende vertolkingen zijn er het intelligent in elkaar gestoken scenario van Jean-Michel Gaillard en Jacques Kirshner en de prachtige decors en kostuums waar je in weg kan dromen. François Lartigue stond ook ditmaal achter de camera. Stereo.

Les enfants du printemps : En haut de l'affiche

1999 | Komedie

Frankrijk 1999. Komedie van Marco Pico. Met o.a. Pierre Arditi, Dominique Labourier, Michel Aumont, François Cluzet en Jean-Claude Dreyfus.

Arlette Brissac (Br[KA3]ucher) verdiept zich, samen met Commissaris Gluckstein (Coutteure), verder in de geschiedenis van de familie Charlet in de jaren 1980. Vader Jean (Arditi) heeft een nieuwe vennootschap opgericht en is opgeklommen tot een vooraanstaande, machtige zakenleider in de financi[KA3]ele sector. Zijn vrouw Virginie (Labourier) wordt volledig opgeslorpt door de activiteiten van haar koor. Geen van beiden bekommert zich om hun zoon Philippe (Simonet) en ze beseffen niet dat hij een kwetsbare, labiele persoonlijkheid ontwikkelt. Het tweede deel van de trilogie over de financiële en culturele werelden van het Frankrijk in de jaren 1980. Een strakke regie en schitterende acteerprestaties zorgen ervoor dat de film blijft boeien en dat de personages steeds weer verrassend uit de hoek komen. Vooral de Vlaming Coutteure, in zijn laatste rol, is aangrijpend goed. Ook nu weer werd het scenario geschreven door Jean-Michel Gaillard en Jacques Kirshner. Fotografie is van François Lartigue. Het derde deel kreeg als ondertitel LES FEUILLES MORTES. Stereo.

Quai N[KA15]o 1 : Jeu de massacre

1998 | Misdaad

België/Frankrijk 1998. Misdaad van Patrick Jamain. Met o.a. Sophie Duez, Olivier Marchal, Raoul Billerey, François-Régis Marchasson en Ann-Gisel Glass.

In ondergondse gangen van het Gare du Nord wordt spoorwegbeambte vermoord met het wapen van commissaris Marie Saint Georges (Duez). Onderzoek wordt uitgevoerd door politie- van-de-politie, het IGPN, onder leiding van commissaris Mich[KA2]ele Harris (Glass), die het echt gemunt heeft op Marie. Zij stapelt verdenkingen tegen Marie op. Marie heeft meteen in de smiezen dat zij zelf haar onschuld moet kunnen bewijzen. En dat doet ze uiteraard, zij het met veel moeite. Alles heeft te maken met diefstal van een Van Gogh in Amsterdam en de internationale crimineel Kali (Tribes) die met TGV vanuit Amsterdam in Parijs arriveert. Scenario van Francis Nief, Fabien Suarez en Didier Cohen. Vertrouwde spoorweg-politietoestanden, langzaam, drentelig opgebouwd. Ondermaats, mede door overdosering ongeloofwaardige elementen.

La revanche de Lucy

1998 | Komedie, Drama

Burkina Faso/Frankrijk 1998. Komedie van Janusz Mrozowski. Met o.a. Désiré Koumsongo, Adrienne Koutouan, Aïssa Maïga, Tom Novembre en Ann-Gisel Glass.

In een Westafrikaans land regeert dictator Adama (Koumsongo) met willekeur. Hij is zijn verkiezingsbeloften al lang vergeten en geniet van zijn privileges, terwijl zijn vrouw Albertine (Koutouan) het verduisterde geld op een bankrekening in Zwitserland stort. Het is duidelijk dat dit presidenti[KA3]ele stel, dat leeft als vorsten, behept is door de Boze Geest van de Blanke (Novembre). De voorouders van Adama besluiten dat Lucy (Maiga) hier iets aan moet doen en zij werpt zich in de verkiezingsstrijd en kampt voor de gelijke rechten van de vrouw. Adama wordt gevangen genomen en het is tijd voor een lesje: hij moet seksuele voorlichting krijgen - Lucy heeft een getande vagina! Corruptie, missionarissen en alles uit het Westen wat de maatschappij heeft verknoeid, passeert de revue en moet worden recht gezet. Een in westerse ogen tamelijk bizar sprookje, hoewel de uit Polen afkomstige regisseur Mrozowski die bijna zijn hele actieve leven in Frankrijk gewoond en gewerkt heeft, parallellen trekt met het communisme van het Oostblok. Het spel is heel behoorlijk, hoewel Koumsongo een amateur is. Een film die heel geschikt is om te vertonen op een zondagmiddag op de tv in het kader van films uit de derde wereld. Kijkers die actie, speciale effecten en een spannend verhaal verwachten, kunnen beter wegblijven of een film van hun gading in de bioscoop gaan bekijken. Passende Afrikaanse muziek van Rodolphe Burger en Kat Onoma. Het scenario is van regisseur Mrozowski. Het camerawerk van François About is niet slecht, maar men kan zien dat het budget beperkt was.

Un frère

1997 | Drama

Frankrijk 1997. Drama van Sylvie Verheyde. Met o.a. Jeannick Gravelines, Emma de Caunes, Nils Tavernier, Karole Rocher en Emmanuel Nicolas.

Ontwapenend coming of age-debuut van de 33-jarige Verheyde, die eveneens het scenario schreef. De jonge modefotograaf Loic (Gravelines) wil Sophie (De Caunes), zijn jongere zus, een rijp kindvrouwtje, driftig afschermen voor al het kwaad in de wereld. Voor haar debuut kreeg De Caunes, dochter van de Franse tv-beroemdheid Antoine de Caunes, de aanmoedigings César, de Franse 'Oscar'. Jammer dat de muziek van Philippe Sarde zo dramatisch klinkt.

Salut cousin !

1996 | Komedie, Drama

Algerije/België/Luxemburg/Frankrijk 1996. Komedie van Merzak Allouache. Met o.a. Gad Elmaleh, Messaoud Hattau, Magaly Berdy, Ann-Gisel Glass en Jean Benguigui.

De jonge, na[KA3]ieve Algerijn Alilo (Elmaleh) komt voor het eerst van zijn leven in Parijs. Hij vindt onderdak bij zijn neef Mok (Hattou), een rapper en een beur (een Algerijn die na de onafhankelijkheid van Algerije met de Fransen zijn land verlaten moest, te vergelijken met de Ambonezen in Nederland) van de tweede generatie. Deze kijkt neer op de zachtmoedige, gemakkelijk te overbluffen bezoeker uit Noord-Afrika. De ontmoeting van de twee neven is meer dan een confrontatie tussen twee culturen. Het zijn twee werelden, die door meer feiten gescheiden zijn dan de Middellandse Zee. Hieraan wordt een smokkelzaak toegevoegd: Alilo moet een koffer met vervalste designerkleding oppikken en afleveren bij zijn opdrachtgevers in Algiers. Hij raakt echter het adres kwijt, waar hij de koffer moet opvissen en samen met Mok gaat hij op zoek in de Lichtstad. Een komedie met een lach en (soms meer) een traan. Op een luchtige toon heeft Allouache, die het scenario samen met Caroline Thivel schreef, zijn verhaal doorspekt met kleine verwijzingen naar de betreurenswaardige, levensgevaarlijke situatie in Algerije. Een fabel met een meer dan ernstige ondergrond. Het camerawerk is van Pierre Aïm en Georges Diane.

Noces cruelles

1996 | Thriller

Frankrijk 1996. Thriller van Bertrand Van Effenterre. Met o.a. Annie Girardot, Mathilde May, François-Régis Marchasson, Ann-Gisel Glass en Philippe Volter.

May is halsoverkop getrouwd met een dynamische zakenman. Ze krijgen echter niet de tijd om van hun geluk te genieten, want diezelfde avond wordt de kersverse echtgenoot vermoord. Tijdens het onderzoek beseft de jonge vrouw dat ze eigenlijk niets weet over het verleden van haar man. Ze hoopt dat schoonmama Girardot een tipje van de sluier zal oplichten, maar die heeft het moeilijk om over haar zoon te praten. Een jonge vrouw duikt in het verleden van haar overleden man en wordt geconfronteerd met de meest onverwachte zaken. Goed gespeelde, maar bepaald niet originele, suspensfilm die als 'tijdverdrijver' nog best te pruimen is. Victor Haïm en van Effenterre schreven het scenario. Cameraman was Pierre-Laurent Chenieux. Formaat 16/9.

8ème district : Père et fils

1996 | Misdaad

Frankrijk 1996. Misdaad van Klaus Biederman. Met o.a. Jean-François Stévenin, Anthony Delon, Nathalie Roussel, Alexis Derlon en Emmanuelle Meyssignac.

Politieman Valence (Delon) heeft voor de eerste maal op een mens geschoten. Ook al was het zelfverdediging toch kan Valence niet overweg met zijn emoties, zeker niet nadat hij te weten komt dat het slachtoffer vader was van een gehandicapt kind. Tot uiteindelijk blijkt dat het niet zijn kogel was die de man doodde, maar het beademingsapparaat van het hospitaal waar hij verzorgd werd blijkt gesaboteerd. De zaak verandert in moord met voorbedachtheid en Valence wil tot op het bot gaan, samen met zijn partners Molina (St[KA1]evenin) en Betty (Roussel). Doordeweekse politiefilm met de nodige spanning en mysterieuze personages. De eerste film van een nieuwe reeks met stereotiepe rollen die naar behoren ingevuld worden door vooral Stévenin. Zoon Delon heeft het talent van papa niet geërfd. Eric Kristy schreef het routine-scenario. Fotografie van Mark Lennard. Stereo.

Double peine

1995 | Thriller

Frankrijk 1995. Thriller van Thomas Gilou. Met o.a. Laura Favali, Jean-Claude Leguay, Michel Galabru, Pascale Roberts en Pascale Pouzadoux.

De vijfendertigjarige Leguay is scenarist met schrijversblok. Hij wordt door zijn producenten de laan uitgestuurd. Op zijn zwerftocht ontmoet hij de vijfentwintigjarige Favali, die achtenveertig uur penitentiair verlof kreeg. Ze heeft reeds vijf jaar gevangenis achter de rug en nog twee jaar te gaan. Aanvankelijk heeft Leguay medelijden met het meisje, dat echter stapelverliefd op hem wordt. Ze laat hem niet meer los, steelt zijn brieventas, achtervolgt hem overal en valt uiteindelijk zijn vrienden lastig. Conventionele suspense-film die misschien iets had kunnen worden indien een Polanski aan het roer had gestaan, maar in de handen van Gilou ontbreekt alle innerlijke spanning die zou moeten ontstaan tussen beide hoofdpersonages. Favali is een pittige meid, maar Leguays acteerprestatie is erg zwak. Gilou en Philippe David schreven het scenario. Dominique Gentil stond achter de camera. Formaat 16/9. Stereo.

P.D. James: A Mind to Murder

1994 | Mysterie, Misdaad

Verenigd Koninkrijk 1994. Mysterie van Gareth Davies. Met o.a. Roy Marsden, Henri Garcin, Ann-Gisel Glass, Robert Pugh en Jerome Flynn.

Detective Chief Superintendant Adam Dalgliesh van Scotland Yard wordt belast met een onderzoek in een psychiatrische inrichting, waar uitsluitend rijkelui verblijven. De administratrice ervan werd vermoord en de inspecteur vraagt zich af waarom de zaak aan hem en niet aan de lokale politie werd toevertrouwd.

Novacek: Un château en Bohème

1994 | Misdaad, Actiefilm

Portugal/Servië en Montenegro/België/Frankrijk 1994. Misdaad van Andrzej Kostenko. Met o.a. Patrick Catalifo, Ann-Gisel Glass, Jean-Paul Roussillon, Philippe Demarle en Ottokar Brousek.

Een Franse schrijver verdwijnt spoorloos tijdens een rondreis door Tsjechi[KA3]e. De hulp van Novacek (Catalifo) wordt ingeroepen. Hij begeeft zich naar Praag, waar hij geconfronteerd wordt met een land dat zich nog onzeker voelt in de veranderde politieke situatie. Routine-misdaadverhaal dat met veel bravour en visuele rijkdom gebracht wordt. Regisseur Kostengo is duidelijk tot beter werk in staat en voelde zich wat verloren met dit clichématige scenario van Simon Michael, dat hij nog wat heeft bijgewerkt. Dat kon echter niet verhinderen dat het vol hiaten zit. De acteurs spelen hun rol zonder veel overtuiging, maar cameramannen Jiri Machane en Eric Guichard zorgden voor prachtige beelden van het historische Praag en omgeving.

Novacek: Souvenirs d'Anvers

1994 | Misdaad

Frankrijk/Portugal/België 1994. Misdaad van Marc Lobet. Met o.a. Patrick Catalifo, Ann-Gisel Glass, Jean-Paul Roussillon, Philippe Demarle en Karen Van Parijs.

Baron Beukelaers, een belangrijke figuur uit de Antwerpse financi[KA3]ele wereld, wordt ontvoerd en vermoord. Zijn vrouw, Van Parijs, roept de hulp in van de Franse ex-journalist Novacek (Catalifo), die haar man ooit heeft geïnterviewd. Samen met een tv-journalist doorzoekt deze Antwerpen, waar hij een groep fanatieke nationalisten op het spoor komt. Een niet bijster originele maar spannend gemaakte politiefilm, die prachtige plaatjes oplevert van een paar van de mooiste hoekjes van de Scheldestad. Een paar Vlaamse acteurs kregen uitstekende bijrolletjes in deze coproduktie, die werd geschreven door Didier Daeninckx en Simon Michael. Fotografie van Michel Baudour en Eric Guichard.

Novacek: La star de Babelsberg

1994 | Misdaad, Actiefilm

Portugal/België/Frankrijk/Duitsland 1994. Misdaad van Peter Goedel. Met o.a. Patrick Catalifo, Ann-Gisel Glass, Jean-Paul Roussillon, Philippe Demarle en Madeleine Robinson.

In Parijs wordt het lijk gevonden van een jonge vrouw uit het voormalige Oost-Duitsland, die stierf aan een overdosis. Een vriendin van haar, vroeger een bekende filmactrice, roept de hulp in van Novacek (Catalifo), want ze is ervan overtuigd dat er hier misdaad in het spel is. De detective geworden ex- journalist volgt het spoor van het slachtoffer in omgekeerde richting: van Parijs naar de Berlijnse Potzdammer Platz. Novacek en zijn metgezellen trachten weer een onmogelijke opdracht tot een goed einde te brengen, met als omgeving ditmaal de ex-communistische gemeenschap van Oost-Duitsland. Over het algemeen goede vertolkingen. Het scenario van Simon Michael en Marie Montarnal is niet bepaald origineel, maar zit toch goed in elkaar en zorgt voor anderhalf uur spanning. Fotografie van Ulrich Jaenchen en Eric Guichard. Ook bekend als LA STAR DE BABELSBERG.

Novacek: Cargo Infernal

1994 | Misdaad, Actiefilm

België/Frankrijk/Portugal 1994. Misdaad van Fernando Silva. Met o.a. Patrick Catalifo, Ann-Gisel Glass, Jean-Paul Roussillon, Philippe Demarle en Teresa Madruga.

Bij een aanslag in Portugal komt de vriend om van een man die zich steeds sterk maakt voor het milieu. Een kolfje naar de hand van ex-journalist nu amateur-detective Novacek (Catalifo) die tijdens het onderzoek dat hem in deze film naar Portugal voert, stoot op een sluikhandel met voedselhulp, waarin het vrachtschip dat de verbinding tussen Odessa in de Oekra[KA3]iene en Luanda in Mozambique (Oost-Afrika) onderhoudt, centraal lijkt te staan. Een goedgemaakte, gemakkelijk te verteren politiefilm met veel actie en aardig wat spanning, maar even vlug vergeten als gezien. De acteurs leveren behoorlijk werk af. Simon Michaël en Laurent Chouchan schreven het scenario, dat door Eric Guichard van mooie plaatjes voorzien werd.

Just Friends

1993 | Muziek

België/Nederland 1993. Muziek van Marc-Henri Wajnberg. Met o.a. Ann-Gisel Glass, Charles Berling, Sylvie Milhaud, Jean-François Jacob en Geert Kliphuis.

Mislukte debuutfilm van Franstalige Brusselaar Wajnberg, losjesweg ge[KA3]inspireerd op de legendarische Antwerpse jazz- saxofonist Jack Sels (gespeeld door De Pauw) die in 1959 ervan droomde zijn baantje als havenarbeider in te ruilen voor een muzikale carri[KA2]ere in New York. Hij leeft slechts voor de jazz-muziek die rond die tijd niet erg populair was, hoert en boert en trekt met zijn Big Band door het land, al zuipende en studentikoze grappen makend. Archie Shepp speelt de soundtrack vol met Coltrane en andere grootheden, maar het is hoogst ongeloofwaardig dat Antwerpse dokwerkers toen Frans spraken (de film is grotendeels Frans gesproken). Amateuristisch geklungel over een saxofonist die zijn ambitie boven alles stelt, ook boven de liefde. De Pauw spreekt schandalig slecht Frans en zijn spel is veel te gemaniëreerd. Scenario van regisseur Wajnberg, Pierre Sterckx en Alexandre Wajnberg.

Antoine Rives, le juge du terrorisme : L'affaire Sauer-Krabbe

1993 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1993. Thriller van Gilles Béhat. Met o.a. Jacques Weber, Jean-Pierre Bisson, Michel Galabru, Jean-Pierre Kalfon en Nathalie Roussel.

De Franse anti-terreurbrigade slaagt erin dankzij een tip van hun Duitse collega`s twee internationaal gezochte terroristen, Sauer (Lemaire) en Krabbe (Glass), te arresteren in een parkeergarage. Door de toevallige tussenkomst van een politieman is men verplicht de politie in te schakelen zodat de zaak, die geheim had moeten blijven, openlijk bekend wordt. Het gevolg is dat de leider der terroristen eist dat zijn mensen worden vrijgelaten. Rechter Rives (Weber), specialist in dit soort zaken, komt onder zware politieke druk te staan. Gebaseerd op waar gebeurde feiten - twee leden van de Duitse RAF gepakt in Parijs - toont de film de machteloosheid van de rechtsstaat tegenover het internationale terrorisme. De centrale figuur is de beruchte Venezuelaan Carlos, bijgenaamd de jakhals, die indertijd gezocht door de politie van ieder land ter wereld werd gezocht. Tenslotte wisten de Fransen hem te arresteren in Soedan en hij werd veroordeeld voor de bomaanslagen met dodelijke afloop op een trein. Weber speelt op uitstekende wijze titelrol, waardoor de film een diepe indruk achter laat. Het camerawerk is van Roland Bernard. Aflevering 2 van het eerste seizoen, nummer 2 van 6.

Leise Schatten

1991 | Experimenteel, Romantiek

Duitsland 1991. Experimenteel van Sherry Hormann. Met o.a. Ann-Gisel Glass, Stefano Dionisi, Thomas Heinze en Klaus Fischer.

Voordat Glass trouwde, droomde zij ervan zich los te maken uit de arbeidersklasse. Maar ze werd verliefd en was grillig. Haar man maakt allerlei zijsprongetjes, die ze hem vergeeft totdat zij na twaalf jaar huwelijk, en drie kinderen, in de sleur van alledag omkomt. Fraai gestileerde debuutfilm van Hormann, die ondersteund wordt door een sterke hoofdrol, maar helaas verder niet uit de verf komt. Scenario van de regisseuse en camerawerk van Klaus Eichhammer.

Le billard écarlate

1991 | Thriller

Frankrijk 1991. Thriller van Bernard Queysanne. Met o.a. Ann-Gisel Glass, Hélène Vincent, Paul Barge, Bruno Madinier en Michel Vitold.

Alice (Glass) verneemt dat haar vader zojuist is overleden. Zij keert terug naar het huis van haar kinderjaren en zoekt naar sporen van haar verleden. Dat bevalt slecht, want enerzijds treft zij er haar stiefmoeder aan en, anderzijds beleeft zij opnieuw de conflicten uit haar mislukte jeugd. Ergo, zij slaagt erin zichzelf wijs te maken dat haar stiefmoeder haar vader heeft vermoord. Produkt van een voormalig cineast, van het scherm verdwenen sinds 1977, na drie speelfilms. Een pretentieus maar weinig geloofwaardig scenario, dat slecht van opbouw is. Er is geprobeerd heden en verleden te vermengen, maar dat is nauwelijks gelukt. Maar daarentegen is er wel sprake van een zeer onheilspellende sfeer. Kortom, half mislukt dan wel half gelukt en een eervolle vermelding voor Glass, die het maar als te verwarrende personage op subtiele wijze neerzet (heeft zij gelijk, ziet zij het allemaal wel in de juiste proporties?). Dankzij deze actrice bijna

L'amore necessario

1991 | Drama

Frankrijk/Italië 1991. Drama van Fabio Carpi. Met o.a. Ben Kingsley, Marie-Christine Barrault, Ann-Gisel Glass, Malcolm Conrath en Iris Marga.

Regisseur Carpi beschrijft in twee versies (een Engelse en een Franse) hoe een jong stel op duivelse wijze verleid wordt door een ouder koppel. In de Engelse versie speelt Kingsley een beminnelijke architect, die beweert dat je op zijn leeftijd alleen nog maar onzedige gedachten hebt. En zijn vrouw is het daarmee eens. Ze spreken af dat ze door noodzakelijke liefde met elkaar verbonden zijn, maar allebei vrij zijn om zich naar wens over te geven aan de seksuele geneugten van een ondergeschikte liefde. Tijdens een vakantie in een kuuroord, zetten ze hun zinnen op twee jonggehuwden die erg verliefd zijn op elkaar. Met systematische wreedheid gaat het oudere stel aan het werk om hen uit elkaar te drijven, maar op het laatst branden ze net zo hard hun vingers als hun slachtoffers. Het camerawerk en de art direction zorgen voor een 19e-eeuws sfeertje dat perfect geschikt is voor deze decadente vertelling. Ook bekend als NECESSARY LOVE.

Les cadavres exquis: Puzzle

1989 | Thriller, Misdaad

Frankrijk 1989. Thriller van Maurice Dugowson. Met o.a. Stéphane Freiss, Viviane Mives, Ann-Gisel Glass, Jeremy Clyde en Christophe Bourseiller.

De eerste van een serie van twaalf tv-films [KL]Les Cadavres Exquis[KLE] van de bekende Engelse schrijfster, Patricia Highsmith, bewerkt door Pascal Bonitzer. De jonge, zeer talentvolle reclameman Harry (Freiss), in de liefde onverzadigbaar, houdt er tegelijk twee relaties op na, die hem het leven natuurlijk onmogelijk maken. Hij beseft wel dat hij moet breken maar hij is niet in staat een beslissing te nemen. Het 'toeval' neemt deze taak op zich. Het lijkt een tv-vervolg BLOW UP. De talentvolle film- en tv-regisseur Dugowson weet de sfeer en de ongedurige personages goed weer te geven, tot aan het verrassende slot toe, en op bekwame wijze de suspense gaande te houden, ook al verliest het werk iets van zijn kracht, omdat het niet meer gesitueerd is in Engeland zoals in het oorspronkelijke verhaal. Uitstekende vertolking en tamelijk innemende muziek. Met een inleiding van Anthony Perkins.

Sierra Leone

1988 | Drama, Romantiek

Duitsland 1988. Drama van Uwe Schrader. Met o.a. Christian Redl, Ann-Gisel Glass, Rita Russek, Constanze Engelbrecht en András Fricsay.

Fred heeft drie jaar als vrachtwagenchauffeur in Afrika gewerkt. Eenmaal terug in Duitsland kan hij zich niet meer aanpassen. De film schildert in drastische, pessimistische beelden de Duitse realiteit, gezien door de ogen van iemand die dreigt te mislukken. SIERRA LEONE was in 1987 de enige Duitse inzending voor het filmfestival van Venetië. Scenario van regisseur Schrader en Klaus Müller-Laue, die ook het camerawerk voor zijn rekening nam. Reeds in 1986 gemaakt en heeft twee jaar op de plank gelegen.

Sans peur et sans reproche

1988 | Komedie

Frankrijk 1988. Komedie van Gérard Jugnot. Met o.a. Gérard Jugnot, Rémi Martin, Ann-Gisel Glass, Victoria Abril en Gérard Darmon.

De titel (zonder vrees of blaam) was het motto van de ridder Bayard (1476-1524), maar het gaat hier niet om zijn biografie. Regisseur Jugnot heeft een film gemaakt rond de komische acteur Jugnot. Een zeer vrije interpretatie van de geschiedenis. De Italiaanse oorlogen worden op een kluchtige manier in beeld gebracht, hoewel er om die periode in de geschiedenis weinig te lachen valt. Deze vrijheden zouden hem zeker vergeven zijn als hij zo talentvol was als de heren van Monty Python, maar dat is bepaald niet het geval.

Travelling avant

1987 |

Frankrijk 1987. Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Thierry Frémont, Ann-Gisel Glass, Simon de La Brosse, Sophie Minet en Laurence Côte.

1948: In het grauwe Parijs van vlak na de oorlog proberen drie bezeten cin[KA1]efielen (zoals de regisseur) een filmclub op te richten. Deze uitzonderlijke regisseur heeft een lange carrière als scenario- en dialogenschrijver achter zich. Hij heeft dus totale controle over zijn films. Hij heeft een tijdperk gekozen dat hij goed gekend heeft want hij heeft in 1949 inderdaad een filmclub opgericht! Een nogal autobiografische kroniek, intiem, ironisch en satirisch. Camerawerk van Jacques Assuerus.

Rue du départ

1986 | Drama

Frankrijk 1986. Drama van Tony Gatlif. Met o.a. François Cluzet, Christine Boisson, Ann-Gisel Glass, Jean-Pierre Bacri en Maurice Barrier.

Een intiem beeld van de gewone mensen in het armoedige milieu van de Parijse buitenwijken. Een erg precies uitgewerke regie maar met in een vreemde omgeving geplaatste decors, overdadige belichting en veel pittoreske beelden. Jammer genoeg is het een mooie film over vieze buurten en een brave film over randfiguren. Onsamenhangend scenario en onduidelijke personnages die nooit overtuigen, met uitzondering van Boisson. Na LES PRINCES een teleurstellende film van Gatlif.

Desordre

1986 | Drama, Experimenteel

Frankrijk 1986. Drama van Olivier Assayas. Met o.a. Corinne Dacla, Lucas Belvaux, Ann-Gisel Glass en Wadeck Stanczak.

Een intiem beeld van de gewone mensen in het armoedige milieu van de Parijse buitenwijken. Een erg precies uitgewerke regie maar met in een vreemde omgeving geplaatste decors, overdadige belichting en veel pittoreske beelden. Jammer genoeg is het een mooie film over vieze buurten en een brave film over randfiguren. Onsamenhangend scenario en onduidelijke personnages die nooit overtuigen, met uitzondering van Boisson. Na LES PRINCES een teleurstellende film van Gatlif.

Conseil de famille

1986 | Komedie, Misdaad

Frankrijk 1986. Komedie van Costa-Gavras. Met o.a. Johnny Hallyday, Fanny Ardant, Guy Marchand, Laurent Romor en Rémi Martin.

Dit is een nauwkeurige bewerking van Francis Ryck`s thriller. Verrassend is het komische element van een dievenfamilie. Beide kinderen (uitzonderlijk knap gespeeld) zitten op een christelijke school en de familie doet haar 'werk' onder het stichtelijke geluid van gregoriaanse muziek. De regisseur schreef het scenario, en Robert Alazraki schoot de plaatjes.

La Tentation d'Isabelle

1985 | Drama

Frankrijk/Zwitserland 1985. Drama van Jacques Doillon. Met o.a. Fanny Bastien, Ann-Gisel Glass, Jacques Bonnaffé, Xavier Deluc en Françoise Brion.

Alain schenkt de mooie Lio aan Isabelle, wier man Bruno daardoor jaloers wordt. Hij realiseert zich dat Isabelle nog van Alain (haar ex-man of ex-minnaar?) houdt en Lio realiseert zich dat ook. Bruno doet een poging tot zelfmoord om Isabelle te heroveren. Het verhaal heeft iets van een drama van Bernstein of Henri Bataille. 'Uit realistisch oogppunt' zijn de dialogen niet verstaanbaar. Merkwaardige vertolking, mooi camerawerk van William Lubtchansky en discrete muziek van Philippe Sarde. Geen film die hemelhoog geprezen moet worden, maar één die in het kader van zijn beperkingen gezien moet worden.

Hanna D. -La Ragazza Del Vondel Park

1985 | Drama, Erotiek

Frankrijk/Italië 1985. Drama van Axel Berger. Met o.a. Ann-Gisel Glass, Sebastiano Somma, Antonio Serrano, Donatella Damiani en Jacques Stany.

Weer eens een verhaal over de menselijke tragiek in de donkere wereld van prostitutie en drugs. De film is volledig op locatie in Amsterdam opgenomen. Het zwakste punt van de film is de montage.

Détective

1985 | Mysterie, Thriller

Frankrijk/Zwitserland 1985. Mysterie van Jean-Luc Godard. Met o.a. Nathalie Baye, Johnny Hallyday, Claude Brasseur, Laurent Terzieff en Jean-Pierre Léaud.

Vermakelijk staaltje plotloze anti-genrecinema door Jean-Luc van de Rebellenclub, filmdeconstructivist sinds 1960. Terwijl in het Parijse Hôtel Concorde Saint Lazare een moordzaak speelt, kruisen de slingerpaden van een dozijn figuren elkander. En ook weer niet. Godards idee van een grotepublieksfilm, een door drie cameramensen briljant gefotografeerd cinefielenfeestje, bruist en ontregelt. Begin '84 gedraaid als Baye-Hallyday-tortelduivenvehikel voor co-producent Alain Sarde in ruil voor de financiering van Je vous salue, Marie, in de nazomer van datzelfde jaar opgenomen. Jean-Pierre Léaud, Laurent Terzieff, Ann-Gisel Glass en piepkuiken Julie Delpy spelen bijrollen. Mede opgedragen aan cultregisseur Edgar G. Ulmer (1904-1972).

Traveling avant

1972 |

Frankrijk 1972. Jean-Charles Tacchella. Met o.a. Simon de La Brosse, Ann-Gisel Glass en Thierry Frémont.

Vermakelijk staaltje plotloze anti-genrecinema door Jean-Luc van de Rebellenclub, filmdeconstructivist sinds 1960. Terwijl in het Parijse Hôtel Concorde Saint Lazare een moordzaak speelt, kruisen de slingerpaden van een dozijn figuren elkander. En ook weer niet. Godards idee van een grotepublieksfilm, een door drie cameramensen briljant gefotografeerd cinefielenfeestje, bruist en ontregelt. Begin '84 gedraaid als Baye-Hallyday-tortelduivenvehikel voor co-producent Alain Sarde in ruil voor de financiering van Je vous salue, Marie, in de nazomer van datzelfde jaar opgenomen. Jean-Pierre Léaud, Laurent Terzieff, Ann-Gisel Glass en piepkuiken Julie Delpy spelen bijrollen. Mede opgedragen aan cultregisseur Edgar G. Ulmer (1904-1972).

op televisie
2 uitzendingen

Conseil de famille (1986) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
woensdag 20 december
ARTE
13:55 - 15:50

Détective (1985) is deze week eenmaal op televisie. Log in om een abonnement aan te maken

Datum
Zender
Tijd
dinsdag 19 december
ARTE
01:25 - 03:00

Reageer